Ensimmäiset suorituskykylukemat GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimella julki

Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527



Oliskohan tämä Rtx2080 suunnilleen siellä Gtx1080Ti tienoilla tai aavistuksen nopeampikin ilman DLSS.

Mutta tuolla DLSS jos tälläsiä nopeuksia saa niin oikein hyvältä vaikuttaisi.
Mitenkä mahtaa Rtx2080Ti suoriutua DLSS kera :think:
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Niin, ja? Ei siihen mitään erikoistunutta yksikköä tarvita että niitä laskuja voi laskea.
Ei toi tensorcore ainakaan kovin simppeliltä vaikuta,kehittelyynkin meni aikaa mukavasti.
vaikuttaa melkoisen erikoiselta yksiköltä kun tuohon on lukemalla tutustunut
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Ei toi tensorcore ainakaan kovin simppeliltä vaikuta,kehittelyynkin meni aikaa mukavasti.
vaikuttaa melkoisen erikoiselta yksiköltä kun tuohon on lukemalla tutustunut
Ei ne tensorit varsinaisesti liity millään tapaa siihen säteenseurantaan, vaan niitä käytetään "valmiin" kuvan jälkikäsittelyyn.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 614
Ei toi tensorcore ainakaan kovin simppeliltä vaikuta,kehittelyynkin meni aikaa mukavasti.
vaikuttaa melkoisen erikoiselta yksiköltä kun tuohon on lukemalla tutustunut
Tensoriytimillä taas ei ole mitään tekemistä RT coren kanssa.
Tensoriytimet kykenevät vain tietyntyyppisiin tekoälylaskennassa hyödyllisiin 4x4-tensorilaskuihin (lisää siitä mitä ne ovat vaikka Tensori – Wikipedia). Sen "TFLOPSit" näyttävät niin isoilta kuin näyttävät koska se osaa niitä yhden tyyppisiä laskuja tehdä pirun nopeaan, mutta muuta se ei sitten osaakaan. Tekoälyyn soveltuvuutta käytetään sitten (säteenseurannan tapauksessa) kohinan poistoon, jolloin lopulliseen kuvaan "tarvitsee" laskea vähemmän säteitä ja lopputulos on silti aika lähellä oikeaa.
RT core -yksikkö taas laskee vain tiettyjä säteenseurannan laskuja ja on verrattain nopea niissä. Tarkempia detaileja osaa sanoa vasta kun nvidia julkaisee whitepaperit turingista
CUDA-ytimillä (mitkä on niitä NVIDIAn "normaaleja" laskuyksiköitä) lasketaan sitten kaikkea muuta ja voidaan laskea myös samoja laskuja kuin tensoriytimillä ja RT core -yksiköllä
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 986
4K noin +50% verrattuna Pascaliin (1080 vs 2080)!

DLSS tukevissa peleissä ~2x FPS.

Ark:Survival Evolved (UE4) 4K ja esim. jos Gtx1080:lla pyörii ~60fps, niin Rtx2080+DLSS pyörii samoilla asetuksilla ~130fps, siis 3840x2160.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
Tuossa Guru3d jutussa myöskin sanotaan että

"DLSS is not game specific, and in the future should work on most game titles."

Lupaavalta kuulostaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
DLSS käytössä: We've seen some game demos of the same game running on a 1080 Ti and the other on the 2080 Ti, the performance was often doubled with close to the same image quality.

Mielenkiintoista nähdä minkälainen ero kuvanlaadussa on DLSS päällä, mitään suttua en kyllä ala katsomaan.
Ei toi hilbert ainakaan puusilmä ole ollut, jos hän toteaa että on lähes sama kuvanlaatu niin ei se kovin pahalta voi silloin näyttää.

ja mikä parasta niin
DLSS is not game specific, and in the future should work on most game titles.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Jos tuosta RTX kortien ei stellaarisesta suorituskyvystä alkaa tulla yleinen urputustrendi niin Nvidialla voi tulla houkutus pelleillä sen Tensorcore upscaling ominaisuuden kanssa kun sillä homman saa näyttämään paremmalta kun vajaa 60FPS 1080 tarkuudella näyttää pahalta mutta jos sen tekoäly skaalaakin 1440 tai 4K tarkuudelle se vajaa 60FPS ei enää näytäkkään niin pahalta, olettaen että nuo Tensorcoret pystyy tekemään sen ylösskalauksen ilman merkittävää eroa FPS lukemassa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 614
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
Digital Foundryn Richard Leadbetter:

"In its demo, Nvidia compares DLSS to standard UE4 temporal anti-aliasing. Based on the subjective eyeballing of three DF staff members, we'd say that based on the Infiltrator demo at least, Nvidia gets pretty close in achieving comparable quality here. Close-up head-to-heads revealed a minuscule amount of shimmer on the DLSS side but overall, the demo was rather impressive. That said, full judgement will need to be reserved for actual games where the dynamic, ever-changing nature of any given title may prove more challenging to process effectively."

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-nvidia-reveals-rtx-2080-benchmarks
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Yhteen aikaisempaan puhujaan liityen

"Nyt jos on saatu 4K suorituskyky selkeästi edellistä sukupolvea paremmaksi, niin markkinoita on pelaajapuolella heti."

Kysymys

Mikä on pahin pullonkaula GTX 1080 Ti kortin 4K FPS lukemille kun jos se on kortin muistien nopeus/kaista niin tuo RTX 2080 Ti parantaa ilmanmuuta merkittävästi 4K FPS lukemia koska se antaa selvästi enempi muistikaistaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Tuossa vaan toteaa että tulevaisuudessa pitäisi toimia suurimmassa osaa peleistä.
Toi lista peleistä ei ole kuitenkaan lopullinen,niitä pelejä tulee sitten lisää kun mennään tässä aikaa etiäpäin.

Nividian kirjoituksissakin viitataan että lisää DLSS tukevia pelejä on tulossa.
Games that will use DLSS include the following, with more to come.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Kuten uutisessa mainitaan, eipä noista fps luvuista voi päätellä vielä oikein mitään. Keskeneräinen peli voi olla fps pullonkaulana raudasta riippumatta. Muutama early access peliä pelanneena törmännyt pelimoottorin kehitysvaiheisiin missä ei paremmalla raudalla fps nouse mihinkään. Hyvä esimerkki DayZ SA vanhemmat versiot vuosien takaa, oli ihan sama oliko gtx980ti vai gtx670 koneessa, mutta fps kaupungissa oli low asetuksilla 30 molemmilla korteilla.
"Hyvä esimerkki DayZ SA vanhemmat versiot vuosien takaa, oli ihan sama oliko gtx980ti vai gtx670 koneessa, mutta fps kaupungissa oli low asetuksilla 30 molemmilla korteilla."

Ei todellakaan ole hyvä esimerkki, kun kyseessä on verkkomoninpeli sen alhainen FPS on johtunut hyvinsuurella todennäköisyydelllä ihan muusta kuin grafiikaominaisuuuksista tai pelin grafiika osioista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 614
Tuossa vaan toteaa että tulevaisuudessa pitäisi toimia suurimmassa osaa peleistä.
Toi lista peleistä ei ole kuitenkaan lopullinen,niitä pelejä tulee sitten lisää kun mennään tässä aikaa etiäpäin.

Nividian kirjoituksissakin viitataan että lisää DLSS tukevia pelejä on tulossa.
Games that will use DLSS include the following, with more to come.
Totta kai tulee lisää, pointti oli että se vaatii erikseen tuen peliltä (tai vaihtoehtoisesti nvidialta pelille) toisin kuin pasteamasi teksti väitti - muuten se toimisi kaikilla peleillä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
AMD kikkareela se peli pöyrisi hurjasti halvemmalla ja hitaastti aivan samoin kuin tuola RTX hinta hirmullakin.

Ts kyse ei ole siitö miten se pyörii jolakin toisella kortilal (kuten GTX 1080Ti) vaan siitä että se pyörii varsin heikosti siinä show chase tilanteessa jola piti demota RTX säteenseurannan ylivoimaisuutta verratuna tavalliiseen (esim. GTX 1080Ti) kortiin ilman säteen seurantaa.

Muuten määrääköhän Nvidia pelitalon purkkavirttämään tuon Tomb Raider pelin niin että se ei voi antaa korkeampaa FPS lukemaa ilman säteenseurannan käyttöä (ettei vai uusi hieno RTX kortti näytä huonolta verratuna vanhaan) kun on ennenkin tapahtunut sitä että peli ei pyöri hyvin muuta kuin sillä uusimmalla Nvidia kortilla (silloin kun peli on Nvidian tunkkaama).
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Yleensä täällä pelaajat huutaa jos on alle 60hz ei peliä voi pelata, eli tällä tiedolla 2080ti ei riitä pelaamiseen.
Amd parhaalla toi pyöris varmaan tök tök tök samoilla asetuksilla.
jos tossa on jotain RT juttuja päällä.

ihmiset on vaan kovin yksinkertaisia jos kuvittelee että toi peli ei pyöri tämän paremmin markkinoiden parhaalla ohjaimella normaaleilla ei RT asetuksilla.

xbox one x:llä peli on kuitenkin 1080p/60fps.
Tuskimpa vaatii sen kummallisempaa rautaa.

Tämä uutinen nyt vaan on sen vuoksi että päästään paasaan miten hidas 2080Ti on, vaikka todellisuudessa kilpailijalla ei ole ainuttakaan korttia joka pääsisi edes lähelle.


ja se on 60fps ei 60hz
"ihmiset on vaan kovin yksinkertaisia jos kuvittelee että toi peli ei pyöri tämän paremmin markkinoiden parhaalla ohjaimella normaaleilla ei RT asetuksilla."

Nvidia kovasti vakuuteli omien graafiikojensa kanssa että normaalin kuvan muodostus ja tuo säteenseuranta osio ajetaan uudella RTX kortilla rinnan niin että se säteensseuranta osuus käyttää omaa rautaansa joten jos säteenseurannan ottaa pois päältä ei ruudunpäivityksen pitäisi merkittävästi parantua koska samalla jää myös se merrikttävä osa RTX kortin tehosat kokonaan käyttämättä.


"Tämä uutinen nyt vaan on sen vuoksi että päästään paasaan miten hidas 2080Ti on, vaikka todellisuudessa kilpailijalla ei ole ainuttakaan korttia joka pääsisi edes lähelle."

Ei vaan siksi kun parannus edellisen Nvidian GTX 1080Ti kortiin vaikutta merkittävän pieneltä vaika hinta on korkea ja vaika sukupolvien julkaisun väli on poikeuksellisen pitkä (kasinkertaine normaaliin nähden).


Minua ei pätkääkään kiinnosta mikä on ero kilpailijoihin nähden vaan se kiinnostaa mikä on muutos verratuna Nvidian edelliiseen vastaavaa kortiin (ts GTX 2070 vs RTX 2070. GTX 1080 vs GTX 2080, GTX 1080Ti vs RTX 2080Ti) ja tuo muutos nimenomaan samoila peleillä sekä säteenseuranta käytössä että säteenseuranta pois käytöstä, jos nämä uudet RTX kortin eivä ole myös ilman säteenseuranaa merkittävästi tehokkaampia kuin Nvidian edellinen sukupolvi niin kyseessä on floppi.

Tuossa "merkittävästi tehokaampi" määritelmässä minä huomioin sen että sukupolvien väli on poikkeuksellisen pitkä ja sen että käytettävissä on nyt merkittäväasti tehokkaammat mustit ts eron pitää olla selvästi suurempi kuin joku 20% ilman säteenseurantaa tai kyseessä on floppi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 614
:kippis:
Guru3d:ltä : DLSS is not game specific, and in the future should work on most game titles.
Aivan mahtavaa... Halpuuttaja jo kerkeskin.
Guru3D:llä on väärää tietoa ja vielä puhuvat ristiriitaisesti tuossa. DLSS vaatii erikseen tuen joko peliltä ko. ominaisuudelle tai NVIDIAlta ko. pelille, se on nimenomaan pelispesifinen, muutenhan se toimisi kaikilla.
(ja NVIDIA siis on julkaissut ihan itse listan, että tällä hetkellä on tulossa tuki 15 peliin, osa peleistä on jo julkaistu ja osaa ei)
 

JiiTee

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2018
Viestejä
215
Floppi. 1080Ti hoitaa asiansa siihen saakka kun tulee parempaa tekniikkaa. Vitun kalliskin tämä säkki rtx
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Koko RTX tekniikka on täysin käyttökelvoton jos ei se kykene pyörimään vähintään 60fps 1440p resolla, joita valtaosa tämän päivän pelinäytöistä on. Ei pirukaan pelaa tuollaisella näytöllä alle sen natiiviresoluution, koska se pilaa kuvanlaadun täysin eikä sitä mikään RTX paikkaa.
Steamissa esimerkiksi 1080p resolla jauhaa ~64% jengistä, 1440p taas 3,12%. 1080p144hz on varmaan moninkertaisesti suositumpi kuin 1440p.
"Steamissa esimerkiksi 1080p resolla jauhaa ~64% jengistä, 1440p taas 3,12%. 1080p144hz on varmaan moninkertaisesti suositumpi kuin 1440p."

Väitötkö myös että Steamissa on 64%:illa 1300€ näytönohjain sen 1080p resoluuttoin näyttönsä kaverina nimitäin jos et sitä väittänyt niin löpinäsi on täysin arvoton.

Sillä että valtaosalla PC pelaajista on vielä 1080p näyttö ei ole mitään merkityskä koska valtaosa PC pelaajista ei osta 1300€ näytönohjainta.

Tuon 1300€ Nvidia näyttönohjaimen ostaja omistaa hyvinsuurella todennäköisyydellä korkean resoluutiin ja korkean taajuden näytön (veilä todennäköisesi G-Sync ominaisuudella), eli sen 1300€ näytönohjaimen pitää pystyä 1080p tarkuudella vähintään johonkin 100+ FPS lukemaan ja 1440p+ tarkuukislla vähintään siihen 60+ FPS keskiarvoon tai kyseessä on floppi.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Nvidia kovasti vakuuteli omien graafiikojensa kanssa että normaalin kuvan muodostus ja tuo säteenseuranta osio ajetaan uudella RTX kortilla rinnan niin että se säteensseuranta osuus käyttää omaa rautaansa joten jos säteenseurannan ottaa pois päältä ei ruudunpäivityksen pitäisi merkittävästi parantua koska samalla jää myös se merrikttävä osa RTX kortin tehosat kokonaan käyttämättä.
Kyllähän ne varmasti ajetaankin rinnan, mutta jos tungetaan RT-ytimet aivan tukkoon säteenseurantamatskulla, niin siellä sitten odottelee tyhjänpanttina muu GPU tämän valmistumista. Säteenseuranta kyllä myös rinnakkaistuu rajattomasti, joten olisiko mahdollista käyttää tälläisessä tilanteessa sitten tyhjänpanttina odottelevia cuda-ytimiä apuna loppumatskun valmiiksisaamiseen? En osaa sanoa.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 988
Tuolta vaikuttaa ja oma veikkaus nyky peleissä yli 90% todennäköisyydellä korttien teho järjestys.

Rtx 2080ti
Titan V
Titan xP ja p
Gtx 1080ti
Rtx 2080
Gtx 1080
Rtx 2070
Gtx1070ti....

Riippuen kuinka kelloja nuo uutuudet ottaa niin järjestys voi hitusen muuttua.
Jees eiköhän se juurikin näin mene.
Pait että voisi kuvitella että tuo

Rtx 2080ti
Titan V

Pari voisi vaihtaa järjestystä testistä riiipuen.

Meinaan kun eikös Volta V:ssä ole kumminkin esim. Tensori tehoa selvästi enempi ja sitten on se että kummassakin kortissa on aivan erilaiset mustit joka varmaankin aiheutta eroja sen mukaan kummanlaista muistitoteutusta testi suosii.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Meinaan kun eikös Volta V:ssä ole kumminkin esim. Tensori tehoa selvästi enempi ja sitten on se että kummassakin kortissa on aivan erilaiset mustit joka varmaankin aiheutta eroja sen mukaan kummanlaista muistitoteutusta testi suosii.
Titan V:ssä on enemmän tensor-ytimiä (640 vs 576), mutta flopseissa mitattuna mennään aikalailla samoissa 2080ti:n kanssa. Taisi olla jopa inasen korkeammat nuo 2080ti:n ilmoitetut tensor-flopsit.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Oma arvio tuosta nopeus järjestyksestä on tämä ilman DLLS.

Rtx 2080ti
Titan V
Rtx 2080
Gtx 1080ti
Rtx 2070
Gtx 1080
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
1
Hankala tommosesta on mitään sanoa kun uutta teknologiaa joka ei ole valmista viellä ja tomb raideri ei ole edes valmis peli.
Minä kyllä mietin vähän tätä asiaa kun ihmiset jotka ovat olleet ekoissa testeissä näitten näytön ohjaimien kanssa sanoivat että missään pelissä ei ole ollut FPS laskuria ja kellekkään ei ole viellä jaettu testaus versioita näytönohjaimista joten mistä nämä numerot on revitty.
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 986
Hilbert (DLSS):
It is an algorithm, the setting, in the end, will be available in the NV driver properties with a slider. Currently 2xDLSS equals (roughly) TAA. It's not a 100% perfect supersampling AA technology, but it's pretty good I must say.
Considering you run them on the tensor cores, the shader engine is offloaded. So you're rendering a game with the perf of no AA, as DLSS runs on the tensor cores.

DLSS tuetut pelit pyörivät yhdellä RTX2080:lla about samaa nopeutta tai nopeammin kuin SLI GTX1080 TAA:lla.

Ja osa piipittää flopiksi RTX -sarjaa. En voi vain käsittää tuota vinkumista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Hilbert (DLSS):
It is an algorithm, the setting, in the end, will be available in the NV driver properties with a slider. Currently 2xDLSS equals (roughly) TAA. It's not a 100% perfect supersampling AA technology, but it's pretty good I must say.
Considering you run them on the tensor cores, the shader engine is offloaded. So you're rendering a game with the perf of no AA, as DLSS runs on the tensor cores.

DLSS tuetut pelit pyörivät yhdellä RTX2080:lla about samaa nopeutta tai nopeammin kuin SLI GTX1080 TAA:lla.

Ja osa piipittää flopiksi RTX -sarjaa. En voi vain käsittää tuota vinkumista.
Joo tuo dlss saattaa kyl olla mullistava 4klle. nythän on vedetty esim. bf1 4k ultralla ilman aa:ta jotta saa fps sinne 100 päälle. tosin tuohon en mene sanomaan mitään että parantaako/huonontaako kuvanlaatua tuo dlss. itse en ainakaan huomaa tällä postinmerkin kokosella ruudulla (27") eroa enää 4klla onko aa päällä vai ei.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 034
Ja osa piipittää flopiksi RTX -sarjaa. En voi vain käsittää tuota vinkumista.
Itse jätän lopullisen tuomion siihen kun ulkopuoliset pääsee testaamaan, mutta nyt nähdyt, katsotun ja luetun valossa kyllä vahvasti näyttää että tuhnu tulossa.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 335
Joo tuo dlss saattaa kyl olla mullistava 4klle. nythän on vedetty esim. bf1 4k ultralla ilman aa:ta jotta saa fps sinne 100 päälle. tosin tuohon en mene sanomaan mitään että parantaako/huonontaako kuvanlaatua tuo dlss. itse en ainakaan huomaa tällä postinmerkin kokosella ruudulla (27") eroa enää 4klla onko aa päällä vai ei.
En nyt ihan ymmärrä... TAA on kumminkin sen verran kevyt toimenpide, että ei luulisi tuolla nopeushyötyjä syntyvän.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
En nyt ihan ymmärrä... TAA on kumminkin sen verran kevyt toimenpide, että ei luulisi tuolla nopeushyötyjä syntyvän.
Tuo DLSS:n vertaaminen TAA:han nvidian toimesta on omiaan aiheuttamaan hämmennystä, sillä DLSS ei ole pelkkä AA-metodi. Ilmeisesti DLSS on skaalausalgoritmi, joka tuottaa esim. 4k kuvaa alhaisemman resoluution kuvasta (1440p tms) kuvasta siten että AI generoi puuttuvat pikselit. AA tapahtuu tässä sivutuotteena.

AI on koulutettava toimimaan kyseisessä ohjelmassa/pelissä yhteistyössä nvidian kanssa, eli on epäselvää kuinka laaja tuki tälle tekniikalle tulee.
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 335
Tuo DLSS:n vertaaminen TAA:han nvidian toimesta on omiaan aiheuttamaan hämmennystä, sillä DLSS ei ole pelkkä AA-metodi. Ilmeisesti DLSS on skaalausalgoritmi, joka tuottaa esim. 4k kuvaa alhaisemman resoluution kuvasta (1440p tms) kuvasta siten että AI generoi puuttuvat pikselit. AA tapahtuu tässä sivutuotteena.

AI on koulutettava toimimaan kyseisessä ohjelmassa/pelissä yhteistyössä nvidian kanssa, eli on epäselvää kuinka laaja tuki tälle tekniikalle tulee.
Niin minäkin kuvittelen. Ei siitä muuten voida saada tuollaista nopeushyötyä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
54
DLSS ei ole AA. Kuva renderöidään matalammalla resoluutiolla, ja sitten annetaan AI:n päätellä puuttuvat pikselit. Ei se nyt käy järkeen että se olisi mitenkään verrattavissa johonkin AA ratkaisuun, ainakaan tässä julkistetussa vertailussa: DLSS:n käyttö lisää suorituskykyä, joten järkevin päättely on se, että matalampi resoluutio on siellä alla. Tosin ei noita asetuksia ole muutenkaan kerrottu, ehkä nuo perusasetukset käytti jotain AA:ta... en tosin usko, muuten nuo palkit ei käy järkeen.

Ominaisuutena tuo voi olla ihan hieno, mutta saa nähdä kuinka pahasti se vaikuttaa itse kuvanlaatuun. TXAA:ta markkinoitiin jonain "tehokkaana AA:na", mutta sahalaidat vaihtui vaan sumuiseen ruutuun. Jos AA on toteutettu hyvin, niin resolution scale + AA voi olla parempi ratkaisu kuin pelkkä natiivi 4K, varsinkin jos ruutuun on jonkin verran etäisyyttä. Joka tapauksessa upsamplattu 4k vs natiivi 4k -vertaukset voi jättää benchmarkeissa suosiolla pois.

Myös ylipäätään se, että noissa nVidian käppyröissä jotain hikistä GTX 1080 Founder's Editionia verrattaan RTX 2080 Founder's Editioniin on myös hämäävää. GTX 1080:aa pystyy vielä aftermarket-ratkaisuilla kellottamaan, RTX 2080 Founder's Editionilla on valmiiksi perusversiota korkeammat kellot ja aiempaa parempi parempi jäähdytys. Villi veikkaus on se, että jos hankkii kunnollisen aftermarket GTX 1080:n ja kellottaa sen, ja tekee saman RTX 2080:n kanssa, niin ero pienenee.

Kaikista viimeisempänä tulee se havainto, että 4K-performanssissa on usemmiten enemmän kyse muistikaistaista kuin flopseista. Lisäksi ihan myös hinnan suhteen pitäisi verrata GTX 1080 Ti -> RTX 2080.

On kyllä semmoinen julkaisu, että kannattaa odottaa kolmannen osapuolen revikoita. Battlefieldin raytrace-efektit lähinnä nauratti, alhaisella resoluutiolla ja fps:llä mennään. Jossain muissa peleissä niitä käytetään ilmeisesti vähän agressiivisemmin, mutta sitten performanssi on luokkaa <60fps @ 1080p. Ei siinä, hienoa että tätä on saatu tehtyä, mutta ei kyllä yhtään jäänyt ainakaan mulle missään vaiheessa sellainen kuva, että tämä mitään muuta ole kuin jotain early-early-access efektejä.

nVidia antoi nuo julkaisuhinnat reippaalla haarukalla. Siihen on syynsä. Ainoa mikä enemmän huolettaa, on se, että uudemmissa peleissä sitten jätetään wanhat sarjat oikein kunnolla sivuosaan... sillähän tuon tehoeron saa helpoiten aikaan.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
DLSS ei ole AA. Kuva renderöidään matalammalla resoluutiolla, ja sitten annetaan AI:n päätellä puuttuvat pikselit.
Itse olen saanut TAA vertauksista sen vaikutelman, että DLSS tuottaa kuvaa, jota ei enää ole syytä antialiasoida. Nvidia insinöörin mukaan AI koulutetaan tehtäväänsä 64x supersämplätyllä materiaalilla. Puhui myös 2xDLSS:stä (tjsp), josta sain käsityksen, että kuva piirretään vanhoin metodein kokonaan ja sitten saadaan AA-efekti tuolla AI-raudalla.

edit: ehkäpä jo ensimmäisissä revikoissa saadaan tähän selvyyttä, jos esim. PUBG tuota tekniikkaa jo tukee.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
54
Luin enemmän ja enemmän oikeassa olet. Luin AI super sampling, mutta ei ihan sitä tarkoittanut, mitä ensimmäisenä ymmärsin :D

Eli nuo alkuperäiset perustulokset on jollain muulla AA:lla sitten oltava nVidia-vertailussa (hölmöä 4K-resoluutiolla). Samalla käy järkeen myös se, miksi se ei joka pelissä toimi.
 

Nerkoon

Se ainoa oikea
Platinum-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
5 654
Säteen seurantaan on saatu ihan kivasti lisää potkua (lisää on luvattu):tup::


Videolla esimerkkejä:
Ei siihen ole kyllä tullut yhtään lisää potkua vaan se olemassaoleva kapasiteetti on jaettu videon perusteella vähän järkevämmin. Tuossahan vain yritetään saada alitehoisesta raytracer raudasta irti niin paljon kuin vain silmää huijaamalla pystyy eli optimoimaan se siten, että mitä silmä ei huomaa sitä ei myöskään lasketa.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 036
Tuossahan vain yritetään saada alitehoisesta raytracer raudasta irti niin paljon kuin vain silmää huijaamalla pystyy eli optimoimaan se siten, että mitä silmä ei huomaa sitä ei myöskään lasketa.
Myös bugikorjauksilla sanovat parantaneensa suorituskykyä. Ja jos silmänkääntötemput tehty taitavasti niin minulle kyllä kelpaa.

Mukava nähdä että 1080p60fps 2080Ti jutut olikin ihan bullshittiä. :tup:
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Myös bugikorjauksilla sanovat parantaneensa suorituskykyä. Ja jos silmänkääntötemput tehty taitavasti niin minulle kyllä kelpaa.

Mukava nähdä että 1080p60fps 2080Ti jutut olikin ihan bullshittiä. :tup:
"Right now (marraskuussa) the Nvidia drivers don't allow you to run compute shaders and ray-tracing shaders in parallel, so I imagine that's the barrier to their planned implementation of doing reflections in screen space, but spawning ray-traced shaders in the cases where SSR would fail because the ray is reflected off screen".
Tällä hetkellä taitaa toimia.
Pelihän on vielä kehitys vaiheessa. Ei Dicen inssi paskaa puhunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
466
Ei siihen ole kyllä tullut yhtään lisää potkua vaan se olemassaoleva kapasiteetti on jaettu videon perusteella vähän järkevämmin. Tuossahan vain yritetään saada alitehoisesta raytracer raudasta irti niin paljon kuin vain silmää huijaamalla pystyy eli optimoimaan se siten, että mitä silmä ei huomaa sitä ei myöskään lasketa.
Kylläpäs tuntuu ottavan hermoon se, ettei se RTX-rauta olekaan 30fps luokassa 1080p resolla pyörivää roskaa vaan ihan oikeasti toimiva, kunhan pahimmat bugit saadaan kalasteltua pois ja optimoidaan hommaa paremmaksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 007
Viestejä
4 209 985
Jäsenet
71 003
Uusin jäsen
Pera L

Hinta.fi

Ylös Bottom