Excel listan tekeminen aakkosjärjestyksessä

Liittynyt
13.12.2020
Viestejä
21
Hei. Ongelmana on saada excelissä oleva nimilista aakkosjärjestykseen. Excel mahdollistaa listan järjestämisen kirjainten A - Z välillä. Olen luonut myös oman custom listan, missä kirjaimet A-Ö. Excelissä henkilöistä myös muita tietoja, joiden tulee kulkea mukana. Edelleenkään oikean järjestyksen tekeminen ei onnistu. Ongelmia aiheuttaa esim nimi Hänninen, kun ohjelma tunnistaa nimen edelleen A kirjaimeksi. Nyt testasin samaa suomenkielisellä pohjalla, missä vain muutama nimi. Jostain syystä tulkitsee, että Hänninen tulisi ennen Heikkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Hei. Ongelmana on saada excelissä oleva nimilista aakkosjärjestykseen. Excel mahdollistaa listan järjestämisen kirjainten A - Z välillä. Olen luonut myös oman custom listan, missä kirjaimet A-Ö. Excelissä henkilöistä myös muita tietoja, joiden tulee kulkea mukana. Edelleenkään oikean järjestyksen tekeminen ei onnistu. Ongelmia aiheuttaa esim nimi Hänninen, kun ohjelma tunnistaa nimen edelleen A kirjaimeksi. Nyt testasin samaa suomenkielisellä pohjalla, missä vain muutama nimi. Jostain syystä tulkitsee, että Hänninen tulisi ennen Heikkistä.
Onko sinulla mahdollisesti käytössä vieraskielinen Excel? Minulla nimittäin tuo lajittelu tapahtuu oikein A - Ö, kun on suomenkielinen Excel.
1729067427807.png
 
Kokeilin muuttaa kieliasetuksissa ensisijaisen kielen suomeksi. Tästä huolimatta nimi Hänninen tulee ennen Heikkistä. Sama tapahtuu myös uuden Exceliin kanssa.
 
Helpointa lienee vaihtaa excelin näyttökieli suomenkieliseksi. Itselläni näyttökieli on normaalisti englanniksi ja sisällöntuomiskielet ja tarkististustyökalut suomeksi. Vaihdoin näyttökielen suomeksi ja kun testasin tuota Heikkisen ja Hännisen sorttausta niin ainakin mulla se menee oikein:

1729070087261.png
 
Suomenkielisen Excelin lajittelukuvakkeessa on A-Z muutettu A-Ö:ksi
1729071742326.png


Lopputulos on sitten tällainen, kun sarake C aakkostetaan:
1729071864813.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 736
Viestejä
4 443 347
Jäsenet
73 615
Uusin jäsen
pekka78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom