EU-komissio tuomassa autoihin pakollisen automaattisen jarrutusjärjestelmän

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demu
  • Aloitettu Aloitettu

demu

Conducător & Geniul din Carpați
Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
4 566
EU on suunnittelemassa uusia hölmöyksiä vuodelle 2022.
Sinänsä automaattinen jarrutusjärjestelmä olisi hieno ajatus (tosin ei ylinopeuta ajaettaessa vaan törmäyksen estämiseksi).

Voin vain kuvitella, mitä taphtuisi kun Saksalaisella autobahnilla 250:ää paahtavat autot jarruttaisivat automaattisesti 120:een (on siellä välillä nopeusrajoituksiakin), ja perästä tulisi vanhempi auto jossa ei tätä järjestelmää olisi.

Ja jotta järjestelmä tunnistaisi nopeusrajoitukset, pitäisi autoissa olla nopeutta valvova GPS tai vastaava järjestelmä. Tästä taas olisi lyhyt tie automaattiseen sakottamiseen.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/y...arrutusjarjestelma-ehka-pakolliseksi/vhgs6Mvi


EU-komissio virittää kaikessa hiljaisuudessa automaattista jarrutusjärjestelmää pakolliseksi kaikkiin autoihin.

EU:n virkamiehet ovat laatineet raportin automaattisista jarrutusjärjestelmistä. Saksalaisen Auto Bild-autolehden mukaan siinä väläytetään mahdollisuutta saattaa järjestelmä pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin jo vuonna 2022 .

Nykyään useimmat jarrutusjärjestelmät vain varoittavat ylinopeudesta. Raportissa sen sijaan esitetään askelta pidemmälle niin, että kaikki autot jarruttavat automaattisesti aina heti, kun sallittu ajonopeus ylittyy.

Raportin mukaan automaattinen jarrutus laskisi liikennekuolemien määrää Euroopassa 37 prosenttia. Jo pelkillä varoittimilla kuolemat vähenisivät kahdeksalla prosentilla.

Pakollinen jarrujärjestelmä on komissiossa vasta suunnitteluasteella. Mitään päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty. Vaihtoehdoksi saattaa nousta kertalaakin sijaan asteittainen siirtyminen pakkoon. Komissio aikoo joka tapauksessa selvittää jarrutusjärjestelmien tarjolla olevat tekniikat ennen seuraavaa siirtoaan.
 
Ihan turhaa jos kuitenkin ihmiset poistuu ratista 50 vuoden sisällä. Ne robotit ajaa kiltisti rajoituksen mukaan.
 
Roboautot joskus tulee, mutta automaatti jarru olisi ihan hyvä välivaihe :)


Muistaakseni mulla oli jo automaattivaihteisessa bemarissa säädettävä nopeudenrajoitin. 1996 mallinen e38 740. En tainnut vain kokeilla nopeudenrajoitinta koskaan. Autoissa varmaan pitäisi sitten olla kamera joka lukee nopeusrajoitukset tai sitten kartta jolle on laitettu kaikki nopeudet ja esim väliaikaisesti laitetut alemmat nopeudet/talvirajoitukset.

Eihän tuossa muuten mitään, mutta vaatii varmaan automaattivaihteisen auton, että auto osaa itsestään hiljentää/kiihdyttää ja saisi olla myös adaptiivinen cruise, eli mittaa riittävää etäisyyttä edelläajavaan autoon. Luulisi että viidessa vuodessa saataisiin tekniikka toimivaksi, niin automaattisesti jarruttavat autot voisi olla pakollisia. Adaptiivisen cruisen taitaa saada ihan halpis Skoda Octaviaankin, eli ei ole mikään äly kallis järjestelmä.
 
Kaikissa premium saksalaisissa & volvo ollut jo kymmenen vuotta.

Et tainnut ymmärtää. Tämä ehdotettu järjestelmä estäisi sua ajamasta ylinopeutta, eli auto säätäisi maksiminopeuden aina suurimpaan sallittuun nopeuteen, eikä yhtään sen yli.
 
Ajan niin halvoilla romuilla ettei ole kokemusta automaattisista jarruista. Jysähtääkö naama rattiin ja auto stoppaa jos etäisyysanturin päälle tulee lumihiutale tai muu roska?
 
autot jarruttavat automaattisesti aina heti, kun sallittu ajonopeus ylittyy

Ja kuolemat liikenteessä vähentyy :vihellys: Suomen maanteillä saattaa tulla mielenkiintoisia tilanteita :D Esimerkki: ohitat satasen alueella 90 ajavaa, pitkä suora, vastaan tuleekin kohta auto ja painat kaasua niin auto jarruttaa vastaan :D

Muistaakseni mulla oli jo automaattivaihteisessa bemarissa säädettävä nopeudenrajoitin. 1996 mallinen e38 740.

Et varmasti kokeillutkaan, koska eipä kyllä taida olla ollut :D Sen mitä bemaria tunnen (4 pihassa) niin se vain varoittaa kun ylittää sen nopeuden joka ajotietokoneeseen on asennettu ;) Tai no juu olihan se säädettävä, mutta ei mikään rajoitin! (talla pohjaan ja menoks!)

Eiköhän se e38 kongi kolahda myös samalla tapaa kun lämpötila laskee alle +3? :think: ps. facelift e38 750iL :drool:
 
Et varmasti kokeillutkaan, koska eipä kyllä taida olla ollut :D Sen mitä bemaria tunnen (4 pihassa) niin se vain varoittaa kun ylittää sen nopeuden joka ajotietokoneeseen on asennettu ;) Tai no juu olihan se säädettävä, mutta ei mikään rajoitin! (talla pohjaan ja menoks!)

Eiköhän se e38 kongi kolahda myös samalla tapaa kun lämpötila laskee alle +3? :think: ps. facelift e38 750iL :drool:
Nyt muistuikin mieleen kun muistutit :) Sai sen nopeuden tosiaan säädettyä ja auto sitten iloitti, että nyt ajetaankin liian kovaa :D Mutta ei se tosiaan yhtään hidastanut vauhtia, joku ääni taisi kuulua. Hyvä auto oli koska varusteita oli ihan mukavasti. GPS-kartta oli myös ja analoginen telkkari sekä gsm-puhelin. Tuplalasit oli kanssa erikoisuus.

Eli nopeusmuistutin, sama ominaisuus kun esim HERE WeGo karttaohjelmassa, jonka saa vaikkapa androidille. Siinä ohjelma/kännykkä piippaa jos nopeusrajoitus ylittyy. Lisäksi ilmoittaa myös nopeuskameroista (ainakin joskus). Auto-jarru luulisi tuovan jotain turvallisuutta, koska ohi ei pääse jos auto jarruttelee aivan itsestään vauhtia (kukaan ei osta 2022 mallisia autoja) :D
 
Kyllä on taas aivoriihi ollut koolla EU:ssa. No automaattivaihteiston tuo nyt tosiaan ihan ensimmäiseksi tarvisi, muuten syntyisi kummallisia tilanteita. Kuten yllä jo mainittu.
Samaan aikaan liikenteessä olisi myös niitä vanhempia autoja missä ei samaa tekniikkaa ole, eikä tule olemaankaan.

Yhteen citikkaan joka kävi korjaamolla ja sitä oli buuttailtu, niin että kilometrit oli vaihtunut maileiksi. Kaveri käyttöohjekirja kädessä ei saanut niitä kilsoja näkymään. Minä sitten säätämään siihen ja vaihdoin ne mailit kilsoiksi ajotietokoneesta. Pikku jäynänä löysin tuon nopeuden varoittajan vahingossa, laitoin niin että auto piippaa aina yli 80kmh mennessä.. ehkä se oli siedettävää tai vähintään ihmettelyn aihe. Itse kun en sen auton kanssa juuri paljoa ajanut, ei kukaan ihme kyllä tullut kyselemään mitään.
 
Varmaan pitäisi lukea alkuperäinen raportti ennen pillastumista...

Mutta siis ideana tahattomien ylinopeuksien (ja vähän tahallistenkin siinä samalla) esto olisi ihan tervetullut juttu (paitsi että mites sitten käy budjetoitujen sakkotulojen...), mutta pitäisi tietysti olla kickdownilla ohitettavissa turvallisuussyistä (samaan tapaan kuin nykyiset itse säädettävät rajoittimet), ja eiköhän se nyt olisikin, ei ne virkamiehetkää nyt ihan ääliöitä ole.

Mutta sitä en ymmärrä kenen idea oli, että tämä liittyisi nimenomaan jarruihin? Eihän tuossa jarruja pitäisi tarvita mihinkään kun nopeudenrajoitinta joka estää alunperinkään kiihdyttämästä yli halutun. Eikä nyt todellakaan nopeusrajoituksen laskiessakaan jarruttaa kuulu, vaan rullata nopeus alaspäin. Toki lainsäädännön saisi tämänkin osalta päivittää niin, että rajoitus alkaa vaikka 50m kyltin jälkeen, niin tarvetta jarruttaa ei lainkaan puolesta olisi. Jos joku paikka vaatii aikaisempaa hidastamista niin siirtäkööt sitten kylttiä edemmäs.

Ainoa järkevä selitys mihin jarruja voitaisiin tarvita (mikä itselle tulee mieleen) on, että jarruja käytettäisiin nimenomaan silloin kun on kickdownilla selkeästi ylitetty rajoitus ja sitten päästetään kaasu (eli siinä paniikkiohituksessa kiihdetetty 160km/h 100km/h alueella) niin tällöin sitten jarrulla lisättäisin hidastuvuutta ja tehtäisiin samalla rajoittimen ohittamisesta kickdownilla entistä tympeämpää puuhaa.
Mutta luulisi ettei kovin moni tuollaista rajoitettua kulkupeliä jaksaisi muutenkaan väenvängällä ylinopeutta ajaa kiihdyttämällä vuoroin kaasu pohjassa ja vuoroin hidastamalla moottorijarrutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Plaah aika nihkeältä kuullostaa tuo että nopeutta väkisin tuodaan alas, mutta esim automaattinen HÄTÄjarrtutus kaikkii uusiin pakolliseksi niin aivan varmasti kyllä peräänajot yms vähenis huomattavasti.
 
Taajamissahan tuo voisi ollakin ihan hyvä... Ei pitäisi olla mitään syytä ajaa ylinopeutta.
 
Eli lisää hintaa, hajoavia osia ja pakkolakeja? (not sure if trolling)
En minäkään kannata noita pakkolakeja. Mutta koska täysin automaattinen roboauto olisi aika haasteellinen ja kallis valmistaa, niin siksi tuollainen automaattinen "hidastaja" voisi olla aivan ok. Eli kuski vielä ohjaa autoa, mutta auto osaisi itsestään ajaa sopivaa nopeutta.

Cruise on ihan hyvä varuste ja adaptiivinen cruise olisi varmaan vielä parempi. Jos adaptiivinen cruise olisi pakollinen ja muuten normi auto, niin ei siinä varmaan mitään ongelmaa olisi.
 
Enitenhän tuossa pelottaa skenaario, että joku tuuhio maantiellä ajaa ensin alinopeutta, mutta nostaa nopeuden sitten maksimiin kun joku lähtee ohittamaan. Siinä ei sitten ohittava voi muuta kuin painaa jarrua ja mennä takaisin tuon pellen taakse, joka sitten taas laskee alinopeuteen. Mahdollistaisi ihan järjettömän perseilyn.

Toki ajoneuvokamerat kaikille niin tuollaisilta on äkkiä kortit hyllyllä.
 
Enitenhän tuossa pelottaa skenaario, että joku tuuhio maantiellä ajaa ensin alinopeutta, mutta nostaa nopeuden sitten maksimiin kun joku lähtee ohittamaan. Siinä ei sitten ohittava voi muuta kuin painaa jarrua ja mennä takaisin tuon pellen taakse, joka sitten taas laskee alinopeuteen. Mahdollistaisi ihan järjettömän perseilyn.

Toki ajoneuvokamerat kaikille niin tuollaisilta on äkkiä kortit hyllyllä.
Reilu kymmenen vuotta sitten oli juuri tuollainen tilanne, kun 100 alueella n. 85 ajanut tyyppi kiihdytti, kun lähdin ohittamaan. Aika reipas vauhti (130-140) oli jo siinä vaiheessa, kun alkoi vastaantulijoiden valoja siintämään suoran jälkeisessä mutkassa. En vain päässyt eteen, kun tyyppi asemoi autonsa keulan autoni takarenkaiden kohdalle rinnalla. En jotenkin ymmärtänyt jarruttaakaan, kun olin sen verran edellä, että auto oli kuolleessa kulmassa enkä sitä kunnolla nähnyt. Tilanteen päätyttyä (hyvin kovalla ylinopeudella väkisin eteen) en edes tajunnut pakottaa äijää pysähtymään ja "neuvottelemaan" liikennesäännöistä. Sellainen keski-ikäinen reppanamies se oli, ilmeisesti oli ainut keino kokea olevansa olemassa tms. kun sai kyykyttää muita liikenteessä.
 
Et tainnut ymmärtää. Tämä ehdotettu järjestelmä estäisi sua ajamasta ylinopeutta, eli auto säätäisi maksiminopeuden aina suurimpaan sallittuun nopeuteen, eikä yhtään sen yli.
Ei toimi suomessa. Nytkään navigaattorien arvaamat nopeudet eivät pidä edes 80% paikkansa. Ja talvella niissä liikennemerkeissä on lunta. Mistä se oikea nopeus sitten meinataan hankkia?
 
Se tunne kun olet ohitustilanteessa ja älyboksi kiskasee jarrut tiskiin että tsot tsot, eipäs hurjistella. :tup:
 
Se tunne kun olet ohitustilanteessa ja älyboksi kiskasee jarrut tiskiin että tsot tsot, eipäs hurjistella. :tup:

Mutta liikenneturvallisuus parantui ohitettavalta etkä saanut sakkoja, vaan selvisit neliraajahalvauksella nokkakolarista :tup:
 
Haluaisin kyllä toommosen jos sen saisi napista päälle/pois. Kivempi ajella jossain kameratielläkin kun ei tarvitsisi koko ajan kytätä missä on näitä 80->60->kamera->80 ansoja.
 
Sinänsä myös ihmetyttää, että kuinka aikovat saada Saksan maalle tuollaisen. Voisin kuvitella, että jokunen autovalmistaja on tuota vastaan kun Nurbringeri ja autobaahnat odottelevat kotimatkalla. :btooth:
 
Haluaisin kyllä toommosen jos sen saisi napista päälle/pois. Kivempi ajella jossain kameratielläkin kun ei tarvitsisi koko ajan kytätä missä on näitä 80->60->kamera->80 ansoja.

No jooo.. näillä keleillä vaan se että loskapaskassa ajaessa ei hirveästi tee mieli että auto alkaa itsekseen tekemään jotain mitä ei voi itse hallita ja tulee yllättäen varoittamatta. Kai se kesällä adaptiivinen vakkari päällä sitten, mutta näillä keleillä en arvostaisi.
 
Kyllä noita manuaalisia nopeusrajoittimia on ollut ainakin tämän vuosituhannen ajan. Myös manuaaleissa. Rellun versio kyllä rajoittaa nopeutta, mutta jos tiukka paikka tulee ja polkaiset kaasun pohjaan niin rajoitin ohittuu samantien. Eli ohitustilanteissa pitäisi toimia. Tokihan se tietämätöntä kuskia varmasti pelästyttäisi, kun ei pieni painaminen auta.
 
Mersun vakionopeussäätimissä on jo iät ajat ollut limiter (LIM), jonka voi itse asettaa (vakionopeussäätimen nappia muistaakseni painetaan pohjaan halutussa nopeudessa, ainakin omassa 2. autossani). Tuon asetuksen voi muistaakseni ylittää max. 10km/h, jonka jälkeen limitteri iskee vastaan.
Mutta Suomen oloissa tuollainen yllättävä nopeuden säätäminen esim. jarruttamalla voi olla kohtalokasta etenkin, jos tie on liukas ja/tai kaistanvaihto/ohittaminen/tms. on meneillään.
 
Kuulostaa todelta hyvältä idealta ja tämä on varmaan idioottivarma systeemi jossa mikään ei voi mennä vikaan.
/s
 
Kai sen rajoittimen olisi tarkoitus toimia liikennemerkkejä lukemalla, mutta melkoinen virhemarginaali siinä tulee jos rajoitus vaihtuu isommaksi, mutta autolta se jää helposti huomioimatta, kun ihmisiltäkin nuo rajoitusmerkit menee ohi monesti. Melko utopistinen idea muutenkin. Helpoin olisi varmaan se kiinteä rajoitin esim 130km/h, jonka hyödyt ovat tietenkin kyseenalaisia myöskin.
 
Kai sen rajoittimen olisi tarkoitus toimia liikennemerkkejä lukemalla, mutta melkoinen virhemarginaali siinä tulee jos rajoitus vaihtuu isommaksi, mutta autolta se jää helposti huomioimatta, kun ihmisiltäkin nuo rajoitusmerkit menee ohi monesti. Melko utopistinen idea muutenkin. Helpoin olisi varmaan se kiinteä rajoitin esim 130km/h, jonka hyödyt ovat tietenkin kyseenalaisia myöskin.

Ei oikein tommonenkaan rajoitin toimi mielestäni kun siinä piilee vähän suurempi vaara itselle ja sivullisille ajaa 120km/h keskellä kaupunkia kuin 150km/h motarilla. Ehkä tuosta täydellisen valvonnan tavoittelusta voitaisiin luopua ja parantaa nykyistä valvontaa sen sijaan...
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Adaptiivinen vakkari on kyllä hyvä kun voi ajella ilman jalkoja pitkiäkin matkoja, se myös huomaa ihmissilmää nopeammin ja varmemmin edessä huomattavasti hitaammin ajavat, varoittaa, jarruttaa ja herkistää jarrupoljinta. Tuon kaltaisesta jarrutustoiminnoista olisikin hyötyä, ja tulnee vakiovarusteeksi ennemmin tai myöhemmin.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Tulee "hauskoja" tilanteita jos vaikka motarilla 120 kyltissä on tuo ykkönen lian peitossa ja auto lyö jarrut lukkoon 120 vauhdista ja jarruttelee 20 km/h vauhtiin. Kenenköhän vika mahdollinen peräänajo tällöin on? Toki tietysti yleensä peräänajajan mutta pitäisikö voida olettaa että joku tekee motarilla lukkojarrutuksen täydestä vauhdista?
 
Tulee "hauskoja" tilanteita jos vaikka motarilla 120 kyltissä on tuo ykkönen lian peitossa ja auto lyö jarrut lukkoon 120 vauhdista ja jarruttelee 20 km/h vauhtiin. Kenenköhän vika mahdollinen peräänajo tällöin on? Toki tietysti yleensä peräänajajan mutta pitäisikö voida olettaa että joku tekee motarilla lukkojarrutuksen täydestä vauhdista?

Nyt jos ajattelet tätä kirjoittaamasi lausetta niin mitä luulet, toteutetaankohan se juuri kuten kuvailit?
 
Voisi olla porrastettu nopeudenrajoitin joka gps paikannuksella tunnistaa että millä nopeusalueella nyt ajetaan.

120 raroitus ei ole kovin yleinen mutta max gps nopeus 130 km/h. Esim omissa pakuksi rekatuissa henkilöautossa on 100km/h max sallittu nopeus. Mutta toisaalta ei täällä ole lähistöllä teitä jossa saisi ajaa 120km/h. Talvella max 80km/h. Paitsi epähuomiossa olen ajellut 130km/h moottoritietä, kun en muistanut auton nopeusrajoitusta :)
100 -> 110
80 -> 88
50 -> 55
40 -> 44
30 -> 33

Sitten vielä adaptiivinen vakionopeudensäädin joka osaa jarruttaa jos edellä ajava jarruttaa. Osaa pysähtyä ja lähteä taas uudelleen liikkeelle. Eli vaatii tosiaan automaattivaihteet, että toimisi kunnolla/automaattisesti.

Esim poliisit ajaa 80km/h rajoituksen alueella jotain 88km/h gps nopeutta ja auton nopeusmittari näyttää silloin noin 95 km/h vakionopeudensäädin päällä. Toki jossain autossa nopeusmittari ei heitä 7km/h vaan vähemmän.


edit: Joku nerohan ohjelmoisi kännykän HERE WeGo karttaohjelman nopeusrajoitus kylteistä ohjelman joka säätäisi auton vakionopeudensäätimen nopeutta ylös/alas sen mukaan miten nopeusrajoitus vaihtuu. Manuaalisesti vain säätää talvirajoitukset/kesärajoitukset eli 100km/h -> 80km/h kun talvirajoitukset tulee voimaan. Tuo juttu ei tunnistaisi edellämenevää autoa, eli vakionopeudensäätimen tulisi laittaa pois päältä jos liian lähellä edessä on auto. Nopeudenrajoitin voisi olla päällä, mutta ohitettavissa vaikka kaasu pohjaan painamalla, jos tarvitaankin rajoitusta suurempaa nopeutta jostain syystä. Tuo järjestelmä ei jarruttaisi autoa, mutta vauhti hidastuisi kumminkin moottorijarrutuksella. Tarvittaessa voisi vaihtaa vaihdettä pienemmälle tai isommalle nopeuden mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei oikein tommonenkaan rajoitin toimi mielestäni kun siinä piilee vähän suurempi vaara itselle ja sivullisille ajaa 120km/h keskellä kaupunkia kuin 150km/h motarilla. Ehkä tuosta täydellisen valvonnan tavoittelusta voitaisiin luopua ja parantaa nykyistä valvontaa sen sijaan...
Vaikka valvonnan lisääminen ei ole kovin teknologiaorientoitunut lähestymistapa "ongelmaan", myös minä pidän sitä parhaana keinona tällä hetkellä ylinopeuksien vähentämiseen. Jos kiinnijäämisen riski on tarpeeksi suuri, ei ylinopeutta tule ajattua niin herkästi. Tämän näkee vaikkapa kehäykkösellä kameroiden lisäämisen jälkeen pienentyneinä ajonopeuksina.

Kameroiden määrän kasvattamista en silti varauksetta kannata, vaan poliisin näkyvyyttä. Ja ei, poliisin näkyvyys ei lisäänny huomiovärisillä poliisiautoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Vaikka valvonnan lisääminen ei ole kovin teknologiaorientoitunut lähestymistapa "ongelmaan", myös minä pidän sitä parhaana keinona tällä hetkellä ylinopeuksien vähentämiseen. Jos kiinnijäämisen riski on tarpeeksi suuri, ei ylinopeutta tule ajattua niin herkästi. Tämän näkee vaikkapa kehäykkösellä kameroiden lisäämisen jälkeen pienentyneinä ajonopeuksina.

Kameroiden määrän kasvattamista en silti varauksetta kannata, vaan poliisin näkyvyyttä. Ja ei, poliisin näkyvyys ei lisäänny huomiovärisillä poliisiautoilla.

Ja kaiken lisäksi se ylinopeus ei ole ainoa tai monessa tapauksessa edes tärkein valvonnan kohde, vaan rattijuopot ja liikenteessä muuten sekoilevat ja niitä ei kameroilla saada kiinni...

Tärkein siinä mielessä siis että pieni ylinopeus ei yleensä aiheuta yhtä vakavia vaaratilanteita. Mutta kun liikenneturvallisuuskeskus vaan lisää kameroita ja on tyytyväisiä kun liikenne on taas turvattu. :tup:
 
Vaikka valvonnan lisääminen ei ole kovin teknologiaorientoitunut lähestymistapa "ongelmaan", myös minä pidän sitä parhaana keinona tällä hetkellä ylinopeuksien vähentämiseen. Jos kiinnijäämisen riski on tarpeeksi suuri, ei ylinopeutta tule ajattua niin herkästi. Tämän näkee vaikkapa kehäykkösellä kameroiden lisäämisen jälkeen pienentyneinä ajonopeuksina.

Kameroiden määrän kasvattamista en silti varauksetta kannata, vaan poliisin näkyvyyttä. Ja ei, poliisin näkyvyys ei lisäänny huomiovärisillä poliisiautoilla.
Kehä ykkösellä ei oikein pääse ajamaan ylinopeutta vaikka haluaisi, koska kaikki kaistat ovat täynnä alinopeutta ajavia, nopeuskameroita pelkääviä hidastelijoita.
Mutta täytyy myöntää että kohtuu hyvin se liikenne siellä nykyään sujuu.
 
Mutta luulisi ettei kovin moni tuollaista rajoitettua kulkupeliä jaksaisi muutenkaan väenvängällä ylinopeutta ajaa kiihdyttämällä vuoroin kaasu pohjassa ja vuoroin hidastamalla moottorijarrutuksella.
No mutta tällöin autoon asennutetaan omatoimisesti rajoitin 140-160 km/h ja ajellaan maantiet kickdownilla...
 
No mutta tällöin autoon asennutetaan omatoimisesti rajoitin 140-160 km/h ja ajellaan maantiet kickdownilla...
No jos sitä nyt itse lähdetään peukaloimaan niin eiköhän tarpeeksi propellihattu kaveri nyt minkä tahansa systeemin voi kiertää, joten tuolla periaatteella mikään ei voi ikinä toimia. Plus että jos pari propellihattua näin tekeekin niin sillä ei mitään merkitystä kokonaisvaikutukseen ole, ja toki rangaistavuus on edelleen olemassa.
 
EU on suunnittelemassa uusia hölmöyksiä vuodelle 2022.
Sinänsä automaattinen jarrutusjärjestelmä olisi hieno ajatus (tosin ei ylinopeuta ajaettaessa vaan törmäyksen estämiseksi).

...

EU-komissio virittää kaikessa hiljaisuudessa automaattista jarrutusjärjestelmää pakolliseksi kaikkiin autoihin.

Olkoonpa tehokas taikka ei, niin koko EU:n vastenmielisin piirre on varmaankin juuri tämmöinen pakottava puuttuminen ihmisten yksilötason toimintaan. Jos komissio jatkaa tällaisten pakkohankkeiden edistämistä, niin toivon koko EU:lle mahdollisimman pikaista hajoamista. Sanotaan vaikka niin, että hehkulamppudirektiivi oli ensimmäinen pisara, eikä se suinkaan ole jäänyt viimeiseksi.
 
Pakollinen jarrujärjestelmä on komissiossa vasta suunnitteluasteella. Mitään päätöksiä asiasta ei ole vielä tehty.

Senkun lähetätte viestiä Kataiselle ja suomimepeille, että ei tuollaisia.
 
Piti nyt käydä vähän faktoja tarkistamassa kun täälläkin on toinen toistaan pöllömpiä kauhukuvia asiasta esitetty, ja jotenkin saatu yksilönvapauskin tähän yhdistettyä... Kyse ei ole sen kummemmasta asiasta kuin esim. ABS-pakko tai ESP-pakko, vaikka toki sekin rajoittaa minun vapauttani lukkojarruttaa ja sutia yksilöllisesti jos en järjestelmiä ota pois käytöstä.

Kaikki täällä esitetyt huolenaiheet näyttää olevan ihan asiallisesti huomioitu, ja vaikuttaa ihan fiksulta pohdinnalta. Suora lainaus (tätä ennen siis puhutan ylinopeuksien aiheuttamista turvallisuusuhista, korostukset omia):

"A potential solution for this problem is the introduction of mandatory intelligent speed adaptation (ISA) systems, consisting of a range of technologies which are designed to aid drivers in observing the appropriate speed for the road environment. These systems which warn the driver when the speed limit is exceeded, or prevent the driver from doing so, provide a very effective strategy for reducing accidents and injury severity. The three main forms of ISA are:

 Advisory - alert the driver to when their speed is too great;
 Voluntary - the driver chooses whether the system can restrict their vehicle speed and/or the speed it is restricted to; and
 Mandatory - the driver’s speed selection is physically limited by the ISA system.

The magnitude of casualty savings depends on the type of system used and depends on the type of system used. Estimates vary between studies, however, many studies are in broad agreement with the estimates that purely advisory systems offer around 8.4% accident savings whereas mandatory systems offer up to 30% reduction12. However, we need to be weary of the possibility that when requiring very intrusive speed adaptation systems, this may lead to much less public support and poor user acceptance. For this reason, a pragmatic phased introduction of the measure should be reviewed. In any case the system should always be easily overridden by the driver when necessary, e.g. when overtaking. We further suggest that it should be a system based on providing effective haptic feedback, for instance by gently pushing the pedal back to signal the vehicle is driving too fast and speed needs to be reduced. Also, consideration needs to be given to requirements for accurate recognition of speed limits."
DocsRoom - European Commission

Tämän jälkeen mm. pohdittiin mitä vaihtoehtoja luotettavaan nopeusrajoitustunnistukseen olisi, ml. kamerat, GPS-kartasto, nopeusrajoitusbeaconit jne. ja mitä hyviä ja huonoja puolia näissä on. Kaikenkaikkiaan oikein fiksu mietintö. Median suoritus sen sijaan on jotain muuta, kuten myös monen lukijan lähdekritiikki. Olikohan tää niitä paljon kohuttuja valeuutisia?

Sanaa "jarru" en löytänyt mistään kohtaa, vaan puhtaan nimenomaan nopeuden rajoittamisesta. Eli vaikuttaa aika uutisankalta koko juttu. Villi arvaus, että lehtimies kenties hämmentynyt siitä, että edellinen kappale kyllä käsittelee automaattista hätäjarrutusta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.

Suunnitelmat kuulostaa kaikenkaikkiaan hyvältä. Vakiovarusteeksi tuominen varmasti laskisi melkolailla näiden systeemien hintaa, ja oikein mielelläni tuollaisen autoon ottaisin. Etenkin kaupungissa se olisi ihan tervetullutta, ettei vahingossa nopeusrajoitusta ylitä.
 
Piti nyt käydä vähän faktoja tarkistamassa kun täälläkin on toinen toistaan pöllömpiä kauhukuvia asiasta esitetty, ja jotenkin saatu yksilönvapauskin tähän yhdistettyä... Kyse ei ole sen kummemmasta asiasta kuin esim. ABS-pakko tai ESP-pakko, vaikka toki sekin rajoittaa minun vapauttani lukkojarruttaa ja sutia yksilöllisesti jos en järjestelmiä ota pois käytöstä.

Minusta on aika kaukaa haettua verrata ääritilanteissa avustavia järjestelmiä suunnitelmiin, joilla on tarkoitus holhota kuljettajaa jatkuvasti.

Kaikki täällä esitetyt huolenaiheet näyttää olevan ihan asiallisesti huomioitu, ja vaikuttaa ihan fiksulta pohdinnalta. Suora lainaus (tätä ennen siis puhutan ylinopeuksien aiheuttamista turvallisuusuhista, korostukset omia):
...
The magnitude of casualty savings depends on the type of system used and depends on the type of system used. Estimates vary between studies, however, many studies are in broad agreement with the estimates that purely advisory systems offer around 8.4% accident savings whereas mandatory systems offer up to 30% reduction12.

Komission lupauksiin mistään vapaaehtoisista piirteistä ei voi luottaa ollenkaan. Muistetaanpa, miten eCall:n kanssa kävi: Alkuun vannottiin kautta kiven ja kannon, että siitä ei tehdä mitään pakollista järjestelmää. Kuinka sitten kävi? Komissio teki siitä ei vain pakollista kaikkiin autoihin vaan koko järjestelmän toiminta on täysautomaattinen niin että kuljettaja ei voi edes estää tarpeettoman hälytyksen tekoa. Komissio myös paisutteli väitteitä eCall:n tehokkuudesta, ehkä jopa kertaluokalla.

Em. tehokkuusväitteiden taustalla on olettamus siitä, että ylinopeuden ajaminen olisi aina vaarallista. Näin voisi ollakin, jos rajoitukset asetettaisiin aina vastaamaan suurinta siedettävää tilannenopeutta. Suomessa taas ei ole kovin vaikeaa löytää nopeusrajoituksia, joiden asettajan ajatuksenjuoksua on mahdotonta ymmärtää. Autioilla, leveillä teillä pitäisi körötellä 40-60 km/h kun muualla rajoitus voisi hyvin olla 80-100 km/h. Talvinopeusrajoitus syksyisellä motarilla ei ole yhtään rationaalisempi.

Suunnitelmat kuulostaa kaikenkaikkiaan hyvältä. Vakiovarusteeksi tuominen varmasti laskisi melkolailla näiden systeemien hintaa, ja oikein mielelläni tuollaisen autoon ottaisin. Etenkin kaupungissa se olisi ihan tervetullutta, ettei vahingossa nopeusrajoitusta ylitä.

Ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että Suomessa ei holhota autoilijoita vielä riittävästi vaan lisää pitäisi saada?
Mikään ei estä sinua hankkimasta navia, joka kertoo tiellä olevan nopeusrajoituksen, jos koet tällaista infoa kaipaavasi. Eikö se riitä? Miksi ajamiseen pitäisi enempää puuttua, etenkään niin että taas joku uusi härpäke säädettäisiin pakolliseksi?
 
Sanaa "jarru" en löytänyt mistään kohtaa, vaan puhtaan nimenomaan nopeuden rajoittamisesta. Eli vaikuttaa aika uutisankalta koko juttu. Villi arvaus, että lehtimies kenties hämmentynyt siitä, että edellinen kappale kyllä käsittelee automaattista hätäjarrutusta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.

Suunnitelmat kuulostaa kaikenkaikkiaan hyvältä. Vakiovarusteeksi tuominen varmasti laskisi melkolailla näiden systeemien hintaa, ja oikein mielelläni tuollaisen autoon ottaisin. Etenkin kaupungissa se olisi ihan tervetullutta, ettei vahingossa nopeusrajoitusta ylitä.

Ei olisi ensimmäinen kerta, käsijarruhan on ameriikoissa "emergency brake", silti täällä harva vetää hätäjarrusta...
Adaptiivinen cruise jarruavustuksella olisi hyvä olla pakollinen lisävaruste.
 
Piti nyt käydä vähän faktoja tarkistamassa kun täälläkin on toinen toistaan pöllömpiä kauhukuvia asiasta esitetty, ja jotenkin saatu yksilönvapauskin tähän yhdistettyä... Kyse ei ole sen kummemmasta asiasta kuin esim. ABS-pakko tai ESP-pakko, vaikka toki sekin rajoittaa minun vapauttani lukkojarruttaa ja sutia yksilöllisesti jos en järjestelmiä ota pois käytöstä.

Kaikki täällä esitetyt huolenaiheet näyttää olevan ihan asiallisesti huomioitu, ja vaikuttaa ihan fiksulta pohdinnalta. Suora lainaus (tätä ennen siis puhutan ylinopeuksien aiheuttamista turvallisuusuhista, korostukset omia):

"A potential solution for this problem is the introduction of mandatory intelligent speed adaptation (ISA) systems, consisting of a range of technologies which are designed to aid drivers in observing the appropriate speed for the road environment. These systems which warn the driver when the speed limit is exceeded, or prevent the driver from doing so, provide a very effective strategy for reducing accidents and injury severity. The three main forms of ISA are:

 Advisory - alert the driver to when their speed is too great;
 Voluntary - the driver chooses whether the system can restrict their vehicle speed and/or the speed it is restricted to; and
 Mandatory - the driver’s speed selection is physically limited by the ISA system.

The magnitude of casualty savings depends on the type of system used and depends on the type of system used. Estimates vary between studies, however, many studies are in broad agreement with the estimates that purely advisory systems offer around 8.4% accident savings whereas mandatory systems offer up to 30% reduction12. However, we need to be weary of the possibility that when requiring very intrusive speed adaptation systems, this may lead to much less public support and poor user acceptance. For this reason, a pragmatic phased introduction of the measure should be reviewed. In any case the system should always be easily overridden by the driver when necessary, e.g. when overtaking. We further suggest that it should be a system based on providing effective haptic feedback, for instance by gently pushing the pedal back to signal the vehicle is driving too fast and speed needs to be reduced. Also, consideration needs to be given to requirements for accurate recognition of speed limits."
DocsRoom - European Commission

Tämän jälkeen mm. pohdittiin mitä vaihtoehtoja luotettavaan nopeusrajoitustunnistukseen olisi, ml. kamerat, GPS-kartasto, nopeusrajoitusbeaconit jne. ja mitä hyviä ja huonoja puolia näissä on. Kaikenkaikkiaan oikein fiksu mietintö. Median suoritus sen sijaan on jotain muuta, kuten myös monen lukijan lähdekritiikki. Olikohan tää niitä paljon kohuttuja valeuutisia?

Sanaa "jarru" en löytänyt mistään kohtaa, vaan puhtaan nimenomaan nopeuden rajoittamisesta. Eli vaikuttaa aika uutisankalta koko juttu. Villi arvaus, että lehtimies kenties hämmentynyt siitä, että edellinen kappale kyllä käsittelee automaattista hätäjarrutusta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä nopeusrajoituksen kanssa.

Suunnitelmat kuulostaa kaikenkaikkiaan hyvältä. Vakiovarusteeksi tuominen varmasti laskisi melkolailla näiden systeemien hintaa, ja oikein mielelläni tuollaisen autoon ottaisin. Etenkin kaupungissa se olisi ihan tervetullutta, ettei vahingossa nopeusrajoitusta ylitä.
Kyllä se automaattinen jarrutus silti olisi hyvä olla että järjestelmä toimisi halutulla tavalla. Esim rajoitus laskee 80 -> 60 km/h ja samalla alkaa alamäki. Tuolloin olisi olla hyvä olla jarru, koska pelkkä moottorijarrutus ei välttämättä riitä tarpeeksi hyvin. Samalla saisi olla myös adaptiivinen vakionopeudensäädin. Eli auto osaisi jarruttaa/hidastaa vaihtia moottorijarrulla, jos edellä menevä auto hidastaa vauhtia tai jarruttaa. Esim hirvi hyppää tielle ja edellä meniä joutuu jarruttamaan voimakkaasti.
 
ja samalla alkaa alamäki. Tuolloin olisi olla hyvä olla jarru, koska pelkkä moottorijarrutus ei välttämättä riitä tarpeeksi hyvin.

No tässä kohtaa tarvitaan jo automaattirobottiloota joka pykältää alemmas. Sitten se vakkari joka taas kiihdyttää oikeaan nopeuteen kun jumpataan 60-80kmh välillä. Polttoainetta palaa ja jarruja kulutetaan urakalla. Ekologista tosiaan. Mutta ah, niin turvallista...
 
No tässä kohtaa tarvitaan jo automaattirobottiloota joka pykältää alemmas. Sitten se vakkari joka taas kiihdyttää oikeaan nopeuteen kun jumpataan 60-80kmh välillä. Polttoainetta palaa ja jarruja kulutetaan urakalla. Ekologista tosiaan. Mutta ah, niin turvallista...
No jos ei ole mitään syytä hidastaa 60 km/h niin se kylttikin pitäisi ottaa pois. Jos on niin ei ne jarrut ja polttoaine nyt niin paljon kulu.

Ja onhan adaptive cruisea manuaaleissa jo nyt, laite vaan pyytää kuskia vaihtamaan tarvittaessa pienemmälle/isommalle, jos nopeudenmuutos ei samalla vaihteellla onnistu. Jos tämä ei onnistu niin ei ehkä kannata ostaa manuaaliautoa.

Tosin juu olen ollut itse sitä mieltä pitkään, että kaiken muun ekohössötyksen ohessa voisi joku joskus miettiä niitä rajoituksen vaihtojakin niin että mahdollisuuksien mukaan a) karsittaisiin turhimmat rajoituksen vaihdot pois tai b) kun rajoitusta on tarve vaihtaa mietittäisiin kyltin paikat niin, että rullamalla ehtii hidastaa ennen risteystä (tai muuta kohtaa minkä takia rajoitusta tiputetaan). Niin ja lisäksi muutettaisiin lainsäädäntöä niin että rajoitus alkaa 25m tai 50m kyltin jälkeen ja luovuttaisiin sakkoansoista (eli kameroista niin lähellä rajoituksen vaihtoa, ettei rullamalla ehdi hidastua tarpeeksi).
Tuossa parasi sekä turvallisuus että ekologisuus että liikenteen sujuvuus ilman juurikaan haittapuolia. Ai niin paitsi se sakkokertymä.

Mutta pointtini ei ollut, ettei adaptice cruise olisi siinä samalla ihan fiksu lisä, ja siihen samalla kyky jarruttaa tarvittaessa, vaan se että alkup. mietinnössä ei nopeusrajoittimen kohdalla puhuta mistään "automaattijarrutuksesta" vaan nimenomaan nopeuden rajoittamisesta. Eli täällä liikkuneet villit tulkinnat, että moottorille ei tehdä mitään vaan lyödään vaan jarrulla vastaan eivät ole mitenkään järkeviä.
Tosin kyllähän siellä pohdittiin pakolllista automaattista jarrutusjärjestlemääkin, mutta tämä pohdinta ei liittynyt nopeusrajoituksiin vaan juurikin niihin hätäjarrutuksiin kun auton edessä on jotain.

En nyt itse näe tuota sen kummempana kuin vaikka pakollista ESP:tä. Siinäkäänhän pakollisuus ei tarkoita, etteikö autonvalmistaja voisi antaa mahdollisuutta kykeä sitä pois, vaan vain että tälläinen on autossa saatavilla ja oletuksena päällä oltava. Eim. ohitusten osaltahan tuossa nimenomaan sanottiin että järjestelmän täytyisi olla kuljettajan ohitettavissa helposti tarpeen niin vaatiessa.
Ja tosiaan kyseessä on mietintö, jossa kartoitetaan eri vaihtoehtoja ja niiden hyviä ja huonoja puolia, ei valmis esitys tai määräys suuntaan tai toiseen.
 
Ei olisi ensimmäinen kerta, käsijarruhan on ameriikoissa "emergency brake", silti täällä harva vetää hätäjarrusta...
Adaptiivinen cruise jarruavustuksella olisi hyvä olla pakollinen lisävaruste.
Eikö kaikki mukautuvat vakionopeudensäätäjät käytä jarruja tarvittaessa? :eek::confused:
 
Tosin juu olen ollut itse sitä mieltä pitkään, että kaiken muun ekohössötyksen ohessa voisi joku joskus miettiä niitä rajoituksen vaihtojakin niin että mahdollisuuksien mukaan a) karsittaisiin turhimmat rajoituksen vaihdot pois tai b) kun rajoitusta on tarve vaihtaa mietittäisiin kyltin paikat niin, että rullamalla ehtii hidastaa ennen risteystä (tai muuta kohtaa minkä takia rajoitusta tiputetaan). Niin ja lisäksi muutettaisiin lainsäädäntöä niin että rajoitus alkaa 25m tai 50m kyltin jälkeen ja luovuttaisiin sakkoansoista (eli kameroista niin lähellä rajoituksen vaihtoa, ettei rullamalla ehdi hidastua tarpeeksi).

Menee OT puolelle multa, mutta täällä nyt on kaupunki panostanut turvallisuuteen huolella. Taajaman laidoilla on 60 tiputettu 50 ja jopa 40 rajoituksiin. Nuo rajoitukset ovat olleet iät ja ajat. Ko. tieosuuksilla korkeampia mitä nyt:mad: Körötellään sitten tyhjää, suoraa tietä naurettavalla nopeudella. Enkä kyllä ikinä muista lukeneeni, kuulleeni tai nähneeni että mitään onnettomuukia olisi ollut. Se nyt vielä puuttuisi että peltipoliiseja alkaisi ilmestyä. No ei ilmesty kun liikennemäärät on niin vähäisiä, maksaa ne pöntötkin. Toisaalta jos poliiseilla olisi joskus aikaa, niin melkoisia sakkorysiä on synnytetty kaikessa hiljaisuudessa.
 
Menee OT puolelle multa, mutta täällä nyt on kaupunki panostanut turvallisuuteen huolella. Taajaman laidoilla on 60 tiputettu 50 ja jopa 40 rajoituksiin. Nuo rajoitukset ovat olleet iät ja ajat. Ko. tieosuuksilla korkeampia mitä nyt:mad: Körötellään sitten tyhjää, suoraa tietä naurettavalla nopeudella. Enkä kyllä ikinä muista lukeneeni, kuulleeni tai nähneeni että mitään onnettomuukia olisi ollut.

Tässähän tämä ongelman ydin on: ensin rajoitukset on alennettu järjettömän alhaisiksi ja nyt sitten pitäisi hyväksyä laite, joka pakottaa noudattamaan niitä. Ei kiitos.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 494
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom