• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroryhmän 1540 mrd kriisipaketti ja Suomen maksutaakka

Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 768
Edit 25.4.2020: Muokattu otsikkoa, koska EU päätti myöhään torstaina 23.4.2020 biljoonan, eli 1000 miljardin, "Corona virus rahastosta" edellisen 500 miljardin paketin lisäksi. Tuo 500 miljardin paketti on nyt täsmentynyt 540 miljardiksi ja se laitetaan jakoon 1. kesäkuuta.

EU:ssa runnottiin äsken läpi historiallisen suuri 500 miljardin euron tukipaketti. Tämä tulee aiheuttamaan Suomelle niin merkittävän taloudellisen taakan, että se vaatii ehdottomasti oman threadin.

Raha saadaan kasaan seuraavilla tavoilla:
-Euroopan kriisirahasto EVM:stä nostetaan rahaa
-Euroopan investointipankin takausvaltuuksia nostetaan
-Perustetaan 100 miljardin euron lainaohjelmasta työpaikkojen turvaamiseksi

Iltasanomat uutisoi: Suomen vastuut liikkuvat työllisyysrahastossa 400 miljoonassa eurossa ja Euroopan investointipankin 300 miljoonassa eurossa. Tästä tulee 700 miljoonaa Euroa.

Mutta pommi piileekin EVM:ssä, minkä Iltasanomat jättää mainitsematta. Suomi on maksanut EVM:n kassaan 1,44 miljardia jo vuonna 2012. Lisäksi Suomelle on määrätty 11,14 miljardin euron osuus niin sanotusta vaadittaessa maksettavasta takuupääomasta.

EVM:n osalta pää avattiin rajoittamalla EVM:n luotonanto ensi vaiheessa (nimenomaan tämä sanamuoto) pelkästään terveydenhuoltokustannuksiin. Voisi lyödä vetoa, että montaa viikkoa ei ehdi kulua, kun luototus on laajennettu koskemaan muutakin. Oman talouskatastrofin lisäksi Suomi pääsee jälleen pönkittämään Italiaa ja Espanjaa luottottaneita ranskalaisia ja saksalaisia pankkeja.

 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 2019 hallitustaipaleensa lopussa Kokoomus ja Keskusta menivät hyväksymään Saksan ja Ranskan ajaman muutoksen EVM:ään, joka mahdollistaa valtioiden ja jopa yksityisten pankkien pääomittamisen, mikäli EVM:n jäsenet hyväksyvät tämän 85% määräenemmistöllä.

Toisinsanoen Suomi luovutti vapaaehtoisesti määräysvallan yli 12 miljardin euron takuupääomaan, jonka Suomi siis joutuu maksamaan mikäli EVM niin päättää.

 
EU:ssa runnottiin äsken läpi historiallisen suuri 500 miljardin euron tukipaketti. Tämä tulee aiheuttamaan Suomelle niin merkittävän taloudellisen taakan, että se vaatii ehdottomasti oman threadin.

Raha saadaan kasaan seuraavilla tavoilla:
-Euroopan kriisirahasto EVM:stä nostetaan rahaa
-Euroopan investointipankin takausvaltuuksia nostetaan
-Perustetaan 100 miljardin euron lainaohjelmasta työpaikkojen turvaamiseksi

Iltasanomat uutisoi: Suomen vastuut liikkuvat työllisyysrahastossa 400 miljoonassa eurossa ja Euroopan investointipankin 300 miljoonassa eurossa. Tästä tulee 700 miljoonaa Euroa.

Mutta pommi piileekin EVM:ssä, minkä Iltasanomat jättää mainitsematta. Suomi on maksanut EVM:n kassaan 1,44 miljardia jo vuonna 2012. Lisäksi Suomelle on määrätty 11,14 miljardin euron osuus niin sanotusta vaadittaessa maksettavasta takuupääomasta.

Koronabondeissa EVM:n osalta pää avattiin rajoittamalla EVM:n luotonanto ensi vaiheessa (nimenomaan tämä sanamuoto) pelkästään terveydenhuoltokustannuksiin. Voisi lyödä vetoa, että montaa viikkoa ei ehdi kulua, kun luototus on laajennettu koskemaan muutakin. Oman talouskatastrofin lisäksi Suomi pääsee jälleen pönkittämään Italiaa ja Espanjaa luottottaneita ranskalaisia ja saksalaisia pankkeja.

Muuten hyvä, mutta tuossa uutisessa ei puhuta sanallakaan mistään eurobondeista, joten mitäköhän hittoa nyt taas?
 
Muuten hyvä, mutta tuossa uutisessa ei puhuta sanallakaan mistään eurobondeista, joten mitäköhän hittoa nyt taas?
Tukipaketissa on käytännössä kyse Italialle ja Espanjalle annettavista luotoista. Toki siellä on nippu muitakin Etelä-Euroopan maita, kuten mm Portugal, kärkkymässä ilmaista rah... krhm lainaa. Valtaosa rahasta lainataan näille kahdelle maalle.

Olen seurannut tähän aiheeseen liittyvää keskustelua viime päivien aikana. Monessa lähteessä puhutaan ihan suoraan "solidaarisuudesta". Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että rahat tullaan lainaamaan, mutta niitä ei ole koskaan tarkoituskaan maksaa takaisin.

Suomen osuus EVM:stä muuten sitten tekee 2287 Eur vauvasta vaariin. Ei ole ihme, ettei tästä kuviosta pahemmin huudella Suomen medioissa.
 
Tukipaketissa on käytännössä kyse Italialle ja Espanjalle annettavista luotoista. Toki siellä on nippu muitakin Etelä-Euroopan maita, kuten mm Portugal, kärkkymässä ilmaista rah... krhm lainaa. Valtaosa rahasta lainataan näille kahdelle maalle.

Olen seurannut tähän aiheeseen liittyvää keskustelua viime päivien aikana. Monessa lähteessä puhutaan ihan suoraan "solidaarisuudesta". Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että rahat tullaan lainaamaan, mutta niitä ei ole koskaan tarkoituskaan maksaa takaisin.

Suomen osuus EVM:stä muuten sitten tekee 2287 Eur vauvasta vaariin. Ei ole ihme, ettei tästä kuviosta pahemmin huudella Suomen medioissa.
Joo, mutta ei näillä silti ole mitään tekemistä minkään eurobondien kanssa, jotka eivät kategorisesti kelvanneet Suomelle ja joita ei siis ilmeisesti edes yritetty hyväksyä, joten koko otsikointisi on ihan tuubaa, enkä nyt siten tajua miksi tätä ei voinut laittaa tuohon toiseen ketjuun.

EVM on ihan eri asia kuin se eurobondi.
 
Joo, mutta ei näillä silti ole mitään tekemistä minkään eurobondien kanssa, jotka eivät kategorisesti kelvanneet Suomelle ja joita ei siis ilmeisesti edes yritetty hyväksyä, joten koko otsikointisi on ihan tuubaa, enkä nyt siten tajua miksi tätä ei voinut laittaa tuohon toiseen ketjuun.

EVM on ihan eri asia kuin se eurobondi.
Korjasin otsikon, toivottavasti en joudu palauttamaan sitä alkuperäiseen muotoon. Tuo 500 mrd ei nimittäin tule riittämään mihinkään, sen tietää jokainen jo tässä vaiheessa.
-Italia 2733 mrd
-Espanja 1398 mrd

Sopu syntyi euroryhmässä: EVM rahoittamaan terveysmenoja, koronabondeja ei vielä mainita

Koronabondi on mahdollista rakentaa EVM:n artiklan 122, TFEU alle. Rahoitus ja velan maksu maksettaisiin euroalueen veronmaksajien toimesta jonkin pääoma-avaimen mukaan esim. väestön tai BKT:n. Liikkeeseenlaskun arvoksi on kaavailtu 1500 miljardia euroa. Suomen osuus noin 2 %:n osuudella olisi yli 30 miljardia euroa, mikä on merkittävästi suurempi kuin EVM-ratkaisussa.
 
Tämähän oli tiedossa jo korona kriisin alussa, välimeren konkkavaltiot "pelastetaan" pohjoisempien valtioiden veronmaksajien toimesta.
Meillähän on tapana aina iloita siitä päivästä vuodessa kun kuvainnollisesti palkka alkaa tulemaan itselle ja valtion osuus on hoidettu.
Voiskohan nyt lisätä myös sellaiset päivät joiden jälkeen on tienattu espanjalle,kreikalle,portugalille ja italialle.
Jää sitten loppuvuodesta muutama viikko itellekkin.
 
Koronabondi on mahdollista rakentaa EVM:n artiklan 122, TFEU alle. Rahoitus ja velan maksu maksettaisiin euroalueen veronmaksajien toimesta jonkin pääoma-avaimen mukaan esim. väestön tai BKT:n. Liikkeeseenlaskun arvoksi on kaavailtu 1500 miljardia euroa. Suomen osuus noin 2 %:n osuudella olisi yli 30 miljardia euroa, mikä on merkittävästi suurempi kuin EVM-ratkaisussa.
Tämähän siis tarkoittaisi käytännössä sitä, että saisimme ”markkinoilta” ekp:n printtaamaa nollakorkoista lainaa n. 30 miljardia tilkitsemään tämän ja seuraavan vuoden budjettivajetta.
 
Vaikka tämä aihepiiri ei tunnu kovin monia Suomessa kiinnostavan, niin jatkan silti.

Kuten oli arvattavissa, niin 500 mrd tukipaketti oli pelkkä päänavaus. Edes savu ei ehtinyt hälvetä tukipaketti-ilmoituksen jälkeen, kun Euroopan keskuspankki ryntäsi julistamaan, että 1500 miljardia tarvitaan.


EKP:n johtaja on muuten ranskalainen Christine Lagarde. Nimenomaan Ranska, erityisesti presidentti Marconiin suulla, on vaatinut liberaalisuutta Eurooppalaisilta korona-kriisin talousongelmien hoidossa. Näillä asioilla ei ole tietenkään mitään tekemistä sen tosiasian kanssa, että ranskalaisilla rahoituslaitoksilla on Italiassa sisällä vähintään vajaan 300 miljardin saatavat. Veronmaksajia vaaditaan turvaamaan nämä saatavat.

Ranskan talousministeri Bruno Le Maire ilmoitti heti tukipakettijulkistuksen jälkeen, että 500 mrd tukirahaa tulee saataville välittömästi. Tätä seuraisi toinen 500 mrd tukipaketti, joka rahoitetaan "lainaamalla". Lainaustapaa ei avata jutussa, mutta on helppo arvata sen tarkoittavan Euro-bondeja, joita Ranska on pyrkinyt väkisin puskemaan läpi. Hollanti on näkyvimmin vastustanut eurobondeja. Myös Itävallan talousministeri Gernot Bluemel on kommentoinut, ettei talouskriisia saa käyttää takaovena velkojen muuttamiseksi eurobondeiksi.

 
Sehän sopii että painetaan rahaa ja jaetaan sitä nollakorolla keskuspankin kautta (ja ei makseta koskaan takaisin). Niinhän jenkitkin tekee. Nyt on hyvä tehdä kun kaikki muutkin tekee niin rahan arvo pysyy suhteessa samana taalaan ja puntaan verrattuna eikä euro kärsi inflaatiota.
Mutta pahoin vaan pelkään että näin ei tehdä vaan maksetaan juurikin noille pankeille joille välimeren maat ovat velkaa.
 
Sehän sopii että painetaan rahaa ja jaetaan sitä nollakorolla keskuspankin kautta (ja ei makseta koskaan takaisin). Niinhän jenkitkin tekee. Nyt on hyvä tehdä kun kaikki muutkin tekee niin rahan arvo pysyy suhteessa samana taalaan ja puntaan verrattuna eikä euro kärsi inflaatiota.
Mutta pahoin vaan pelkään että näin ei tehdä vaan maksetaan juurikin noille pankeille joille välimeren maat ovat velkaa.
Kumpa kyse olisikin Euro-maiden kansalaisille jaettavasta helikopterirahasta.

Valitettavasti kyse on tuosta jälkimmäisestä skenaariosta. Eli Suomi joutuu aivan jumalattomilla kustannuksilla maksumieheksi takaamaan jälkikäteen Etelä-Euroopan maiden ottamia velkoja. Maiden lainoittajapankit, joita Suomessa ei oikeastaan edes ole, pelastetaan rahalla, jonka Suomi lainaa markkinoilta.

Nyt on toteutunut worst case skenaario, josta varoiteltiin jo 2010-2012 Kreikan tukipakettien aikoihin.
 
Tämähän oli tiedossa jo korona kriisin alussa, välimeren konkkavaltiot "pelastetaan" pohjoisempien valtioiden veronmaksajien toimesta.
Meillähän on tapana aina iloita siitä päivästä vuodessa kun kuvainnollisesti palkka alkaa tulemaan itselle ja valtion osuus on hoidettu.
Voiskohan nyt lisätä myös sellaiset päivät joiden jälkeen on tienattu espanjalle,kreikalle,portugalille ja italialle.
Jää sitten loppuvuodesta muutama viikko itellekkin.

Tällä rahalla pitäisi ostaa lainaksi sähköauto... ;)
 
Suomen euromepeiltä kysyttiin, mitä mieltä he ovat koronabondeista.
-Vihreiden kaikki edustajat antoivat vihreää valoa koronabondeille.
-Vasemmistoliiton Silvia Modig kannatti niitä.
-Kokoomuksen Sirpa Pietikäinen kannatti koronabondeja yhtenä työkaluna.
-Muutaman edustajan vastauksesta ei saanut selvää, mikä on kanta.

On hyvin vaikeaa ymmärtää, miksi edellä mainitut mepit haluavat ehdoin tahdoin suomalaiset maksamaan täysin leväperäisesti talouttaan hoitaneiden maiden velkoja. Root cause talousongelmille ei ole korona.

Järkevintä suhteutumista osoittaa Perussuomalaiset ja Keskustan Mauri Pekkarinen, joiden mielestä koronabondeja ei tule hyväksyä millään ehdoilla. Mielestäni suomalaisten tulisi esiintyä Brysselissä täysin ehdottomina tässä asiassa, eikä edes neuvotella aiheesta.

 
Suomen puolueeton ja vapaa lehdistö unohti viime viikolla kertoa sellaisen pienen yksityiskohdan, että EU:n työttömyysrahastolle otettu velka on yhteisvastuullista. Eli Suomi maksaa rahastoon 400 miljoonaa euroa, mutta lisää maksettavaa tulee mikäli Euroon kuuluvia maita ajautuu maksukyvyttömään tilaan. On enemmän kuin todennäköistä, että ainakin Italia jättää osuutensa maksamatta. Suomen teoreettinen takausvastuu on koko työttömyysrahaston arvo 100 miljardia euroa.

 
Euroopan komission johtaja Ursula von der Leyen julisti tänään, että Euroopan tulisi tehdä vuosiksi 2021-2027 suuri budjetti, jolla selvitään Korona-kriisistä. Kyseessä olisi eräänlainen “Marshall Plan”, sodan jälkeisen Euroopan jälleenrakennusrahastoon verrattava sijoitussuunnitelma (onko Euroopan nykyinen taloudellinen tila muka verrattavissa toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan??).

Von der Leyen ei puhu miljardeista vaan triljoonasta. Hänen mukaansa EU:n suurempi talousarvio poistaisi tarpeen Saksan ja Hollannin vastustamilta euro-bondeilta. Von der Leyen ei täsmällisesti kerro, miten suurempi budjetti luotaisiin ja miten sen varoja käytettäisiin. Kaikenkaikkiaan se näyttää olevan pelkkä kiertotie euro bondien mahdollistamiselle.


Henkilökohtainen vainoharhainen arvio on, että Ursula von der Leyen:n nostaminen Euroopan komission johtajaksi on yksi osa sitä likaista palapeliä, jolla Euro-alueen velat yritetään saada yhteisvastuullisiksi. Ursula von der Leyen on osoittautunut hyvin myötämieliseksi Ranskan ajamalle solidaariselle talouspolitiikalle.

Ursula von der Leyen:sta ei alunperin pitänyt tulla komission puheenjohtajaa. Euroopan kommission johtajaksi on tavattu valita Euroopan parlamentin suurimman puolueen ehdokas, aka "Spitzenkandidat". Manfred Weberin johtama EPP puolue voitti enemmistön Euroopan parlamentin tuoleista toukokuussa 2019. Tämä teki Manfred Weberistä kärkiehdokkaan Jean-Claude Junkerin seuraajaksi.

Weberin matka komission johtajaksi katkesi, koska Ranskan Macron ja Unkarin Orban vastustivat julkisesti hänen valintaansa. Orban vastusti valintaa, koska Weber oli sekaantunut hänen Unkarin puoleensa Fidesz:n toimintaan. Orban on EU:ssa "persona non grata", joten hänen sanomisillaan ei ole suurempaa merkitystä. Merkittävämpi asia oli Macronin nousu julkisesti vastustamaan Weberin valintaa.

 

Pistää todellakin miettimään, miksi Ranska yrittää voimalla ajaa tällaista läpi. :think:
veölat.png
 

Pistää todellakin miettimään, miksi Ranska yrittää voimalla ajaa tällaista läpi. :think:
veölat.png
Mikäs tuo Belgian luku on?
 
Pistää todellakin miettimään, miksi Ranska yrittää voimalla ajaa tällaista läpi. :think:
Jos Suomessa olisi oikeasti puolueeton ja asiantunteva media, niin nämä asiat tuotaisiin kansalle julki. Taustalla käydään parhaillaan keskusteluja siitä kuinka monella tuhannella eurolla jokaisen suomalaisen tulee osallistua pankkien pelastamiseen, jotka ahneuttaan rahoittivat hyvillä korkotuotoilla päin peetä talouttaan hoitaneita Italiaa ja Espanjaa.

Ranskan Macron on nyt ryhtynyt suoraan uhkailuun ja sanoo koko EU:n hajoavan mikäli "solidaarisuutta ei tunneta ja hyväksytä yhteistä velkaa yhteisellä takausvastuulla". Macron lisää, että solidaarisuuden puute johtaa populististen ja nationalististen voimien nousuun Etelä-Euroopassa. Macronin puhe on osoitettu nimenomaan Saksaa kohtaan, joka yritetään saada pakotettua näyttämään vihreä valo eurobondeille. Ilmeisesti Ranska katsoo Hollannin ja Itävallan taivuttelun olevan tämän jälkeen pelkkä muodollisuus.

Suomen idiootit laittavat mihin tahansa lappuun nimensä, jos vastineeksi tarjotaan superkomissaarin virka. Eurobondien hyväksyminen tulee johtamaan suomalaisesta näkökulmasta katsottuna täysin katastrofaaliseen tilanteeseen. Italia, Espanja ja myös Ranska jatkavat velanottoa, me suomalaiset sopeutamme taloutemme muuttuneeseen tilanteeseen.

Ensi viikon torstaina asiasta keskustellaan EU:n johtoryhmässä ja pöydässä on isot panokset.

 
Viimeksi muokattu:
Myös HS on huomannut kytköksen Ranskan solidaarisuusvaatimusten ja Ranskan tästä saaman hyödyn välillä:


Tällainen kuppaus tulossa tällä kertaa.
 
EU:n johtajat sitten päättivät torstaina ennennäkemättömän suuresta 1000 miljardin euron "Corona virus rahastosta". Siitä ei ole vielä sopimusta, miten tuo mieletön rahasto aka tukipotti oikein kasataan.

Etelän pers'reikä maat Italia, Espanja, Ranska, Portugali ja muutamat muut yrittävät edelleen runnoa läpi Corona bond ajatusta, joka mahdollistaisi niille rahan lainaamisen edullisella korolla ja sitten myöhemmin maksamatta jättämisen mitä erilaisimpiin syihin vedoten.

Ulkomaisessa mediassa mainitaan, että Hollanti, Itävalta, Tanska ja Ruotsi vastustavat bondeja voimallisesti, Saksa vastustaa jonkin verran. Suomesta ei mainita tässä yhteydessä mitään, mikä osoittaa, miten eri tavalla Suomen tunaripoliitikot ja Suomen oma media puhuu tästä asiasta. En olisi yllättynyt, jos Marin ja Kulmuni olisivat jo antaneet Macronille suullisen lupauksensa.

Euroopan komission johtaja Ursula von der Leyen puhuu taas "lainoista" ja "lahjoituksista". Hän ei kuitenkaan kerro, kuka ylivelkaantuneille maille lainaisi ja lahjoittaisi.

Suuri kysymys onkin nyt se, että miten EU loihtii kasaan massiivisen biljoonan euron rahaston, joka vastaa EU:n yli kuuden vuoden budjettia. Nyt pitää huomioida, että eteläinen Eurooppa ei käytännössä osallistu rahaston kasaamiseen, koska heitä ja heitä lainoittaneiden pankkien käyttöön se rahasto käytännössä luodaan.

"Apuun" on rientämässä George Soros kavereineen. Soroksen ehdotus on, että EU lainaisi rahat "perpetual bondeilla" (onko näille edes suomenkielistä nimitystä). Tämä tarkoittaa lainaa, jossa ei ole takaisinmaksupäivämäärää ollenkaan ja jota maksetaan takaisin ikuisesti siihen asti kun valtio lunastaa velan. Ts. sikamaisen rikkaat suvut saisivat EU:lta takaisinmaksua niin kauan kuin EU (tai sen jäsenvaltiot?) ovat olemassa.

 
"Keskustelu EU:n omista varoista nousee pinnalle tavan takaa, mutta jäsenmaat ovat haluttomia luopumaan veronkanto-oikeudestaan. Elvytystarve on kuitenkin niin iso, että kaikki kivet on käännettävä. "
Liittovaltiota ollaan tosissaan ajamassa.
Olen viime päivinä lukenut muutamia aihetta käsitteleviä artikkeleita. Saksan valtionvarainministeri Olaf Scholz tosiaan teki ulostulon ehdottaessaan solidaarisuusrahaston rahoitusmalliksi EU:n veronkanto-oikeutta. En ole kuitenkaan lukenut, että mikään muu taho olisi ainakaan julkisesti nostanut esiin tätä rahoitusvaihtoehtoa. EU:n veronkanto-oikeudesta seurannee muita syvempään integraatioon johtavia asioita, eikä kokonaisuus luultavasti mene läpi nykyisessä tilanteessa. Scholz mainitsee mm. yhteisöveron minimitason ja yhteisen finanssitransaktioveron harmonisoinnin EU:n alueella.

Allekirjoittaneen arvaus on, että Scholz:n ulostulo on koepallo jolla testataan EU:n veronkanto-oikeuden vastaanottoa Euroopassa.

Yksi parhaista viime päivien artikkeleista on DW:n kriittinen kirjoitus yhden triljoonan apupaketista. DW:n haastattelema lähde kertoo, että on olemassa raportteja joissa puhutaan kahdesta triljoonan apupaketista. Lähteen mukaan on olemassa rahoitusskenaario, jossa 1,7 triljoonaa euron osa tästä jättimäisestä 2 triljoonan apupaketista tulisi yksityissektorin investointeina EU-alueelle. Nykyisessä taloustilanteessa tällainen on vailla realismia ja tämän myös DW:n haastattelema lähde toteaa.

DW mainitsee, että erillisenä apupakettikeskustelusta on Euroopan keskuspankissa maaliskuun lopussa käynnistetty Pandemic emergency purchase programme (PEPP), jolla on valtuudet rahoittaa 750 miljardilla eurolla EU-maiden bondeja ostavia rahoituslaitoksia. EKP:n rahoitus kestää vuoden loppuun, minkä aikana tuo raha pumpataan suurelta osin Italian ja Espanjan velkakirjoihin.


Ongelmamaille annettava suuri lisäluotto tulee nostamaan maiden avustamiseen vaadittavaa tukisummaa, kun maiden velkakirjoja ostaneet rahoituslaitokset täytyy aikanaan nostaa kuiville.
 
Viimeksi muokattu:
Nigel Farage, Ben Habib (bisnesmies & Brexit-puolueen jäsen) & Jake Pugh (Brexit-puolueen ex meppi) keskustelevat Euro-alueen kriisistä.

EKP:n "ongelma" on se, että se ei pysty printtaamaan rahaa ja bailouttaamaan Etelä-Euroopan maita ulos talouskriisistä. Esimerkiksi jenkkien FED ja Britannian keskuspankki pystyvät tekemään tämän tukiessaan heikkoja osavaltioita/maanosia: velkakirjojen ostajat voivat olla täysin varmoja siitä, että velka maksetaan takaisin.

Habib kertoo, että pelkästään Italian pelastamisessa puhutaan Kreikkaan verrattuna dekadia suuremmasta pelastusoperaatiosta. Myös Kreikka ja Portugal ovat lähes välittömän tuen tarpeessa. Espanja tulee perässä ja Ranskan talous alkaa olla kriisirajalla. Teoriassa Pohjois-Euroopan maat voisivat bailoutata edellä mainitut maat ulos talouskriisistä, mutta kyse on niin suurista rahasummista, että minkään pohjois-eurooppalaisen maan hallitus ei voi suostua tällaiseen tulonsiiroon.

Pugh kertoo, että Britit menettävät Euro-alueen talouskriisissä valtavan määrän rahaa, vaikka ovat lähteneet EU:sta. Brexitin jälkeen on 12 vuoden siirrosaika, jonka ajan mm. Brittien jäsenmaksuna maksamat 10 miljardia euroa ovat kanissa Euroopan investointipankissa. Britit ovat velvollisia osallistumaan 12 vuoden aikana kaikkiaan 30 miljardilla eurolla investointipankin rahoittamiseen, mikäli investointipankin vain pyytää tätä.

Brittien kannalta vielä suurempi riski on siinä, että mikäli jokin investointipankin rahoittamista jäsenvaltioista jättää lainansa maksamatta, joutuvat Britit osallistumaan yhteisvastuullisesti lainan maksamiseen. Tämä sama vastuu toki koskee myös Suomea.

 
Viimeksi muokattu:
Jos tässä ajaudutaan johonkin merkittävään yhteisvastuuhimmeliin, niin mitä se merkitsee Suomen ja muun pohjoisen Euroopan valtionlainojen korkotasolle?

Äkkiseltään ajattelisi, että yhteisvastuun myötä Suomi lakkaisi olemasta markkinoiden silmissä erityisen vastuullinen laina-asiakas ja olisi jatkossa yhtäläinen osa suurta eurooppalaista ongelmapesää. Italian ongelmat olisivat meidän ongelmia myös valtionlainojen osalta.
 
Olen töissä välillisesti Unionin ja sen rakenteiden työllistämänä. Näin ollen on vahvasti oma toimeentulo yhdessä sen kuuluisan lehmän kanssa samassa ojassa.

Epäilen suuresti että Italia olisi vielä 5 vuoden päästä euron kelkassa mukana. Helpompaa ja halvempaa olisi että annetaan Italian deletoitua ulos ja EU-maat kattaa koko Italian valtion sijasta omien pankkiensa tappiot.

Ilman Italiaa EU:lla voi olla taloudelliset mahdollisuudet vielä selvitä Espanjan ja mahdollisesti uudestaan eskaloituvan Kreikan kanssa.
 
Jos tässä ajaudutaan johonkin merkittävään yhteisvastuuhimmeliin, niin mitä se merkitsee Suomen ja muun pohjoisen Euroopan valtionlainojen korkotasolle?

Äkkiseltään ajattelisi, että yhteisvastuun myötä Suomi lakkaisi olemasta markkinoiden silmissä erityisen vastuullinen laina-asiakas ja olisi jatkossa yhtäläinen osa suurta eurooppalaista ongelmapesää. Italian ongelmat olisivat meidän ongelmia myös valtionlainojen osalta.

Joo ja ei. Tässä taistelee nyt kaksi toisiaan hieman tasapainottavaa ilmiötä.

Yhtäältä kaikki valtiot velkaantuvat globaalisti.

Toisaalta institutionaalisilla velkakirjasijoittajilla on edelleen kysyntä valtionlainoille. Kaikkien valtioiden velkaantuessa tarjonta huononee ja korot nousevat. Tällöin nyt huonompienkin kansantalouksien valtionlainoista tulee taas suhteellisesti parempia.

Italia ja koko eteläinen Eurooppa on nyt aallonpohjassa. Kesää kohti tilanne tasoittuu sikäli että epidemia alkaa tehdä tuhojaan pääasiallisesti muualla kuin Etelä-Euroopassa. Tällöin Italia saa lievän varaslähdön talouksien avautuessa, Pohjois-Euroopan vielä pompotellessa rajoituksia päälle ja pois. Tämä on kuitenkin epävarmaa.
 
Italian velka suhteessa on noussut korona-kriisin aikana 150-160% BKT:sta. Suhteutettuna se on nyt lähes samalla tasolla kuin Kreikan valtiovelka 10 vuotta sitten. Italia on kokolailla valmista kauraa.

Kreikka laitettiin yhteiskuntana polvilleen tukiohjelman ehtona. Siis tukiohjelman, jonka raha ohjattiin yli 90 prosenttisesti Kreikkaa lainoittaneille pankeille, jotka olivat suurimmaksi osaksi saksalaisia ja ranskalaisia. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin Kreikka on takapajuisempi maa kuin yksi sukupolvi sitten.

Italia ei aio päätyä Kreikan kaltaiseen kurimukseen. Sen vuoksi se on lähtenyt metsästämään "lahjoituksia" ja koronatukia, joilla ei ole ehtoja ja joita ei tarvitse maksaa takaisin. Talousministeri Roberto Gualtieri on pyytänyt kaikkiaan 120 mrd tukipottia koronakriisistä selviämiseen, sekä 40 mrd lainaa Euroopan investointipankilta. Sitä ei lue alla mainituissa lähteissä, mutta edellisten rahasummien lisäksi EKP rahoittaa par'aikaa pää märkänä ongelmamaiden luottojen ostoa.

Seteileitä kiikutetaan Italiaan (tai siis Italiaa rahoittaneille pankeille), mutta samaan aikaan italialaisten usko koko EU:hin on romahtamassa. Brothers of Italy -puolueen johtaja Giorgia Meloni on todennut, että "Pohjois-Eurooppalaiset hyeenat odottavat Italian konkurssia ja käsiksi pääsyä sen arvokkaimpiin jalokiviin". Italialaisten luottamus EU:hin on pudonnut tammikuun 38 prosentista tämän päivän 25 prosenttiin.

Henkilökohtaisesti pidän täysin järjettömänä, että EU lähtisi näistä lähtökohdista bailouttaamaan Italiaa. Italialaiset itse haluavat lähteä EU:sta, ja se olisi heille itselleen paras vaihtoehto. Italialaiset eivät tule koskaan taipumaan niihin ehtoihin, joihin Kreikka pakotettiin taipumaan.

 
Mites ne Kreikan tukipaketit? Tienataanko me jo kohta niillä vai? Nyt olisi niillekin rahoille tarvetta.
 
Mites ne Kreikan tukipaketit? Tienataanko me jo kohta niillä vai? Nyt olisi niillekin rahoille tarvetta.
Kysymys on varmaankin retorinen, mutta kommentoidaan silti: eihän Suomi koskaan saa Kreikalta rahojaan takaisin. Kreikan pitäisi maksaa ensimmäinen lyhennyserä 15.6.2020, mutta mitä veikkaatte tuleeko tämä tapahtumaan tässä nykyisessä tilanteessa? Todennäköisempää on, että tulevat uudestaan tukiluukulle.

Muodollisuuden nimissä he maksavat korkoa, jonka marginaali EU:n yhteispäätöksellä leikattiin 0,5 prosenttiin. EU:n yhteispäätöksellä lainojen takaisinmaksuaika uudelleenmääritettiin vuosikymmenten mittaiksiksi. Tämä päätös käytännössä puolitti Kreikka-lainojen markkina-arvon.

Voidaan lähes varmuudella sanoa, että Kreikka aiheutti suomalaisille useiden miljardien eurojen tappiot. Sinne meni noin 900 Euroa / suomalainen.

 
Kysymys on varmaankin retorinen, mutta kommentoidaan silti: eihän Suomi koskaan saa Kreikalta rahojaan takaisin. Kreikan pitäisi maksaa ensimmäinen lyhennyserä 15.6.2020, mutta mitä veikkaatte tuleeko tämä tapahtumaan tässä nykyisessä tilanteessa? Todennäköisempää on, että tulevat uudestaan tukiluukulle.

Muodollisuuden nimissä he maksavat korkoa, jonka marginaali EU:n yhteispäätöksellä leikattiin 0,5 prosenttiin. EU:n yhteispäätöksellä lainojen takaisinmaksuaika uudelleenmääritettiin vuosikymmenten mittaiksiksi. Tämä päätös käytännössä puolitti Kreikka-lainojen markkina-arvon.

Voidaan lähes varmuudella sanoa, että Kreikka aiheutti suomalaisille useiden miljardien eurojen tappiot. Sinne meni noin 900 Euroa / suomalainen.


Juuri tätä ajoin takaa. Jää kyllä rahat saamatta varsinkin nykytilanteen johdosta jos nyt ei muutenkaan ollut mitään takeita takaisinmaksusta.

Kunnon puhallus taas kerran ja veronmaksajat kiittävät. Suomessahan tosin ei ole korruptiota joten ei mitään nähtävää.
 
Numerot tukipaketeissa näyttävät aina vain kasvavan:
Suomen etu on, että koko EU:n sisämarkkina elpyy ja että tukivälineet ovat kaikkien käytössä, Urpilainen korosti.
– Lasku olisi vielä suurempi, jos näitä toimia ei tehtäisi.

Nyt EU olisi siis kasaamassa 3400 miljardin euron pakettia. Kenelle rahaa annettaisiin, mistä se kerättäisiin ... ja onko Suomen todellakin edullista roikkua tässä mukana?

Toimivat sisämarkkinat on tietenkin Suomen etu mutta ei niistä nyt ihan mitä tahansa kannata maksaa. Jos pahimmassa skenaariossa koko eteläinen Eurooppa uppoaisi Välimereen, niin mitä se konkreettisesti merkitsisi Suomen taloudelle suhteutettuna tukipakettien vastuisiin? Euroopan talous kuitenkin toipuu muutamassa vuodessa.

– Yhteisvastuu tulee lisääntymään, ja se on ymmärrettävää, koska tässä on kyse symmetrisestä taloudellisesta shokista, joka koskettaa kaikkia jäsenmaita.
Tämä onkin sitten asia, jossa tarvitaan laajaa kansalaisaktivismia. Jokaisen tulisi kertoa niin asioita valmisteleville virkamiehille kuin päättäville poliitikoille mahdollisimman yksiselitteisesti ja selkeästi, että minkäänlainen eurooppalaisen yhteisvastuun lisääminen ei tule kysymykseen.
 
Numerot tukipaketeissa näyttävät aina vain kasvavan:

Nyt EU olisi siis kasaamassa 3400 miljardin euron pakettia. Kenelle rahaa annettaisiin, mistä se kerättäisiin ... ja onko Suomen todellakin edullista roikkua tässä mukana?
Paljastiko Urpilainen tuossa haastattelussa jotakin, mikä ei ole vielä julkista? Google ei nimittäin löydä muuten kuin Urpilaisen sanomana maininnan EU:n 3400 miljardin tukiohjelmasta. Aika mystinen juttu.
 
Alla oleva linkki heitettiin EU:n hajoaminen threadiin, mutta se sisältää myös tukipakettikeskusteluun liittyvää asiaa kohdasta 49:00 eteenpäin.

Sarasvuon haastateltavana oleva taloustutkija Tuomas Malinen kertoo syitä, joiden vuoksi talous vaipuu maailmanlaajuisesti lamaan. Kuten jokainen arvaa, niin korona ei ole laman root cause vaan ainoastaan trigger.

Malisen mukaan Eurooppaan syntyy pankkikriisi, jonka hoitaminen vaatii valtavia pääomia, joita ei ole kellään. Malisen arvion mukaan todennäköisyys Euron kaatumiselle seuraavan viiden vuoden sisällä on peräti 80-90% luokkaa.

Euro voi pelastua vain ja ainoastaan sillä, että Euro-alueella veloista ja verotuksesta tulee yhteisiä, minkä lisäksi EKP:n pitää muuttaa toimintatapojaan. Tässä skenaariossa Suomelle lankeavat maksuvastuut nousevat vähintään 65-80 miljardiin euroon. Allekirjoittaneen mielestä maltillinen arvio ottaen huomioon, että Italiaa 10 kertaa pienempi Kreikka maksoi Suomelle 5 miljardia euroa. Italian lisäksi pelastettavaksi tulee Espanja ja kenties muita maita.

Valitettavasti Euro-alueen yhteinen velka ja verotus tarkoittaa suomalaisille espanjalaista elintasoa.

Malinen ja hänen haastattelemat ekonomistit ovat yksimielisiä siitä, että Suomen kannattaa lähteä Eurosta, mikäli yksikin maa lähtee siitä. Ensimmäisenä ei kannata lähteä, koska siitä seuraa paljon "badwilliä". Italia luultavasti tulee jättämään Euron, koska se on yksinkertaisesti liian suuri pelastettavaksi. Suomen pitäisi olla heti seuraava lähtijä, sillä Italian lähtö (ja velkojen maksamatta jättäminen?) tulee hajottamaan koko Euro-alueen.

 
Alla oleva linkki heitettiin EU:n hajoaminen threadiin, mutta se sisältää myös tukipakettikeskusteluun liittyvää asiaa kohdasta 49:00 eteenpäin.

Sarasvuon haastateltavana oleva taloustutkija Tuomas Malinen kertoo syitä, joiden vuoksi talous vaipuu maailmanlaajuisesti lamaan. Kuten jokainen arvaa, niin korona ei ole laman root cause vaan ainoastaan trigger.

Malisen mukaan Eurooppaan syntyy pankkikriisi, jonka hoitaminen vaatii valtavia pääomia, joita ei ole kellään. Malisen arvion mukaan todennäköisyys Euron kaatumiselle seuraavan viiden vuoden sisällä on peräti 80-90% luokkaa.

Euro voi pelastua vain ja ainoastaan sillä, että Euro-alueella veloista ja verotuksesta tulee yhteisiä, minkä lisäksi EKP:n pitää muuttaa toimintatapojaan. Tässä skenaariossa Suomelle lankeavat maksuvastuut nousevat vähintään 65-80 miljardiin euroon. Allekirjoittaneen mielestä maltillinen arvio ottaen huomioon, että Italiaa 10 kertaa pienempi Kreikka maksoi Suomelle 5 miljardia euroa. Italian lisäksi pelastettavaksi tulee Espanja ja kenties muita maita.

Valitettavasti Euro-alueen yhteinen velka ja verotus tarkoittaa suomalaisille espanjalaista elintasoa.

Malinen ja hänen haastattelemat ekonomistit ovat yksimielisiä siitä, että Suomen kannattaa lähteä Eurosta, mikäli yksikin maa lähtee siitä. Ensimmäisenä ei kannata lähteä, koska siitä seuraa paljon "badwilliä". Italia luultavasti tulee jättämään Euron, koska se on yksinkertaisesti liian suuri pelastettavaksi. Suomen pitäisi olla heti seuraava lähtijä, sillä Italian lähtö (ja velkojen maksamatta jättäminen?) tulee hajottamaan koko Euro-alueen.


Kuukausi takaperin yliopistotutkija Timo Miettinen Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta sekä Helsingin yliopiston taloustieteen dosentti ja GnS Economicsin toimitusjohtaja Tuomas Malinen Ylen Ykkösaamussa, aiheena euroalueen talouskriisi jne.

Miten euroalue pelastetaan talouskriisin syövereistä? - "Me olemme nyt vedenjakaja-tilanteessa" | Audio Areena

Koronaviruksen tuoma talouskriisi kurittaa euromaita. Suomessa valtiovarainministeri Katri Kulmuni (kesk.) sanoi hiljattain, että hallitusohjelma pitää kirjoittaa koronakriisin takia talouden osalta uusiksi. Euroryhmän kokouksessa haetaan ratkaisuja yhteisiin elvytyskeinoihin. Keskustelu on pyörinyt koronabondien ja kriisirahaston ympärillä.

Miksi euromaiden välit ovat tulehtuneet talouskriisin takia? Miltä euroalueen tulevaisuus näyttää koronakriisin keskellä ja millaisen syöksyn talouskriisi aiheuttaa euroalueelle? Näistä aiheista keskustelevat yliopistotutkija Timo Miettinen Helsingin yliopiston Eurooppa-tutkimuksen keskuksesta ja Helsingin yliopiston taloustieteen dosentti ja toimitusjohtaja Tuomas Malinen analyysi- ja ennustetoimisto GnS Economicsista. Juontajana Päivi Neitiniemi.
 
Virallisella uutisrintamalla ollaan oltu viime päivät pelottavan hiljaa euroalueen kriisistä. Joko tekeillä on jotakin todella mullistavaa (ja suomalaisten näkökulmasta katastrofaalista) tai sitten neuvotteluissa ollaan täydellisessä umpikujassa, eikä kukaan uskalla kommentoida mitään.

Jälkimmäisen vaihtoehdon puolesta puhuu Saksan perustuslakituomioistuimen viime viikoinen päätös. Perustuslakituomioistuin heitti ratakiskon rattaiden väliin julistamalla, että EKP:n tapa kohdistaa ostot ensisijaisesti Italian bondeihin on Saksan perustuslainsäädännön vastainen. EKP:n bondiostoksissa ei ole sinänsä mitään uutta, se on ostanut niitä euromailta ennenkin ja jopa yksityisiltä yrityksiltä. Nämä ostot on kuitenkin aiemmin jyvitetty euroalueeseen kuuluvien maiden koon mukaan. Nyt tämä periaate on hylätty ja ruvettu epävirallisesti setelirahoittamaan Italiaa.

Saksan perustuslaki ilmeisesti linjaa niin, että maa ei voi osallistua mihinkään sellaiseen rahoitusjärjestelyyn, jossa Saksa voi joutua määrittelemättömän suuruisella summalla vastaamaan muiden maiden ottamista lainoista. EKP:n Italialle antamassa setelirahoituksessa on kyse juuri tästä. Jos Italia ei maksa velkojaan EKP:lle, joutuu Saksa muiden euromaiden ohella pääomittamaan EKP:n.

Tuomioistuimen linjaus tarkoittaa myös sitä, että Saksa ei voi olla mukana koronabondeissa, eikä minkäänlaisessa yhteislainahimmelissä.

Kirsikkana kakun päällä tuomioistuin on myös linjannut, että EU:n tapa muodostaa jatkuvasti erilaisia tukirahastoja, jotka hävittävät saksalaisten verorahoja, muistuttaa EU:n fiskaalista veronkanto-oikeutta ja on täten EU:n perussopimusten vastainen.

Merkelille tilanne on kauniisti sanottuna hankala, sillä Saksassa perustuslakituomioistuin on paljon pyhempi asia kuin Suomessa. Merkel voi tietysti olla härski ja jättää perustuslakituomioistuimen linjauksen huomiotta. Hän ei ehkä uskalla lähteä mukaan koronabondeihin, mutta esimerkiksi lain kannalta tulkinnanvaraisempi EKP:n setelirahoitus saattaa jatkua siihen asti, että vallitseva hallinto Saksassa haastetaan oikeuteen.

Toivottavasti Suomen tyttöhallituksella on suunnitelma siltä varalta, että euroalue äkkiä purkautuu...



 
Eli päivitystä aikaisempaan. Alustava nk. ylimenoajan tukipaketti hyväksyttiin.


Tämä ei suinkaan ratkaise itse ongelmaa, mitä tulee Italiassa muhivaan pankkikriisiin.


22. huhtikuuta äänitetty Tuomas Malisen haastattelu käy läpi pahimman mahdollisen skenaarion euroalueen lähitulevaisuudesta.

Haastattelu tuo mielenkiintoisia ja hälyttäviäkin näkökulmia esille. Malisen maalailema tilanne massiivisesta korona-aallosta ja siihen yhteenliitetystä ruoantuotannon romahtamisestä ei onneksi ollut lähelläkään toteutumista. Ainakaan vielä.

Toisaalta jos tämä skenaario olisi toteutunut, niin tuskinpa olisin tässä kirjoittelemassa kotisohvalla. Sen verran vakava tilanne olisi ollut käsillä että jopa epätodennäköisenäkin aiheellista käsitellä.

Euroopan vierastyövoiman pulasta huolimatta näkisin että akuutein ruokakriisi on silti ohitettu. Oikeastaan riippumatta kuinka pahana korona jyllää, niin elintarviketeollisuus ja maatalous on saatu jopa Italiassa pidettyä toiminnassa ilman sen suurempia häiriöitä.

Venäjällä normaalitilanteessakin perunan poimijoille maksetaan palkka perunoina. Kutakin kahdeksaa säkkiä kohden saa yhden säkin itselleen. Ääritilanteesa vaikka valuutta olisi arvoton vaihdannan välineenä, valtiolta kyllä löytyy hyödykkeitä (polttoaine, uusi perustettava valuutta yms. muut tuotantovälineet) mihin ruokaa vaihtaa ja mitä kansalaisten suorittamia palveluksia vastaan se sitä jakaisi eteenpäin.

Tilanne ei varmaankaan olisi mitään juhlaa, mutta kansallinen nälkäkuolema varmaan vältettäisiin. Sikäli en näe Malisen skenaariota anarkiasta Suomessa Euron mahdollisesti romahtaessa edes etäisesti mahdollisena.
 
Viimeksi muokattu:
Eli päivitystä aikaisempaan. Alustava nk. ylimenoajan tukipaketti hyväksyttiin.
Kuten totesit, niin EVM:n käyttö "koronakriisin" hoidossa ei ratkaise isoa kuvaa. Se on vähän kuin laastaria katkenneeseen jalkaan. Italia tarvitsee jo tänä vuonna 700 miljardia euroa, jonka on käytännössä tultava EKP:lta/EU:lta. Yksityissijoittajien lainanantohanat ovat sulkeutuneet.

Alla olevassa videossa Sami Miettinen (Translink Corporate Finance Oy:n partneri) ja Juhani Huopainen (Perussuomalaisten talouspoliittinen neuvonantaja) keskustelevat aiheesta "Euroalueen hajoaminen". Muutamia poimintoja 1,5 tuntia kestävästä keskustelusta:

Jos euromaat onnistuvat jotenkin järjestämään Italialle 700 miljardia euroa, niin sillä ostettua lisäaikaa vuoden vaihteeseen asti. 700 miljardia on niin suuri rahasumma, että tällä aikataululla se ei luultavasti järjesty kuin EKP:n bondien osto-ohjelmalla. Tämä taas törmää aiemmassa viestissäni mainitsemaani Saksan perustuslakituomioistuimen päätökseen, jonka mukaan EKP:n setelirahoitus on Italialle on laitonta. Keskustelussa mainittiin myös muita vippaskonsteja, joilla Italialle voisi järjestää satoja miljardeja rahaa, mutta niissä kaikissa on omat vakavat ongelmansa.

On siis verrattain todennäköistä, että Italia ei saa rahoitusta ja defaulttaa jo tämän vuoden aikana. Tämän seurauksena maa ei pysty huolehtimaan veloistaan ja päätyy EU:n pääomakontrolliin. Pääomakontrollin alaisuudessa Italia pysyisi eurossa, pakotettaisiin sopeuttamaan talouttaan vastineeksi velkojen leikkausta.

Henkilökohtainen arvelu on, että italialaiset eivät tule taipumaan pääomakontrolliin. Näin ollen Italian default tarkoittaisi Italian euroeroa ja velkojen maksamatta jättämistä.

Puheet Euroopan liittovaltion muodostamisesta, yhteisestä budjetista ja verotuksesta pitäisi nähdä ainoastaan teoreettisena ratkaisuvaihtoehtona tulevalle talouskriisille. Tässä skenaariossa jokaisen jäsenvaltion tulisi ohjata merkittävä osa nykyisistä verotuloista Brysseliin, joka sitten palauttaa takaisin "jotakin". Suomen kohdalla suuruusluokka tarkoittaisi sitä, että joko kuntaverot tai valtioverot ohjattaisiin Brysseliin, josta takaisin palautuisi suuruusluokkaa 75%. Joutuisimme väistämättä leikkaamaan rajusti esimerkiksi ansiosidonnaista työttömyysturvaa, eläkkeitä ja monia muita menoeriä, yrittäessämme sopeuttaa valtiobudjetin uuteen normaaliin.

 
Italiassa on siinä mielessä hoidettu asiat ihan hyvin, että vaikka valtio on kovasti velkaantunut niin kansa on huomattavasti vauraampaa kuin esim. Suomessa ja Italialla on yhdet maailman suurimmista kultareserveistä. Joku taisi todeta, että Itä-Euroopan veroilla ylläpidetty Pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Suomessa se on toisinpäin, että valtio on kyllä pysynyt veronkeruulla maksukykyisenä, mutta varallisuutta ei niiden verojen jälkeen ole porukalle paljoa kertynyt.
kotitalouksien_varallisuus_0.jpg


Toisekseen Italian kauppatase on ollut pitkään positiivinen ja kilpailukykyistä teollisuutta maasta löytyy. Ongelmat siis tietääkseni pääosin vain valtionvelassa. Jos verrataan Kreikkaan, niin siellä tilanne oli valtionvelan lisäksikin kovin kehno.
 
Suomen hallitus pissittää suomalaisia urakalla ja media tietoisesti jättää uutisoimatta. Aivan käsittämätöntä. Suomen konkreettiset kokonaisvastuut ovat jo nousseet yli 2 mrd euroon.

YLE Areenasta löytyy eduskunnan kyselytunti, jonka kohdassa 4:30 paljastuu totuus EU:n työllisyysvakuutuskassasta (aloitusviestissä mainittu EU:n työllisyysrahasto).

Työllisyyskassasta tulee EU:n laajuinen lomautustukikassa, joka mahdollistaa Suomen kaltaisen lomautusjärjestelyn. Valitettavasti on niin, että Suomi ei hyödy tästä järjestelystä millään tavalla. Suomi maksaa osuutensa EU:n lomautustukikassaan, mutta kustantaa itse Suomen omat lomautusjärjestelyt.

Uutisissa on puhuttu, että Suomen osuus olisi 400 miljoonaa (todellisuudessa 430 miljoonaa). Se on jätetty täysin kertomatta, että monivuotisen kehyksen kautta Suomen maksettavaksi tulee lisäksi 1300 miljoonaa euroa!!

Eli Suomi maksaa 430 + 1300 miljoonaa euroa EU:n lomautuskassasta, josta Suomi ei hyödy itse yhtään millään tavalla. Tähän päälle aiemmin mainittu 300 miljoonan vastuu EU:n investointipankille haalittavista roskaluotoista, jotka ovat jo nyt täysin arvottomia.

Ja nämä hölmöt menevät vielä laittamaan nimensä alle.

 
Yllä mainitussa videossa Juhani Huopainen tarjoaa helppoa rahaa henkilölle (300€), joka toimittaa raportin, jossa on nettotaloushyödyt Suomelle euro-jäsenyydestä.

Suomen BKT on vuoden 2008 -tasolla, mutta julkinen velka on yli kaksinkertaistunut ja koronakriisin myötä BKT tippunee 1990-luvun tasolle? Ei tästä taideta selvitä ihan velkarahalla ja veroja nostamalla? Suomen takausvastuut koronakriisissä EU-tasolla on jotain 20-30 miljardin euron väliltä? Hiiohoi.
 
Helpointa kaikille olisi että Italia ottaisi ritolat eurosta. Ainoa vaan että tämän jälkeen Italia ei pystyisi enää mitenkään hoitamaan velkojaan, jonka seurauksena olisi lainahanojen sulkeutuminen ja vakavat viennin/tuonnin häiriöt.

Tämä taas johtaisi Italiassa jos jonkinmoiseen yhteiskunnalliseen kaaokseen ja talouden romahtamiseen.

Tämä olisi myös välillisesti EU:n ongelma, sillä jos jokin jäsenmaa voi lentää ulos Eurosta, lisää se samalla jokaisen Euromaan valtionvelan korkoja kasvaneiden riskien myötä.
 
Yllä mainitussa videossa Juhani Huopainen tarjoaa helppoa rahaa henkilölle (300€), joka toimittaa raportin, jossa on nettotaloushyödyt Suomelle euro-jäsenyydestä.

Suomen BKT on vuoden 2008 -tasolla, mutta julkinen velka on yli kaksinkertaistunut ja koronakriisin myötä BKT tippunee 1990-luvun tasolle? Ei tästä taideta selvitä ihan velkarahalla ja veroja nostamalla? Suomen takausvastuut koronakriisissä EU-tasolla on jotain 20-30 miljardin euron väliltä? Hiiohoi.

Ja taas alkaa ilmeisesti eurokritiikki, koska ei haluta tehdä rakenteellisia uudistuksia. Mitä jos keskityttäisiin niihin. Kontrafaktuaalit ovat erittäin hankalia, mutta sitten kun päästään käytännön kysymyksiin (pitäisikö eurosta erota, miten kasvattaa suomalaisten hyvinvointia), niin vastaukset ovat silti ehkä hankalia, mutta todellisuuteen pohjautuvia.
 
Ja lisää puhdasta pashaa sataa niskaan.

Merkel ja Macron ovat tänään tulleet yhdessä julkisuuteen ehdottamaan (lue vaatimaan) 500 miljardin euron elpymisrahastoa. Rahasto on vähän väärä nimi tälle himmelille, koska sieltä on tarkoitus jakaa lahjoituksina vastikkeettomasti rahaa korona-kriisistä kärsineille maille.

Rahoitus hoidettaisiin siten, että EU lainaa rahaston rahat yksityiseltä sektorilta laskemalla liikkeelle EU bondeja. Takaisinmaksu hoidetaan perimällä rahat EU:n jäsenmailta budjettiosuuden mukaan, sekä langettamalla EU:n ulkopuolisille yrityksille veroja.

Olen koko ajan sanonut, että Italia ei tule nöyrtymään minkäänlaiseen talouskontrolliin lainattua rahaa vastaan. Joten tällä tavalla tämä nyt aiotaan hoitaa, lahjoituksina veronmaksajien pussista.

Itse asiassa helvetin härskiä Saksalta ja Ranskalta tulla jälleen kerran vaatimaan muita maita osallistumaan heidän oman pankkisektorinsa pelastustalkoisiin. Kuten Kreikka-tuissa nähtiin, suurin osa tuosta 500 miljardin potista ei tule koskaan edes näkemään Italiaa ja Espanjaa, vaan rahat valahtaa suoraan ranskalaisten ja saksalaisten pankkien ja rahoituslaitosten tilille.

Suomen osuus tulee olemaan tästä paketista +10 miljardia euroa, koska maat kuten Italia ja Espanja ei osallistu. Miettikää mikä summa, siis niiden miljardien päälle joita Suomi tarvitsee jo omien korona-haavojen paikkailuun.



 
Pitää keksiä joku uusi sana, "törkeä" ei riitä kuvaamaan tota toimintaa. Saksalaiset ja ranskalaiset tekee bisnestä lainaamalla tietoisesti rahaa etelän luottokelvottomille huithapeleille, jotka polttaa ne samantien luoja tietää minne. Sitten saksalaiset ja ranskalaiset pankit hakevat lainansa korkoineen takaisin eu:n budjettirahoista ja ties mistä muista lahjarahastoista ja huithapelit kuittaa solidaarisuudesta loput. Sitten tulee Suomi, kaivaa sekkivihkonsa esiin ja kysyy paljonko laitetaan tällä kertaa, vaikka oma maa on aivan kuralla. Sit tähän päälle joku Heinäluoma lässyttämään solidaarisuudesta ja jaetusta taakasta.

Ja kun vielä tämä sama saatanan sosialisointi alkaa tapahtumaan muutaman vuoden välein eri selityksillä, ja AINA me ollaan maksamassa. Juurihan sitä mainostettiin edellisen kriisin jälkeen kuinka pankit ovat nyt vahvoja ja stressitestattuja, eikä 2008 enää pääse toistumaan. Siis vaihtaa vaan vittu etuliitteen "-kriisi"-sanalle ja sama levy soi perkele.

Pahoittelut kiroilusta ja kansankielisestä kirjoitusasusta.
 
Yllä mainitussa videossa Juhani Huopainen tarjoaa helppoa rahaa henkilölle (300€), joka toimittaa raportin, jossa on nettotaloushyödyt Suomelle euro-jäsenyydestä.

Suomen BKT on vuoden 2008 -tasolla, mutta julkinen velka on yli kaksinkertaistunut ja koronakriisin myötä BKT tippunee 1990-luvun tasolle? Ei tästä taideta selvitä ihan velkarahalla ja veroja nostamalla? Suomen takausvastuut koronakriisissä EU-tasolla on jotain 20-30 miljardin euron väliltä? Hiiohoi.
Tässä alkaa olla sellainen ihan konkreettinen pelko, että koko eurojärjestelmä romahtaa lähivuosien aikana, eikä Suomi ole varustautunut siihen mitenkään. Esimerkiksi Miettinen/Huopainen -haastattelussa kävi ilmi, että Suomella ei ole pankkisiirtojen varajärjestelmää vaan jokaisen kympin tilisiirron täytyy kiertää niinsanotusti Brysselin kautta. Ei halua edes miettiä, mitä Suomessa tapahtuisi tilanteessa, jossa Saksa ilmoittaisi markkaan palaamisesta ja eurokoneesta otettaisiin samana päivänä johdot irti.

Merkel/Macronin 500 miljardin elpymisrahastolla, EVM:llä, Surella ja Euroopan investointipankin tuilla voidaan hyvässä lykyssä saada Italialle kasaan 700 miljardia, jotka riittää täksi vuodeksi, mutta iso kuva ei ratkea.

Ensi vuonna Merkel/Macron tulee taas uudestaan esiin vaatimaan uutta 500 miljardin tukipottia ja muut uudet tukihimmelit siihen päälle? Suomelle pukkaa uutta +10 miljardin laskua ja se vain pitäisi jotenkin sovittaa budjettiin??

Ei siis tämä ei voi mitenkään toimia, ihan järjetön juttu.
 
Pitää keksiä joku uusi sana, "törkeä" ei riitä kuvaamaan tota toimintaa. Saksalaiset ja ranskalaiset tekee bisnestä lainaamalla tietoisesti rahaa etelän luottokelvottomille huithapeleille, jotka polttaa ne samantien luoja tietää minne. Sitten saksalaiset ja ranskalaiset pankit hakevat lainansa korkoineen takaisin eu:n budjettirahoista ja ties mistä muista lahjarahastoista ja huithapelit kuittaa solidaarisuudesta loput. Sitten tulee Suomi, kaivaa sekkivihkonsa esiin ja kysyy paljonko laitetaan tällä kertaa, vaikka oma maa on aivan kuralla. Sit tähän päälle joku Heinäluoma lässyttämään solidaarisuudesta ja jaetusta taakasta.
Kysehän on juuri tästä. Kyllä minäkin lainaisin mieluusti suuret summat kovalla korolla paikkakunnan rapajuopolle, jos tietäisin 100% varmuudella, että joku muu tulee kuittaamaan velat korkoineen. Saksan ja Ranskan pankit voivat olla varmoja siitä, että veloille on 100% takausvastuu. Pankit tietävät, että velkoja lähdetään leikkaamaan vasta sitten, kun yksityiset suuret pankit on nosteltu kuiville ja vastuut siirretty muille euromaille.
 
Mikä näissä eurobondeissa nyt on niin vaikeaa? Halpaa lainaa olisi tarjolla kaikille maille. Sovitaan että vanhat velat jäävät ulos muiden maiden vastuista. Ja jos liikaa ottaa tippiä niin on alusta alkaen sovittu menetelmät millä EU pystyy alkamaan sopeuttamaan maan taloutta ja tuhlaamista? Sisämarkkinat pysyisivät kasassa ja EKP voi ostella isosti bondeja omaan taskuunsa.
 
Mikä näissä eurobondeissa nyt on niin vaikeaa? Halpaa lainaa olisi tarjolla kaikille maille. Sovitaan että vanhat velat jäävät ulos muiden maiden vastuista. Ja jos liikaa ottaa tippiä niin on alusta alkaen sovittu menetelmät millä EU pystyy alkamaan sopeuttamaan maan taloutta ja tuhlaamista? Sisämarkkinat pysyisivät kasassa ja EKP voi ostella isosti bondeja omaan taskuunsa.
Tarkoitatko, että espanjalaiset ja italialaiset saisivat jatkaa kansainvälisten lentokenttien rakentamista keskelle ei mitään ja muita mammuttimaisia hankkeita, sitten me suomalaiset maksamme nämä hankkeet? Nimittäin näin tämä eurobondi-systeemi tulee nyt toimimaan.

Ongelmahan on se, että EU ei pysty pakkosopeuttamaan holtittomien euromaiden talouksia. Eihän Italiaa saada nytkään ruotuun, vaikka sille on annettu liikaa tippiä jo viimeiset +15 vuotta ja maa on konkurssin partaalla.

Jotta nykyinen eurojärjestelmä, eurobondeista puhumattakaan, voisi toimia, tulisi EU:lla olla veronkanto-oikeus ja kova kontrolli jäsenvaltioiden talouteen. Toisinsanoen syntyisi USA:n kaltainen Euroopan liittovaltio.

Se on sitten toinen keskustelun aihe, kannattaisiko Suomen kuulua Ranskan ja Italian kaltaisten itsekeskeisten maiden kanssa samaan liittovaltioon, jossa solidaarisuusjuna kulkee aina vain yhteen suuntaan. Ei koskaan tänne pohjolaan. Suomesta jouduttaisiin luovuttamaan melkoinen verokertymä Brysseliin Macronin ja muiden pösilöiden hussattavaksi. Haluaisin nähdä sen suomalaisen ekonomistin, joka tätä mielipuolisuutta tosissaan kannattaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 646
Viestejä
4 479 950
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom