Elisan valokuitu ja ylläpitomaksu

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
309
Ystäväni osti asunnon viime joulukuussa. Olivat tehneet kaupat ja hankkineet sinne mobiilinetin Telialta. Nyt aivan yllättäen Elisa on tässä kuussa aloittanut valokuidun "ylläpitomaksun" veloittamisen. 10 euroa/kk. Kyseinen asukas ei ole tehnyt mitään sopimusta Elisan kanssa, eli ovat ilmeisesti kaivaneet tiedon jostain väestötietojärjestelmästä. Voiko tällaista maksua periä oikeasti, jos henkilö ei ole edes tiennyt talossa moista kylmää kuitupäätettä olevan?
 
Jos ei sopimusta kerran ole tehtynä, niin... Ei ole myöskään mistään velvollinen maksamaan.
Kannattaisiko ystäväsi kysyä suoraan Elisalta että mikä homma niin ei tarvii speksata mutuna?
 
Jos ei sopimusta kerran ole tehtynä, niin... Ei ole myöskään mistään velvollinen maksamaan.
Kannattaisiko ystäväsi kysyä suoraan Elisalta että mikä homma niin ei tarvii speksata mutuna?
Tässä nyt varmaan kyse asunto-osakkeessa asunto-osakeyhtiössä. Eiköhän liittymä ole yhtiön hallussa. Elisan sopimuksessa varmaan lukee, että jos huoneistoon ei ole aktiivista liittymää, voi osakkeenomistajalta veloittaa ylläpitomaksun.
Kääntyisin ensimmäiseksi yhtiön puoleen selvitystöissä.
 
Kyseessä on siis ihan omakotitalo omakotitaloalueella. Elisalle soitettiin eilen ja lasku pitää heidän mielestään maksaa vaikka liittymää ei olekaan. On vaan se kylmänä oleva boksi.
 
Kyseessä on siis ihan omakotitalo omakotitaloalueella. Elisalle soitettiin eilen ja lasku pitää heidän mielestään maksaa vaikka liittymää ei olekaan. On vaan se kylmänä oleva boksi.

Joo ei onnistu.
Elisa yrittää huijata nyt.

Laiton vaatimus Elisalta.
Pitää olla sopimus, jossa mainitaan moinen ylläpitomaksu, ja sopimuksessa pitää olla myös talon nykyisen omistajan allekirjoitus!

Tästä kannattaisi vinkata jollekin toimittajalle, sillä muutamasta vastaavasta huijausyrityksestä Elisan toimesta olen myös kuullut!
On mennyt törkeän härskiksi kusetukseksi Elisalla!
 
Kiinteistön ostossa kauppakirjaan kuuluu kirjata kaikki kiinteistössä olevat liittyvät, jotka siirtyvät kaupassa. Jos valokuituliittymää ei ole kirjattu, niin ylläpitömaksu ostajaa kohtaan on mitätön. Mutta jos liittymää ei ole siirretty, sen avaaminen aiheuttaa luultavasti avausmaksun.
 
Väitän että Elisa on myynyt kyseisen tuotteen alkuperäiselle tilaajalle samaan tapaan kuin suurimman osan muistakin viime vuosina rakennetuista liittymistä, "ei kuluja, ei pakko ottaa käyttöön".
Tällöin huijausyritys talon uutta omistajaa kohtaan on vielä kaksinverroin törkeämpi.

Talon nykyisellä omistajalla tulee olla sopimus jossa ylläpitomaksu mainitaan, ja tietysti nykyisen omistajan allekirjoitus.
 
Miksi on otettu mobiilinetti jos kuitu on saatavilla? Mitä maksaa mobiili kuukaudessa vrt. kuituun?
 
Miksi on otettu mobiilinetti jos kuitu on saatavilla? Mitä maksaa mobiili kuukaudessa vrt. kuituun?
Kielimuuri ja tietämättömyys/ymmärtämättömyys asiasta. Samalla suunnalla on toinenkin talo, jossa on aivan vastaava tilanne ja olen koittanut liputtaa kuidun puolesta (koska on jo vedetty taloon), mutta eivät ota käyttöön, kun on se mobiilisopimus vielä voimassa... Siinä on eri operaattori eikä mene tällaisia maksuja.
 
Käytiin Elisan myymälässä. Sopimus oli kuulemma tehty netissä maaliskuun ensimmäisenä päivänä, mutta eivät osanneet kyllä sanoa, kuka tällaisen sopimuksen on tehnyt. Joku kuulemma soittelee torstaiaamuna ja selvittelevät siihen asti asiaa.
 
Käytiin Elisan myymälässä. Sopimus oli kuulemma tehty netissä maaliskuun ensimmäisenä päivänä, mutta eivät osanneet kyllä sanoa, kuka tällaisen sopimuksen on tehnyt. Joku kuulemma soittelee torstaiaamuna ja selvittelevät siihen asti asiaa.

Eh, mielenkiintoista.
Ilmoittelehan lopputulema tosiaan tännekin :)
 
Olivat soitelleet sieltä Elisalta tosiaan tänään ja selittäneet, että ylläpito on siirtynyt talokaupan yhteydessä (vaikka ilmeisesti asunnossa on ns. avoin kuitu), mutta talokaupoissa ei ole kirjallista mainintaa tästä. Olivat kovin kaupanneet sitä kuituaan, mutta pienen väännön jälkeen suostuneet irtisanomaan "ylläpidon" ja tästä nyt tuli kirjallinen vahvistus sähköpostiin. Todella hankala tilanne oli enkä tiedä, että yrittivätkö hyötyä asiakkaan huonosta kielitaidosta myös tässä.
 
Olivat soitelleet sieltä Elisalta tosiaan tänään ja selittäneet, että ylläpito on siirtynyt talokaupan yhteydessä (vaikka ilmeisesti asunnossa on ns. avoin kuitu), mutta talokaupoissa ei ole kirjallista mainintaa tästä. Olivat kovin kaupanneet sitä kuituaan, mutta pienen väännön jälkeen suostuneet irtisanomaan "ylläpidon" ja tästä nyt tuli kirjallinen vahvistus sähköpostiin. Todella hankala tilanne oli enkä tiedä, että yrittivätkö hyötyä asiakkaan huonosta kielitaidosta myös tässä.

Yleensähän ne talon liittymät lukee siinä kauppakirjassa ja sen perusteella siirtyy omistusoikeus ja sen mukana toki velvoitteet. Kaikissa sopimusasioissa saa olla tarkkana ja okt:n tapauksessa erityisen tarkkana mitä siellä sopimuksessa lukee ja mitä siellä pitäisi lukea. Hyvä kun tuon sai hoidettua. Tälläiset on todella hankalia selvitellä, joten siksi sen talon kauppakirjan kanssa pitäisi olla erittäin tarkkana. Jos kielitaidossa puutteita, niin mielellään saisi joku oma luotettava kaveri olla mukana välittäjän lisäksi. Ihan vaan tälläisten tilanteiden välttämiseksi.
 
Olivat soitelleet sieltä Elisalta tosiaan tänään ja selittäneet, että ylläpito on siirtynyt talokaupan yhteydessä (vaikka ilmeisesti asunnossa on ns. avoin kuitu), mutta talokaupoissa ei ole kirjallista mainintaa tästä. Olivat kovin kaupanneet sitä kuituaan, mutta pienen väännön jälkeen suostuneet irtisanomaan "ylläpidon" ja tästä nyt tuli kirjallinen vahvistus sähköpostiin. Todella hankala tilanne oli enkä tiedä, että yrittivätkö hyötyä asiakkaan huonosta kielitaidosta myös tässä.
Onkohan kyseessä varmasti Elisa eikä Valokuitunen? Käsittääkseni Valokuitusellan on ylläpitomaksut ja "avoin kuitu", mutta ei Elisalla.
 
Onkohan kyseessä varmasti Elisa eikä Valokuitunen? Käsittääkseni Valokuitusellan on ylläpitomaksut ja "avoin kuitu", mutta ei Elisalla.
Nimenomaan. Ja varmaan voi olla tilanteita, joissa sopimus reaalisesti siirtyy talon uudelle omistajalle, ja silloin ongelmana on ensisijaisesti se että myyjä on pimittänyt asian jättämällä sen pois kohteen tiedoista.
 
Elisa sanoi, että siellä on heidän pääte, mutta ei palveluita. Eikä kyseinen osoite ole heidän oma vaan Lounean alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä nyt sama homma meneillään. Elisa lähetti puolisolle Laskun ylläpidosta. Hänen nimellä ei ole valokuitua tähän osoitteeseen ikinä edes ollut. Minulla oli jonka irtisanoin noin 1,5v sitten. Sopimusehdoissa ei mainita ylläpito maksuista mitään mutta nyt haluavat alkaa sitä perimään. Tänään meinasivat soitella Elisalta ja keskustella asiasta.
 
Meillä nyt sama homma meneillään. Elisa lähetti puolisolle Laskun ylläpidosta. Hänen nimellä ei ole valokuitua tähän osoitteeseen ikinä edes ollut. Minulla oli jonka irtisanoin noin 1,5v sitten. Sopimusehdoissa ei mainita ylläpito maksuista mitään mutta nyt haluavat alkaa sitä perimään. Tänään meinasivat soitella Elisalta ja keskustella asiasta.
Täällä ainakin haiskahti siltä, että yritetään vaan rahastaa ja markkinoida nyt kuitua tähän, kun saatiin yhteys asiakkaaseen.
 
Meillä nyt sama homma meneillään. Elisa lähetti puolisolle Laskun ylläpidosta. Hänen nimellä ei ole valokuitua tähän osoitteeseen ikinä edes ollut. Minulla oli jonka irtisanoin noin 1,5v sitten. Sopimusehdoissa ei mainita ylläpito maksuista mitään mutta nyt haluavat alkaa sitä perimään. Tänään meinasivat soitella Elisalta ja keskustella asiasta.

Täyttä Huijausta, tai sen yrittämistä Elisalta!
Tästä tulisi nostaa iso haloo, vinkkejä toimittajille ja kuluttajaviranomaisille.

Kyllä on Elisalla tämä kuituvaraushomma mennyt perseelleen.
Moni firma on jo luopunut näistä sokkelin juureen tuoduista "kuituvarauksista", tai jopa valmiiksi talon sisäpuolelle asennetusta liittymästä (jota ei tarvitse ottaa käyttöön).
Niistä tulee suuri rakentamiskulu, mutta tuottoa ei ole varmuudella luvassa monestakaan liittymästä. Jotenkin haiskahtikin että ei tule toimimaan moinen markkinamalli.
Elisa nyt ei ehkä konkurssiin mene tämän takia, mutta harmittaahan se rahan menetys :)
 
Käytiin keskustelu ja kertoivat että alkuvuodesta tästä on infottu, mitä en kyllä usko. Meille ei ole mitään postia tullut fyysistä eikä sähköisenä. Eivät tienneet kenen valokuitu kaapeli on, mutta tässä talossa sellainen on niin olivat jostain saaneet vaimon nimen kaivettua ja lähettäneet hänelle laskun.

Minun päähän ei sovi miten niin voi toimia? Kerroin vieväni asian kuluttaja-asiamiehelle ja hän kertoi että heillä on oikeus muuttaa sopimusehtoja. Tämä on Elisan uusi liiketoimintamallin mukainen suunnitelma.

Minulle jätettiin kaksi vaihtoehtoa. Maksaa 9,99€/kk ylläpito maksua tai irtikytkeä valokuitu johon liittymisestä maksoin 2022 380€. Tällä vaihtoehdolla kustannuksia ei synny, mutta jos haluaa netin heiltä joutuu ostaa uudelleen liittymisen verkkoon. Valitsin jälkimmäisen.

Kertauksena vielä.
Muutettiin taloon 2021. Valokuitu oli sillon omakotitalon seinällä johon se oli vedetty joskus 2000. Elisan toimesta näin on alueella toimittu kaikissa talouksissa vaikka ei liittymistä olisi ostettu (ei tarkkaa tietoa). 2022 liityttiin valokuituverkkoon 380€ hinnalla ja ostettiin Elisalta nettibja ktv.
2023 irtisanoin nettiliittymän ja ktv liittymän. 2025 ilmoittivat että alkavat periä ylläpitomaksua. Tarkistin liittymissopimuksen eikä siinä mainita ylläpito maksua. Irtisanoin kuituverkon.
 
Onko tämä Elisan ylläpitomaksu tullut kaikille joilla on Elisan kuitu lepotilassa? Meillä Elisan verkko näyttää lähenevän ja olinkin ajatellut sen ottaa Valoolle kaveriksi, onneksi en ole kuitenkaan kerennyt tilata.
Koitin Elisan hinnastoja ja sopimuksia tutkia, mutta ei puhuttu mitään ko. maksusta.
 
Onko tämä Elisan ylläpitomaksu tullut kaikille joilla on Elisan kuitu lepotilassa? Meillä Elisan verkko näyttää lähenevän ja olinkin ajatellut sen ottaa Valoolle kaveriksi, onneksi en ole kuitenkaan kerennyt tilata.
Koitin Elisan hinnastoja ja sopimuksia tutkia, mutta ei puhuttu mitään ko. maksusta.

Tilaajalle täytyy tehdä yksiselitteisen selväksi, mitä kuluja/maksuja tilaamastaan tuotteesta voi aiheutua.
Jos ei ole mainintaa moisesta käyttämättömän kuidun "ylläpitomaksusta", niin sitten sitä ei voi firma vaatia jatkossakaan.

Tai voi vaatia, mutta asiakkaalla on oikeus päästä tällöin sopimuksesta eroon ilman kuluja.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
275 872
Viestejä
4 756 533
Jäsenet
77 376
Uusin jäsen
3dayoperation

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom