• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:45 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Eräily, kalastus ja offroad harrastukset auton kera (oli: Mikä auto eräily ja kalastuskäyttöön?)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
. On sillä laadukkuudella merkitystä. Ennemmin olisi siellä eräilemässä kuin vääntämässä huollon kanssa siitä onko autossa vikaa vai ei. Varsinkin huhutut random sähköviat voi kuluttaa paljon omaa aikaa, jos ne ei selviä laakista.
Ei kyllä itsellekkään mahdu päähän se loogikka että pitkällä takuulla ja sijaisautolla paikataan se että se itselle ostettu auto on jatkuvasti ruikulla jostain
Kyllä se vaan yksiselitteisesti aiheuttaa vaan tuskailuja ja vielä varmasti enemmän mitä kalliimpi se auto on.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Katsoin noita subaru sliptest videoita youtubesta. Kyllähän tuo alkaa siltä vaikuttaa, että ei subarun neliveto ihan ole sitä mitä mä haluaisin. Kyllä tuollakin pärjää, jos menee lähinnä tasaisella, jossa on pientä mutaa/lunta/jäätä. En tiedä uskaltaisinko tuolla esimerkiksi hiekkaiselle ja epätasaiselle merenrannalle ajaa kajakin kanssa. Joku maapohjainen vuoristotiekin saattaa olla haastavahko, jos on sateen aiheuttamaa tuhoa/liukkautta tienpinnassa. Tai ainakin kyvykkäämpi auto tekisi menemisestä helpompaa/vähempiriskistä, jolloin sitä energiaa jäisi harrastamiseen versus jännittäminen auton kanssa.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Subarun suurin vika on tuo CVT vaihteisto ja jarruilla toteutettu tasauspyörästön lukko joka kuumenee ja vapauttaa "lukon".
Jos tosiaan maasturi pitää olla niin ehkä Toyota 4runner voisi olla se niinsanotusti järkevin ja luotettavin vaihtoehto.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Mä tosiaan olen ihan noob näissä autoasioissa. Jos teillä kokeneemmilla on omia kokemuksia autoista ja vaikka kuviakin paikoista mihin olette eri värkeillä ajaneet niin niitä olisi kiva nähdä. Siitä voisi saada myös yleisempää keskustelua aikaiseksi autoilusta asfaltin ulkopuolella.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
390


Menin nyt laittamaan moisen lötkön talviautoks niin tätä pitäs ainakin jossain vaiheessa kevättä koeponnistaa että riittääkö neljä litraa ja neliveto mihinkään :confused:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Uutta ostaessa on mahdoton sanoa mikä on luotettava ja mikä ei. Jokaisella valmistajalle sattuu niin huonoja ja hyviä malleja. Jenkeissä on Lemon law, juuri näitä tilanteita varten. Vaikka Esson baarissa toyotaa kehutaan, niin silläkin on niitä huonoja malleja. Mukavuudessa/hiljaisuudessa toyota ei perinteisesti ole ollut mikään loistava. Toyota 4runner on luokassaan kalleimpia jenkeissä. Toyota 4runner kunnolla varusteltuna 50k, bronco 40k. Toyota 4runner on jo vuosikymmenen vanha, tuli markkinoille jo 2009.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Mulla oli aikoinaan pösön 205 metsästysautona. Aitoa 80-lukulaista tekniikkaa: lyhyt akseliväli, korkea maavara, iskunvaimennuksen piiiiiiiiitkä jousto, korkeaprofiilinen rengas, lyhyt etu- ja takaylitys, 1,2bensamoottori. Tällä reseptillä pääsi hyvin kovalla ja röykkyisessä maastossa. Haasteet oikeastaan alkaa, kun lumisella tiellä on ajettu muilla autoilla(kapeampi raideväli tarkoittaa, että helposti toinen puoli renkaista toppaa lumeen ja vetaisee autoa metsähallitusta kohti). Töyssyt ja montut moiselle rassille ei ollut mikään ongelma: autoa en ikinä saanut pohjaamaan, vaikka välillä ajotyyli muistutti rallia. Suxuki Jimny on ideologialtaan hyvin vastaava ja lisäksi siinä on neliveto. Kuvioon kun lisää rapaa, vettä ja lunta, niin tehoakin pitää alkaa löytyä, että eteneminen jatkuu(lisää tehoa yleensä tulee lisäpainon kanssa, eli sekään suunta ei ole täysin ongelmaton). Pakollisena varusteena on myös vinssi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Tuosta jarppi83:en tarinasta tulee elävästi mieleen uusin grand tour. James May painoi menemään caterham 7 310 R:lla. Mahtavaa settiä tuollainen pösöllä harrastaminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
948
Katsoin noita subaru sliptest videoita youtubesta. Kyllähän tuo alkaa siltä vaikuttaa, että ei subarun neliveto ihan ole sitä mitä mä haluaisin. Kyllä tuollakin pärjää, jos menee lähinnä tasaisella, jossa on pientä mutaa/lunta/jäätä. En tiedä uskaltaisinko tuolla esimerkiksi hiekkaiselle ja epätasaiselle merenrannalle ajaa kajakin kanssa. Joku maapohjainen vuoristotiekin saattaa olla haastavahko, jos on sateen aiheuttamaa tuhoa/liukkautta tienpinnassa. Tai ainakin kyvykkäämpi auto tekisi menemisestä helpompaa/vähempiriskistä, jolloin sitä energiaa jäisi harrastamiseen versus jännittäminen auton kanssa.


Kaikessa on kompromissinsa ja paljon riippuu kuskista. Toinen jää pihatielle jumiin pajerolla ja toiset ajaa maastossa vajaavedolla. Subaru on toki lähtökohtaisesti henkilöauto ja enimmäkseen tielle suunniteltu, joskin myön huonoille sellaisille. Maastossa sen pidemmän päälle vain rikkoo.
Tuossa osoitus, että pääsee sitä Subellakin, joskin pitää rohkeasti edetä:



Jos henkilöauto epäilyttää, niin maasturia sitten. Ohessa ihan hyvä vertailu. Jos budjetista ei ahdista, niin itse ottaisin Defenderin tilan, älyttömän hyvän etenemiskyvyn (jonka tietokone hoitaa enimmäkseen ilman, että käyttäjän tarvitsee miettiä asiaa) ja matkustusmukavuuden vuoksi. Luotettavuudesta tuskin kukaan osaa sanoa, kun on uusi malli, mutta tuolla mä ajaisin ihan täällä suomessakin jos lompakko ei kiristäisi.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Kaikessa on kompromissinsa ja paljon riippuu kuskista. Toinen jää pihatielle jumiin pajerolla ja toiset ajaa maastossa vajaavedolla. Subaru on toki lähtökohtaisesti henkilöauto ja enimmäkseen tielle suunniteltu, joskin myön huonoille sellaisille. Maastossa sen pidemmän päälle vain rikkoo.
Tuossa osoitus, että pääsee sitä Subellakin, joskin pitää rohkeasti edetä:



Jos henkilöauto epäilyttää, niin maasturia sitten. Ohessa ihan hyvä vertailu. Jos budjetista ei ahdista, niin itse ottaisin Defenderin tilan, älyttömän hyvän etenemiskyvyn (jonka tietokone hoitaa enimmäkseen ilman, että käyttäjän tarvitsee miettiä asiaa) ja matkustusmukavuuden vuoksi. Luotettavuudesta tuskin kukaan osaa sanoa, kun on uusi malli, mutta tuolla mä ajaisin ihan täällä suomessakin jos lompakko ei kiristäisi.
Defender on kyllä upea. Huumorilla konffasin landroverin sivuilla auton ja siihenhän saa suoraan valmistajalta kaikkea vänkää varustettakin. Meni karvan päälle 90k$+verot hintaan unelmavarusteltuna. Jos tuon jotenkin pystyisi perustelemaan versus halvempi bronco sport niin olisi kyllä viimeisen päälle hieno värkki.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Defender on kyllä upea. Huumorilla konffasin landroverin sivuilla auton ja siihenhän saa suoraan valmistajalta kaikkea vänkää varustettakin. Meni karvan päälle 90k$+verot hintaan unelmavarusteltuna. Jos tuon jotenkin pystyisi perustelemaan versus halvempi bronco sport niin olisi kyllä viimeisen päälle hieno värkki.
Itse en vaan millään kehtaisi 90k autoa maastoon ajaa, ellei sitä rahaa sitten ole kuin roskaa. Alkaa vaan harmittamaan kun siihen tulee naarmuja ja muita jälkiä.

Tuokin subaru otti jo ihan hyvin osumaa tuossa videolla. Pidemmän päälle menee rikki kuten jo sanoitkin. Jos on yksin liikkeellä ei ole mitään takeita, että tuollaisella pääsee pois tuollaisista olosuhteista ilman apua. Kovalla vauhdilla toki pääsee usein siinä ottaa vaan huomattavan riskin rikkoa auto, jossa on noin matala maavara. Eräästä defendistäkin meni tuolla asenteella etuakseli mutkalle ja etuperä halki.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Itse en vaan millään kehtaisi 90k autoa maastoon ajaa, ellei sitä rahaa sitten ole kuin roskaa. Alkaa vaan harmittamaan kun siihen tulee naarmuja ja muita jälkiä.

Tuokin subaru otti jo ihan hyvin osumaa tuossa videolla. Pidemmän päälle menee rikki kuten jo sanoitkin. Jos on yksin liikkeellä ei ole mitään takeita, että tuollaisella pääsee pois tuollaisista olosuhteista ilman apua. Kovalla vauhdilla toki pääsee usein siinä ottaa vaan huomattavan riskin rikkoa auto, jossa on noin matala maavara. Eräästä defendistäkin meni tuolla asenteella etuakseli mutkalle ja etuperä halki.
Tuskin minäkään. Mutta on tuo defender silti hieno kärry. Samalla hinnalla tosin saa bronco sportin ja wranglerin niin ei tarvi edes autoa lainaan, jos jompi kumpi on pajalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Uutta ostaessa on mahdoton sanoa mikä on luotettava ja mikä ei. Jokaisella valmistajalle sattuu niin huonoja ja hyviä malleja. Jenkeissä on Lemon law, juuri näitä tilanteita varten. Vaikka Esson baarissa toyotaa kehutaan, niin silläkin on niitä huonoja malleja. Mukavuudessa/hiljaisuudessa toyota ei perinteisesti ole ollut mikään loistava. Toyota 4runner on luokassaan kalleimpia jenkeissä. Toyota 4runner kunnolla varusteltuna 50k, bronco 40k. Toyota 4runner on jo vuosikymmenen vanha, tuli markkinoille jo 2009.
Miksi on mahdoton sanoa mikä on luotettava? Toyota 4Runner on ollut luotettavuustilastojen kärjessä aina. Joo on varmasti huonoja malleja mutta tilastoistahan senkin näkee mitä kannattaa välttää ja toisekseen tässä ketjussa ei ole muista kuin hiacesta, hiluxista ( ei edes myydä pohjois-amerikassa) ja 4runnerista puhuttu joten on aivan turha vetää mukaan keskustelua muiden mallien huonoudesta. Ja mitä tulee tuohon mukavuuteen ja hiljaisuuteen niin voihan se olla muihin verrattuna äänekkäämpi ja peltisempi mutta mutta tekeekö se siitä aivan järkyttävän kivireen / sinkkiämpärin täynnä kiviä. Taitaa myös tuossa Broncossa kuten Wranglerissa tuulensuhina olla vaivana highwaylla johtuen tuosta laatikkomaisuudesta ja irrotettavasta katosta.
Niin eihän missään puhuttu että 4Runner pitäisi uutena ostaa eikä toisaalta mitään järkeä olekkaan, kuten ei varmasti minkään muunkaan auton jos sillä on tarkoitus heti mennä kolistelemaan maastoon.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Olin 2018 jenkeissä ja vuokrasin 4Runnerin. Ihan asiallinen auto ja muistan kun totesin että tällaisen kun saisi koti Suomessakin. Siellä pohjoisissa osavaltioissa asfaltit ovat yhtä karkeita kuin meilläkin ja mielestäni 4runnerin rengasmelu oli hyvin asiallista. Ei se mikään X5 ole melutasoltaan, eikä tarvitsekaan olla. Itsellä oli tuolloin omana autona BMW:n 5-sarjalainen, joten olen kuitenkin melkoinen kultakorva rengasmelun suhteen.

4-litran V6 antoi riittävän suorituskyvyn, ei nopea, mutta ei tunnu aneemisen laiskalle. Ison koneen kulutus ehkä häviää noille pienemmille turboille, mitkä myös jenkeissäkin yleistyy, mutta ehkä kuitenkin tuollainen "vanhan ajan" iso vapari tarjoaa luotettavuutta mihin pikkuahdetut ei pääse. En tiedä mitä nuo Amerikan Foordien Ecoboostit ovat, mutta kavereiden Eurooppalaiset Fiesta/Focus pikkuturbot ovat hajonneet todella vähillä kilsoilla.

Automaatin toiminnasta ei jäänyt valittamista. Muvakasti pienillä kiekoilla rullaa maantietä, olikohan 2000rpm kun noin 70-75mph. Ehkä hieman hidas ja vain viisinopeuksinen aski kuulostaa nykyään vähälle, mutta itse näen sen myös positiivisena asiana. Automaatti ei tunnu niin "hermostuneelta" kun vaihteita vähemmän eikä sen tarvitse kokoajan käydä läpi melkein kymmentä pykälää. Varmasti tässäkin Tojo mennyt luotettavuus edellä.

Eihän tuollaisen ajettavuus henkilöautoille ikinä pärjää, mutta paljon parempi ja tukevampi ajaa kuin seuraavalla kerralla ollut Jeep Wrangler. Vaikka olihan Jeepissä ulkonäkö kohdallaan ja sellaista äijämäisyyttä enemmän.

Mihinkään suohon en noita autoja ajanut, mutta kävin vähän kokeilemassa mutaisilla metsäteillä ja hyvin ryömi jyrkkääkin rinnettä kun iski lukot päälle. Jos hiekalle meinaa mennä, niin mekaaniset lukot taitaa olla aika tärkeitä, koska jos pyörät alkaa kaivamaan kuoppaa niin sinne jää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Miksi on mahdoton sanoa mikä on luotettava? Toyota 4Runner on ollut luotettavuustilastojen kärjessä aina. Joo on varmasti huonoja malleja mutta tilastoistahan senkin näkee mitä kannattaa välttää ja toisekseen tässä ketjussa ei ole muista kuin hiacesta, hiluxista ( ei edes myydä pohjois-amerikassa) ja 4runnerista puhuttu joten on aivan turha vetää mukaan keskustelua muiden mallien huonoudesta. Ja mitä tulee tuohon mukavuuteen ja hiljaisuuteen niin voihan se olla muihin verrattuna äänekkäämpi ja peltisempi mutta mutta tekeekö se siitä aivan järkyttävän kivireen / sinkkiämpärin täynnä kiviä. Taitaa myös tuossa Broncossa kuten Wranglerissa tuulensuhina olla vaivana highwaylla johtuen tuosta laatikkomaisuudesta ja irrotettavasta katosta.
Niin eihän missään puhuttu että 4Runner pitäisi uutena ostaa eikä toisaalta mitään järkeä olekkaan, kuten ei varmasti minkään muunkaan auton jos sillä on tarkoitus heti mennä kolistelemaan maastoon.
No ihan siksi, että valmistajat tekee muutoksiaan autoihinsa tuotannon aikana. En nyt ole tarkemmin tutkinut onko toyota 4runneriin tehnyt, mutta yleensä valmistajat tekee, moottorit/sähköt päivittyy jne. Joten siitä nyt uutena myytävästä ei välttämättä löydy pitkältä ajalta vielä kokemuksia. Toyota ei tee itse niitä sähköjä, vaan ostaa muualta ecut jne. Tässähän kysyjä oli ilmeisesti ostamassa uutta, sen käsityksen ainakin sain (kuten sanoin, itsekääkkän en metsään menoa varten ostaisi uutta). Kysyjä myös kysyi hiljaisempaa autoa kun nykyinen, itse en hiljaisuutta/mukavuutta arvostavalle kyllä hilux/hiacea ensimmäisenä suosittelisi (tai toyotaa yleensäkään). On tullut ajettua ja oltua kyydissä. Uudesta Broncosta/wranglerista ei itsellä ole kokemusta. Arvasin kyllä, että herättää jossain toyota fanissa heti puolustusreaktion, jos toyotaa arvostelee. Kyllä hilux ja hiacelle löytyy käyttönsä, mutta pitkät maantieajot ei sitä ole. Jos mennään vaikka kaivokselle, niin hilux on hyvä valinta. Raksa hommiin hiace on luotettava.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 264
Varmaan täälläkin on usein todettu, että jokaisella valmistajalla on jotkut vuosikerrat ja mallit, jotka on epäluotettavia ja jotka jää herkästi ihmisten mieleen, vaikka kuinka samasta mallista olisi ennen mitään faceliftejäkin korjattu juuri niitä epäluotettavia tekijöitä. Ja sitten on jotain perinteisiä mantroja, että ranskalaisiin/saksalaisiin/korealaisiin en koske, ja sitä rulettia voi pyöritellä sitten ympäriinsä ihan riippuen että keneltä kysyy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
No ihan siksi, että valmistajat tekee muutoksiaan autoihinsa tuotannon aikana. En nyt ole tarkemmin tutkinut onko toyota 4runneriin tehnyt, mutta yleensä valmistajat tekee, moottorit/sähköt päivittyy jne. Joten siitä nyt uutena myytävästä ei välttämättä löydy pitkältä ajalta vielä kokemuksia. Toyota ei tee itse niitä sähköjä, vaan ostaa muualta ecut jne. Tässähän kysyjä oli ilmeisesti ostamassa uutta, sen käsityksen ainakin sain (kuten sanoin, itsekääkkän en metsään menoa varten ostaisi uutta). Kysyjä myös kysyi hiljaisempaa autoa kun nykyinen, itse en hiljaisuutta/mukavuutta arvostavalle kyllä hilux/hiacea ensimmäisenä suosittelisi (tai toyotaa yleensäkään). On tullut ajettua ja oltua kyydissä. Uudesta Broncosta/wranglerista ei itsellä ole kokemusta. Arvasin kyllä, että herättää jossain toyota fanissa heti puolustusreaktion, jos toyotaa arvostelee. Kyllä hilux ja hiacelle löytyy käyttönsä, mutta pitkät maantieajot ei sitä ole. Jos mennään vaikka kaivokselle, niin hilux on hyvä valinta. Raksa hommiin hiace on luotettava.
Niin Toyotassa se todennäköisyys on vaan pienempi kuin muissa että tuotannon aikan tulee jotain vikaherkkyyttä ja alkuperinen kysyjä halusi nimenomaan luotettavuutta ja en ainakaa itse tiedä mitään sopivampaa vaihtoehtoa tuolta pohjois-amerikassa myynnissä olevista vaihtoehdoista. Niin onko kysyjä ostamssa uutta? ainakin aloitusviestissä on myös vaihtoehto käytetyn ostaminen ja siitä syystä tuolla on ehdoteltu noita vanhempiakin autoja sekä sellaisia joita ei edes pohjois-amerikassa edes myydä. Niin mikä on aloittajan nykyinen auto? On vain mainittu tavallinen henkilöauto.
Niin minähän en ole suositellut hiluxia tai hiacea enkä edes suosittelisi mutta nyt on kysymyksessä 4Runner joka on aivan eri auto kuin nuo peltilaatikot. Ehdotin vain tuota 4Runneria koska se omasta mielestäni täyttää parhaiten toiveet. Niin vielä lisäyksenä että en ole ainoatakaan Toyotaa omistanut.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Niin Toyotassa se todennäköisyys on vaan pienempi kuin muissa että tuotannon aikan tulee jotain vikaherkkyyttä ja alkuperinen kysyjä halusi nimenomaan luotettavuutta ja en ainakaa itse tiedä mitään sopivampaa vaihtoehtoa tuolta pohjois-amerikassa myynnissä olevista vaihtoehdoista. Niin onko kysyjä ostamssa uutta? ainakin aloitusviestissä on myös vaihtoehto käytetyn ostaminen ja siitä syystä tuolla on ehdoteltu noita vanhempiakin autoja sekä sellaisia joita ei edes pohjois-amerikassa edes myydä. Niin mikä on aloittajan nykyinen auto? On vain mainittu tavallinen henkilöauto.
Niin minähän en ole suositellut hiluxia tai hiacea enkä edes suosittelisi mutta nyt on kysymyksessä 4Runner joka on aivan eri auto kuin nuo peltilaatikot. Ehdotin vain tuota 4Runneria koska se omasta mielestäni täyttää parhaiten toiveet. Niin vielä lisäyksenä että en ole ainoatakaan Toyotaa omistanut.
Perinteisesti näin, nykyisellään ei enää samanlaista jakoa merkkien välillä. Moottoreita ym. ostetaan ristiin. Aloitusviestistä en itse ainakaan huomannut sanaa luotettavuus, mukavuudesta & hiljaisuudesta kyllä puhuttiin. Kuten sanoin, niin toyota ei ikinä ole ollut parhaita mukavuudessa/hiljaisuudessa, missään autossa luokassaan (ainakaan omien kokemusten perusteella). En tosin ole yhtään omistanut, mutta kuten sanoin ajanut ja kyydissä olen ollut ihan riittävästi. Mutta eiköhän tämä offtopic riitä tähän keskusteluun.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Niin onko kysyjä ostamssa uutta? ainakin aloitusviestissä on myös vaihtoehto käytetyn ostaminen ja siitä syystä tuolla on ehdoteltu noita vanhempiakin autoja sekä sellaisia joita ei edes pohjois-amerikassa edes myydä.
Yritän pitää mielen avoimena ja käydä läpi kaikki järkevät vaihtoehdot. Yritän välttää merkkiuskovaisuutta ja mielikuvia mitä mulla on päänsisällä eri merkeistä. Loppujen lopuksi käyn vinkkien pohjalta koeajamassa ja ostan sen mikä tuntuu parhaimmalta mun käyttöön. Käytetty 4runner masan pajan kautta kondis varmistaen&kuntoon laittaen + modauksia on vaihtoehto. Uusi 4runner kun on käytännössä sama kuin wanha miinus kulumat. Jos johonkin broncoon taas menee niin sitten uusi on melkein pakko ostaa, kun niitä ei vielä ole käytettynä ja en tiedä haluaisinko muutenkaan ostaa ensimmäisen vuoden valmistuserästä kärryä. Tuo bronco sport maastoversiona on sen 35ke suomen rahaan muutettuna. Se ei minusta ei ole paha hinta/ei tunnu pahalta senhintaista autoa käyttää työkaluna vaikka 10v ja olettaa että sen jälkeen auton arvo on pyöreät nolla.

Harmittelen, että aloitin keskustelun huonosti. Olisi ollut parempi aloittaa geneerinen keskustelu aiheesta harrastuksena ja ujuttaa automallien vertailu ja omat kokemukset sinne osana keskustelua. Näillä keinoin olisi syntynyt mielenkiintoisempaa keskustelua. Mua näin jälkikäteen ajatellen kiinnostaa tosi paljon oikeiden ihmisten kokemukset harrastaessa ja muutenkin se, että harrastaako porukka kevyesti tai enemmän maastokelpoisilla autoilla? Jos joku on kovin ninja ja harrastaa asiaa ei maastokelpoisella autolla niin sekin olisi mielenkiintoista. Se 205 pösö tarina esim. oli todella hauska lukea ja loi mielikuvia päänsisällä. Netistähän muuten kyllä löytää sen mielipiteen mitä etsii ja se ei ehkä johda fiksuun vertailuun eri vaihtoehtojen välillä.

Käytetyissä kiehtoo erityisesti se, että voisi käyttää budjettia auton modailuun. Uusissa taas kiehtoo mahdollisesti parempi teknologia, joka voi tehdä ajamisesta mielekkäämpää. Esimerkiksi se 4h ajomatkan päässä oleva lohenkalastuspaikka ja mukavuus maantiellä sinne kurvaillessa. Sinne ajaessa suurin osa on moottoritietä ja vain lopussa maastoutumista joenrannalle. Sinne on onneksi ihan helppo ajaa henkilöautollakin.

Tarve on niin päätön, että tässä joutuu kompromissiin. Esim. wrangleriin jos menee niin asfaltilla ajaminen+hyttimelu ei taida olla kovin mielekästä. Toisaalta, jos arvostaa enemmän maastoutuskykyä ja modattavuutta niin se on oiva valinta.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tuskin minäkään. Mutta on tuo defender silti hieno kärry. Samalla hinnalla tosin saa bronco sportin ja wranglerin niin ei tarvi edes autoa lainaan, jos jompi kumpi on pajalla.
Jos raha ei ole olennainen kynnyskysymys, niin miten hyvä Merssun G-sarja on käytössä, jossa pitää päästä pois tieverkolta ... ja myös takaisin?
Hinnoittelu Suomessa näyttää jokseenkin mielenkiintoiselta: voi näemmä maksaa 90k (350d Professional, autoveroton !?) tai yli 500k (AMG 65). Tekkipalkoilla joku vähän yli 9k€/kk rahoitus ei kai tunnu missään, jos auto muuten miellyttää.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Noissa superkalliissa tulee vastaan se, että maksaako siinä enää käyttöarvosta vai näyttelyautosta? Tämä ketju lähti vähän laukalle, kun ei mun tarve ole sellainen, että tarvisi wrangler, offroad pickup tms. vehjettä. Todennäköisesti sillä subarullakin pärjäisi, kunhan opettelee ajamaan. Myös ne naarmut yms. kun vie sen auton maastoon, kalliin kanssa voi jäädä harrastus parkkipaikalle :) Joku järkivehje, jolla pääsee peruspaikkoihin helposti. Oikeaa offroadia, jos joskus alkaa harrastamaan niin sitten vaihtaa välineitä. Toki vois huumorilla defenderin, g-wagonin tms. ajaa verrokiksi, että tietää mistä jää paitsi huokeamman laitteen kanssa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Noissa superkalliissa tulee vastaan se, että maksaako siinä enää käyttöarvosta vai näyttelyautosta?
Oma mielikuva G-sarjasta on, että siinä on pohjimmiltaan kyse maastokäytön ehdoilla suunnitellusta autosta. Jotta siitä on saatu hyvä, on ollut pakko käyttää kalliita ratkaisuja. Siinä maksaa käyttöarvosta - mutta jos sille ei ole oikeasti tarvetta, niin turhaan.

Venäläisiltä ja aussifoorumeilta varmaan saisi paljonkin käytännön tietoa siitä, miten autot oikeasti toimivat hankalissa oloissa. Venäläinen tiensuunnittelufilosofia kai on vähän sellainen, että tulee halvemmaksi, että 10 asukkaan tuppukylässä jokainen ostaa Lada Nivan kuin että rakennetaan korpeen 300 km tietä, jota voi ajaa Corollalla. Samaa on Ausseissa: jos korkeatasoiselle tielle ei ole välttämätöntä tarvetta, niin sitten pärjäillään alempitasoisella ajouralla.

Lada Niva olisi varmaan omaperäinen valinta Kaliforniassa?
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 521
Tänään kun teerimetsälle (ei tullut saalista, mutta uuttukoloja ja kakkoja löytyi) ajelin niin tuli vastaan pätkiä kun Skoda Fabian etenemiskyky alkoi jo vähän epäilyttää. Tuli mieleen, että pitäisikö päivittää kulkuvälinettä Audiin tai Subaruun. Ihan täysiveriselle maastoautolle (Land Cruiser tms.) ei ole varsinaisesti käyttöä, kun kyse on kuitenkin metsäautoteistä ja korkeintaan jostain 20-30 sentin lumipeitteestä paikoitellen (ja siis oli urat jo valmiiksi, mutta niiden päälle kinostunut sitten vähän ekstraa). Tulee myös mieleen, että tekeekö mieli maksaa brändistä, ja miten mahtaa olla huoltokulujen suhteen vehkeiden hinta. Onko se Audin tai Subarun neliveto oikeasti paljon parempi kuin vaikkapa Dacialla tai Suzukilla? Jos tuommoisista about kymppitonnin hintaisista käytetyistä vehkeistä puhutaan niin minkä ottaisitte?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Tänään kun teerimetsälle (ei tullut saalista, mutta uuttukoloja ja kakkoja löytyi) ajelin niin tuli vastaan pätkiä kun Skoda Fabian etenemiskyky alkoi jo vähän epäilyttää. Tuli mieleen, että pitäisikö päivittää kulkuvälinettä Audiin tai Subaruun. Ihan täysiveriselle maastoautolle (Land Cruiser tms.) ei ole varsinaisesti käyttöä, kun kyse on kuitenkin metsäautoteistä ja korkeintaan jostain 20-30 sentin lumipeitteestä paikoitellen (ja siis oli urat jo valmiiksi, mutta niiden päälle kinostunut sitten vähän ekstraa). Tulee myös mieleen, että tekeekö mieli maksaa brändistä, ja miten mahtaa olla huoltokulujen suhteen vehkeiden hinta. Onko se Audin tai Subarun neliveto oikeasti paljon parempi kuin vaikkapa Dacialla tai Suzukilla? Jos tuommoisista about kymppitonnin hintaisista käytetyistä vehkeistä puhutaan niin minkä ottaisitte?
Audeissa on otettava huomioon, että poikittaismoottoriset ovat aina Haldexilla(ei siis "oikea" neliveto). Pitkittäismoottorit omaavat sen oikean nelivedon(käytännössä isoilla koneilla olevat). Onko auto tulossa pelkästään maastokäyttöön vai ihan päivittäiseen ajoon metsästysaspektilla? Sekalaiseen käyttöön menisi ihan esim. scout/alltrack/rav4/cr-v. Pelkkään metsästyskäyttöön on Jimny aika kova. Hiluxi/hiace toki on pomminvarmoja, mutta hinnat on aika kovia. Kohtuu paljon on noita leikkimaastureita (SUV), joilla pärjää aivan riittävästi, kunhan ei mene liian "syvälle".
 

moukula

Team AMD
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 521
Ihan päivittäiskäyttöön ja arkiajoon noin muuten, mutta muutaman kerran vuodessa tulee vastaan näitä kelejä että ois mukava kun kaikki renkaat vetäis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Ihan päivittäiskäyttöön ja arkiajoon noin muuten, mutta muutaman kerran vuodessa tulee vastaan näitä kelejä että ois mukava kun kaikki renkaat vetäis.
Itse ehkä kävisin testaamassa Suzuki sx4:n, jos ei natsaa tiloilta ja ajettavuudeltaan, niin seuraavaksi Yeti(Top gearissa muun muassa kehuivat sitä) tai vag-konsernin scout/alltrack jne. Itse jättäisin väliin dsg-vaihteistot ja 1,6tdi-koneet. Haldex-nelivedot on ns. Kulutusystävällinen vrt. Esim. Torsen-neliveto(aito neliveto). Tästä pykälä maasturimaisempaan on cr-v, xc70, rav4, sportage, tosin näissä nousee jo hieman kulutus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Skodallahan on myös noita huonon tien alustoja saatavilla jotka korottaa etu ja nelivetoja niin ei tarvitse katsella noita muoviromppeita jotka tulevat scout mallien mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 517
Skodallahan on myös noita huonon tien alustoja saatavilla jotka korottaa etu ja nelivetoja niin ei tarvitse katsella noita muoviromppeita jotka tulevat scout mallien mukana.
Jos nyt oikein muistan, niin korottaa 14-20mm alustaa Octaviassa, joten ei sekään autiaaksi tee. Lähtökohtana on kumminki se, että Octavia on melko matala vakiona.
 
Liittynyt
26.11.2016
Viestejä
161
Aloittajalle sanoisin että osta se oikea Bronco vaan suoraan, ei niitä cittareita ole rakennettu eikä tarkoitettu minnekkään yhtään huonompaa paikkaan kestäväksi, vaikka mainoskuvista voisi niinkin päätellä.

Suomessa jos taas haluaa oikeasti etenemiskykyistä autoa kohtuuhintaan niin alkaa Suzuki Jimny olla ainoa vaihtoehto, tosin sitten joutuu sisätiloista tinkimään. (etenemiskykyisellä tarkoitan nyt sitä että ei auraamattomalla mökkitiellä kytkimet ja jarrut pala)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Nyt kun vilkaisin nopsaan, niin Bronco vaikuttaa ihan pätevälle vehkeelle. Alennusvaihtesto ei sattunut silmään jos nyt jotain. Vai onko? Lukot kuitenkin löytyi, ja automaattihan korjaa asiaa kuitenkin. 35" renkulatkin löytyy, eikä tuo autona ole yhtään hassumman näköinen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Citymaasturit tosiaan ovat pahimmillaan yksivetoisia, kuten noista Hondan jne. rullatesteistä näkee.
Lukollinen neliveto on jo lähtökohtaisesti hyvä vaihtoehto ja loppu on enempi renkaista kiinni. Itse voi arvioida miten pahaan rotkoon meinaa auton ajaa.

Itse olen pärjännyt etuvetoisilla jopa kohtuu pahoilla metsäteillä, kunhan ei ole liukasta. Nykyautoissa vaan tuppaa maavara olemaan aivan onneton, joka oli ennenvanhaan paremmin.

Yleisesti auton ostoon vinkkinä, että menee vaan koeajamaan rohkeasti autoja laidasta laitaan ilman että ottaa autolehtien tai nettikirjoittajien tarinat ainoana oikeana totuutena. Itsekin ostin viimeisen autoni melko lonkalta. Ei todellakaan ollut ostoslistan kärkeä ja ennakkoluulot voimakkaat, mutta koeajolla tykästyin että tämähän on kuin minulle tehty:thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Nyt kun vilkaisin nopsaan, niin Bronco vaikuttaa ihan pätevälle vehkeelle. Alennusvaihtesto ei sattunut silmään jos nyt jotain. Vai onko? Lukot kuitenkin löytyi, ja automaattihan korjaa asiaa kuitenkin. 35" renkulatkin löytyy, eikä tuo autona ole yhtään hassumman näköinen.
Siinä käsivaihteisessa on 7-vaihdetta joista yksi on vartavasten tehty ryömintävaihde ( crawler ) eli
vaihdekaavio on tälläinen
R 1 3 5
C 2 4 6


Edit: Siis vetotavanvalitsimessa on siis 4L 2H 4H myöskin 4A löytyy mutta se on valinnainen lisävaruste. Joten kyllä näyttää alennusvaihteisto löytyvän mutta se päälle tuossa käsivaihteistossa on tuo ryömintävaihde.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Siinä käsivaihteisessa on 7-vaihdetta joista yksi on vartavasten tehty ryömintävaihde ( crawler ) eli
vaihdekaavio on tälläinen
R 1 3 5
C 2 4 6
Aa.. tuota katsonutkaan - kun jotenkin oletan että manuaalit on melko marginaalissa, varsinkin rapakon takana. Itsehän en muuta edes miettisi kun automaattia. Mutta jokaiselle oman maun mukaan tietenkin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Nyt kun vilkaisin nopsaan, niin Bronco vaikuttaa ihan pätevälle vehkeelle. Alennusvaihtesto ei sattunut silmään jos nyt jotain. Vai onko? Lukot kuitenkin löytyi, ja automaattihan korjaa asiaa kuitenkin. 35" renkulatkin löytyy, eikä tuo autona ole yhtään hassumman näköinen.
Bronco sport:ssa ei ole alennusvaihdetta tai edes oikeita lukkoja(elektroninen). Isossa broncossa löytyy nuo + paljon muuta. Ihan hyvin se sport on tosin pärjänny perusmaastoissa. Mulle olis ihan riittävä.

Isoon broncoon ei saa konffattua maastopakettia+isompaa konetta + kattotelinettä. Kattotelineen saa vain karvalakkimalleihin :( Tuota on netissäkin paljon ihmetelty, että miksi ei saa. Jos isompaan broncoon sais kattotelineen kajakin kuljettamista varten+isomman koneen + maastopaketin konffattua niin se olis mulle no brainer ratkaisu ellei ala kuulumaan huhuja laatuongelmista.

Bronco sport on jo myynnissä, isommat broncot menee toimitukseen kai kesällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Bronco sport:ssa ei ole alennusvaihdetta tai edes oikeita lukkoja(elektroninen). Isossa broncossa löytyy nuo + paljon muuta. Ihan hyvin se sport on tosin pärjänny perusmaastoissa. Mulle olis ihan riittävä.

Isoon broncoon ei saa konffattua maastopakettia+isompaa konetta + kattotelinettä. Kattotelineen saa vain karvalakkimalleihin :( Tuota on netissäkin paljon ihmetelty, että miksi ei saa. Jos isompaan broncoon sais kattotelineen kajakin kuljettamista varten+isomman koneen + maastopaketin konffattua niin se olis mulle no brainer ratkaisu ellei ala kuulumaan huhuja laatuongelmista.

Bronco sport on jo myynnissä, isommat broncot menee toimitukseen kai kesällä.
Saako nuo kattotelineet ostettua erikseen vaikka ford myymälöistä tai vaikka tilattua netistä? Nehän voisi täten jälkisentaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Saako nuo kattotelineet ostettua erikseen vaikka ford myymälöistä tai vaikka tilattua netistä? Nehän voisi täten jälkisentaa.
Todnäk saa. Seuraan tilannetta ja odottelen mitä tässä tapahtuu. En jaksa uskoa, että kattoteline siihen värkkkiin olisi mahdoton laitettavaksi. Kesällä varmaan selviää, kun hätäisimmät saa broncot kaupasta ulos.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Todnäk saa. Seuraan tilannetta ja odottelen mitä tässä tapahtuu. En jaksa uskoa, että kattoteline siihen värkkkiin olisi mahdoton laitettavaksi. Kesällä varmaan selviää, kun hätäisimmät saa broncot kaupasta ulos.
Kattotelineen saa jokaiseen autoon (ei toki avoihin ym). Ellei ford myy (en ymmärrä miksi ei myisi varaosana kun kerta karvalakkiin saa), niin aftermarketti telinettä vaan katolle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Kattotelineen saa jokaiseen autoon, ei kait niin heikkoa kattoa umpikorisessa nykyisin voi missään olla ettei saisi. Ellei ford myy (en ymmärrä miksi ei myisi varaosana kun kerta karvalakkiin saa), niin aftermarketti telinettä vaan katolle.
Alla on threadi aiheesta missä spekuloivat tilannetta. Kaikenlaisia arvauksia on webbisivujen virheellisyydestä lähtien. Mielenkiinnolla odotan miten tuo asia selviää.


edit. Nyt kun testailin niin tosiaan 2 oviseen saa kaiken ruksittua, nelioviseen ei. Ehkä tuo on joku painojuttu loppujen lopuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Alla on threadi aiheesta missä spekuloivat tilannetta. Kaikenlaisia arvauksia on webbisivujen virheellisyydestä lähtien. Mielenkiinnolla odotan miten tuo asia selviää.


edit. Nyt kun testailin niin tosiaan 2 oviseen saa kaiken ruksittua, nelioviseen ei. Ehkä tuo on joku painojuttu loppujen lopuksi.
Voi olla joku tuollainen painojuttu. Oli miten oli sellaisen sinne voi ihan hyvin laittaa, jos sinne katolle ei ole tarkoitus norsua laittaa. Katotelineelle ei sitten kannata laittaa mitään todella painavaa, koska vaikuttaa aikalailla auton äärikäytökseen ja tietenkin helpommin kaatuu myös maastossa. Joku kajakki nyt painaa niin vähän ettei aiheuta katolla ongelmia.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Voi olla joku tuollainen painojuttu. Oli miten oli sellaisen sinne voi ihan hyvin laittaa, jos sinne katolle ei ole tarkoitus norsua laittaa. Katotelineelle ei sitten kannata laittaa mitään todella painavaa, koska vaikuttaa aikalailla auton äärikäytökseen ja tietenkin helpommin kaatuu myös maastossa. Joku kajakki nyt painaa niin vähän ettei aiheuta katolla ongelmia.
Kalastuskajakki mikä tulee talouteen on about 130lbs.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 329
Kalastuskajakki mikä tulee talouteen on about 130lbs.
No joo onhan tuolla sitten jonkun verran painoa. Jos noita tulee se yksi, niin menee ihan hyvin. Tuo Bronco painaa kuitenkin ~4000lbs, joten pysytään vielä aika pienissä painoissa. Joissakin autoissa tuo laillinen kattokuorma on aika iso ~10%, joka jo vaikuttaa auton käytökseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Tuli pongattua liikenteestä muutama Suzuki Ignis ja olisihan se omalla tavallaan aika persoonallinen pieni citymaasturi. Maavaraa näytti olevan ruhtinaallisesti verrattuna muihin liikenteessä oleviin autoihin. Varmasti käteviä pelejä Keski-Euroopan suurkaupungissa tuollainen "pidennetty Smart ForFour."

Tuoko tuollainen viskokytkin neliveto riittävästi apuja lumisella mökkitiellä etenemiseen? Liikkeelle lähtiessä liukkaalla käsittääkseni aina sutaisee ensin edestä, kun vaatii akselien välisen nopeuseron, mutta dynaamisella kaasunkäytöllä voimaa välittyy myös taakse koko kiihdytyksen ajan? Painoa Igniksessä/Swiftissä on alle 1000 kg.

Kokemusta uudehkoista 1.6 ja 1.0t Vitaroista, eli infotainment ja ajotietokone on kyllä Suzukilla ala-arvoista ja muovisuus on luokkansa kärkipäätä. Näyttäähän Iqnis:eenkin saavan nykyisessä vakiovarustelussa AndroidAuton, peruutuskameran ja Bi-ledit ajovalot. Tuon vertailun perusteella Swiftin keulilla ne on yllättävän hyvät.

Suzukin nettisivuilta jäi vähän epäselväksi saako tuota mistään tilattua, kun hinnastoa ei löydy, eikä ole myöskään Autoverkkokaupan sivuilla.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 702
Tuli pongattua liikenteestä muutama Suzuki Ingis ja olisihan se omalla tavallaan aika persoonallinen pieni citymaasturi. Maavaraa näytti olevan ruhtinaallisesti verrattuna muihin liikenteessä oleviin autoihin. Varmasti käteviä pelejä Keski-Euroopan suurkaupungissa tuollainen "pidennetty Smart ForFour."

Tuoko tuollainen viskokytkin neliveto riittävästi apuja lumisella mökkitiellä etenemiseen? Liikkeelle lähtiessä liukkaalla käsittääkseni aina sutaisee ensin edestä, kun vaatii akselien välisen nopeuseron, mutta dynaamisella kaasunkäytöllä voimaa välittyy myös taakse koko kiihdytyksen ajan? Painoa Igniksessä/Swiftissä on alle 1000 kg.
Yllättävän hyvin noilla "ei oikeilla nelivedoilla" pärjää huonoillakin teillä. Aikanaan kun kortin sain, niin ex-tyttiksen isän Legacya tuli rääkättyä ihan luvan kanssa, siinä toki vielä alennusvaihde, maavarassa taas ei kehumista. Kaverilla vastaava uudemi Legacy, jolla puskee lumista mökkitieä pitkin, eikä ole kait kiinni jäänyt.

Toki pitää muistaa että nelikolla pääsee jumiin sellaisiin paikkoihin millä vajaavetoisilla ei tulisi mieleenkään lähteä. Oikeat maasturit sitten asia erikseen, mutta näin kärjistetysti, on ne citymaasturit usein vakioatuoa parempia, kun lumella liikutaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
123
Tuli pongattua liikenteestä muutama Suzuki Ingis ja olisihan se omalla tavallaan aika persoonallinen pieni citymaasturi. Maavaraa näytti olevan ruhtinaallisesti verrattuna muihin liikenteessä oleviin autoihin. Varmasti käteviä pelejä Keski-Euroopan suurkaupungissa tuollainen "pidennetty Smart ForFour."

Tuoko tuollainen viskokytkin neliveto riittävästi apuja lumisella mökkitiellä etenemiseen? Liikkeelle lähtiessä liukkaalla käsittääkseni aina sutaisee ensin edestä, kun vaatii akselien välisen nopeuseron, mutta dynaamisella kaasunkäytöllä voimaa välittyy myös taakse koko kiihdytyksen ajan? Painoa Igniksessä/Swiftissä on alle 1000 kg.

Kokemusta uudehkoista 1.6 ja 1.0t Vitaroista, eli infotainment ja ajotietokone on kyllä Suzukilla ala-arvoista ja muovisuus on luokkansa kärkipäätä. Näyttäähän noihinkin saavan nykyisessä vakiovarustelussa kuitenkin AndroidAuton, peruutuskameran ja Bi-ledit ajovalot. Tuon vertailun perusteella Swiftin keulilla ne on yllättävän hyvät.

Suzukin nettisivuilta jäi vähän epäselväksi saako tuota mistään tilattua, kun hinnastoa ei löydy, eikä ole myöskään Autoverkkokaupan sivuilla.

Niin mitä saa tilattua? Ignistä, Swiftiä vai Vitaraa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
548
Niin mitä saa tilattua? Ignistä, Swiftiä vai Vitaraa?
Ignistä siis. Valmistajan sivuilta löytyy varusteluettelo, muttei hinnastoa. Käsittääkseni se on ollut saatavilla vain "netistä" Autoverkkokauppa.comista, josta sitä en nyt löytänyt. Kaikissa nettiauton käytetyissä näytti olevan halogeenit, jonka katson isoksi miinukseksi.

Enpä ole nyt autoa vaihtamassa, lähinnä keskustelun herättämiseksi kommentoin, kun otti liikenteessä silmään. Loppujen lopuksi vajaavetoisellakin autolla pääsee omiin tarpeisiin, kunhan pitää renkaat kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Lelunelivedot ja oikeat maasturit erottaa ehkä eniten se että oikealla voi mennä tyhjäkäynnillä hallitusti kun taas lelua pitää käskeä kaasu pohjassa. Kyllähän noilla lukottomillakin pärjää missä sutivaa pyörää hillitään jarrulla jos se on vain ohjelmoitu niin oikein.

Landcruiser menee polven syvyisessä lumessa abs rutisten kun siinäkin rengas kohtaisena lukkona toimii jarrut, ainoastaan akselit saadaan lukittua 50:50 suhteessa keskenään.

Tuossa kun laittaa akselit lukkoon ja lyhyen nelivedon päälle niin auto menee maastotilaan ja se ragoi pienimpääkin luistoon heti mutta moottoritehoa ei rajoiteta vaan se siirretään sinne pitävälle renkaalle.

Nykyään toi Toyotan systeemi on niin herkkä että nostaa auton hiekasta ylös vaikka se makaa siellä akseleita myöden.


 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Hiekassa landcruiser pätkä näyttää mun painajaiselta. Jos tuollaiseen paikkaan päätyisi jumiin pitkän (kajakki)kalastuspäivän jälkeen niin ei ehkä enää huumori riittäisi. Yllättävän nätisti landcruiser kyllä mönki pois jumitilasta.

Kalastuskajakit mitä mä olen miettinyt näyttää about tämmöisiltä. Kuvan kajakki jotain 3.6m pitkä ja ilman varusteita painoa vajaa 50kg

1612210240128.png
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 000
Mun valinta ennen koeajoja alkaa päätymään kohti bronco sport:ia. Ei se ole oikea offroad kone, mutta mun käyttöön vaikuttaa ihan riittävän kyvykkäältä. Lisäksi vielä asfaltilllakin hiljainen ja kohtuullinen ajaa. Ainakin alla olevalla videolla menee sellaisista paikoista läpi mitä voisi kuvitella pahimmillaan tulevan normireissuilla vastaan. Loppu on sitten kyllä jo ajotaidoista kiinni. Jos tuosta loppuu kyvyt kesken niin ehkä niihin paikkoihin ei tarvi lähivuosina mennä harrastamaan/ei kantti ja osaaminen riittäisi edes niistä ajamiseen kyvykkäämmäkään kärryllä. Sen verran halpa myös(35ke), että naarmut ja maastouttaminen ei harmita. Tilat on vähän minimaaliset, mutta mieluummin ottaa tuon kompromissin kuin lähtee katsomaan täyskokoista maasturia. Henkilökohtaisia valintoja nuo, ymmärrä kyllä, että joku muu etsisi toiset kompromissit. Sen verran halpa myös, että tehdastakuun päätyttyä voi miettiä pieniä tuunauksia kärryyn, jos pakasta vedetty ei ole optimaalinen.





Nykytilanteessa ei taida koeajamaan päästä ennen syksyä. Noinkohan ne tekis vielä raptor versiot broncosta ja bronco sport:sta? Toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 355
Viestejä
4 195 545
Jäsenet
70 897
Uusin jäsen
Miigu

Hinta.fi

Ylös Bottom