Etätyö ja verovähennykset

Kiitos näistä selvennyksistä, meinasin jo antaa olla koko homman tarkistamatta sen enempää.
Eli kuvitellaan että ostan työkäyttöön vuodessa näytön hintaa 800€ ja läppärin hintaa 1000€, kun ne ilmotetaan verottajalle niin täytänkö sinne työväline ruutuun 1800€, vai jonkun 50% eli 900€, vai ton jonkun mainitseman 1200€ max per vuosi ja sit ens vuonna ilmotan 600€?

Minulla on vielä vaikeuksia uskoa, että se olisi 100% työkäyttöön nuo hankinnat. Miksi ei työnantajasi maksa kannettavaa? Etkö tosiaankaan käytä sitä myös muuhun?

@Paapaa ehti ensin laittamaan linkit. Mutta todennäköisesti, jos käytät niitä osittain työkäytössä ja osittain vaikka tämän foorumin lukemiseen, niin laitat 50%. Ja jos saat perusteltua, miksi 800€ OLED Gaming Monitor on 100% työkäytössä, niin öö.. en ryhdy vastaan väittämään, mutta veropetos on rikos. Sen sijaan kodin ainoa monitori voi olla päivisin työkäytössä ja iltaisin pelimonitorina - ja siitä saa veroissa vähentää 50%.

Ja nuo on laitekohtaisesti. Minä ostin työlaukkuun oman hiiren. Se on 100% työkäytössä. Minulla on siitä -100% vähennys (25€) vuodelta 2024. Sitten taas vähensin omasta näppäimistöstä 50%, kun se on myös kiinni kakkoskoneessa, jossa ei ole mitään työjuttuja.

..ja tähän ei laiteta mitään kuitteja tässä vaiheessa. Pyytävät sitten niitä, jos tarvitaan.

--

..ja tuolla 600€ ilmoituksella et vielä saisi mitään vähennyksiä veroista.

Eihän tuossa tarvitse kuin sen 1500€ tietokoneen jotta se 750€ menee rikki(50%:lla). Ja toiseksi kyllähän niitä muitakin tavaroita sitten voi laittaa vähennyksiin sen jälkeenkin. Eli kyllä työvälineet edelleen kannattaa/saa vähentää vaikka se työhuonevähennys poistui. Myös kannattaa muistaa että toimistolle lähitöihin ostaessa tarvikkeita saa myös vähentää (esim tuoli jne).

Et saa 1500€ konevähennystä kertapoistona, niinkuin minä ja @Paapaa olemme koettaneet sanoa..

..mutta noilla tuoleilla ja oheislaitteilla voit ehkä saada omavastuun täyteen. Kannattaa silti muistaa, että ne voi olla myös perheen muussa käytössä, niin 100% ei välttämättä ole täysin vähennyskelpoinen. Tämä on kyllä jokaisen oma asia, mutta itse ainakin koetan sen 50% mukaan, niin ei tarvitse vääntää, jos tulee verotarkistus. Itse taidan vaan ensi vuonna antaa mennä tuolla omavastuulla.

Minulla on vielä vaikeuksia uskoa, että se olisi 100% työkäyttöön nuo hankinnat. Miksi ei työnantajasi maksa kannettavaa? Etkö tosiaankaan käytä sitä myös muuhun?

@Paapaa ehti ensin laittamaan linkit. Mutta todennäköisesti, jos käytät niitä osittain työkäytössä ja osittain vaikka tämän foorumin lukemiseen, niin laitat 50%. Ja jos saat perusteltua, miksi 800€ OLED Gaming Monitor on 100% työkäytössä, niin öö.. en ryhdy vastaan väittämään, mutta veropetos on rikos. Sen sijaan kodin ainoa monitori voi olla päivisin työkäytössä ja iltaisin pelimonitorina - ja siitä saa veroissa vähentää 50%.

Ja nuo on laitekohtaisesti. Minä ostin työlaukkuun oman hiiren. Se on 100% työkäytössä. Minulla on siitä -100% vähennys (25€) vuodelta 2024. Sitten taas vähensin omasta näppäimistöstä 50%, kun se on myös kiinni kakkoskoneessa, jossa ei ole mitään työjuttuja.

..ja tähän ei laiteta mitään kuitteja tässä vaiheessa. Pyytävät sitten niitä, jos tarvitaan.

--

..ja tuolla 600€ ilmoituksella et vielä saisi mitään vähennyksiä veroista.
Lisätään tuohon vielä, että ohjeistus sanoo 100% saa vähentää jos "On näyttöä pääasiallisesta työkäytöstä". Eli jos jotain välinettä käyttää satunnaisesti muuhun kuin työkäyttöön ei se estäisi vähentämästä täyttä hintaa.

Periaatteessa tuon koneen hinnan voisi vähentää kertapoistolla, jos koneen uusii kolmen vuoden välein:
"Jos vähennettävä osuus tietokoneen hinnasta on yli 1 200 euroa ja koneen käyttöaika on yli kolme vuotta, ostohinta vähennetään vuosittaisina poistoina."
Lisäksi jos nyt tulkitsen oikein tuota ohjeistusta, niin 1500 € koneesta vähennettävä osuus (50%) on alle 1200 euroa, joten sen voi vähentää kerralla joka tapauksessa.

Et saa 1500€ konevähennystä kertapoistona, niinkuin minä ja @Paapaa olemme koettaneet sanoa..

..mutta noilla tuoleilla ja oheislaitteilla voit ehkä saada omavastuun täyteen. Kannattaa silti muistaa, että ne voi olla myös perheen muussa käytössä, niin 100% ei välttämättä ole täysin vähennyskelpoinen. Tämä on kyllä jokaisen oma asia, mutta itse ainakin koetan sen 50% mukaan, niin ei tarvitse vääntää, jos tulee verotarkistus. Itse taidan vaan ensi vuonna antaa mennä tuolla omavastuulla.
Saahan koska 1200€ alittuu. Tietokoneet

Tuossa suora lainaus:
Esimerkki 1: Ostat vuonna 2025 tietokoneen 2 400 eurolla ja sinulla on näyttöä koneen työkäytöstä. Vähennysoikeus on 50 % eli 1 200 euroa.
Saat vähentää koko 1 200 euroa tietokoneen hankintavuonna.

Tarkoitin juuri tuota, mitä @Paapaa sanoi, höystettynä sillä, että nuo ei ole 100% työkäyttöön perusteltavissa ikinä. Ja tarkoitin, mitä käytännössä tapahtuu, kun se työhuonevähennys on poistunut.

Käytännönnössä 2025 verotuksessa se 750 € omavastuu meni tuolla työhuonevähennyksellä pelkästään. Vuoden 2026 verotuksessa sitten ei mene. Esim.

• AP ostaa 1200€ edestä verovähennettäviä osia (kts. myös tapaus, jossa ostaa yli 1200€ edestä, sille on poikkeuskäsittely)
  • Niistä saa vähennettyä 600€ , kun ei käytä sitä 100% töihin - ja pelkästään töihin
  • 600€ ei ole edes omavastuu, pitäisi vielä kehittää ainakin 150€ edestä laskutettavaa, että jotain vähennyksiä edes saa

..eli etätyöläinen on tuon edun käytännössä menettänyt. Työhuonevähennyksen poistuessa. Ei ollut pikkumuutos ja tulee näkymään minunkin verotuksessa tänä vuonna.
Ei se vähennys välttämättä menetetty ole. Siihen kaavamaiseen vähennykseen sisältyi mm. vuokra/vastike, sähkö, lämmitys, siivous, työpöytä, työtuoli ja muut kalusteet. Nämä voi nyt käsittääkseni vähentää edelleen todellisten kulujen mukaan, eli etätoimiston neliöiden mukaan kai se sitten menee, osuus vuokrasta/vastikkeesta, lämmityksestä, sähköstä... Vaatii vähän enemmän työtä, mutta kyllä tuosta se puuttuva 150€ tuohon esimerkkisi tapaukseen saattaa löytyä.

Ei se vähennys välttämättä menetetty ole. Siihen kaavamaiseen vähennykseen sisältyi mm. vuokra/vastike, sähkö, lämmitys, siivous, työpöytä, työtuoli ja muut kalusteet. Nämä voi nyt käsittääkseni vähentää edelleen todellisten kulujen mukaan, eli etätoimiston neliöiden mukaan kai se sitten menee, osuus vuokrasta/vastikkeesta, lämmityksestä, sähköstä... Vaatii vähän enemmän työtä, mutta kyllä tuosta se puuttuva 150€ tuohon esimerkkisi tapaukseen saattaa löytyä.
Ei voi palkansaajana vähentää, jos työtila on omassa tai vapaa-ajan asunnossa:
Verovelvollisen omassa tai perheen käytössä olevan asunnon tai vapaa-ajan asunnon kustannukset eivät ole palkkatulon hankkimisesta tai säilyttämisestä johtuvia vähennyskelpoisia menoja.

Mistä tuo lainaus on peräisin? Ettei se vaan tarkoita tapausta jossa töissä ollaan työpaikalla eikä kotona?

Ihan verottajan sivuilta löytyy että ei voi enää "etätyövähennystä" tehdä.

"Jos sinulla on työtila kodin ulkopuolella, voit vähentää siitä aiheutuneet todelliset kulut verotuksessa. Tällä tarkoitetaan työtilaa, joka ei sijaitse omassa tai perheesi käytössä olevassa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, luontoisetuasunnossa eikä näiden pihapiirissä olevissa rakennuksissa."

Huomioitavaa kuitenkin että jos ostaa työpaikalle esim tuolin niin sen saa vähentää. Tai jos vuokraa työtä varten toimiston.

Ei voi 2026, mutta nyt on kyse 2025 verotuksesta. Voin toki olla täysin pihalla.

E. Vai puhuttiinko nimenomaan tämän vuoden hankinnoista? Otan takkini siinä tapauksessa.

"Jos sinulla on työtila kodin ulkopuolella, voit vähentää siitä aiheutuneet todelliset kulut verotuksessa. Tällä tarkoitetaan työtilaa, joka ei sijaitse omassa tai perheesi käytössä olevassa asunnossa, vapaa-ajan asunnossa, luontoisetuasunnossa eikä näiden pihapiirissä olevissa rakennuksissa."

Huomioitavaa kuitenkin että jos ostaa työpaikalle esim tuolin niin sen saa vähentää. Tai jos vuokraa työtä varten toimiston.
Ohoh. Edes oma toimisto omalla sisäänkäynnillä, tai jopa erilllisessä rakennuksessa samalla tontilla ei enää kelpaakaan. :confused2:

Viimeksi muokattu:
Ohoh. Edes oma toimisto omalla sisäänkäynnillä, tai jopa erilllisessä rakennuksessa samalla tontilla ei enää kelpaakaan. :confused2:
Ammatin- tai liikkeenharjoittaja saa edelleen vähentää kaavamaisesti. Kielto koskee palkkatuloa. Toki jos saa osakeyhtiöstä palkkaa, sovelletaan palkan sääntöjä.

Ammatin- tai liikkeenharjoittaja saa edelleen vähentää kaavamaisesti. Kielto koskee palkkatuloa. Toki jos saa osakeyhtiöstä palkkaa, sovelletaan palkan sääntöjä.

Itsekin pelästyin, mitä siellä taas sekoillaan, että esimerkiksi hieroja ei saisi vuokrata asuntoa, jossa yksi ylimääräinen työhuone vaan täytyisi vuokrata erillinen asunto. Mutta ilmeisesti ei kuitenkaan näin.

Itsehän olen vahvasti sitä mieltä, että kaikenlaiset vähennykset vaan pois ja vastaavasti tuloveroa alas. Valitettavasti näin perus-DI:lle (5-6,5k€) hallituksen veronkevennys ei osunut lainkaan, mutta vähennysten poisto toki täysmääräisesti (liitto, etätyö & polkupyöräetu) - (ylempää) keskiluokkaa kupataan jälleen.

En ole ihan varma, mutta itse myös tulkitsisin tuon siten, että esimerkiksi työpöytä tai -tuoli ei ole työväline, koska ne kuuluu sen vanhan työhuonevähennyksen piiriin, jota ei siis enää ole (ei kaavamaisena, eikä todellisiin kuluihin perustuen). Verottajan sivuilla listataan spesifisesti tietoliikenneyhteys, tietokone ja sen oheislaitteet esimerkkinä työvälineistä.

Eli jos miettii miten sen omavastuun saa jatkossa täyteen, niin työtuolit ja muut ei asiassa auta.

Ihan varmuuden vuoksi suora lainaus ohjeista jos se vielä on jollekulle epäselvää:
Työhuonevähennystä ei voi enää tehdä palkkatuloista vuoden 2026 verokorteissa. Vähennys on mahdollista saada vielä vuoden 2025 verotuksessa.

En ole ihan varma, mutta itse myös tulkitsisin tuon siten, että esimerkiksi työpöytä tai -tuoli ei ole työväline, koska ne kuuluu sen vanhan työhuonevähennyksen piiriin, jota ei siis enää ole (ei kaavamaisena, eikä todellisiin kuluihin perustuen). Verottajan sivuilla listataan spesifisesti tietoliikenneyhteys, tietokone ja sen oheislaitteet esimerkkinä työvälineistä.

Eli jos miettii miten sen omavastuun saa jatkossa täyteen, niin työtuolit ja muut ei asiassa auta.

Joo näin olen minäkin ymmärtänyt asian. Työhuonevähennys poistuu vuodelle 2026 kokonaan eli vähennyksiä ei voi tehdä edes todellisten kulujen mukaan.

Kaavamainen työhuonevähennys (enintään 940 €/vuosi v. 2024-2025) kattaa kotona tehtävästä etätyöstä aiheutuvat kulut, kuten vuokran, sähkön, lämmön, siivouksen ja kalusteet (esim. työtuolin/pöydän).
Vuodesta 2026 alkaen et voi enää vähentää palkkatuloistasi työhuonevähennystä etkä myöskään todellisiin kustannuksiin perustuvia vähennyksiä, jos työskentelet omassa asunnossa tai vapaa-ajan asunnossasi.

Juuri näin. Työtuolin voi toki edelleen työpaikalle ostaa ja laittaa vähennyksiin :cigar:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
304 551
Jäsenet
82 499
Uusin jäsen
Desuclocker

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom