• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Muut Elli ID.Charger sähköauton kotilatauslaitteet 169€/219€

Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
11
Mikähän juju tuossa lienee, miksei tuo vaan ole lataamatta prkl :D
Johtuu tosiaan Ellin ja evcc:n välisen EEBUS-yhteyden katkeamisesta syystä tai toisesta. Jos kummankin verkkoyhteys on vakaa, niin vika lienee siinä Ellin huonossa EEBUS-toteutuksessa, josta tuolla GitHubissakin aina mainitsevat. Tuossa tilanteessa Elli menee ns. fallback-tilaan ja sallii lataamisen 6A virralla, ja silloin se laturin oikean puolimmainen talon kohdalla oleva led palaa keltaisena. Auton osalta jos ajastus, latausraja tms. ei estä lataamista, niin lataus alkaa 6A virralla, kunnes EEBUS-yhteys taas mahdollisesti muodostuu, jolloin evcc ottaa taas tilanteen haltuun ja alkaa ohjaamaan laturia.


1720642932564.png



1720642393203.png


Silloin tällöin tuota on tapahtunut itselläkin ja sen huomaa myös jälkikäteen evcc:n logista, jos EEBUS debug on päällä. Siellä on yleensä jokin vastaava rivi yhteysongelmien aikoihin:

Error sending spine message: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: read tcp 10.x.x.x:4712->10.y.y.y:41642: i/o timeout


Tarkoitus olisi jossain vaiheessa kokeilla vaihtaa Ellin yhteys WLAN -> LAN, kuten evcc:n sivuilla suositellaan, niin näkisi onko sillä mitään vaikutusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Silloin tällöin tuota on tapahtunut itselläkin ja sen huomaa myös jälkikäteen evcc:n logista, jos EEBUS debug on päällä. Siellä on yleensä jokin vastaava rivi yhteysongelmien aikoihin:

Error sending spine message: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: websocket: close 1006 (abnormal closure): unexpected EOF
websocket read error: read tcp 10.x.x.x:4712->10.y.y.y:41642: i/o timeout


Tarkoitus olisi jossain vaiheessa kokeilla vaihtaa Ellin yhteys WLAN -> LAN, kuten evcc:n sivuilla suositellaan, niin näkisi onko sillä mitään vaikutusta.
Mulla on boksi kiinni langallisessa verkossa. Mulla ei tuolla eebus-logissa näy moisia virheitä, vaikka tuo lataus runklaakin ylös alas koko ajan.

EVCC-addonin logissa näkyy tällaista:

Koodi:
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 charge power: 12W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 charge currents: [0.05 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:45 grid meter: 729W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 grid currents: [1.1 2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 site power: 729W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:23:46 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 charge power: 168W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:15 charge currents: [0.73 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 grid meter: 1916W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 grid currents: [1.1 7.2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 site power: 1916W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:16 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 charge power: 9W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 charge currents: [0.04 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:45 grid meter: 739W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 grid currents: [1.1 2.2 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 site power: 739W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:24:46 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 ----
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 charge power: 81W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 charge currents: [0.35 0 0]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:15 grid meter: 1894W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 grid currents: [1.1 7.1 0.3]A
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 pv power: 0W
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 site power: 1894W
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 !! session: chargeRater.chargedEnergy=0.0 - chargedAtStartup=0.0
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 charger status: B
[lp-1  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:16 !! active phases: 1p = min(1p measured 0p vehicle 3p physical 0p charger)
[site  ] DEBUG 2024/07/11 00:25:45 ----
Tuossa näkyy hyvin miten tuo pomppii. 12W -> 168W -> 9W -> 81W
 
Liittynyt
30.07.2017
Viestejä
5
Löytyykö Elli-laturista valmista http / tms. rajapintaa? Jos ei niin löytyykö jotain python-kirjastoa tms. jolla saisi laturista dataa pihalle?

Home Assistantia tai OpenHubia en viitsisi asennella pelkästään laturin datan vuoksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Tuossa näkyy hyvin miten tuo pomppii. 12W -> 168W -> 9W -> 81W
Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
11
Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
Nyt huomasin itsekin vastaavaa, kun laitoin aiemmin päivällä latauskaapelin valmiiksi kiinni yön halpoja tunteja silmällä pitäen. Muutaman minuutin välein näkyy evcc:n logissa hetkellisiä 338W kuormia (charge power), vaikka evcc:n mukaan lataus ei ole käynnissä (charger status: B), kuten ei vielä kuulukaan olla. Näköjään muutkin huomanneet vastaavaa tuon 0.128.2 version kanssa:

Elli: Fahrzeug beginnt immer wieder zu laden und bricht dann wieder ab #14839
Elli: Vehicle keeps starting to charge and then stops again #14839 (Google Translatella käännetty)

Nightly-buildissa tuohon on jo korjaus mukana, joten pistin sen nyt itselle testiin ja näyttäisi tosiaan rauhoittuneen.

