• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Euroopan maat, politiikka ja EU

Miksi me tarvittaisiin jotain EU:ta tai liittovaltiota asetuotannon lisäämiseen? Euroopan maat voivat ihan vapaasti pykätä pyssytehtaan joko yksittäin tai yhteisen ihan miten haluavat.

Mitään helvetin EU:n lisämaksuja itse en ainakaan halua maksaa sen vuoksi että jotain Italiaa ei huvittaisi maksaa jostain omasta pyssytehtaastaan tai sotilaidensa palkkoja. Suomi pistää omia rahojaan asevoimiin ja asetuotantoon jo enemmän kuin riittävästi.

Suomen puolustuspolitiikkaa tai itsenäisyyttä asevoimien suhteen haluaisin vielä vähemmän ulkoistaa EU:lle.
Kyse on tehokkuudesta. Kun on yksi tilaaja, niin ne mallit pysyy suht hyvin kasassa. Nyt meillä on 3-4MBT mallia euroopassa. yli kymmenen erilaista APC/IFV mallia. 2 6th gen hävittäjä projektia jne. Ja tämä on tällä nykyisellä, jokainen pistäköön tehtaan pystyyn ja valmistakoon. Kaikissa aselajeissa on jäätävä määrä päällekkäisyyttä.
 
Miksi me tarvittaisiin jotain EU:ta tai liittovaltiota asetuotannon lisäämiseen? Euroopan maat voivat ihan vapaasti pykätä pyssytehtaan joko yksittäin tai yhteisen ihan miten haluavat.

Mitään helvetin EU:n lisämaksuja itse en ainakaan halua maksaa sen vuoksi että jotain Italiaa ei huvittaisi maksaa jostain omasta pyssytehtaastaan tai sotilaidensa palkkoja. Suomi pistää omia rahojaan asevoimiin ja asetuotantoon jo enemmän kuin riittävästi.

Suomen puolustuspolitiikkaa tai itsenäisyyttä asevoimien suhteen haluaisin vielä vähemmän ulkoistaa EU:lle.

Se, että Suomi vaikka tuplaisi puolustusmenot 5% on vielä täysin mitätöntä siihen nähden, minkälaiset hartiat koko EU pystyy ottamaan.

Ja pointtina on saada ne Euroopan puolustuksen vapaamatkustajat mukaan vastaamaan kustannuksista.

Ja se Italia on nettomaksaja ja varmaan miettii, että Venäjä ei ole sille uhka ja mielellään antaa Venäjän naapurimaiden maksaa puolustus itse, kuin itse osallistua kustannuksiin.
 
Siitä ei jankattaisi jos sitä ei olisi. Se on erinomainen malliesimerkki EUn sääätelyn typeryydestä, siitä kuinka EU keskittyy aivan totaalisen vääriin asioihin.

Säädellään "ympäristösuojelun" nimissä asioita joilla ei oikeasti ole yhtään mitään merkitystä ympäristön kannalta mutta jotka oikeasti ärsyttävät ihmisiä näiden jokapäiväisessä elämässä.
Täällä on jotku väärinymmärtämisen MM-kisat taas meneillään, kun yhdelle pitäisi vääntää ratakiskosta mitä tarkoitan näillä pullonkorkki ja pahvipilli -byrokraateilla, toisille taas rautalangasta yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka (yksi kolmesta pilarista) sekä kauppaliitto.
 
Kyse on tehokkuudesta. Kun on yksi tilaaja, niin ne mallit pysyy suht hyvin kasassa. Nyt meillä on 3-4MBT mallia euroopassa. yli kymmenen erilaista APC/IFV mallia. 2 6th gen hävittäjä projektia jne. Ja tämä on tällä nykyisellä, jokainen pistäköön tehtaan pystyyn ja valmistakoon. Kaikissa aselajeissa on jäätävä määrä päällekkäisyyttä.

Jos se tehokkuus halutaan paskoa niin varmaan EU byrokratia siihen on oiva ratkaisu.

Ja pointtina on saada ne Euroopan puolustuksen vapaamatkustajat mukaan vastaamaan kustannuksista.

Helvetti jäätyy ennemmin kuin joku koronatukipaketteja koijaava Italia saataisiin nettomaksajaksi jossain puolustuksessa.
 
Helvetti jäätyy ennemmin kuin joku koronatukipaketteja koijaava Italia saataisiin nettomaksajaksi jossain puolustuksessa.

No siksi se on parempi, että EU lähettää laskun kuin että toivotaan Italian tekevän päätöksiä omassa kansallisessa vuosibudjetissaan.
 
No siksi se on parempi, että EU lähettää laskun kuin että toivotaan Italian tekevän päätöksiä omassa kansallisessa vuosibudjetissaan.

EU ei mitään laskua tule lähettämään italialle ja jos tulisi nimellinen lasku niin varmasti sekin olisi koijattu siten että Suomi on siinä nettomaksaja ja Italia maksaa paljon vähemmän.
 
Kyse on tehokkuudesta. Kun on yksi tilaaja, niin ne mallit pysyy suht hyvin kasassa. Nyt meillä on 3-4MBT mallia euroopassa. yli kymmenen erilaista APC/IFV mallia. 2 6th gen hävittäjä projektia jne. Ja tämä on tällä nykyisellä, jokainen pistäköön tehtaan pystyyn ja valmistakoon. Kaikissa aselajeissa on jäätävä määrä päällekkäisyyttä.
Tehokkuudestahan tämä unioni on nimenomaan tunnettu, jos on joku monimutkaisempi asia kuin pullonkorkki -direktiivi, niin levitellään käsiä. Onneksi elämme (toivottavasti) ideoiden ja mielipiteiden vapaalla markkinapaikalla, niin ratkaisun avaimet ovat myyntimiehillä. (ts. ei muuta kuin myymään ideaa 27 maan kansalaisille, riittää varmaan päivätöiksi hautaan asti.)
 
EU ei mitään laskua tule lähettämään italialle ja jos tulisi nimellinen lasku niin varmasti sekin olisi koijattu siten että Suomi on siinä nettomaksaja ja Italia maksaa paljon vähemmän.

Joo, ehdottomasti on se, että pienet Venäjän naapurimaat vastaavat valtaosasta Euroopan puolustuksesta.

Suomen parin miljardin lisäpanostus on paljon parempi, kuin vaikkapa 500-1000 miljardin EU:n puolustusrahasto.
 
Tehokkuudestahan tämä unioni on nimenomaan tunnettu, jos on joku monimutkaisempi asia kuin pullonkorkki -direktiivi, niin levitellään käsiä. Onneksi elämme (toivottavasti) ideoiden ja mielipiteiden vapaalla markkinapaikalla, niin ratkaisun avaimet ovat myyntimiehillä. (ts. ei muuta kuin myymään ideaa 27 maan kansalaisille, riittää varmaan päivätöiksi hautaan asti.)
No ei niillä oikein muuhun ole valtaa. Ja tällä hetkellä asehankinnat ei ole millään muotoa tehokasta. Me ei tarvita tälle alueelle 2 eri 6th gen hävittäjää tekemään samaa asiaa. Noiden kehitys on aivan sairaan kallista, ni tehdään sit varmuuden vuoksi 2 projektia.
Jos se tehokkuus halutaan paskoa niin varmaan EU byrokratia siihen on oiva ratkaisu.
Eli halutaan jatkaa nykyisellä menolla.
 
No ei niillä oikein muuhun ole valtaa. Ja tällä hetkellä asehankinnat ei ole millään muotoa tehokasta. Me ei tarvita tälle alueelle 2 eri 6th gen hävittäjää tekemään samaa asiaa. Noiden kehitys on aivan sairaan kallista, ni tehdään sit varmuuden vuoksi 2 projektia.
Ja sun logiikalla, kun on huomattavasti suuremmista ja monimutkaisemmista asioista kyse, niin se tehokkuus lisääntyisi. Ok.

(mieti nyt, jos meillä meni yli 5 vuotta kaiken maailman muovipussi ja pullonkorkki direktiiveihin, niin ihan kohta tulee jotain monimutkaisempia asioita piipusta, hold your horses...)
 
Viimeksi muokattu:
Ja sun logiikalla, kun on huomattavasti suuremmista ja monimutkaisemmista asioista kyse, niin se tehokkuus lisääntyisi. Ok.
Täh? Ei, tehostuisi sillä, että olisi vain yksi projekti. Kun on 1 tilaaja, pysyy se kokonaisuus paremmin hallinnassa. Nyt on 28 eri tilaajaa eri vaatimuksilla. Eli parhaillaan saadaan 28 erilaista apc:tä. 2-3 riittäisi todellisuudessa. Mutta joo, jatketaan tällä. En ehkä silloin valittaisi, että tää hajanainen porukka ei saa päätöksiä aikaan.
 
Täh? Ei, tehostuisi sillä, että olisi vain yksi projekti. Kun on 1 tilaaja, pysyy se kokonaisuus paremmin hallinnassa. Nyt on 28 eri tilaajaa eri vaatimuksilla. Eli parhaillaan saadaan 28 erilaista apc:tä. 2-3 riittäisi todellisuudessa. Mutta joo, jatketaan tällä. En ehkä silloin valittaisi, että tää hajanainen porukka ei saa päätöksiä aikaan.
No ei varmaan kannata jatkaa, koska menee mahdottomaksi miettiä monimutkaisia asioita ja juurisyitä sille, miksi se porukka on hajanainen...
 
Täh? Ei, tehostuisi sillä, että olisi vain yksi projekti. Kun on 1 tilaaja, pysyy se kokonaisuus paremmin hallinnassa. Nyt on 28 eri tilaajaa eri vaatimuksilla. Eli parhaillaan saadaan 28 erilaista apc:tä. 2-3 riittäisi todellisuudessa. Mutta joo, jatketaan tällä. En ehkä silloin valittaisi, että tää hajanainen porukka ei saa päätöksiä aikaan.

Ihan syystä ne eri vaatimukset on olemassa? Sehän olisikin hieno ratkaisu että sen sijaan että me saataisiin jotain uusia paseja jotka on tällä hetkellä kenties maailman parhaimpia panssariajoneuvoja niin saataisiin jonkin EU hankkeen voittanut eurooppalainen ratkaisu johon tietenkin perus EU malliin upotettu ylihintaisesti rahaa josta puolet korruptioon ja ratkaisuna joku huono vaunu joka nyt ei tietenkään olisi pasi kun rahat nyt tietenkin menee muualle, joka soveltuu paskasti Suomen oloihin ja sammuu pakkaseen ja uppoaa vesistöön.

Hieno keino paskoa bonuksena Suomen asevoimatkin kun ulkoistetaan kaluston hankinta EU:lle.
 
Jos väitetään ongelmaksi hajanaisuutta niin onko ratkaisu taattu hajanaisuus kun jokainen maa toimii itsekseen ja kieltäytyy auttamasta muita niinkuin sitäkin näytetään toivovan.

On siellä keskieuroopassa ja jopa Ukrainassakin pakkasta ja lunta jossa ajoneuvojen halutaan toimivan. Tämä talvi vaan kestää Suomessa puolet pidempään mutta tämä ei vaikuta spekseihin jotka keskieurooppalaisestakin näkökulmasta sanoo että pakkasessa pitää pystyä toimimaan.

Enpä tiedä kuinka realistista on polkaista Suomeen pystyyn ikioma projekti 6gen hävittäjiä valmistamaan jos muitten maitten kanssa ei saa tehdä yhteistyötä. Tai vaikka oma tankki jos Leopardeja ei saa ostaa. Tai 50 muutakin tärkeää sotilastarviketta. Ei niitä kaikkia suomessa kannata tehdä vaan ainoastaan joku osajoukko.

Pasejakin olisi kiva myydä ulkomaille eikä niin että muut euroopan maat kieltäytyy niitä ostamasta kun kaikki pitää tehdä itse jokaisessa valtiossa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei varmaan kannata jatkaa, koska menee mahdottomaksi miettiä monimutkaisia asioita ja juurisyitä sille, miksi se porukka on hajanainen...
Ei se monessa ole hajanainen. Esim Ukrainan suhteen ollaan jopa aika yksimielisiä. Mutta kun puhutaan rahasta, niin päätös vaatii yksimielisyyden. Ja 1 riittää estämään tuen. Nyt siellä on ainakin 2, jotka haluaa pelaa Putinin kanssa tätä peliä. Jos meillä ei olisi tuota, vaan budjetit voisi päättää 2/3 enemmistöllä, ei meillä olisi ongelmaa tukemisen kanssa. Tuo on EU:n tämän hetkinen valuvika, ja siitä pitää päästä eroon. Ei vain onnistu, kun ne 2 pistää vastaan.


Ihan syystä ne eri vaatimukset on olemassa? Sehän olisikin hieno ratkaisu että sen sijaan että me saataisiin jotain uusia paseja jotka on tällä hetkellä kenties maailman parhaimpia panssariajoneuvoja niin saataisiin jonkin EU hankkeen voittanut eurooppalainen ratkaisun johon tietenkin perus EU malliin upotettu ylihintaisesti rahaa josta puolet korruptioon ja ratkaisuna joku huono vaunu joka nyt ei tietenkään olisi pasi kun rahat nyt tietenkin menee muualle, joka soveltuu paskasti Suomen oloihin ja sammuu pakkaseen ja uppoaa vesistöön.
No me saadaan tällä hetkellä pasi, jos me halutaan tai AMV. Ranskalaiset tilaa VBCI:n ja saksalaiset fuchsin. Noilla ei ihan hirveästi ole eroa, mutta jokaisen kehittäminen maksaa ja koska pidetään tuotantomäärät sopivan pienenä, niin yksikkökustannukset on varmasti paljon mukavammat, kun yhtä mallia tilattaisiin 2000 kpl.
 
Ehkä EU:n on otettava linjaus, mikäli (ja kun) tämä hulluus oranssilta jatkuu, että ei voida katsoa liittolaisuutta kovin suopeasti. Siirtäisin katseet Kiinaan, vaikka pahaa tekee sekin. Tai ainakin vihjaisin siihen suuntaan, että tätäkö Trump todella haluaa - liittolaisen verivihollisen leiriin. Oranssi on puolensa valinnut.
 
Ehkä EU:n on otettava linjaus, mikäli (ja kun) tämä hulluus oranssilta jatkuu, että ei voida katsoa liittolaisuutta kovin suopeasti. Siirtäisin katseet Kiinaan, vaikka pahaa tekee sekin. Tai ainakin vihjaisin siihen suuntaan, että tätäkö Trump todella haluaa - liittolaisen verivihollisen leiriin. Oranssi on puolensa valinnut.

No mitäs jos siirrettäisiin ne katseet Eurooppaan ja tehdään EU:sta supervalta, johon meillä on hyvät mahdollisuudet.

Ensimmäisenä pitäisi päästä irti tästä opitusta avuttomuudesta.
 
No mitäs jos siirrettäisiin ne katseet Eurooppaan ja tehdään EU:sta supervalta, johon meillä on hyvät mahdollisuudet.

Ensimmäisenä pitäisi päästä irti tästä opitusta avuttomuudesta.
Tässä olet aivan oikeassa ja olen erittäin samaa mieltä. Hyvin skeptinen tosin tämän onnistumiseen. Huonosti ilmaistu pointtini oli se, että liittolaisia kuitenkin tarvitaan.
 
No mitäs jos siirrettäisiin ne katseet Eurooppaan ja tehdään EU:sta supervalta, johon meillä on hyvät mahdollisuudet.

Ensimmäisenä pitäisi päästä irti tästä opitusta avuttomuudesta.

Minkä supervalta? Pullonkorkkien ja rahojen sosialisoimisen? Vaiko kenties islamilaisten terroristien supervalta?
 
Minkä supervalta? Pullonkorkkien ja rahojen sosialisoimisen?

Pistetään vaikka se 500-1000 miljardia Euroopan aseistamiseen ja aseteollisuuteen.

Kun USA uppoaa fasismiin ja tuhoaa valtionkapasiteettinsa ihan itse, niin houkutellaan niiden aivovuotoa vapaaseen demokraattiseen Eurooppaan.
 
On se USAkin supervalta vaikka siellä on tyhmiä sääntöjä autojen ajovaloista.
En tiedä yhtään ainoaa valtiota, lääniä, kuntaa, firmaa tai kaveriporukkaa jolla ei olisi joku tyhmä sääntö.
 
Ei se monessa ole hajanainen. Esim Ukrainan suhteen ollaan jopa aika yksimielisiä. Mutta kun puhutaan rahasta, niin päätös vaatii yksimielisyyden. Ja 1 riittää estämään tuen. Nyt siellä on ainakin 2, jotka haluaa pelaa Putinin kanssa tätä peliä. Jos meillä ei olisi tuota, vaan budjetit voisi päättää 2/3 enemmistöllä, ei meillä olisi ongelmaa tukemisen kanssa. Tuo on EU:n tämän hetkinen valuvika, ja siitä pitää päästä eroon. Ei vain onnistu, kun ne 2 pistää vastaan.
Mitähän nämä muut asiat ovat? Ukraina asiakin jakaa maita Euroopan sisällä, löytyy maita jotka vastustavat tuen antamista, löytyy maita jotka vastustavat EU ja/tai Nato -jäsenyyttä sekä liuta vapaamatkustajia (lausuntoautomaatteja), jotka elävät jossain "ei koske meitä" -euforiassa. Yhtenäistä on melkein, mutta ei täysin se, että Venäjä paha, valitettavasti "paha" on subjektiivista.

No autokauppiaat myyvät vaikka eskimoille jäätä, niin antaa mennä vain.
 
On se USAkin supervalta vaikka siellä on tyhmiä sääntöjä autojen ajovaloista.
En tiedä yhtään ainoaa valtiota, lääniä, kuntaa tai kaveriporukkaa jolla ei olisi joku tyhmä sääntö.
Pullonkorkit tuntuu menevän ihon alle monella. Mutta ehkä paras olisi, jos jokainen saisi itse päättää kaikesta. Ei mitään keskusvetoista. Jopa sähkön taajuus, pitäisi saada olla kaikilla eri.
 
Kun USA uppoaa fasismiin ja tuhoaa valtionkapasiteettinsa ihan itse, niin houkutellaan niiden aivovuotoa vapaaseen demokraattiseen Eurooppaan.

USA on paljon vapaampi paikka kuin Eurooppa. Viimeksi Vance soimasi EU:ta sananvapaudesta kun täällä jotkut yrittävät tosissaan vetää sananvapautta vessanpöntöstä.
 
Täh? Ei, tehostuisi sillä, että olisi vain yksi projekti. Kun on 1 tilaaja, pysyy se kokonaisuus paremmin hallinnassa. Nyt on 28 eri tilaajaa eri vaatimuksilla. Eli parhaillaan saadaan 28 erilaista apc:tä. 2-3 riittäisi todellisuudessa. Mutta joo, jatketaan tällä. En ehkä silloin valittaisi, että tää hajanainen porukka ei saa päätöksiä aikaan.

EU-maillahan on ollut vaikka kuinka paljon näitä eri maiden yhteisiä puolustusteollisuus-/avaruus-/aseprojekteja, esim. Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, Eurocopter Tiger, NHIndustries NH90, Airbus A400M, Meteor, Storm Shadow/SCALP, Ariane- ja Vega-raketit,
Yhteistä about kaikille näistä projekteille suuri määrä siltarumpupolitiikkaa ja tästä suuret kustannukset kun tuotanto piti hajauttaa mahdollisimman moneen paikkaan että projektit saatiin poliittisesti läpi. Hajautus on sitten sekä aiheuttanut logistiikkakustannuksia komponenteille että oleellisempana myös johtanut projektissa eri maiden erilaisista käytännön toimintatavoista ja eri kielistä johtuviin ongelmiin. (on esim. aika suuri ero siinä, että saksalainen sanoo että joku on valmis jonain päivänä ja että italialainen sanoo saman. Ja yrittäkää saada ranskalainen kommunikoimaan jollain muulla kielellä kun Ranskalla)

Monet näistä projekteista on suunniteltu korvaamaan joku vanhempi amerikkalainen vempain, ja on onnistuttu saamaan uudesta eurooppalaisesta aseesta tai lentokoneesta korvattavaa amerikkalaista vempainta selvästi kalliimpi ja jonkin verran parempi, mutta sillä välin kun eurooppalaiset ovat kehittäneet uutta vempaintaan, amerikkalaiset ovat tehneet vanhasta vempaimestaan halvemmalla päivitetyn mallin joka on käytännössä yhtä hyvä kuin uusi selvästi kalliimpi eurooppalainen vempain, paitsi että on halvempi valmistaa ja käyttää, ja saaneet sen vieläpä tuotantoon nopeammin.

Sen sijaan euroopassa on onnistuttu hyvin aseprojekteissa silloin, kun projekti on ollut selvästi alunperin vain yhden maan projekti, eikä ole tarvinnut miellyttää muiden maiden siltarumpupoliitikkoja ja hajauttaa projektia ympäriinsä.
Ja sitten näitä on kyllä muut euroopan maat jälkikäteen ostaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Pullonkorkit tuntuu menevän ihon alle monella. Mutta ehkä paras olisi, jos jokainen saisi itse päättää kaikesta. Ei mitään keskusvetoista. Jopa sähkön taajuus, pitäisi saada olla kaikilla eri.
Ei, vaan peräänkuulutetaan jotain realismia näihin liittovaltio haihatteluihin ja juttuihin. Ainoa liittovaltiokehitys voisi korkeintaan tapahtua pohjoismaiden kesken ja Norja pysyisi silti kaukana jostain rahaliitosta. Realpolitik.
 
USA on paljon vapaampi paikka kuin Eurooppa. Viimeksi Vance soimasi EU:ta sananvapaudesta kun täällä jotkut yrittävät tosissaan vetää sananvapautta vessanpöntöstä.

Tiedän, että kulttuurisodat kiihottavat, mutta kun jo neljän viikon jälkeen nähdään kenen puolelle USA mieluummin liittoutuu ja paskat nakkaa mistään laeista, niin parempi varautua siihen, että se demokratia USA:ssa loppuu ja USA:sta voi tulla jopa vihollinen.

Kaikesta USA-riippuvuudesta pitää päästä eroon. Pax Americana ja USA vapauden ja demokratian puolustajana on päättynyt.

Halutaanko jäädä Kiinan ja USA:n puristuksiin ja potkupalloksi riippu ihan meistä.

Ja tärkeää olisi saada mm.britit takaisin EU:n jäseniksi.
 
Kyllä niitä USA:nkin omia aseprojekteja on hajautettu eri osavaltioihin ja täysin siltarumpuperusteella. Jokainen iso aseprojekti tarvitsee kymmenien eri senaattorien tuen ja tämä saadaan sillä että projekti hajautetaan kymmeneen eri osavaltioon. USA:n asevoimat vaan on 10 kertaa suuremmat kuin kaikkien muitten valtioitten asevoimat yhteensä niin siitä seuraa että valmistusmäärät USA:n projekteissa on 20 kertaa suuremmat kuin kenelläkään muulla on realistista olettaa. Ja kyllä siellä USA:ssakin osataan mokata pahasti kuten esim nyt nämä uudet hienot laivaston alukset.
 
No ei niillä oikein muuhun ole valtaa. Ja tällä hetkellä asehankinnat ei ole millään muotoa tehokasta. Me ei tarvita tälle alueelle 2 eri 6th gen hävittäjää tekemään samaa asiaa.

Eivät ne tee samaa asiaa.

Ranska haluaa hävittäjän, joka voi operoida perinteiseltä CATOBAR-lentotukialukselta.

Ruotsi haluaa hävittäjän joka voi operoida halvalla maantietukikohdista (nämä kaksi vaatimusta voisi vielä yhdistää kohtalaisen helpolla)

Monet muut maat haluavat koneen joka sekä on mahdollisimman vaikeasti havaittavissa tutkassa, että lentää kovaa vauhtia pitkälle.

Ja tämä on jossain määrin ristiriidassa tukialus- ja maantietukikohtakäytön kanssa; Jos koneen halutaan lentävän kovaa pitkälle, halutaan sille minimaalinen yliääni-ilmanvastus mikä käytännössä tarkoittaa lyhyitä siipiä ja kohtalaisen suurta siipikuormitusta. Jos koneen halutaan operoivan hyvin maantiekentiltä tai tukialuksilta, halutaan sille hyvät hidaslento-ominaisuudet mikä tarkoittaa pitkiä siipiä ja pientä siipikuormitusta. Ja kun halutaan että kone näkyy mahdollisimman huonosti tutkalla, kääntävät siivet voi kokonaan unohtaa ja kanarditkin (jotka auttaa jonkin verran hidaslento-ominaisuuksiin sekä mahdollistaa paremman ketteryyden muuten suureen nopeuteen suunnitellulle koneelle) on ongelmalliset.

Ja niin, Italia, Espanja ja Iso-Britannia haluavat myös STOVL-hävittäjän, joka voi laskeutua pystysuoraan pikkulentotukialukselle joka on liian pieni CATOBAR-käyttöön tai jossa vaan muuten ei ole katapultteja.
Ja sitten tarvitaankin hyvin kallis ja melko painava mekanismi siihen STOVLiin, ja tämä mekanismi on sitten selvästi ristiriidassa esim. pitkän toimintamatkan, hyvän asekuorman ja halpojen operointikustannusten kanssa.


Ylivoimaisesti kalleinta nykyaikaisen hävittäjän kehityksessä on elektroniikka. Järkevää voisi olla kehittää yhdet elektroniikat, ja yksi moottoriydin. Ja sitten tehdä pari eri koneenrunkoa ja saman moottoriytimen pohjalta moottorista pari eri varianttia erikokoisella puhaltimella (pienipuhaltiminen malli optimoitu supercruiseen koneeseen jonka tarkoitus lentää kovaa, suuripuhaltiminen malli koneeseen jonka pitää päästä ilmaan maantiekentältä tai tukialukselta).
... ja jenkithän siis teki jossain määrin näin, F-35n F-135-moottori perustuu F-22n F119-moottoriin mutta omaa isomman puhaltimen, F-35n AN/APG-81-tutka käyttää samoja TR-elementtejä kuin F-22n AN/APG-77-tutka mutta omaa niitä vaan pienemmän määrän, toki jenkit sitten kehitti F-35seen myös todella paljon uutta elektroniikkaa jota F-22ssa ei ollut. Mutta itse F-35sta tuli sitten ihan samalla elektroniikalla ja melkein samalla moottorilla kolme eri mallia eri käyttötarkoituksiin, melko erilaisella suorituskyvyllä.

Sen sijaan jossain määrin perse-edellä-puuhun ratkaisu on usein kehittää yksi koneenrunko ja yrittää sovittaa se aivan eri käyttötarkoituksiin tunkemalla vaan eri versioihin eri elektroniikat tai muuten vaan tehdä ihan NIH-syistä muuten yhteistyöprojektin kone omilla (kalliilla) elektroniikoilla. Tällöin koneen runko ei ole kunnolla optimoitu mihinkään sen eri käyttötarkoituksista mutta maksetaan silti kaikkien eri elektroniikkaversioiden kaikki kehityskustannukset, tai se on optimaalinen yhteen ja hyvin epäoptimaalinen muihin käyttötarkoituksiin. Onneksi nykyään länsimaissa osataan nykyään tehdä jo oikeat multirole-elektroniikat että tätä ei enää juuri tehdä.
Pahin esimerkki tästä on ehkä peruttu F-111B, maalta operointiin tarkoitetusta pommikone F-111A:sta kehitetty tukialushävittäjäversio, tunkemalla sen nokalle järeä tutka sekä lisäämällä pysäytyskoukku ja vahvistamalla laskuteline tukialuskäyttöön jne. Kone oli aivan liian alitehoinen, iso ja kömpelö, ja se lopulta peruttiin ja sen sijasta kehitettiin F-14 Tomcat, joka käytti samoja ohjuksia, samaa tutkaa, ja (valitettavasti) samaa (pommikoneeseen optimoitua) moottorityyppiä, mutta joka omasi paljon kevyemmän ja paremmin hävittäjään soveltuvan rungon
 
Viimeksi muokattu:
Sitä supervalta-asemaa sitä paitsi ei tehdä millään paseilla ja tykistöllä tai edes hävittäjillä. Se tehdään lentotuki-aluksilla jotka pystyy projisoimaan sitä voimankäyttöä kauemmas rajojen ulkopuolelle ja muilla hyökkäämiseen suunnitelluilla kalliilla asejärjestelmillä.

Tällaiset huuruiset supervaltakuvitelmat on aikalailla viimeisiä asioita joita haluaisin itse rahoittaa. Enkä muutenkaan haluaisi osallistua.
 
Sitä supervalta-asemaa sitä paitsi ei tehdä millään paseilla ja tykistöllä tai edes hävittäjillä. Se tehdään lentotuki-aluksilla jotka pystyy projisoimaan sitä voimankäyttöä kauemmas rajojen ulkopuolelle ja muilla hyökkäämiseen suunnitelluilla kalliilla asejärjestelmillä.

Tällaiset huuruiset supervaltakuvitelmat on aikalailla viimeisiä asioita joitka haluaisin itse rahoittaa.

Odotellaan sitten vain että se Kiina sitten ottaa sen ainoan hegemonin paikan itselleen, niinkuin on toivonut.

Eiköhän Venäjälle lahjoiteta se oma pikku etupiiri missä rellestää.
 
Sitä supervalta-asemaa sitä paitsi ei tehdä millään paseilla ja tykistöllä tai edes hävittäjillä. Se tehdään lentotuki-aluksilla jotka pystyy projisoimaan sitä voimankäyttöä kauemmas rajojen ulkopuolelle ja muilla hyökkäämiseen suunnitelluilla kalliilla asejärjestelmillä.

Tällaiset huuruiset supervaltakuvitelmat on aikalailla viimeisiä asioita joita haluaisin itse rahoittaa. Enkä muutenkaan haluaisi osallistua.
Älä huoli, työttömiltä ei isoa panosta vaadita.
 
Odotellaan sitten vain että se Kiina sitten ottaa sen ainoan hegemonin paikan itselleen, niinkuin on toivonut.

Eiköhän Venäjälle lahjoiteta se oma pikku etupiiri missä rellestää.
Älä huoli, työttömiltä ei isoa panosta vaadita.
Mitäs jos otettaisiin asiakysymykset asiakysymyksinä, sen sijaan, että vedetään touhu aina joksikin emotionaaliseksi vääntämiseksi.
 
Mitäs jos otettaisiin asiakysymykset asiakysymyksinä, sen sijaan, että vedetään touhu aina joksikin emotionaaliseksi vääntämiseksi.

Multipolaarinen maailma on täällä (ei hyvä asia) ja Kiinan tavoite on korvata USA ainoana hegemonina.

Sen estämiseen, että niin Venäjä kuin Kiinakin pidetään tarpeeksi etäällä vaatii sekä sotilaallista että taloudellista voimaa.

Jos Kiina pystyy projisoimaan voimaa vaikkapa Atlantilla ja Arktisella alueella, niin suotavaa olisi, että Eurooppa sen voi estää.

Plus se, että demokratioita löytyy myös Aasiasta ja Tyyneltämereltä (esim Australia, Uusi-Seelanti). Ja tietenkin Kanada.

Yhdistetäänkö tulevaisuudessa voimia näiden kanssa vai ei.
 
Multipolaarinen maailma on täällä (ei hyvä asia) ja Kiinan tavoite on korvata USA ainoana hegemonina.

Sen estämiseen, että niin Venäjä kuin Kiinakin pidetään tarpeeksi etäällä vaatii sekä sotilaallista että taloudellista voimaa.

Jos Kiina pystyy projisoimaan voimaa vaikkapa Atlantilla ja Arktisella alueella, niin suotavaa olisi, että Eurooppa sen voi estää.

Plus se, että demokratioita löytyy myös Aasiasta ja Tyyneltämereltä (esim Australia, Uusi-Seelanti). Ja tietenkin Kanada.

Yhdistetäänkö tulevaisuudessa voimia näiden kanssa vai ei.
En nyt ymmärrä, mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää, vaikka noin miljardi ihmistä 8 jakaa samat perusarvot, niin se on ihan sama mitä mieltä sinä tai minä täällä ollaan asioista. Koita nyt kaupata sitä jäätä niille miljardille tai edes 500 miljoonalle eskimolle ensin. Demokratiassa kun tietääkseni ja toivottavasti eletään, niin ainoastaan kansan tahto on esteenä.
 
Liittovaltio suoraviivaistaa tuota päätöksentekoa, koska sitten ei tarvitse odottaa niiden jäsenvaltioiden jahkailua, vaan tuollaiset asiat voidaan ajaa läpi siellä liittovaltiotasolla.
Ja sen mukana lentää ikkunasta kaunis ajatus demokratiasta, missä ihmiset pystyvät vaikuttamaan edes oman lähialueensa asioihin ilman että jostain norsunluutornista joku valikoituneiden ja hyvin rahoitettujen etu- tai "kansalais"järjestöjen lobbaama ääliökonklaavi yrittää sanella miten ihmisten pitäisi elää. Joten ei kiitos. Jos jotain liittovaltioviritystä meinattaisiin, niin sen vallan rajat pitää määritellä todella ahtaasti ja ainoastaan erittäin kapean sektorin asioihin. Muussa tapauksessa rakennetaan vain uusi tyrannia.
 
Ei se ole ketterä eikä kukaan sellaista väittänytkään. Kyse on oikeasti siitä että nykyisellään kun jokainen maa pyrkii vain ajamaan omia välittömiä "mullekaikkihetinyt" - etujansa unohtaen samalla laajemman kuvan ja mahdollisesti paljon, huomattavasti isomman hyödyn pidemmällä ajanjaksolla, päätöksenteko hidastuu. Otetaan esimerkiksi EU:n työskentely disinformaatiota vastaan. Jo nyt EU/viranomainen on päässyt yhteensä satojen Kremlin pyörittämien trollitehtaiden jäljille, jotka levittävät ihan silkkaa disinformaatiota. Nyt kun katsoo menoa jenkkilässä, olen varma että nämä Venäjän masinoimat bottitrollit vaikuttavat jopa demokratiaan ja sen jatkuvuuden mahdollisuuksiin, eli niiden estäminen on kaikkien meidän etu. Ja euroopan vakaus on kaikkien meidän etu, tämä on sanomattakin selvää.
Samaan aikaan pitää toki huomioida, että maailmassa on muitakin toimijoita kuin Kreml, eikä mikään valtakoneisto noin lähtökohtaisesti julkaise itsestään negatiivisia asioita. Sitten kun lähdetään kovin hanakasti erilaisen disinformaation perään, niin meillä on jo esimerkkejä siitä miten disinformaatio on sittenkin osoittautunut olevan totta, mutta sitä ei vain haluttu poliittisista ja ideologisista syistä päästää julkiseen keskusteluun. Ns. vihapuhe-lakeja on yritetty valjastaa vähän samaan ja se on todella vaarallinen kehityssuunta. Demokratiaa ei ole se että EU päättää kaikkien puolesta mitä mieltä olla, mitä ajatella, mitä tehdä. Demokratiaan kuuluu myös se, että on erimielisyyttä ja syviäkin jakolinjoja.
Päätöksentekoa voisi kyllä virtaviivaistaa, ironisesti sekin olisi ison väännön takana samasta syystä. Enpäpä jos kaikkiin päätöksiin riittäisi valtaenemmistö maiden kannatuksesta, eikä vaadittaisi 100% kannatusta kuten nyt ainakin isossa (?) osassa asioita pitää olla? Itse tosin en ole EU- asintuntija enkä tiedä tarkalleen edes mitkä päätökset ovat valtaenemmistön ja mitkä täyskonsensuksen takana. Ainakin Venäjä- pakotteet siis ovat olleet täyskonsensuksen takana, joita Unkarin pikkudiktaattori onkin pyrkinyt torppaamaan.
Todennäköisesti esim. 75% enemmistö päätöksissä saisi hommaan vähän enemmän järkeä ja lopettaisi tiettyjä iltalypsyjä. Se on kysymysmerkki saadaanko sitä läpi ennen kun kyrbän suljetaan päätöksenteon ulkopuolelle jollain verukkeella.
EU muutes ei ole "jäänyt jalkoihin" eikä ole totta että täällä ei tuoteta muuta "kuin tehottomuutta". Asukaslukuun suhteutettuna meidän bkt on todella kovalla tasolla, tosiaan vain USA on edellä mutta tavallan USA:aan suora vertailu ei toimi siksi, että siellä ei käsittääkseni missään osavaltiossa edes ole sosiaaliturvaa, vaikka verotus on kyllä yhtälailla kovaa ( ainakin Kaliforniassa, mistä viimeksi tarkastin ) . Tarkoittaa siis sitä, että toisin kuin useimmissa EU- maissa USAn kansalaiset ovat maksaneet ja maksavat jatkossakin todella kovia vakuutusmaksuja sairastumisen varalle kuukausittaisista tuloistansa ja säästöönkin rahaa pakolla saada, ihan jo jälkipolven kouluttautumiseen + omaan eläkkeeseen (USAssa on näköjään OASDI eli pakollinen eläkemaksu käytössä, mutta se on pieni ). Lapsen opiskelu voi maksaa helposti sen $100k ja enemmän, riippuen mihin kouluun laitetaan yms.
On siellä jonkin tasoinen sosiaaliturva, samaan aikaan kun maahan tulee useampi miljoona maahanmuuttajaa vuosittain. Mielestäni se ainainen "mutta katsokaa niiden terveydenhoitoa!11!!" on aika väsynyt argumentti, koska se on vain yksi osa kokonaisuutta (ja sivumennen mainittuna myös tuottaa valtaosan uusista hoitomuodoista ja lääkkeistä). Se lähtökohta on vähän sellainen, että kaikilla pitää olla mahdollisuus yrittää ja kaikilta odotetaan sitä. Mitä näitä nyt itse tunnen niin siinä on aika iso ero ihan perusajattelussa, että ei toisaalta haluta välttämättä olla aina muiden palkollisina vaan oman itsensä herroina. Samoin yritystoimintaa lähdetään kokeilemaan sillä mentaliteetilla, että tästä kasvatetaan isoa ja rikastutaan, eikä vähän täkäläiseen tapaan "jos tästä nyt oman leivän saisi..." En sano että Euroopassa pitäisi kopioida sitä järjestelmää ja sen huonoja puolia tänne, mutta sanon että siellä on ilmiselvästi sellaisia elementtejä mitkä toimivat kasvun tuottamisessa huomattavasti paremmin kuin meikäläiset systeemit.
Sitten taas Kiina sanomojen lukujen valossa, noh sanotaan vain että EU- maat pyyhkivät Kiinalla lattiaa ja vähän kattoakin. Ero tuottavuudessa kansantaloudellisesti on niin järisyttävän valtava, vaikka Kiinassa älyttömästi enemmän populaa. Kiina on jäänyt isosti jalkoihin eikä varmaan koskaan saa edes EU:ta kiinni.
Ei kannata tehdä sitä virhettä että takertuu nykyhetkeen. Olennaista on kehityksen suunta. Ja se suunta on sellainen, että Eurooppa polkee paikallaan ja aika pitkälti vanhan gloorian höyryillä, siinä missä esim. Kiina menee eteenpäin ja kasvattaa omaa vaikutusvaltaansa. Usein täysin härskisti, mutta kukaan ei sille myöskään voi mitään. Sitten on Eurooppa kuka yrittää "näyttää esimerkkiä" muille tekemällä kaikkea mikä on lähinnä omaksi vahingoksi... ja samalla koko kollektiivinen länsi on tehnyt itsestään riippuvaisen Kiinasta tuotannon suhteen.
EU:ssa on siis kyllä korjattavaakin, en minä sitä sano. On vuosien varrella tullut useampikin asetus läpi meidänkin lainsäädäntöön josta en ole yhtä mieltä. Toisaalta sitten taas niitä hyviä ja kaivattuja kanssa. Kun miettii sitä mikä olisi vaihtoehto Suomen EU- jäsenyydelle, ei paljon houkuttele. Suomen tulisi neuvotella USA:n ja Kiinan ja Itä-aasian valtioiden jokaisen, kanssa omat kauppasopparinsa ja kyllä se on jo nähty kuinka pieniä valtioita kohdellaan isojen toimesta. Ei käy kateeksi jotain Georgiaa tai vastaavaa. Nyt meillä on massaa, ja kaikki maailman maat tietävät EU:n vaurauden ja lähtökohdat neuvotteluille.
Tuo lieneekin niitä harvoja hyviä puolia EU:ssa. Olisi vain ollut parempi, jos olisimme älyneet pelata kortit vähän Ruotsin tapaan, mutta oli vähän liikaa euro-kiimaisia hallituksessa... tavallaan Suomi toimii EU:ssa usein vähän kuin EU maailmassa - omaksi vahingokseen kuvitellen että sillä saa paljon goodwilliä, mikä sitten joskus tulee hyödyksi...
 
Yhteiskieli ei ratkaisisi me-hengen ongelmaa. Liittovaltio ratkaisisi.
Nyt sinulla kyllä meni munat ja kanat sekaisin.

Kyllä se on nimenomaan kieli joka parhaiten ja todennäköisimmin tuo me-hengen. Ei ylhäältä pakotettu keinotekoinen liittovaltio tms. Toki muitakin yhtenäisyyden luojia voi olla ja onkin kuin pelkkä kieli (esim. yhdessä koettu sota yhteistä vihollista vastaan), mutta yksittäisistä seikoista se on ehdottomasti tärkein.

Euroopassakin valtiot ovat muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille, Suomessa saamelaisten nationalismi johtuu pitkälti omasta kielestä eikä siitä että heidän arvonsa olisivat jotenkin erilaisia muista Suomen kansalaisista, ahvenanmaalaiset identifioituvat enemmän ruotsalaisiksi kuin suomalaisiksi kielensä takia jne. Ja Ukraina, kappas heilläkin on se oma kieli joka erottaa heidät venäläisistä ja vahvistaa heidän omaa me-henkeään ja nationalismiaan erotukseksi Venäjästä.

En väitä että yhteinen kieli loisi heti tiiviin me-hengen portugalilaisten, romanialaisten, ranskalaisten ja suomalaisten välille, mutta sen puuttuminen voidaan nähdä suurimpana ongelmana miksi se on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. Se on ihan luonnollista käytännön elämän tasolla, eli Euroopassa ei ole ihan niin helppoa tuosta vaan muuttaa toiseen maahan pysyvästi asumaan kielen takia, USA:ssa ei ole mikään ongelma muuttaa tuhansia kilometrejä itärannikolta länteen tai pohjoisesta etelään, ehkä murteesi paljastaa mistä päin Yhdysvaltoja olet kotoisin mutta silti ymmärrätte heti toisianne. Ei sen kummallisempi juttu kuin jos minä pääkaupunkiseutulaisena käyn Tampereella ja juttelen paikallisten kanssa, moro moro, suomalaisia ollaan molemmat vaikka puhuttekin vähän hassusti murtaen.
 
Onko antaa esimerkkejä maista joissa siirtolaisten tulo on saatu loppumaan? Siis jos puhutaan teollisuusmaista. Jotenkin tuntuu vaan hiukan naiivilta olettaa että se noin vain loppuisi. Sen estämiseksi kylläkin voidaan tehdä kaikenlaista. Sitä vaan että en usko että EU on tämän asian suhteen mitenkään erityistapaus.
Australia. Myönnän että heillä etuna on meri mutta silti turvapaikanhakijoita ja yrittäjiä on riittänyt.
 
Joo eli ei haluta sitä valtaa sen enempää. Silloin pitää tyytyä korkkeihin ja GDPR tasoisiin päätöksiin. Ei odottaa mitään armeijaa tai yhteishankintaa aseista. Se ei kuulu sen toimintavaltaan. Jokainen vastaa omasta puolustuksestaan ja sen rahoituksesta itse. Jos näistä asioista on jotain valitettavaa, niin kannattaa osoittaa se jäsenmaiden hallinnoille.
Kun EU-armeijasta fantasioit, kenen hallinnassa se olisi ja kuka päättäisi sen käytöstä tai käyttämättömyydestä? Kommissio jota ei ole valittu demokraattisesti, ja jolla luultavasti olisi erittäin suuri kynnys sen käyttämiseen? EU-parlamentti jossa Suomen huolia päästölaskelmissa tms. ei ole tähänkään mennessä kuunneltu, ja jossa Saksan venäjämieliset voisivat hyvin estää armeijan käytön Suomen avuksi?

"Yhteishankinta" puolestaan haiskahtaa kovasti sille että Ranska vaatisi että hävittäjinä tulee olla vain heidän hävittäjiään. Tästä Suomi sai esimakua jo Hornet-hankintojensa aikana kun Ranska kimpaantui siitä ettemme valinneet heidän Miragejaan, ja totesivat Suomelle happamasti ettei Suomi ole vielä oikein sisäistänyt miten asiat Euroopassa hoidetaan (sisäisiä lehmänkauppoja ja korruptiota ilmeisesti, ei saa ostaa parempia hävittäjiä muualta).

Suomen paras turvatakuu on sotilaallinen yhteistyö Pohjoismaiden, Baltian maiden, Puolan, ehkä Romanian ja EU:n ulkopuolisen Iso-Britannian kanssa, ja nämä vaikka sitten NATO:n avulla. Sieltä se suomalaisten todellinen sotilaallinen tuki löytyy, ja saatetaan olemaan valmiita jopa hieman uhrautumaankin Suomen puolesta.
 
Nyt sinulla kyllä meni munat ja kanat sekaisin.

Kyllä se on nimenomaan kieli joka parhaiten ja todennäköisimmin tuo me-hengen. Ei ylhäältä pakotettu keinotekoinen liittovaltio tms. Toki muitakin yhtenäisyyden luojia voi olla ja onkin kuin pelkkä kieli (esim. yhdessä koettu sota yhteistä vihollista vastaan), mutta yksittäisistä seikoista se on ehdottomasti tärkein.

Euroopassakin valtiot ovat muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille, Suomessa saamelaisten nationalismi johtuu pitkälti omasta kielestä eikä siitä että heidän arvonsa olisivat jotenkin erilaisia muista Suomen kansalaisista, ahvenanmaalaiset identifioituvat enemmän ruotsalaisiksi kuin suomalaisiksi kielensä takia jne. Ja Ukraina, kappas heilläkin on se oma kieli joka erottaa heidät venäläisistä ja vahvistaa heidän omaa me-henkeään ja nationalismiaan erotukseksi Venäjästä.

En väitä että yhteinen kieli loisi heti tiiviin me-hengen portugalilaisten, romanialaisten, ranskalaisten ja suomalaisten välille, mutta sen puuttuminen voidaan nähdä suurimpana ongelmana miksi se on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. Se on ihan luonnollista käytännön elämän tasolla, eli Euroopassa ei ole ihan niin helppoa tuosta vaan muuttaa toiseen maahan pysyvästi asumaan kielen takia, USA:ssa ei ole mikään ongelma muuttaa tuhansia kilometrejä itärannikolta länteen tai pohjoisesta etelään, ehkä murteesi paljastaa mistä päin Yhdysvaltoja olet kotoisin mutta silti ymmärrätte heti toisianne. Ei sen kummallisempi juttu kuin jos minä pääkaupunkiseutulaisena käyn Tampereella ja juttelen paikallisten kanssa, moro moro, suomalaisia ollaan molemmat vaikka puhuttekin vähän hassusti murtaen.
Ylhäältäpäin määrätty kieli ei todellakaan luo yhteishenkeä, ennemmin hajottaa. Liittovaltio yhdistää, jos se tehdään niin että ihmiset kokevat sen toimivan heidän hyväkseen. Osavaltioilla tulee olla vapauksia, mutta ulkopolitiikka ja puolustus olisivat liittovaltion heiniä.
 
Ylhäältäpäin määrätty kieli ei todellakaan luo yhteishenkeä, ennemmin hajottaa. Liittovaltio yhdistää, jos se tehdään niin että ihmiset kokevat sen toimivan heidän hyväkseen. Osavaltioilla tulee olla vapauksia, mutta ulkopolitiikka ja puolustus olisivat liittovaltion heiniä.
Ei muuta kuin kauppaamaan tuota ideaa, kuulostaa niin helpolta, että ihme ettei kukaan muu keksinyt aiemmin. Jos tämä tapahtuu minun elinkaareni aikana, niin laita hyväntekeväisyys osoite ja lahjoitan sinne 200€.

Jollain yhteisellä tunne-, arvopohja-, samankaltaisuus- jne- tasolla voisin samaistua muiden pohjoismaiden kanssa, koska on enemmän yhdistäviä, kuin erottavia asioita. Samanlainen "kosketuspinta ja yhteishenki" on täysin kateissa monen muun kanssa, vaikka monessa Euroopan valtiossa on tullut oleskeltua. Valtaosa ihmisistä ei koskaan poistu porttikonkiaan pidemmälle, niin tekemistä riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Ja sen mukana lentää ikkunasta kaunis ajatus demokratiasta, missä ihmiset pystyvät vaikuttamaan edes oman lähialueensa asioihin ilman että jostain norsunluutornista joku valikoituneiden ja hyvin rahoitettujen etu- tai "kansalais"järjestöjen lobbaama ääliökonklaavi yrittää sanella miten ihmisten pitäisi elää. Joten ei kiitos. Jos jotain liittovaltioviritystä meinattaisiin, niin sen vallan rajat pitää määritellä todella ahtaasti ja ainoastaan erittäin kapean sektorin asioihin. Muussa tapauksessa rakennetaan vain uusi tyrannia.

Siis liittovaltion juju on juurikin siinä, että siinä ei menetetä sitä kontrollia oman lähialueen asioihin. Liittovaltion vastuulla on ulko- ja puolustuspolitiikka, eri osavaltioiden väliseen kauppaan ja liikkuvuuteen liittyvät asiat ja sitten perusoikeuksien varmistaminen.
Paikalliset asiat sitten jätetään paikallisesti niiden osavaltioiden itsensä vastuulle.
 
Mitähän nämä muut asiat ovat? Ukraina asiakin jakaa maita Euroopan sisällä, löytyy maita jotka vastustavat tuen antamista, löytyy maita jotka vastustavat EU ja/tai Nato -jäsenyyttä sekä liuta vapaamatkustajia (lausuntoautomaatteja), jotka elävät jossain "ei koske meitä" -euforiassa. Yhtenäistä on melkein, mutta ei täysin se, että Venäjä paha, valitettavasti "paha" on subjektiivista.

No autokauppiaat myyvät vaikka eskimoille jäätä, niin antaa mennä vain.
Joo kyllä vastustusta on kaikessa. Ei missään asiassa saada täyttä yksimielisyyttä, kompromisseja tulee. Sellaista se politiikka on.
EU-maillahan on ollut vaikka kuinka paljon näitä eri maiden yhteisiä puolustusteollisuus-/avaruus-/aseprojekteja, esim. Panavia Tornado, Eurofighter Typhoon, Eurocopter Tiger, NHIndustries NH90, Airbus A400M, Meteor, Storm Shadow/SCALP, Ariane- ja Vega-raketit,
Yhteistä about kaikille näistä projekteille suuri määrä siltarumpupolitiikkaa ja tästä suuret kustannukset kun tuotanto piti hajauttaa mahdollisimman moneen paikkaan että projektit saatiin poliittisesti läpi. Hajautus on sitten sekä aiheuttanut logistiikkakustannuksia komponenteille että oleellisempana myös johtanut projektissa eri maiden erilaisista käytännön toimintatavoista ja eri kielistä johtuviin ongelmiin. (on esim. aika suuri ero siinä, että saksalainen sanoo että joku on valmis jonain päivänä ja että italialainen sanoo saman. Ja yrittäkää saada ranskalainen kommunikoimaan jollain muulla kielellä kun Ranskalla)

Monet näistä projekteista on suunniteltu korvaamaan joku vanhempi amerikkalainen vempain, ja on onnistuttu saamaan uudesta eurooppalaisesta aseesta tai lentokoneesta korvattavaa amerikkalaista vempainta selvästi kalliimpi ja jonkin verran parempi, mutta sillä välin kun eurooppalaiset ovat kehittäneet uutta vempaintaan, amerikkalaiset ovat tehneet vanhasta vempaimestaan halvemmalla päivitetyn mallin joka on käytännössä yhtä hyvä kuin uusi selvästi kalliimpi eurooppalainen vempain, paitsi että on halvempi valmistaa ja käyttää, ja saaneet sen vieläpä tuotantoon nopeammin.

Sen sijaan euroopassa on onnistuttu hyvin aseprojekteissa silloin, kun projekti on ollut selvästi alunperin vain yhden maan projekti, eikä ole tarvinnut miellyttää muiden maiden siltarumpupoliitikkoja ja hajauttaa projektia ympäriinsä.
Ja sitten näitä on kyllä muut euroopan maat jälkikäteen ostaneet.
Monet noista projekteista voi lukea jollain tasolla epäonnistuneiksi. Armeijoilla on täysin eri painopisteet ja kansalliset tarpeet määrittelee liikaa. Briteillä tarvetta painella ympäri maailmaa isoveljen mukana, Ranskalla hirveä halu olla globaali valta jne. Mutta koska nää on suunniteltu korvaamaan joku jenkki laite, ja ne on siinä epäonnistunut, jatketaan samalla linjalla? Mikä on sun ajatus, että jenkit tässä on sitten onnistunut? Jos nyt unohdetaan paljon syvemmät taskut.


Kun EU-armeijasta fantasioit, kenen hallinnassa se olisi ja kuka päättäisi sen käytöstä tai käyttämättömyydestä? Kommissio jota ei ole valittu demokraattisesti, ja jolla luultavasti olisi erittäin suuri kynnys sen käyttämiseen? EU-parlamentti jossa Suomen huolia päästölaskelmissa tms. ei ole tähänkään mennessä kuunneltu, ja jossa Saksan venäjämieliset voisivat hyvin estää armeijan käytön Suomen avuksi?

"Yhteishankinta" puolestaan haiskahtaa kovasti sille että Ranska vaatisi että hävittäjinä tulee olla vain heidän hävittäjiään. Tästä Suomi sai esimakua jo Hornet-hankintojensa aikana kun Ranska kimpaantui siitä ettemme valinneet heidän Miragejaan, ja totesivat Suomelle happamasti ettei Suomi ole vielä oikein sisäistänyt miten asiat Euroopassa hoidetaan (sisäisiä lehmänkauppoja ja korruptiota ilmeisesti, ei saa ostaa parempia hävittäjiä muualta).

Suomen paras turvatakuu on sotilaallinen yhteistyö Pohjoismaiden, Baltian maiden, Puolan, ehkä Romanian ja EU:n ulkopuolisen Iso-Britannian kanssa, ja nämä vaikka sitten NATO:n avulla. Sieltä se suomalaisten todellinen sotilaallinen tuki löytyy, ja saatetaan olemaan valmiita jopa hieman uhrautumaankin Suomen puolesta.
Parlamentti voi määrätä rahoituksesta. Armeija sitten tekee itse allokaationsa. Samalla tavalla se taitaa täälläkin toimia tällä hetkellä. Eduskunta päättää määrärahoista ja PV sitten mihin ne käytetään.

Komission jäsenet valitsee jäsenvaltioiden eduskunnat. Eli kun äänestät meidän eduskuntavaaleissa, äänestät komissaarista myös.
Sitä supervalta-asemaa sitä paitsi ei tehdä millään paseilla ja tykistöllä tai edes hävittäjillä. Se tehdään lentotuki-aluksilla jotka pystyy projisoimaan sitä voimankäyttöä kauemmas rajojen ulkopuolelle ja muilla hyökkäämiseen suunnitelluilla kalliilla asejärjestelmillä.

Tällaiset huuruiset supervaltakuvitelmat on aikalailla viimeisiä asioita joita haluaisin itse rahoittaa. Enkä muutenkaan haluaisi osallistua.
Ei mun mielestä suurvaltaa sellaisenaan tarvii hakea. Ihan hyvin voidaan olla alueellinen. En näe, että me tarvittaisiin lentotukialuksia. Mutta tuo on vain minun mielipiteeni. Jos hallinto on sitä mieltä, että laivasto tarvii tukialuksia, niin sitten tää on kahden koneen hommaa.
 
Nyt sinulla kyllä meni munat ja kanat sekaisin.

Kyllä se on nimenomaan kieli joka parhaiten ja todennäköisimmin tuo me-hengen. Ei ylhäältä pakotettu keinotekoinen liittovaltio tms. Toki muitakin yhtenäisyyden luojia voi olla ja onkin kuin pelkkä kieli (esim. yhdessä koettu sota yhteistä vihollista vastaan), mutta yksittäisistä seikoista se on ehdottomasti tärkein.

Euroopassakin valtiot ovat muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille, Suomessa saamelaisten nationalismi johtuu pitkälti omasta kielestä eikä siitä että heidän arvonsa olisivat jotenkin erilaisia muista Suomen kansalaisista, ahvenanmaalaiset identifioituvat enemmän ruotsalaisiksi kuin suomalaisiksi kielensä takia jne. Ja Ukraina, kappas heilläkin on se oma kieli joka erottaa heidät venäläisistä ja vahvistaa heidän omaa me-henkeään ja nationalismiaan erotukseksi Venäjästä.

En väitä että yhteinen kieli loisi heti tiiviin me-hengen portugalilaisten, romanialaisten, ranskalaisten ja suomalaisten välille, mutta sen puuttuminen voidaan nähdä suurimpana ongelmana miksi se on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. Se on ihan luonnollista käytännön elämän tasolla, eli Euroopassa ei ole ihan niin helppoa tuosta vaan muuttaa toiseen maahan pysyvästi asumaan kielen takia, USA:ssa ei ole mikään ongelma muuttaa tuhansia kilometrejä itärannikolta länteen tai pohjoisesta etelään, ehkä murteesi paljastaa mistä päin Yhdysvaltoja olet kotoisin mutta silti ymmärrätte heti toisianne. Ei sen kummallisempi juttu kuin jos minä pääkaupunkiseutulaisena käyn Tampereella ja juttelen paikallisten kanssa, moro moro, suomalaisia ollaan molemmat vaikka puhuttekin vähän hassusti murtaen.
Tosin löytyy maailmasta esimerkkejä valtioista, joissa on vahva kansallinen identiteetti siitä huolimatta, että siellä on vaikka kuinka paljon eri kieliä. Intia nyt yhtenä esimerkkinä.

Lisäksi Euroopan valtiot eivät ole muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille. Jotku valtiot ovat muodostuneet kieliryhmien ympärille, esim. Saksa ja Italia. Joissakin on puskettu se yksi kieli valtakieleksi valtion toimesta (vaihtelevalla menestyksellä), esim. Ranska, UK ja Espanja.
 
Nyt sinulla kyllä meni munat ja kanat sekaisin.

Kyllä se on nimenomaan kieli joka parhaiten ja todennäköisimmin tuo me-hengen. Ei ylhäältä pakotettu keinotekoinen liittovaltio tms. Toki muitakin yhtenäisyyden luojia voi olla ja onkin kuin pelkkä kieli (esim. yhdessä koettu sota yhteistä vihollista vastaan), mutta yksittäisistä seikoista se on ehdottomasti tärkein.

Euroopassakin valtiot ovat muodostuneet lähes poikkeuksetta kieliryhmien ympärille, Suomessa saamelaisten nationalismi johtuu pitkälti omasta kielestä eikä siitä että heidän arvonsa olisivat jotenkin erilaisia muista Suomen kansalaisista, ahvenanmaalaiset identifioituvat enemmän ruotsalaisiksi kuin suomalaisiksi kielensä takia jne. Ja Ukraina, kappas heilläkin on se oma kieli joka erottaa heidät venäläisistä ja vahvistaa heidän omaa me-henkeään ja nationalismiaan erotukseksi Venäjästä.

En väitä että yhteinen kieli loisi heti tiiviin me-hengen portugalilaisten, romanialaisten, ranskalaisten ja suomalaisten välille, mutta sen puuttuminen voidaan nähdä suurimpana ongelmana miksi se on tällä hetkellä käytännössä mahdotonta. Se on ihan luonnollista käytännön elämän tasolla, eli Euroopassa ei ole ihan niin helppoa tuosta vaan muuttaa toiseen maahan pysyvästi asumaan kielen takia, USA:ssa ei ole mikään ongelma muuttaa tuhansia kilometrejä itärannikolta länteen tai pohjoisesta etelään, ehkä murteesi paljastaa mistä päin Yhdysvaltoja olet kotoisin mutta silti ymmärrätte heti toisianne. Ei sen kummallisempi juttu kuin jos minä pääkaupunkiseutulaisena käyn Tampereella ja juttelen paikallisten kanssa, moro moro, suomalaisia ollaan molemmat vaikka puhuttekin vähän hassusti murtaen.

Tämän lisäksi Euroopassa on kasvava ongelma islamin kanssa. Muslimit eivät koe minkäänlaista yhteenkuulumista tai kansallista identiteettiä Euroopan maiden kanssa (saati EU:n) jossa asuvat vaan heidän identiteettinsä on että he ovat muslimeja.
 
Joo kyllä vastustusta on kaikessa. Ei missään asiassa saada täyttä yksimielisyyttä, kompromisseja tulee. Sellaista se politiikka on.
Selitä nyt mulle, miten tämä sinun systeemi eroaa nykyisestä? Kompromisseilla asiat ratkaistaan edelleen ja vääntö kestää silti ikuisuuden... Valta pienemmälle porukalle? Ehkä Yhdysvallat huolisi meidät 51 osavaltioksi ennen Kanadaa.

Samalla voisit kertoa noihin muihin parlamenttijuttuihin, että mihin sitä liittovaltiota tarvitaan.
 
Selitä nyt mulle, miten tämä sinun systeemi eroaa nykyisestä? Kompromisseilla asiat ratkaistaan edelleen ja vääntö kestää silti ikuisuuden... Valta pienemmälle porukalle? Ehkä Yhdysvallat huolisi meidät 51 osavaltioksi ennen Kanadaa.
Ei se paljoa eroaisikaan. Liittovaltiolla vain olisi myös puolustus ja ulkopolitiikka. Se myös olisi vastuussa alueen turvallisuudesta ja rajoista. Ei yksittäiset jäsenet. Mikään päätös ei vaatisi konsensusta, ettei joku Orban voi myydä itseään Kremlille ja pistää kaikessa vastaan. Ja olisi vain yksi armeija, ei 28.

Mutta ilmeisesti sun mielestä jenkeissä tämä on hyvä asia ja toimii siellä jollain tasolla, koska haluat liittyä sinne? Miksi se on sitten täällä huono asia? Ja mulla on nyt fiilis, että säkin haluat, että EU saisi jotain aikaiseksi? Niin miksi jatkaa nykyisellä menolla, joka ei selkeästi sinunkaan mielestä toimi?

Vai onko halu hajottaa koko EU? Se taas ajaa meidät suoraan Venäjän haluamaan etupiiriin. Ollaan taloudellisesti siellä jumissa sen jälkeen. Meillä ei ole mitään neuvottelukykyä jenkkien nykyisen hallinnon kanssa.
 
Ei se paljoa eroaisikaan. Liittovaltiolla vain olisi myös puolustus ja ulkopolitiikka. Se myös olisi vastuussa alueen turvallisuudesta ja rajoista. Ei yksittäiset jäsenet. Mikään päätös ei vaatisi konsensusta, ettei joku Orban voi myydä itseään Kremlille ja pistää kaikessa vastaan. Ja olisi vain yksi armeija, ei 28.
Luitko minun alkuperäistä viestiäni, kyllä, koska olit ensimmäisenä ulisemassa siitä, mutta et sisäistänyt sitä.

Mutta ilmeisesti sun mielestä jenkeissä tämä on hyvä asia ja toimii siellä jollain tasolla, koska haluat liittyä sinne? Miksi se on sitten täällä huono asia? Ja mulla on nyt fiilis, että säkin haluat, että EU saisi jotain aikaiseksi? Niin miksi jatkaa nykyisellä menolla, joka ei selkeästi sinunkaan mielestä toimi?

Vai onko halu hajottaa koko EU? Se taas ajaa meidät suoraan Venäjän haluamaan etupiiriin. Ollaan taloudellisesti siellä jumissa sen jälkeen. Meillä ei ole mitään neuvottelukykyä jenkkien nykyisen hallinnon kanssa.
Voidaanko me jo lopettaa tämä emotionaalinen vääntäminen ja pysyä asiakysymyksissä, koska toi sun utopia kuulosti juuri siltä, että jaetaan valtaa pienemmälle porukalle. (hoks yhdysvallat)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 727
Viestejä
4 646 078
Jäsenet
76 300
Uusin jäsen
Klapituntu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom