Euroviisut

Voi vittu. Ois ollu mahtavaa että Israel ois kerännyt potin jotta kaikkia angstaajia vituttaa.

Nyt kuitenkin nähtiin että pienen Euroviisu-kiihkofaniporukan hypettämätä Suomi ja Ruotsi putoaa kokonaan pois kun rivieurooppalaiset pääsee äänestämään. Näissä ennakkoon latautuneissa Euroviisu-faneissa on tietynlainen ihmisprofiili ja se on hyvin erilainen keskiverto äänestäjän kanssa.
 
No viisuille varmaan ihan hyvä että Israel ei voittanut, mutta silti: vittu mikä idiootti tuo selostaja.
Silvennoinen vai? Sehän on Euroviisusirkuksen pellekaluston vakiokamaa. Ideologinen kuminaama, joka ei osaa olla tuputtamatta omia näkemyksiään juontojen sekaan. Kuinkahan monta kymmentä kertaa se muisti mainita, kuinka joutui tänä vuonna Ylen säästöjen vuoksi juontamaan lähetyksen Pasilasta (ilman että katsojat huomasivat koko muutosta)?

Tämä Israelin tilannehan tuntuu sataneen enemmän heidän laariin kuin toisin päin. Ei jotenkin omaan kaaliin uppoa. Viime vuonnahan pärjäsivät myös todella hyvin.
Minun kaaliin uppoaa se, että äänestetään esitystä, eikä ideologiaa. Gazan tilanne ei todellakaan ole niin yksinkertainen, mitä Palestiinaa kannattavat ruutuhuivit tyypillisesti kuvittelevat.
 
Minun kaaliin uppoaa se, että äänestetään esitystä, eikä ideologiaa. Gazan tilanne ei todellakaan ole niin yksinkertainen, mitä Palestiinaa kannattavat ruutuhuivit tyypillisesti kuvittelevat.
Missä kohtaa sanoin, että pitäisi äänestää ideologiaa? Kunhan totesin, että tuo vaikuttaa eri suuntaan kuin ajattelisin ja ihan kuten sinäkin ajattelit mutta ei ideologiaäänestäminen hyvä asia ole. Eikä se tilanne niinkään yksinkertainen ole, että kaikki Palestiinalaiset ovat terroristeja ja Israelilaiset hyviksiä. Mutta selkeästi tuossa oli ideologiapisteitä mukana, ei se Israel toisiksi paras ollut. Ukrainalla sama, heidän kappale oli tänä vuonna heikko mutta yleisöpisteitä tuli yllättävän paljon.

Itävalta oli hyvä voittaja vaikka tässä varjostaa taas tämä aspekti, että tuomariston suosikki voitti eikä yleisön. Jos olisin äänestänyt ja saisi äänestää vain kerran niin ääni olisi mennyt Ruotsille tai Itävallalle.
 
Missä kohtaa sanoin, että pitäisi äänestää ideologiaa?
En minä ole sinun sanomisista kommentoinut yhtään mitään. Tarkoitin edellistä yleisellä kannalla.

Eikä se niinkään yksinkertainen ole, että kaikki Palestiinalaiset ovat terroristeja ja Israelilaiset hyviksiä. Mutta selkeästi tuossa oli ideologiapisteitä mukana, ei se Israel toisiksi paras ollut. Ukrainalla sama, heidän kappale oli tänä vuonna heikko mutta yleisöpisteitä tuli yllättävän paljon.
Ei olekaan ja siksipä en sellaista ole väittänytkään. Mielestäni aika selvästi ilmaisin, ettei se tilanne ei ole niin yksinkertainen kuin monet kuvittelevat, varsinkaan ne, joiden ideologia on vähänkään kallellaan palestiinalaisten puolelle.

Musta oikea voitti, ja ruotsin ja varsinkin suomen tulos yllätti Italia myös, omaan korvaan ei istunut yhtään. Kaamee veisu.
Sama. Tai no, henkilökohtaisesti olisin halunnut Italian voittavan, mutta olihan tämä Itävallan veto teknisesti kuitenkin parempi suoritus, joten lopputulos oli ihan ok.
 
Oikeus ja kohtuus, kun Sveitsin hentoääni jäi ilman yleisöpisteitä. Unettava kappale, tekotaiteellinen esitys ja sveitsittären kähinässä loppui skaala kesken. Nolosti vielä kiitteli äänestäjiä, kun raadit kaatoi pisteitä niskaan.

Ranskan olisi suonut saada samalla mitalla. Hirveää kuraa.
 
Israel on kärjessä koska heillä on toista vuotta putkeen hyvä artisti ja sitten sen takia että ihmisiä vituttaa median luoma gaslight jolla ihmisten päähän yritetään syöttää vaihtoehtotodellisuutta jossa suurin osa ihmisistä olisi raivoissaan Israelille ja palestiinan puolella vaikka kyseessä on käytännössä häviävän pieni vegaani, marxisti, muusupuolinen yms. fringe-vähemmistö.
Kun kyseessä on valtava mediayhtiöiden ja journalistien rakentama propagandamoottori joka pohjautuu valeeseen niin ihmiset haluavat kapinoida sitä vastaan ja näyttää keskisormea systeemille.

Viron korkea sijoitus oli odotettavissa, mutta Itävallan voittoa ei voi ymmärtää koska kyseessä on ehkä koko vuoden paskin biisi. Pelkkää kiljumista + vähän geneeristä hömppää.

Ja vielä kertaalleen mitä tulee näihin ennakkosuosikkeihin niin ne luvut ja arviot taitaa yleensä pohjautua johonkin ESC-fanisivun äänestykseen, reddit-postauksiin jne. Suurinosa finaalipäivän äänestäjistä tuskin edes tietää niiden olemassaolosta puhumattakaan että osallistuisi niihin. Ne on niitä hypettäjiä varten jotka alkaa jo tammikuussa pyöriä tuolissaan kun eivät malta odottaa että euroviisut tulee toukokuussa.
Olisi ollut aivan uskomatonta jos tuollainen Erika Vikman tyylinen halpa paljaanpinnan ja seksin tyrkytys olisi uponnut suuriin massoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Nukahdin kesken lähetyksen enkä edes pisteitä (lampaita) laskiessa tajunnut, että Sveitsilläkin oli biisi. Siitä huolimatta oma veikkaus voitti ja tulikohan tästä pari tonnia nyt vedosta. Täytyy huomenna tarkistaa.
 
Israel nyt on mitä on, mutta vähän yllättävää kyllä että Viro noin selkästi pesi Suomen myös yleisöäänissä ja samaten se että Ruotsikin jäi sen 50p yleisöäänissä Virolle. Jos halutaan narista tuomareista niin tuossa ei jäänyt juurikaan jossiteltavaa muuta kuin VIrolle koska Itävalta pääsi lähes samaan yleisöäänimäärään mitä Ruotsi.
 
Siitä huolimatta oma veikkaus voitti ja tulikohan tästä pari tonnia nyt vedosta. Täytyy huomenna tarkistaa.
Kertoisitko tarkemmin, että millaisen vedon teit ja millä summalla, että irtosi kaksi tonnia? Wildzin kerroin Itävallalle oli 3.85, joten kahden tonnin kuittaaminen tarkoittaisi jotain 500€ vetoa. Rahamiehiä siis ilmeisesti?

Aika hyvin joka tapauksessa veikattu, kun kuitenkin vielä perjantaina olit sitä mieltä, että Ruotsi voittaa ja ettei Israel kuulu edes top-kolmoseen. Tai no, olihan tuossa Itävaltakin ehdokkaana, eli varmaan laitoit näistä kaikille sen saman 500€ sisään? Itsehän voitin kymppitonnin, mutta en jaksa tarkistaa muistinko edes jättää tikettiä... ja sit mä heräsin jne. :D (edit. korjaus lainaukseen)

Mitä veikkaatte, kuka voittaa illalla?

Oma veikkaus on kolmikosta Ruotsi, Itävalta, Kreikka. Ruotsilla on edelleen myötätuulta, mutta jos kääntyy vähänkin vastaiseksi niin jiippi täytyy tehdä täydellisesti. Em. maat eivät muodosta kärkikolmikkoa, vaan joku jää yllättävän alas. Se voi olla Kreikka. Joko on ensimmäinen tai kymmenes.

Israel on sitten ihan oma lukunsa. Siellä äänten masinointi aloitettiin jo ennen semifinaaleja. En näe heidän sijoitustaan validina edes lähtökohtaisesti. Jos voittavat, niin aika moni taho on jo etukäteen valmistautunut tarkastamaan äänet tilanteen vaatimalla tarkkuudella. EBU mukaan lukien. Artistin kannalta epäreilu tilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Viron korkea sijoitus oli odotettavissa, mutta Itävallan voittoa ei voi ymmärtää koska kyseessä on ehkä koko vuoden paskin biisi. Pelkkää kiljumista + vähän geneeristä hömppää.
Ymmärrän ettei tuo Itävallan biisi tai ylipäätään tuollainen laulaminen ole kaikkien makuun mutta sen kutsuminen kiljumiseksi on lähinnä huvittavaa.
 
Ymmärrän ettei tuo Itävallan biisi tai ylipäätään tuollainen laulaminen ole kaikkien makuun mutta sen kutsuminen kiljumiseksi on lähinnä huvittavaa.
Teknisesti se oli varmaankin kisan kovin suoritus, mutta jos verrokki on Pate Mustajärvi ja kumppanit, niin kyllähän moinen kontrasti laittaa raapimaan hiekkoja nivusissa kaksin käsin.
 
Israel nyt on mitä on, mutta vähän yllättävää kyllä että Viro noin selkästi pesi Suomen myös yleisöäänissä ja samaten se että Ruotsikin jäi sen 50p yleisöäänissä Virolle. Jos halutaan narista tuomareista niin tuossa ei jäänyt juurikaan jossiteltavaa muuta kuin VIrolle koska Itävalta pääsi lähes samaan yleisöäänimäärään mitä Ruotsi.
Suomalaisia kusetettiin että Vikman olisi saanut "Euroopan lankeamaan loveen" kuten joka vuosi kun näitä hype juttuja julkaistaan omasta ehdokkaasta. Viron laulajan liveääni on vähän alisuoritus, mutta itse biisi ja melodia on taas juuri sellainen jolla nämä kisat yleensä voitetaan + huumorilla menestyy aina.
Vikmanin biisi taas on esityksestä huolimatta jotenkin outo ja iljettävä kuuloinen. Epämusikaalinen lienee väärä sana, mutta vaikea nähdä että kukaan kuuntelisi tuota ilman showta.
 
  • Tykkää
Reactions: JES
Erika olisi saattanut olla pari pykälää ylempänä, jos olisi laulanut englanniksi.

Käärijä menestyi suomeksi, mutta se on harvinainen poikkeus aika-avaruusjatkumossa.
 
Ymmärrän ettei tuo Itävallan biisi tai ylipäätään tuollainen laulaminen ole kaikkien makuun mutta sen kutsuminen kiljumiseksi on lähinnä huvittavaa.
No en yleensä ole valehtelun puolelle lähtenyt vain sen takia että lavalla on joku tunteilija jota jostain syystä pitäisi lähtökohtaisesti sokeasti ylistää. Kiljumista, hoilottamista yms.
Voihan paskastakin veistää vaikka Notre-Damen katedraalin pienoismallin, mutta paskaahan se silti on vaikkakin teknisesti vakuuttavaa paskaa.
 
Suomalaisia kusetettiin että Vikman olisi saanut "Euroopan lankeamaan loveen" kuten joka vuosi kun näitä hype juttuja julkaistaan omasta ehdokkaasta. Viron laulajan liveääni on vähän alisuoritus, mutta itse biisi ja melodia on taas juuri sellainen jolla nämä kisat yleensä voitetaan + huumorilla menestyy aina.
Vikmanin biisi taas on esityksestä huolimatta jotenkin outo ja iljettävä kuuloinen. Epämusikaalinen lienee väärä sana, mutta vaikea nähdä että kukaan kuuntelisi tuota ilman showta.
Ich Kommea kuunneltu esimerkiksi Spotifyssa 11,8 miljoonaa kertaa niin ei tarvitse kuvitella. Ja eihän tuo 11. sija ole mitenkään huono suoritus suomenkieliselle kappaleelle. Ei tässä mitään voittoa odotettukaan. Eikä sillä huumorillakaan aina menesty vai unohtuiko Suomen viime vuoden sijoitus?

No en yleensä ole valehtelun puolelle lähtenyt vain sen takia että lavalla on joku tunteilija jota jostain syystä pitäisi lähtökohtaisesti sokeasti ylistää. Kiljumista, hoilottamista yms.
Voihan paskastakin veistää vaikka Notre-Damen katedraalin pienoismallin, mutta paskaahan se silti on vaikkakin teknisesti vakuuttavaa paskaa.
Kukaan ei ole pyytänyt valehtelemaan tai ylistämään. Ei Itävallan esityksestä tarvitse pitää tai tuollaisesta genrestä. Sen kutsuminen kiljumiseksi kertoo silti aika paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Vikmanin biisi taas on esityksestä huolimatta jotenkin outo ja iljettävä kuuloinen. Epämusikaalinen lienee väärä sana, mutta vaikea nähdä että kukaan kuuntelisi tuota ilman showta.
Laulutaito, piti nyt tuo single julkaisu kuunnella ja kyllä siinä aika paljon niitä live esiintymisen ongelmia korjattu autotunella yms.
 
Ich Kommea kuunneltu esimerkiksi Spotifyssa 11,8 miljoonaa kertaa niin ei tarvitse kuvitella.
Tässä korostuu hyvin ero levy-yhtiöiden maksamien listapaikkojen luomasta synteettisestä buustista ja sitten siitä mitä ihmiset oikeasti ajattelee.
Ja eihän tuo 11. sija ole mitenkään huono suoritus suomenkieliselle kappaleelle.
Se on kieltämättä hyvä saavutus. Liekköhän paras koskaan Käärijän jälkeen?
Ei tässä mitään voittoa odotettukaan.
No kyllähän tuo ennakkohype mediassa ja muualla sitä ennakoi että Erika ja KAJ taistelee voitosta.
Eikä sillä huumorillakaan aina menesty vai unohtuiko Suomen viime vuoden sijoitus?
Ei unohtunut toissa vuotinenkaan. Ei tietenkään yhdellä osa-alueella voi kaikkea kompensoida jos kaikki muu on paskaa.
Ei Itävallan esityksestä tarvitse pitää tai tuollaisesta genrestä. Sen kutsuminen kiljumiseksi kertoo silti aika paljon.
No jos kiljumista ei voi kiljumiseksi kutsua niin...ok. Itselleni on ihan sama sinänsä. Voi sitä kutsua vaikka vinkumiseksi tai hoilotukseksi.
kohtuullisen järkky lähiö-tukiainen, hyi heivetti.
Norjalainen Dagbladetin toimittaja kommentoi biisiä hyvin. Tässä konekäännös:

"No, no, no. This super vulgar performance doesn't get better with time. Even with her bottom covered, nothing can mask the fact that Erika sings quite weakly, in a terribly chaotic and pompous song that wouldn't have reached the dance floor at Berghain at 5:30 on a Sunday morning."

Yleensä nuo paljasta pintaa näyttävät naisartistit on aina olleet vähän kyseenalaisia pisteiden kalasteluyrityksiä, mutta jos biisi on muuten hyvä ja aihe neutraali niin se ei useimmiten haittaa ellei jopa auta hiukan. Nyt kuitenkin kun lavalle mennään puolialasti ja sitten laulu tehdään orgasmista, on jonkinlainen häiriintyneisyyden ja pervouden yläraja ohitettu. Tuo on vain ällöttävää ja alakulttuurista ja sitten kun vielä aletaan kiukuttelemaan klassisiseen feministi tyyliin ettei kriitikot muka voi sietää "rohkeaa naista" yms. on soppa valmis.
 
Viimeksi muokattu:
Hohhoijaa. Vähän epäilen, että naisten hoikkuuteen huomiota kiinnittävät äänestävät melko heikolla prosentilla ja keskittyvät enemmän tähän nettihuuteluun.
Hohhoijaa. Vähän epäilen että lähinnä tisseihin huomiota kiinnittävät äänestävät melko korkealla prosentilla ja keskittyvät silti myös tähän nettihuuteluun. ;)
 
Euroviisut ovat aina tällaista.

Nyt yllätti tuomariston äänien hajautuminen usealle maalle. Tuomariston mieleen ei ollut esim. Islanti, San Marino, eikä Puola, kun taas yleisöääniä ei heltynyt Britannialle, Sveitsille, eikä Tanskalle. Jos tuomaristoa ei olisi olemassakaan, olisi Suomi silti 11. sijalla pelkillä yleisöäänillä mitattuna ja Israel olisi voittanut.

Eihän viisuissa oikeasti musiikista kyse olekaan, vaan esityksestä ja sirkuksesta. Suomen sopii jatkaa samalla linjalla, että lähettää mahdollisimman hauska sirkusesitys ja suomeksi esitettynä. On aivan sama mistä lauletaan, kunhan se on "ihan mahoton". :x3: Erika otti ihan yksin koko lavan haltuun, että eipä meillä näin vahvaa esiintyjää montaa löydy.
Viisuissa voi menestyä vaikka mokeltaisi pahasti laulamisen, niinku Viro ja kappale olisi ihan täyttä huumoria ja eipä tarvitse kuin pistää saunashow pystyyn, niin silläkin menestyy. :cigar:Vakavasti näitä ei voi ottaa. Nyt voi huokaista helpotuksesta, että säätettiin veronmaksajien rahoja - ei onneksi tullut voittoa. :thumbsup:
 
Ei vaan voi käsittää miten voi joitakin Erika noin paljon ahdistaa. Vai että ihan häiriintynyttä ja pervoa :D

Huutonaurua setämiesten ahdistukselle.
Mikä määrittelee ihmiskunnan ja sivistyksen on se että meillä on tietyt sosiaaliset säännöt/normit ja sivistystaso joka ilmenee käyttäytymisenä. Jos näitä ei olisi niin silloin olisi hyväksyttävää ihan samallalailla esim. hautajaisiin meno keltaisessa asussa, koirien paneskelu tai julkinen masturbointi.

Suurin osa ihmisistä (ml. kaikki Erika Vikmanin tämän vuoden kappaleen kannattajat) allekirjoittaa ainakin pääosan näistä sosiaalisista säännöistä, mutta merkittävä osa "tiettyä ryhmää" suhtautuu asiaan eri tavalla riippuen siitä kuka on mikrofoonin takana.

Jos lavalla on geneerinen nuori nainen niin mikään ei ole väärää tai liikaa paitsi minkäänlainen kritiikki. Jos kuitenkin "pornopena" menisi tuonne laulamaan kyrvästään tai thai-pillun jyystämisestä Pattayan auringon alla niin kaikki kiukkuiset Irmelit jotka oli vielä hetki sitten kiihkoliberaaleja vetävätkin inkvisitio-kaavut päälle ja jonottavat tuomari-nuijat kädessä sitä kuka pääsee tämän kyseisen artistin ensimmäisenä pieksämään.
 
Israel kyllä yritettiin masinoida yleisöäänillä. Onneksi ei voittanut ja mikä shitshow siitä olisikaan tullut. Kappale oli yksinkertaisesti mitäänsanomaton. Juryt rankkas 15/26, joka lähempänä totuutta minne sijoille kuuluu.
 
Niin se ihmetyttää miten Israel saa vuodesta toiseen noin paljon ääniä myös Suomesta. Tämä on ollut muistaakseni jo vuosikymmenten takaa trendi vaikka täällä ei edes asu juutalaisia. Ihme hommaa.

Mitä tulee musiikkiin ja esitykseen niin sanoisin kumminkin että se itse musa merkkaa enemmän nyt kuin aiemmin koska melkein jokainen joka äänestää on noita esityksiä kuunnellut jo etukäteen. Oli tuo Viron livelaulaminen mitä tahansa niin kappaletta on striimattu ja kuunneltu valtavat määrät. Näin tavallaan yleisölle syntyy jo etukäteen suosikkeja.

Lehdistö lähti hypettämään Eerikaa shown perusteella eikä tuo show minustakaan huono ollut, mutta ei se ole ratkaiseva tekijä ellei säännöt olisi tehty niin että vain livelähetyksessä paikalla olevat saa äänestää.
 
Mikä määrittelee ihmiskunnan ja sivistyksen on se että meillä on tietyt sosiaaliset säännöt/normit ja sivistystaso joka ilmenee käyttäytymisenä. Jos näitä ei olisi niin silloin olisi hyväksyttävää ihan samallalailla esim. hautajaisiin meno keltaisessa asussa, koirien paneskelu tai julkinen masturbointi.

Suurin osa ihmisistä (ml. kaikki Erika Vikmanin tämän vuoden kappaleen kannattajat) allekirjoittaa ainakin pääosan näistä sosiaalisista säännöistä, mutta merkittävä osa "tiettyä ryhmää" suhtautuu asiaan eri tavalla riippuen siitä kuka on mikrofoonin takana.

Jos lavalla on geneerinen nuori nainen niin mikään ei ole väärää tai liikaa paitsi minkäänlainen kritiikki. Jos kuitenkin "pornopena" menisi tuonne laulamaan kyrvästään tai thai-pillun jyystämisestä Pattayan auringon alla niin kaikki kiukkuiset Irmelit jotka oli vielä hetki sitten kiihkoliberaaleja vetävätkin inkvisitio-kaavut päälle ja jonottavat tuomari-nuijat kädessä sitä kuka pääsee tämän kyseisen artistin ensimmäisenä pieksämään.
Rinnastitko juuri ihan tosissasi hautajaisissa keltaisiin pukeutumisen ja julkisen masturboinnin saman tasoiseksi asiaksi? Ja orgasmista kertovaa kappaletta vertasit johonkin thaimaan maksetun seksiloman biisiin?

Ahdasmielisen setämiehen puolestaan taitaa määritellä se, että ei tunnista mitkä säännöt ovat puhtaasti keksimällä keksittyjä, teennäisiä tai aikansa eläneitä sekä mitkä taas olemassa syystä. Mustiin pukeutuminen hautajaisissa on länsimaalainen juttu ja senkin alkuperän taustalla taitaa olla yksinkertaisesti rikkaiden leveily, musta väriaine oli keskiajalla kallista. Onko ihmiskunta ja sivistystaso horjunut kun nykyään, ainakin Suomessa, saa mennä töihinkin t-paidassa puvun sijaan?

Kyllähän esimerkiksi tuon Australian kappaleen voisi mieltää aikalailla Erikan biisin mies-versioksi eikä siitä käsittääkseni laajassa skaalassa vedetty hernettä nenään? Siinä mies lauloi: ”Sh-sh-shake me good, sh-sh-shake me good I can tell you want a taste of the milkshake man”.
 
Viimeksi muokattu:
Kuka nyt vetää herneen nenään mistäkin. Minusta hauskinta on sekin, että ne jotka viisuista pahastuvat, myös sitä katsovat ja tuhisevat pahastuksissaan.

Viisuihin voi lähettää ihan mitä vaan, esim. erittäin ylipainoisia miehiä lava täyteen ilman paitaa vaikkapa huutamaan ja bassojytke taustalle ja lopuksi kunnon pyropamaus. (ehdotus Suomen seuraavaksi viisuksi)
:thumbsup:

Musiikissa usein on aiheena rakastuminen ja seksi erilaisin vertauskuvin ja erityisesti viisuissa näitä viljellään. Aihe se on sekin. Voi laulaa myös kahvista ja saunasta. Samapa tuo.
 
Mikä määrittelee ihmiskunnan ja sivistyksen on se että meillä on tietyt sosiaaliset säännöt/normit ja sivistystaso joka ilmenee käyttäytymisenä. Jos näitä ei olisi niin silloin olisi hyväksyttävää ihan samallalailla esim. hautajaisiin meno keltaisessa asussa, koirien paneskelu tai julkinen masturbointi.

Suurin osa ihmisistä (ml. kaikki Erika Vikmanin tämän vuoden kappaleen kannattajat) allekirjoittaa ainakin pääosan näistä sosiaalisista säännöistä, mutta merkittävä osa "tiettyä ryhmää" suhtautuu asiaan eri tavalla riippuen siitä kuka on mikrofoonin takana.

Jos lavalla on geneerinen nuori nainen niin mikään ei ole väärää tai liikaa paitsi minkäänlainen kritiikki. Jos kuitenkin "pornopena" menisi tuonne laulamaan kyrvästään tai thai-pillun jyystämisestä Pattayan auringon alla niin kaikki kiukkuiset Irmelit jotka oli vielä hetki sitten kiihkoliberaaleja vetävätkin inkvisitio-kaavut päälle ja jonottavat tuomari-nuijat kädessä sitä kuka pääsee tämän kyseisen artistin ensimmäisenä pieksämään.
Vittu mitä ryönää jotkut jaksaa suoltaa.
 
Niin se ihmetyttää miten Israel saa vuodesta toiseen noin paljon ääniä myös Suomesta. Tämä on ollut muistaakseni jo vuosikymmenten takaa trendi vaikka täällä ei edes asu juutalaisia. Ihme hommaa.
Voisiko olla ihan vaan niinkin yksinkertainen asia, ettei kyse olekaan mistään "masinoimisesta"? Ehkä yleisö on vaan pitänyt Israelin kilpailuun tuottamasta musiikista? Mindblown.
 
Mikko Silvennoinen Iltalehdessä: "Yhdestoista sija on Suomelle käsittääkseni neljänneksi paras sijoitus ikinä. Minusta se on todella hyvin, hän kehuu Erika Vikmania."

Paino sanalla "käsittääksesi". Totuus: viidenneksitoista paras sijoitus. Huonompikin, jos esim. 11/19 laskee paremmaksi kuin 11/37.

Kunnon mutuilua "asiantuntijalta".
 
Voisiko olla ihan vaan niinkin yksinkertainen asia, ettei kyse olekaan mistään "masinoimisesta"? Ehkä yleisö on vaan pitänyt Israelin kilpailuun tuottamasta musiikista? Mindblown.
Vanhemmat vuodet ehkä joo, mutta jos katsoo tältä ja edelliseltä, niin on täysin selvää että Israelin äänet on masinoitu. Viime vuonnahan Italiasta vuoti vahingossa ääniprosentit, josta Israel oli saanut 40%.
Katsoppa esim. semi-finaalien äänimääriä, josta tuo näkyy vielä selvemmin, täysin ylivoimaiset äänisaaliit keskinkertaisilla kappaleilla.
Eurovision 2025 Semi-final 2 Results
Eurovision 2024 Semi-final 2 Results
 
Israelhan myös käyttää poikkeuksellisen paljon rahaa oman ehdokkaansa mainostamiseen. Itselläkin esim. oli semifinaaleissa ja finaaleissa Youtube täynnä näytä Ylenkin esille nostamia "voit äänestää Israelia jopa 20 kertaa" -mainoksia.

Ei sinänsä, onhan tuo ihan tehokasta pehmeää vaikuttamista, ja varmasti itsekin Israelin roolissa tuota ihan samaa tekisin. Eivät sitä juuri edes peittele:
Israelin ulkoministeriön edustaja kertoi Malmön 2024 finaalin jälkeen, että ulkoministeriö järjesti vaikuttamiskampanjan äänten saamiseksi.

Tavoitteena oli nostaa Israelin äänimäärää, kertoi julkisen diplomatian osaston virkaatekevä apulaisjohtaja David Saranga israelilaiselle Ynet-verkkouutispalvelulle. Jutun mukaan kampanjan kohdeyleisöt oli valittu tarkasti muun muassa aiemman äänestyskäyttäytymisen perusteella.

”[Äänestystuloksen perusteella] näyttää siltä, että maailma ei ole meitä vastaan”, Ynet-uutispalvelu kirjoitti finaalin jälkeen.

Noin huomiona myös, että Israelia vaatimuksista huolimatta tuskin kovin herkästi jätetään kisoista ulos - ainakaan niin kauan kuin Israelilainen Moroccanoil toimii kisojen pääsponsorina.
 
Viimeksi muokattu:
Huono vitsi tuo äänien jako nykyään. Jostain täysin hatusta vedetyt ammattiraatien pisteet jaetaan maittain, mutta sitten yleisöäänissä jotka voisi ihmisiä jopa kiinnostaa ei viitsitä kertoa minkä verran kuka äänesti ja ketä? Pitkästä aikaa tuli katsottua ja täytyy sanoa että esitystekniikan takia oli ihan katsomisen arvoista. Mutta se kilpailullisuus on onnistuttu aika hyvin vesittämään. Sitä mistä ja mitä kautta yleisöäänet tuli pitää mielestäni kuitenkin selvittää aika tarkasti. Eli mitkä alustat ja mitkä maat jne. Voi hyvin olla että Israelin puolella oli ihan tavan tallaajat tuossa määrin, mutta se pitää kyllä todistaa eikä jättää mitään sumuverhoa tämänkin asian päälle.
 
Israelhan myös käyttää poikkeuksellisen paljon rahaa oman ehdokkaansa mainostamiseen. Itselläkin esim. oli semifinaaleissa ja finaaleissa Youtube täynnä näytä Ylenkin esille nostamia "voit äänestää Israelia jopa 20 kertaa" -mainoksia.


Israelin euroviisubiisiähän mainostettiin muun muassa New Yorkin Times Squarella videotaulumainoksissa. Jenkitkin pystyivät äänestämään

Voting from non-Participating Countries

Viewers watching in eligible countries not participating in the Contest are able to vote in each Semi-Final and the Grand Final.

All viewers in non-participating countries can vote using the official Eurovision app or go directly to www.esc.vote – the voting hub for the Eurovision Song Contest. Both app and website will provide the correct voting method for all eligible countries automatically.
Tähän on tultu.
 
Huono vitsi tuo äänien jako nykyään. Jostain täysin hatusta vedetyt ammattiraatien pisteet jaetaan maittain, mutta sitten yleisöäänissä jotka voisi ihmisiä jopa kiinnostaa ei viitsitä kertoa minkä verran kuka äänesti ja ketä? Pitkästä aikaa tuli katsottua ja täytyy sanoa että esitystekniikan takia oli ihan katsomisen arvoista. Mutta se kilpailullisuus on onnistuttu aika hyvin vesittämään. Sitä mistä ja mitä kautta yleisöäänet tuli pitää mielestäni kuitenkin selvittää aika tarkasti. Eli mitkä alustat ja mitkä maat jne. Voi hyvin olla että Israelin puolella oli ihan tavan tallaajat tuossa määrin, mutta se pitää kyllä todistaa eikä jättää mitään sumuverhoa tämänkin asian päälle.
Tuo nykyinen ääntenjako tapa on tullu vain sen takia, että voittaja paljastuisi mahdollisimman myöhään. Aikaisemmin kun on jokainen maa antanut ne raadin ja yleisön äänet samalla niin voittaja on saattanut paljastua jo puolessa välissä ääntenlaskua.
 
Tykkään itse kyllä tuosta nykyisestä tavasta jakaa nuo äänet, eli ensin maittain juryn äänet ja sitten alhaalta ylöspäin kaikki yleisöäänet kullekin maalle. Hyvää jännitystä loppuun asti, ellei ”asiantuntijat” ole vetäny jollekin maalle kauheaa kaulaa (case loren vs käärijä).

Itävalta oli ihan oikea voittaja mielestäni (en itse olisi äänestäny tosin), sillä kisan parhaan laulajan kuuluukin asiantuntijaraadilta nimenomaan saada hyvin pisteitä ja kun biisikin oli erottuva niin oli kolmanneksi vai neljänneksi eniten yleisöääniäkin. Ihan siis meni oikein.

Ainoat missä mielestäni oli jotain erikoisempaa oli Israelin yleisöäänet, siellä oli selkeästi mukana näitä kannatus-/protestiääniä todella paljon. Tämän lisäksi Iso-britannian ja Sveitsin asiantuntijaäänet oli hieman erikoisesti yläkanttiin. Eerika ja Kaj sai oletetustikin ihan ok tuomariäänet ja hieman paremmin vielä yleisöääniä.
 
Sitä mistä ja mitä kautta yleisöäänet tuli pitää mielestäni kuitenkin selvittää aika tarkasti. Eli mitkä alustat ja mitkä maat jne. Voi hyvin olla että Israelin puolella oli ihan tavan tallaajat tuossa määrin, mutta se pitää kyllä todistaa eikä jättää mitään sumuverhoa tämänkin asian päälle.

Yleisön antamat pisteet maittain näkee noin tunnin päästä Wikipediasta.

Myös äänimäärät haluaisin itse nähdä. Jos ykkönen saa 500k ääntä ja kakkonen 100k, niin ykköselle 12p ja kakkoselle 10p vaikuttaa hölmöltä. Tosin jos olisi joku bonus, jos saa yli tuplasti ääniä kuin kakkonen, niin lilliputtimaissa puhelinlinjat ylikuumentuisivat euroviisulauantaisin.

Nykyinen systeemi säilyttää jännityksen niille, jotka eivät vähennä teleäänipisteitä 2204:stä maa kerrallaan. Tätä taktiikkaa toteuttaen tiesin noin 4 minsaa ennen kuin voittaja julistettiin, että Itävalta voittaa.
 


Israelin euroviisubiisiähän mainostettiin muun muassa New Yorkin Times Squarella videotaulumainoksissa. Jenkitkin pystyivät äänestämään

Tähän on tultu.

Aipac rahoittaa magaa äänestämään israelia (ja euroopan populisteja) amerikkalaisten omilla rahoilla. Kovaa masinointia. Toki joku voi uskoa että euroopan kaupungit ovat täynnä israel miekkareita, mutta kotiin päästyään äänestetään kuitenkin israelia viisuissa.
Nyt vaan odotellaan ensivuotta ja valkoisen talon ohjeistusta siitä minkälaisia lauluja saa laulaa ja ketä pitää äänestää.
 
Lopputulos oli jonkinasteinen yllätys, mutta toisaalta aina kun pistelaskentaa seuraa, niin muistuu mieleen pari realiteettia näistä kisoista.

Eka on, että ammattilaisraadit tykkäävät taitavista laulajista ja sävellyksistä, esityksen vetävyys ja energia on toissijaista. Toki näissä ammattilaisten arvioissa ikuisena ristiriitana on, että hekin suosivat naapurimaitaan, vaikka ammattilaisten pitäisi osata keskittyä vain musiikilliseen puoleen artistin alkuperästä riippumatta. Ammattilaisten painoarvon voisi mielestäni hyvin pudottaa neljäsosaan puolikkaan sijaan, en kokonaan noita raateja poistaisi.

Toinen on, että läntisen Euroopan viisuintoilijoiden etukäteen kärkeen nostamat esitykset eivät välttämättä puhuttele koko Eurooppaa. Itäisellä puolella on liuta keskimäärin konservatiivisia isoja maita, joille ei välttämättä mitenkään iske (suomen)ruotsalainen pirteys, eikä etenkään avoimen pornahtava voimaantunut nainen. Toki näissä maissa tykätään vähäpukeisista kauniista naisista ja omatkin artistit usein ovat sellaisia, mutta naisen pitää pysyä ns. perinteisessä roolissaan (tämä ei siis ole oma mielipiteeni, vaan arvio siitä miten ex itäblokissa tämä koetaan).

Itävallan voitto oli silti pettymys, koska minulle ainakaan kappale ei jättänyt mitään muistijälkeä, en edes yrittämällä osaa palauttaa mieleeni mitään pätkää siitä. Ainut mieleen jäänyt asia oli lavashown merihätäteema, musiikki ei herättänyt mitään tunteita. Hyvä laulaja toki, ja siksi ammattiraatien lemmikki, vaikkakaan ei yhtä murskaavasti kuin jonain muina vuosina paras ammattilaisten suosikki on ollut.

Ammattilaisten ja yleisön makujen ristiriita näkyi tänä vuonna selvimmin isäntämaa Sveitsille, jonka esitys oli kai ammattilaisäänien jälkeen top vitosessa, mutta sai yleisöäänistä toisena jumbona UK:n lisäksi puhtaan nollan.
 
Nykyäänestyksessä on se tyly asia, että jokin maa voi jäädä kokonaan ilman yleisön pisteitä. Onhan se erikoista, kun on vaikka top 5:sessakin ja tulee yleisön äänet ja 0p.
 
kohtuullisen järkky lähiö-tukiainen, hyi heivetti.

Erika on kyllä paisunut huomattavasti niistä ajoista kun aloitteli uraansa, ja tämä tuskin on mitenkään "hyödyksi". "Kehopositiivisuus" -teemallakin kantaa vain tiettyyn rajaan saakka ja se kortti on aika kulunut, kun samalla kortilla pelaa moni muukin, kuten nyt vaikka Tanskan edustaja. Tahtomattaan tai tietoisesti, se on ihan irrelevanttia.

Isot kisat ja paljon panostetaan kaikenlaiseen rekvisiittaan ja pyrotekniikkaan, mutta artistit eivät yhtään panosta itseensä ennen kisoja? En tiedä mistä tämä juontaa, tietämättömyydestä vai jaksamattomuudesta, mutta aika hölmöä silti.

Niin se ihmetyttää miten Israel saa vuodesta toiseen noin paljon ääniä myös Suomesta. Tämä on ollut muistaakseni jo vuosikymmenten takaa trendi vaikka täällä ei edes asu juutalaisia. Ihme hommaa.
Politiikasta on varmasti kysymys, tosin olihan tämänvuotinen suoritus ihan hieno objektiivisesti ottaen, joten ansaitsikin kyllä paljon pisteitä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
277 626
Viestejä
4 784 866
Jäsenet
77 637
Uusin jäsen
russiakim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom