Esimerkkejä Suomen byrokraatin typeryydestä ja kankeudesta

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Lielahden erikoinen risteys hämmentää – viereisen tehtaan työntekijä valittanut kaupungille: "Tuntuu, ettei ketään kiinnosta" - Aamulehti

Lielahdessa on tuollainen, maalaisjärjen mukaankin vaaralliseksi tehty risteys.

Byrokraatti sanoo että vuosikausia menee että siihen voidaan laittaa suojatie. Ollaan "harmaalla alueella"

Kyseessä on tonttialueella oleva kulkuväylä
Katuinsinööri Pasi Palmu Tampereen kaupungilta vahvistaa, että Hiedanrannan alueella johtavalle väylälle kehitetään kevyen liikenteen yhteyksiä. Ensimmäisen vaiheen on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä.

Miksei risteyksessä ole suojatietä? Palmun mukaan kyse on tonttiliittymästä, jollaisessa ei yleensä ole suojatietä.

Tehdaskartanonkatu ei siis ole virallisen asemakaavan mukaan katu – ainakaan vielä – vaan Hiedanrantaan kuljetaan tehdasalueen tontin läpi.

–Asia täytyy ottaa tarkasteluun. Liittymä saatetaan muuttaa katuliittymäksi, mutta sen kaavoitus on tulevien vuosien asia. Uskoisin, että niin tulee kuitenkin käymään, Palmu sanoo.

Eikö suojatietä voisi maalata, vaikka kyse on tonttiliittymästä?

–Sinänsä suojatien osoittaminen ei ole iso asia. Yleensä tonttiliittymiin ei piirretä suojateitä, mutta tässä tapauksessa ollaan harmaalla alueella. Jos tonttiliittymä on rakenteeltaan kovasti katuliittymän oloinen, niin silloin suojateitä on tapauskohtaisesti merkitty. Tässä tapauksessa oikeampi ja yleisesti käyttämämme ratkaisu on merkitä Lielahdenkadun suuntainen kevyen liikenteen väylä jatkumaan katkeamattomana tuon tonttiliittymän yli.

Palmun tietoon ei ole tullut, että risteyksen vaarallisuudesta olisi tullut paljon palautetta.

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta on tarkastanut onnettomuustilastot kyseisessä liittymässä. Hänen mukaansa siinä on sattunut aiemmin vain yksittäisiä peltivahinkoja.

Vandellin mukaan Hiedanrannan alueen liikennejärjestelyt muuttuvat tulevaisuudessa paljon ja kyseinen risteyskin muuttuu. Hän ei kuitenkaan usko, että liikennevaloja lähdetään ensimmäisenä miettimään. Liittymän turvallisuutta on kuitenkin syytä arvioida.

Nopeutta alemmas?
Turmapaikkaa vastapäätä sijaitsee Lielahden koulu. Koulun rehtori Tiina Haanpäätoteaa, että risteys on vaarallinen ja asia on tiedostettu koulussa.

–Kun lapset tulevat kouluun, he kulkevat pääsääntöisesti kevyenliikenteenväylää toisella puolella katua. Osa saattaa silloin tällöin kulkea risteyksestä, jossa onnettomuus tapahtui.

Haanpää kertoo, että risteys on todella vilkas. Lukuisat rakennustyömaat tuovat alueella paljon raskaita ajoneuvoja. Lielahtikeskuksen vieressä on iso kerrostalotyömaa ja Niemenrantaan nousee paljon uusia taloja. Myös koulun omalla tontilla on kaksi rakennusta remontissa.

Myös koulun vanhempainyhdistys on ollut huolissaan tilanteesta. Alueella on nopeusrajoituksena 40 kilometriä tunnissa. Vanhempainyhdistys toivoo sitä alennettavaksi 30:een.

Haanpää arvioi, että liikenne vain vilkastuu entisestään, kun Hiedanrannan uusi kaupunginosa nousee Lielahden viereen.

–Myös hidasteet risteykseen olisi tärkeää saada, Haanpää sanoo.

Suunnittelupäällikkö Ari Vandell ei kuitenkaan usko, että Lielahdenkadun nopeusrajoitusta alennetaan.
Toivottavasti Ari Vandell saa medialta huomiota jälleen osakseen, sitten kun pahin tapahtuu. Sehän on tuossa ajan kysymys enää vain. Helvetisti löytyy selityksiä miksi ei voida laittaa suojatietä. En kyllä näe mitään loogista selitystä, mutta se on taas pakko odottaa että joku tuossa kuolee. Koulu vieressä, sinne jää pian joku kakara rekkojen alle jauhelihaksi. Varoitettu on, byrokraattia ei kiinnosta. Candy Crush on kesken, byrokraatti laittaa oveensa "ei saa häiritä" kyltin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 005
Viestejä
4 209 848
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom