Etsitkö ohjelmoijaa -rekrytointiketju

Sulla on siis idea mitä muut eivät ole keksineet. Se on hyvä juttu, mutta minusta käytännössä arvotonta. Kun idea toteutetaan tuotteeseen, ja tuote menee yleiseen jakeluun, niin kilpailijat käyttävät kaikki keinot sen tutkimiseen. Vuoden päästä kaikilla on samanlainen.

Eli kysymys on siitä mitä muuta lisäarvoa pystyt tuomaan, verrattuna muihin hakijoihin.

No kyse on tässä tapauksessa C++ SVC-prosessista sekä Windowsin kernelin ajurista. Mä tietenkin virtualisoin tietyt funktiot LLVM:llä. Tämän jälkeen sitä ei niin vain reversoida. Mun ongelma on nyt se, ettei ole omaa yritystä ja tähän tarvittaisiin tietenkin alku pääomaa. Mä koitan saada jotain ohjelmistotyötä asian tiimoilta.

Olet aika pitkälti oikeassa ton suhteen, että kilpailijat käyttävät kaikki keinot sen tutkimiseen. Mä hain ulkomaille töihin tällä videolla. Ja se on juuri sitä mitä myöskin päätelaitteen suojaukset tarvivat. Tämä ominaisuus/konsepti toimii näissäkin ratkaisuissa. En voi käsittää sitä, että näytän kunnollisen video PoC:n ja ei tule edes perustasolla mitään vastausta. Ei todellakaan ole helppoa homma koodata Windowsin kernelin ajuria... Olen nyt noin viisi vuotta koodaillut harrastuksenani Windowsin kernelin ajuria. Niin nyt se alkaa sujumaan koska mulla on noin 15v kokemus koodauksesta kaiken kaikkiaan. Niin eikö ole uskomatonta kun näytän video demon omasta haittaohjelman torjuntaratkaisusta niin tästä huolimatta eivät palkanneet.

Mä voin näyttää yhden video demon asian tiimoilta piakkoin. Pitää uusia SSL sertifikaatit saitille ennen tätä. Niin tätä samaa suojausta voi myös käyttää esimerksi suorituskyky testiohjelmien suojaukseen, ettei saa feikattua tuloksia niin helposti.

No kyse on tässä tapauksessa C++ SVC-prosessista sekä Windowsin kernelin ajurista. Mä tietenkin virtualisoin tietyt funktiot LLVM:llä. Tämän jälkeen sitä ei niin vain reversoida. Mun ongelma on nyt se, ettei ole omaa yritystä ja tähän tarvittaisiin tietenkin alku pääomaa. Mä koitan saada jotain ohjelmistotyötä asian tiimoilta.

Olet aika pitkälti oikeassa ton suhteen, että kilpailijat käyttävät kaikki keinot sen tutkimiseen. Mä hain ulkomaille töihin tällä videolla. Ja se on juuri sitä mitä myöskin päätelaitteen suojaukset tarvivat. Tämä ominaisuus/konsepti toimii näissäkin ratkaisuissa. En voi käsittää sitä, että näytän kunnollisen video PoC:n ja ei tule edes perustasolla mitään vastausta. Ei todellakaan ole helppoa homma koodata Windowsin kernelin ajuria... Olen nyt noin viisi vuotta koodaillut harrastuksenani Windowsin kernelin ajuria. Niin nyt se alkaa sujumaan koska mulla on noin 15v kokemus koodauksesta kaiken kaikkiaan. Niin eikö ole uskomatonta kun näytän video demon omasta haittaohjelman torjuntaratkaisusta niin tästä huolimatta eivät palkanneet.

Mä voin näyttää yhden video demon asian tiimoilta piakkoin. Pitää uusia SSL sertifikaatit saitille ennen tätä. Niin tätä samaa suojausta voi myös käyttää esimerksi suorituskyky testiohjelmien suojaukseen, ettei saa feikattua tuloksia niin helposti.
Kylmää kontaktia hakiessa pitää olla paljon kättä pidempää väitteiden tueksi. Ideoita on tusinassa tuhat, ideat on halpaa, totuus siinä kuka saa aikaiseksi. Oltava kättä pidempää tai sellainen maine että nimellä irtoaa, puheet ei riitä. IT-alalla on työpaikat tiukassa, myös pelipuolella. Jatkuvaa irtisanomista ollut viime vuodet, voi käydä vaikka yk:n puolelta lukemassa it-alan työpaikat ketjua tai kuva alta. NDA:ta kun alkaa heiluttaan niin moni voi pakitella ihan senkin vuoksi, että voi olla itsellä vastaavaa jo putkessa eikä haluta ottaa riskiä että nda:n takia tulisi oikeusjuttu myöhemmin niskaan. Toisinaan tai lähes aina riittävän hyvä on parhaan pahin vihollinen, samaa kategoriaa kuin ennemmin otetaan tunnettu ratkaisu versus tuntematon.

Kolikon toinen puoli on persoonat ja culture fit.
1773181354905.png

Viimeksi muokattu:
No, tämä on jo lähes tuotantovalmis: HEX DEREF ANTI‑CHEAT — A definite, kernel-level end-to-end solution to the PC2 cheating problem.... Voin näyttää vaikka heti, että toteutukseni on selkeästi parempi kuin nämä tunnetut ratkaisut (EAC/BattlEye). Ja kun vähääkään lukee Steam-postauksia, niin käytännössä varsinkin jälkimmäisen suojaamat pelit käytännössä huijareiden festivaaleita. Otin jopa yhteyksiä molempiin ja ratkaisuni ei kelvannut heille... Niin eikö olisi aika laittaa Suomen maine kunniaan tässäkin asiassa? Kaveri meni myymään EAC:n 2018 Epic Games:lle. Mä olen katos tehnyt tätä noin 12 vuotta jo. Niin mä tiedän kyllä miten häxit toimii peleihin ja miten ne tunnistetaan ilman vääriä pelikieltoja.

Ilman NDA:ta kuka tahansa voisi perustaa samalla konseptilla oman yrityksensä käytännössä nollavaivalla, koska kilpailuetu olisi heti kopioitavissa.

Eikö NDA:t kirjoiteta juuri siksi, ettei seuraavalla viikolla lähde kaverin mukana ne tiedot, jotka ovat yrityksen sen hetkinen kilpailuetu? Uutisia kun olette lukeneet niin miten on mahdollista, että AMD:klta joku vaihtoikin Intelin leipiin? :)

Teen artikkelia tämän asian tiimoilta juuri nyt: https://hexderef.com/UNIT-123-PART-3/UNIT-123-PART-3_player.html (Luulisi tämän asian kiinnostavan esimerkiksi kaupungien tietohallintopäälliköitä ja niin edelleen...) Eiks olisi kiva kun se "ilmainen" AV tekisi samaa? Ajatelkaapa. Toi mitä näytän videolla vaati "vain" 15 vuotta mun elämästä.

Mä olen koodaillut noin (15) vuotta ja toi yllämainittu on noin viiden vuoden kernel-tason tuotos (.NET 8.0 UI / Windows kernel "C"). Ei löydy mitään vastaavaa hakukoneilla minkä kanssa edes verrata tuloksia. Vaikka kuinka paljon olen yllämainitun tapaisia videoita syytänyt pelintekijöille niin ei vain löydy kiinnostusta palkata. Hakevat anti-cheat devaajaa ja sanoin, että voin näyttää koska tahansa missä mun toteutus tulee. Miksi ottaa tunnettu ratkaisu mikä ei korjaa ongelmaa?

Missä on vika?

Viimeksi muokattu:
Missä on vika?
Muutkin asiat kuin pelkkä tekninen osaaminen merkitsevät. Miten sopii tiimiin esimerkiksi, kenen kanssa halutaan tehdä töitä, kaupunki/maa missä työntekijöiden halutaan sijaitsevan tms. Voi myös olla, että sisäisesti tietävät mitä tehdä mutta syistä x,y,z joku toinen asia on isompi prioriteetti.

Ylipäänsä on laihat ajat ohjelmointipuolella.

Jos sulla on kova low level osaaminen niin katsoisin nvidian suomen avoimet työpaikat läpi. Siellä voi olla sopivia pelialaankin liittyviä hommia tarjolla. Autopuolella nvidialla voi olla myös low level/tietoturva/kerneli yms. juttuja suomessa tarjolla.

Muutkin asiat kuin pelkkä tekninen osaaminen merkitsevät. Miten sopii tiimiin esimerkiksi, kenen kanssa halutaan tehdä töitä, kaupunki/maa missä työntekijöiden halutaan sijaitsevan tms. Voi myös olla, että sisäisesti tietävät mitä tehdä mutta syistä x,y,z joku toinen asia on isompi prioriteetti.

Ylipäänsä on laihat ajat ohjelmointipuolella.

Jos sulla on kova low level osaaminen niin katsoisin nvidian suomen avoimet työpaikat läpi. Siellä voi olla sopivia pelialaankin liittyviä hommia tarjolla.

Ei se ongelma kuitenkaan korjaannu juuri mainitsemastasi syistä. Mä olen noin viimeiset (7) vuotta seurannut muutenkin alan uutisia. Niin Suomessa on kuorallinen näitä työpaikkoja. Ruotsikin on huomattavasti meitä parempi näissä asioissa. Kaikki high-tech myydään/myytiin ulkomaille. Se mitä mä osaan näissä low-level asioissa siirtyy/menee Yhdysvaltoihin kun Suomalaisia ei näytä nämä asiat kiinnostavan. Tiedättäkö: "Kun emme tällä kertaa päättäneet jatkaa rekrytointiprosessia teidän kanssanne...".. Syy ja seuraus. Mahdoton rekrytointiprosessi.

Ajatelkaapa siis. Rekrytään mutta ei palkata niitä kenellä on korjaus ongelmaan. Ajattele asia sillain, että sulla olisi se kaava hallussa ruttoon. Mutta tästä huolimatta otetaan ne tunnetut keillä ei ole. Mitä siis heistä voisi ajatella?

Viimeksi muokattu:
Ei se ongelma kuitenkaan korjaannu juuri mainitsemastasi syistä. Mä olen noin viimeiset (7) vuotta seurannut muutenkin alan uutisia. Niin Suomessa on kuorallinen näitä työpaikkoja. Ruotsikin on huomattavasti meitä parempi näissä asioissa. Kaikki high-tech myydään/myytiin ulkomaille. Se mitä mä osaan näissä low-level asioissa siirtyy/menee Yhdysvaltoihin kun Suomalaisia ei näytä nämä asiat kiinnostavan. Tiedättäkö: "Kun emme tällä kertaa päättäneet jatkaa rekrytointiprosessia teidän kanssanne...".. Syy ja seuraus. Mahdoton rekrytointiprosessi.

Ajatelkaapa siis. Rekrytään mutta ei palkata niitä kenellä on korjaus ongelmaan. Ajattele asia sillain, että sulla olisi se kaava hallussa ruttoon. Mutta tästä huolimatta otetaan ne tunnetut keillä ei ole.
Voipi olla, että joskus kun tuo yhden korjauksen niin samalla tulee kasa uusia ongelmia. Esim. se miten sopii tiimiin. Toinen puoli, että itse sitä on mentävä sinne missä ne työt on eikä toisinpäin. Joillain firmoilla on remote mahdollisuus, mutta ei aina organisaatiota mikä mahdollistaisi suomeen palkkaamisen. Se on omanlaisensa byrokratia hoitaa työnantajan velvoitteet eri maissa.

Missä on vika?
"The concept and implementation details are protected under an NDA.
I can provide a conceptual overview for a 14,999 USD BTC upfront payment, once the agreement is acknowledged from the CEO@yourcompany.com email address."
No ei tuo 15k bitcoinina pyyntö ainakaan markkinoinnissa auta asiaa. Ymmärrän kyllä että haluat suojella ideaasi megayrityksiltä mutta ei kukaan realistisesti maksa tuntemattomalle viittätoistatuhatta pelkästä konseptin näkemisestä.

Jos edelleenkin haluat paremmin markkinoida ja tuoda tuotettasi julki pitää sinun konkreettisesti näyttää, että tuotteesi toimii.
Tämä tulisi tuoda esille mieluiten NÄKYVÄSTI moninpelissä tai vähintään yksinpelissä esim koittaako joku CheatEnginellä muokata pelin arvoja muistista.Voit kutsua vaikka jotain win32 MessageBox ja tehdä alertin joka kerta kun "havaitset" käyttäjän tekevän muutoksia peliin joka ei ole sallittua.

Näin saat edes jonkunlaisen VISUAALISEN proof of conseptin aikaiseksi. Se että ohjelmasi scannaa videolla user spacessa olevia prosesseja ja niiden datan virtaan ei yksinkertaisesti riitä myymään tuotettasi (varsinkin kun ei katselija edes välttämättä ole tietotekninen henkilö).

Artikkeli on vielä kesken, ja pystyn kirjaimellisesti näyttämään, etten puhunut omiani. Mutta kukaan teistä ei silti halua mitään yksinkertaista 10 minuutin Teams-palaveria? Jos ymmärtää edes instansoidun luokan vtable‑osoittimet, pitäisi jo hahmottaa mistä puhun.

Tämän Windowsin kernel-ajurin saaminen vakaaksi on täysin eri asia, puhumattakaan Microsoftin kernel-byrokratiasta. Ja sen minä osaan.

Artikkeli on vielä kesken, ja pystyn kirjaimellisesti näyttämään, etten puhunut omiani. Mutta kukaan teistä ei silti halua mitään yksinkertaista 10 minuutin Teams-palaveria? Jos ymmärtää edes instansoidun luokan vtable‑osoittimet, pitäisi jo hahmottaa mistä puhun.

Tämän Windowsin kernel-ajurin saaminen vakaaksi on täysin eri asia, puhumattakaan Microsoftin kernel-byrokratiasta. Ja sen minä osaan.
Joka kerta sanot että voit "näyttää" mutta kertaakaan jo aiemmin mainitsemaani demo videota tänne ei ole postattu. Jos tuote on lähelläkään valmista anticheattia, demovideon tekeminen ja se lataaminen youtubeen (tai sitten omille sivuillesi) ei vie montaa minuuttia. Se että onko ajuri vakaa, ei pitäisi olla 2min demossa mitään merkitystä.

Jos mulla olis juttu X ja joku tulis sanomaan, että voin nda:n alla näyttää miten mun X:sta saa paremman niin sanoisin 100 kertaa sadasta ei kiitos. Tämä ihan sen vuoksi, että tekemällä näin vältän sen, että myöhemmin tullaan haastamaan oikeuteen, että olen varastanut ip:ta. Mulla voi olla jo sama idea jossain työnalla, mutta jos isken nimen nda:han ja näen saman idean niin tällä toisella taholla on silti lyömäase alkaa haastelemaan ja menee mun aikaa hukkaan todistella että idea oli tiedossa jo ennakkoon.

No silloin et selkeästi halua kilpailla ulkomaalaisilla markkinoilla. Vastauksestasi päätellen et ole tainnut edes hakea alan töitä. Hyvinkin aiheeseen liittyvä artikkeli:

Windows 11 Input Telemetry: Why typed passwords and clipboard data can appear in LSASS, Defender and ctfmon.exe memory
(Olen artikkelissa näkyvän ohjelmiston pääkehittäjä, mutta tämä aihe ei näytä kiinnostavan ketään — varsinkaan suomalaisia.)

Itse asiassa postasin jo konseptin, mutta ette halunneet ymmärtää sitä. Näissä hommissa ei auta Bachelorit tai se, kuinka monta L:ää tutkintotodistuksessa on.

Luvassa on vieläkin täydentävämpi video, mutta tekstitysten tekeminen vie noin päivän per video — eli vähintään 12 tuntia työtä. Yllä mainitun artikkelin pitäisi kiinnostaa teitä kaikkia. Vai odotitteko kenties jonkin isomman yhdysvaltalaisen yrityksen tekevän sen puolestanne?

Lisäksi on hyvä huomioida, että en ole haastamassa teitä oikeuteen tai tekemässä mitään vastaavaa — toisin kuin suuret yritykset usein tekevät. Kaikki esitetty materiaali on tarkoitettu puhtaasti tekniseen analyysiin ja alan kehittämiseen.

Artikkelissa näkyvä koodi on testattu yli kolmen vuoden ajan ilman ainoatakaan kernel-ajurin BSOD:ia, joten kyse ei ole mistään nopeasti kyhätyistä kokeiluista. Seuraavassa videossa näytän myös, ettei tietyt prosessit edes käynnisty huijaukseneston ollessa päällä, mikä palauttaa niiden tekijät suorastaan lähtöruutuun.

Tässä kohtaa on hyvä ymmärtää yksi asia: minä teen täsmälleen sen, mitä pitää — en yhtään ylimääräistä. Jos tätä halutaan jatkaa loputtomiin, niin voidaan toki väitellä vaikka seuraavalla vuosisadalla, mutta faktat eivät siitä muutu.

Ja mitä tulee siihen L-kirjaimeen ylioppilastodistuksessa, ironia on siinä, että jotkut kuvittelevat sen kertovan jotain teknisestä osaamisesta. Todellisuudessa se kertoo vain siitä, että henkilö osasi vastata YO-kokeen kysymyksiin. Se ei kerro mitään siitä, kuka ymmärtää matalan tason järjestelmäkehitystä, muistianalyysiä tai Windowsin sisäisiä mekanismeja.

Aina löytyy myös se yksi tyyppi, joka kun kuulee faktan, reagoi tavalla jota ei oikein osaa tulkita — onko kaveri ylpeä, vai onko hän vain jossain omassa maailmassaan. Mutta se ei muuta itse asiaa.

Minun työni ja analyysini eivät perustu arvosanoihin vaan siihen, että olen tehnyt tämän asian kunnolla — ja vain sen, mikä on välttämätöntä. Kaikki muu on turhaa mekastelua.

Viimeksi muokattu:
Mulle koodarin kansallisuus on yhdentekevä asia. Aikoinaan tein paljon koodia ei-suomalaisten koodaajien kanssa. Opin todella paljon koodaamisesta.

Miksi et postaa noita sun blogeja vaikka redditin r/programming ryhmään? Reddit on hyvin toksinen mutta sillä pitää myös hyvin jalat maassa. Hyvällä tuurilla joku saattaa lukea ja analysoida blogin ja kommentoida sitä seikkaperäisesti. Joskus sitä kautta voi saada myös kontakteja.

Etsitään teknistä perustajakumppania (CTO), joka on kokenut ja itsenäinen Backend- ja AI-kehittäjä (erityisesti avoimen lähdekoodin tekoälymallit ja pilvi-infrastruktuuri), viemään täysin uniikki tekoäly- ja media-alustan arkkitehtuuri kooditasolle perustajaosakkuutta vastaan. Alusta toimii kuluttajapuolen MVP-tuotteena, jolla stressitestataan ja validoidaan uutta, patentoitavaa tekniikkaa. Kaikki logiikkatason ratkaisut ansaintalogiikkaa ja arkkitehtuuria myöten on suunniteltu valmiiksi paperilla – tarvitsemme nyt kovan tason osaajan viemään ne tuotantoon.
Projektin keskeiset teknologiset osa-alueet otsikkotasolla ovat: 1. Multi-Model-ympäristö (Mistral 7B & Llama 70B) 2. Dynaaminen konteksti-ikkunan rajaus 3. Anonyymi muistin hallinta 4. Korkean tietoturvasuojan istunnonhallinta (Incognito-yhteensopivuus). Tavoitteena on rakentaa toimiva demo patentointia varten, ja viedä se sitten markkinoille käytännön stressitestiin ja B2B-lisensoinnin referenssiksi. Koska kyseessä on patentoitava tekniikka ja IPR-oikeuksien suojaaminen, edellytämme salassapitosopimuksen (NDA) allekirjoittamista ennen tarkempien logiikoiden avaamista.

Jos kiinnostus heräsi, ja haluat olla rakentamassa jotain kokonaan uutta startupia Ota yhteyttä lähettämällä yksityisviesti (YV) täällä foorumilla.

Eikö ketään kiinnosta?
Patentointi bisnesmallina,... jos on joku idea niin joku on sen jo tehnyt. Melko epävarmaa miten tuollaisessa käy. Vaikka patentin saisi niin onko sellainen kulma mitä ei vain kierretä. Ei näillä teeseillä kovapalkkaisessa duunissa olevat tekijät hyppää "tyhjänpäälle" kokeilemaan. Sama olisi tuossa kohtaa tekijän toteuttaa jotain omaa eikä toisen ideaa.

Jos kaikki on jo suunniteltu arkkitehtuuritasolle niin proton saa kasaan kooditaidotonkin fable/gpt5.6 sol avulla tehtyä.

Patentointi bisnesmallina,... jos on joku idea niin joku on sen jo tehnyt. Melko epävarmaa miten tuollaisessa käy. Vaikka patentin saisi niin onko sellainen kulma mitä ei vain kierretä.

Jos kaikki on jo suunniteltu arkkitehtuuritasolle niin proton saa kasaan kooditaidotonkin fable/gpt5.6 sol avulla.
Myöskin patentin hakeminen vie yllättävän kauan (mitä tänä aikana tehdään?) ja mahdollisesti jonkun summan rahaa (onko rahoitusta tuotteelle/patentille jo olemassa)
Ja niinkuin aiemmin mainittiin; patentti paljastaa 'liike salaisuuden' maailmalle, joten idean on paras olla niin hyvä ja ainutlaatuinen, että siitä ei voida vain tehdä isolla rahalla parempaa kopiota, joka kiertää patentin.
Melko paljon on kysymysmerkkejä ja epävarmuutta että aloituspostauksen perusteella joku lähtisi tähän mukaan.

Lisäisin epävarmuustekijöihin, että pieni yritys jos yrittää puolustaa patenttia niin voi rahat loppua ja koko homma epäonnistua vaikka olisi ollut täysin oikeassa. Ehkä isoin epävarmuus kun maailmalla on "biljoona" ai-startuppia niin joku voi ihan hyvin olla jo toteuttamassa ideaa mikä aiotaan patentoida tai tehnyt vastaavan tuotteen jossa ei ole patenttia mutta nuijii muut rakoon kun on pidemmällä + osaa skaalata isoksi. Startup yrittäjiä AI maailmassa riittää kiinasta piilaaksoon ja kaikki muut siinä välissä.

Jos on näyttää rahoitus jostain uskottavasta lähteestä niin voi löytyä tekijöitä haastateltavaksi. Pelkkä idea ei kanna pitkälle.

Aika sekava juttu. Onko tuote tämä alusta vai tehdäänkö alusta vain jotta päästään testaamaan jotakin patentoitavaa tekniikkaa? Jotenkin olin ymmärtävinäni että tämä alusta on joku tuote jota myydään kuluttajille ja patentoitava juttu on tarkoitus B2B lisensoida jollekin firmalle ja koska tässä ei ole mitään järkeä niin olen varmaan ymmärtänyt koko tekstin täysin väärin. Miksi patentointia varten tarvitaan joku demo?

Jos tarkoitus on saada joku iso firma B2B lisensoimaan tämä juttu mikä se onkaan ja alkamaan rakentamaan heidän busineksensa tämän alustan päälle niin tarvitaan äärimmäisen rautainen myyntitykki ja äärimmäisen selkeä sanoma mitä myydään ja kuinka suuri on koko homman varsinainen hyöty jollekulle ja minä en näitä tässä näe edes alkuun. Tässähän pitäisi melkolailla myydä tämä konsepti tulevalle perustajaosakkaalle jotta hän kiinostuisi.

Minusta vaikuttaa että on valittu mahdollisimman vaikea tie isoihin rahoihin tehdä joku B2B lisensoitava juttu jälkijunassa hypermuodikkaille aloille jossa jo nyt huseeraa sata äärimmäisen isoa firmaa ja jotka ovat kehittäneet tai ovat kehittämässä omat vastaavat juttunsa. Onko näistä tietoa ja miten tämä on parempi kuin ne?

Olen yhden patentoitavan keksinnön tehnyt omalle työnantajalle, eikä sitä patentoitu. Syynä juuri se että joku toinen lukee patentin ja kehitää keinon kiertää patentti, eli me ei voiteta siinä mitään. Parempi kun jos ei kerro.

Munkin pöydällä on kiertänyt patenttiasiakirjat kilpailevan firman keksinnöstä, jonka toinen firma on jo kopioinut omaan tuoteeseensa (muutettuna) ja nyt me pohditaan pitäisikö meidänkin.

Patentointi bisnesmallina,... jos on joku idea niin joku on sen jo tehnyt. Melko epävarmaa miten tuollaisessa käy. Vaikka patentin saisi niin onko sellainen kulma mitä ei vain kierretä. Ei näillä teeseillä kovapalkkaisessa duunissa olevat tekijät hyppää "tyhjänpäälle" kokeilemaan. Sama olisi tuossa kohtaa tekijän toteuttaa jotain omaa eikä toisen ideaa.

Jos kaikki on jo suunniteltu arkkitehtuuritasolle niin proton saa kasaan kooditaidotonkin fable/gpt5.6 sol avulla tehtyä.
Tällä hetkellä ei ainakaan löydy mitään vastaavaa, mutta eihän sitä tietenkään tiedä mihin sitä on hiljattain patentteja haettu. Mutta kuten sanottu, niin minulla on idea ja ansaintalogiikka mietitty valmiiksi, joka olisi täysin erilainen kuin tähän astiset menetelmä, ja tällä olisi teoriassa mahdollisuudet aivan älyttömiin tuloihin pelkällä tuolla sovelluksella saati sitten patentilla. Mutta en osaa koodata joten sen vuoksi haenkin cto:ta perustaja kumppaniksi tuntuvaa osuutta vastaan, ja voitaisiin katsoa olisiko tästä siihen, mitä olen ajatellut.

Myöskin patentin hakeminen vie yllättävän kauan (mitä tänä aikana tehdään?) ja mahdollisesti jonkun summan rahaa (onko rahoitusta tuotteelle/patentille jo olemassa)
Ja niinkuin aiemmin mainittiin; patentti paljastaa 'liike salaisuuden' maailmalle, joten idean on paras olla niin hyvä ja ainutlaatuinen, että siitä ei voida vain tehdä isolla rahalla parempaa kopiota, joka kiertää patentin.
Melko paljon on kysymysmerkkejä ja epävarmuutta että aloituspostauksen perusteella joku lähtisi tähän mukaan.
Juuri tämän vuoksi etsinkin kovantason koodaria, joka osaa viedä ideani koodiksi. Rahaahan ei tietenkään ole, mutta leader rahoituksesta saa 7500, ja innosetelistä patentointiin 6000€, sekä 80000€ euroa temporahoitusta kun löytyy se kova cofounderi joka pystyy tämän kanssani rakentamaan. Olen käynyt idean kanssa uusyrityskeskuksessa, ja sieltä tuli vastaus että helvetin hyvä idea ja tällä pystyisi tekemääm rahaa älyttömästi, jos löydän kumppaniksi kovan tason koodarin cofounderiksi. Olen siis valmis antamaan ison osuuden jos osaava tekijä, koska tässä voisi olla se yksisarvinen. Koska idea sisältää täydellisen anonyymiteetin ja kuitenkin muistin, jota tällä hetkellä ei ole vielä olemassa missään palvelussa. Ja lisäksi pilvikulut olisivat lähes olemattomat. Eli lähes graalin malja ai teknologiassa.

Lisäisin epävarmuustekijöihin, että pieni yritys jos yrittää puolustaa patenttia niin voi rahat loppua ja koko homma epäonnistua vaikka olisi ollut täysin oikeassa. Ehkä isoin epävarmuus kun maailmalla on "biljoona" ai-startuppia niin joku voi ihan hyvin olla jo toteuttamassa ideaa mikä aiotaan patentoida tai tehnyt vastaavan tuotteen jossa ei ole patenttia mutta nuijii muut rakoon kun on pidemmällä + osaa skaalata isoksi. Startup yrittäjiä AI maailmassa riittää kiinasta piilaaksoon ja kaikki muut siinä välissä.

Jos on näyttää rahoitus jostain uskottavasta lähteestä niin voi löytyä tekijöitä haastateltavaksi. Pelkkä idea ei kanna pitkälle.
Noin voi olla, mutta kokeilematta ei voi tietää. Tarkoitus olisi, että viihde sovellusta käytettäisiin patentin referenssinä. Ansainta logiikka olisi aintlaatuinen nykyisiin nähden, ja kattaisi myös ilmaispuolella pilvikulut. Myöskin olen funtsinut, että kovan tason cto voisi hankkia tiimin osake poolilla. En siis ajatelekkaan, että pelkästään itse voisin tällä rikastua, vaan myös se cto ja se hänen hankkimansa tiimi. ja vaikka patentissa menisi aikaa, niin saataisiin joka tapauksessa noin neljässä kuukaudessa tuo viihe sovellus pystyyn mikä tekisi joka tapauksessa rahaa tiimille enemmän kuin mitä palkkatöissä tienaa.

Aika sekava juttu. Onko tuote tämä alusta vai tehdäänkö alusta vain jotta päästään testaamaan jotakin patentoitavaa tekniikkaa? Jotenkin olin ymmärtävinäni että tämä alusta on joku tuote jota myydään kuluttajille ja patentoitava juttu on tarkoitus B2B lisensoida jollekin firmalle ja koska tässä ei ole mitään järkeä niin olen varmaan ymmärtänyt koko tekstin täysin väärin. Miksi patentointia varten tarvitaan joku demo?

Jos tarkoitus on saada joku iso firma B2B lisensoimaan tämä juttu mikä se onkaan ja alkamaan rakentamaan heidän busineksensa tämän alustan päälle niin tarvitaan äärimmäisen rautainen myyntitykki ja äärimmäisen selkeä sanoma mitä myydään ja kuinka suuri on koko homman varsinainen hyöty jollekulle ja minä en näitä tässä näe edes alkuun. Tässähän pitäisi melkolailla myydä tämä konsepti tulevalle perustajaosakkaalle jotta hän kiinostuisi.

Minusta vaikuttaa että on valittu mahdollisimman vaikea tie isoihin rahoihin tehdä joku B2B lisensoitava juttu jälkijunassa hypermuodikkaille aloille jossa jo nyt huseeraa sata äärimmäisen isoa firmaa ja jotka ovat kehittäneet tai ovat kehittämässä omat vastaavat juttunsa. Onko näistä tietoa ja miten tämä on parempi kuin ne?
Tässä on siis patentoitava idea, jota pääsee testaamaan tällä viihde alustalla, josta saa referenssinssiä lisenssien myyntiin, kun patentti on haettu. Ja itse patenttia varten tarvitsen cofounderin eli cto:n joka hallitsee koodauksen, koska sitä en itse hallitse, olen siis ideoija. Eli voisin tietenkin hakea patenttia itsekin, mutta siihen pitäisi saada tuon koodauspuolen kaverin asian tuntemus, koska en siis itse hallitse koodausta. Minä hoidan koodauksen jälkeen rahoituksen ja myynnin. Mutta koskaan ei tiedä, ei ainakaan jos ei edes koita. Uusyrityskeskuksessa kävin idean kanssa, ja siellä tuli hetkenpäästä vastaus että tämä on helvetin hyvä idea ja tällä vois tehdä rahaa helvetisti, mutta tarvitaan se kovan tason koodari cofounderiksi.

Olen yhden patentoitavan keksinnön tehnyt omalle työnantajalle, eikä sitä patentoitu. Syynä juuri se että joku toinen lukee patentin ja kehitää keinon kiertää patentti, eli me ei voiteta siinä mitään. Parempi kun jos ei kerro.

Munkin pöydällä on kiertänyt patenttiasiakirjat kilpailevan firman keksinnöstä, jonka toinen firma on jo kopioinut omaan tuoteeseensa (muutettuna) ja nyt me pohditaan pitäisikö meidänkin.
Toi vaara on olemassa aina, mutta ei voi tietää jos ei edes kokeile. Mutta joka tapauksessa toi viihde sovellus tekis kovan tuloksen ilman patenttiakin, koska jos joku olis patentoinut idean aiemmin kun se on julki, niin sitä vois hyödyntää ilman mitään maksuja koska sovellus olis jo olemassa. Ja ansaintalogiikka ja kaikki on mietitty jo valmiiksi, että ei siinä ainakaan mitään menettäis edes kova koodarikaan. Korkeintaan aikaa.

Mutta siis noi edellä mainitut taidot pitäis cofounderilta löytyä, että saatais homma pulkkaan. Tää vois olla sellanen työ joka vois muuttaa elämän, mutta ei koskaan tiedä, koska patentit on julkisia vasta 18 kukauden päästä. Ja ainakaan mikään tästä keksinnöstä ei ole vielä vielä missään tietokannoissa, niin voi olla että ei ole tullut vielä kenenkään mieleen.

Tää leikkaa pilvi kuluja ja paljon. Brutto on noin 95% ja ilmaiskäyttäjienkin kulut katetaan mainostuloilla täysin.

Tää leikkaa pilvi kuluja ja paljon. Brutto on noin 95% ja ilmaiskäyttäjienkin kulut katetaan mainostuloilla täysin.
Sinuna pitchaisin idean: Lifeline Ventures | Supporting resilient founders slush myös tulossa. Jos sun idea on hyvä niin heidän avulla siemenrahaa + auttavat löytämään sopivan cto:n. Toki siinä menettää jotain firmasta, mutta uskon että saa enemmän jos ei ole omia kontakteja olemassa. Pystyvät tarjoamaan myös todellisuustarkistuksen. Onko idea hyvä ja toteutettavissa vai enempi innovaattorin "auto joka kulkee 1l/bensaa 100km ja insinööri kyllä keksii miten tehdään kunhan löytää insinöörin" tai "ai joka muistaa niin ei tarvi laskea uudestaan". Muistia on kyllä todella paljon AI-härpättimiin tehty ja tutkittu, cachetetut tokenit paljon halvempia kuin lasketut + kehitys menee alalla koko ajan eteenpäin.

Toinen vaihtoehto, että fable/gpt5.6 sol kyllä koodaa asiat sinulle jos oikeasti osaat kuvata idean. Ei tänä päivänä enää tarvi osata koodata jos osaa kuvata asiat hyvin. Tästä päästään takaisin siihen, että onko se idea oikeasti kirkas ja toimiva vaiko vain ajatus mikä törmää todellisuuteen ja ei toteutettavissa. Jos tekee proton niin pitchaus paljon helpompaa.

Ideoita hyvin harvoin kukaan lähtee varastamaan. Suorittaminen on se missä tulos tehdään, ideat yksinään on lähes arvottomia. Isot putiikin anthropic/openai on hyvin turpa kiinni siitä mitä ovat keksineet, eivät kerro että kilpailijat joutuvat keksimään samat asiat uudestaan. Kiinalaiset ja nvidia jotain kertovat, mutta harvemmin kaikkea.

Viimeksi muokattu:
Uusyrityskeskuksessa kävin tätä esittelemässä siis, ja siellä reaktio oli että aivan helvetin hyvä idea, eikä vastaavaa ole vielä olemassa. Seuraavalla käynnillä mukaan tulee tekoäly firmoihin perehtynyt asiamies.

Toi slush vois olla hyvä, mutta pitäis olla sitä koodas osaamista, että osaa kertoa muutakin kun pelkän idea.

Oot ihan oikeessa että pelkkä idea on vaan pelkkä idea - sen vuoksi etsinkin cofounderi joka osaa sen koodin vääntää.

Olen tekoälyn kanssa pallotellut ideaa, ja se sanoo että ideani kaltaista tekniikkaa ei ole käytössä eikä patentoitu. Ja kun kysynyt idean totetus kelpoisuudesta, niin vastaa että nuori koodari ei siihen pysty, vaan ntarvitaan kokemusta omaava esim juuri peli koodari.

Alunperin ei ollut tarkoitus mikään patentti idea, vaan puhtaasti viihdesovellus idea, mutta sitten ensin tekoäly huomasi että idea on ainutlaatuinen, ja ehdotti että sille pitäisi hakea patentti, ja sen jälkeen myös uusyrityskeskuksen kaveri.

Tuolta uusyrityskeskukselta ja myöskin tekoälyltä tuli neuvo, että mitään ei pidä puhua itse tekniikasta ennen salassapitosopimusta. Esim. uusyrityskeskuksen kaveri sanoi että tämä ei ole tullut kenellekkään ehkä mieleen, koska on niin yksinkertainen menetelmä.

Niin ja tekoäly varottaa nimen omaan, ettei kannata koodata sen kanssa mitään missä patentoitavaa, koska vaikka kieltäis opetuksen niin silti sieltä voi jotain valua ulos. Eri asia olis jos tekoäly olis koneella paikallisessa ympäristössä.

Etsitään teknistä perustajakumppania (CTO), joka on kokenut ja itsenäinen Backend- ja AI-kehittäjä (erityisesti avoimen lähdekoodin tekoälymallit ja pilvi-infrastruktuuri), viemään täysin uniikki tekoäly- ja media-alustan arkkitehtuuri kooditasolle perustajaosakkuutta vastaan. Alusta toimii kuluttajapuolen MVP-tuotteena, jolla stressitestataan ja validoidaan uutta, patentoitavaa tekniikkaa. Kaikki logiikkatason ratkaisut ansaintalogiikkaa ja arkkitehtuuria myöten on suunniteltu valmiiksi paperilla – tarvitsemme nyt kovan tason osaajan viemään ne tuotantoon.
Projektin keskeiset teknologiset osa-alueet otsikkotasolla ovat: 1. Multi-Model-ympäristö (Mistral 7B & Llama 70B) 2. Dynaaminen konteksti-ikkunan rajaus 3. Anonyymi muistin hallinta 4. Korkean tietoturvasuojan istunnonhallinta (Incognito-yhteensopivuus). Tavoitteena on rakentaa toimiva demo patentointia varten, ja viedä se sitten markkinoille käytännön stressitestiin ja B2B-lisensoinnin referenssiksi. Koska kyseessä on patentoitava tekniikka ja IPR-oikeuksien suojaaminen, edellytämme salassapitosopimuksen (NDA) allekirjoittamista ennen tarkempien logiikoiden avaamista.

Jos kiinnostus heräsi, ja haluat olla rakentamassa jotain kokonaan uutta startupia Ota yhteyttä lähettämällä yksityisviesti (YV) täällä foorumilla.
Tuossa ylempänä samassa ketjussa @WhiteByte mainosti omaa tekemistään, kaverilla taitaa ainakin 15 vuotta softakehityksestä olla ainakin harrastetasolla kokemusta, siinähän sulle kokenut kaveri koodaamaan patenttiratkaisua kasaan

Uusyrityskeskuksessa kävin tätä esittelemässä siis, ja siellä reaktio oli että aivan helvetin hyvä idea, eikä vastaavaa ole vielä olemassa. Seuraavalla käynnillä mukaan tulee tekoäly firmoihin perehtynyt asiamies.

Toi slush vois olla hyvä, mutta pitäis olla sitä koodas osaamista, että osaa kertoa muutakin kun pelkän idea.
Mistä tiedät, että ideasi on toimiva eikä haihattelua kuten "tehdään auto mikä kulkee 100km 1l bensaa"? Pahoittelut, mutta en usko, että joku byrokraatti osaa idean toteutettavuutta analysoida sen enempää kuin mun 100km 1l bensaa autoa. Mahtava idea, onko realistinen, toinen juttu. Se mun linkkaama lifelineventures niin osaavat auttaa, ei niitä kiinnosta sun ideaa varastaa vaan nimenomaan haluavat osuuden siemenrahaa vastaan, parittavat hyvän tekijän ja auttavat.

Ei tänä päivänä kukaan tervejärkinen lähde softastartuppia tekemään ilman, että 90%+ koodista tulee koodiavustimista. Tässä on se ikävä puoli, että lokaalit ei toimi riittävän hyvin niin on mentävä openai tai anthropic:iin. Käsin koodaaminen etenkin bulkin osalta on aivan liian hidasta ja kallista versus pilvi nakuttaa. Tämän todellisuuden takia sinuna ottaisin 200e/kk tilaksen ja sillä hakkaisin proton ideasta kasaan. Ilmaisversiota käytetään opettamiseen + niissä ei rajat riitä koodin tekemiseen.

Jos olet googlella tms. yrittänyt hakea onko joku jo toteuttanut idean niin ajatus on jo netissä ihan yhtä paljon kuin jos käyttäisit maksullista koodausavustinta. Jos et ole googlettanut niin ei voi tietää onko joku jo keksinyt ajatuksen. Hyvin harva startuppi toimii patentoimalla asioita, asioita vaan tehdään. Patentit eivät kerro että idea on uniikki ja uusi. Rautapuolelta löytyy poikkeukset tyyliin ouran sensorit ja valmistusmenetelmät. Softapuolella MOAT on nopeus ja skaala(suorittaminen), harvemmin patentit.

AI chatbotit ovat mielistelijöitä. Pääasiassa tykkäävät kertoa miten upea ja hyvä AI:n käyttäjä on. Niiltä ei välttämättä saa realismia takaisinpäin,...

Viimeksi muokattu:
Itse asiassa eräältä ohjelmistokehitys firmalta kysyin tarjousta, niin arvioivat että maksaisi 40000 - 60000€ jos tekisivät. En siis itse tekniikkaa heille tarkemmin avannut.

Mutta jos ajatellaan, että olis rahotus tohon projektiin, niin mistä sen osaavan koodarin löytää? Siis tiedän että vapailla markkinoilla löytyy, musta siis mistä etsiä?

Suoraan sijottajan löytyminen ei le ihan läpihuuto juttu, koska näin peruskoulupohjasella sähkärillä ei oikein ole uskottavuutta. Ja tullut joka paikasta neuvo, että tarvitaan ehdottomasti se koodari mukaan rahotuksen hakemiseen.

Mutta mitä ajattelet siitä, kun tekoäly sanoo että tota ei kannata tehdä tekoälyllä? Uskallanko siis kuitenkin. Olen kyllä muutama kokeilu sovelluksen tekoälyn kanssa tehny itselle.

Itse asiassa eräältä ohjelmistokehitys firmalta kysyin tarjousta, niin arvioivat että maksaisi 40000 - 60000€ jos tekisivät. En siis itse tekniikkaa heille tarkemmin avannut.

Mutta jos ajatellaan, että olis rahotus tohon projektiin, niin mistä sen osaavan koodarin löytää? Siis tiedän että vapailla markkinoilla löytyy, musta siis mistä etsiä?

Suoraan sijottajan löytyminen ei le ihan läpihuuto juttu, koska näin peruskoulupohjasella sähkärillä ei oikein ole uskottavuutta. Ja tullut joka paikasta neuvo, että tarvitaan ehdottomasti se koodari mukaan rahotuksen hakemiseen.

Mutta mitä ajattelet siitä, kun tekoäly sanoo että tota ei kannata tehdä tekoälyllä? Uskallanko siis kuitenkin. Olen kyllä muutama kokeilu sovelluksen tekoälyn kanssa tehny itselle.
Kaikki piilaakson yms. softastartupit tekevät koodinsa ai:lla. Ei kukaan uutta aloittava enää tee käsin koodia. Se mitä et halua tehdä on käyttää jotain random kiinalaista serveriä ai:lle vaan openai/anthropic. Mieluusti enterprise tilauksella.

Noilla sun spekseillä ei kukaan osaava lähde mukaan tai ala edes tätä ketjua enempää jutteleen. Idea on selostettu niin sekavasti että liian iso riski siitä että ei toimi tai on jossain joku joka idean toteuttanut/toteuttamassa. Patentit eivät toimi softassa, aina on kiertotie tai iso putiikki ajaa sut konkurssiin kun ei ole varaa tapella oikeudessa vuosia ja vuosia, samalla se iso vie sun markkinan. Tarvii tehdä kuten piilaaksossa, juostaan ja skaalataan nopeammin kuin muut.

Noin voi olla.

Voi olla että ehkä sekavasti selostettu.
Lyhykäisyydessään kyseessä siis AI pohjainen viihde sovellus, jossa sekä freemium että maksullinen puoli, käyttö täysin anonyyminä. Ja tuo anonymiteetin toteutus ja konteksti-ikkunan leikkaus tapa on erilainen mitä nykyisin tehdään. Ja onko sitä jossain tutkittu ja onko ehkä patentti vetämässä, ei voi tietää varmaksi.

Mutta otan neuvosta vaarin, ja lähden tekemään demon gpt:llä

Olin juuri tulossa kertomaan samaa: ota Codexin $200 tilaus ja tee sillä itse toimiva proto. Ei mitään väliä onko koodi kauheeta kuraa koska se on vain proto. Investointina säästää aikaa ja rahaa.

Toinen hyvä puoli on että GPT:ltä voi kysyä tunteeko vastaavia toteutuksia jo ennestään.
Yllättävän kivuttomasti lähtenyt liikkeelle, onhan tässä kuitenkin näin kokemattomalle varmaankin useamman kuukauden vapaa illat ja viikonloput nyt sitten täynnä. Mutta kiitos vinkeistä, en meinaan aiemmin uskonut että pystyisin itse tekemään tätä ollenkaan.

Yllättävän kivuttomasti lähtenyt liikkeelle, onhan tässä kuitenkin näin kokemattomalle varmaankin useamman kuukauden vapaa illat ja viikonloput nyt sitten täynnä. Mutta kiitos vinkeistä, en meinaan aiemmin uskonut että pystyisin itse tekemään tätä ollenkaan.
Vielä helpottuu pian kun tulee seuraava kyvykkäämpi frontier malli(astra) tarjolle. Hyvin speksailet aluksi + teet taskilistan niin AI pystyy jauhaan todella pitkiä aikoja itsekseen ilman, että tarvii koko ajan kytätä. Kannattaa käyttää aikaa aluksi siihen määrittelyyn ja turvakaiteiden tekemiseen niin AI vaatii vähemmän potkimista ja iteraatioita.

Tässä ketjussa sulle jo hyviä ideoita tarjottu: proton tekeminen. Lisäisin siihen vielä sellasen,että kannattaisi ehkä harkita jos pääsis hommiin johonkin firmaan AI:lla yms. tekemään hommia (arkkitehti/koodari). Sais käytännön kokemusta ja firman resurssit käyttöön ja samalla vois protoa/ideaa rauhassa jatkokehittää.

Noin voi olla.

Lyhykäisyydessään kyseessä siis AI pohjainen viihde sovellus, jossa sekä freemium että maksullinen puoli, käyttö täysin anonyyminä. Ja tuo anonymiteetin toteutus ja konteksti-ikkunan leikkaus tapa on erilainen mitä nykyisin tehdään. Ja onko sitä jossain tutkittu ja onko ehkä patentti vetämässä, ei voi tietää varmaksi.

Moro. Mulla on ollut tälläinen projekti kehityksessä noin viitisen vuotta: HEX DEREF X - Advanced Endpoint Security - Zero Trust deployment for SMBs using Next-Generation Antivirus (NGAV)
(lyhyesti sanottuna haittaohjelmien analysoijille tarkoitettu erikoisohjelmisto, jossa on paljon Windows Defenderin toiminnallisuutta). Jos jaksatte katsoa sen videon sivustolta. Endpoint Security tuotteen oheistuotteena on kernel-tason huijauksenesto: HEX DEREF ANTI-CHEAT - A kernel‑level anti‑cheat solution built with deep reverse‑engineering expertise and industry‑grade anti‑malware development experience..

Koodaan tällä hetkellä tohon Endpoint Security tuotteeseen HWID-lukitusta C++:lla. UI (jonka olen tehnyt .NET 8.0:lla) lähettää kernelin ajurille pyynnön, joka tarkistaa UEFI-BIOSista täsmääkö tietyt asiat.

Millä ohjelmointikielellä meinaat toteuttaa projektisi? Mikä on sun budjetti? Mä osaan koodata PHP/C#/C/C++ kielillä. Ylla mainituissa projekteissa on myös Windowsin kernelin ajuri (hyvinkin vaativaa ohjelmointia).

Mulla ei ole yritysta ja koodaan tätä projektia nollabudjetilla. Pitänee ilmeisesti esitellä projektit myos Lifeline Venturesille: Lifeline Ventures | Our team
HEX DEREF X on julkaisukunnossa, mutta tarvitsen EV-sertifikaatin ennen kuin voin julkaista sen, ja sen saaminen edellyttää yritystä.

Ohjelmiston lähin kilpailija on System Informers, mutta mulla on lisaksi ProcMon64:n toiminnallisuus toteutettuna melkein kokonaan, ja DbgView myos koodattuna. Eli talla hetkella tuotteessa on useita ohjelmistoja yhdessä tuotteessa. Vastaavaa ohjelmistoa ei loydy hakukoneilla. Kaikki IDA PRO -kayttajat seka haittaohjelmien analysoijat ovat potentiaalisia asiakkaita.

Microsoft vaatii EV code-signing -sertifikaatin, jolla rekisteroidaan paasy heidän kernel-ajurien allekirjoitusportaaliin.

Viimeksi muokattu:
Tässä ketjussa sulle jo hyviä ideoita tarjottu: proton tekeminen. Lisäisin siihen vielä sellasen,että kannattaisi ehkä harkita jos pääsis hommiin johonkin firmaan AI:lla yms. tekemään hommia (arkkitehti/koodari). Sais käytännön kokemusta ja firman resurssit käyttöön ja samalla vois protoa/ideaa rauhassa jatkokehittää.
Yleisesti ottaen kannattaa välttää firmojen resurssien käyttöä omien tuotosten luomiseen.
Työsuhteessa, siihen liittyvien työtehtävien aikana luodun ohjelmiston tekijänoikeudet sekä oikeus keksintöön siirtyvät pääsääntöisesti työnantajalle (Tekijänoikeuslaki ja Työsuhdekeksintölaki).
Jos työntekijä kehittää ohjelmistoa vapaa-ajallaan käyttämättä työnantajan resursseja, se ei pääsääntöisesti kuulu työsuhteesta johtuviin tehtäviin. Mutta esimerkiksi johtaville asiantuntijoille, joilla ei ole varsinaista työaikaa, kehittämisen ajoittumisen vapaa-ajalle voi olla haastavaa näyttää toteen.

Jos työntekijä kehittää ohjelmistoa vapaa-ajallaan käyttämättä työnantajan resursseja, se ei pääsääntöisesti kuulu työsuhteesta johtuviin tehtäviin. Mutta esimerkiksi johtaville asiantuntijoille, joilla ei ole varsinaista työaikaa, kehittämisen ajoittumisen vapaa-ajalle voi olla haastavaa näyttää toteen.
Jos johtavalla asiantuntijalla viitataan Lead Developer -tyyppiseen positioon, niin kyllä ne ovat pääsääntöisesti ylempiä toimihenkilöitä ja työaikalainsäädännön piirissä. Aidosti johtopositiot (CTO jne.) ovat toki asia erikseen.

Noin voi olla.

En huomannut vielä mainintaa pantenttilaista, johon kannattaa tutustua jollet jo ehtinyt. Siitä on tulossa uusi säädös voimaan ensi kesäkuussa.

PRH:n patenttitietopalvelusta (Patentin tietopalvelu | PRH) löytyy tietoa suomalaisista hakemuksista ja niiden käsittelystä liitetiedostoineen. Etenkin näihin liittyvät PRH:n välipäätökset, hakijoiden vastaukset niihin ja PRH:n tuottamat tutkimusraportit uutuuden selvittämiseksi voivat olla hyödyllistä luettavaa. En aivan saanut tartuntapintaa tähänastisesta kuvauksestasi, mikä on ymmärrettävää etnekin, jos keksintö on patentoitavissa (patenttihakemus hylätään mikäli keksintö on tullut julkiseksi ennen hakemuksen jättöpäivää, uutuuden vaatimuksen nojalla ja myös sellaisessa tilanteessa, että hakija itse on julkistanut keksinnön).

Koitin jo kysyä, mikä on budjettisi ja millä ohjelmointikielellä projektisi pitäisi toteuttaa. Ja mitä tulee kernel-tason huijaukseneston kehittämiseen Windows-alustalla, siihen tarvitaan kyllä enemmän kuin GPT 5.6. Sun pitää oikeasti tietää, miten osoittimet toimivat ja miten muistin allokointi toimii (C/C++). Lisäksi tähän projektiin pitää osata myös reversoida. Puhutaan helposti jo kymmenen vuoden kokemuksesta. Yhtenä esimerkkinä pelkkä teksin oikoluku ja englannin kielinen käännös mitä käytän tuotteeni esittelyvideoissa. Siis tekstitykset CV:n englanniksi. Pelkästään tässä säästyy jo useita satoja euroja kun ei tarvi välttämättä palkata jotain henkilöä tekemään samaa asia.

Generatiivinen AI tulee kuvaan siinä, että se saattaa löytää bugin tai logiikkavirheen sekunnissa tai parissa, kun niiden korjaamiseen menisi muuten päivä- tai viikkokausia. Mutta kernelin ajurin koodaamisessa jokainen rivi pitää testata erikseen. Vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa, vaikeinta on se, että mahdollinen bugi saattaa ilmetä vasta päiväkausien testien jälkeen. Sitten pitää BSDO-dumpista yrittää selvittää syy. Tässä joutuu kirjaimellisesti testaamaan ensin VM:ssä ja sitten saman bare-metalilla.

https://gameguard.nprotect.com/en/index.html >> 30,000 USD per year per game. Isoin ongelma on se, miten vakuuttaa aasialaiset pelistudiot tuotteeni teknisestä paremmuudesta. En voi ilmaiseksi ilman NDA:ta jakaa näitä liikesalaisuuksia (eli sitä, mikä määrittää tuotteeni kilpailuedun).

Markkinoin tätä huijauksenestoa suoraan pelistudioille, ja Facepunchilta tulikin jo haastattelupyyntö. Jos he ottavat tämän käyttöön, he eivät tarvitse mitään kolmansien osapuolien ratkaisuja (EAC). Isoin ongelma on se, miten saan pelin kehittäjät vakuutettua tästä.

Minulla on tällainen tuote valmiina (ydintoiminnallisuus), ja pystyn demonstroimaan vaikka heti, että minulla on teknisesti, tässä tapauksessa huijausohjelmiston tunnistamisessa, täysin selkeä day/night difference. Mitä tulee uskottavuuteen, isot yritykset yleensä jyräävät pienet, koska ovat olleet kauemmin markkinoilla kuin startupit. Lähes varmuudella jollain on jo vastaava. En itsekään ole pystynyt kehittämään mitään täysin uutta, vaan tehostamaan ja nopeuttamaan toimintaa olemassa oleviin ratkaisuihin.

Epic Games osti EAC:n pois vuonna 2018 kun se oli siihen aikaan teknisesti yksi parhaimpia. Nyt se dominoi kilpailua kun takana on iso pelitalo ja vedotaan siihen kun niillä on eniten pelitaloja käyttämässä sitä ja Steamin mukaan tämä pitää täysin paikkaansa. Niin tästäkin huolimatta mulla on selkeästi parempi tekninen toteutus. EAC:n budjetti on melkein 10M USD per year. Mutta ketään ei näytä tämäkään kiinnostavan.

Lisäyksenä vielä niin hain hiljattain myös EA.com:lle töihin anti-cheat engineer työpaikkaan. Ennen hakemuksen 'Lähetä' nappia tuli heti yhden sivun mittainen NDA-lauseke missä painotettiin sitä, että pelkästään sen haastattelun sisältö eli kaikki mitä siinä jutellaan on jo salaista tietoa. Myös EA:n anti-cheatistä puuttuvat nämä kaikkein tärkeimmät. Mä tiedän tämän kaiken koska mä olen tehnyt näitä hommia yli 12 vuotta.

Hänen käyttäjätilinsa on sen verran uusi ettei pysty lähettämään edes YV:tä. Reddit (kannattaa varautua tuolla siihen sitten, että joudut ensi töikseen huijatuksi) Ei ole mikään niin helppoa. En saa edes vielä postailtua tuonne ollenkaan työhakemusta koska pitää saada tota karmaa eli mainetta siellä. Siellä on niitä palveluita millä pystyy varmentamaan henkilöllisyyden mutta niista pitää maksaa. Eli jos joku välttelee Teams/Zooms meetingia niin tästä jo tietää, että kyseessä on huijari lähes varmuudella.

Viimeksi muokattu:
Koitin jo kysyä, mikä on budjettisi ja millä ohjelmointikielellä projektisi pitäisi toteuttaa. Ja mitä tulee kernel-tason huijaukseneston kehittämiseen Windows-alustalla, siihen tarvitaan kyllä enemmän kuin GPT 5.6. Sun pitää oikeasti tietää, miten osoittimet toimivat ja miten muistin allokointi toimii (C/C++). Lisäksi tähän projektiin pitää osata myös reversoida. Puhutaan helposti jo kymmenen vuoden kokemuksesta. Yhtenä esimerkkinä pelkkä teksin oikoluku ja englannin kielinen käännös mitä käytän tuotteeni esittelyvideoissa. Siis tekstitykset CV:n englanniksi. Pelkästään tässä säästyy jo useita satoja euroja kun ei tarvi välttämättä palkata jotain henkilöä tekemään samaa asia.

Generatiivinen AI tulee kuvaan siinä, että se saattaa löytää bugin tai logiikkavirheen sekunnissa tai parissa, kun niiden korjaamiseen menisi muuten päivä- tai viikkokausia. Mutta kernelin ajurin koodaamisessa jokainen rivi pitää testata erikseen. Vaikka kaikki näyttäisi olevan kunnossa, vaikeinta on se, että mahdollinen bugi saattaa ilmetä vasta päiväkausien testien jälkeen. Sitten pitää BSDO-dumpista yrittää selvittää syy. Tässä joutuu kirjaimellisesti testaamaan ensin VM:ssä ja sitten saman bare-metalilla.

https://gameguard.nprotect.com/en/index.html >> 30,000 USD per year per game. Isoin ongelma on se, miten vakuuttaa aasialaiset pelistudiot tuotteeni teknisestä paremmuudesta. En voi ilmaiseksi ilman NDA:ta jakaa näitä liikesalaisuuksia (eli sitä, mikä määrittää tuotteeni kilpailuedun).

Markkinoin tätä huijauksenestoa suoraan pelistudioille, ja Facepunchilta tulikin jo haastattelupyyntö. Jos he ottavat tämän käyttöön, he eivät tarvitse mitään kolmansien osapuolien ratkaisuja (EAC). Isoin ongelma on se, miten saan pelin kehittäjät vakuutettua tästä.

Minulla on tällainen tuote valmiina (ydintoiminnallisuus), ja pystyn demonstroimaan vaikka heti, että minulla on teknisesti, tässä tapauksessa huijausohjelmiston tunnistamisessa, täysin selkeä day/night difference. Mitä tulee uskottavuuteen, isot yritykset yleensä jyräävät pienet, koska ovat olleet kauemmin markkinoilla kuin startupit. Lähes varmuudella jollain on jo vastaava. En itsekään ole pystynyt kehittämään mitään täysin uutta, vaan tehostamaan ja nopeuttamaan toimintaa olemassa oleviin ratkaisuihin.

Epic Games osti EAC:n pois vuonna 2018 kun se oli siihen aikaan teknisesti yksi parhaimpia. Nyt se dominoi kilpailua kun takana on iso pelitalo ja vedotaan siihen kun niillä on eniten pelitaloja käyttämässä sitä ja Steamin mukaan tämä pitää täysin paikkaansa. Niin tästäkin huolimatta mulla on selkeästi parempi tekninen toteutus. EAC:n budjetti on melkein 10M USD per year. Mutta ketään ei näytä tämäkään kiinnostavan.

Lisäyksenä vielä niin hain hiljattain myös EA.com:lle töihin anti-cheat engineer työpaikkaan. Ennen hakemuksen 'Lähetä' nappia tuli heti yhden sivun mittainen NDA-lauseke missä painotettiin sitä, että pelkästään sen haastattelun sisältö eli kaikki mitä siinä jutellaan on jo salaista tietoa. Myös EA:n anti-cheatistä puuttuvat nämä kaikkein tärkeimmät. Mä tiedän tämän kaiken koska mä olen tehnyt näitä hommia yli 12 vuotta.

Hänen käyttäjätilinsa on sen verran uusi ettei pysty lähettämään edes YV:tä. Reddit (kannattaa varautua tuolla siihen sitten, että joudut ensi töikseen huijatuksi) Ei ole mikään niin helppoa. En saa edes vielä postailtua tuonne ollenkaan työhakemusta koska pitää saada tota karmaa eli mainetta siellä. Siellä on niitä palveluita millä pystyy varmentamaan henkilöllisyyden mutta niista pitää maksaa. Eli jos joku välttelee Teams/Zooms meetingia niin tästä jo tietää, että kyseessä on huijari lähes varmuudella.
Eikös tuo muistinhallinta ja osoittimien hallinta ole aikalailla peruskauraa, ainakin c/c++ devauksen kohdalla, luulisi että openai on saanut mallinsa kouluttamiseen hyvin dataa ohjelmointifoorumeilta.

Olisi tuosta huijauksenestotoiminnosta hienoa saada jonkinnäköinen demo josta selviäisi vähän syvällisemmin, miten pelin kanssa vuorovaikuttavat huijausohjelmat pystytään tunnistamaan. Ainakin aiempien demojen perusteella prosessien haisteluominaisuus vaikutti ihan soivalta peliltä.

Eikös tuo muistinhallinta ja osoittimien hallinta ole aikalailla peruskauraa, ainakin c/c++ devauksen kohdalla, luulisi että openai on saanut mallinsa kouluttamiseen hyvin dataa ohjelmointifoorumeilta.

Olisi tuosta huijauksenestotoiminnosta hienoa saada jonkinnäköinen demo josta selviäisi vähän syvällisemmin, miten pelin kanssa vuorovaikuttavat huijausohjelmat pystytään tunnistamaan. Ainakin aiempien demojen perusteella prosessien haisteluominaisuus vaikutti ihan soivalta peliltä.

Jos olet tosissasi tai haluat oikeasti oppia lisää, voidaan ottaa simppeli 10 minuutin Teams- tai Zoom-tapaaminen. Kun jutellaan hetki, tiedän noin minuutin sisällä, onko sinulla oikeasti osaamista tai ymmärrystä näistä asioista.

Laitan sinut etäyhteyden kautta suoraan tähän oikeaan projektiin (C++ / Windows kernel-mode driver) selvittämään ongelmaa. Tässä ei jää sijaa huijarille tai trollaukselle; se tulee ilmi välittömästi. Sinun pitää pystyä heti osoittamaan, että nämä perusasiat ovat hallussa.

Tässä ei leikitä viisaita. Aloitin aikanaan koodailun Bash/Zsh-scripteillä, joista Zsh oli selvästi kehittyneempi. Myöhemmin siirryin PHP:hen, joka tarjosi web-ohjelmointiin huomattavasti paremmat ominaisuudet ASP:hen verrattuna. Mulla on edelleen julkaisemattomia PHP-projekteja, kaikki rahanarvoisia.

Aloitin pelihäxäämisen vuonna 2014 C#:lla kiinnostavan lähdekoodin pohjalta, eli harrastelijatausta on vahva. Kokemusta on 12 vuotta siitä, miten ohitetaan maailman parhaimmat kernel-tason huijausten estot. Niiden pohjalta kehitin kilpailevan tuotteen EAC/BE-huijausten estoille. Toimivat PoC:t ja video-CV:t löytyvät.

Projekti vaati reversoinnin perusteet — eikä ole mitään standardia, joka määrittää mitä “perusteet” edes tarkoittavat. Ohitin PatchGuardin ja DSE:n viimeisimmässä Windows-versiossa OSINT-tutkimusteni ja testieni pohjalta ajon aikana. En ota täysiä krediittejä, mutta työ on omaa käsialaa. Olen kova testaaja ja pitkäjänteisyydelläni menen vaikka seinästä läpi.

Nykyään AI tasoittaa mutkan niin, että nuoremmatkin pääsevät mukaan ilman 20–30 vuoden kokemusta. Teidän pitää miettiä mitä haluatte jättää jäljelle...

Mulla on demot, PoC:t ja kaikki tarvittava valmiina. Jos haluat oikeasti keskustella, otetaan simppeli 10 minuutin Teams- tai Zoom-tapaaminen.

Viimeksi muokattu:

Ei onnistu laittaa yv:tä, mutta kiinnostaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
313 186
Jäsenet
84 444
Uusin jäsen
portimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom