Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Ei tunnistus ole avain onneen, mä tiedän mun huijarista kaiken ja ainoa mitä voin tehdä on avata rikosilmoitus ja odottaa. Jos on joku kenellä ei ole luottotietoja yms niin mitä muuta tässä voi tehdä? Miten se auttaa että huijari on tunnistautunut?

Eiköhän tuossa haettu sitä, että tunnistautumalla voidaan rajoittaa tunnusten määrä 1/HETU, jolloin huijaushistorian myötä kaupankäynti muuttuu lähes mahdottomaksi, jos siis yhteydessä on joku palautejärjestelmä.
 
Ei tunnistus ole avain onneen, mä tiedän mun huijarista kaiken ja ainoa mitä voin tehdä on avata rikosilmoitus ja odottaa. Jos on joku kenellä ei ole luottotietoja yms niin mitä muuta tässä voi tehdä? Miten se auttaa että huijari on tunnistautunut?
Kuten @gouca tuossa jo totesikin niin se sama huijari ei voi käyttää kuin 1tunnusta per hetu.
Nythän siellä voi olla samalla hermannilla vaikka 10 anonyymiä tunnusta joiden sulkeminen on yhtä kuin turhaa koska voi tehdä taas 10 uutta tunnusta halutessaan.

Tori.fi mahdollistaa hyvän tulonlähteen näille huijareille.
 
Kuten @gouca tuossa jo totesikin niin se sama huijari ei voi käyttää kuin 1tunnusta per hetu.
Nythän siellä voi olla samalla hermannilla vaikka 10 anonyymiä tunnusta joiden sulkeminen on yhtä kuin turhaa koska voi tehdä taas 10 uutta tunnusta halutessaan.

Tori.fi mahdollistaa hyvän tulonlähteen näille huijareille.

Täydellisessä maailmassa noin voisikin olla, mutta pakotettu tunnistautuminen kadottaisi käyttäjät ja palvelun suosio laskisi.

Jos jotain pysyvämpää ratkaisua haetaan niin rikosilmoituksen tekemisellä pitäisi olla oikeasti joku seuraus, eikä se olisi vitsi kuten on tänään. Palvelussa voisi myydä vapaasti kuten tänäänkin ilman tunnistautumista, mutta halutessaan voisi käyttää maksutapaa, jossa on vahva tunnistautuminen (hetu) eli tiedot vaihtuvat ja tätä myöden rikosilmoituksen tekeminen on helppoa.

Mutta tällaisesta palvelusta ei ole mitään hyötyä jos rikosilmoituksella ei ole mitään voimaa, kuten sanottua, omassakin tapauksessa ko. henkilöstä löytyy jo huijauksia 3v takaa, tuoreitakin keskusteluita, homma jatkuu kuten ennenkin ja monen mukaan rikosilmoitus on tehty. Kyllä rikosseuraamus tästä pitäisi saada eikä niin, että palvelut muka vastuutettaisiin ettei voi myydä kuin tunnistautuneena.

Forumeita yms on pilvin pimein, jos minä nyt haluaisin olla epärehellinen, löydän eri autoforumeita, hifi, tietotekniikka, jne niin kyllä mä rahat saan kasan ilman Toriakin.

Jos postimaksut eivät olisi näin kalliita kun ovat, niin voisi harkita tällaisen "proxy-palvelun" perustamista, joka olisi luotettava. Siinä tapauksessa myyjä ei lähetä tavaraa ostajalle vaan proxylle (välittäjä), joka varmistaa että kaikki on kuten pitää ja lähettää sitten tavaran ostajalle.

Ostaja maksaisi tuotteesta periaatteessa välittäjälle joka odottaa tuotetta myyjältä.
Myyjä saisi vaikka 10% myyntihinnasta etukäteen postikuluja yms varten ja lähettää välittäjälle.
Kun välittäjä on tarkastanut tuotteen niin saa loput rahasta ja ostaja saa tuotteensa.

Luonnollisesti koko idea menee hukkaan näillä ~7€ postikuluilla kun myydään <30€ tavaroita.

Itse ainakin isommissa hankinnoissa voisin maksaa 10€ mielenrauhasta välittäjälle, joka tekisi tällä tavalla rahansa.
 
Huono kokemus käyttäjän Jasmus kanssa.
Sovittiin noutokaupat edellisenä päivänä 2kpl näytönohjaimia. Pakkasin ja kannoin kamat mukanani työpaikalle mistä herran piti noutaa kamat.
Parin viestin jälkeen ei kuitenkaan ketään näkynyt ja yhteudenpito loppui.
 
16.10 maksettu 125 + 5€ näytönohjaimesta tältä foorumilta. Ei ole näyttistä näkynyt ja myyjäkin on tehnyt katoamis tempun.
 
16.10 maksettu 125 + 5€ näytönohjaimesta tältä foorumilta. Ei ole näyttistä näkynyt ja myyjäkin on tehnyt katoamis tempun.
Ilman nimimerkkejä tai sen tarkempia tietoja vähän turha huuto tyhjyydessä. :beye:
Laita ensiksi ylläpidolle tiedot tapauksesta, negatiivinen palaute ja sitten mahdollisesti käyttäjän nimimerkki tänne estämään vahingon kiertämistä.
 
16.10 maksettu 125 + 5€ näytönohjaimesta tältä foorumilta. Ei ole näyttistä näkynyt ja myyjäkin on tehnyt katoamis tempun.
Juu, kyllä kusetti.

Kannattaisi näissä tapauksissa ihan suoraan tägätä se nimimerkki tänne ja jättää se negatiivinen palaute. Sitä kautta saa ehkä jonkin selityksen tilanteelle tai vähintään myös muut tietoisiksi mahdollisimman nopeasti ja tunnuksen banneihin, ettei useampi kerkeä tulemaan huijatuksi. Turhaan ihmiset anonymisoi näitä huonoja kokemuksia, oli kyse sitten yksityishenkilöstä tai yrityksestä, kun ilman sitä mainintaa kohteesta ei kukaan voi hyödyntää tällaista tietoa.

---

Ja mitä tulee rikosilmoituksen tekemiseen niin eikös suositus ole odottaa joku 2 viikkoa? Ei olisi eka kerta, kun jonkun henkilökohtaisessa elämässä sattuu jotain sellaista mikä viivyttää kauppoja. Toki radiohiljaisuus kauppojen lukkoon lyömisen jälkeen on aina epäilyttävää ja vähintäänkin huonoa kaupankäyntiä vaikka paketti tulisikin lopulta parin viikon viiveellä perille.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaisi näissä tapauksissa ihan suoraan tägätä se nimimerkki tänne ja jättää se negatiivinen palaute. Sitä kautta saa ehkä jonkin selityksen tilanteelle tai vähintään myös muut tietoisiksi mahdollisimman nopeasti ja tunnuksen banneihin, ettei useampi kerkeä tulemaan huijatuksi. Turhaan ihmiset anonymisoi näitä huonoja kokemuksia, oli kyse sitten yksityishenkilöstä tai yrityksestä, kun ilman sitä mainintaa kohteesta ei kukaan voi hyödyntää tällaista tietoa.

---

Ja mitä tulee rikosilmoituksen tekemiseen niin eikös suositus ole odottaa joku 2 viikkoa? Ei olisi eka kerta, kun jonkun henkilökohtaisessa elämässä sattuu jotain sellaista mikä viivyttää kauppoja. Toki radiohiljaisuus kauppojen lukkoon lyömisen jälkeen on aina epäilyttävää ja vähintäänkin huonoa kaupankäyntiä vaikka paketti tulisikin lopulta parin viikon viiveellä perille.
Tämähän se ytimekkäästi olisi. :vihellys:
Ilman nimimerkkejä tai sen tarkempia tietoja vähän turha huuto tyhjyydessä. :beye:
Laita ensiksi ylläpidolle tiedot tapauksesta, negatiivinen palaute ja sitten mahdollisesti käyttäjän nimimerkki tänne estämään vahingon kiertämistä.
 
Kannattaisi näissä tapauksissa ihan suoraan tägätä se nimimerkki tänne ja jättää se negatiivinen palaute. Sitä kautta saa ehkä jonkin selityksen tilanteelle tai vähintään myös muut tietoisiksi mahdollisimman nopeasti ja tunnuksen banneihin, ettei useampi kerkeä tulemaan huijatuksi. Turhaan ihmiset anonymisoi näitä huonoja kokemuksia, oli kyse sitten yksityishenkilöstä tai yrityksestä, kun ilman sitä mainintaa kohteesta ei kukaan voi hyödyntää tällaista tietoa.[/QUOTE

Jos on tiedossa että kaveri on täys nisti?
 
Jos on tiedossa että kaveri on täys nisti?

Siltikin. Kyllähän se (jätän nimimerkin mainitsematta) on lopulta aina ne rahat joko palauttanut tai tuotteen saanut postitettua ostajalle (vaikka sitten syyttelisikin kavereita tms. kun tavara ei liiku vaikka kaikki tietäisivät syyksi sossun rahojen odottelun). Oma asiansa sitten se missä kunnossa tavara tulee (onko virtalähde kastunut vesileikkien seurauksena jne).

Toki uudelle ostajalle / tämän foorumin käyttäjälle ikävä yllätys kun nopeasti katsoen kuitenkin 50 kauppa-alueen palautetta löytyy...
 
tässä en syytä ketään muuta kuin postintoimintaa. en tiedä kuuluuko tänne mutta haluan varoittaa asiasta. yp poistaa jos asiaton juttu.

suosittelen kun viette paketin automaattiin ottakaa videokuva siitä tapahtumasta kun laitatte paketin lokeroon ja suljette luukun, kävi nimittäin niin että pakettini katosi sen jälkeen kun kuriiri käynyt tyhjentämässä lokeron, posti selvitti asiaa ja kun sitä ei löydy syyksi tuli että kuriiri kertoi lokeron olevan tyhjä, epäselväksi jäi asia jota posti ei kerro miksei kuriiri tehnyt tyhjästä lokerosta informaatiota heti ja posti ilmoittanut lähettäjälle/vastaanottajalle että näin on käynyt. lähes kaksikuukautta kesti postin selvitellä tuota katoamista ja keksivät syyksi kun lokero oli tyhjä eivät ole korvausvelvollisia.

mystisen tässä postin selvityksestä tekee se että kun laitettiin selvityspyyntö missä paketti mahtaa olla kun se ei liiku, posti kyselee useampaan otteeseen lähettäjältä paketin ulkomuotoa,sisältöä jopa koneen sarjanumeroa. jos kuriiri on heti tehnyt informaation että lokero oli tyhjä silloin 10.8 kun kävi töitään tekemässä miksi posti viikkoja jälkeen päin kyselee paketin tietoja.

jos joku kauppaa tuollaista läppäriä on pieni mahdollisuus että se on minun postituksenaikana kadonnut kone, vasemman sarakohdasta irvottaa auki kiinnikkeen murtuneet..HP Envy 17-j003eo

Kylläpä on hidasta tuo postintoiminta,3viikkoa meni kun kuluttajaneuvoja-asiamies lähetti heille kyselyn asiasta nyt olivat vastanneet, ettei postin kuulu korvata kun pakettia ei ollut lokerossa, mutta tässä tapauksessa he voi korvata lähettäjälle peruskorvauksen 3Kg paketti 60euroa,minulle joka maksoin tavaran ei makseta kun se pitää sitten anoa lähettäjältä,Mutta kun asia on 2viikkoa sitten laitettu poliisitutkintaan en tuota korvausta hyväksy vaan haluan syyllisen selville kuka jutussa huijasi,jospa poliisi sais sen selville. onko nyt postin tarkoitus ostaa minut minimikorvauksella hiljaiseksi asiasta. Ja posti kehuu että pakettiautomaateissa on kamera siksi että se kuvaa ja auttaa rikostenselvittelyssä,mutta eipä se kuvaa kuin henkilön siinä vaiheessa kun näyttöön syötetään helpostikoodi ei sitä laitetaanko paketti lokeroon, tässä tosiaan on huijarille yksi aukko kuten eräs kommentoija siitä mainitsi.
 
Tiedoksi että myynnissä on eri alustojen "luotettavia" tunnuksia, en sitten tiedä kuuluuko tämäkin foorumi näihin.
Saa toki kertoa jos on jotain uutta kerrottavaa vedätys-porukoiden uusista keksinnöistä?
Koska jos he JO moisia käyttävät, niin tokkopa se enää haittaa jos kerrot moisista meille potentiaalisille uhreillekin ?
 
@SagaaH kusetti prosessori kaupoissa....

Edit. Muokataanpa tätä hiukan, koska herra hoiti lopulta kuitenkin asian kuntoon. Melkoinen säätö tässä kuitenkin itselleni koitui, joten hiukan varauksella suhtautuisin ko. nimimerkin kanssa tehtäviin kauppoihin.
 
Viimeksi muokattu:
tässä en syytä ketään muuta kuin postintoimintaa. en tiedä kuuluuko tänne mutta haluan varoittaa asiasta. yp poistaa jos asiaton juttu.

suosittelen kun viette paketin automaattiin ottakaa videokuva siitä tapahtumasta kun laitatte paketin lokeroon ja suljette luukun, kävi nimittäin niin että pakettini katosi sen jälkeen kun kuriiri käynyt tyhjentämässä lokeron, posti selvitti asiaa ja kun sitä ei löydy syyksi tuli että kuriiri kertoi lokeron olevan tyhjä, epäselväksi jäi asia jota posti ei kerro miksei kuriiri tehnyt tyhjästä lokerosta informaatiota heti ja posti ilmoittanut lähettäjälle/vastaanottajalle että näin on käynyt. lähes kaksikuukautta kesti postin selvitellä tuota katoamista ja keksivät syyksi kun lokero oli tyhjä eivät ole korvausvelvollisia.

mystisen tässä postin selvityksestä tekee se että kun laitettiin selvityspyyntö missä paketti mahtaa olla kun se ei liiku, posti kyselee useampaan otteeseen lähettäjältä paketin ulkomuotoa,sisältöä jopa koneen sarjanumeroa. jos kuriiri on heti tehnyt informaation että lokero oli tyhjä silloin 10.8 kun kävi töitään tekemässä miksi posti viikkoja jälkeen päin kyselee paketin tietoja.

jos joku kauppaa tuollaista läppäriä on pieni mahdollisuus että se on minun postituksenaikana kadonnut kone, vasemman sarakohdasta irvottaa auki kiinnikkeen murtuneet..HP Envy 17-j003eo

Suurinosa "kadonneista" paketeista ja kirjeistä on lähtenyt postisedän mukaan, ei noihin duuneihin vaadita yhtään mitään niin kuka tahansa pääsee (kokemusta on opiskelun aikana jaoin paketteja ja ainoa mitä kysyttiin oli ajokortti). Samanlaisia kusettajia sielläkin on töissä kun ei kiinnosta tuleeko potkut.
 
Suurinosa "kadonneista" paketeista ja kirjeistä on lähtenyt postisedän mukaan, ei noihin duuneihin vaadita yhtään mitään niin kuka tahansa pääsee (kokemusta on opiskelun aikana jaoin paketteja ja ainoa mitä kysyttiin oli ajokortti). Samanlaisia kusettajia sielläkin on töissä kun ei kiinnosta tuleeko potkut.
Tuopa just minun mielestäni on vaihtoehto katoamiseen,jos kerta työntekijä huomasi lokeron olleen tyhjä miksei hän heti tehnyt siitä ilmoitusta ja posti viestittänyt siitä tapahtumasta asiakkaalle, sen sijaan etsittiin pakettia 50vrk välillä kysyttiin tarkempaa ulkomuotoa ja paketin sisältöä,harmiteltiin ja pahoiteltiin tapahtunutta,lopulta kun ei pakettia löydy keksittiin selitys kuriiri kertoi lokeron olleen tyhjä ja selvittely lopetataan. asia on kuukausi sitten laitettu poliisitutkintaan saa nähdä kauanko siinä menee ja tuskin mitään selviää.Taitaa olla että posti salaa tuollaiset tapahtumat ettei heidän luotettavuus kärsi kun se tulee julkiseen tietoon, kysin nimittäin postilta tätä mahdollisuutta että vaiko näin tapahtua vastaus vain Ei tuollainen ole mitenkään mahdollista sen voi pois sulkea tapahtuneeksi.
 
Ostin täältä 1-2 v ikäisen käytetyn kannettavan, jonka myyjä sanoi olevan "virheettömässä kunnossa", paria naarmua lukuunottamatta.
Kuitenkin vasta myöhemmin huomasin, että koneessa on haju - savu, tupakka tms. Käyttämisen jälkeen kädet haisee vielä seuraavana päivänä.

Myyjä kuulemma jo käyttänyt rahat, eikä halua purkaa kauppaa.
Vinkkejä?

Kannattaako laittaa rikosilmoitus?
Miten tuollaisen hajun ylipäätään voi määritellä tai todistaa? Löytyykö esim pk-seudulla huoltoa tms, joka voisi laitteen arvioida ja antaa lausunnon?

Kannattaako yrittää laittaa hajunsyöjän kanssa pussiin, vai voiko konetta esim myydä eteenpäin, mainiten tuosta?
 
Ostin täältä 1-2 v ikäisen käytetyn kannettavan, jonka myyjä sanoi olevan "virheettömässä kunnossa", paria naarmua lukuunottamatta.
Kuitenkin vasta myöhemmin huomasin, että koneessa on haju - savu, tupakka tms. Käyttämisen jälkeen kädet haisee vielä seuraavana päivänä.

Myyjä kuulemma jo käyttänyt rahat, eikä halua purkaa kauppaa.
Vinkkejä?

Kannattaako laittaa rikosilmoitus?
Miten tuollaisen hajun ylipäätään voi määritellä tai todistaa? Löytyykö esim pk-seudulla huoltoa tms, joka voisi laitteen arvioida ja antaa lausunnon?

Kannattaako yrittää laittaa hajunsyöjän kanssa pussiin, vai voiko konetta esim myydä eteenpäin, mainiten tuosta?
Ei tuossa mitään varsinaista rikosta ainakaan omasta mielestäni ole käynyt, raha ja tavara ovat kuitenkin vaihtaneet omistajaa, vaikkakin olen vahvasti sitä mieltä, että myyjän olisi pitänyt mainita että taloudessa tupakoidaan (tai esimerkiksi olisi lemmikkejä yms.). Paras valinta tässä kohtaa olisi laittaa kone johonkin hyvin ilmastoituun tilaan raikastumaan tai vaikka kokeilla noita mainittuja hajunpoistajia.
 
Mahdollisesti Tori huijauksen kohteena ja maksu suoritettu MobilePayllä. Onko MobilePayn ilmoittama nimi maksun saajasta luotettava, toisin sanoen voiko sinne laittaa minkä vaan nimen vai tuleeko se pankkitunnuksilla kirjautumisen kautta varmistettua?
 
MobilePayn sivuilta:



Tosin muitakin tietoja kerätään, poliisi saa nämä sitten varmaan käsiinsä rikosilmoitusta tutkiessaan:

Haluan tietää, mitä tietoja MobilePay kerää minusta ja mihin niitä käytetään.

Kiitti, itse en tuota MobilePayn sivuilta löytänyt. Vahvistaa epäilyni oikeaksi ja vaikka vasta keskiviikkona sovin kaupat niin tiedän jo nyt että puihin meni.

Sain kaverilta kuvan näyttiksestä nimen ja päivämäärän kanssa ja löysin netistä henkilötietoja kun tarkastin mutta tämä sankaripa tekee kauppaa toisen nimellä. Tarvinee kysellä tältä oikealta henkilöltä onko tiedossa että olisi hänen nimissä tehty huijauksia.

Taisi loppua Tori kaupat itselläkin just. Pitää laittaa syksyn toinen rikosilmoitus menemään. Vasta 30v tehnyt kauppaa postinkin välityksellä ja nyt päässyt nää kusettajan ihon alle. Vastaisuudessa vain naamatusten yksityisten välistä kauppaa.

Jollekkin kauppapalvelulle jossa tunnistuttaisiin olisi kyllä tilausta mutta eihän siitä kukaan halua kuitenkaan maksaa...
 
Itse itselleni vastaten, kyllä, huijari on kyseessä ja samasta ihmisestä näkyy olevan juttua jo muuallakin. Huijarilla taktiikkana on vastata ihmisten ostoilmoituksiin jossa arvo yleensä alle 50€, hänellä muka on ko. tavara. Rahat saatuaan yhteydenpito loppuu seinään.

Noin 20v tässä sitten jo tulikin tehtyä aktiivisesti kauppaa netissä ja nyt sitten eka kerta tällainen.

Kyllä on uskomatonta meininkiä että tällaista toimintaa voi olla, ja sitä ei saada nopeasti ns. kuriin. Ostaja on ihan omalla nimellään, kaikki tiedot netissä yms ja homma jatkuu koska summat on pieniä. Rikosilmoitus on tietysti tehty mutta mitään takeita rahan saamisesta takaisin ei ole.

Ainoat vaihtoehdot tällä hetkellä muistutella tasaisin väliajoin ja toivoa, että tarpeeksi moni muukin on tehnyt ilmoituksen jotta jotain tapahtuisi?

EDIT: Ei ole siis täällä tapahtunut vaan torissa, mutta kunhan tänne kirjoitin.

Ja vielä omaa monologiani jatkaen, huijari joka huijasi mua, oli tehtaillut viime aikoina todella monelta rahaa (40kpl+) ja syyte nostetaan joulukuussa, henkilö ollut kiiniotettu (pidätetty, vangittu). Rahoja ei varmaan näy mutta pääasia että rikosilmoitus auttoi ja tekijä kiinni ja saa vastata teostaan. :sunglasses:
 
Ostin täältä 1-2 v ikäisen käytetyn kannettavan, jonka myyjä sanoi olevan "virheettömässä kunnossa", paria naarmua lukuunottamatta.
Kuitenkin vasta myöhemmin huomasin, että koneessa on haju - savu, tupakka tms. Käyttämisen jälkeen kädet haisee vielä seuraavana päivänä.

Myyjä kuulemma jo käyttänyt rahat, eikä halua purkaa kauppaa.
Vinkkejä?

Kannattaako laittaa rikosilmoitus?
Miten tuollaisen hajun ylipäätään voi määritellä tai todistaa? Löytyykö esim pk-seudulla huoltoa tms, joka voisi laitteen arvioida ja antaa lausunnon?

Kannattaako yrittää laittaa hajunsyöjän kanssa pussiin, vai voiko konetta esim myydä eteenpäin, mainiten tuosta?

Näin oikeudellisestä näkökulmasta kyseessä on siviiliriita-asia. Tuote ei ollut kuvauksen mukainen. Kauppalain mukainen myyjän virhevastuu tulisi kysymykseen tässä tapauksessa. Käräjäoikeusteitse tuosta voisi lähteä kinastelemaan, jos näyttöä hajusta tosiaan hankkii, mutta enpä tiedä onko sekään kyllä järkevää. Riippuu täysin läppäristä maksetusta hinnasta, mahdollisista korjauskuluista ja vitutuksen määrästä. Periaatteessa pelkkä uhkailu sopivilla pykälillä ja haastehakemuksella voisi riittää jonkin hyvityksen saamiseksi.

Jos jeesiä kaipailet pykälien tulkintaan, vaatimusten esittämiseen tai muuhun niin laittele vaan YVeetä :D Voisin ihan silkasta harrastuneisuudesta katsoa keissin läpi ja heittää jonkun arvion.
 
@FourThinInches

Tavara maksettu viikko sitten, mutta ei ole vieläkään lähtenyt liikkeelle. Kun ekan kerran kyselin perään, sain torstaina seurantanumeron joka ei ole vieläkään saapunut postille. Eilen ei vastannut puhelimeen eikä viesteihin puhelimessa. Laitoin yv myös täällä, mutta ei ole ollut foorumilla eilisen aamupäivän jälkeen.

Kuitenkin tähänkin ketjuun itse kirjoittanut myyjänä 22.10 huonosta myyntikokemuksesta.

(Enkä ole ainoa jolla tynkä seurantanumero kyseiseltä käyttäjältä)

Onko sinulla @FourThinInches joku hyvä syy miksi tavara ei liiku, vai onko seuraava vaihe rikosilmoituksen teko? Postin lakko ei vaikuta siihen, etteikö paketti kirjautuisi järjestelmään kun sen vie joko postiin tai postiautomaattiin (ja tätä viestiä kirjoittaessa tuli juuri saapumisilmoitus eilen lähetetystä paketista, joten kyllä ne paketitkin liikkuu, kunhan pääsevät matkaan).
 
Postin lakko ei vaikuta siihen, etteikö paketti kirjautuisi järjestelmään kun sen vie joko postiin tai postiautomaattiin (ja tätä viestiä kirjoittaessa tuli juuri saapumisilmoitus eilen lähetetystä paketista, joten kyllä ne paketitkin liikkuu, kunhan pääsevät matkaan).

Tämä ei kylläkään pidä paikkaansa. Osassa automaateissa on postinkin mukaan informaatiokatkos postin järjestelmiin, joten seuranta päivittyy vasta lajittelussa. Juuri selvittänyt aspan kanssa, miksei helposti-koodilla lähetys onnistu (eivät edes etäohjauksella saaneet automaattia toimimaan). Tosin viikko kuulostaa tässäkin tapauksessa vetkuttelulta myyjän toimesta.
 
Jos olisi ihan puhtaat jauhot pussissa, pystyisi varmaan vastaamaan viestiin ja antamaan selityksen mikä mättää.

Samalla nimellä löytyy myös Facebook profiili, jolla kaupannut näytönohjaimia jo aiemmin. Sielläkin kysellään perään onko kukaan saanut tavaraa.

Mutta odotellaan hetki vastausta.
 
Jeps. Sain hemmon työpaikaltaan (ihme kyllä sillä on sellainen) kiinni, ei muuta kuin rikosilmoituksen tekoon. Kyseessä on siis näköjään vanha ystävämme uudella tunnuksella. Aiempia nimimerkkejä on ilmeisesti muun muassa @Foliohattu ja @Harmaakarhu.

On tää hanurista kun ei voi sitä listaa pitää tunnetuista huijareista.
 
Mutta odotellaan hetki vastausta.

Jos kyseisen herran nimikirjaimet ovat TM ja esiintynyt ainakin nimimerkeillä @Foliohattu ja @Harmaankarhu niin neuvoisin olemaan odottamatta. Saman tien poliisiin yhteys, saat sen rikosilmoituksen kyllä peruttua siinä vaiheessa kun poliisi saa jutun tutkintaan ja ihme olisi tapahtunut eli olisit saanut rahasi tai ostamasi tavarat.

Omat "ostokseni" kyseiseltä ihmiskunnan syövältä ovat menossa hoviin, kaveri sai käräjäoikeudesta 80 päivää ehdotonta mistä tietenkin valitti. Käräjäoikeuden tuomiossa kerrotaan ko. sarjakusettajan tuomitun 2015-2017 aikana neljä kertaa ehdottomiin vankeusrangaistuksiin ja vuonna 2015 yhdyskuntapalveluun samanlaisista rikoksista. Nyt kuulemma asiat on toisin, muija paksuna ja töissäkin käy niin on kuulemma edellytyksiä olla vapaalla. Ei minusta.

Mut joo, sinne vaan piikkiin lisää.

Pikavinkit kusetuksien varalle:
- Heti rikosilmoitus sisään poliisille. Sen voi kyllä perua jos ihme tapahtuu, selityksiä ei kannata kuunnella, asia vain pitkittyy ja vitutus lisääntyy.

Kun poliisi ottaa yhteyttä:
- Älä suostu suulliseen käsittelyyn.
Miksi? Käyt kuittaamassa kilometrit ja ansionmenetykset olemalla oikeudessa paikan päällä. Tätä en ole itse kokeillut (vielä) joten kannattaa suhtautua lievällä varauksella. Lienee kuitenkin ainoa tapa saada edes jotain takaisin rahana, miinuksena tietty se että menee päivä pilalle.

- Vaadi saatavillesi korkolain mukaista viivästyskorkoa.

- Jos sinulle on aiheutunut asiassa tulonmenetystä voit pyytää tästä korvausta. Tee oikeudelle selvitys tulonmenetyksestä. En ole varma onko syyttäjä velvollinen ajamaan tätä puolestasi mutta omassa tapauksessani teki niin.

Se mitä olen omasta casestani keskustellut muiden TM:n kauppakumppaneiden kanssa niin ainoastaan minulle on tullut eri oikeusasteista tietoa missä mennään, eli päätöksiä ja lisäselvityspyyntöjä. Väitän että tämä johtuu esittämistäni vaatimuksista (korot, ansionmenetys).
 
Kiitos vinkistä. Mulla on parin vuoden takaa yksi keissi eri tyypin kanssa, mistä tuli infoa, että menee syytteeseen, mutta ei ole tullut muuta infoa. Täytyykin kysellä mikä siellä tilanne ja saisiko sen myös ulosottoon.

Tässä vaiheessa ei ole menetetty muuta kuin rahat kyseisestä tuotteesta ja usko ihmisiin.
 
Jeps. Sain hemmon työpaikaltaan (ihme kyllä sillä on sellainen) kiinni, ei muuta kuin rikosilmoituksen tekoon. Kyseessä on siis näköjään vanha ystävämme uudella tunnuksella. Aiempia nimimerkkejä on ilmeisesti muun muassa @Foliohattu ja @Harmaakarhu.

On tää hanurista kun ei voi sitä listaa pitää tunnetuista huijareista.
Perseestä myös ettei ylläpito pysty tekemään näille mitään, ennen kuin vahinko on tapahtunut. Ilmoituksen raportointi on aivan yhtä tyhjän kanssa.
 
Perseestä myös ettei ylläpito pysty tekemään näille mitään, ennen kuin vahinko on tapahtunut. Ilmoituksen raportointi on aivan yhtä tyhjän kanssa.
Auttaa se siinä kohtaa, että ei välttämättä samalla ilmoituksella tai käyttäjällä pysty useampaa henkilöä kusettamaan. Toki jonkun pitää aina olla se ensimmäinen uhri..
 
Miksi edes ostatte henkilöiltä postin välityksellä, joilla on tuore tunnus? Tavaran löytää todennäköisesti muualta ja paljon turvallisemmin.
 
Miksi edes ostatte henkilöiltä postin välityksellä, joilla on tuore tunnus? Tavaran löytää todennäköisesti muualta ja paljon turvallisemmin.
Pitää se kai jostakin aloittaa, eikös?

Lueskelin nyt tätä ketjua ihan vaan saada vähän käsitystä tätä käytetyn elektroniikan ostos ja myynti netin kautta (eka kertalainen, juuri eilen ostin tai ainakin laitoin rahat menemään myyjälle), ja siis ymmärrän kuinka paljon ennakkoluuloja on uusien tunnuksien kanssa, mutta pakkohan uudet käyttäjät jostakin aloittaa. Jos kukaan ei anna uudet käyttäjät myy tai osta niin mistä sitä kaupanpalautetta jne saa?
 
Pitää se kai jostakin aloittaa, eikös?

Lueskelin nyt tätä ketjua ihan vaan saada vähän käsitystä tätä käytetyn elektroniikan ostos ja myynti netin kautta (eka kertalainen, juuri eilen ostin tai ainakin laitoin rahat menemään myyjälle), ja siis ymmärrän kuinka paljon ennakkoluuloja on uusien tunnuksien kanssa, mutta pakkohan uudet käyttäjät jostakin aloittaa. Jos kukaan ei anna uudet käyttäjät myy tai osta niin mistä sitä kaupanpalautetta jne saa?


Olen samoilla linjoilla teikäläisen kanssa. Kyllä uudeltakin käyttäjältä voi postitse ennakkomaksulla ostaa, mutta sen täytyy olla sellainen summa, jonka on valmis häviämään huijarille. Tietysti jos tunnus on selkeästi luotu pelkkää myymistarkoitusta varten juuri äsken, niin silloin pitää tiedostaa riskin mittasuhteet ja harkita kauppoja vakaasti.

Onhan kaupankäynti ennakkomaksuin käytetystä tavarasta yksityishenkilöiden kanssa aina riskianalyysiin pohjautuvaa. Toisissa kaupoissa vaan riskit on suurempia kuin toisissa. Jokaisen oma asiahan se on, minkä kokoisia riskejä haluaa ottaa. Vaikea se on yksiselitteisesti sanoa, mikä on oikein ja mikä ei.

Itse olen kait yhdet kaupat tehnyt postitse käyttäjän kanssa, jolla ei ollut ollenkaan palautetta. Viestittelyn perusteella vaikutti rehdiltä kaverilta, tunnus ei ollut uusi, laittoi kuvan tuotteesta timestämpillä ja noutokaupatkin olisivat olleet mahdolliset tarvittaessa, joten en nähnyt riskiä mitenkään valtaisana. Kaupat meni hyvin, vaikka hieman tietysti jännitti 80e puolesta.
 
Täydellisessä maailmassa noin voisikin olla, mutta pakotettu tunnistautuminen kadottaisi käyttäjät ja palvelun suosio laskisi.

Jos jotain pysyvämpää ratkaisua haetaan niin rikosilmoituksen tekemisellä pitäisi olla oikeasti joku seuraus, eikä se olisi vitsi kuten on tänään. Palvelussa voisi myydä vapaasti kuten tänäänkin ilman tunnistautumista, mutta halutessaan voisi käyttää maksutapaa, jossa on vahva tunnistautuminen (hetu) eli tiedot vaihtuvat ja tätä myöden rikosilmoituksen tekeminen on helppoa.

Mutta tällaisesta palvelusta ei ole mitään hyötyä jos rikosilmoituksella ei ole mitään voimaa, kuten sanottua, omassakin tapauksessa ko. henkilöstä löytyy jo huijauksia 3v takaa, tuoreitakin keskusteluita, homma jatkuu kuten ennenkin ja monen mukaan rikosilmoitus on tehty. Kyllä rikosseuraamus tästä pitäisi saada eikä niin, että palvelut muka vastuutettaisiin ettei voi myydä kuin tunnistautuneena.

Forumeita yms on pilvin pimein, jos minä nyt haluaisin olla epärehellinen, löydän eri autoforumeita, hifi, tietotekniikka, jne niin kyllä mä rahat saan kasan ilman Toriakin.

Jos postimaksut eivät olisi näin kalliita kun ovat, niin voisi harkita tällaisen "proxy-palvelun" perustamista, joka olisi luotettava. Siinä tapauksessa myyjä ei lähetä tavaraa ostajalle vaan proxylle (välittäjä), joka varmistaa että kaikki on kuten pitää ja lähettää sitten tavaran ostajalle.

Ostaja maksaisi tuotteesta periaatteessa välittäjälle joka odottaa tuotetta myyjältä.
Myyjä saisi vaikka 10% myyntihinnasta etukäteen postikuluja yms varten ja lähettää välittäjälle.
Kun välittäjä on tarkastanut tuotteen niin saa loput rahasta ja ostaja saa tuotteensa.

Luonnollisesti koko idea menee hukkaan näillä ~7€ postikuluilla kun myydään <30€ tavaroita.

Itse ainakin isommissa hankinnoissa voisin maksaa 10€ mielenrauhasta välittäjälle, joka tekisi tällä tavalla rahansa.

Tässä on postikulujen lisäksi ongelmana se, että sille välikädellekin pitäisi olla jonkinlainen korvaus siitä toiminnasta. Tuskin kukaan haluaa ilmaiseksi tuollaista tehdä, ainakaan jatkuvasti. Varsinkin sitten jos jotain menee pieleen ja sekä myyjä että ostaja syyttävät sitä välikättä.

Sellaista ideaa on joskus palloteltu, että voisi olla jonkinmoinen rinki luotettavaksi tiedettyjä henkilöitä, eri paikkakunnilla, ja jos postitse tekee jotain isompaa kauppaa - vaikkapa kokonainen kone tai joku 500 näyttis tms - niin jos myyjän paikkakunnalta löytyy tällainen henkilö niin hän voisi jonkinmoista korvausta vastaan tsekata että myytävä tavara on sitä mitä pitääkin ja kunnossa lähetyshetkellä.

Esimerkiksi: ostaja Oulussa, myyjä Espoossa, kaupan kohde tonnin tietokone - myyjä tuo koneen minun luo, ostaja maksaa minulle parikymppiä siitä että kokeilen toimiiko se, jos kaikki ok niin ilmoitan ostajalle joka maksaa tuotteen myyjälle ja sitten myyjän kanssa kiikutan sen viereiseen postiin. Saan siitä itselleni hieman vaivanpalkkaa, ostaja voi turvallisin mielin maksaa koneen ennakkoon ja myyjäkin saa siitä sen edun että jos se kone on päreinä kun menee perille niin on todistaja että ei ole myyjän syy vaan voidaan osoitella sitten postia.
 
Tässä on postikulujen lisäksi ongelmana se, että sille välikädellekin pitäisi olla jonkinlainen korvaus siitä toiminnasta. Tuskin kukaan haluaa ilmaiseksi tuollaista tehdä, ainakaan jatkuvasti. Varsinkin sitten jos jotain menee pieleen ja sekä myyjä että ostaja syyttävät sitä välikättä.

Sellaista ideaa on joskus palloteltu, että voisi olla jonkinmoinen rinki luotettavaksi tiedettyjä henkilöitä, eri paikkakunnilla, ja jos postitse tekee jotain isompaa kauppaa - vaikkapa kokonainen kone tai joku 500 näyttis tms - niin jos myyjän paikkakunnalta löytyy tällainen henkilö niin hän voisi jonkinmoista korvausta vastaan tsekata että myytävä tavara on sitä mitä pitääkin ja kunnossa lähetyshetkellä.

Esimerkiksi: ostaja Oulussa, myyjä Espoossa, kaupan kohde tonnin tietokone - myyjä tuo koneen minun luo, ostaja maksaa minulle parikymppiä siitä että kokeilen toimiiko se, jos kaikki ok niin ilmoitan ostajalle joka maksaa tuotteen myyjälle ja sitten myyjän kanssa kiikutan sen viereiseen postiin. Saan siitä itselleni hieman vaivanpalkkaa, ostaja voi turvallisin mielin maksaa koneen ennakkoon ja myyjäkin saa siitä sen edun että jos se kone on päreinä kun menee perille niin on todistaja että ei ole myyjän syy vaan voidaan osoitella sitten postia.
Tuollainen pyörii jo tämänkin foorumin kauppapaikalla..
 
Ompas halpaa, vain 5e? Hattua täytyy nostaa näille henkilöille jotka viittivät omaa aikaa/autoa käyttää ja tarjota varsin hyvän nouto palvelun edullisena muille.

Mitäs sitten kun tulee ongelmia postitetun tuotteen tai postituksen kanssa? Lähteekö sormi osoittamaan lähettäjää, joka on noutanut tuotteen vai myyjää? Mitäs jo myyjä yrittää pestä tässä kohtaa kätensä?
 
Mitäs sitten kun tulee ongelmia postitetun tuotteen tai postituksen kanssa? Lähteekö sormi osoittamaan lähettäjää, joka on noutanut tuotteen vai myyjää? Mitäs jo myyjä yrittää pestä tässä kohtaa kätensä?
Kun?vai jos?
Paha lähteä sanomaan kun ei tiedä mikä tuote,mikä vika ja millainen ongelma.
Jossitellahan aina voi..mitäs jos
 
Kun?vai jos?
Paha lähteä sanomaan kun ei tiedä mikä tuote,mikä vika ja millainen ongelma.
Jossitellahan aina voi..mitäs jos

Ymmärrät varmasti, että riski aina ongelmille kasvaa kun välikäsiä tulee lisää. Mutta eipä siinä, ajatuksena toki hyvä ja toivon mukaan toimii.
Tuossa kun vaikka paketti häviää postissa tai tulee rikkinäinen osa kotosalle, niin jostain sitä syyllistä lähdetään etsimään. En ainakaan itse viitsisi lähettäjänä vitosen takia ottaa tätä riskiä. Ja näin varmasti tulee jossain vaiheessa käymään.
 
Ymmärrät varmasti, että riski aina ongelmille kasvaa kun välikäsiä tulee lisää. Mutta eipä siinä, ajatuksena toki hyvä ja toivon mukaan toimii.
Tuossa kun vaikka paketti häviää postissa tai tulee rikkinäinen osa kotosalle, niin jostain sitä syyllistä lähdetään etsimään. En ainakaan itse viitsisi lähettäjänä vitosen takia ottaa tätä riskiä. Ja näin varmasti tulee jossain vaiheessa käymään.
Jos asenne on valmiiksi näin negatiivinen ja näkee kaikkialla vain vaaroja sekä ongelmia niin uskaltaako sitä ylipäätään tässä maailmassa tehdä mitään.

Arvostan henkilöitä jotka tälläistä palvelua tarjoaa ja suurinosa mahdollisista ongelmistakin pystytään varmasti järkevästi hoitamaan sovittelulla sekä kommunikoinnilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 410
Viestejä
4 490 278
Jäsenet
74 155
Uusin jäsen
Multitronic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom