Elisa veloittaa sähköpostilaskusta 99snt. Onko tämä uusi standardi?

Tämä kuvastaa hyvin nykyisin vallalla olevaa ahneuden ilmapiiriä. Ennen vanhaan vanhoja ja pitkiä asiakassuhteita arvostettiin, eikä sillä niinkään ollut väliä, vaikka asiakas ei kovin tuottava ollutkaan. Nykyisin yritykset arvostavat vain sellaista asiakasta, jota pystyvät kunnolla kusettamaan.
Aika jolloin markkinat oli jaettu, yritykset pysty hinnoitteleen vapaasti, niin se synnytti tehottomuutta, ei tarvinnut olla tehokas, koska asiakkaat pysy ja maksoi. Yritys pysty tekemään tulosta, mutta maksajia oli asiakkaat. Toki asikkaat oli tyytyväisiä kun saivat kaikenlaista turhaan kaupanpäälle.

Matkapuhelinbusineksessa kilpailu on ollut kovaa ja laskevanliikenteen hinnoittelun takia operaattorit haali myös liittymiä mistä ei soiteltu. Sähköpostin tarjoamisen idea oli sitouttaa asiakas ja aikanaan oli myös halpa toteuttaa. Noista ajoista markkina muuttunut, sähköposti markkina vei isot jenkki firmat, laskevanliikenteen merkitys rapautunut, ja liikevaihto siirtynyt dataan, kun asiakkaat siirtynyt muihin ääni ja viesti palveluihin. Asiakkaat kilpailuttaa liittymiään, joten muilta muutaman emailpalvelua maksamaan ei ole.

Mutta kommenttini ei tarkoita että pitäisi Elisan tavasta toimia, ovat ensin luoneet palvelun joka sitouttaa-asiakkaan heidän osoitteeseen, niin se kyllä myös tuo vastuuta että itsekkin sitoutuvat tarjoamaan palvelua. Elisa kyllä edelleen jatkaa palvelun tarjoamista ja ei ole sidottu heidän muihin tuotteisiin, eli siitä ovat ottaneet kopin, ja asiakkaat isolta osin ymmärtääkseni siirtyneet muihin palveluihin jo aikoja sitten. Jäljellä ne joilla palvelu on niin arvokasta että siitä myös maksavat pyydetyn hinnan.
 
Kyllä se asiakaskin on tullut aika hintatietoiseksi. Puhelinliittymää vaihdetaan kuin sukkia euron parin säästön takia.
Toisaalta perus puhelinliittymän hinnatkin ovat nousseet ihan helvetisti.

Hommasin aikanaan saunalahdelta murtsikkaan liittymän, jonka kk maksu oli 0,66€. Nykyään vastaava hinnat alkaen liittymä näyttäisi maksavan 15,99€ kuukaudessa.
 
Toisaalta perus puhelinliittymän hinnatkin ovat nousseet ihan helvetisti.

Hommasin aikanaan saunalahdelta murtsikkaan liittymän, jonka kk maksu oli 0,66€. Nykyään vastaava hinnat alkaen liittymä näyttäisi maksavan 15,99€ kuukaudessa.
Kaiken hintahan on pitkällä aikavälillä noussut ja vanhaan hyvää aikaan verraten myös laskutus on muuttunut käyttöperusteisesta kuukausi perusteiseksi koska puheluiden ja tekstiviestien käyttö on jo vuosia ollut vähenevää.
 
Kaiken hintahan on pitkällä aikavälillä noussut ja vanhaan hyvää aikaan verraten myös laskutus on muuttunut käyttöperusteisesta kuukausi perusteiseksi koska puheluiden ja tekstiviestien käyttö on jo vuosia ollut vähenevää.
Joo, kaiken hinta tietysti nousee, inflaatioksihan sitä kutsutaan, mutta ihan ei ole inflaatio ollut tuolla liittymän perusnaksun tasolla.

Tuollaisessa liittymässä jota toivottavasti ei ikinä tarvitsisi käyttää, tuo perusmaksu tuntuu melko kohtuuttomalta.

No onhan tuolle normaali liittymälle tietysti vaihtoehtojakin, kuten ne laiteliittymät, tai "gsm lankapuhelin", jossa ainakin aiemmin kk maksut oli jotain 3e luokkaa.
 
Hommasin aikanaan saunalahdelta murtsikkaan liittymän, jonka kk maksu oli 0,66€. Nykyään vastaava hinnat alkaen liittymä näyttäisi maksavan 15,99€ kuukaudessa.
Yksittäisiä euron, tai jopa ilmaisia liittymiä ei ole aikoihin saanut, joskus oli jopa liittymiä mistä "maksettiin" liittyy mm tulevaan liikenteeseen.
Nykyään pienet kk kulut per liittymä on sopimuksia joissa useampi liittymä, tai sitten noita kioskiliittymiä, niissäkin ne minimi kk kulut on nousseet.

Hinnastohintojen pomsahtelu johtaa siihen että asiakas joutuu säännöllisesti tinkaan, ja usein siihen että operaattori pääsee rokottaan kuukauden pari listahinnoilla. En pidä, arvostaisin enemmän kilpailukykyisä hinnastohintoja. Ehkä tarvittaisiin vähäksi aikaan joku hintahäirikkö joka vetäisisi halvoilla hinnoilla niin pitkään kussa/luottolimiitti kestää.
 
Oma lukunsa oli sp-laskun muuttaminen maksulliseksi. Ei tule mieleen toista yritystä, joka (ahneuttaan) tekisi samoin. Tuon keksinyt elisalainen on varmastikin saanut muhkean bonuksen...

Elisan talouslukuja kelpaa katsella. Harvan yrityksen liikevoittoprosentti on 23. Se ei ainakaan kerro siitä, että kilpailu olisi kovinkaan veristä...

elisa.jpg
 
Oma lukunsa oli sp-laskun muuttaminen maksulliseksi. Ei tule mieleen toista yritystä, joka (ahneuttaan) tekisi samoin. Tuon keksinyt elisalainen on varmastikin saanut muhkean bonuksen...

Elisan talouslukuja kelpaa katsella. Harvan yrityksen liikevoittoprosentti on 23. Se ei ainakaan kerro siitä, että kilpailu olisi kovinkaan veristä...

En keksi oikein yhtäkään syytä ottaa laskua sähköpostilla kun e-laskukin on keksitty.
 
En keksi oikein yhtäkään syytä ottaa laskua sähköpostilla kun e-laskukin on keksitty.
Käytännössä ne e-laskut menisi pankkiin, joka ei kaikissa tilanteissa ole käypä vaihtoehto.
Sähköposti lasku on sinänsä helppo tilata osoitteeseen kuin osoitteeseen ja ei ole niitä pankki ongelmia.

Jos siis ei ole se keskiverto tilanne missä yksi kuluttaja maksaa omasta pankista omat Elisan laskut. vaan joku kuvio joka poikkeaa tavanomaisesta, tai varaudutaan epätavanomaiseen.

Mutta sähköposti on toki kuoleva tapa toimittaa laskuja, ja vaatii holenpitoa, tarkistamista että on saanut laskut, joten jos ns normaalikuvio niin tuosta on omavaivansa. (*

Ymmärtääkseni e-laskujen vastaanottamiseen on tullut kuluttajillekkin monipuolisempia palveluita.



(*
Sähköpostilaskutuksen kustannukset ymmärtääkseni nousseet, tosin sitä paikkaa se että ne myös generoi muistutusmaksuja.
 
No milläs ne laskut maksetaan, jos ei pankissa?
Pankissa ?, mutta ei se nyt ollut se pointti, vaan se mihin se lasku tulee, niin sen näkeminen vaatii riittävän vahvat käyttöoikeudet sille "tilille" että voi niitä laskuja availla. Mailissa kuvio paljon kevyempää.

Isolla osalla toki kuvio on se että yksihenkilö makselee sieltä pankista mihin niitä e-laskuja tilannut, mihin on tunnukset ja sen tunnuksen takan olevilta tileiltä.
 
Myös perheen sisällä on aika simppeliä ojentaa lasku toiselle ja sanoo että tuo pitäisi maksaa.
 
Pankissa ?, mutta ei se nyt ollut se pointti, vaan se mihin se lasku tulee, niin sen näkeminen vaatii riittävän vahvat käyttöoikeudet sille "tilille" että voi niitä laskuja availla. Mailissa kuvio paljon kevyempää.

Isolla osalla toki kuvio on se että yksihenkilö makselee sieltä pankista mihin niitä e-laskuja tilannut, mihin on tunnukset ja sen tunnuksen takan olevilta tileiltä.
Jos on erikoistarpeita, niin varmaankin ollaan myös valmiita maksamaan niiden erikoistarpeiden täyttämisestä?

Jos ei olla valmiita maksamaan, niin sitten varmaan ne tarpeet eivät ole kovin tärkeitä…

Sinänsä kyllä ymmärrän että kismittää, mutta e-lasku toimii kuitenkin todella hyvin.
 
Jos on erikoistarpeita, niin varmaankin ollaan myös valmiita maksamaan niiden erikoistarpeiden täyttämisestä?

Jos ei olla valmiita maksamaan, niin sitten varmaan ne tarpeet eivät ole kovin tärkeitä…

Sinänsä kyllä ymmärrän että kismittää, mutta e-lasku toimii kuitenkin todella hyvin.
e-lasku toimii hyvin heillä joilla on ne pankkitunnarit minne sen haluaa ja mistä se maksetaan.

Toki jos siitä saa hinta etua niin ne ottaa joille se on toimiva, ehkä joku sellainenkin ottaa millä se ei ole toimiva. ja jos kesken tullut keskusteluun, niin en tässä väitä että sähköpostilasku olisi joku ylivoimainen juttu, vaan sillä on etunsa vs e-lasku. haittana varsinkin noissa jenkkimailipalveluissa se että ne voi jäädä niiden suodattimiin.
 
Elisan tapauksessa laskun näkee myös asiakasportaalissa ja sovelluksessa, josta sen voi ladata tai/ja maksaa
 
Elisan tapauksessa laskun näkee myös asiakasportaalissa ja sovelluksessa, josta sen voi ladata tai/ja maksaa
Otsikkoon liittyen, eli sähköpostilaskuun liittyen Elisan asiakasportaali ja sovellus ei tarjoa sähköpostilaskun ominaisuuksia, eli se portaali vaatii tunnukset, toki pankkitunnuksiin verrattuna kevyempi, mutta ymmärtääkseni vähän haastavaa luoda tunnuksia/käyttöoikeuksia esim laskujavarten. Mutta ns tekstarilasku, missä tulee sms tieto ja nettisivuilta voi ladata laskun on osalle ihan hyvä systeemi. (No en nyt tarkistanut oliko Elisalla sellaita vaihtoehtoa)
 
Sähköpostilinkki laskuun olisi vielä ok. Siis jos sen laskun saisi ladattua suoraan linkistä ilman tunnistautumista. Silloin se lähettäjä pystyisi varmistumaan laskun perillemenosta, joka on ollut yksi peruste hyöjeksiä sähköpostilaskua.

Tosin etanapostiin verrattuna tuo sähköposti on paljon luotettavampi.
 
Sähköpostilinkki laskuun olisi vielä ok. Siis jos sen laskun saisi ladattua suoraan linkistä ilman tunnistautumista. Silloin se lähettäjä pystyisi varmistumaan laskun perillemenosta, joka on ollut yksi peruste hyöjeksiä sähköpostilaskua.

Tosin etanapostiin verrattuna tuo sähköposti on paljon luotettavampi.
Teknisesti e-laskun ei tarvi mihinkään pankkiin mennä, mutta kuluttajien kannalta tarjonta taitaa olla aika ohkaista , sähköpostilaskun korvaajaksi pitäisi lisäksi olla myös pitkäjännitteistä ja kohtuu hintaista. Nykyiset GDPR vaatimuksetkin tuovat omat hidasteensa.

Sähköpostilinkki laskuun olisi vielä ok. Siis jos sen laskun saisi ladattua suoraan linkistä ilman tunnistautumista.
näissä yleisestä kanavista tulevat viestit ovat myös kalastelijoiden ja muiden huijareiden sovellus listalla, kirjelaskuista lähtien.

Ja sitten ne GDPR jutut, sen laskunsaamisen voisi kuitata ilman että linkistä voisi ladata itse laskua, (henkilötietoja).
 
Jos se laskun nouto-osoiteen loppuosa on esim 128 satunnaismerkkiä, niin siinähän on henkilötiedot käytännössä turvattu tehokkaammin kuin normaalissa käyttäjänimi-salasana kirjautumisessa.
 
Jos se laskun nouto-osoiteen loppuosa on esim 128 satunnaismerkkiä, niin siinähän on henkilötiedot käytännössä turvattu tehokkaammin kuin normaalissa käyttäjänimi-salasana kirjautumisessa.
Jos tuossa kommentoit sitä että lasku ladantaan jollain URLilla ilman tunnistautumista, niin ei se URL, vaan se lasku todennäköisesti sisältää henkilötietoja ainakin asiakas tietojen osalta, riippuen riveistä niin enemmänkin.
 
Jos tuossa kommentoit sitä että lasku ladantaan jollain URLilla ilman tunnistautumista, niin ei se URL, vaan se lasku todennäköisesti sisältää henkilötietoja ainakin asiakas tietojen osalta, riippuen riveistä niin enemmänkin.
Juu, nimen ja osoitteen nyt ainakin, mutta sen laskun lataaminen edellytäisi tuon 128 satunnaismerkin arvaamista. Helpompi on arvata esim oma elisa tunnari ja salasana.
 
Jos sähköpostin linkki ei vaadi mitään tunnistautumista yms niin minusta siitä on tietoturva kaukana. Normaali sähköposti ei ole mitenkään päin tietoturvallinen viestintätapa.
 
Jos sähköpostin linkki ei vaadi mitään tunnistautumista yms niin minusta siitä on tietoturva kaukana. Normaali sähköposti ei ole mitenkään päin tietoturvallinen viestintätapa.
No ei, mutta ei ole toisaalta etanapostikaan.

Toisaalta jos se lasku voidaan toimittaa sähköpostin liitetiedostona, mutta ei haluta koska laskun perillemenosta ei saada tietoa, niin ei tuo linkki siihen verrattuna yhtään sen heikompaa turvallisuutta edusta.
 
Jos koko viesti menee roskapostiin niin eipä sillä taida olla väliä onko liitteenä vai linkkinä. Sitten lähtee karhu perään ja vihaiset asiakkaat kiukuttelee aspaan kun eivät ole huomanneet viestiä.. Eikä ole kovin vaikea kopsata viestipohjaa ja laittaa linkin tilalle vaikka malware tai phish linkkiä..

Perheen sisällä jos tilailee e-laskuja yhteiselle tilille niin molemmat näkee, mutta toki sit jos pitää vaikka holhota isovanhempia tai vastaavaa niin menee hankalemmaksi.
 
Juu, nimen ja osoitteen nyt ainakin, mutta sen laskun lataaminen edellytäisi tuon 128 satunnaismerkin arvaamista. Helpompi on arvata esim oma elisa tunnari ja salasana.
Nykyään on kyllä yhteisöjä jotka lähettää suojattavan sisällön "turva" linkillä, vähän miettinyt että mitä lisäsuojaa sillä saa, jos sähköposti vuotaa, niin vuotaa se linkkikin. Mutta saa sillä jotain lisää, sisältö ei loju missä sattuu, ja jää jotain logia mistä ladattu, toisin kuin email liitteestä. Mutta on lisäkustannus ja voi toki juristiostolla vaatia pähkimistä.


Toisaalta jos se lasku voidaan toimittaa sähköpostin liitetiedostona, mutta ei haluta koska laskun perillemenosta ei saada tietoa, niin ei tuo linkki siihen verrattuna yhtään sen heikompaa turvallisuutta edusta.
Sähköspostin on romuttanut eri tahojen ärhäkät suodattimet, ja aina ei tule virhe virheraporttia ja osasta tulee ihan liikaa. Asiakkaalla on jonkinverran velvollisuuksia huudella perään, jos ei laskua näy. Mutta kulu sekin.

Saapumisia ja lukemisia vaklataan toki muiden linkkien ja upotuksien avulla, jokta taasen osalla suodatellaan.

Perheen sisällä jos tilailee e-laskuja yhteiselle tilille niin molemmat näkee, mutta toki sit jos pitää vaikka holhota isovanhempia tai vastaavaa niin menee hankalemmaksi.
Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.

Osalla varmaan ihan sama vaikka itseltä lähtis toiminta kyky muutamaksi kuukaudeksi, liittymät ja palvelut suljettaisiin. ja läheiset sitten aspaan selittää että ville ei nyt pääse antaa lupia.
 
Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.

Osalla varmaan ihan sama vaikka itseltä lähtis toiminta kyky muutamaksi kuukaudeksi, liittymät ja palvelut suljettaisiin. ja läheiset sitten aspaan selittää että ville ei nyt pääse antaa lupia.
Tuo aspaan soittelu ei taida auttaa jos on joku muu kuin liittymän omistaja. Jos on oikeasti tarve rahaliikenteen osalta holhota jotain tai varautua tällaiseen niin se kannattaa tehdä ihan virallisesti jotta ei tule yllätyksiä, esim halutessaan tilin käyttö oikeuksia voi antaa myös muille henkilöille jotta voivat hoitaa tarvittaessa rahaliikennettä. Toki harkintaan kannattaa todellakin käyttää ettei anna väärille henkilöille.
 
Tuo aspaan soittelu ei taida auttaa jos on joku muu kuin liittymän omistaja.
Totta, todennäköisesti menee hyvin hankalaksi, ja voi johtaa siihen palvelut suljetaan.
Jos on oikeasti tarve rahaliikenteen osalta holhota jotain tai varautua tällaiseen niin se kannattaa tehdä ihan virallisesti jotta ei tule yllätyksiä, esim halutessaan tilin käyttö oikeuksia voi antaa myös muille henkilöille jotta voivat hoitaa tarvittaessa rahaliikennettä. Toki harkintaan kannattaa todellakin käyttää ettei anna väärille henkilöille.
No voi, mutta kuten sanoit niin tilinkäyttöoikeusien jakaminen sen takia että joku toinen voi katsoa laskut on jo aika vaativa juttu. Voi sitä toki maalailla ajatusta että pankkeja on paljon voi keräillä jotain laskuja tiettyyn pankkiin no. Ei sähköpostilasku mikään taivas ole, mutta kuitenkin aika simppeli ja toimiva (jos mailitili sellaisesta palvelusta mikä huolii ne mailit).

Vielä saa monesta paikkaa maililla, osalla ainoa vaihtoehto, jossain maksullinen, jossain suhteellisen kallis, ja viesti on sellainen että moni pudottaa koko vaihtoehdon pois.
 
Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.

Osalla varmaan ihan sama vaikka itseltä lähtis toiminta kyky muutamaksi kuukaudeksi, liittymät ja palvelut suljettaisiin. ja läheiset sitten aspaan selittää että ville ei nyt pääse antaa lupia.

Eikös toi onnistu sitten pelkästään paperilaskulla? Meinaan ainakaan omalla kohdalla kukaan tuskin kävisi lukemassa mun sähköpostia vaikka tekisin mitkä järjestelyt valmiiksi.

Katsoin, että Oma Elisassa pystyy antamaan kännykkäliittymien hallintaan valtuutuksia muille, kysyy vaan säpö ja hetu. Mutta kiinteään kaistaan tai Viihteeseen ei.
 
Eikös toi onnistu sitten pelkästään paperilaskulla? Meinaan ainakaan omalla kohdalla kukaan tuskin kävisi lukemassa mun sähköpostia vaikka tekisin mitkä järjestelyt valmiiksi.
Osassa paperilasku voi olla ihantoimiva, laskutusosoitteen voi usein valita erikseen, ja jos ne on mahdollista osoittaa tarpeeseen sopivaan paikkaan mihin on fyysinen pääsy. ja joillekkin siitä on muutakin etua. Mutta ei se sähköpostilaskutuksen etuja korvaa.

Jos laskut ohjaa henkilökohtaiseen sähköpostiin, niin ei sinne muilla ole pääsyä, eikä ole syytä muita päästääkkään. Henkilökohtaiseen tulevissa on se etu että niitä voi edelleen lähettää/ohjata yhdelle tai useammalle. Ja sähköpostilaskut voi ohjata vapaammin ilman maantieteellisiä rajoituksia. perheen, läheisten, muun yhteisön kanssa laatikkoon missä voi puljata niitä oikeuksia, ilman että tarvii muilta osin jakaa liikaa. Ja jos varautuu yllättävään esteeseen, niin hoituu samanlailla kuin muut kriittiset kirjautumiset järjestelmiin, kevyellä byrokratialla.

Edelleen sähköpostilasku ei ole mikään paras mitä voi kuvitella, vaan se on, tai oli sellainen yleinen mitä laajasti tuettiin ja hyvin kohtuu hintainen, se miksä tästä meuhkaan on se että se on murenemassa, tässä hinnoittelu ja pikkuhiljaa osa laskuttajista on siitä luopumassa. Mistä seuraa että joutuu käyttämään eri kanavia vastaanottamiseen.
 
Osassa paperilasku voi olla ihantoimiva, laskutusosoitteen voi usein valita erikseen, ja jos ne on mahdollista osoittaa tarpeeseen sopivaan paikkaan mihin on fyysinen pääsy. ja joillekkin siitä on muutakin etua. Mutta ei se sähköpostilaskutuksen etuja korvaa.

Jos laskut ohjaa henkilökohtaiseen sähköpostiin, niin ei sinne muilla ole pääsyä, eikä ole syytä muita päästääkkään. Henkilökohtaiseen tulevissa on se etu että niitä voi edelleen lähettää/ohjata yhdelle tai useammalle. Ja sähköpostilaskut voi ohjata vapaammin ilman maantieteellisiä rajoituksia. perheen, läheisten, muun yhteisön kanssa laatikkoon missä voi puljata niitä oikeuksia, ilman että tarvii muilta osin jakaa liikaa. Ja jos varautuu yllättävään esteeseen, niin hoituu samanlailla kuin muut kriittiset kirjautumiset järjestelmiin, kevyellä byrokratialla.

Edelleen sähköpostilasku ei ole mikään paras mitä voi kuvitella, vaan se on, tai oli sellainen yleinen mitä laajasti tuettiin ja hyvin kohtuu hintainen, se miksä tästä meuhkaan on se että se on murenemassa, tässä hinnoittelu ja pikkuhiljaa osa laskuttajista on siitä luopumassa. Mistä seuraa että joutuu käyttämään eri kanavia vastaanottamiseen.

Melkein suosittelisin että jos hoitaa laskuja muiden puolesta niin e-lasku automaattisella maksatuksella tai sitten jos haluaa välttämättä käsin rassata laskuja niin hakee ne sitten operaattorin portaalista.
 
Ainakin Osuuspankista e-laskut saa kyllä PDF:nä ulos ja annettua kenen vaan maksettavaksi.
 
Melkein suosittelisin että jos hoitaa laskuja muiden puolesta niin e-lasku automaattisella maksatuksella tai sitten jos haluaa välttämättä käsin rassata laskuja niin hakee ne sitten operaattorin portaalista.
Voihan sitä operaattoria pyytää lähettämään laskut suoraan sinne missä / mistä ne maksetaan. Ei niiden ole mikään pakko liittymän haltijalle tulla. Toimii kaikilla laskutustavoilla, myös e-laskuissa.
 
Ainakin Osuuspankista e-laskut saa kyllä PDF:nä ulos ja annettua kenen vaan maksettavaksi.
Tuo kuotenkin edellyttää sitä pankkiin kirjautumista.

Tosin se pdf on yleensä laskuttajan toimittama, joskus siellä pankissa se tuloste on 5-7 sivua pitkä jossa tietoja on rippteltu sinne-tänne. Tai ainakin vielä jonin aika sitten oli kun firman e-laskuja tulosti kirjanpitoon.
 
Ainakin Osuuspankista e-laskut saa kyllä PDF:nä ulos ja annettua kenen vaan maksettavaksi
Lisäksi joissakin laskuissa, kuten Elisalla, on virtuaaliviivakoodi (muutama kymmenen numeroa pitkä rimpsu), missä ei ole mitään viitenumeroa arkaluontoisempaa tietoa, helppo välittää vaikka tekstiviestinä
 
Melkein suosittelisin että jos hoitaa laskuja muiden puolesta niin e-lasku automaattisella maksatuksella tai sitten jos haluaa välttämättä käsin rassata laskuja niin hakee ne sitten operaattorin portaalista.
Ehkä tässä nyt kaivataan ideoita jotka samantasoisia tai mielummin helpompaa vaihtoehtoa kuin vanha sähköpostilaskutus. ja toivottavaa olisi että olisi myös toivoa pitkästä elinkaaresta.

E-lasku sopii joihinkintilanteisiin erinomaisesti, myyjän portaalit on toki myös lisäarvo, itsepaveluna voi tarkistella tilanteita. ja jollekkin hyvä yhdistelmä voi olla SMS/e-mail muistutus ja myyjän portaali.

sähköpostilaskutuksen juju jos on siinä että sen laskun saa yksinkertaisesti tulee osoitteeseen mihin haluaa, se on ollut laajasti tuettu (prosessit kunnossa), eli jossain vaiheessa saa isolla prosentilla laskut sähköpostiin ja edulisin kustannuksin, saatto olla jopa se halvin vaihtoehto.

Vastaanottopäässä sai sitten käsitellä miten haluaa.

Mainitsit operaattorilaskut, niin jos muuta laskut saat kuten haluat ja sitten Elisan laskut pitäisi katsoa sen portaalista, niin ei se ainakaan helposta, ja jos tässä nyt laajemmin käsitellään, niin muiltakin ne on katoamassa ja ne portaali kirjautumiset on vuosien aikana eläneet, ja jotenkin pitäisi pystyä ne oikeudet niihin jakaa. Jos haluan elisalta yhden liittymän että sen voi katsoa ja maksaa joku, jotkut muut, mutta eivät voi katsoa muita laskuja, samalla haluan itse nähdä myös sen. Menee vaikeeksi, ja vaikka onnistuisi, niin se olisi vasta yksi selätys.
 
Kyllä nykyään viedään tuhkatkin pesästä. Pankista (POP) alkoi tulemaan aikanaan pieniä, muutaman kymmenen sentin maksuja vähän väliä saatteella "palvelumaksu". Soitin aspaan ja tiedustelin mikä mahtaa olla meno ja totesivat että "sulla on nuo sähköpostiviestit käytössä" johon vastasin että jätän maksamatta mikäli ne eivät poistu sillä en suostu maksamaan sähköpostiviestistä, joka kuitenkin tulee jostain automaattitoiminnosta. Ja kun kyseessä ei ollut edes sähköpostilaskut vaan viestit joissa ilmoitettiin että olet saanut uuden e-laskun verkkopankkiin.... Pienen rakentavan keskustelun jälkeen sain mitätöityä olemassa olevat palvelumaksut ja aspan laittamaan asetukset kuntoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 301
Viestejä
4 534 334
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom