Empatiakyky

Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Ei kai empatiassa ole kysymys siitä, kuka tuntee eniten järkytystä tai surua?
........
Kyllä se nyky trendinä on huudattaa somessa omaa empatiaansa muiden yli.
Jos some huudatus sisältää rakentavan pohdinnan järki syillä niin antaa mennä vaan.
Mutta ainakin 95% surijoista on vain trendi laamoja, jotta pääsevät olemaan esillä ja nostaa olemustaan jalustalla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Muuten, empatia ja myötätunto kannattaa erottaa toisistaan. Tämä on jo S. Freudin aikainen havainto, että nämä ovat kaksi aivan eri asiaa.

Myötätuntoinen pystyy ikään kuin "kokemaan yksilön kärsimyksen" moraallisen ja ymmäryksen kautta, jää vähän tunnekylmemmäksi kuin empaattinen

Empaattinen taas kokee objektinsa kautta "kokemansa". Toisin sanoen, jos läheinen on saannut sydämenpysähdyksen kuten tuossa jalkapallossa. Empaattinen voi kokea myös itsensä kautta, mutta itse sairauskohtauksen saanut (varsinkin tajuttomuuteen johtavan, yleisöä järkyttävään sellaiseen) en viittaisi tätä, sillä silloin empatia kohdistuisi kohtauksesta selviämiseen ja taloudelliseen tai kunnialliseen menetyksiin.

***************
Empatia varmasti kokenut suuren inflaation sen jälkeen, kun somevyöryt ovat tulleet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
101
Katsoin ja kyllä se ainakin minuun vaikutti: aika epäuskoisesti, miten noin voi käydä. Lapsi katsoi vierestä ja ei ollut niin järkyttynyt, mutta kysyi "kuoleeko se nyt". Totesin että onneksi siellä on osaavia ihmisiä paikalla - jossain kurdistanin pellola pelatussa matsissa olisi vähän huonommat puitteet. Mietittiin sitäkin että jos sillä on vaimo ja omia lapsia siellä paikan päällä katsomassa, kuinka kamala se tilanne on niille. En ymmärrä miten "uhrin" hyvä/huono-osaisuus sitten pitäisi vaikuttaa tunteisiin nähdessään maahan tuupertuneen ihmisen kouristelemassa?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Katsoin ja kyllä se ainakin minuun vaikutti: aika epäuskoisesti, miten noin voi käydä. Lapsi katsoi vierestä ja ei ollut niin järkyttynyt, mutta kysyi "kuoleeko se nyt". Totesin että onneksi siellä on osaavia ihmisiä paikalla - jossain kurdistanin pellola pelatussa matsissa olisi vähän huonommat puitteet. Mietittiin sitäkin että jos sillä on vaimo ja omia lapsia siellä paikan päällä katsomassa, kuinka kamala se tilanne on niille. En ymmärrä miten "uhrin" hyvä/huono-osaisuus sitten pitäisi vaikuttaa tunteisiin nähdessään maahan tuupertuneen ihmisen kouristelemassa?
Vaikea tuosta arvioida, olisiko kyseessä empatia vai myötätunto.
Nostat lapsen sanoman tärkeäksi, joten hyväksyisitkö jos kyseessä olisi "pelkkä myötätunto".
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Katsoin ja kyllä se ainakin minuun vaikutti: aika epäuskoisesti, miten noin voi käydä. Lapsi katsoi vierestä ja ei ollut niin järkyttynyt, mutta kysyi "kuoleeko se nyt". Totesin että onneksi siellä on osaavia ihmisiä paikalla - jossain kurdistanin pellola pelatussa matsissa olisi vähän huonommat puitteet. Mietittiin sitäkin että jos sillä on vaimo ja omia lapsia siellä paikan päällä katsomassa, kuinka kamala se tilanne on niille. En ymmärrä miten "uhrin" hyvä/huono-osaisuus sitten pitäisi vaikuttaa tunteisiin nähdessään maahan tuupertuneen ihmisen kouristelemassa?
Ne huono-osaiset eivät ole telkkarissa suorassa lähetyksessä kun tuupertuvat eikä lähellä ole lääkintähenkilökuntaa. Ne vaan kuolee sinne pellolle jos kohtaus iskee. Kai ihmisen psyyke on sellainen että jos jotain ei näe, niin sitä ei tapahdu eikä tarvitse järkyttyä sen kummemmin.

Onhan toi hieman kummallista ainakin omasta mielestä että juuri on maailmanlaajuinen pandemia meneillään jossa kuollut virallisesti 3,8 miljoonaa ihmistä ja samalla jos yhden futaajan tuupertuminen ei tässä tilanteessa herätä sen kummempaa järkytystä, niin olisi empatiakyvytön. Mittasuhteet on hyvä pitää mielessä jos väittää muiden olevan empatiakyvyttömiä jonkun yksittäisen tapahtuman johdosta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 115
Muuten aika samoilla linjoilla, mutta omasta mielestä ei sitä (Suomen voittamaa) matsia olisi pitänyt pelata loppuun. Huonoa tapaa ja yhtään ei oteta huomioon tanskalaisten tunteita. Itse asiassa oletin, että näin ei tehdä ja menin tekemään muita asioita. Pelasivat sitten kuitenkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Lisäksi voisin raapustaa tässä "tajuttomuus kohtauksista", että itse kun on epileptikko (joka on toki useimmin pienempi oire kuin sydänkohtaus) lapsena saadut kohtaukset ennen toimivaa lääkitystä saivat varsinkin teinivuosina näkemään vanhempain pelotteet jonkinlaisena salaliittoteoriana oman kasvatuksen edistämiseen. Niinpä tuli sitten änkyröidessä kohtaus.
Vasta 20vuotiaana sain elokuvan 1900 kautta muutoksen näkemykseen, että tuollaiseltako se näyttää ja aiemmin tarkkaan varjellut nettiajat youtubesta paljastivat lisää kys. kohtauksista.

Loppujen lopuksi voin todeta että vain myötätunnolla pystyn kokemaan tuon kohtauksen normaalissa ympäristössä. Tajuttomuutensa vuoksi en pysty koskaan kokemaan empatiaa itse kohtauksen kouristelevaan, koska en ole itse sitä voinnut kokea. Se on "tyhjä tila". Empatiasta voin kokea ne kivut kohtauksen jälkeen, jotka ovat kuin särky punttisalin ylilyönnin joka lihakselta tuon jälkeen.
Jos kyseessä taas olisi joku flunssa tai oksennus tauti, empatiaa olisi helppo löytää. Myös empatiaa sydämen pysähdyksen tai vaikkapa epilepsian kautta voi löytyä, mikäli läheinen on joutunut asiasta kärsimykseen tai kuollut ja silloin henkilö kokee itsensä kautta ne tunteet, mitkä on tuolloin kokenut.
 

mestarikokki

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2021
Viestejä
416
Muuten aika samoilla linjoilla, mutta omasta mielestä ei sitä (Suomen voittamaa) matsia olisi pitänyt pelata loppuun. Huonoa tapaa ja yhtään ei oteta huomioon tanskalaisten tunteita. Itse asiassa oletin, että näin ei tehdä ja menin tekemään muita asioita. Pelasivat sitten kuitenkin.
Ei sitä matsia olisi pelattu loppuun jos ei tanskalaiset olisi sitä halunneet.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itsellä pari kuolemaa tälle vuodelle 40-vuotias kaveri kuoli yllättäen ja kyllä siinä meni se päivä pilalle, mutta ei sen enempää. Toinen oli kun jouduttiin lopettamaan ensimmäinen oma koira ja näin 3vko jälkeen ottaa vieläkin koville ajatella asiaa enemmän.

Se että joku tuntematon kupsahtaa ei sitten aiheuta mitään surua tms. mutta joku näyttelijän kuolema lapsuuden suosikki sankari tms. saa tietyn haikeuden tunteen aikaan. Jos otetaan esimerkkinä Star Wars ja Carrie Fisher, kuinka hienosti hänet oli otettu vielä viimeisissä elokuvissa huomioon, niin kyllä se vain aiheutti tiettyä haikeutta, joka tosin menee ohi sitten sekunnissa.

Kuolema on osa elämää ja vaikka olen ihminen kuka ei halua muille pahaa, edes eläimille niin en mä esimerkiksi rupea mun ruokailutottumuksia sen takia muuttamaan, ongelma maapallolla ei ole se että ihminen syö lihaa, vaan se todellinen ongelma on se että meitä ihmisiä on liikaa täällä maapallolla.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Ei tehohoidon henkilökuntakaan käy kriisipalavereita päiväkausia läpi jos potilas kuolee ns. normaalilla tavalla.
Juu ei käy, emäntä tulee melkein joka päivä töistä kotiin ja sanoo, taas yksi vanhus kuoli sairaalan osastolla. Ihmisiä kuolee joka päivä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 249
Onhan toi hieman kummallista ainakin omasta mielestä että juuri on maailmanlaajuinen pandemia meneillään jossa kuollut virallisesti 3,8 miljoonaa ihmistä ja samalla jos yhden futaajan tuupertuminen ei tässä tilanteessa herätä sen kummempaa järkytystä, niin olisi empatiakyvytön. Mittasuhteet on hyvä pitää mielessä jos väittää muiden olevan empatiakyvyttömiä jonkun yksittäisen tapahtuman johdosta.
Välikommenttina (kun nyt "mittasuhteista" puhe) niin maailmassa on tämän ns. pandemian aikana kuollut noin 80 miljoonaa ihmistä. Toki on jonkun verran porukkaa jotka ovat kuolleet koronaan mutta ei tilastoitu, ja jonkin verran porukkaa jotka on tilastoitu koronakuolemiksi mutta todellisuus jotain muuta (ei tämän ketjun asiaa, eikä vaikuta mittasuhteisiin).
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 633
Voiskohan sanoa, että empatia on tietylla tavalla ns. rajoittava kyky? Eli voimakas kyky siihen aiheuttaa myös merkittäviä rajoitteita. Esim. itse en ole kauhean tunteellinen, ja uutisotsikot eivät juuri hetkauta suuntaan tai toiseen, ja asioihin on helpompi suhtautua kylmän analyyttisesti. :hmm:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Voiskohan sanoa, että empatia on tietylla tavalla ns. rajoittava kyky? Eli voimakas kyky siihen aiheuttaa myös merkittäviä rajoitteita. Esim. itse en ole kauhean tunteellinen, ja uutisotsikot eivät juuri hetkauta suuntaan tai toiseen, ja asioihin on helpompi suhtautua kylmän analyyttisesti. :hmm:
Kyllä. "Rajoittava kyky" on hieno kuvaus siinä vaiheessa kun tunneympäristöstä.

Olisi julma jättää asian kokenut huomiotta, sillä heissä on loppujen lopuksi itse empatia olemassa.

Voisin myötätunnolla kokea, että joka vaikkapa syövän vuoksi exäksi jäännyt saa varmasti kovan ahdistuksen jos joutuu lukemaan tai kuulemaan esim. ylessä jotain asian kokeman kasvaimista.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 386
Viestejä
4 200 175
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom