Elon Musk, messias vai narsisti?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DaKyy
  • Aloitettu Aloitettu
Muskin tekemisistä voi myös huomioida ketä se ei kritisoi, vaikka mitä tekisivät:
-kiina (teslan voitot)
-lähi-idän öljydiktatuurit (omistajina twitterissä + muuten kumartamassa aina jostain syystä)

En ihmiskunnalle Messiasta lähtisi hakemaan diktatuurien saappannuolijasta, mutta tämä on vain henk. koht. mielipiteeni.
 
Entä jos tiedossa oli että Yhdysvallat, EU ja Kiina kaikki aikoisivat pistää verorahoja autokannan sähköistämiseen ja Musk on voinut laskea olevansa jo riittävän sisäpiiriläinen nappaamaan palan varmasta kakusta? Esim. Kalifornian kuvernööri Gavin Newsom oli teettänyt laskelmat joiden mukaan Tesla on saanut 3.2 miljardia dollaria tukia pelkästään Kalifornian osavaltiolta. (Toki Newsomin hyökkäys tulee siitä että Musk on siirtämässä toimintaa pois Kaliforniasta ja ääntänsä pois Demokraattipuolueelta joten luvussa voi olla ilmaa.)

Aika harva meistä pystyisi järjestämään lupaavallekaan bisnesidealle miljardeja valtion tukia. Muskilla on ollut kontatkit kunnossa vaikka hän haluaa muka ulkopuolisena kapinallisena esiintyä. Sitten ovat Yhdysvaltojen liittovaltion tuet ja kaikki muidenkin valtioiden antamat tuet sähköautoille - ei välttämättä suoraan Teslalle mutta ihminen jolla on riittävä pääsy eliitin kokouksiin saa ennalta tietoa suunnitelmista ja voi suunnitella firmansa strategian ottamaan maksimaalisen hyödyn tulevasta politiikasta.



No minusta tämäkin on jo selvinnyt. Twitter on ollut siitä erikoinen alusta, että valtava määrä ihmisiä tuottaa ilmaista sisältöä ja kaikki julkkikset, poliitikot, yritykset jne ovat pitäneet siellä tiedotustaan, tuoden Twitterille aivan vertaista vailla olevan aseman... jota Twitter sitten ei kaupallista juuri mitenkään. Pari mainosta twittien sekaan ja siinä se.

Musk on nyt paljastanut sen mitä moni meistä epäilikin jo pitkään: Twitteriä on pyöritetty enemmän Yhdysvaltojen tiedustelun ja Demokraattipuolueen informaatiovaikutukseen kuin voiton tavoitteluun. On paljastunut sellaistakin korruptiota että Twitterin työntekijät käyneet pöydän altaa kauppaa blue checkmarkien kanssa ja Musk muutti tuon heti kaupattavaksi tuotteeksi.

Twitter on siis melkoinen mahdollisuus muuttaa poliittisen korruption takia alikaupallistettu somefirma tuottavaksi. Se olisi oikeastaan varmaa rahaa ellei tässä olisi poliittista riskiä. FBI, Demokraattipuolue ja muut Twitter-etunsa menettävät valtaryhmät aikovat varmasti iskeä vastaan ja Muskilla pitää olla taas kerran kontaktit kunnossa jotta hän voi kestää sen. Jos hän kestää niin ei Twitter välttämättä ollut hänelle ylihinnoitettu.



Nämäkin ovat projekteja alalla, jossa kärkytään valtion tukia ja tilauksia valtiolta. Elon Musk tuntuu oikein erikoistuvan näihin vaikka väittää olevansa politiikaltaan markkinatalousmies joka vastustaa valtion puuttumista bisneksiin...
Tästä ei ole pitkä matka salaliitot, haarp ja liskoihmiset ketjuun. Jos sulla on lähteitä väitteiden pohjalle niin ehkä niistä sit vois keskustella, muuten aika paranoidia kamaa.

Yksinkertaisempi selitys on muskin pelko siitä, että paskotaan tää pallo elinkelvottomaksi. Puhdas energia on yksi asia ja laajentuminen ulos maapallolta toinen strategia lievittämään elonin pelkotiloja.
 
Tästä ei ole pitkä matka salaliitot, haarp ja liskoihmiset ketjuun. Jos sulla on lähteitä väitteiden pohjalle niin ehkä niistä sit vois keskustella, muuten aika paranoidia kamaa.

Haluatko seuraavaksi lähteen sille, että vesi on märkää? Näin maailma toimii. Jotta saisi suuria sopimuksia pitää illastaa niiden ihmisten kanssa jotka suurista sopimuksista päättävät.

Minun isoisoisoisäni oli suomalaiseksi varakas maanomistaja joka onnistui aikanaan saamaan itsensä valituksi valtiopäiville. Sitä kautta päästiin illastamaan parempiin piireihin - jopa Tsaarin tanssiaisiin. Ei hän tainnut päästä juttelemaan Tsaarin kanssa mutta pääsi juttelemaan korkea-arvoisten englantilaisten kanssa siitä kuinka brittien laivasto tarvitsee puuta ja tervaa.

Krimin sota oli sekoittanut aiemman kaupan, peli oli täysin auki ja näiden bileiden kautta isoisoisoisällä oli kohta soppari myydä puuta ja tervaa Englantiin ja rikkaita suomenruotsalaisia rahoittamassa. Omaisuus lopulta monikymmenkertaistui niin että hän omisti monta rahtilaivaa, monta sahaa, tiilitehtaan, ison kartanon verran maata...

Osallistuiko isoisoisoisäni johonkin "salaliittoon"? Omaisuus kasvoi huikeasti ja riskikin oli vain poliittinen (eli Englannin ja Venäjän uuden sodan riski). Korkean tason mahdollisuuksia voi löytää korkean tason tapaamisista ja näin maailma on aina toiminut.

Elon Musk sai jalkansa sisään eliittiin viimeistään PayPalillä eikä hän ole sieltä tippunut (mutta eivätköhän perilliset hoida homman sielläkin suvussa). Päinvastoin hänen bisneksenä saavat miljardien tukia ja suuria sopimuksia valtioilta, ilmavoimilta jne yhä uudelleen ja uudelleen. Hänen on pakko olla hyvä kontaktien viljelyssä.

Yksinkertaisempi selitys on muskin pelko siitä, että paskotaan tää pallo elinkelvottomaksi.

Ja lehmät lentää. Musk opiskeli fysiikkaa (kuten minäkin) joten hän tiennyt hyvin että sähkömoottori on yksinkertaisesti parempi. Polttomoottori on lämpökone joten fysiikan lait jo pistävät tehokkuudelle ylittämättömät rajat. Mäntämoottori on erityisen monimutkainen laite jossa energia menee monen vaiheen läpi ja siitä tulee väistämättä lisähukkaa ja koje vaatii valtavasti ylläpitoa.

Suurella yleisöllä on ollut harhaluulo siitä, että sähkö tekee autosta jotenkin heikomman koska pitkään markkinoilla olleet sähköautot olivat naurettavia mopoautoja. Ongelma on kuitenkin ollut koko ajan se akku eikä se moottori. Mäntämoottori on huono teknologia jota käytetään vain sen takia koska sen polttoaine on niin helppo kuljettaa. Sähkömoottorit ovat aina olleet parempia ja sen näkee esim. siinä että tehtaat, hissit jne paikallaan pysyvät sovellukset käyttävät sähkömoottoria (ellei niitä pyöritetä jossain jossa ei ole sähköverkkoa).

Sähköauto tulee siis automaattisesti voittamaan kunhan akkuteknologia kehittyy tarpeeksi ja Musk on aina tiennyt tämän. Energiatehokkuus taas kiinnostaa vallanpitäjiä koska arabit, venäläiset jne voivat käyttää öljyhanoja painostuskeinoina. 1970-luvun öljykriisistä lähtien on ollut selvää että Yhdysvallat, EU ja Kiina kaikki aikoisivat kaataa valtion tukia siirtymiseen heti kun polttomoottoriautoista siirtyminen näyttää mahdolliselta.

Noiden tukien takia me olemme siirtymässä sähköautoihin nyt ennakkoon vaikka akkuteknologia ei vielä ole siinä pisteessä että sähköautot voittaisivat vapailla markkinoilla. Pelkkää teknologian tasoa ja markkinatalouden lakeja tuijottava sijoittaja olisi ennustanut täysin väärin sähköautoihin siirtymisen aikataulun ja sen oikein haistamiseen on pitänyt ennustaa politiikkaa. Korkean tason politiikkaa voi ennustaa esim. ihminen joka illastaa korkean tason eliitin kanssa.
 
Haluatko seuraavaksi lähteen sille, että vesi on märkää? Näin maailma toimii. Jotta saisi suuria sopimuksia pitää illastaa niiden ihmisten kanssa jotka suurista sopimuksista päättävät.

Siihen millä vakavuudella väitteet voi ottaa ja miten niistä jaksaa keskustella on lähteillä vaikutusta. Tarpeeksi foliota ja ilman faktoja niin mieluummin jätän jutut omaan arvoonsa tai sitten niistä on hauska vääntää oikeassa kontekstissa eli salaliittoketjussa: Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)
 
Siihen millä vakavuudella väitteet voi ottaa ja miten niistä jaksaa keskustella on lähteillä vaikutusta. Tarpeeksi foliota ja ilman faktoja niin mieluummin jätän jutut omaan arvoonsa tai sitten niistä on hauska vääntää oikeassa kontekstissa eli salaliittoketjussa: Salaliittoteoriat (Litteä maa, Reptiliaanit, NWO, Illuminati, HAARP ja muut)

No vastaa aluksi vaikka tähän mainitsemaani kuvernööri Gavin Newsomin laskelmaan, jonka mukaan Tesla on saanut Kalifornian osavaltiolta 3.2 miljardia tukina.


Elon Muskin oma alkuperäinen panostus Teslaan on avain pikkurahoja tuohon verrattuna


Mikä on sinun selityksesi tälle? Voiko kuka tahansa meistä pistää joitakin miljoonia bisnekseen ja imaista miljardeja tukina veronmaksajilta? Mulla ei ole miljoonia mutta kymppitonnin voisin sijoittaa firmaan, suunnitelmana on että saadaan miljoonia valtion tukia, tuletko mukaan?

Tesla toki ei ole pelkästään Elon Musk joten totta kai hommassa on mukana Teslan puolelta muitakin ihmisiä, jotka haistelevat politiikan suuntaa ja luovat strategiaa siitä miten systeemiä lypsetään mutta loppujen lopuksi johtohahmot puristavat kättä. Elon Musk toistaa tätä samaa kaavaa uudelleen ja uudelleen ja hänen yrityksensä ovat aina sellaisilta aloilta joissa valtiot ovat erityisen vahvasti mukana - joko tukina (Tesla), asiakkaana (SpaceX, Starlink) tai pitämässä tiukasti kiinni kontrollista (Twitter, valtio sanelemassa sensuuria kuten nyt on todistettu).

Musk itse väittää uskovansa markkinatalouteen ja vastustaa valtion puuttumista talouteen tukien muodossa. Hänellä on kaikki mahdollisuudet siirtyä aloille, joissa valtion kiinnostus on alhaista mutta hän ei sitä tee. Johtopäätös: Musk on erikoisen hyvä pelaamaan poliittista peliä mutta hän ei itse asiassa vahvasti usko mihinkään poliittiseen ideologiaan tai puoleen vaan hän pelaa sitä peliä kasvattaakseen omaisuuttaan.
 
Starlinkistä ei saada kaupallisesti kannattavaa millään. Hyperloop on toimimaton konsepti, Las vegasin teslaputki on .... no... hidas turistirysä - tarpeeton tunneli jossa ajetaan hiljaa teslalla. Cybertruck.... ei markkinoilla ja voi olla huti. Semi vain osalla ennakkotilaajista ja siinä on todella vakavia puutteita todellisen käytön kannalta. Volvon rekkakonsepti, jossa ajetaan osa aikaa latauskiskoilla/induktiotiellä on huomattavasti järkevämpi raskaasssa liikenteessä. FSD.... tuleekin olemaan ehkä vain FSD West California valley? Twitter? Noihin epäonnistumisiin voi hetkessä mennä kaikki irtorahat.
 
Starlinkistä ei saada kaupallisesti kannattavaa millään. Hyperloop on toimimaton konsepti, Las vegasin teslaputki on .... no... hidas turistirysä - tarpeeton tunneli jossa ajetaan hiljaa teslalla. Cybertruck.... ei markkinoilla ja voi olla huti. Semi vain osalla ennakkotilaajista ja siinä on todella vakavia puutteita todellisen käytön kannalta. Volvon rekkakonsepti, jossa ajetaan osa aikaa latauskiskoilla/induktiotiellä on huomattavasti järkevämpi raskaasssa liikenteessä. FSD.... tuleekin olemaan ehkä vain FSD West California valley? Twitter? Noihin epäonnistumisiin voi hetkessä mennä kaikki irtorahat.
Starlink on juuri siirtymässä voitolliseksi.
 
Starlink on juuri siirtymässä voitolliseksi.

Samalla tavalla kuin FSD on just tulossa vai jotenkin ihan oikeasti? Avaa tätä hieman? Jossain videossa (thunderf00t?) näin vakuuttavia laskelmia siitä, että sitä ei saa mitenkään kannattavaksi - mutta toki ne voi olla väärässä.
 
Samalla tavalla kuin FSD on just tulossa vai jotenkin ihan oikeasti? Avaa tätä hieman? Jossain videossa (thunderf00t?) näin vakuuttavia laskelmia siitä, että sitä ei saa mitenkään kannattavaksi - mutta toki ne voi olla väärässä.
Starlink, SpaceX’s satellite-based internet service, recorded its first quarter of positive cash flow in 2022 and is on track to turn a profit this year, said SpaceX President Gwynne Shotwell.

 
Yksinkertaisempi selitys on muskin pelko siitä, että paskotaan tää pallo elinkelvottomaksi. Puhdas energia on yksi asia ja laajentuminen ulos maapallolta toinen strategia lievittämään elonin pelkotiloja.

Jos on muka pelastamassa maapalloa, miksi tukeee teknisesti ihan aivottomia konsepteja:
-hyperloop
-tesla-tunnelit

Molempiin on paremmat ratkaisut olemassa, eli junat ja metro. Muutenkin ei maapalloa pelasteta varakkaiden ihmisten sähköautoilulla, toki sillä on pieni osa kokonaispaketissa, mutta kyllä ne isot ratkaisut pitäisi tehdä ihan muualla ja on mielestäni tehotonta rahankäyttöä lappaa ihan älyttömiä summia valtioiden rahaa sähköautoiluun. Tuntuu että keskiluokkaiset ja rikkaat vaan ostaa itselleen hyvää omaa tuntoa tällä sähköautoilulla ja onhan ne tehokkaita autoja myös, kiva plussa! Musk taitaa olla ydinvoiman kannalla, joten siitä plussaa, mutta eipä taida silti rahaa sinne laittaa? Esim. vaikka pienydinvoiman kehitys. Musk tykkää myös lentää yksityislentokoneella vähän väliä, ei vaikuta päästöt häiritsevän.

Kyllä vaikuttaa että ajaa vaan omaa etuaan ja PR-kampanjaa.

Road transport (11.9%): emissions from the burning of petrol and diesel from all forms of road transport which includes cars, trucks, lorries, motorcycles and buses. Sixty percent of road transport emissions come from passenger travel (cars, motorcycles and buses)

1676278379871.png
 
Eikös Musk ole sanonut että hänellä on asperger? Tämä sopisi kuvaan paremmin kuin narsismi, Musk kun on oikeasti saanut paljon aikaan esim. avaruustutkimuksessa ja sähköautoissa. Lähinnä Musk on vissiin sanonut asioita jotka triggeröi porukkaa.
 
Elonilta taas sekopäisiä avautumisia. Ei halua auttaa Ukrainaa, koska Ukraina voi aloittaa kolmannen maailmansodan. Joko tämä pelle ei ole perillä olleenkaan kuka hyökkäsi ja mihin, tai yksinkertaisesti vain haluaa Ukrainan häviävän.

1676370990010.png

Oikeiston syvässä päädyssä näköjään vain vassarit haluaa pistää hanttiin venäjälle, näin se maailma muuttuu :D Mutta tässä selkeästi alkaa näkyä sitä murrosta että jenkkien oikeistosiipi alkaa vastustella tukea Ukrainalle tai jos tuetaan niin ei saa tukea niin että putlerille tulee paha mieli muuten tulee WW3.
 
Ketjun suurin peikko on elon itse? Hyvin se kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta mantraa ruokkii tekemällä ristiriitaista sisältöä. Sarkasmia, ironiaa vai todellinen narsisti kertoo miten twitter on alistettu?

 
Dr.Juhukan analyysi herrra Elon Muskista
Fiksu tyyppi on kyseessä. Jotain on poikkeusellista oltava että koskettaa lähes jokaista maan asukkia.
Kallistun narsisti korttiin.
omaa poikkeuselliset kyvykkyydet. Vaatii itseltään mutta vaatii myös muilta supertähti suorituksia.
Valta paskoo ihmismieliä, Sama se on julkisuus, yllättävä äkki rikastuminen.
dunning kruger ilmiö kortti nousee. Luulee tietävän paljon ja lausuu paljon. Näitä on mediassa ollut valtaapitävillä muutoinkin enemmänkin lipsahduksia niin että kirkkain silmin "All in" puhuttu roskaa tietämättään.

Katson häntä ylöspäin. Paljon saanut aikaan ja painaa kovaa jälkeä. Supertähdet erottaa muista että tahto ja tekeminen on olla paras ja tulokset puhuu. Musk on aito supertähti. mr iron man. batman.
Nykymeno noussut nuppiin. Huumepäissään aivosolut tuhoutuu. Joten rappioutuminen on silminnähtävissä.
Mitä vänhemmäksi sitä härskimmäksi meno mennyt. Kiimasilmänen kun kyseessä aina pitää ylittää edelliset rajat. Vauhtia pitää olla selvästikin. Seinällä oma kuva ja teksti "unleash the fury!" oletan.
Kaikki ei osaa toimia hillitysti. Eikä sen tarvitse niin ollakaan. Nämä ylilyönnit nyt nousee ja niistä keskustellaan. Tahtoo olla framella vaikka väkisin.
kaikki ei pysty samaan mielenhallintaan kuten Buffetit,Messit, Gates, tai wayne gretzkit. Supertähtiä on monenlaisia. Aamen.
 
Onkohan tänä ukko sellainen mitä jokus kauan sitten kutsuttiin tuulella käyväksi:
Ei ole. Elon sanoo asioita monimutkaisesti. Jos ei ole konteksti tiedossa niin ymmärtää helposti väärin. Elonin sanomisia tykätään irrottaa kontekstista ja heitellään one linereina.

Konteksti sun lainaamassa se, että elon haluaa "pelastaa" tai "parantaa" maapalloa uudistuvan energian(aurinkovoima, akut) ja sähköautojen kautta. Elon yrittää sanoa, että jos joku muu tekee uusiutuvan energian + sähköauton paremmin kuin tesla niin teslalle ei ole tarvetta ja sama vaikka menis konkurssiin. Elonia ei kai raha isommin motivoi, raha on väline päämääriin pääsemiseksi mutta ei itsetarkoitus.

Jos lukee pientä printtiä niin tajuaa ettei elon usko kenenkään olevan edes lähellä sitä mikä teslan visio ja tulos(marginaali, nettovoitto) on. Voi palata narsisti, suuruudenhullu, keisarilla ei ole vaatteita, nero, visionääri tms. päätelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ketjun suurin peikko on elon itse? Hyvin se kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta mantraa ruokkii tekemällä ristiriitaista sisältöä. Sarkasmia, ironiaa vai todellinen narsisti kertoo miten twitter on alistettu?


Ihan totuus meemin muodossa:

 
Twitteri hyvänä esimerkkinä, niillä oli bisnes mukavasti nousussa, työntekijöille jaettiin suffelia ja porukka tykkäsi työskennellä siellä, liikevaihto nousussa ja tuloksen olisi pienellä siivouksella saanut varmasti plussalle helposti.

Monta tonnia tappiota per MINUUTTI, ei todellakaan ollut 'pienellä siivouksella varmasti plussalle'.

Koulutattomuus ja koulussa käynti on kaksi aika helvetin eri asiaa. Nykypäivänä on mahdollisuuksia kouluttautua pitkin poikin, siellä ja täällä. Ihan vaikka ei kävisi kouluilla, mutta tieto-taito on kerättävä jostain.. osa vaan ei tee edes sitä, jolloin on myös kouluttautumaton.

Rajeev Suria (Nokian ex-toimari) jotkut tyhmät naureskelivat, kun oli vain insinööri, ei korkeakoulusellainen vaan ihan vaan B.Sc. eli opistotason. No, ite olin aikanaan Nokialla ja pääsin mukaan alimpaan päällikkötason koulutusohjelmaan. Hands down parasta koulutusta, mitä olen koskaan saanut. Voittaa joka ikisen korkeakoulukurssin, missä olen ollut, ja näitä olen tehnyt kahdessakin yliopistossa. Voin vain kuvitella, miten järkyttävän kovatasoisia kursseja ja miten paljon Suri on käynyt. Varmasti enemmän kuin mikään vastavalmistunut maisteri.
 
Jos on muka pelastamassa maapalloa, miksi tukeee teknisesti ihan aivottomia konsepteja:
-hyperloop
-tesla-tunnelit

Molempiin on paremmat ratkaisut olemassa, eli junat ja metro. Muutenkin ei maapalloa pelasteta varakkaiden ihmisten sähköautoilulla, toki sillä on pieni osa kokonaispaketissa, mutta kyllä ne isot ratkaisut pitäisi tehdä ihan muualla ja on mielestäni tehotonta rahankäyttöä lappaa ihan älyttömiä summia valtioiden rahaa sähköautoiluun. Tuntuu että keskiluokkaiset ja rikkaat vaan ostaa itselleen hyvää omaa tuntoa tällä sähköautoilulla ja onhan ne tehokkaita autoja myös, kiva plussa! Musk taitaa olla ydinvoiman kannalla, joten siitä plussaa, mutta eipä taida silti rahaa sinne laittaa? Esim. vaikka pienydinvoiman kehitys. Musk tykkää myös lentää yksityislentokoneella vähän väliä, ei vaikuta päästöt häiritsevän.

Kyllä vaikuttaa että ajaa vaan omaa etuaan ja PR-kampanjaa.

Road transport (11.9%): emissions from the burning of petrol and diesel from all forms of road transport which includes cars, trucks, lorries, motorcycles and buses. Sixty percent of road transport emissions come from passenger travel (cars, motorcycles and buses)

1676278379871.png
En nyt ihan ymmärrä kommenttiasi, että mielestäsi on tehotonta pistää paukut sähköautoihin. Laittamasi kuvan perusteella tieliikenne on suurin yksittäinen hiilidioksidipäästöjen lähde. Tämä sattuu vielä olemaan kategoria, jossa luonnollinen poistuma tapahtuu lyhyehkössä ajassa, joten muutos on mahdollista ajaa läpi melko nopeasti.

Autojen rinnallahan Tesla mm. myy Megapackeja, joita tarvitaan tasaamaan uusiutuvan energiantuotannon vaihteluita. Teslan vaikutukset tuossa 73% Energia -siivussa ovat siis yksittäisenä yhtiönä erittäin merkittävät.

Ja mitä tulee rikkaiden ja keskiluokkaisten omatunnon ostamiseen, niin lopputulos on kuitenkin se, että autokanta sähköistyy ja sen seurauksena tieliikenteen päästöt vähenevät. Sama kai se millä perusteella niitä autoja ostetaan, jos lopputulos on haluttu.
 
En nyt ihan ymmärrä kommenttiasi, että mielestäsi on tehotonta pistää paukut sähköautoihin. Laittamasi kuvan perusteella tieliikenne on suurin yksittäinen hiilidioksidipäästöjen lähde. Tämä sattuu vielä olemaan kategoria, jossa luonnollinen poistuma tapahtuu lyhyehkössä ajassa, joten muutos on mahdollista ajaa läpi melko nopeasti.

Autojen rinnallahan Tesla mm. myy Megapackeja, joita tarvitaan tasaamaan uusiutuvan energiantuotannon vaihteluita. Teslan vaikutukset tuossa 73% Energia -siivussa ovat siis yksittäisenä yhtiönä erittäin merkittävät.

Ja mitä tulee rikkaiden ja keskiluokkaisten omatunnon ostamiseen, niin lopputulos on kuitenkin se, että autokanta sähköistyy ja sen seurauksena tieliikenteen päästöt vähenevät. Sama kai se millä perusteella niitä autoja ostetaan, jos lopputulos on haluttu.
Mistä se sähköautojen sähkö tulee?

Eli mun mielestä ne rahat olis tehokkaampaa käyttää siihen että sähköntuotantotavat muuttuisi vs sähköautoilun tukeminen avokätisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Monta tonnia tappiota per MINUUTTI, ei todellakaan ollut 'pienellä siivouksella varmasti plussalle'.

Puhutko sinä ajasta ennen vai jälkeen Muskia?

Revenue hyvässä kasvussa ja tulos enää pikkasen tappiolla ennenkuin Musk osti Twitterin, ei tuon tuloksen kääntäminen plussalle olisi mitään ihmeellisiä temppuja vaatinut.

1676458186759.png

Jos puhut ajasta jälkeen Muskin niin silloin joo tarvitaan isompaa siivousta kun Musk otti 13 miljardia lainaa Twitterin piikkiin, eli pisti Twitterin talouden paskaksi velalla ostaakseen Twitterin ja sitten esiintyy messiaana joka pelasti Twitterin konkurssilta? :)
 
Mistä se sähköautojen sähkö tulee?

Eli mun mielestä ne rahat olis tehokkaampaa käyttää siihen että sähköntuotantotavat muuttuisi vs sähköautoilun tukeminen avokätisesti.
Mikä ja kenen toimesta on tämä "sähköautoilun tukeminen avokätisesti"? Kyllähän uusiutuviin energiantuotantotapoihinkin jaetaan hyvin runsaasti tukea, ja rahoitusta on hyvin saatavilla.

Se sähkö tulee entistä enemmän uusiutuvista ja vähäpäästöisistä lähteistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Euroopan ja Pohjois-Amerikan sähköntuotannon co2-intensiteetti on laskenut 20%. Aasiassakin laskua on 10%. (lähde)

On totta, että sähköntuotantotavoissa on vielä paljon tehtävää. Sinnekin investoidaan parhaillaan valtavia summia (ks. vaikka Suomen tuulivoimatuotanto). En ainakaan itse pysty omilla tiedoillani arvioimaan, että miten paljon parempi tai huonompi olisi tulos, jos sähköautoihin investoidut rahat kanavoitaisiin uusiutuvaan energiaan. Ainakin yksityisen kuluttajan näkökulmasta sähköauton hankinnalla oli valtava vaikutus henkilökohtaisiin co2 päästöihini.
 
Mikä ja kenen toimesta on tämä "sähköautoilun tukeminen avokätisesti"? Kyllähän uusiutuviin energiantuotantotapoihinkin jaetaan hyvin runsaasti tukea, ja rahoitusta on hyvin saatavilla.

Se sähkö tulee entistä enemmän uusiutuvista ja vähäpäästöisistä lähteistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana Euroopan ja Pohjois-Amerikan sähköntuotannon co2-intensiteetti on laskenut 20%. Aasiassakin laskua on 10%. (lähde)

On totta, että sähköntuotantotavoissa on vielä paljon tehtävää. Sinnekin investoidaan parhaillaan valtavia summia (ks. vaikka Suomen tuulivoimatuotanto). En ainakaan itse pysty omilla tiedoillani arvioimaan, että miten paljon parempi tai huonompi olisi tulos, jos sähköautoihin investoidut rahat kanavoitaisiin uusiutuvaan energiaan. Ainakin yksityisen kuluttajan näkökulmasta sähköauton hankinnalla oli valtava vaikutus henkilökohtaisiin co2 päästöihini.
Tukirahoja on rajattu määrä, ne pitäisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Esim. 2022 suora ostotuki sähköautoille, eikö nytkin ole verokohtelu erilaista sähköautoille vs polttomoottori?

Ilmeisesti monet on sitä mieltä että tehokasta on tukea sähköautoilua, voi olla että siinä on järkeä, mutta sekin väite vaatisi jotain dataa.

Mutta siis turha näistä päästoasioista on tässä ketjussa vääntää sen enempää, se nyt oli vain yksi pointti liittyen Muskin "maailmanpelastukseen". Voitte vaikka sen unohtaa, jää silti vielä enemmän dataa siitä miten Muskin teot on mielestäni enemmän itsekkäitä, kuin mitään "maailmanpelastusta".

Semmonenkin hauska data on olemassa että Elon Musk on tienannut Teslan osakkeiden myynnillä reilusti enemmän kuin Tesla firmana, etsikääpä joku muu vastaava iso yritys?
 
Teslan megaideahan on myydä autoilijalle aurinkopaneelit katolle + akusto taloon. Lataat talon akustoa aurinkopaneeleilla ja autoa myös samasta. Loput sähköt myyt muualle. Olet kokonaan omavarainen uusiutuvan sähkönkäyttäjä. Toki ei toimi suomessa, mutta suomessa on vain 0.005 miljardia ihmistä eli ei ole maailman napa.


Alla vähän isompi akkuprojekti teslalta. 1GWh kanadaan akuilla. Voi kun suomessakin tajuttaisiin. Kemijoki, kymijoki yms. padot helvettiin, joet kuntoon+kalat takaisin ja säätövoimaksi teslaa. Padotut joet+altaat ovat yllättävänkin isoja päästöjentuottajia + kalakannoille tehdyt vahingot.

Tesla has secured a massive new 1 GWh Megapack order for a large-scale energy storage project in Canada.

 
Eikös Musk ole sanonut että hänellä on asperger? Tämä sopisi kuvaan paremmin kuin narsismi, Musk kun on oikeasti saanut paljon aikaan esim. avaruustutkimuksessa ja sähköautoissa. Lähinnä Musk on vissiin sanonut asioita jotka triggeröi porukkaa.
Narsistiseen manipulointiin sopisi kerätä törttöilyn jälkeen sympatiapisteita autismilla.
 
Teslan megaideahan on myydä autoilijalle aurinkopaneelit katolle + akusto taloon. Lataat talon akustoa aurinkopaneeleilla ja autoa myös samasta. Loput sähköt myyt muualle. Olet kokonaan omavarainen uusiutuvan sähkönkäyttäjä. Toki ei toimi suomessa, mutta suomessa on vain 0.005 miljardia ihmistä eli ei ole maailman napa.


Alla vähän isompi akkuprojekti teslalta. 1GWh kanadaan akuilla. Voi kun suomessakin tajuttaisiin. Kemijoki, kymijoki yms. padot helvettiin, joet kuntoon+kalat takaisin ja säätövoimaksi teslaa. Padotut joet+altaat ovat yllättävänkin isoja päästöjentuottajia + kalakannoille tehdyt vahingot.



Aurinkopaneeleilla menee vuosikymmen pari, että maksavat itsensä takaisin. Mikään rahansäästökeino tuo ei ole. Mutta toisaalta eihän kukaan Teslaa rahaa säästääkseen osta.
 
Sähköautojen tukien poistaminen auttais teslaa isosti. Noi muiden valmistajien kärryt on hyvin huonolla voittomarginaalilla. Tuet veks ja niiden hinnat nousis. Teslalla taas on vara laskea hintoja. Volyymiin ja moderneihin tehtaisiin tehty satsaus alkaa näkymään?

Tesla_Profit_Margins.jpg

Lähde: Charted: Tesla’s Unrivaled Profit Margins

Jotain se musk tekee oikein, kun toi tesla on saatu viilattua isoon volyymiin, kasvuun ja silti voittomarginaali on kohdallaan. Ei ne viime vuoden giga berlin ja giga texas rakentaminen ole halpaa ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköautojen tukien poistaminen auttais teslaa isosti. Noi muiden valmistajien kärryt on hyvin huonolla voittomarginaalilla. Tuet veks ja niiden hinnat nousis. Teslalla taas on vara laskea hintoja. Se volyymiin ja moderneihin tehty satsaus alkaa näkymään?

Tesla_Profit_Margins.jpg

Lähde: Charted: Tesla’s Unrivaled Profit Margins

Jotain se musk tekee oikein, kun toi tesla on saatu viilattua isoon volyymiin, kasvuun ja silti voittomarginaali on kohdallaan. Ei ne viime vuoden giga berlin ja giga texas rakentaminen ole halpaa ollut.
Sekoitat ostotuet kuluttajille ja valtioiden sekä osa-valtioiden tuet.
 
Ennen: 2Q22. Costs and expenses during the quarter ballooned 31% year over year to $1.52 billion.

1676473605487.png

Twitterin tulos on aina heilunut joten en tiedä miksi tämänkertainen heilunta oli niin pahaa että se olisi syöksynyt hallitsemattomasti konkurssiin ilman Muskia.
 
MIljardissa on yhdeksän nollaa.

Niin?

Q2/2022 Twitter teki 270M tappiota ja Q1 Twitter teki 513M voittoa. Kvartaaleittain heiluntaa on ollut ja ainakin Twitter syytti Muskia tuosta huonosta Q2 tuloksesta koska mainostajat ei uskaltaneet sijoittaa (varmasti myös alkava taantuma söi mainosbudjetteja). Mutta minulle on edelleen epäselvää miten tämä on niin uusi ja ihmeellinen tilanne että siitä ei olisi selvitty ilman Muskin interventiota? Nythän tämä on kaupattu niin että "Twitter olisi mennyt konkkaan jos Musk ei olisi ostanut sitä ja pistänyt ihmisiä pihalle" vaikka käytännössä Muskin Twitterin piikkiin ottama 13 miljardin laina se vasta ongelmia aiheuttikin taseelle.
 
Alkaa mopo keulia pikkuhiljaa enemmän. Tästä kaverista kuullaan jatkossakin, eikä välttämättä niin positiivisissa merkeissä. Onneksi ei presidentiksi voi itse päästä, mutta voi toki tukea jotakin uuvattia ja vaimentaa niitä järjen ääniä.
 
Ei kyllä yllätä taas, mutta ehkä joku taas miettii kannattaako Muskia fanittaa:

Ilmeisesti tässä on vielä isompi tarina taustalla, kyseessä on ilmeisesti "acquired founder" eli omistaja jostain firmasta jonka Twitter osti. Sen sijaan että hankinta olisi maksettu suoraan, niin se on rahoitettu palkkaamalla kyseinen henkilö töihin. Tämä kommenttien perusteella on tapana että saadaan estettyä
ettei ne aloita uutta firmaa kilpailemaan myydyn kanssa. Jos Twitter irtisanoo (ja ymmärtääkseni Elon irtisanoi) niin ne joutuu sitten maksamaan korvauksena sen hankintahinnan joka ilmeisesti on kahdeksan, yhdeksän numeroinen summa.

Nyt Elon ilmeisesti itkee kuinka häntä huijattiin irtisanomaan kyseinen henkilö että se saa ison korvauksen, ilmeisesti vielä itketään tähän päälle että kyseinen henkilö varakas :D Niin, kuinkahan pientä viulua Elon osaa soittaa?



Ketju luettavissa tuolta ->
 
Jos Twitter irtisanoo (ja ymmärtääkseni Elon irtisanoi) niin ne joutuu sitten maksamaan korvauksena sen hankintahinnan joka ilmeisesti on kahdeksan, yhdeksän numeroinen summa.
Useissa lähteissä summaksi on kerrottu 100 miljoonaa dollaria, joka sopimuksen mukaan tulis maksuun välittömästi irtisanomisen yhteydessä. Kyllähän tollanen summa pistää vähän miettimään mitä tuli möläytettyä, etenkin jos tavoitteena olis saada Twitter plussan puolelle.
 
Rajeev Suria (Nokian ex-toimari) jotkut tyhmät naureskelivat, kun oli vain insinööri, ei korkeakoulusellainen vaan ihan vaan B.Sc. eli opistotason. No, ite olin aikanaan Nokialla ja pääsin mukaan alimpaan päällikkötason koulutusohjelmaan. Hands down parasta koulutusta, mitä olen koskaan saanut. Voittaa joka ikisen korkeakoulukurssin, missä olen ollut, ja näitä olen tehnyt kahdessakin yliopistossa. Voin vain kuvitella, miten järkyttävän kovatasoisia kursseja ja miten paljon Suri on käynyt. Varmasti enemmän kuin mikään vastavalmistunut maisteri.

B.Sc. on suomeksi kandidaatin tutkinto, eikä mitään opistotasoa. Ulkomailla on aika tavallista että tutkinto jätetään pelkkään kandiin, eikä lueta maisteriksi asti toisin kuin Suomessa.
 
B.Sc. on suomeksi kandidaatin tutkinto, eikä mitään opistotasoa. Ulkomailla on aika tavallista että tutkinto jätetään pelkkään kandiin, eikä lueta maisteriksi asti toisin kuin Suomessa.

Ei-diplomi insinööri on myös B.Sc.,Suri on sellainen.
 
B.Sc. on suomeksi kandidaatin tutkinto, eikä mitään opistotasoa. Ulkomailla on aika tavallista että tutkinto jätetään pelkkään kandiin, eikä lueta maisteriksi asti toisin kuin Suomessa.

Esim Suomessa on AMK (sitä ennen oli teku), joka hoitaa tuon B.Sc tasoisen loppututkinnon. Monissa muissa maissa ei ole samalla tavalla, vaan korkeakoulussa sitten suoritetaan B.Sc tai M.Sc tutkinto.

Muistaakseni vanhan ajan opistoinssin tutkinto (vanha kunnon teku) oli B.Sc (eng), mutta AMK inssin tutkinto on B.Eng, eli bachelor of engineering.
 
Viimeksi muokattu:
Melkein yllättävää, että Musk ei ole niin narsisti, jotta nimeäisi kaupungin itsensä mukaan, pelkkä "Etanapuro" riittää.

Toisin kuin syntyperäisillä jenkellä, Muskilla ei ole koskaan ollut absoluutisesti mitään intoa tunkea omaa nimeään minnekään.

Päin vastoin, hän on yrittänyt keksiä oivaltavia nimiä tai muiden kunnioittamiensa tahojen nimiä tuotoksilleen.

SpaceXn melkein kaikkien vempainten nimet on jostain scifistä, Boring Company on sanaleikki, Teslan autojen nimeämiskäytäntö on huonoa huumoria jne.


Kun taas monet syntyperäiset jenkit antavat pojalleenkin etunimeksi oman nimensä, mitä itse taas pidän vastenmielisenä ja narsistisena. Ja suurin osa muista firmoista on siellä perustajiensa mukaan nimetty.
 
Toisin kuin syntyperäisillä jenkellä, Muskilla ei ole koskaan ollut absoluutisesti mitään intoa tunkea omaa nimeään minnekään.
Ehkei ole firmoja nimennyt tai pikkukaupunkeja mutta on se kyllä tykännyt väittää itseään mm. useiden sellaisten firmojen perustajaksi joihin on tullut tosiasiassa vasta myöhemmin mukaan ja muutenkin tykkää kyllä aika paljon ottaa kaiken niihin liittyvän omaksi ansiokseen että en nyt ihan allekirjoittaisi.
 
Judge slams Tesla for claiming Musk quotes captured on video may be deepfakes

Teslalla jännä "Elon saattoi sanoa jotain videolla, tai saattoi olla sanomatta, ainahan se voi olla deepfake." Kyseessä on siis Teslan autopilootin aiheuttamasta kuolemasta käytävä oikeudenkäynti. Osa sitä on Elonin lausunnot autopilootista.

"Tesla previously told the court it could not admit or deny "the authenticity of a number of statements allegedly made by Elon Musk in various speeches and interviews over a period of nearly ten years."

"While at first glance it might seem unusual that Tesla could not admit or deny the authenticity of video and audio recordings purportedly containing statements by Mr. Musk, the reality is he, like many public figures, is the subject of many 'deepfake' videos and audio recordings that purport to show him saying and doing things he never actually said or did," Tesla wrote last week.

Pennypacker wasn't swayed by Tesla's objections, writing that "Tesla's argument that it cannot commit one way or another to the statements, or in some cases even admit that it is Mr. Musk in the videos, because of the ease with which deep fakes can be made is unconvincing.""
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 282
Viestejä
4 507 833
Jäsenet
74 348
Uusin jäsen
Jalkaväkimiina

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom