EU määrää suuren määrän turvavarusteita pakollisiksi autoihin

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Super Hessu, 25.05.2018.

  1. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017

    Kaistavahti, vireystilan valvonta, älykäs nopeusrajoitin…
    EU määrää suuren määrän turvavarusteita pakollisiksi autoihin


    Mitäs mieltä? Paljonkohan tulee vaikuttamaan esim. ostohintaan ja ylläpitokuluihin?
     
  2. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kappas, omasta autosta löytyy jo kaikki paitsi alkolukko :D
     
  3. zewius

    zewius

    Viestejä:
    143
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kappas, omasta autosta löytyy jo kaikki paitsi alkolukko :D
     
  4. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 695
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Pyytää jotain selvänä olevaa puhaltamaan?
    En kyllä suosittele.
     
  5. HarriK

    HarriK

    Viestejä:
    463
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    En nyt muista missä tähän jo törmäsin, mutta alkolukkohan oli käännösvirhe. Alkuperäinen sepustus vaatii autoihin helppoa valmiutta asentaa alkolukko, ei itse lukkoa.
     
    Ormu tykkää tästä.
  6. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    ^^ Tuo kyllä selventää kivasti, mietinkin että mitä ihmettä nyt taas.
     
  7. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    1 728
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllä tilanne silti paha on. Selvästi tässä yritetään normalisoida uusia varusteita. Seuraavaksi pakollisena onkin ihan koko alkolukko ja lisäksi pari muuta kivaa.
     
  8. Edqar

    Edqar

    Viestejä:
    1 125
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2016
    Noni, saa samointein olla ropottiauto.
    Ei noissa oikein enää mitään ajettavaa ole :D
     
  9. Chekkit

    Chekkit

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vähän jännitti jo miten käy myöhäisten kokousten jälkeen töihin lähtö jos alkolukko tulis pakolliseksi. Onneksi ei sentään
     
  10. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 099
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitä tarkoittaa älykäs nopeusrajoitin? Onko se semmonen perus rajoitin jonka voi asettaa haluttuun nopeuteen ja sitten ajaa kaasulla sitä vasten tasaista nopeutta? Ikään kuin perseestä oleva vakkari.

    Ei kai parempi suoja kevyelle liikenteelle tarkoita sitä että lisävalot ja karjapuskurit kielletään?
     
  11. Kaiser Soze

    Kaiser Soze Johtaja

    Viestejä:
    4 907
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Millanen jalankulkijan suojajärjestelmä sun autossa on?
     
  12. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Se tarkoittaa, ettei enää voi ajaa ylinopeutta. :D
     
  13. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    1 695
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Keulan muotoilu, konepellin takareuna nousee törmäyksessä yms?
     
  14. Lagittaja

    Lagittaja

    Viestejä:
    1 841
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Samat englanniksi, TM:n suomennokset vähän niin ja näin.
    • Advanced emergency braking
    • Alcohol interlock installation facilitation
    • Drowsiness and attention detection
    • Event (accident) data recorder
    • Emergency stop signal
    • Full-width frontal occupant protection crash test and improved seatbelts
    • Head impact zone enlargement for pedestrians and cyclists, as well as safety glass
    • Intelligent speed assistance
    • Lane keeping assist
    • Pole side impact occupant protection
    • Reversing camera or detection system
    New EU vehicle safety standards could prevent 25,000 deaths within 15 years | ETSC
    upload_2018-5-25_17-32-41.png
     
    qazserNOS tykkää tästä.
  15. Kaiser Soze

    Kaiser Soze Johtaja

    Viestejä:
    4 907
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nykyiset järjestelmät perustuvat samaan kuin iso osa koko auton turvallisuudesta, hallittuun periksi antamiseen.

    Siihen on kiva jalankulkijan kellahtaa:
    [​IMG]
     
  16. jm82

    jm82

    Viestejä:
    5 462
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kamera lukee älykkäästi nopeusrajoituksen ja autolla ei pysty saamaan sakkojakaan.

    Yleensähän tuo nopeudenrajoitin kytkeytyy pois päältä, kun painaa kaasun aivan pohjaan.
     
  17. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Just toi aktiivinen konepelti ja jalankulkijan tunnistava automaagijarruttelu.

    Official BMW 5-Series 2017 safety rating
     
  18. Taika-Jim

    Taika-Jim

    Viestejä:
    747
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2016
    Miten se appiukko sanoo, c'est la vie ja päristele pitkin peltoja ja maalaisteitä katto auki ja huivi hulmuten vanhalla paskalla ja vittuilee jos joku santarmi sattuu kerran kuussa kylätielle eksymään. Ja se on kova ukko vittuilemaan, käsien heilutuksesta ja suunkäymisestä päätellen. (itse ymmärrän luonnollisesti vain kirosanat)

    Tämä siis Ranskassa maaseudulla.

    Yritin selittää sille käsitteitä "tuulipuku" ja "toyotamies" ja "suomalaisia kairataan ahteriin" mutta se vain levitteli käsiä säälivän näköisenä. Ranskikset, on niillä vissiin vaikeaa näitten säädösten ja pykälien kanssa toisin kuin täällä härmässä.
     
  19. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    2 703
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Sinänsä aika maltillisia vaatimuksia, koska pikkuautoihinkin (B-segmentti) saa suurimman osan noista tällä hetkellä lisävarusteena.
     
  20. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    908
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Omasta autostani löytyy vireystilan vahti, eikä se toimi kyllä ollenkaan. Hälyttelee aivan satunnaisesti. Mistähän saisi toimivaa tekniikkaa ennen kuin se muuttuu pakolliseksi?
     
  21. Gagarin

    Gagarin

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Tuota mietinkin, että vaikka toi tekniikka kuulostaa paperilla järkevältä, niin valvooko kukaan oikeesti laatua ja kuinka laajalti noita oikeesti testataan kun EU:stakin löytyy erilaisia olosuhteita laidasta laitaan. Paljon kuulee ihmisiltä valitusta sitä mukaa kun uusia autoja ostetaan, että kaikennäköstä härveliä löytyy mutta toiminta on vähän kuin arpanopalla heittäisi.
     
  22. Meking Delta

    Meking Delta

    Viestejä:
    72
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä en ainakaan puhaltaisi jonkun alkolukkoon, jos se haluaa ajaa kännissä.

    Ihmisissä on toki eroja.
     
    Pekste ja Mariini tykkäävät tästä.
  23. demo69

    demo69

    Viestejä:
    255
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Estääkö nuo alkolukot ajamisen, jos ulospuhallusilmasta löytyy hyvinkin pieni määrä alkoholia? Tulee nimittäin silloin tällöin otettua se yksi kalja ravintolassa ja ajettua kotiin.
     
  24. Wudur

    Wudur

    Viestejä:
    73
    Rekisteröitynyt:
    17.02.2017
    Paljonko nämä turvavarustukset maksaa nyt suomessa?
     
  25. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Melkein kaikki tuosta listalta on ihan vakiovarustelua vaikkapa uudessa volvossa. Lisäksi esim. Yhdysvalloissa vaaditaan jo peruutuskamera kaikissa uusissa ajoneuvoissa, ihan 100% fiksu juttu.

    Tarkastetaankohan tuollaisia joskus vielä katsastuksessa, toivottavasti.
     
    Kaiser Soze ja ANTI_L tykkäävät tästä.
  26. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    0,2 promilleen noin näyttäisi olevan asetettu:
    https://www.poliisi.fi/instancedata...alvotusta_ajo-oikeudesta.pdf?336ace7c1941d388

    Mutta ei näitä siis kukaan ole edes esittänyt käsittääkseni kaikkiin autoihin, vain sitä että helppo asennusmahdollisuus pitää olla. Alkolukkoja kai lähinnä on ratista kärähtäneillä ja tietyillä ammattikuskeilla (esim. koulukyydit). Näissä tapauksissa on varmaan ihan ok, että ei voi käydä välissä kaljalla.

