F1 2017 - Itävallan GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Jälkihöyryissä Oikarinen sano että se aika mitataan virallisesta sensorista mikä on auton alla ja mikä näytti reaktioajaks 0,201 tjsp. Sen mukaan ei ole varaslähtö, vaikka periaatteessa sitä onkin. Oli erittäin hyvin aavistettu lähtö :) Veikkaan että ei enää muuteta tuloksia koska asiaa tutkittiin jo kisankin aikana, eikä siitä annettu rankkua.

Jos lähtövalot on tehty hehkulampuilla, ne loistavat lyhyen hetken vielä virran katkaisemisen jälkeen. Sensori oletettavasti herää, kun lampuilta katkaistaan virta, joten lamput saattavat näyttää palavan, vaikka lähtö olisi sensoreiden mukaan OK.
 
Jos lähtövalot on tehty hehkulampuilla, ne loistavat lyhyen hetken vielä virran katkaisemisen jälkeen. Sensori oletettavasti herää, kun lampuilta katkaistaan virta, joten lamput saattavat näyttää palavan, vaikka lähtö olisi sensoreiden mukaan OK.
Jotenkin vaikea uskoa että F1:ssä ei olisi tätä otettu huomioon, systeemi kuitenkin kyseenalaistaisi kaikki lähtöjen tarkastelut sensoreiden avulla.
 
Pitäisivät Le Mans tyyliset lähdöt, niin ei tarvitsisi varaslähdöistä murehtia.
Miehet lähtötelineisiin autojen taakse ja starttipiistoolilla lähtömerkki ja autoon kipittämään ja starttailemaan :)

Sitten katsottaisiin kuka varastaa juoksuun lähdettäessä.

Formula-1 autoissa ei ole starttimoottoria, saattaisi tulla mielenkiintoinen kisa.

Vanhentunutta tietoa, tällä kaudellahan on ainakin kerran joku laittanut auton uudestaan käymään KERSin, ERSin, PERSin tai mikä systeemi se onkaan avulla. Siitähän oli silloin juttua että saako niin tehdä ja todettiin että on ok.
 
Aika tarkalle meni lähtö. Varaslähtö 3 tuhannesosasekunnilla, mutta 10 tuhannesosan toleranssi, eli puhdas startti :)
 
Hieno startti ja kisa Bottakselta. Toinen suomalainen on kyllä selvästi parantanut kauden edetessä uudessa tallissa, kun taas Räikkönen on valahtanut täysin Vettelin varjoon ja Ricciardokin haastaa kisasta toiseen :btooth:

Jos ei jatkopahvia tule Mersulle, niin millaiset pitäisi näytöt olla, että olisi tullut..
 
Kieltämättä aika erikoinen tuo varaslähdön sääntö. Saa "varastaa" 10 tuhannesosaa. Parempi kuitenkin näin, kuin esim. yleisurheilussa jossa otetaan se inhimillinen tekijä huomioon.

Tossa yhessä artikkelissahan selitettiin, että siinä on pieni liikkumavara, koska ne autot nykii siinä paikallaan muutenkin kun laitetaan vaihde ja käytetään vähä kytkintä, että löytää sen puremakohdan.
 
kun taas Räikkönen on valahtanut täysin Vettelin varjoon

Aika-ajossa viimeisellä kolmanneksella autoja edessä ja kisassa autossa ongelmia. Tiedä sitten kuinka paljon noilla oli vaikutusta mutta näytää siltä ettei saa ajaa ongelmatonta viikonloppua vaikka Bottas ei pamauttaisikaan kylkeen.
 
Aika-ajossa viimeisellä kolmanneksella autoja edessä ja kisassa autossa ongelmia. Tiedä sitten kuinka paljon noilla oli vaikutusta mutta näytää siltä ettei saa ajaa ongelmatonta viikonloppua vaikka Bottas ei pamauttaisikaan kylkeen.
Mikähän tosiaan oli Kimin kisavauhdissa? Ei saanut Ricciardoa kiinni ollenkaan kun pääsi ohi Grosjeanista..
 
Tämä summaa aika hyvin suomalaisten tämän hetken tilanteen:
IL sanoi:
Brittimedia ylistää Bottasta: "Aito mestariehdokas"
IL sanoi:
Italialaislehti haukkuu Räikkösen pataluhaksi: "Herätys, Kimi, tämä koskee myös sinua"
Kimi tuntuu olevan iskussa satunnaisesti ja jos kisan alku menee pieleen, niin sitten körötellään koko kisa. Ei tietoakaan mistään supernousuista. Toivottavasti saa silti vielä raavittua pari hyvää suoritusta, jotka takaavat jatkosopimuksen.
 
Jeps, Mika Salo oli tuomaroimassa ja varaslähtöhän se oli. Harmi, että sääntökirjan mukaan katotaan sensoritietoja. Todellisuus oli jotain ihan muuta.

Valtteri Bottaksen lähdöstä nousi kohu – kisatuomari Mika Salo kertoo taustat: ”Valtterilla kävi h**vetinmoinen tuuri”

Luitko tuon tekstin? Puhdas startti.

Salo nimittäin kertoi Ilta-Sanomille, että Bottaksen auto liikkui siinä olevien sensoreiden mukaan kolme sekunnin tuhannesosaa ennen valojen sammumista. F1-sääntöjen mukaan startti ei ollut varaslähtö, koska säännöissä on 10 tuhannesosan toleranssi.

:tup:
 
En käsitä miten Bottaksen lähdöstä väitetään ettei ollut varaslähtö. Selkeästi päästettiin kytkin ja autokin liikahti ennen starttia, mutta sääntöjen puitteissa mennään. Omaan tajuntaan kuitenkin varaslähtö tarkoittaa sitä, että lähdetään liikkeelle "ennen lupaa". Hyvä että pysyi rajojen puitteissa, toivottavasti ei yritä vastaavaa toiste :)
 
Auto saa muutenkin liikahtaa viimeisen punaisen valon syttymisen jälkeen mutta ennen valojen sammumista. Tämä siksi, että kuskit hakevat kytkimelle oikeaa kohtaa lähtöä varten.
 
Auto saa muutenkin liikahtaa viimeisen punaisen valon syttymisen jälkeen mutta ennen valojen sammumista. Tämä siksi, että kuskit hakevat kytkimelle oikeaa kohtaa lähtöä varten.
Eikös se just ole varaslähtö kun auto liikkuu vikan punasen syttymisen jälkeen, mutta ennen kuin valot sammuu? Vai miten määrittelet varaslähdön?
 

Eiköhän se tuossa videossa käydä tarpeeksi tarkasti läpi lähteekö se aikaisemmin vai samalla hetkellä kun valot sammuu.
Ja dataa noista kärryistä saadaan niin paljon ulos että kyllä ne sieltä saa kaikki tiedot ulos mitä tarvitaan.
Se miksi tuon tutkiminen kesti lähes puoli kisaa johtuu siitä kun datan toimittaminen ei onnistunut tarpeeksi nopeasti.

Jos joku haluaa jeesustella niin Felipe Massan Spa 2010 olisi huomannut jo puolisokea ihminenkin. Hän jäi myös ilman rangaistusta.
 
Tuo video on siitä huono, että liike näytetään vain yhden framen aikana, jolloin on kyseenalaista liikkuuko auto ennen valojen sammumista vai samaan aikaan. Maikkarilla ja Youtubessa olevissa pätkissä auto liikkuu 3-4 framea ennen valojen sammumista. Mutta kuten todettu täälläkin, lähtö on sääntöjen sallimissa rajoissa (vaikka edelleen itse sanonkin sitä varaslähdöksi).
 
Tuo video on siitä huono, että liike näytetään vain yhden framen aikana, jolloin on kyseenalaista liikkuuko auto ennen valojen sammumista vai samaan aikaan. Maikkarilla ja Youtubessa olevissa pätkissä auto liikkuu 3-4 framea ennen valojen sammumista. Mutta kuten todettu täälläkin, lähtö on sääntöjen sallimissa rajoissa (vaikka edelleen itse sanonkin sitä varaslähdöksi).
Säännöt antaa auton liikkua hieman juuri tuon kytkimen asennon löytämisen takia. FOM ilmoittaa nuo ajat koska auto on lähtenyt liikkeelle. Aika yksinkertaista on katsoa sieltä ajat että kuka koskakin lähti.
 
Säännöt antaa auton liikkua hieman juuri tuon kytkimen asennon löytämisen takia. FOM ilmoittaa nuo ajat koska auto on lähtenyt liikkeelle. Aika yksinkertaista on katsoa sieltä ajat että kuka koskakin lähti.

Kyllä, mutta valtteri nosti kytkimen ( ei hakenut purentaa ) selkeästi ennen lähtövaloja. Mielestäni tuo ei ole reagoimista vaan ennakoimista.
 
Hieno startti ja kisa Bottakselta. Toinen suomalainen on kyllä selvästi parantanut kauden edetessä uudessa tallissa, kun taas Räikkönen on valahtanut täysin Vettelin varjoon ja Ricciardokin haastaa kisasta toiseen :btooth:

Jos ei jatkopahvia tule Mersulle, niin millaiset pitäisi näytöt olla, että olisi tullut..

Se pahvihan on tietysti jo allekirjoitettu, mutta PR:än kannalta järkevämpää antaa ihmisten vielä puhua.
 
Se pahvihan on tietysti jo allekirjoitettu, mutta PR:än kannalta järkevämpää antaa ihmisten vielä puhua.
Sky Sportilta sanoi että kuljettajasopimusten optiot päättyvät joskus elo-syyskuussa. Riippuen kannattaako kenenkin missä kohtaa jatkopahvi kirjoittaa. Mersun kohdalta sanoi että Valtterin jatkopahvi olisi kannattanut kuitata jo aijemmin. Nyt jos käy niin että Bottas on maailmanmestaruustaistossa kuukauden kuluttua vielä vahvemmin kiinni käy Bottas aina vain kalliimaksi.

Kauheesti vaihtoehtoja ei kuitenkaan Bottaksella ole. Ja onko järkeä tuollaisesta tallista lähteäkään?
 
Tässä ei kysytä kenenkään mielipidettä vaan katsotaan FOM:in numeroita. Näin säännöt on kaikille samat.
Näinpä. Ihan turha noita videoita on tuijotella. FIA:lla on tapansa mitata asia ja heidän mukaan mitään varaslähtöä ei tapahtunut.
 
Mikäs täällä nyt lähes kaikkia tuntuu hiertävän.
Kerrankin suomalaiselle kuskille osuu kaikki aika-ajoista lähtien kohdalleen, niin täällä vaan hierotaan jotain lähtöä.
Kisa on pitkä ja äijä ajoi hienosti koko kisan.

Loistava suoritus kaikkiaan.:)
 
Sky Sportilta sanoi että kuljettajasopimusten optiot päättyvät joskus elo-syyskuussa. Riippuen kannattaako kenenkin missä kohtaa jatkopahvi kirjoittaa. Mersun kohdalta sanoi että Valtterin jatkopahvi olisi kannattanut kuitata jo aijemmin. Nyt jos käy niin että Bottas on maailmanmestaruustaistossa kuukauden kuluttua vielä vahvemmin kiinni käy Bottas aina vain kalliimaksi.

Kauheesti vaihtoehtoja ei kuitenkaan Bottaksella ole. Ja onko järkeä tuollaisesta tallista lähteäkään?
Eiköhän alunperin Bottaksen rooli ollut vain paikata jotain tämän kauden ja ensi kaudeksi sitten jotain nimekkäämpää.
Bottashan on varmasti yllättänyt kaikki ajamisellaan.

Vettelin ja Hamiltonin virnuilut ja taputtelut onnistumisien jälkeen kertonee kaiken oleellisen.
Eivät pidä varteenotettavana ehdokkaana mestaruustaistelussa.
 
Eiköhän alunperin Bottaksen rooli ollut vain paikata jotain tämän kauden ja ensi kaudeksi sitten jotain nimekkäämpää.
Bottashan on varmasti yllättänyt kaikki ajamisellaan.

Vettelin ja Hamiltonin virnuilut ja taputtelut onnistumisien jälkeen kertonee kaiken oleellisen.
Eivät pidä varteenotettavana ehdokkaana mestaruustaistelussa.
Ketäs sieltä olisi tulossa?
 
Eiköhän alunperin Bottaksen rooli ollut vain paikata jotain tämän kauden ja ensi kaudeksi sitten jotain nimekkäämpää.
Bottashan on varmasti yllättänyt kaikki ajamisellaan.

Vettelin ja Hamiltonin virnuilut ja taputtelut onnistumisien jälkeen kertonee kaiken oleellisen.
Eivät pidä varteenotettavana ehdokkaana mestaruustaistelussa.
Virnuilu taisi juuri vähentyä. :D Valella ei ole oikeastaan mitään hävittävää, joten se helpottaa hänen ajamistaan Sebiä ja Hämistä vastaan.
 
Ketäs sieltä olisi tulossa?
No ketä vain.
Alunperin varmaan Vettel, Alonso, Ricciardo, Verstappen...
Ajat muuttuvat nopeasti joten tilanne on jo nyt varmaankin erilainen.
Wehrleininhan ilmeisesti piti alunperin tuo Bottaksen paikka ottaa.

Mutta tosiaan eipä tuolta taida enää paljon nimekkäämpiä tai ainakaan parempia vaihtoehtoja löytyä.

Hulkenberg on täysi mysteeri, miksi ei jo aja paremmissa talleissa, Perez ja Ocon samalla viivalla, Wehrlein väläyttelee, Grosjean ajelee välillä hienosti ja välillä taas vähemmän, Magnussenista ei tullut mitään, Ericsson väläytteli viime kaudella mutta on huono, Palmer ajaa viimeistä kauttaan, Kvyatin mahdollisuus meni, Sainz on tällä kaudella huono, mutta potentiaalia ehkä.
Vandoorne täydellinen pettymys toistaiseksi, kuten myös Stroll, joka nyt lähes vahingossa kerran onnistui.
Massa yllättävän pirteä.
Jaa niin Räikkönen. Ihan kivasti sujuu, muttei tarpeeksi.

Jonossa ensi kaudeksi F2 mestaruuden ottava Leclerc..
 
No ketä vain.
Alunperin varmaan Vettel, Alonso, Ricciardo, Verstappen...
Ajat muuttuvat nopeasti joten tilanne on jo nyt varmaankin erilainen.
Wehrleininhan ilmeisesti piti alunperin tuo Bottaksen paikka ottaa.

Mutta tosiaan eipä tuolta taida enää paljon nimekkäämpiä tai ainakaan parempia vaihtoehtoja löytyä.

Hulkenberg on täysi mysteeri, miksi ei jo aja paremmissa talleissa, Perez ja Ocon samalla viivalla, Wehrlein väläyttelee, Grosjean ajelee välillä hienosti ja välillä taas vähemmän, Magnussenista ei tullut mitään, Ericsson väläytteli viime kaudella mutta on huono, Palmer ajaa viimeistä kauttaan, Kvyatin mahdollisuus meni, Sainz on tällä kaudella huono, mutta potentiaalia ehkä.
Vandoorne täydellinen pettymys toistaiseksi, kuten myös Stroll, joka nyt lähes vahingossa kerran onnistui.
Massa yllättävän pirteä.
Jaa niin Räikkönen. Ihan kivasti sujuu, muttei tarpeeksi.

Jonossa ensi kaudeksi F2 mestaruuden ottava Leclerc..
Ferkku ei ole tavannut tulokkaita ottaa. Itse veikkaisin joko Kimin jatkavan tai Grossun tulevan tilalle.
 
No ketä vain.
Alunperin varmaan Vettel, Alonso, Ricciardo, Verstappen...
Ajat muuttuvat nopeasti joten tilanne on jo nyt varmaankin erilainen.
Wehrleininhan ilmeisesti piti alunperin tuo Bottaksen paikka ottaa.

Mutta tosiaan eipä tuolta taida enää paljon nimekkäämpiä tai ainakaan parempia vaihtoehtoja löytyä.

Hulkenberg on täysi mysteeri, miksi ei jo aja paremmissa talleissa, Perez ja Ocon samalla viivalla, Wehrlein väläyttelee, Grosjean ajelee välillä hienosti ja välillä taas vähemmän, Magnussenista ei tullut mitään, Ericsson väläytteli viime kaudella mutta on huono, Palmer ajaa viimeistä kauttaan, Kvyatin mahdollisuus meni, Sainz on tällä kaudella huono, mutta potentiaalia ehkä.
Vandoorne täydellinen pettymys toistaiseksi, kuten myös Stroll, joka nyt lähes vahingossa kerran onnistui.
Massa yllättävän pirteä.
Jaa niin Räikkönen. Ihan kivasti sujuu, muttei tarpeeksi.

Jonossa ensi kaudeksi F2 mestaruuden ottava Leclerc..
Red Bull on jo aijemmin sanonut että heillä kaksikko säilyy.
Alonsolla ei taida olla semmoisia tallikavereita kenen kanssa se tulisi toimeen.
Tähän mennessä ei noi kärkitallit ole ottanut alemmista sarjoista kuljettajia, tuskin ottaa nyttenkään.
 
Red Bull on jo aijemmin sanonut että heillä kaksikko säilyy.
Alonsolla ei taida olla semmoisia tallikavereita kenen kanssa se tulisi toimeen.
Tähän mennessä ei noi kärkitallit ole ottanut alemmista sarjoista kuljettajia, tuskin ottaa nyttenkään.
Lonson realistisimmat mahkut vaikuttaisivat tällä hetkellä olevan Mäkki ja Rellu. Vaikka onkin ehkä sarjan paras kuski.
 
Ferkku ei ole tavannut tulokkaita ottaa. Itse veikkaisin joko Kimin jatkavan tai Grossun tulevan tilalle.
Tässähän nyt ei mahdollisia Ferrari-kuskeja ihmeteltykään..
Grosjean tuskin Ferrarille siirtyy.
Verstappen tai Ricciardo lienee seuraavana listalla.
 
Red Bull on jo aijemmin sanonut että heillä kaksikko säilyy.
Alonsolla ei taida olla semmoisia tallikavereita kenen kanssa se tulisi toimeen.
Tähän mennessä ei noi kärkitallit ole ottanut alemmista sarjoista kuljettajia, tuskin ottaa nyttenkään.
Juu ei varmaan, mutta listasin vain.
Toisaalta raha puhuu joka paikassa, joten mistään ei voi mitenkään edes kuvitella arvaavansa seuraavaa käännettä.

Räikkösen paluu Ferrarille ehkä mieleenpainuvin esimerkki.
Ensin maksetaan kymmeniä miljoonia että päästään eroon ja sitten palkataan uudestaan
Tavallaan hämmentävää, mutta ehkei sitten kuitenkaan F1 -maailmassa.
 
Lonson realistisimmat mahkut vaikuttaisivat tällä hetkellä olevan Mäkki ja Rellu. Vaikka onkin ehkä sarjan paras kuski.
Alonso on päässyt viime ajat pätemään paskalla autolla, ja kummasti on unohtunut äijän mestaruuden tyriminen Ferrarilla.
Ei silti, hyvä kuskihan tuo, mutta ei muita kärkikuskeja kummempi.
 
Red Bull ja Toro Rosso kuskit tosiaan taitaa pysyä, koska sopimusta on vielä voimassa. Onhan siellä toki jotain muita kuskeja, jos nyt ei kumminkaan Alonsoa oteta lukuun.
 
Tuskin. Tallilla ei ole mitään syytä päästää kumpaakaan lähtemään. Ja miksi lähtisivätkään.
Rahallahan nuo liikkuu.
Tosin joku halvempikin vaihtoehto saattaa varmaan löytyä ennen sopimuskausien päättymistä.
Tuskin kuitenkaan Grosjean.
 
Juu ei varmaan, mutta listasin vain.
Toisaalta raha puhuu joka paikassa, joten mistään ei voi mitenkään edes kuvitella arvaavansa seuraavaa käännettä.

Räikkösen paluu Ferrarille ehkä mieleenpainuvin esimerkki.
Ensin maksetaan kymmeniä miljoonia että päästään eroon ja sitten palkataan uudestaan
Tavallaan hämmentävää, mutta ehkei sitten kuitenkaan F1 -maailmassa.
Santander halusi Lonson ajamaan ferrarille eikä muuta vaihtoehtoa ollut kuin maksaa Kimi ulos. Kaudella kun Kimi ei ajanut hän oli F1 eniten tienaava kuski. Ei huonosti.
Alonson mahtavuutta kuskina olen aina hieman ihmetellyt. Minkä auton hän on saanut toimimaan paremmin?
Alonson viimeksi paras kausi oli vuonna 2007, jolloin Kimi voitti mestaruuden. Silloinkin hän tuli valmiiseen pöytään.
 
Rahallahan nuo liikkuu.
Tosin joku halvempikin vaihtoehto saattaa varmaan löytyä ennen sopimuskausien päättymistä.
Tuskin kuitenkaan Grosjean.
Ketäs Red Bull ottaisi sitten tilalle. Nyt heillä on hyvät kuljettajat jotka taistelee kovin. Kenet he ottaisi tilalle?
Tilanne olisi aivan eri jos heillä olisi joku hyvä tiedossa niin sitten, mutta ketään rahakasta hyvää kuljettajaa ei ole markkinoilla.
Miksi antaa hyvä kuljettaja vastustajalle. Eihän siinä ole mitään järkeä.
 
Alonson mahtavuutta kuskina olen aina hieman ihmetellyt. Minkä auton hän on saanut toimimaan paremmin?
Alonson viimeksi paras kausi oli vuonna 2007, jolloin Kimi voitti mestaruuden. Silloinkin hän tuli valmiiseen pöytään.
Juu. Silloinkin tyri jo lähes varman mestaruuden jäätyään sekä Räikkösen, että rookie-kautta ajaneen Hamiltonin jalkoihin McLarenilla.
 
Ketäs Red Bull ottaisi sitten tilalle. Nyt heillä on hyvät kuljettajat jotka taistelee kovin. Kenet he ottaisi tilalle?
Tilanne olisi aivan eri jos heillä olisi joku hyvä tiedossa niin sitten, mutta ketään rahakasta hyvää kuljettajaa ei ole markkinoilla.
Miksi antaa hyvä kuljettaja vastustajalle. Eihän siinä ole mitään järkeä.
Ja missäänhän ei ole mitään järkeä. Näistä asiaista kun puhutaan. :)
RedBullin tilannehan on erinomainen, koska siipien alta löytyy jo Kvyat ja Sainz.
Uskoisin että kumman tahansa nostaminen ToroRossolta RedBullille toimisi.
Kvyjathan oli vuosi sitten jo palkintopallilla ennen siirtoaan takaisin b-talliin.
RedBull tekee lisäksi ansiokasta juniorityötä muutenkin jatkuvasti ja F3-luokassa Niko Kari harjoittelee siellä ajamista. Toivottavasti jatkossa alkukautta paremmin.

Joten en usko RedBullin itkevän kuskiensa perään, vaikka lienevätkin ehkä tämän hetken parhaat. Uusia tulee.
 
Rahallahan nuo liikkuu.
Tosin joku halvempikin vaihtoehto saattaa varmaan löytyä ennen sopimuskausien päättymistä.
Tuskin kuitenkaan Grosjean.
Eivät liiku, jos talli ei sitä halua. Ja miksi haluaisi? Aika vähissä on vaihtoehdot, jos Grossua ei lasketa.
 
Ketäs Red Bull ottaisi sitten tilalle. Nyt heillä on hyvät kuljettajat jotka taistelee kovin. Kenet he ottaisi tilalle?
Sainzin. Maxin voisi korvata Carlosilla, mutta ei DanRicia. Joten eivätköhän ne ole samat kuskit ensi kaudellakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom