Excel keskustelu

Tuo on muuten ehkä aivan mainio ohje, mutta ainakaan suomenkielisen version kirjoittajalle ei ole kerrottu, että "ohjattu Tuo teksti" eli text import wizard on jo muutaman vuoden ollut "legacy"-toiminto, joka nyky-excelissä pitää erikseen enabloida:

Text Import Wizard - Excel (microsoft.com)

Ilman tuota wizardia on teksti- ja csv-tiedostojen käsittely aika hankalaa.

EDIT Eikun löytyyhän se myös suomenkielisistä ohjeista. Mutta se toiminto siis tosiaan pitää erikseen enabloida.
Hyvä tietää että tuo on nykyään legacy ja löytyy mutkan kautta. Joku aika sitten ihmettelin kun en millään saanut csv:tä tuotua fiksusti ja pyöräytin sen sitten lopulta libreofficen kautta. Ihme juttu että noinkin oleellisia featureita piilotellaan ja poistellaan.
 
Tähän mennessä kaikki excel- versiot ovat toimineet aika lailla samoin, jos tiedoston pääte on csv niin suora file->open tai 2-click avaa sen maa-asetusten mukaisilla muotoiluilla pääteltynä. Ja yleensä pieleen ;)
Jos saman tiedoston päätteen muuttaa .csv -> .txt ja avaa file->open kautta niin avautuu text import wizard.

Jos pääte on txt (tai jokin muu jota excel ei tunne) avautuu import wizard oli optiot päällä tai ei.

Ainakin vielä desktop versiossa 2102 (16.0.13801.20808)
 
Tähän mennessä kaikki excel- versiot ovat toimineet aika lailla samoin, jos tiedoston pääte on csv niin suora file->open tai 2-click avaa sen maa-asetusten mukaisilla muotoiluilla pääteltynä. Ja yleensä pieleen ;)
Jos saman tiedoston päätteen muuttaa .csv -> .txt ja avaa file->open kautta niin avautuu text import wizard.

Jos pääte on txt (tai jokin muu jota excel ei tunne) avautuu import wizard oli optiot päällä tai ei.

Ainakin vielä desktop versiossa 2102 (16.0.13801.20808)
Minulla on versio 16.0.14131.20296, eli nykyinen tilausversio, ja siinä text import wizard pitää erikseen enabloida. Yksi ongelma onkin tämä liikkeellä olevien versioiden moninaisuus.
 
Korjataan vähän:

Todellakin jos tiedoston tarkenne on .txt, ja avataan file/openilla, niin käynnistyy (legacy) text import wizard, vaikkei ole enabloituna. Suoraan explorerista open with excelillä avattuna tulos on huonompi. Mutta jos tarkenne on .csv, ja tiedoston sisältö on muodollisesti kelvollinen, niin file/openilla csv-tiedosto avautuu oletusasetuksin, joissa yleensä olisi jotain korjattavaa. Osaa se kyllä arvata, että erotin saattaa olla puolipiste, jos regional settingseissä desimaalipisteenä on pilkku. Mutta tabulaattori erottimena on jo liian vaikea. Parempi on avata Data/From Text-komennolla, jolloin avautuu yksinkertainen wizardi, jolla usein pärjätään. Mutta parasta on enabloida se legacy wizard ja käyttää sitä.

Koska minullakin pankkitilin tapahtumaluettelo on tärkein syy olla asiasta kiinnostunut, niin purnaanpa vielä Nordean luettelosta. Kun semmoisen Windows-koneelle imuroi, on se varustettu tarkenteella .txt. Rivien erottimena on omituinen sekasikiö <lf><cr><lf>, jonka windows-kone näkee kahtena rivinvaihtona. Merkkivalikoima on UTF-8, jossa ei ole mitään vikaa, mutta excel olettaa CP1252, täällä Suomessa. Kun tiedoston alusta poistaa yhden rivin ja sen jälkeisen tyhjän, on loppuosa csv-muodossa, ylimääräisine tyhjine riveineen, sarake-erottimena <tab>, joka pitää excelille erikseen kertoa. Desimaalipilkku ja päivämääräformaatti sentään ovat oikein. Kyllä nuo kaikki saa excelillä hoidettua, mutta aika paljon on siivottavaa.
 
Miten onnistuu kuvassa olevan tapainen? Eli tuosta massataulukosta tulisi saada yksittäisiä "tietoruutuja". Tietoruutuja tulisi yhdelle vaaka-aaneloselle ehkä 1 - 4 riippuen luettavuudesta. No ehkä kuitenkin useita per sivu, jotta sivumäärä ei paisu kymmeniin, koska kuvioita on kymmeniä. Päämuotoiluksi riittänee tuommoinen yksinkertainen rivitys, joskin ns. oikeissa metsäkuvioluetteloissa on vielä selkeämpi muotoilu.

Huom.! Liitteenä vain pieni ote, täydessä taulukossa on 45 saraketta, ja niitä kaikkia yhdistää tuo kuvionro. Eli yksi tietoruutu olisi esim. kuvio 25, ja siihen kaikista ko. rivin kohdalla olevista sarakkeista otsikko ja ko. solun sisältö.

Kun sarakkeita on tosiaan 45 kappaletta, ja joillekin tulee pitempääkin tekstiä, niin ehkä kuitenkaan tuo yksikertainen rivittäinen muotoilu ei toimi, vaan joutuu myös miettimään, miten saadaan myös rinnakkaisasettelua.

Tuleeko siis kysymykseen jokin makro tai Pivot-taulukko tms.? Käytössä Libre.

Kuvioluettelo esimerkki.png
 
Miten onnistuu kuvassa olevan tapainen? Eli tuosta massataulukosta tulisi saada yksittäisiä "tietoruutuja". Tietoruutuja tulisi yhdelle vaaka-aaneloselle ehkä 1 - 4 riippuen luettavuudesta. No ehkä kuitenkin useita per sivu, jotta sivumäärä ei paisu kymmeniin, koska kuvioita on kymmeniä. Päämuotoiluksi riittänee tuommoinen yksinkertainen rivitys, joskin ns. oikeissa metsäkuvioluetteloissa on vielä selkeämpi muotoilu.

Huom.! Liitteenä vain pieni ote, täydessä taulukossa on 45 saraketta, ja niitä kaikkia yhdistää tuo kuvionro. Eli yksi tietoruutu olisi esim. kuvio 25, ja siihen kaikista ko. rivin kohdalla olevista sarakkeista otsikko ja ko. solun sisältö.

Kun sarakkeita on tosiaan 45 kappaletta, ja joillekin tulee pitempääkin tekstiä, niin ehkä kuitenkaan tuo yksikertainen rivittäinen muotoilu ei toimi, vaan joutuu myös miettimään, miten saadaan myös rinnakkaisasettelua.

Tuleeko siis kysymykseen jokin makro tai Pivot-taulukko tms.? Käytössä Libre.

Kuvioluettelo esimerkki.png
Metsäkuvioluettelo-sanan perusteella oletan, että taulukkosi rivit kuvaavat metsälämpäreiden ominaisuuksia, ja varsinainen tavoitteesi on tulostaa kunkin rivin tiedot omana raporttinaan. Googlettamalla löysin tällaisen esimerkkisivun:


Yksinkertaisin raportti kai olisi esimerkkisi mukaisesti jokainen tieto omalla rivillään saraketunnuksen edeltämänä. Mielestäni tuollainen tai vähän hienompikin raportti syntyy helpoimmin käyttäen mail merge -toimintoa, joka varmaan löytyy myös LibreOfficesta. Eli teet teksturilla lomakepohjan ja merkitset siihen paikat täytettäville tiedoille, jotka mailmerge hakee "tietokannasta".
 
Miten onnistuu kuvassa olevan tapainen? Eli tuosta massataulukosta tulisi saada yksittäisiä "tietoruutuja". Tietoruutuja tulisi yhdelle vaaka-aaneloselle ehkä 1 - 4 riippuen

Jos olisi kiire, eikä väliä kuinka hienoa ratkaisu on, niin joku vlookup-juttu tuon tekisi. En tosin tiedä libreofficesta mutta excelissä on vlookup.
 
Metsäkuvioluettelo-sanan perusteella oletan, että taulukkosi rivit kuvaavat metsälämpäreiden ominaisuuksia, ja varsinainen tavoitteesi on tulostaa kunkin rivin tiedot omana raporttinaan.

Juuri tätä tarkoitin, ei muuta kuin kupillinen kuumaa juomaa sinne tästä ansiosta! Perehdynpä tuohon toimintaan ja palaan, jos tulee vaikeuksia.
 
Excel on viime aikoina alkanut hiljakseen muuttamaan itsestään soluihin pelkät funktioiden tulokset. Päivittelen tiettyjä laskentataulukoita kuukausittain. Kun kurkkaan aikaisempien kuukauisien funktioita, siellä onkin pelkkä funktion tulos (solun arvo) funktiorivillä. Mistähän mahtaa johtua? Ainoa mikä itselleni tulee mieleen, olisikohan Google Sheets mennyt tekemään tuon muutoksen, jos olen siellä avannut kyseisen laskentataulukon? Varmuudella tiedän kuitenkin että en ole Sheetsissä juuri näitä muuttuneita soluja valinnut/muokannut.
 
Excel on viime aikoina alkanut hiljakseen muuttamaan itsestään soluihin pelkät funktioiden tulokset. Päivittelen tiettyjä laskentataulukoita kuukausittain. Kun kurkkaan aikaisempien kuukauisien funktioita, siellä onkin pelkkä funktion tulos (solun arvo) funktiorivillä. Mistähän mahtaa johtua? Ainoa mikä itselleni tulee mieleen, olisikohan Google Sheets mennyt tekemään tuon muutoksen, jos olen siellä avannut kyseisen laskentataulukon? Varmuudella tiedän kuitenkin että en ole Sheetsissä juuri näitä muuttuneita soluja valinnut/muokannut.
Mahdoton tuohon sanoa mitään jos ei tiedä mikä funktio kyseessä. Luulisi olevan helppo testata saman funktion ja google sheetsin avulla. Minulla ei excel ole muutellut funktioita paitsi jos avaa vanhalla excelillä 365:n taulukoita joissa uusia funktioita.
 
Tarttisi excel -kaavaan apuja. Itsellä ei ÄO riitä, plus käytössä suomenkielinen excel joten vastineiden löytö hankalampaa. Ei taida englannin kieliset toimia.

Eli, tietyn määrän päivien laskemiseen tietyllä aikajaksolla.

Esim. ajanjaksolla 01.01.2021 - 31.3.2021 kuinka monta päivää tulee yhteensä, jos otetaan kaikki tiistait, keskiviikot ja torstait.

EDIT: Tätä katsoin alkuun Excel formula: Get workdays between dates | Exceljet

Mutta tuossakin syötetty vain yksi viikko ja siihen tuo yhden viikon viikonloppu. Pitäisi siis koko ajanjaksolta saada viikonloput, maanantai ja perjantai poijes.
 
Viimeksi muokattu:
Tarttisi excel -kaavaan apuja. Itsellä ei ÄO riitä, plus käytössä suomenkielinen excel joten vastineiden löytö hankalampaa. Ei taida englannin kieliset toimia.

Eli, tietyn määrän päivien laskemiseen tietyllä aikajaksolla.

Esim. ajanjaksolla 01.01.2021 - 31.3.2021 kuinka monta päivää tulee yhteensä, jos otetaan kaikki tiistait, keskiviikot ja torstait.

EDIT: Tätä katsoin alkuun Excel formula: Get workdays between dates | Exceljet

Mutta tuossakin syötetty vain yksi viikko ja siihen tuo yhden viikon viikonloppu. Pitäisi siis koko ajanjaksolta saada viikonloput, maanantai ja perjantai poijes.
Tämä olisi parempi esimerkki:
Excel formula: Count day of week between dates | Exceljet
Ja jos englanninkielisyys on ongelma, niin ehkä tästä on apua:
Excel Functions in Finnish | Easy-Excel.com
 
Tämä olisi parempi esimerkki:
Excel formula: Count day of week between dates | Exceljet
Ja jos englanninkielisyys on ongelma, niin ehkä tästä on apua:
Excel Functions in Finnish | Easy-Excel.com

Juu kiitos. Eiköhän tuolla pääse alkuun. Ja tuon kääntöjutun kyllä löysin. Jouhevampi olisi jos automaattisesti hyväksyisi englanninkin. Siis samoin kun esim. laskimen tarttee esille, niin itse painan vain windows -nappia ja lähtee kirjoittamaan CAL tai muistio, niin NOTE ja suoraan löytää, oli sitten englannin- taikka suomenkielinen.
 
Juu kiitos. Eiköhän tuolla pääse alkuun. Ja tuon kääntöjutun kyllä löysin. Jouhevampi olisi jos automaattisesti hyväksyisi englanninkin. Siis samoin kun esim. laskimen tarttee esille, niin itse painan vain windows -nappia ja lähtee kirjoittamaan CAL tai muistio, niin NOTE ja suoraan löytää, oli sitten englannin- taikka suomenkielinen.
Suomen - ja englanninkielisellä excelillä on paljon muitakin eroja kuin funktioiden nimet.
 
Suomen - ja englanninkielisellä excelillä on paljon muitakin eroja kuin funktioiden nimet.

Joo varmasti. Enpä niistä nyt kauheasti tiedä kun Exceliä lähinnä töissä käytän (suomeksi) ja kotikone englanniksi.

Mutta joo. Homma onnistui, eli hiukan joutui käsipelillä tekemää, mutta lopullinen kaava meni näin

=TULOJEN.SUMMA(--(VIIKONPÄIVÄ(RIVI(EPÄSUORA(A23 & ":" & B23)))=C23+D23+E23+F23+G23+H23+I23))

Eli näissä A23 on alkupvm ja B23 loppupvm. C-I23 ovat viikonpäivät, joissa tarvittavat merkattu 1 ja tarpeettomat 0. Yhdessä solussa sitten päivien viikottainen määrä, eli vaikka se 3, joka sitten lopulliseen soluun vain kerrotaan tuon kaavan tuloksella.

Ehkä tuohon helpompiakin lähestymistapoja, mutta noin menee aika jouhevasti vaikka pari näpäytystä pitääkin tehdä. Ja toki jos pyhiä on niin ne vain katsoo jostain kalenterista, kuinka monta punaista päivää ja laittaa sen johonkin soluun ja vähentää.
 
=TULOJEN.SUMMA(--(VIIKONPÄIVÄ(RIVI(EPÄSUORA(A23 & ":" & B23)))=C23+D23+E23+F23+G23+H23+I23))

Eihän tuo toimikaan noin. Se vain laskei edelleen vain kolmipäiväisyydet, ei erottele päiviä. Eli jos ti/ke/to mutta kuukausi alkaa keskiviikosta, niin ei toteutunut.

Korjattu =TULOJEN.SUMMA(--(VIIKONPÄIVÄ(RIVI(EPÄSUORA(A23 & ":" & B23)))=C23:D23:E23:F23:G23))
Jolloin noi C-G -solut ovat päiviä ja kalenterihan menee sinne jenkkityyliin, eli maanantai 2, tiistai 3 jne.
 
Mites Excelissä saa sarakkeen raahattua eri kohtaan. Mitään väliä kirjaimilla tai muulla ei ole kunhan kenttä siirtyy oikeaan kohtaan.
 
Valitsee sarakkeen, leikkaa ja liitä(tai lisää leikatut solut tms) kontekstimenusta sarakkeen kirjaimen päällä

muok. raahaamalla pitänee tehdä ensin tyhjä sarake oikeaan kohtaan
 
On tuommoinen 2013 officella tehty taulukko, jossa on A-G riveillä tietoja. Tuota yritin Libreofficella laittaa A sarakkeen mukaan järjestykseen, niin sieltä täältä jää soluja seuraamatta järjestelyä ja ne jää taulukon alle erilleen. Mitään kaavoja tai suojauksia ei pitäisi olla mikä tuon estäisi. Kyseisiä rivejä voi käsin siirtää ja soluja muokata. Kokeilin tuota Office 365:lläkin järjestää, mutta sama tulos, kuin myös Google Sheetsissä.

Pitääkö lähteä jostain 2013 office ja windows kone etsimään vai onko tämä joku tunnettu bugi, jolle on korjaus olemassa?
 
Onko kaikki solut varmasti muotoiltu tekstiksi, eikä tekstien edessä ole turhia merkkejä tms.?

Jos sarakkeen solut leikkaa ja liittää esim muistioon ja sieltä takaisin sarakkeisiin niin pysyykö tilanne ennallaan?
 
Onko kaikki solut varmasti muotoiltu tekstiksi, eikä tekstien edessä ole turhia merkkejä tms.?

Jos sarakkeen solut leikkaa ja liittää esim muistioon ja sieltä takaisin sarakkeisiin niin pysyykö tilanne ennallaan?

On tekstiä tai numeroita. Ei auta, vaikka siihen soluun sen tekstin uusiksi kirjoittaa.

Tuo muistiojuttu näytti korjaavan homman, mutta ei vain tiedot pysynyt oikeissa sarakkeissa. Täytyy jossain välissä lisätä ylimääräiset sarakkeet jakajamerkkeineen, niin ehkäpä se siitä.

Serverillä aika monta 2013 officen aikaista taulukkoa. Mahtaakohan niiden laskukaavojenkaan tuloksiin voida enää luottaa, jos niitä joskus tarvitsee?
 
Onko tyhjiä soluja välissä?

Koita valita koko taulukko ensin

On tuommoinen 2013 officella tehty taulukko, jossa on A-G riveillä tietoja. Tuota yritin Libreofficella laittaa A sarakkeen mukaan järjestykseen, niin sieltä täältä jää soluja seuraamatta järjestelyä ja ne jää taulukon alle erilleen. Mitään kaavoja tai suojauksia ei pitäisi olla mikä tuon estäisi. Kyseisiä rivejä voi käsin siirtää ja soluja muokata. Kokeilin tuota Office 365:lläkin järjestää, mutta sama tulos, kuin myös Google Sheetsissä.

Pitääkö lähteä jostain 2013 office ja windows kone etsimään vai onko tämä joku tunnettu bugi, jolle on korjaus olemassa?
 
Excel on viime aikoina alkanut hiljakseen muuttamaan itsestään soluihin pelkät funktioiden tulokset. Päivittelen tiettyjä laskentataulukoita kuukausittain. Kun kurkkaan aikaisempien kuukauisien funktioita, siellä onkin pelkkä funktion tulos (solun arvo) funktiorivillä. Mistähän mahtaa johtua? Ainoa mikä itselleni tulee mieleen, olisikohan Google Sheets mennyt tekemään tuon muutoksen, jos olen siellä avannut kyseisen laskentataulukon? Varmuudella tiedän kuitenkin että en ole Sheetsissä juuri näitä muuttuneita soluja valinnut/muokannut.
Nyt homma on mennyt siihen, että Excel muuttaa saman tien funktioiden tulokset soluihin...! Alla itse näyttötallentamani todiste. Mikä asetus nyt on vinksallaan? Haluan siis että soluun jää funktio, ei pelkkä tulos (arvo), joka ainakin aina ennen on ollut Excelissä oletuksena.

2.gif
 
Nyt homma on mennyt siihen, että Excel muuttaa saman tien funktioiden tulokset soluihin...! Alla itse näyttötallentamani todiste. Mikä asetus nyt on vinksallaan? Haluan siis että soluun jää funktio, ei pelkkä tulos (arvo), joka ainakin aina ennen on ollut Excelissä oletuksena.

2.gif

Tekeekö saman jos aloitat sen kuten funktion yleensä, eli =+635/2?
 
Tekeekö saman jos aloitat sen kuten funktion yleensä, eli =+635/2?
No eipä näemmä tee :jd: Eli "="-merkki tekee kaiken eron :bored: Näin ei mielestäni aina ole ollut. Pitkään olen jättänyt "="-merkin "ylimääräisenä" pois (siis "ylimääräinen" lähinnä jos funktio alkaa negatiivisella luvulla, ja siksi jäänyt tavaksi myös positiivilla luvuilla heittä pelkkä "+" siihen alkuun), mutta näemmä ei enää kannata... Kiitos @edup.
 
Mitä tässä haetaan, ainakin 10v vanha excel for mac laskee tuon +635/2 auki suoraan, =-merkillä sama homma?

Ilman plussaa tulkitaan tekstinä, onko jossain vaiheessa tehty jotain muuta?
 
Mitä tässä haetaan, ainakin 10v vanha excel for mac laskee tuon +635/2 auki suoraan, =-merkillä sama homma?

Ilman plussaa tulkitaan tekstinä, onko jossain vaiheessa tehty jotain muuta?

Kyllä, laskee auki ja näyttää tuon vastauksen 317,5 suoraan kun katsoo arvoa siinä taulukossa, ja niin tuo on aina toiminutkin. Kyse on siitä, että mitä solun sisällöksi tallentuu (eli mitä solun kentässä lukee kun valitset sen ko. solun), onko se tuo 317,5 vaiko se alkuperäinen laskentakaava "635/2", mistä voit myöhemmin palata katsomaan mitä laskettiin.
 
Osaisikohan kukaan kertoa miten saan suojattua taulukon muotoilut siten, että alasvetolistat (drop-down list) ja tekstikentät toimivat? Meillä on käytössä excel, jossa on ehdollisia muotoiluja ja niitä ei haluttaisi sotkea sillä, että porukka kopioi solusta toiseen tietoja, jolloin ehdollisten muotoilujen määrä kasvaa ja lopulta säännöt ovat missä sattuu järjestyksessä.

-Perinteinen solujen/taulukon suojaus ei onnistu, koska tällöin alasvetolistoja ei voi käyttää.
-Suojaamatta jättäminen taas mahdollistaa kopioinnin, jolloin ehdollisten muotoilujen järjestys muuttuu.
-Exceliä käyttävät henkilöt eivät ole ATK-velhoja eli pelkällä koulutuksella ei onnistu opettamaan kopiointi->liitä arvoina metodia.

Tässä voit ladata vastaavan excelin zipiksi pakattuna
 
Osaisikohan kukaan kertoa miten saan suojattua taulukon muotoilut siten, että alasvetolistat (drop-down list) ja tekstikentät toimivat? Meillä on käytössä excel, jossa on ehdollisia muotoiluja ja niitä ei haluttaisi sotkea sillä, että porukka kopioi solusta toiseen tietoja, jolloin ehdollisten muotoilujen määrä kasvaa ja lopulta säännöt ovat missä sattuu järjestyksessä.

-Perinteinen solujen/taulukon suojaus ei onnistu, koska tällöin alasvetolistoja ei voi käyttää.
-Suojaamatta jättäminen taas mahdollistaa kopioinnin, jolloin ehdollisten muotoilujen järjestys muuttuu.
-Exceliä käyttävät henkilöt eivät ole ATK-velhoja eli pelkällä koulutuksella ei onnistu opettamaan kopiointi->liitä arvoina metodia.

Tässä voit ladata vastaavan excelin zipiksi pakattuna

Suojauksesta en tiedä, mutta vähän samanlaiseen ongelmaan kehittelin joskus VBA:lla makron, joka korjasi ehdollisen muotoilun kun käyttäjä (minä) painoi nappia. Jos tiedosto voi olla xlsxm, niin tuon saisi myös aikaperustaiseksi.
 
Suojauksesta en tiedä, mutta vähän samanlaiseen ongelmaan kehittelin joskus VBA:lla makron, joka korjasi ehdollisen muotoilun kun käyttäjä (minä) painoi nappia. Jos tiedosto voi olla xlsxm, niin tuon saisi myös aikaperustaiseksi.
Periaatteessa se suojaus ei ole välttämätön, jos vaan jollain tapaa (kuten VBA) saisi korjattua muotoilun kohdilleen käyttäjän saatua sen sekaisin. Tässä on vielä sellainen hauskuus, että kyseinen excel jakaantuu useampaan työkirjaan, joita käytetään muutaman viikon ajan kunnes niistä kopioidaan pohjat seuraaviin työkirjoihin. Kyseessä on siis viikkokohtaiset työkirjat joita kutakin tosiaan käytetään vain muutaman viikon ajan.
 
Hakufunktiot ja päivämäärät ovat meikäläiselle aina vaikeita. Ei kai tämä kovin vaikea ongelma pitäisi olla ratkaistavaksi, mutta eipä toimi oma päättely riittävästi. Mitenköhän taulukon 1 Prosentti (sarake D) voisi päätellä taulukon 2 tietojen perusteella? Poimintaehtoja ovat matchäävä ID ja päivämääräväli. Käytännössä taulukossa kaksi on merkittynä aikaväli, jolloin voimassa kyseinen prosentti. Aikavälien ulkopuolella prosentti on 100.

Lisäksi on rivin 10 kaltaisia tapauksia, joissa alkuperäinen ajanjakso osuu useammalla aikavälille taulukossa kaksi. Voisi olla myös useampi eri prosenttirivi, esimerkissä vain osittain prosentti on 60 ja osittain 100. Näistä riittäisi vaikka kun saisi vain jonkun error-tilan, ne voisi katsoa vaikka käsin lopuksi.
1640674488589.png
 
Hei, tarvitsisi sellaisen värkätä, en tiedä pystyykö Excelillä tekemään edes.

Numerot 1-6 pitäisi arpoa randomisti taulukkoon tyyliin:

päivä 1 päivä 2 jne.
a: 1-6 1-6
b: 1-6 1-6

Siten että a: ei saa olla sama numero kuin b: saman päivän kohdalla.

Katsoin jotain random number generatoreita mutta ei niissä löytynyt tuota ehtoa tjsp. Onnistuuko?
 
Hei, tarvitsisi sellaisen värkätä, en tiedä pystyykö Excelillä tekemään edes.

Numerot 1-6 pitäisi arpoa randomisti taulukkoon tyyliin:

päivä 1 päivä 2 jne.
a: 1-6 1-6
b: 1-6 1-6

Siten että a: ei saa olla sama numero kuin b: saman päivän kohdalla.

Katsoin jotain random number generatoreita mutta ei niissä löytynyt tuota ehtoa tjsp. Onnistuuko?

Tommosella lähtee:
=INDEX(SORTBY(SEQUENCE(6);RANDARRAY(6));SEQUENCE(2))

Eli tuo SEQUENCE(6) luo ensin listan luvuista 1-6. Sen jälkeen luodaan 6 satunnaista lukua tuolla RANDARRAY(6):lla. Ne luvut 1-6 sitten järjestetään tuolla SORTBY:llä niiden 6 satunnaisluvun mukaiseen järjestykseen. Ja lopuksi tuolla INDEX:llä otetaan 2 ensimmäistä niistä.
 
Tommosella lähtee:
=INDEX(SORTBY(SEQUENCE(6);RANDARRAY(6));SEQUENCE(2))

Eli tuo SEQUENCE(6) luo ensin listan luvuista 1-6. Sen jälkeen luodaan 6 satunnaista lukua tuolla RANDARRAY(6):lla. Ne luvut 1-6 sitten järjestetään tuolla SORTBY:llä niiden 6 satunnaisluvun mukaiseen järjestykseen. Ja lopuksi tuolla INDEX:llä otetaan 2 ensimmäistä niistä.

Nyt en kyllä tajua mihin tuo pitää laittaa.

1640862313941.png


Jokaiselle 1-6 on nimi vieressä ja siitä se tämän taulukon kautta sijoittuu toisessa välilehdessä olevaan kenttään nimineen. Mutta nuo numerot pitäisi saada vain tuohon ensin.
 
Nyt en kyllä tajua mihin tuo pitää laittaa.

1640862313941.png


Jokaiselle 1-6 on nimi vieressä ja siitä se tämän taulukon kautta sijoittuu toisessa välilehdessä olevaan kenttään nimineen. Mutta nuo numerot pitäisi saada vain tuohon ensin.

Siis laitat tuon kaavan vaan joka päivän kohdalle, esim. tuon solun alle missä lukee "ma".

Ja ihan mihin tahansa tuon laitatkaan, niin se arpoo sulle allekkain kaksi toisistaan eroavaa numeroa väliltä 1-6.
 
Siis laitat tuon kaavan vaan joka päivän kohdalle, esim. tuon solun alle missä lukee "ma".

Ja ihan mihin tahansa tuon laitatkaan, niin se arpoo sulle allekkain kaksi toisistaan eroavaa numeroa väliltä 1-6.

1640865515639.png


Tämmöistä vain näyttää

1640865538396.png
 
1640865515639.png


Tämmöistä vain näyttää

1640865538396.png

Eihän sulla oo Excelin kaavat suomeksi tai joku vanha versio Excelistä?

Toimiiko nuo funktiot erikseen? Esim.
=SEQUENCE(6)

tai

=RANDARRAY(6)

Jos kaavat on suomeksi, niin sun pitää luonnollisesti joko vaihtaa ne englanniksi, tai sitten muuntaa tuohon kaavaan ne suomenkieliset versiot tilalle. Suosittelen vahvasti ensimmäistä vaihtoehtoa, koska ei niitä suomenkielisiä versioita käytä hullukaan.
 
Vinkkivinkki:

 
Eihän sulla oo Excelin kaavat suomeksi tai joku vanha versio Excelistä?

Toimiiko nuo funktiot erikseen? Esim.
=SEQUENCE(6)

tai

=RANDARRAY(6)

Jos kaavat on suomeksi, niin sun pitää luonnollisesti joko vaihtaa ne englanniksi, tai sitten muuntaa tuohon kaavaan ne suomenkieliset versiot tilalle. Suosittelen vahvasti ensimmäistä vaihtoehtoa, koska ei niitä suomenkielisiä versioita käytä hullukaan.

Suomeksi on.
 
Osaako joku suomentaa tuon koodin:

=INDEX(SORTBY(SEQUENCE(6);RANDARRAY(6));SEQUENCE(2))
 
=INDEX(SORTBY(SEQUENCE(6);RANDARRAY(6));SEQUENCE(2))
=INDEKSI(LAJITTELE.ARVOJEN.PERUSTEELLA(JONO(6);SATUNN.MATRIISI(6));JONO(2))

Tuolla käänsin, vaihoin vain aina sanan loppuun
 
Hakufunktiot ja päivämäärät ovat meikäläiselle aina vaikeita. Ei kai tämä kovin vaikea ongelma pitäisi olla ratkaistavaksi, mutta eipä toimi oma päättely riittävästi. Mitenköhän taulukon 1 Prosentti (sarake D) voisi päätellä taulukon 2 tietojen perusteella? Poimintaehtoja ovat matchäävä ID ja päivämääräväli. Käytännössä taulukossa kaksi on merkittynä aikaväli, jolloin voimassa kyseinen prosentti. Aikavälien ulkopuolella prosentti on 100.

Lisäksi on rivin 10 kaltaisia tapauksia, joissa alkuperäinen ajanjakso osuu useammalla aikavälille taulukossa kaksi. Voisi olla myös useampi eri prosenttirivi, esimerkissä vain osittain prosentti on 60 ja osittain 100. Näistä riittäisi vaikka kun saisi vain jonkun error-tilan, ne voisi katsoa vaikka käsin lopuksi.
1640674488589.png
Olisiko kenelläkään vinkkejä tähän? Tai mistä lähteä liikkeelle ongelman ratkaisemisessa?
 
Ei toimi, mikähän tuossa on virheenä?

Vähän vaikea sanoa kun et yhtään kerro että miten se ei toimi. Toimiiko nuo yksittäiset funktiot, esim. JONO(6) tai SATUNN.MATRIISI(6)?

Mutta tuossa on osa siis hieman uudempia funktioita, mitä ei ole jossain kivikautisissa Excelin versioissa olemassa. Siksi tuolla aiemminkin jo kyselin siitä että eihän ole joku vanha versio Excelistä.
 
Olisiko kenelläkään vinkkejä tähän? Tai mistä lähteä liikkeelle ongelman ratkaisemisessa?
Tuo olisi tehtävissä muuten siten että tsekkaisit ensin onko vasemman taulun rivin ID tuon oikean taulun ID ja sitten vertaisit alkupäivää aikaväliin sekä loppupäivää aikaväliin. Jos molemmat tosia -> prosentti, jos molemmat epätosia -> 100%, jos toinen tosi ja toinen ei -> tee jotain. Isoksi ongelmaksi tässä muodustuu se, että tuossa oikealla olevassa taulussa tuo ID on moneen kertaan ja excelin erilaiset lookup-funktiot pysähtyvät kun löytävät ekan matchin. Uusimmassa excelissä on olemassa tietynlaisia loop-funktiota tehtävissä LAMBDA-funktiolla mutta juuri nyt ei järki riitä sellaiseen.
 
Vähän vaikea sanoa kun et yhtään kerro että miten se ei toimi. Toimiiko nuo yksittäiset funktiot, esim. JONO(6) tai SATUNN.MATRIISI(6)?

Mutta tuossa on osa siis hieman uudempia funktioita, mitä ei ole jossain kivikautisissa Excelin versioissa olemassa. Siksi tuolla aiemminkin jo kyselin siitä että eihän ole joku vanha versio Excelistä.

Saattaa ollakin. Mistä tuon version näkee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 385
Viestejä
4 493 618
Jäsenet
74 123
Uusin jäsen
Eezy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom