Ilppi käy hyvin pienellä teholla jäähdyttäessä, ei ne paljon vie.Onneksi sentään kesällä aurinkopaneelit tuottaa silloin, kun tarve on suurin (jäähdytys). Muutenkin kulutus kasvaa jatkuvalla syötöllä kesäisin, kun viilennyksen tarve kasvaa. Omassa kultaisessa lapsuudessa 80 ja 90-luvulla kenelläkään ei ollut mitään viilennyslaitetta kotona (ehkä tuuletin löytyi jostain taloudesta). Nyt myydään ilmalämpöpumppua, ilmastointilaitetta, tuuletinta yms. kaikkea jopa samaan talouteen, kun lämpötilat nousee entisestään. Tällä taas ruokitaan ilmastonmuutosta lisää. Minkäs teet, kun itse ollaan kehä aiheutettu.
Tästä on päästy seuraavaan ongelmaan: Kesällä tarvitaan enemmän sähköä, mutta silloin voimalaitoksissa on huoltotyöt. Näihin menee käytännössä puolet vuodesta, ja sieltä iskee iso vaje tuotannolle. Pelkästään huollot kattamaan tarvittaisiin yksi Olkiluoto lisää. Reserviä saataisiin massiivisesti lisää kesälle, jos aurinkopaneeleja tuettaisiin reippaammalla kädellä. Niin, että hinnat olisivat kaikkien käsillä. Tästä hyötyisivät ihan kaikki, ei pelkästään kiinteistön omistaja.
Edit: Heitän ihan villinä veikkauksena, että Uniper sekoilun hinnalla olisi saanut vähintään OL3 verran, eli 1600MW verran aurinkopaneeleita katoille (jos paneeleille olisi maksettu vaikkapa 50% tukea kotitalousvähennyksen lisäksi). Huomattavasti nopeammalla aikataululla. Tällä saisi ratkaistua nuo huoltotauot. Talvelle tarvitsisi jotain muuta. Tasaisi myös tuulivoiman heittelyä, ja mahdollistaisi energiantuonnin paremmin myös sisämaahan.
Ja jos on maalämpö, niin jäähdytykseen voidaan käyttää suoraan maakierron nestettä, jolloin kulutus on siis lähinnä tuulettimen mootttori...
Jos sähköautoilu yleistyy, niin niiden latailu vie helposti paljon sähköä.
Jos ilppi jäähdyttää jollain 300w:n teholla, niin se siirtänee lämpöä vähintään 900 -1200w:n teholla (eer 3-4, kuumimman päivän kuumimpaan aikaan), joka kyllä jäähdyttää tarvittavan määrän asunnossa helposti, poislukien joku mainauspaja tai mieletön pelikone, joka syö 1000W lämmöksi.. Tosin kun tehoa nostaa esim 500W:iin, niin alkaa se vilu tulla sitten sielläkin, kun jäähdytysteho huitelee 1500-2000w lukemissa..
Sähköauto vie kesällä yleensä 15-20 kWh / 100 km. (Talvella voi tuplaantua tuosta minimistä) Jos sillä joutuu keskimäärin ajamaan vaikka 20 km /päivä (itsellä tulee erinäisistä syistä kilometrejä enemmän..), niin se tarkoittaa 3-4 kWh. Kuumalla kelillä niitäkin pitää jäähdyttää, joten 4000 Wh tarvitaan sähköä + kaikki lataushäviöt, n 10%, eli 4400 Wh
Jos ladataan 400W:n teholla, niin se veisi 11 tunnin ajan tuon tehon. Eli melkoisen pienellä kilometrimäärillä päivässä peitotaan energiantarpeessa jäähdytykseen tarvittava energian määrä, normitalossa..
Ilmalämpöpumpulla jäähdyttäminen ei maksa paljon: "Kesäiseen jäähdyttämiseen kuluu vain joitakin euroja" - Rakennusmaailma
Kaihtimet on näköjään säästää myös jonkinverran, kun tarvitsee säätää lämpöjä.
--------------------
Jos pitäis "jäähdyttää ilmaiseksi", niin vesi-ilmalämpöpumpussa pitäisi olla lisälaite, joka ottaisi kuumaan veteen lämmön (osan lämmöstä) talon sisältä. Pitäisikin ihan tutkia kylmäputkien lämpötilat, kun käy kesällä suihkussa..
Viimeksi muokattu: