No jos ei ole mitään syytä hidastaa 60 km/h niin se kylttikin pitäisi ottaa pois. Jos on niin ei ne jarrut ja polttoaine nyt niin paljon kulu.
Kun ehdotetaan laitetta, joka pakottaa noudattamaan rajoituksia, on tervettä tarkatella kokonaisuutta siltä pohjalta, miten rajoituksia on tosiasiassa asetettu eikä jonkun toiveajattelun pohjalta.
Mutta pointtini ei ollut, ettei adaptice cruise olisi siinä samalla ihan fiksu lisä, ja siihen samalla kyky jarruttaa tarvittaessa, vaan se että alkup. mietinnössä ei nopeusrajoittimen kohdalla puhuta mistään "automaattijarrutuksesta" vaan nimenomaan nopeuden rajoittamisesta.
Ei mietinnössä mitenkään kiellettykään, että nopeudenrajoitin voisi tarvittaessa myös jarruttaa. Onhan nykyäänkin vakionopeussäätimiä, jotka jarruttavat alamäessä. Kun asiasta ei mitään nimenomaisesti sanota, on syytä olettaa että nopeutta rajoitetaan ohjaamalla moottoria ja jarruja tarpeen mukaan. Ei siihen ainakaan mitään teknistä estettä olisi.
En nyt itse näe tuota sen kummempana kuin vaikka pakollista ESP:tä. Siinäkäänhän pakollisuus ei tarkoita, etteikö autonvalmistaja voisi antaa mahdollisuutta kykeä sitä pois, vaan vain että tälläinen on autossa saatavilla ja oletuksena päällä oltava. Eim. ohitusten osaltahan tuossa nimenomaan sanottiin että järjestelmän täytyisi olla kuljettajan ohitettavissa helposti tarpeen niin vaatiessa.
Ja tosiaan kyseessä on mietintö, jossa kartoitetaan eri vaihtoehtoja ja niiden hyviä ja huonoja puolia, ei valmis esitys tai määräys suuntaan tai toiseen.
Ai et näe mitään oleellista eroa laitteella, joka aktiivisesti pyrkii estämään hallinnanmenetyksen jossain ääritilanteessa, ja toisaalta laitteella, joka on aina tavalla tai toisella pakottamassa sinua noudattamaan nopeusrajoitusta? Rinnastatko todella maltillisen ylinopeuden siihen, että aina puskettaisiin tulemaan kahva edellä?
Hyvin huomattu, että mitään päätöksiä ei ole tehty. Siksi vaikuttamisen aika onkin juuri nyt eikä vasta sitten, kun asiasta on jotain päätetty! Mietinnössä on kuitenkin jo päivämäärätkin valmiina: uusiin malleihin jo 2020 ja kaikkiin 2022.