@Raxama Oli niin rumaa kieltä ensimmäisessä viestissäsi että jätin lukematta sen vuoksi. Tosiaan kun alennusta ei olekaan Euroopassa niin tilanne on paljonkin eri. 10 € alennus kun koskisi ketä tahansa käyttäjää, ei pelkästään niitä ketkä ajattelee myös kehittäjän etua.
En usko että peruskäyttäjää kuitenkaan vaivaa nämä kaupat. Mielestäni juuri sellainen satunnainen pelaaja kiinnostuu itse pelistä ja asentaa sen ohjeiden mukaisesti. Jos mukana tulee joku ohjelma niin se on sivu seikka. Hänen tietokoneensa ei nimen omaan ole hänelle pyhättö, vaan tarkoitus on päästä pelaamaan. Luultavasti mikä tahansa kauppa on hänelle etu, sillä se lataa päivitykset peliin hänen puolestaan.
Sellaiselle käyttäjälle kaupalla voi olla väliä joka haluaa kaiken kätevästi yhteen kauppaan kun pelejä alkaa kertyä. Kaverilistoja ei jaksa välttämättä tehdä uusiksi, luoda asennuskansioita, muistella missä oli mikäkin peli, hallita eri tilejä ja muita sellaisia pieniä asioita. Minä en tosin itse koe vaivaksi näitä ollenkaan. Sivuhuomiona jokaisen onneksi Epicin kaupasta löytyy työkalu millä vissiin saa löydettyä Steam-kaverinsa heidän kaupastaan.
Ymmärrän sinänsä jos haluaa vain yhden kaupan käytettäväksi suoraviivaisuuden tähden, mutta onhan se hieman lapsellista ajatella etteikö koskaan tulisi pelejä mitkä käyttävät toista kauppaa ja tehdä siitä sitten numero. Steam itse yleistyi juurikin niin, että Half-Life 2:ta oli aivan pakko pelata kaupan kautta. Eikö muilla yhtiöillä ole oikeutta tällaiseen omien tai muiden tekemien pelien kanssa? Steam ei aluksi ollut kellekään muuta kuin riesa, varmaan huonompi toimivuudeltaankin mitä Epic Games Store on nyt.
Aikanaan kun Origin tuli niin se herätti ainakin minussa pientä innostusta. Aikaa sitten Origin ei tosin toiminut aina hyvin ja se ärsytti toki, mutta koen edelleen erilaiset kaupat vain mielekkäiksi asioiksi, koska ne työkaluina hoitavat kaiken niin kätevästi. Tärkeimpänä ne hoitavat tietysti pelien latauksen ja päivityksen, niillä voi siirtää asennuksen helposti, löytyy kuvankaappausta, ruudunpäivityslaskuria, tsätti, asiakastuen tiedot ja ties mitä hyödyllistä. Origin tarjoaa nykyään pitkälti kaikki ne tärkeimmät mitä Steamikin. Haittaa ei kaupoista ole jos ne toimivat hyvin.
En siis oikein ymmärrä miksi tästä asiasta tuli numero, koska se ei voi olla niin vastenmielistä asentaa jotakin sovellusta koneelle juurikin sellaiselle, joka pelaa pelejä paljon ja viettää niiden parissa huomattavasti aikaa. Minulle on pieni vaiva noiden kanssa säätää samalla kun päivittelen paljon pelaavana koneelle ajureita ja kaikenlaista. Nyt sitten olisi uusi kauppa taas, josta saa ilmaisia pelejä tänä vuonna ja kehittäjät enemmän rahaa, tokihan tuollainen käy!
Vielä mainitsen, että muistan oikein hyvin mikä peli löytyy mistäkin ja en tarvitse kavereitanikaan joka kaupan listalle, jos tyyliin pelaan vain jotain yhtä peliä tai yksinpelejä siellä. Tilanne on nyt se että minulla on kaikkiaan neljässä kaupassa jokaisessa useampia pelejä ja käytän siksi niitä kaikkia. Epicin kaupan vasta hiljattain latasin ilmaispelien takia. Minulla on käynnistävalikossa nämä kaikki kaupat rivissä ja nappia painamalla pääsee pelaamaan. Oikein kätevästi onnistuu pelailut.