    Ainoa mitä vähän ihmettelen on tuo peruutuskamera/tutka. Minusta tuo on lähinnä mukavuusvaruste, ei turvallisuus. Voi toki parkkipaikkakolhuja ehkäistä, tosin sekin on tutkimusuutisoinnin perusteella kyseenalaista (juuri oli juttua, että kameralla tai tutkalla varusteltuja kolaroidaan parkkipaikalla enemmän kuin ilman).
     
  27. MrB

    MrB

    Viestejä:
    366
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ilmeisesti maailmalla on telottu mini-ihmisiä parkkipaikoilla niin paljon, että tuo on nähty tarpeelliseksi. Aikuinen myt näkyy peileistä, mutta polvenkorkuinen jää helpommin katveeseen.

    Ja kuka nyt ei haluaisi pelastaa lapsia...
     
  28. Berzza

    Berzza

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tehdään ensin autoista niin paskoja, ettei niistä nää ulos -> Tarvitaan kamera, että nähdään ulos.

    Pitäisi varmaankin ostaa 10 kpl nykyisiä autoja varastoon, ettei tarvitse uusiin tässä elämässä koskea.
     
  29. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 526
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Vähän klassisempaa mallia alle jos ei muuten :)

    [​IMG]
     
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Nuo koululaisia kuljettavien linja-autojen alkolukot ovat yleensä käynnistyksen estäviä, eli jos ruokiksen ajaksi jättää auton käyntiin voi ottaa iltapäiväkännin. Tosin melkein puolen vuoden ajan voi aloittaa aamunkin loiventavalla, koska viileämmillä keleillä varikkohenkilökunta käy käynnistämässä autot hyvissä ajoin ennen lähtöä.

    Toisinaan linja-autovarikolla on ollut tuon aamukäynnistyksen kanssa ongelmia kun ei ole selviä kavereita töissä. :)

    Peruutuskamera on kyllä joo lähinnä mukavuusvaruste, mutta tutka on kyllä ihan jees. Kun se äkkiseltään rääkäisee, niin kyllä sitä pysähtyy vähän tarkemmin tutkmaan tilannetta ennen kuin jyrää takanaolijasta yli.

    Jos jokin tuollainen tulee pakolliseksi vakiovarusteeksi, se ei ole "erikoisempi elektroninen osa". Lisäksi jos jossain vanhassa lintassa tuollainen on sökönä, niin voihan sinne laittaa jonkun yleismallisen peruutuskameran, jos orkkisosa on liian kallis tai vaikea saada - ihan niin kuin nykyiselläänkin tehdään pakollisten varusteiden kanssa.
     
  31. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Tuo peruutuskameran pakollisuus on kyllä niin huvittavaa. Opelissa on sellainen ja eipä siihen tule katsottua kuin ainoastaan peruutettaessa lähelle seinää tai parkkiruutuun peruuttamisen viimeisillä metreillä.

    Tutkien pakollisuuden ymmärrän. Älykäs nopeusassistentti? Täh?
     
  32. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    908
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tarkoittaisikohan adaptiivista vakkaria. Sekään ei kyllä ainakaan Skodassa toimi kovin turvallisesti. Jos edessä oleva kääntyy erillistä kaistaa pitkin pois, auto suorittaa joskus hätäisen jarrutusliikkeen, ellei itse kaasupolkimella ole ennakoiden ohjannut jatkamaan samaa nopeutta.
     
  33. tuoppi´

    tuoppi´ Köyhä

    Viestejä:
    1 136
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2016
    Vanhoista autoista näkee. Ennen vanhaan se kabiini oli sellainen lasiakvaario, ovilinja rinnan korkeudella ja pilarit ohuita.
     
  34. Romuvarasto

    Romuvarasto

    Viestejä:
    291
    Rekisteröitynyt:
    28.03.2018
    Alkolukosta maksaminen ottaa päähän koska itsellä nollatoleranssi. Mutta juoppoja varten se onkin.
     
  35. demu

    demu Conducător & Geniul din Carpați

    Viestejä:
    694
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    [​IMG]
     
  36. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016


    Samaa mieltä siinä, että tutkat pitäisi mielummin olla pakollisia.

    Se on tietysti mihin on tottunut. Mulla taas ei juuri tule peileihin katseltua, kun kameroista näkee ja parin 360-kamerajärjestelmä -auton aikana ehtinyt jo tottunut sellaiseen.
     
  37. Erikoisasiantuntija

    Erikoisasiantuntija

    Viestejä:
    78
    Rekisteröitynyt:
    12.05.2017
    Mikäs juttu tuo on, että osa auton varusteista olisi vapautettu veroista? Mistä veroista on kyse? Eikös autovero ja ALV lasketa kokonaishinnasta, jolloin kaikki hinnassa mukana oleva vaikuttaa veron määrään CO2-päästöjen määräämän veroprosentin mukaisesti?
     
  38. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei tule alkolukkoa pakolliseksi vaan sen asennusmahdollisuus. Enpä usko että tuo niin kauheasti kustannuksiin vaikuttaa.
    Juu tuon on aivan hanurista. Monta näistä kohta-turvallisuuden-kannalta-pakollisista varusteista löytyy nyt lisävarustelistalta, ja jätetään ruksimatta kun joutuu maksamaan satasia ellei tuhansia ylimääräistä veroa moisista.
     
    Romuvarasto tykkää tästä.
  39. zepi

    zepi

    Viestejä:
    3 912
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Turvallisuuslisävarusteiden autoverottomuus aiheuttaisi nähdäkseni kaikenlaisia erikoisia tilanteita jos ne muuttuisivat pakolliseksi, koska silloin autovalmistajat vain toteaisivat, että "kaistavahti Daciaan maksaa 5000e ja automaattijarruttava vakkari 4000e, autoverolliseksi auton hinnaksi jää täten 2000e ja vero on melkein nolla."
     
  40. lnaukkar

    lnaukkar

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Verotuksen pitäisi mennä yksinkertaisemmaksi, ei monimutkaisemmaksi. Ei voi kannattaa.
     
  41. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    982
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Jos nyt näistä turvavarusteista ja verosta puhut, niin en minä ainakaan ehdottanutkaan että monimutkaistettaisiin verokäytäntöä. Vaan vain totesin, että se on hanurista, että meidän raskas verotus jatkuvasti estää niiden turvavarusteiden myyntiä ja yleistymistä.

    Varsinkin kun se rajoittaminen ei ole pelkästään se veron summa. Raskas verotus on myös johtanut siihen, että Suomessa karsitaan vakiovarusteita hinnan pitämiseksi alhaalla ja lisävarusteiden hinnat taas ovat jo ennen veroa korkealla, kun jostain se kate pitää repiä (autothan on Suomessa halpoja, kun veroja ei huomioida).

    Jonkinmoinen ristiriitaisuus siinä vaan on, kun ensin raippaverotetaan ja sitten määrätään pakolliseksi.
     
  42. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    2 703
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Itse kyllä veikkaan, että pikemminkin noiden varusteiden pakollisuus saa aikaan sen, että autot tulevat olemaan halvempia kuin jos ne hankkisi lisävarusteina. Lisävarusteethan ovat autotehtaille tärkeä tulonlähde, koska niissä on poskettomat katteet. Kuitenkin suuri osa ihmisistä haluaa ostaa sen hinnat alkaen -mallin auton, eikä halua maksaa siitä ylettömästi, joten vakiona turvavarusteltujen autojen hintoja ei voi nostaa paljoa verrattuna vanhempiin autoihin. Käytännössä varmaan autovalmistajat keksivät jotain uusia lisävarusteita, joilla nyhdetään entisenlaiset katteet.
     
  43. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Nojaa, harvoin suomessa on automalleista sitä kaikkein riisutuinta mallia edes maahantuontiohjelmassa, saatika että maahantupja vielä tilaisi ilman jotain "vakiovarustetta".

    Sitäpaitsi niiden vakiovarusteiden poistaminen poikkeuksetta nostaa hintaa, en tiedä onko tuo edes mahdollista normaaleissa henkilöautoissa, mutta hyötyajoneuvoissa joista joskus jätetään jotain vakiovarusteita pois, tulee autolle hieman enemmän hintaa kuin vastaava auto vakiovarustein.
     
  44. Awelonian

    Awelonian Residentti maahanmuuttaja

    Viestejä:
    1 191
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Mitä käynyt tässä tämän vuoden puolella koeajolla, niin aika monet Kiat ja Toyotat ja muut kinnerit on kyllä niin perusvarusteltuja, että automaatti-ilmastointikin on "luksusvaruste" puhumattakaan et sen pitäisi olla kaksialueilmastointi. Automaattisena. Vakkarikaan ei ole mikään itsestäänselvyys nykypäivänäkään. Kyllä näitä löytyy.
     
  45. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    No tietysti jossainhan sen perusvarustelun taso menee, mutta siltikään suomen maahantuojat eivät yleensä ota sitä varsinaista perusvarustelua maahantuontiohjelmaan ollenkaan, vaan ne "perusvarusteet" ovat vakiona. Esimerkiksi tuo mainittu ilmastointi, monessa pikkuautossa se on tosiaan lisävatuste vieläkin, mutta suomen maahantuoja tilaa kaikki autot automaattisesti sillä perusilmastoinnilla, joka nyt kuitenkin suurimmalle osalle ihmisistä on ihan ok. En mäkään kahdesta alueesta tai automaatti-ilmastoinnista mitään ylimääräistä maksaisi ellei se nyt sattuisi olemaan osa varustepakettia joka on pakko ottaa kun siinä on mukana sellainen varuste josta mä olen valmis maksamaan.

    Usein myös kaikkein pienitehoisimmat mallit jätetään pois suomen maahantuontiohjelmasta noissa pikkuautoissa. Moni unohtaa sen että me kuitenkin asutaan erittäin vauraassa valtiossa ja meillä on varaa ostaa reilusti varusteltuja autoja.
     
    Hair tykkää tästä.
  46. Mrmister

    Mrmister Team Stream

    Viestejä:
    361
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kappas, omasta autosta löytyy jo kaikki :D

    :beye:
     
  47. Chekkit

    Chekkit

    Viestejä:
    283
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    kerro tapahtumasta kun sinulle määrättiin autoon alkolukko
     
    Manakuski ja SR50La tykkäävät tästä.
  48. Manakuski

    Manakuski

    Viestejä:
    450
    Rekisteröitynyt:
    12.10.2017
    Jos hänen auto on taksi? ;)
     
  49. arska638

    arska638

    Viestejä:
    144
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Alkolukon osalta tuo Euvostoliiton vaatimus on tosiaankin asennusvalmius.
    Hätäjarrutusvilkuthan sitten taas ovat suoraan Suomen tieliikennelain vastaiset. Täällähän nelivilkkua saa käyttää käytännössä ainoastaan ns. väärinpysäköintivaloina. Saksalaistyylinen "Stau" varoitus nelivilkulla liikkuvasta autosta on ehdottomasti kielletty.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2018
  50. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    965
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    EIkös trafin nykyisessä ohjeistuksessa ole sallittuna nuo hätävilkut tai nopeasti vilkkuvat jarruvalot hätäjarrutuksessa..