Edit: Puoli tuntia pysyi rauhallisena, mutta nyt taas pahimmillaan minuutin välein käy hetkellisesti tuollainen noin 340W kuorma.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
833
Nyt kun edellisestä viestistä tuli mieleen ja tarkastin charger pro ominaisuuslistaa, niin tuohonko siis aina kuuluu 4g liittymä vakiona? Luulin, että pitää itse hankkia joku simmi. Doh!
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Nyt kun edellisestä viestistä tuli mieleen ja tarkastin charger pro ominaisuuslistaa, niin tuohonko siis aina kuuluu 4g liittymä vakiona? Luulin, että pitää itse hankkia joku simmi. Doh!
Juu kyllä kuuluu liittymä. Se on vehkeen eSIM:llä, joten mitään kortteja siellä ei ole.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
833
Jännä juttu. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen tuo mun laturi ei yhdistynyt sovellukseen, mutta nyt näyttää siltä, että se on yhtäkkiä yhdistynyt kesäkuun lopussa sitten tuolla 4g:llä. Liittyiskö samoihin sertifikaattiongelmiin, jotka kuulemma esti päivittymisen.

En vaan osannut odottaa, että pitäisi toimia, kun en tiennyt tuosta sisältyvästä liittymästä. Harmi vaan, ettei 4g kautta voi ilmeisesti käyttää evcc yms.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Jännä juttu. Ensimmäiseen kahteen kuukauteen tuo mun laturi ei yhdistynyt sovellukseen, mutta nyt näyttää siltä, että se on yhtäkkiä yhdistynyt kesäkuun lopussa sitten tuolla 4g:llä. Liittyiskö samoihin sertifikaattiongelmiin, jotka kuulemma esti päivittymisen.
Juu ne kesäkuun lopun päivitykset korjasi monta vikaa niissä purkeissa, jotka ei suostunu päivittymään.
Eilen saapui 124 €:lla tilattu ID.Charger Pro -laturi ja päivitykset meni nyt ihan heittämällä siihen.
Sit miettimään mihin tuon laittais vai jättääkö vain varaosiksi
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
11
Näköjään tuo rauhoittuu ainakin hieman, kun Konalle sanoo että lopeta lataus. Lisäilin tuon automaatioihin, että komentaa EVCC:n lisäksi autolle aloita/lopeta kun halutaan latailla. Mielummin ohjaisi pelkkää laturia kyllä.
Muutaman minuutin välein näkyy evcc:n logissa hetkellisiä 338W kuormia (charge power), vaikka evcc:n mukaan lataus ei ole käynnissä (charger status: B), kuten ei vielä kuulukaan olla. Näköjään muutkin huomanneet vastaavaa tuon 0.128.2 version kanssa:
Eilen julkaistu 0.128.3 versio korjasi ongelman ainakin omalta osalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Eilen julkaistu 0.128.3 versio korjasi ongelman ainakin omalta osalta.
Vaikuttaa tosiaan tuo korjautuneen. Mutta kaukana tämä silti vielä toimivasta on xD

Äsken laitoin vierasauton kiinni, ja käskin evcc:n "fast" lataamaan sen. Hienosti pelasi; 11kW suhisi menemään. Latailin tovin, ja piti käydä pikkumutka autolla ajelemassa. Palasin takaisin ja auto taas letkuun, evcc:stä "fast" taas päälle. noh, nyt lataakin 3x6A. Oikeanpuoleisin ledi keltasena, eli ei yhteyttä ems tms? Mielenkiintoista, kun evcc kuiten näkee koko ajan sen laturin tilan. Sammutin latauksen - se sammui, aloitin uudelleen, ja se alkoi... mutta ledi keltaisena. Pistin restarttia evcc add-onille, ja hetken odottelun jälkeen lataus katkesi (kun evcc pääsi käytiin asti). Taas komento "fast" ja kappas, nyt kaikki ledit vihreänä ja 11kW virtaa taas.

On kyllä melko peruna tuo yhteyden luotettavuus. :rofl:
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
568
EDIT: ok, Demolla sain ui:n näkymään, joten tuosta pääsee opettelemaan vähän mitä mikäkin tekee..
EDIT2: noniin windowsin terminaalissa evcc sertifikaatit tehty ja sehän muuten heräs jossain määrin henkiin!
EDIT3: Parituskin meni läpi laturin configuraatio-ui:ssa, joten tämän päivän osalta on homma tehty.
Vielä pitäisi miettiä hakeeko tuolta dataa ja tekee kuormanhallintaa HA:n puolella (Go-E 22kW kaverina) automaatioilla, vai viekö Go-e:n tuonne.


Sain nyt ellilaturini (Pro) testisähköön ja sitä aloin puukottamaan, jotta EVCC:hen saisi näkyviin.
käytössä Virtualbox ja sen päällä pyörivä Home Assistant. EVCC asennettu ohjeiden mukaan ja aluksi lähdin kokeilemaan tätä masteria evcc.dist.yaml nimeämällä sen evcc.yaml.
EVCC UI ei lähtenyt millään tulille vaan
"starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcc.yaml'
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 evcc 0.128.4
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 using config file: /config/evcc.yaml
[main ] INFO 2024/07/22 21:38:21 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/07/22 21:38:21 While parsing config: yaml: line 229: mapping values are not allowed in this context
[main ] FATAL 2024/07/22 21:38:21 will attempt restart in: 15m0s"

Tästä ketjusta otin sitten jonkun suht valmiin version, olihan se huomattavasti lyhennetty.

Ehkei tähän aiheeseen liitykään, mutta en ymmärrä missä saan sertifikaatit tuonne tehtyä, vai onko niistä kiinni. Kiinteän IP:n asetin laitteeseen ja pääsen ihan hyvin tuonne hallintasivulle. SKI:n vein ilman välilyöntejä capseina tuonne myös.
"Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 evcc 0.128.4
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 using config file: /config/evcceetun.yaml
[main ] INFO 2024/07/22 21:50:23 listening at :7070
[main ] FATAL 2024/07/22 21:50:23 failed configuring eebus: x509: malformed certificate
[main ] FATAL 2024/07/22 21:50:23 will attempt restart in: 15m0s"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Ehkei tähän aiheeseen liitykään, mutta en ymmärrä missä saan sertifikaatit tuonne tehtyä, vai onko niistä kiinni. Kiinteän IP:n asetin laitteeseen ja pääsen ihan hyvin tuonne hallintasivulle. SKI:n vein ilman välilyöntejä capseina tuonne myös.
Home Assistant Add-Onissa et saa sertejä tehtyä. Asenna EVCC tietokoneelle ja tee sertit "evcc eebus-cert" -komennolla.
Sitten kopsaa sertit konffaan.

Raspberryssä olevaan EVCC HA add-oniin jouduin myös laittaa plant-id:n.
Eli konffan alkuun "plant:" ja jotain merkkisarjaa perään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
568
Home Assistant Add-Onissa et saa sertejä tehtyä. Asenna EVCC tietokoneelle ja tee sertit "evcc eebus-cert" -komennolla.
Sitten kopsaa sertit konffaan.

Raspberryssä olevaan EVCC HA add-oniin jouduin myös laittaa plant-id:n.
Eli konffan alkuun "plant:" ja jotain merkkisarjaa perään.
Juu editteihin laitoinkin että asennus emokoneeseen ja certin teko ni lähti pelittämään. Mihin tätä Plantia tarvitaan? En tehnyt siihen mitään, onko tässä nyt ydin millä saa ha:n puolelle entiteetit?
Tuonne kotiautomaatioketjuun kirjoitinkin mietintöä aiheesta.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 679
Hei,

Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta? Ihan tällee aloittelijan näkökulmasta:)

Ajastukset saan hoidettua auton omasta sovelluksesta
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Juu editteihin laitoinkin että asennus emokoneeseen ja certin teko ni lähti pelittämään. Mihin tätä Plantia tarvitaan? En tehnyt siihen mitään, onko tässä nyt ydin millä saa ha:n puolelle entiteetit?
Plantia tarvitaan, jos EVCC ei saa mistään muusta haettua tietokoneelle "uniikkia ID:tä".
Raspberryssä tämä haettaisiin /etc/machine-id, mutta EVCC ei sitä sieltä saa kun pyörii kontissa ja luultavasti jotkut säädöt siinä väärin.

Entiteetit HA:lle vaatii MQTT konffan EVCC:lle:

mqtt:
broker: localhost:1883
topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
user: uguyguy
password: fdsjiofjdsoi

Lisäksi tarvitaan HA:lle sensor-määrittelyt:

Itse tein HA conf hakemistoon kansion "packages" ja sinne konffafilut EVCC:tä varten.
Tiedostoon configuration.yaml:

homeassistant:
packages: !include_dir_named packages


Packages-hakemistossa on seuraavat konffat:
evcc_site_mqtt.yaml
evcc_loadpoint1_mqtt.yaml
evcc_vehicle1_mqtt.yaml

Tuossa esimerkkikonffat:
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Hei,

Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta? Ihan tällee aloittelijan näkökulmasta:)

Ajastukset saan hoidettua auton omasta sovelluksesta
Jos Pro-malli, niin VW sovelluksesta voinee raportteja tulostella.
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
725
Nyt olisi seuraavan kahden viikon aikana edessä tämän asennus. Onko tähän siis sovellusta joka näyttää kulutuksen paljonko ladattu kWh esim päivä/kk/vuosi vai tarvitseeko tuo kulutus katsoa jostain muusta?
ID Charger PRO mallista voi esim Elli Charging sovelluksen kautta nähdä Historia näkymästä yksitäisten latauksen kokonais kWh, Kesto, Aloitettu aika, Päättynyt aika. Näkee kuukausi ja vuosi tilaston myös graafeina. Voi exportoida pdf taulukoksi myös.

 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
855
Innostuin nyt itsekkin moisesta, sillä seuraava työsuhdeauto tulee olemaan sähköinen hyvin suurella todennäköisyydellä (verotuki). Kysymys kuuluukin, onko täällä kenelläkään tämän laitteen suhteen kokemusta Drivaliasta, onnistuuko Drivalian laskuttaminen tuon Charger Pro laitteen raportoinnin avulla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Entiteetit HA:lle vaatii MQTT konffan EVCC:lle:

mqtt:
broker: localhost:1883
topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable
user: uguyguy
password: fdsjiofjdsoi

Lisäksi tarvitaan HA:lle sensor-määrittelyt:

Itse tein HA conf hakemistoon kansion "packages" ja sinne konffafilut EVCC:tä varten.
Tiedostoon configuration.yaml:
EVCC:lle löytyi custom integraatiokin, ei tarvi käsin näitä säätää välttämättä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Innostuin nyt itsekkin moisesta, sillä seuraava työsuhdeauto tulee olemaan sähköinen hyvin suurella todennäköisyydellä (verotuki). Kysymys kuuluukin, onko täällä kenelläkään tämän laitteen suhteen kokemusta Drivaliasta, onnistuuko Drivalian laskuttaminen tuon Charger Pro laitteen raportoinnin avulla?
Drivaliasta en tiedä, mutta Pro-mallissa on nimenomaan MID-sertifioitu energiamittari sisällä. Tuon pitäisi olla ”virallinen” mittari tällaisiin energian laskutuksiin.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
855
Jäikö kenelläkään alennuskoodia hyödyntämättä? Itse voisin moisen tarvita, mutta Face ryhmään ei ole hyväksyntää tässä vuorokaudessa tullut.
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
861
Jäikö kenelläkään alennuskoodia hyödyntämättä? Itse voisin moisen tarvita, mutta Face ryhmään ei ole hyväksyntää tässä vuorokaudessa tullut.
ja koodeja ei sieltä enää saa edes. oli vaan 200 ekalle.. kampis menny siis jo, itse koitin alkuviikosta koodia saada
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
861
No pahus. Tilataan sitten ”normihinnalla”, onhan tuo edullinen joka tapauksessa.
Jeps näin mäkin si tein, vaikka mainostavat ennakkotilaukseen kyllä uuttakin, johon saa satkun alennuksen. Mutta veikkaan et hinta eri, ja mulle riittää tuo, halpa silti viellä 250€ pidemmällä piuhalla
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
855
Jeps näin mäkin si tein, vaikka mainostavat ennakkotilaukseen kyllä uuttakin, johon saa satkun alennuksen. Mutta veikkaan et hinta eri, ja mulle riittää tuo, halpa silti viellä 250€ pidemmällä piuhalla
Uuden mallin hinta näkyy olevan alkaen 759€, eli selkeesti arvokkaampi tuote kyseessä. Toki löytyy sitten jo myös 22kW lataus.

edit: ja MID energiamittarilla oleva malli 1099€
 
Liittynyt
03.12.2019
Viestejä
861
Uuden mallin hinta näkyy olevan alkaen 759€, eli selkeesti arvokkaampi tuote kyseessä. Toki löytyy sitten jo myös 22kW lataus.

edit: ja MID energiamittarilla oleva malli 1099€
mä en tee mitään 22kw latauksella, sillä kiitos carunan ei ole mitään hinkua alkaa isontaa nalleja...
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Tiedoksi tähän vielä, että vaikka Ellin etusivulla sanotaan ettei 169 € mallia enää saa, sitä silti voi sieltä tilata ja sellainen myös kaverille saapui. Eli jos ei MID-sertifioitua energiamittaria tarvitse, niin halvemmalla pääsee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
875
Taas näkyy tulleen EVCC ha-addonista uusi versio, jossa mukana lisää parannuksia EEBUS-kommunikaatioon ja jotain Elli-spesifisiäkin fiksejä.

Peukkua pystyyn taas :giggle:
 
Liittynyt
13.08.2018
Viestejä
675
Johdotuksen lisäksi sähköpääkeskukseen lisättiin 3x16A C-johdonsuojakatkaisijat, A-tyypin vikavirtasuoja, kuormanhallintaan Shelly:n 50A virtamuuntimet (3 kpl), josta postiin tuonne aiemmin. Asennus tehtiin MMJ:llä 5x2,5 mm2 kaapelilla ja kuormanhallinta cat6:lla. Virtamuuntimien johdot sähkäri kytki cat-kaapeliin vipu-wagoilla.
Olen nyt vetänyt kaikki johdot paikoilleen ja asentanutkin osan johdoista laturiin kiinni odottamaan sähkärin tarkistusta ennen sähkökeskukseen kytkemistä.

Laitanko siis cat7 poikki molemmista päistä ja kiinnitän kaksi säiettä per liitin ohjeen kuvan tavalla kytkettäväksi CT-L1/2/3 portteihin laturissa? Ja oletettavasti toinen pää vastaavan värisillä säikeillä kolmeen Shelly:n 50A virtamuuntimeen kiinni.
 
Liittynyt
25.09.2019
Viestejä
360
Näitä on nyt parille kaverille ja appiukolle tullut. Pro-malleja kaikki kun standardiversio oli ainakin aiemmin loppu.

Appiukon mökillä oli vanha tulppasulake sähkötaulu jossa ei tietenkään vikavirtasuojaa. Täällä heitettiin Ellin sisäinen kwh-mittari pois ja A-tyypin vikavirtasuoja siihen tilalle, se istuu suoraan siihen samojen johtojen väliin. Elli ei puuttuvasta kwh-mittarista tunnu olevan moksiskaan.

Nyt olisi elli-shopissa myös standardiversiota taas saatavilla.


Ihmeellinen on kyllä tuo hinnoittelu, kurkatkaas huvikseen mitä saksankielisellä sivulla maksaa..


pitäisi ostaa läjä ja saksan ebayhin myyntiin.. :)
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
35
Taas näkyy tulleen EVCC ha-addonista uusi versio, jossa mukana lisää parannuksia EEBUS-kommunikaatioon ja jotain Elli-spesifisiäkin fiksejä.

Peukkua pystyyn taas :giggle:
Taispa mennä vaan huonompaan suuntaan. Ennen pysyi talokuvake vihreällä aika hyvin, mutta nyt oranssia näyttelee.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
100
Olen nyt vetänyt kaikki johdot paikoilleen ja asentanutkin osan johdoista laturiin kiinni odottamaan sähkärin tarkistusta ennen sähkökeskukseen kytkemistä.

Laitanko siis cat7 poikki molemmista päistä ja kiinnitän kaksi säiettä per liitin ohjeen kuvan tavalla kytkettäväksi CT-L1/2/3 portteihin laturissa? Ja oletettavasti toinen pää vastaavan värisillä säikeillä kolmeen Shelly:n 50A virtamuuntimeen kiinni.
Kyllä, latausasemaan parikaapeli kytketään näillä liittimillä. Parikaapelin toisen pään ja Shellyn virtamuuntimien johtojen kytkentään käytettiin minun asennuksessani mainitsemiani 2 osaisia Wago-liittimiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 515
Viestejä
4 332 818
Jäsenet
72 239
Uusin jäsen
nora

Hinta.fi

Ylös Bottom