• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Energiakriisi sekä inflaatio 2022 (keskustelua elämisen kustannusten äkillisestä noususta)

Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
No, 19 miljoonaa vuosien 2016-2021 välillä valmistetun auton huolto ja korjaamokäynti ei ole meditemppu. Todetaan suoraan että "
sähköauton ylläpito olisi kolmen kuukauden omistamisen jälkeen peräti 2,3 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton.

Ero kuitenkin näyttäisi kaventuvan ajan myötä reilusti, sillä vuoden omistamisen jälkeen kulut tältä saralta ylittivät polttomoottoriauton enää 1,6-kertaisesti.

Suurin osa sähköautojen korjaustöistä keskittyi nimenomaan sähköautoja koskeviin vikoihin kuten esimerkiksi autojen latausongelmiin.

"


+ Suomen talvea ajatellen 75% sähköautoista (ok, joka neljäs) ei toimi pakkasella ja jos toimii niin matka on vain 60-65% ilmoitetusta:


Ehkä olen kuitenkin väärässä ja Suomessa ei vihreän siirtymän jälkeen ole enää pakkasia...


" Latausnopeuden tippuminen talvella on täysin normaalia, mutta pudotus yli 200 kilowatista 50–60 kilowatin tienoille niin poikkeuksellista"
Ei taida monella ihmisellä riittää rahat vihreyteen jos hintalappu on noin kova. Kulkeeko köyhemmät tulevaisuudessa hevoskärryillä :)
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 250
On jälkiviisasta ja raadollista sanoa, mutta esim. suoraan sähkölämmitteiseen ja huonoeristeiseen taloon tai vaikka isomoottoriseen bensa/diesel-autoon rahansa laittanut on tiennyt riskin taloudelliselle takaiskulle olevan olemassa. Varsinkin talon lämmitysmuodon kanssa on säästetty, kun on lätkäisty vastusta lattiaan ja nyt se säästö sitten häviää. Silti tuollaisessakin tapauksessa ilppi pelastaa jo paljon.
Itsehän ostin isomoottorisen diesel-auton syksyllä -21 ja parisataaneliöisen suorasähkölämmitteisen kämpän alkukesästä -22. Like a baws. :D

Toisaalta kyseessä oli kuitenkin ns. järkihintainen auto ja kilsoja tulee tällä hetkellä sen verran vähän, että autoilun kustannukset eivät ole kasvaneet mitenkään älyttömästi. Kämppäkin oli kuitenkin sen verran hyvin eristetty, että kahdella ILP:illä olen saanut jokseenkin puolitettua lämmityskulut edellisen omistajan vastaavista ja lisää energiaremppaa on tiedossa. Onnistuin myös saamaan määräaikaisen sähkösopparin juuri ennen kuin hinnat oikeasti raketoi totaalisesti (13.3snt/kWh), joten nyt kalleimman talvikuukauden sähkölasku oli jotain luokkaa 380€ (sis. siirto), mikä toki vähän kirpaisee, mutta tuo maksetaan puolison kanssa puoliksi ja tuo on myös hyvin todennäköisesti vuoden kallein kuukausi. Monet maksaa kuitenkin tuon verran ja ylikin vastiketta joka ikinen kuukausi vuoden ympäri (jolla toki saa muutakin kuin pelkän lämmityksen).

Toki itse nyt kuulun toisiksi ylimpään tulodesiiliin ja työpaikka on varsin vakaa, joten siinä mielessä ei kyllä oikeasti ole mitään hätää. Mutta voin kyllä kuvitella, että yhtään huonompituloisella ja ennen kaikkea huonompituurisella olisi saattanut minun tilanteessani alkaa jo puntti tutisemaan.... Myönnän, että auton osalta en kyllä yhtään varautunut siihen, että polttoaineen hinta käytännössä tuplaantuisi, mutta kämpän osalta tämä oli kyllä ihan harkittu riski, koska siinä vaiheessa oli jo ennusmerkkejä sähkön hinnan tulevasta raketoinnista ja kämpän edellinen omistaja halusi kämpästä eroon mahdollisimman pian, joten saatiin kämppä oikeasti varmaan 100 kiloa halvemmalla, kuin mitä vastaava kämppä tällä alueella olisi esim. maalämmöllä varustettuna maksanut.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
Itsellänihän ei ole autoa (jokainen voi laskea miten paljon 50v henkilö arviolta kuluttaa autoon+bensiiniin+renkaisiin+vakuutuksiin+veroihin+muihin autoon liittyvään vs jos olisi säästänyt ja vaikka ostanut asunnon niillä rahoilla)
Tässä selittyykin hyvin sinun näkökulmasi asioihin.
Yleensä ihmiset ostavat kulutushyödykkeitä (esim.auto) tarpeen mukaan. Useimmille se on jopa välttämätön jos haluaa käydä töissä/tehdä töitä, kuskata lapsia, harrastaa tai ylipäätään edes elää.
Melko outoa ajattelua verrata auton kuluja asunnon ostamiseen? Puhutaan kuitenkin aivan eri asioista.
Sinun maalämpöprojektiin kuluneet rahat olisin itse sijoittanut. Mukava potti odottaisi 20 vuoden päästä ja sillä ostaisi ainakin ne 20 vuoden öljyt...tämä sinun olisi siis pitänyt tehdä jo 30-kymppisenä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Tässä selittyykin hyvin sinun näkökulmasi asioihin.

Sinun maalämpöprojektiin kuluneet rahat olisin itse sijoittanut. Mukava potti odottaisi 20 vuoden päästä ja sillä ostaisi ainakin ne 20 vuoden öljyt...tämä sinun olisi siis pitänyt tehdä jo 30-kymppisenä.
En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?

Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.

Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.

Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...

Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää. :think:
 
Liittynyt
20.07.2019
Viestejä
2 536
Eikö biodiesel ole tuon 20snt kalliimpaa kuin tavallinen diesel? Vähän kuulostaa erikoiselta että hinta nousisi tuon verran kun osuutta kasvatetaan. Tosin voi olla että palmuöljy loppuu markkinoilta ja hinnat raketoi.
Hinnannousun merkittävä selittävä tekijä on se, että tiettävästi ainoastaan kaksi jalostamoa on muuttanut tuotantoprosessinsa siten, etä Suomen vaatiman korkeamman biosekoitelitkun valmistaminen onnistuu. EU:ta korkeammalla biosekoitevelvoitteella Suomi on "onnistunut" luomaan duopolin Nesteen Porvoon ja NEOT-groupin Göteborgin jalostamoille. Tietääkseni muita jalostamoita ei kiinnosta prosessin sopeuttaminen Suomen pienelle markkinalle.

Kaiken huipuksi Vihreiden puheenjohtajan Mari Ohisalon mies, Miika Johansson, toimii St1:n uusiutuvan energian liiketoimintayksikön johtajana. Samainen St1 on suuromistaja edellä mainitussa Neot groupissa.

Oikeissa sivistysvaltioissa Ohisalo joutuisi jääväämään itsensä kaikissa etäisesti polttoaineisiin liittyvissä asioisssa. Mutta Suomessa ei tarvitse...


 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 024
En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?

Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.

Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.

Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...

Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää. :think:
Jos lainaat toisten viestejä, niin lainaa toki koko viesti, älä ujostele ja jätä pois olennaisia osia, kiitos.
Puhuin vertauksestasi auton ja asunnon välillä, joka on täysin absurdi lähtökohta. Juuri siksi lähdin "leikittelemään" ajatuksella energiaremonteista, koska sinulla tuntuu olevan vain ja ainoastaan omiin lähtökohtiin perustuvat faktat ja tietämys, et näe putkesta ulos.
Ps. 15 vuotta sitten sijoittamani 4000€ on nyt yli 19000€, kyllä tuolla öljyä ostaisi jokusen litran ja maalämpöpumppu olisi jo toisella kierroksella...
Edit. NumeroHärö
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
827
Ei taida monella ihmisellä riittää rahat vihreyteen jos hintalappu on noin kova. Kulkeeko köyhemmät tulevaisuudessa hevoskärryillä :)
Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.:p
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ehkä sitten pelkillä hevoskärryillä. Hevoseen tuskin köyhällä on varaa. Hevosen ylläpito on tolkuttoman kallista. Varsinkin jos asuu kerrostalossa.:p
Hevosesta tulee melko reippaita metaanipäästöjä -> ilmasto lämpenee, eli ei käy hevosen pito..
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kuinkahan iso osa tästäkin hintojen noususta on sitten lopulta ollut sitä, että yritykset vain parantavat katettaan käyttämällä tätä kriisiä tekosyynä? Varmaan ainoa keino saada muutosta tähän on että ihmiset äänestää lompakollaan. Toki esim. ruuan kanssa tuo ei ole ihan niin yksinkertaista, koska kaikkien täytyy ainakin jotain syödä.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Kun energian hintaa nostettiin (polttonesteet), niin valtio kuvitteli, että myyjät koittavat kilpailun vuoksi ottaa itse takkiin osan. Toisin kuitenkin kävi. Myyjät ilmoittivat, että kaikki verotuksesta johtuva hinnannousu siirretään suoraan polttoaineiden hintoihin ja niin ovat tehneet ja tulevat tekemään. Samoin tapahtuu muussakin energian tuotannossa. Ja kun hinnannoususta puhutaan, niin hintoja voidaan nostaa sitä enemmän. Kun kaikki ostavat esim energiaa samasta paikasta (aivan valtavanlaaja sähköpörssihimmeli), niin on selvää, että kilpailua ei voi syntyä kovinkaan helposti.

Valtio voi verottaa energiaa, ihan mielinmäärin, mutta se on puupökkelöllekkin selvää, että raha ei tyhjästä synny, joten se on sitten muusta kulutuksesta pois, joka pienentää tasan tarkkaan valtion verotuloja sitten sitä kautta. Ja kun kulutus sakkaa, niin myös kasvu sakkaa ja firmoja menee konkkaan, joka pienentää myös viennin määrää, joka sitten vasta kirpaiseekin valtion tuloja, sillä sieltä jää saamatta suuret määriä verotuloja. Isoja firmoja valtiot saavat selkeästi pienenmpiä vähemmän verotettua, kun ne "verosuunnittelevat" (=kiertävät verotusta lain sallimin keinoin) paljon pienempiä tehokkaammin.

Nyt vielä annetaan suuri kilpailuetu ulkomaalaiselle tuotannolle, pitämällä energian ja polttoaineiden hintoja korkealla, naurettavalla "Vihreän siirtymän" tahdilla, joka nostaa ensinnäkin hintoja huomattavasti suoraan ja lisäksi rikkoo näillänäkymin energiantuotantoa nopeammin, kuin keretään keksimään korjaavia toimenpiteitä ja SAAMAAN NIITÄ KÄYTTÖÖN. Eletään tuulisessa haavemaailmassa, haluamatta hahmottaa mm. että entä kun ei tuule ja sattuu ikävämpi sääilmiö, niin tuulituotanto voi olla yli 2 viikkoa n 5%n kapasiteetillä, eli säätövoimaa tarvitaan rajusti, jos tuo ajanjakso sattuu esim siten, että jäänmuodostuksen jälkeen pamahtaa esim 30 asteen pakkanen,5-10 asteen asemasta.. Nyt meillä oli tajuton tuuri ja kun"paska osui tuulettimeen" niin sen jälkeen ei ollut kovia pakkasia.

Pahimmat torvelot "sijoittajat" ym hölmöt sijoittavat rahaa huomattaviin aurinkovoimaloihin Suomessa ja se taas ei hyödytä meitä ongelma-aikaan edes tuulivoiman vertaa.. (Vaikka kennot olisivat putsattu lumettomaksi, niin talvella auringosta ei tule tehoa juuri mitään VS kesä, edes aurinkoisella säällä (koska maapallon asento ja ilmakehä).

Uusin villitys on vetytaloushehkutus ja pikkuhiljaa puhutaan sivulausessa, ettäkun tuulivoima ei tuota tasaiseen, niin sinne pitää syöttää muuta voimaa tai se ei oikein kannata. Ongelma on vain se, että vetyintoilulla on juurikin tarkoitus yrittää parantaa tuulivoiman epävakaudesta seuraavaa ongelmaa (energiaa varastoon vetynä). Nyt vain vaikuttaa siltä, että kusettajat kusettavat tässäkin ekohippejä ja epäilen vahvasti, jos ei tehdä ryhtiliikkeitä, niin lopputulos on se, että hukataan tuulivoiman ylituotannon lisäksi vetyyn enemmän energiaa (Esim vesivoimasta, jota pitäisi käyttää suoraan), silloin, "kun ei tuule", kun siitä saadaan irti, eli vituksi menee ja vahvasti. Toki myös vesivoimaa halutaan mellä purkaa, vaikka pitäisi rakentaa lisää, mikä vai on ikinä mahdollista, jos tuulen kanssa halutaan leikkiä.

Vedyntuotanto on kehitteillä ja siellä on ihan hyviä ideoita, mutta niitä pidetään itsestäänselvyytenä, kuten akkuteknologiassa on ollut kymmeniä vuosia se MULLISTAVA tekniikka tulossa (Mutta kaikissa on ollut erinäisiä ongelmia ja varsinkin litium on akustoissa edelleen se näillänäkymin tuotantoa rajoittava tekijä.)
---------------
Edelliset asiat tulevat siten jatkamaan energiakriisiä ja korkeaa inflaatiota, jos ilmastotyperyyden ja veroilla kuppaamisen kanssa ei hidasteta.
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
Belgiassa on ainakin osalla porukkaa pullat paremmin uunissa, koska palkankorotukset on sidottu inflaatioon:

"... the salaries of white-collar employees have to be adjusted each year on 1 January with a percentage based on the evolution of the "flattened health index." This not only applies to the minimum salaries, but also the effectively paid salaries.


For 2023, the percentage is fixed at 11.08%. This means that on 1 January 2023, the salaries of all their Belgian white-collar employees (without exceptions) are to be increased by 11.08% as to be applied immediately in the payroll of January 2023.

Note that this indexation increase cannot be "absorbed" by other types of (previous) salary increases (e.g., merit increases). However, some companies apply, on a debatable basis, waivers of rights for some categories of personnel, be it after the effective date of implementation of the indexation.
"

Belgium: Salary indexation: BSC No. 200
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
Pian ei omisteta mitään ja syödään ötököitä :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
No kyllähän valtio saa esim. samat alvitulot, kulutti se kansalainen rahansa energiaan tai mihin muuhun tahansa.

mutta kyllähän tässä nyt Suomalaisten elintaso vaihdetaan uudelle tasolle. Verot ylös ja muutkin kustannukset ylös. Monen alettava totuttelemaan uuteen normaaliin ja alempaan elintasoon.
Jos kansalainen kuluttaa tulot siihen, että pystyy asumaan ja kulkemaan työpaikan ja kodin väliä, niin kansalainen ei käy esim baareissa, ei osta palveluita, ei osta tavaroita ym ym ym, jolloin valtiolta jää saamatta kaikki tulot niihin liittyvästä verotuksesta. Tällöin myöskin kyseisiltä aloilta mennään työttömäksi ja taikaseinä maksaa.. Eli ei siis ol valtiolla kannattavaa missään mielessä.

Esim koska energia ja liikennöinti, niin itsellä on tipahtanut n 5X ravintossa syönti viikossa 1-0:aan kertaan viikossa. (Koska halvempaa). Kaupassa taas:
Ulkomainen halvempi -> valinta ulkomainen.
Eko /mikälie tuote, jos kalliimpi, niin hyllyyn jää armotta.
Viinan hankinta alkosta pikkuhiljaa... Juu, ei enää..(isommassa erässä ulkomailta).

Ja tämä koska energia ja liikennöintikulut ovat kasvaneet ja molemmat ovet pakollisia, joten niistä ei voi leikata. Myös verotuskikkailuun pitää kiinnittää enemmän huomiota, jotta sieltäkin saa leikattua.
------------
Tuotanto on toki siirretty etupäässä ulkomaille, joten se ei ole niin paha ongelma, mutta palvelusektori ja ei välttämättömän tavaran kauppa tulee olemaan kasvavassa kusessa (leikkauksehan ovat jo alkaneet).

Lisäksi esim autokanta tulaa vanhenemaan nykyisestäänkin, kun uusiminen muuttuu entistä harvinaisemmaksi ja käytetty tavara kiertää pidempään...
-------------
Jos muuten haluamme mahdollisimman pitkän ja pahan energiakriisin, niin kannattaa äänestää vihreitä mahdollisimman paljon. Multikatastrofit ovat entistä todennäköisempiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 476
Lisäksi esim autokanta tulaa vanhenemaan nykyisestäänkin, kun uusiminen muuttuu entistä harvinaisemmaksi ja käytetty tavara kiertää pidempään...
Tästä tuli mieleen että oma, isovanhemmilta jäänyt auto tulee tänä vuonna täysi-ikäiseksi eli täyttää 18 vuotta. Eipä siinä mitään, kun kilometrejä ei ole tullut älyttömästi eikä isompia vikoja ole ollut. Lähinnä jotain kuluvien osien vaihtoa... joten enköhän jatka autokannan vanhentamista. :smoke:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
En nyt tiedä selittääkö tämä sinun näkökantasi mutta no, paljonko siis omasta mielestäsi sinulla olisi 20 vuoden päästä jos nyt sijoittaisit täsmälleen 4 837,14€? Sen verran että saisit 20 vuoden päästä lämmitysöljyä?

Itse koin järkeväksi ja äänestin yhtiökokouksessa tuon päätöksen puolesta. Ei se nyt niin järkyttävän suurin summa ole kuin minkä sen annat ymmärtää olevan varsinkin kun ottaa huomioon tuon ARA rahoituksen mikä siis maksaa 50% hinnasta, muuten toki joku lähemmäs 10 000€ olisi ollut jo isompi summa kertamaksuna.

Tietysti jos maksaisi sen yhtiölainana mieluummin kuin suoraan laskuna se hinta pompsahtaisi jo 7453,08€ 9 vuoden aikana otaksuen että korot eivät yhtään nousisi (mitä ne varmasti tekevät). Tai tuplasti + jos tuota ARA:a ei olisi saanut.

Mutta varmaankin tarkoitit että tuo maksetaan suoraan käteisellä kuten tietysti teinkin, otaksuttavasti samoin kuin itse teet autokaupoilla.. ..muuten joutuu makselemaan turhia korkoja helposti jopa tuplaten sen hinnan mitä muuten joutuisi maksamaan...

Kuitenkin, jokainen taaplaa tyylillään. Itselleni tämä on oikea valinta, en jaksa alkaa sijoittamaan jotain alle 5000€ ja uneksimaan siitä miten paljon se 20 vuodessa tuottaisi korkoa korolle saati miten voisin sitten 20 vuoden kuluttua sen käyttää. :think:
Lisätään tähän nyt että he jotka päättivät mieluummin jäädä säästelemään noin 5000€ ja sijoittaa ne niin voi tulla kiire, itselläni energiatehokkuusluokka nousi F2013 => C2018 luokkaan. Eli kun tämä uusi EU:n energiadirektiivi nyt tuli voimaan voidaan olettaa että vuosi 2030 tulee kohtuu nopeasti jolloin pitäisi tehdä jo energiatehokkuuteen perustuen muutoksia asuntoihin.



Mutta juu, onhan se totta että teoriassa alle 10 vuodessa voi tehdä isonkin tilin sijoittamalla nyt alle 5000€. Toivotaan että se summa on tarpeeksi suuri kaikkiin käyttäjä @Jonaz ehkä tarvitsemiin uudistuksiin...

Eli tästä on nyt äänestetty:

Ja vuoteen 2030 mennessä pitäisi asuinrakennusten olla vähintään energiatehokkuusluokka E JA luokka D vuoteen 2033 mennessä.
 
Viimeksi muokattu:

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Tästä tuli mieleen että oma, isovanhemmilta jäänyt auto tulee tänä vuonna täysi-ikäiseksi eli täyttää 18 vuotta. Eipä siinä mitään, kun kilometrejä ei ole tullut älyttömästi eikä isompia vikoja ole ollut. Lähinnä jotain kuluvien osien vaihtoa... joten enköhän jatka autokannan vanhentamista. :smoke:
Oma on ensimmäinen uutena ostamani. 10v täyttää kesällä. Autotekniikkaa on aikoinaan tullut opiskeltua ja korjaamossa nuorena vähän ollut töissäkin.

Autoalalla ei ole viimeiseen ehkä 20v ollut mitään muuta kuin epävarmuutta. Autovero poistuu, kilometrivero tulee, autovero nousee, tee ympäristöteko ja osta diesel, kielletään diesel, jne. Auton keskimääräinen arvo on Suomessa vajaat 4000€, niin millä hallitus kuvittelee, että ihmiset ostavat min. 50000€ sähköauton? Ai niin leasingilla ja maksaa tonnin kuussa vuokraa. 5000€ sähkösitikka polttaa sulakkeen ja korjaus maksaisi 30k€, koska tehtaan ohjeen mukaan uusitaan kaikki. Sähköautoon osuu kivi pohjaan ja tulee lommo akkukoteloon. Uusi akku tilalle 30k€. Se näkyy sitten vakuutustenkin hinnoissa.

Ihan järjetöntä menoa. Ajan toistaiseksi nykyisellä ja ei mitään hajua millaiseen edes vaihtaisi. Huollan itse ja huoltoihin menee vuodessa muutama kymppi. Öljyt motonetista ja suodattimet sun muut kulutusosat Virosta puoleen hintaan. Bensalla mennään. Tutuilla dieseleistä hiukkassuodatin tukossa, pesu 1500€, kun päivän työ kaivaa suodatin audin uumenista, egr vikavalot palaa joka volkkarissa jne. Jne.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Oma on ensimmäinen uutena ostamani. 10v täyttää kesällä. Autotekniikkaa on aikoinaan tullut opiskeltua ja korjaamossa nuorena vähän ollut töissäkin.

Autoalalla ei ole viimeiseen ehkä 20v ollut mitään muuta kuin epävarmuutta. Autovero poistuu, kilometrivero tulee, autovero nousee, tee ympäristöteko ja osta diesel, kielletään diesel, jne. Auton keskimääräinen arvo on Suomessa vajaat 4000€, niin millä hallitus kuvittelee, että ihmiset ostavat min. 50000€ sähköauton? Ai niin leasingilla ja maksaa tonnin kuussa vuokraa. 5000€ sähkösitikka polttaa sulakkeen ja korjaus maksaisi 30k€, koska tehtaan ohjeen mukaan uusitaan kaikki. Sähköautoon osuu kivi pohjaan ja tulee lommo akkukoteloon. Uusi akku tilalle 30k€. Se näkyy sitten vakuutustenkin hinnoissa.

Ihan järjetöntä menoa. Ajan toistaiseksi nykyisellä ja ei mitään hajua millaiseen edes vaihtaisi. Huollan itse ja huoltoihin menee vuodessa muutama kymppi. Öljyt motonetista ja suodattimet sun muut kulutusosat Virosta puoleen hintaan. Bensalla mennään. Tutuilla dieseleistä hiukkassuodatin tukossa, pesu 1500€, kun päivän työ kaivaa suodatin audin uumenista, egr vikavalot palaa joka volkkarissa jne. Jne.
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka pitkäikäisiä nämä uudet sähkö- ja hybridiautot tulee olemaan. Ainakin toistaiseksi korjaukset vaikuttaa olevan niin julmetun kalliita, että jos asiaan ei tule mitään muutosta niin vähän vanhempaa peliä tuskin kannattaa edes korjata.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Mielenkiinnolla odotan, että kuinka pitkäikäisiä nämä uudet sähkö- ja hybridiautot tulee olemaan. Ainakin toistaiseksi korjaukset vaikuttaa olevan niin julmetun kalliita, että jos asiaan ei tule mitään muutosta niin vähän vanhempaa peliä tuskin kannattaa edes korjata.
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
 
Viimeksi muokattu:

abish

Ryzen FTW
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
354
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
Omilla ajoilla täyssähkö säästäisi noin 7e/100 km mikä ei ihan kompensoi sellaisen auton hankintaa, jota ei tarvitse olla ”koko ajan” lataamassa. Totuus on tietysti aina se, että hankkii sellaisen auton johon on varaa ja ominaisuudet ovat kohdallaan. Voi tässä vuosien aikana tapahtua muutos parempaan ja sähköautoihin alkaa saamaan vaihdettua ”Pirkka-akkuja” jollain siedettävällä hinnalla.
 
  • Tykkää
Reactions: B12

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Henkilöauton akku tuntuu vastaavan pientä vetypommia ja takuiden, vakuutusten ja vastuiden kanssa varmasti tulee olemaan kaikenlaista jos piraattiakku tai vastaava sepitetty mossahtaa parkkihallissa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Itselle suurin ongelma on se, että ihan fysiikan lakien takia litiumakku kestää jonkinlaisessa tikissä n 10v. Akut mitoitetaan vähän yli ja kapasiteettimittari saattaa näyttää 100%, vaikka akku todellisuudessa onkin jo kulunut esim 20%. Se vain alussa syö sitä kapasiteettireserviään. 10v vanhaan ei enää kannata uusia 15-40k€ akkua. Se on jo vanhaa tekniikkaa. Veikkaan että sähköauton elinkaarikustannus tulee olemaan todella kova, jos sillä ajaa suht vähän. Jos se on koko ajan ajossa, energiassa tietysti säästää hyvin. Vähille ajoille tällä hetkellä omasta mielestä järkevin on bensa. Akku ei happane pihassa ja dieselvero ei juokse taustalla.
Kyllä noiden akkujen hintaa pitäisi saada alas ihan reilusti jos halutaan että nämä yleistyy. Kuka alkaa tekemään jotain 15-40k remontteja 10 vuotta vanhaan autoon? Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.

Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Kyllä noiden akkujen hintaa pitäisi saada alas ihan reilusti jos halutaan että nämä yleistyy. Kuka alkaa tekemään jotain 15-40k remontteja 10 vuotta vanhaan autoon? Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.

Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.
No eipä niiden akkujen hinnat tule ihan äkkiä alas kun kysyntä on niin kovaa. Toki jos jotain uusia innovaatioita saadaan akkuihin liittyen, niin niiden hinta voi laskea. Kohtuu ympäristöystävällinen vaihtoehto vähäisillä ajoilla on joku vanhempi bensa jonka muuttaa RE85:lle. ST1 mainostaa sen vähentävän 80% fossiilisia päästöjä. Sähköauto on järkevä hankinta vain, jos kilometrejä kertyy kohtuu paljon, koska se akku happanee vaikka auto seisoisi. Mitään noname Aliexpress akkua en itse ainakaan uskaltaisi sähköautoon alkaa laittamaan. Toki ympäristön kannalta on paras vähentää autoilua. Eiköhän sähköautoja ala seuraavan 5v aikana menemään aika paljon purkuun kun akut on vaihtokunnossa ja autojen arvo niin alhainen ettei uutta akkua kannata enää vaihtaa.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 476
No eipä niiden akkujen hinnat tule ihan äkkiä alas kun kysyntä on niin kovaa. Toki jos jotain uusia innovaatioita saadaan akkuihin liittyen, niin niiden hinta voi laskea. Kohtuu ympäristöystävällinen vaihtoehto vähäisillä ajoilla on joku vanhempi bensa jonka muuttaa RE85:lle. ST1 mainostaa sen vähentävän 80% fossiilisia päästöjä. Sähköauto on järkevä hankinta vain, jos kilometrejä kertyy kohtuu paljon, koska se akku happanee vaikka auto seisoisi. Mitään noname Aliexpress akkua en itse ainakaan uskaltaisi sähköautoon alkaa laittamaan. Toki ympäristön kannalta on paras vähentää autoilua. Eiköhän sähköautoja ala seuraavan 5v aikana menemään aika paljon purkuun kun akut on vaihtokunnossa ja autojen arvo niin alhainen ettei uutta akkua kannata enää vaihtaa.
Ilmeisesti akkujen valmistuksessa ongelmana ei ole pelkkä valmistuskapasiteetti, vaan ihan jo litiumin tuotanto on riittämätöntä. Kaivoksien pystyttäminen on hidasta hommaa, minkä lisäksi litium on melko harvinainen metalli joten ongelmia riittää...
 
Liittynyt
15.07.2022
Viestejä
384
80-luvulla käydessäni Brasiliassa 90 % henkilöautoista kulki puhtaalla etanolilla, olivat alcool-autoja. Etanoli oli kotimaista alkuperää, sokeriruo'osta tehtyä. Sittemmin ilmeisesti etanolin osuus liikenteessä on pienentynyt, kun sokerista on saanut paremman katteen muualta.

Meillähän polttoaineisiin sekoitetaan kyllä biokomponenttia, mutta periaatteessa tuossa olisi mahdollisuus täyteenkin hiilineutraalisuuteen, vaikka kylmä ilmasto voi vaatia mukaan jonkin verran muuta. Tuntuu siltä, että tämä vaihtoehto on jäänyt sähköautoilun varjoon. Kannattaisikohan suot valjastaa sokerijuurikkaan tms. viljelyyn metsittämisen sijaan?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Muutenkin kyllä vähän epäilyttää, että kuinka ympäristöystävällisiä nämä loppupelissä on. Päästöt on varmasti pienemmät, mutta noiden akkujen valmistus on ympäristölle raskasta. Jos oikeasti haluaa säästää ympäristöä, niin kannattaa varmaan pyrkiä vähentämään autoilua ylipäätään. Ei siitä taida oikein päästä mihinkään, että yksityisautoilu on keskimäärin suhteellisen paljon ympäristöä kuormittavaa toimintaa.
Suomessa matkat on pitkiä, joten auton käyttö on täysin välttämätön asia erittäin monelle.

Toki lentäminen ja matkustelu huvinvuoksi ei ole mitenkään, edes tarpeellista saati välttämätöntä.. Joten lentoliikenteen olisi syytä osallistua polttoaineveroihin ym siinä, missä autoilijatkin joutuvat maksamaan..

Olisi syytä kieltää myös uudet polttomoottorilentokoneet 2035 mennessä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Ilmeisesti akkujen valmistuksessa ongelmana ei ole pelkkä valmistuskapasiteetti, vaan ihan jo litiumin tuotanto on riittämätöntä. Kaivoksien pystyttäminen on hidasta hommaa, minkä lisäksi litium on melko harvinainen metalli joten ongelmia riittää...
Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.
Jos kehitetään ja sitten, kun kehitetään, niin sitäkään taas ei tiedetä, milloin saadaan tuotteistettua, kestääkö 10 vuotta vai 50 vuotta.. Toki tekniikat myös patentoidaan, joten akut tulevat pysymään kalleina, vaikka raaka-aineet olisivat edulliset ja valmistushintoja saataisiin leikattua paljonkin..
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Uusista ihmeakuista uutisoidaan joka vuosi. Massatuotantoon asti niitä ei tule. Liian kallis, pieni energiatiheys, huono kestoikä, epävakaa ja räjähdysaltis. Joku noista aina toteutuu.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 476
Ei se ongelma ole pelkästään valmistuskapasiteetissa, vaan raaka-aineissa. Tulevaisuudessa on mahdollista kehittää sellainen akku, joka ei käyttäisi lithiumia. Kaikenlaisia innovaatioita tulee aika tiuhaan, mutta harva näistä päätyy tuotantoon asti. Akkujen hinta tulee laskemaan vasta merkittävästi, kun kehitetään joku halvempi akkutekniikka.
Joo, niinhän juuri sanoin että raaka-aineet on ongelma...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Suomessa matkat on pitkiä, joten auton käyttö on täysin välttämätön asia erittäin monelle.

Toki lentäminen ja matkustelu huvinvuoksi ei ole mitenkään, edes tarpeellista saati välttämätöntä.. Joten lentoliikenteen olisi syytä osallistua polttoaineveroihin ym siinä, missä autoilijatkin joutuvat maksamaan..

Olisi syytä kieltää myös uudet polttomoottorilentokoneet 2035 mennessä.
Niin no enpä minä nyt sanonut, että lentäminen olisi sen ympäristöystävällisempää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Jos kehitetään ja sitten, kun kehitetään, niin sitäkään taas ei tiedetä, milloin saadaan tuotteistettua, kestääkö 10 vuotta vai 50 vuotta.. Toki tekniikat myös patentoidaan, joten akut tulevat pysymään kalleina, vaikka raaka-aineet olisivat edulliset ja valmistushintoja saataisiin leikattua paljonkin..
Itse näkisin, että uusi akkutekniikka on ainut miten sähköauton akkujen hinta laskee niin paljon, että niitä kannattaa uusia 10v+ autoihin. Niin kauan kun nykyisellä akkutekniikalla mennään, niin autojen akkupaketit tulee pysymään kalliina jolloin se tarkoittaa väistämättä päätymistä purkuun sen takia, että akkua ei enää kannata uusia. Sitä ei toki kukaan tiedä milloin se seuraava parempi akkuteknologia päätyy tuotantoon asti. Tekijänoikeus ja patentit tuntuvat kääntyvän todella huonosti Kiinaksi, joten siellä tulee kyllä varmasti kilpailua, jos yritetään uusien akkujen hintoja yritetään keinotekoisesti royalteilla ym. pitää korkealla (olettaen, että uudella tekniikalla valmistuskustannuksia saadaan leikattua paljon). Kiinalaisia autoja on jo nyt länsimaisilla markkinoilla eivätkä varmasti jättäisi tuollaista etua käyttämättä, joten ei niitä hintoja kovin helppo olisi pitää korkealla. Nettiauton halvin tesla on 30k€, 10v ja ~250tkm ajettu. Aivan järjetön hinta autosta, jossa akku voi hajota milloin vaan ja sen korjaaminen maksaa suunnilleen auton käyvän arvon verran. Auton keskimääräinen arvo Suomessa on vajaa 4k€, niin ei ole kansanhuvia tulossa sähköautoista ihan heti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 112
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.
Tämä. Akkujen tulisi olla helpommin vaihdettavia, korjattavia ja kierrätettäviä. Paljon ajetulle autolle tulisi olla mahdollista myös vaihtaa akku pienemmän kapasiteetin pakettiin, niin että runko voi edelleen viedä lähikauppaan ja takaisin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Sehän riippuu ihan auton laadusta ja korjattavuudesta, kannattaako siihen vaihtaa kalleita osia, kuten akku tai voimajärjestelmä.
EU:n pitäisi huolehtia siitä, että noiden huoltoja ei päästäisi sulkemaan vain merkkiliikkeille, vaan osat ja tiedot tulisivat olla saatavaissa yleisesti, eikä rakenteet saa olla sellaisia, että tarvitaan kalleita erikoistyökaluja tai ohjelmistoja.
No ei 10v+ autoon kannata enää auton arvon suuruista remonttia alkaa tekemään. Jos vaikka model s pelkkä akkupaketti maksaa ~20k€ + asennus niin ei sellaista kannata alkaa ~20k€ arvoiseen autoon laittamaan. Siellä on niin paljon muutakin mitä voi hajota, että ei siinä vaan ole järkeä. Muilla osilla kuitenkin on arvoa, joten järkevämpi vaan laittaa purkuun ja myydät toimivat osat. Akkujen korjaaminen ei tule tulevaisuudessakaan olemaan mikään nyrkkipajojen hommia, kuten nytkään ei automaattivaihteistojen korjaaminen ole. Edes merkkiliikkeet ei korjaa automaattivaihteistoja tai akkuja, sinne vaihdetaan vaan uudet tilalle. Kummankin korjaaminen vaatii erityisosaamista ja kalliita erikoistyökaluja. Tuollaista 100kWh akkupakettia korjaavan pitää oikeasti tietää mitä tekee, kun siinä on niin paljon varastoitunutta energiaa, että se vastaa kohtuu kokoista pommia jos sen kanssa sekoilee. Ihan jo työturvallisuuden ja auton omistajan tai seuraavan omistajan kannalta. Siinä on melkoinen yllätys kun joku peruspentti on käynyt jonkun patentin tekemässä sinne akustoon ja se syttyy tuleen/räjähtää tms. Sähköautossa on vähän huollettavaa ja normaalit alusta/jarru ym. jumpat onnistuu kyllä ihan normikorjaamolta kuten muissakin autoissa.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Tehoelektroniikka sähköautoissa on myös aivan jäätävän hintaista. 5000€ in ihan pikkuraha, kun aletaan uusimaan salkun kokoisia boxeja joihin menee paksut kaapelit.

Tuossa juttu, jossa viidellä tonnilla ostettuun sitikkaan olisi pitänyt uusia 30k€ (lopulta 20k€) arvosta tehoelektroniikkaa.

 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
3 535
Ja 10 vuotta nyt ei ole kuitenkaan ainakaan näin perinteisesti ajateltuna mikään pitkä ikä autolle, monen ajomäärällä tuossa ajassa ei tule edes 200 000 kilometriä täyteen, hyvä jos 150 000.
Saatikka 78000km kuten omassa...Ei mitään järkeä sähköautossa. Akun kello raksuttaa vain pihassa. Dieselissä egr ja hiukkassuodatin tukossa lyhyessä ajossa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Olette hiukan pessimistisiä tuon 10 vuoden keston kanssa.

1679892660102.png

Jotenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
No ei 10v+ autoon kannata enää auton arvon suuruista remonttia alkaa tekemään. Jos vaikka model s pelkkä akkupaketti maksaa ~20k€ + asennus niin ei sellaista kannata alkaa ~20k€ arvoiseen autoon laittamaan. Siellä on niin paljon muutakin mitä voi hajota, että ei siinä vaan ole järkeä. Muilla osilla kuitenkin on arvoa, joten järkevämpi vaan laittaa purkuun ja myydät toimivat osat. Akkujen korjaaminen ei tule tulevaisuudessakaan olemaan mikään nyrkkipajojen hommia, kuten nytkään ei automaattivaihteistojen korjaaminen ole. Edes merkkiliikkeet ei korjaa automaattivaihteistoja tai akkuja, sinne vaihdetaan vaan uudet tilalle. Kummankin korjaaminen vaatii erityisosaamista ja kalliita erikoistyökaluja. Tuollaista 100kWh akkupakettia korjaavan pitää oikeasti tietää mitä tekee, kun siinä on niin paljon varastoitunutta energiaa, että se vastaa kohtuu kokoista pommia jos sen kanssa sekoilee. Ihan jo työturvallisuuden ja auton omistajan tai seuraavan omistajan kannalta. Siinä on melkoinen yllätys kun joku peruspentti on käynyt jonkun patentin tekemässä sinne akustoon ja se syttyy tuleen/räjähtää tms. Sähköautossa on vähän huollettavaa ja normaalit alusta/jarru ym. jumpat onnistuu kyllä ihan normikorjaamolta kuten muissakin autoissa.
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 591
Olette hiukan pessimistisiä tuon 10 vuoden keston kanssa.


Jotenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.
Tosin se mikä on USA:ssa "moderate climates" ei ehkä ole sitä Suomessa.. Eli se 10 vuotta voi olla enempi paikkaansa pitävä Suomen oloissa. Toki voidaan todeta että se maa pitää sisällään ehkä Alaskasta Hawaijiin lämpötilat mutta jotenkin uskon että testejä ei tehty ihan 100% jokaisessa ilmastossa siellä. Kestääkö se Inarissa sen 10 vuotta osan aikaa ketjuvedolla ja 24/7 ulkona vai esim. Helsingissä rouvalla joka käyttää sitä kerran viikossa ja muuten säilyttää lämpimässä tallissa?
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
419
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.
Voidaan varmasti, mutta miksi valmistajat etenisivät tähän suuntaan? Koko ajanhan käydään kilpajuoksua, että piirit saadaan tehokkaammin lukittua ja varmasti piirikohtaisten suojausten purkutyökaluilla käydään suurinta bisnestä juuri autoalalla.

Autovalmistajat kuitenkin yrittävät maksimoida bisneksensä, joten miksi alkaisivat hommaa helpottamaan, kun nykyäänkin kysyntää riittää enemmän kuin tarjontaa.

Vaikka kennot olisivat yksittäin vaihdettavissa, niin siltikin ollaan hyvin nopeasti tilanteessa, kun yksittäiset kennot alkavat ikänsä vuoksi kuoleutumaan, niin seuraavalla viikolla vaihtoa odottaakin 10, sitä seuraavalla viikolla 100 kennoa.

otenkin sitä uskoisi, että halpoja varaosa akkuja olisi tarjolla vuonna 2030 kunhan saavat akkuihin aikaan ylituotantoa, jotta voidaan myös myydä niitä varaosa valmistajille.

Taloudellisista syistä nykyään ei kannata sähköautoa hankkia jollei sillä autolla tule 20tkm vuodessa.
Mistä tämä ylituotanto syntyisi? Tuotantomääriin odotetaan kuitenkin koko ajan eksponentiaalista kasvua ja monet valmistajat ovat jo tehneet päätöksiä siirtymisestä pelkästään sähköautojen tuotantoon. Pelkästään uusiin autoihin tarvittavien akkujen määrä tulee olemaan mahdottomuus. Mitään radikaalisti parempia teknologioita ei kuitenkaan viime vuosina ole tullut. Pienet parannukset hukkuvat kohinaan. Autovalmistajat ovat jo nyt optimoineet kennotuotantonsa niin hyväksi, että edes kiinan kennoilla ei ole mahdollista korvata akustoja.

Laskekaapas vaikka halvimmilla Alibaba Kiina-kennojen hinnalla paljonko Teslan akustojen kapasiteetille tulee hintaa! Yllättävän halpoja nuo autovalmistajien akkupaketit ovat kapasiteettiinsa nähden ihan uutenakin. Eri asia sitten onko noihin sittenkään kenelläkään varaa / järkeä uusia.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Varaosat, kuten akusto voidaan tehdä modulaarisiksi, jolloin niitä voidaan vaihtaa helposti, missävain. Nykyisin suuntaus on se, että kaikki boxit on lukittu toisiinsa, jolloin huoltoja on saatu pakotettua merkkihuolloille, täysin turhaan. Muutenkin osat ja järjestelmät yritetään suunnitella siten, että niitä ei saisi, kuin valmistajalta ja hinnat ovat sitten täysin naurettavia.

Akkukin voidaan tehdä useammasta sisäisestä moduulista, jotka ovat vaidettavissa järkihintaan.

Ja 10 vuotta /500000km ei saa olla autolle ikä, jolloin sitä ei kannata enää korjata. Jos niin on ja hinnat noin törkeän kalleita, niin sitten on todella ripulipaskaalaatu noissa.
Onhan ne akut nytkin modulaarisia. Esim. Tesla S plaid akussa on 7 920 kennoa ja 5 moduulia, kustannustehokas korjaus vaatii viallisten kennojen vaihtamisen ja siihen ei peruspentillä riitä taito tai laitteet. Tähän erikoistuneita yrityksiä onkin maailmalla. Akut happanee seisoessaan, niin kun sillä akulla on se 10v+ ikää, niin se alkaa vaan olla käyttöikänsä päässä ja uusi akku on ainut vaihtoehto, jolla auto tulee luotettavasti toimimaan ilman jatkuvaa korjaamolla ramppaamista. Yksittäisten kennojen vaihtaminen on lähinnä tekohengitystä vanhalle käyttöikänsä päässä olevalle akustolle. Nykyinen akkutekniikka on vaan kallista, ei tuollaista määrää kennoja saa laadukkaina kennoina mistään halvalla. Henkilöautoja ei ole suunniteltu 500tkm ajosuoritteelle eikä tulla suunnittelemaan. Kuten edellä sanottiin suurtehoeletroniikka ym. on todella kallista, joten mitään järkeä ei ole akkua vaihtaa johonkin 10v+ ja 500 tkm ajettuu autoon kun siinä on paljon muutakin kallista hajoavaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Onhan ne akut nytkin modulaarisia. Esim. Tesla S plaid akussa on 7 920 kennoa ja 5 moduulia, kustannustehokas korjaus vaatii viallisten kennojen vaihtamisen ja siihen ei peruspentillä riitä taito tai laitteet. Tähän erikoistuneita yrityksiä onkin maailmalla. Akut happanee seisoessaan, niin kun sillä akulla on se 10v+ ikää, niin se alkaa vaan olla käyttöikänsä päässä ja uusi akku on ainut vaihtoehto, jolla auto tulee luotettavasti toimimaan ilman jatkuvaa korjaamolla ramppaamista. Yksittäisten kennojen vaihtaminen on lähinnä tekohengitystä vanhalle käyttöikänsä päässä olevalle akustolle. Nykyinen akkutekniikka on vaan kallista, ei tuollaista määrää kennoja saa laadukkaina kennoina mistään halvalla. Henkilöautoja ei ole suunniteltu 500tkm ajosuoritteelle eikä tulla suunnittelemaan. Kuten edellä sanottiin suurtehoeletroniikka ym. on todella kallista, joten mitään järkeä ei ole akkua vaihtaa johonkin 10v+ ja 500 tkm ajettuu autoon kun siinä on paljon muutakin kallista hajoavaa.
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km. Nykyisin ihmisiä vain yritetään kusettaa ja totuttaa paskaan laatuun ja valehdellaan päin naamaa, että ei saada kestämään / ei kannata korjata, kun jokapaikka hajoaa samaan aikaan.. Täysin hyvin voidaan suunnitella esim 1 000 000 km ajomäärille, siten että akku on esim 3-5 osainen ja sitä voidaan vaihtaa moduuli kerrallaan helposti ja moduulit vielä kerättää korjattavana. Ainankin perinteiset ns työkoneakut tuntuvat leviävän esim siten, että hajoaa ja 1-2 kennoa vaihtoon / 7 kennosta ja taas rallattaa vähintään puolet alkuperäisestä syklimäärästä. Toki Li-ion akuissakin ääriolosuhteen (myös kuumuus) laskee akun elinikää.

Ja mitä esim tölsän akkuihin tulee, niin vasta jokuaika sitten luin asiasta, jossa todettiin, että tölsä on siirtymässä akkuihin, jotka on liimattu ja valettu siten, että korjailun voi unohtaa..

Se nyt pitäisi olla kaikille sevää, että ei esim autonvalmistajia kiinnosta loppukäyttäjän etu ja se, että auto olisi helposti huollettava ja pitkäikäinen. Ne haluavat myydä uutta, maksimihintaan ja mahdollisimman usein.

Se on ikävää ympäristön kannaltakin, että ihmiset ovat pikkuhiljaa tottuneet paskalaatuiseen tekniikkaan ja ennen sietämättömästä paskasta on tullut nykyinen normi.

Voidaan varmasti, mutta miksi valmistajat etenisivät tähän suuntaan? Koko ajanhan käydään kilpajuoksua, että piirit saadaan tehokkaammin lukittua ja varmasti piirikohtaisten suojausten purkutyökaluilla käydään suurinta bisnestä juuri autoalalla.

Autovalmistajat kuitenkin yrittävät maksimoida bisneksensä, joten miksi alkaisivat hommaa helpottamaan, kun nykyäänkin kysyntää riittää enemmän kuin tarjontaa.

Vaikka kennot olisivat yksittäin vaihdettavissa, niin siltikin ollaan hyvin nopeasti tilanteessa, kun yksittäiset kennot alkavat ikänsä vuoksi kuoleutumaan, niin seuraavalla viikolla vaihtoa odottaakin 10, sitä seuraavalla viikolla 100 kennoa.
Siksi asioista on syytä määrätä esim EU tasolla. Joko ei myyntiä EU:ssa tai ei lukituksia ja vastaavia vittuiluita.
Valtiot asioista vielä toistaiseksi määräävät, eivätkä firmat. Tuotteille voidaan asettaa halutut vaatimukset, kuten on huomattu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km
Ehkä vähän liioittelua sanoa että "helposti". Ei mitään yli 500 000 ajettuja autoja nyt oikeasti ole paljoa esim. nettiautossa. Kyllä tuollainen lähemmäs miljoona kilometriä ajettu auto taitaa olla jo poikkeus, moneen autoon tulee ennen tuota niin isoa remonttia ettei se kannata.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
5 312
Laadukkailla henkilöautoilla on kylläkin ajettu helposti 750 000 - 1000 000 km.
Höpöhöpö. Ei varmasti keskiverto henkilöautolla ajeta miljoonaa ilman isoja remppoja. Joo poikkeuksia löytyy, mutta ei niitä miljoonan rullattuja oikeasti ole paljon suhteessa autojen määrään. Keskimääräinen ajosuorite autolle Suomessa on 14tkm/v ja romutusikä 22v, eli ollaan hyvin kaukana miljoonasta. Keskimääräisellä ajosuoritteella kestäisi yli 70v päästä miljoonaan. Varmasti miljoonan kestävä auto olisi mahdollista tehdä, mutta kuinkahan moni uuden auton omistaja on valmis maksamaan siitä extraa? Itse veikkaan, että ei kovin moni. Kuten jo monta kertaa sanottu, akku happanee seisoessaan, joten ei ole mitenkään realistista odottaa, että se akkupaketti kestäisi suomalaiseen keskimääräiseen romutusikään eli 22v asti.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 044
Höpöhöpö. Ei varmasti keskiverto henkilöautolla ajeta miljoonaa ilman isoja remppoja. Joo poikkeuksia löytyy, mutta ei niitä miljoonan rullattuja oikeasti ole paljon suhteessa autojen määrään. Keskimääräinen ajosuorite autolle Suomessa on 14tkm/v ja romutusikä 22v, eli ollaan hyvin kaukana miljoonasta. Keskimääräisellä ajosuoritteella kestäisi yli 70v päästä miljoonaan. Varmasti miljoonan kestävä auto olisi mahdollista tehdä, mutta kuinkahan moni uuden auton omistaja on valmis maksamaan siitä extraa? Itse veikkaan, että ei kovin moni. Kuten jo monta kertaa sanottu, akku happanee seisoessaan, joten ei ole mitenkään realistista odottaa, että se akkupaketti kestäisi suomalaiseen keskimääräiseen romutusikään eli 22v asti.
Kaikki ei asu jossain kaupungissa, jossa tulee joku 5 km-20km / päivä ja sekään ei jokapäivä. Autoja käytetään paljon harvaanasutulla seudulla ja työmatka voi olla esim 70 km suuntaansa (+ kauppareissut (esim keskimäärin 25km suuntaansa). Muuttaakkaan ei kannata, koska työpaikoista ei todellakaan tiedä. Voi olla sama esim 15 vuotta tai voi olla että vaihtuu vuoden sisään.. Autolle voi helposti tulla 35 000 40 000 km vuoteen. Ja auton tulisi kestää se 20 vuotta, eli 800 000 olisi syytä kestää ajoa sen rungon..

Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 512
Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.
Kehtaisin sanoa, että julkinen liikenne löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereelta ja Turusta. Toki pysäkki ei aina ole 5m säteellä ulko-ovesta ja toisinaan jopa aikataulujakin pitää katsoa. Kasvukolmion ulkopuolella taasen ilman omaa autoa pärjääminen on kehnoa, mikä voi tulla yllätyksenä varsinkin pk-väelle.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kaikki ei asu jossain kaupungissa, jossa tulee joku 5 km-20km / päivä ja sekään ei jokapäivä. Autoja käytetään paljon harvaanasutulla seudulla ja työmatka voi olla esim 70 km suuntaansa (+ kauppareissut (esim keskimäärin 25km suuntaansa). Muuttaakkaan ei kannata, koska työpaikoista ei todellakaan tiedä. Voi olla sama esim 15 vuotta tai voi olla että vaihtuu vuoden sisään.. Autolle voi helposti tulla 35 000 40 000 km vuoteen. Ja auton tulisi kestää se 20 vuotta, eli 800 000 olisi syytä kestää ajoa sen rungon..

Julkista liikennettä kun Suomessa ei juuri kunnolla toimivaa ole, pääkaupungin ulkopuolella, niin autolla liikkumiselle on paljon tarvetta.
Taitaa kyllä olla pieni vähemmistö tuollaiset ihmiset, joilla on oikeasti joku yli 50km suuntaansa työmatka. Toki niitäkin on, mutta kirjoitat ihan kuin tuo olisi jotain valtavirtaa pääkaupunkiseuden ulkopuolella.

Ja kyllä näihin työmatkojen pituuteen ja muuhun olisi myös oikeasti mahdollisuuksia vaikuttaa. Suomessa asutaan ainakin joillain alueilla ehkä vähän tarpeettomankin harvasti. Hyvä esimerkki on esim. Oulu, melkein koko kaupunkialue on keskustaa ja muutamia lähiöitä lukuunottamatta jotenkin ihmeen harvaan rakennettu ja matkat kaupunkialueen sisällä on sen takia vähän tarpeettomankin pitkiä. Jos on vakituinen työ, niin voi myös mahdollisuuksien mukaan harkita muuttamista lähemmäs työpaikkaa.

Ja taitaa kyllä olla ihan huuhaata, että se olisi jotenkin tavallista, että samalla autolla ajetaan reilusti yli puoli miljoonaa kilometriä. Kyllä nuo taitaa olla ihan poikkeustapauksia, ja suurin osa autoista on romutettu noihin kilometrimääriin mennessä.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 459
Kehtaisin sanoa, että julkinen liikenne löytyy pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereelta ja Turusta. Toki pysäkki ei aina ole 5m säteellä ulko-ovesta ja toisinaan jopa aikataulujakin pitää katsoa. Kasvukolmion ulkopuolella taasen ilman omaa autoa pärjääminen on kehnoa, mikä voi tulla yllätyksenä varsinkin pk-väelle.
Ei tule yllätyksenä kun ei Kehä 1 paikkeilla asuessakaan pärjää ilman omaa autoa vaikka Punavuoressa asuville se voikin tulla yllätyksenä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 339
Mistä tämä ylituotanto syntyisi? Tuotantomääriin odotetaan kuitenkin koko ajan eksponentiaalista kasvua ja monet valmistajat ovat jo tehneet päätöksiä siirtymisestä pelkästään sähköautojen tuotantoon. Pelkästään uusiin autoihin tarvittavien akkujen määrä tulee olemaan mahdottomuus. Mitään radikaalisti parempia teknologioita ei kuitenkaan viime vuosina ole tullut. Pienet parannukset hukkuvat kohinaan. Autovalmistajat ovat jo nyt optimoineet kennotuotantonsa niin hyväksi, että edes kiinan kennoilla ei ole mahdollista korvata akustoja.
Maailmassa ei ole montaa akkuvalmistajaa. Kunhan niita tehtaita saadaan lisaa pystyyn niin alkaa myos muodustumaan enemman kilpailua ja sen myota myos akkuvalmistuskapasiteettia jota eivat autonvalmistajat osta heti kaikkea pois vaan markkinoille paasee myos pienempia tekijoita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 430
Viestejä
4 161 390
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom