F1 2017 - Bahrainin GP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yak
  • Aloitettu Aloitettu
Ai helvetti ku tuli Kovalais-flashbackit tosta Bottaksen post-race haastattelusta ja "miltä tuntui päästää Hamilton ohi?" - kyssäreistä. Varmaan todella nöyryyttävä kokemus Valtterille. Kyllä on kova sälli jos tosta vielä nousee mestaruustaisteluun tosissaan
 
Milläs kierroksella se Hamilton ohittikaan Bottaksen? 45-47? Hamilton oli reilun sekunnin Bottasta nopeampi softeilla. Tämän jälkeen Hamilton ajoi vielä 14 sekunnin etumatkan Bottakseen, jolla oli alla super softit, jotka todennäköisesti olivat lopussa jo samassakin autossa hitaammat.

Bottas olisi todennäköisesti pystynyt pitämään Hamiltonia takanaan tuossa vaiheessa vielä jonkin aikaa, mutta lopulta joutunut ohitetuksi. Toisaalta vaikka Bottas olisi pystynytkin pitämään Hamiltonin takana loppuun asti, niin tallin kannalta tuossa tilanteessa oli järkevintä yrittää ajaa kiinni Vettel ja ottaa enemmän pisteitä mahdollisen ohituksen myötä.

Vettel toki paranti vielä vauhtiaan Hamiltonin ohituksen jälkeen, eikä Hamiltonin ajo sitten riittänyt kiinni saamiseen, mutta Mersulla ei voitu tietää tässä vaiheessa paljonko Vettel voi parantaa tahtia, tai voiko se jatkaa sitä kisan loppuun asti.

Jos kuljettaja katsoo omalta kannalta parhaaksi toimia tallin etua vastaan, niin kannattaa tehdä se vasta sitten, kun siitä on todennäköisimmin hyötyä, tai tallille ei ole enää merkitystä millä sijoilla kuljettajat tulevat maaliin.
 
Hamilton tuli niin lujaa Bottaksen takana, että olisi joka tapauksessa mennyt ohi. Nyt vain kannatti Vettelin takia päästää Hami nopeammin ohi, koska oli olemassa pieni mahdollisuus vielä voittaa kisa.
 
Talliensa kakkoskuskit teki niin hyvän tuloksen kuin pystyivät, ikävä kyllä Vettel ja Hamilton nyt vain ovat valovuosia Kimin ja Bottaksen edellä. Turhaa itkua mediat ja foorumit pullollaan..

edit: onneksi kimin itkut milloin mistäkin loppuu tähän kauteen, puuduttavaa rääkymistä kaudesta toiseen
 
Bottaksen mielestä autossakin oli jotain vikaa ja kertoi että ei oikeasti olisi noin hidas.

Kimillä meni vähän heikosti kisa, koska olisi pitänyt päästä Bottaksen edelle. Mutta huono aika-ajo ja huono lähtö oli ne kompastuskivet.

Omasta mielestä Hamilton ja Bottas olisi suht tasaisia. Mutta Vettel Räikkönen taas menee selvästi Vettelille. Vettelillä jo kaksi voittoa ja Kimillä on ollut enempi vain tuota rämpimistä.
 
Huolestuttavaa Kimin kannalta on se, että vaikka kisassa auton keventyessä otteet paranee, niin aika-ajot kusee, vaikka luulisi auton olevan silloin kevyimillään.
Näin fanipohjalta kurja todeta, että ei kaikkea voi huonon tuurin piikkiin pistää.
 
Joo, Räikkösen akilleenkantapääksi on kyllä viimevuosina paljastunut tuo auton säätäminen. Tuntuu, että miehellä on paljon pienempi ikkuna missä se saa auton kulkemaan, tai sitten ei vaan löydä sitä sopivaa tasapainoa. Joku siellä joka tapauksessa mättää kuljettajassa/kisainssissä/mekaanikoissa/kaikissa, jos pilttuun toisella puolella kaveri on jatkuvasti nopeampi ja ongelmat kasautuu toiselle puolelle.
 
Taisi kuitenkin Ferrari saada realisestisesti maximipisteet mitä oli jaossa . Ei Räikkösen autolla kuitenkaan kilpailussa ohiteta Mersuja . Huono lähtö (Massan hyvä) vei mahdollisuuden parempaan loppusijoitukseen ..

hyvä kisa kuitenkin Räkälta ja Ferrarilta lähdön jälkeen
 
Viimeksi muokattu:
Olisin halunnut nähdä ns. puhtaan kisan, ennen sitä ei osata sanoa kuka teki mitäkin. Alku oli aika hyvä, mutta turva-auto taas tuli auttaen ainakin mersuja. Tuota Ferrarin Kimin peluutusta en voi ymmärtää. Mikäli undercut toimii Vettelillä niin miksi Kimiä ei oteta samalla taktiikalla sisään? Okei Tottakai kilpailussa sen hetkinen sijainti vaikuttaa että mihin radalle tulee hitaiden väliin vaikuttaa myös, mutta tuoreilla renkailla kierrokset ovat niin paljon nopeampia että hitaista mennään suhteellisen helposti ohi.
Mitä tulee Bottakseen niin pitää muistaa että tätä formula sirkusta on hyvä katsoa pidemmällä perspektiivillä. Soppari on vain täksi kaudeksi joten ei kannata kukkoilla siellä radalla päästämättä tiimikaveria ohitse jos tiimi niin pyytää. Bottaksen tavoite täksi kaudeksi on saada voitto tai hyvällä tuurilla kaksi plakkariin, pitää talli tyytyväisenä, tuoda merkkimestaruus ja saada uusi soppari ensikaudeksi.

Ikäväkseni on sanottava että Kimi on jo vähän vanha. Toki hän voisi ajaa vielä pari kautta, mutta soppari loppuu Maxillakin. Ferrarilla olisi siis paikka auki.
 
Kyllä täälläkin on kovat kovalainen-fläshbäkit. Aika-ajossa pärjää mut ei kisassa sit yhtään. Mut positiivisesti ajateltuna, jos hämis keskeyttää seuraavan kisan ja vale voittaa, niin se menee ohi pisteissä.

Minkälainen oli niceman-kovalaisen aika-ajo voitot verrattuna hämikseen? Siihen pitäis päästä vähintään.
 
Mitä arvoa sillä sopimuksen jatkolla on, jos päätyy samaan asemaan kuin Irvine ja Barrichello?

Jotta Bottaksella olis ollut yhtään varaa niskoitella olisi tosiaan auton pitänyt kulkea huomattavasti kovempaa. Ei ole mersullakaan varaa jättää koitttamatta voiton jahtaamista, jos toisella vehkeet kulkee ja toisella ei.

Ihan turha marmattaa että ei annettu paikkaa takas, kun kaveri oli eripuolella rataa siinävaiheessa kun sitä paikkaa olis voinu vaihtaa..

Hamilton lakkasi ajamasta täysiä 2 kierrosta ennen maalia ja silti Valtteri ei edes saavuttanut.
 
Jotta Bottaksella olis ollut yhtään varaa niskoitella olisi tosiaan auton pitänyt kulkea huomattavasti kovempaa. Ei ole mersullakaan varaa jättää koitttamatta voiton jahtaamista, jos toisella vehkeet kulkee ja toisella ei.

Ihan turha marmattaa että ei annettu paikkaa takas, kun kaveri oli eripuolella rataa siinävaiheessa kun sitä paikkaa olis voinu vaihtaa..

Hamilton lakkasi ajamasta täysiä 2 kierrosta ennen maalia ja silti Valtteri ei edes saavuttanut.
No jep. Olisihan tuossa toisella kerralla voinut yrittää estellä Hamiltonin ohitusta, mutta Hamilton uusilla renkailla olisi joka tapauksessa päässyt ohi kun oli muutenkin 1-2 sekkaa nopeempi / kierros. Joten olisi ainoastaan aiheuttanut vitutusta koko tallille.

Eka ohi päästäminen oli ehkä fiksua sen piikkiin, että Hamis sai tuon 5sek penaltin, joten jos Valtterin vauhti olisi ollut ok niin olisi päässyt varikkokäynnin jälkeen takaisin ohi ja Hamilton olisi saanut kurottua tuota 5sek penaltia vähän pienemmäksi.
 
Taisi kuitenkin Ferrari saada realisestisesti maximipisteet mitä oli jaossa .

Oletan että Massa ehti Kimin ohi koska varikkokäynnillä oli ongelmia eturenkaan kanssa, siinä Kimillä meni noin 10s hukkaan ennen kuin hän pääsi Massan ohi. Vettelin jälkimmäisen varikkokäynnin jälkeen kului kolme kierrosta ennen kuin Kimi pääsi radioon huutamalla varikolle, siinä meni noin 6s hukkaan. Kun Hamilton tuli takaisin radalle toiselta varikkokäynniltään hän oli noin 7,5s Kimin edellä. Eli huonosta lähdöstä huolimatta Kimi olisi voinut tapella kummankin Mersun kanssa kakkospaikasta ilman noita viivästyksiä.
 
miten ajat kun joutui ruuuhkaan ja vielä kaksi kertaa

Olisko aika lopettaa noi selittelyt. Ihan itse se Kimi itsensä sinne ruuhkaan ajatti. Tyypillisen huono aika-ajo (+.320 Vetteliin ja +.798 kärkeen) johon lisäksi epäonnistunut startti yhdistettynä agressiivisuuden puutteeseen ensimmäisellä kierroksella aiheuttivat sen, että jäi taas ruuhkaan samaan aikaan kun tallikaveri hätisteli kisan kärkeä puolen sekunnin päässä. Joo tiimi mokaili taas osansa kyllä, muttei 22,5 sekunnin edestä. Kokonaan toinen juttu on sitten se, että jää Ferrarilla jumiin Williamsin ja Red Bullin taakse.
 
Niin, ainoastaan 16 sekunnin edestä.
Ja siihen päälle se mitä hävittiin kun ajettivat kimiä paskoilla renkailla pidempään kuin olisi pitänyt. Vaikka Kimi mokasi lähdön niin enemmän haittaa koitui tallin tekemisistä ja virheistä. Mitä taas ei vettelin kohdalla nähty.
 
Ja siihen päälle se mitä hävittiin kun ajettivat kimiä paskoilla renkailla pidempään kuin olisi pitänyt.

16s pitää sisällään sen Vettelin pysähdyksen jälkeen huonoilla renkailla ajatetun kolme kierrosta. Se ei kuitenkaan pidä sisällään sitä aikaa mikä Kimin auto seisoi ylimääräistä ruudussa ekalla varikkopysähdyksellä. Kun se lisätään niin tilanne alkaa olla sellainen että että Kimi ajoi turva-auton jälkeen ihan samaa vauhtia kuin Vettel. Valitettavasti tämä ei näy tuloksessa.
 
Kimin vauhti oli taas viimeisellä stintillä parempaa kuin Vettelillä, johtuukohan siitä että kun auto kevenee niin aliohjaus vähenee.
 
Kimin viimeinen renkaanvaihto oli niin paljon myöhässä. Siksi kai lopussa oli kova vauhti päällä, koska renkaat oli niin hyvät.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 409
Viestejä
4 490 244
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom