Elisa veloittaa sähköpostilaskusta 99snt. Onko tämä uusi standardi?

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 344
Onko ryöstöllä rajaa kun pitää maksaa että saa maksaa laskun? Miten voisi saada ilmaisen laskun ettei 12 euroa vuodessa pidä maksaa turhasta?
 
... Miten voisi saada ilmaisen laskun ettei 12 euroa vuodessa pidä maksaa turhasta?

Elisan lähettämästä sähköpostista löytyy vastaus tähän sun kysymykseen:

"Vaihtoehtona sähköpostilaskulle suosittelemme tietoturvallisia ja maksuttomia laskun toimitustapoja, joista voit valita sinulle sopivimman. Uutena toimitustapana laskun voi jatkossa vastaanottaa OmaElisaan tai OmaElisa-sovellukseen ja tiedon uudesta laskusta saa kätevästi tekstiviestillä.

  • OmaElisa-laskuun vaihdat OmaElisassa, elisa.fi/toimitustavan-vaihto
    Saat tekstiviestin, kun lasku on nähtävissä ja maksettavissa OmaElisassa.
  • Tekstiviestilaskuun vaihdat OmaElisassa, elisa.fi/toimitustavan-vaihto
    Saat tekstiviestistä kaikki maksamisessa tarvittavat tiedot.
  • E-laskun vaihdat käyttöösi verkkopankissasi.
    Näet verkkopankista laskusi ja maksat sen parilla klikkauksella.



Laskun toimitustavan vaihtoon saat tarvittaessa apua osoitteesta elisa.fi/laskun-toimitus"
 
Aika ikävä päänavaus Elisalta. Ensin laitettiin sähköposti maksulliseksi, myöhemmin hinta tuplattiin ja nyt sähköpostiin tulevat laskut maksullisiksi. Onneksi aina voi vaihtaa operaattoria, jos ei ole määräaikaista sopparia. Nähtäväksi jää, alkavatko muut firmat seuraamaan perässä. Joskus oli puhetta, että pankkeihin tulisi miinuskorko, eli asiakkaat joutuisvat maksamaan rahoitaan säilytysmaksua. Kukaan ei kuitenkaan uskaltanut olla ensimmäinen asiakaskadon pelossa.

Vielä toistaiseksi Elisalta saa laskun ilmaiseksi OmaElisa -sivujen kautta tai tekstiviestinä. Itse olen käyttänyt suoraveloitusta, josta ei ainakaan vielä peritä kuluja.
 
Kappas tuostakin nykyään ryöstetään euro. On tämä kyllä nykypäivänä naurettavaa. Paperilaskusta perittävän maksun ymmärrän, sähköisesti tulevasta sitten taas en.
 
Kappas tuostakin nykyään ryöstetään euro. On tämä kyllä nykypäivänä naurettavaa. Paperilaskusta perittävän maksun ymmärrän, sähköisesti tulevasta sitten taas en.

Paperilasku maksaa noilla muistaakseni liki vitosen.
Siihen nähden sähkostilaskunkantajien palkkio ei ole paljon mitään:cigar:
 
Elisahan tekee ihan mukavan "tilin" sähköpostilaskutuksella. Esim. 100000 lähtee, niin 1.2miljoonaa euroa.

Mistä sä sataantuhanteen päädyit? Vanhukset haluaa laskunsa paperisena ja nuoret verkkopankkiin, mulla on sellainen olo että kovinkaan montaa sähköpostilaskua ei kuukaudessa lähde.
 
Ensin laitettiin sähköposti maksulliseksi, myöhemmin hinta tuplattiin ja nyt sähköpostiin tulevat laskut maksullisiksi.

Se nyt näyttää aika selvältä, että sähköpostia ollaan vihdoinkin ajamassa alas. Korvautuuko se sitten paremmilla vai huonommilla palveluilla on asia aivan erikseen. Yhtenä tulokkaana on mm. Kivra.

Mutta varmaan jokainen myöntää, että sähköpostin käyttö on merkittävästi vähentynyt viimeisen 10 vuoden aikana. Se on samalla tiellä kirjepostin kanssa.

Tiedä sitten mikä lanka tälle olisi sopivampi keskustelupaikka. Tämän ei suoranaisesti liity Elisaan, mutta kunhan vain osoitin trendin jota olen pitkään seurannut. Telia:n sähköposti on myös muuttumassa juuri maksulliseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Sillä perinteisellä sähköpostilla on vain ne tietyt ongelmat jotka varmaan tässä laskutusjutussakin on vaikuttaneet. Esim se että mitään varmistusta sille että sähköposti on oikeasti mennyt perille ei ole sekä natiivin, mutkattomasti toimivan ja yleisen salauksen puute. Myöskin roskaposti ja huijaukset on ongelma.
 
mitään varmistusta sille että sähköposti on oikeasti mennyt perille ei ole

On, erittäin hyvä ja vanha hyväksi todettu menetelmä. - PORKKANA - Kun olet lukenut ja ymmärtänyt tämän viestin vastaa sanalla, joka ei kulunut tämän viestin asiasisältöön. Toimii myös erilaisten lisenssien, sopimusten ja ToS:n kanssa. Kun vahvistat että olet lukenut ehdot, saat 15 sekuntia aikaa kertoa kolme sanaa jotka ei kuulunut joukkoon. Jos et siihen pysty, olet liian tyhmä ja kykenemätön käyttämään tätä palvelua. Hyvää päivänjatkoa.
 
On, erittäin hyvä ja vanha hyväksi todettu menetelmä. - PORKKANA - Kun olet lukenut ja ymmärtänyt tämän viestin vastaa sanalla, joka ei kulunut tämän viestin asiasisältöön. Toimii myös erilaisten lisenssien, sopimusten ja ToS:n kanssa. Kun vahvistat että olet lukenut ehdot, saat 15 sekuntia aikaa kertoa kolme sanaa jotka ei kuulunut joukkoon. Jos et siihen pysty, olet liian tyhmä ja kykenemätön käyttämään tätä palvelua. Hyvää päivänjatkoa.
Vastakos se paskamyrsky tuosta nousisi.


Eikä tuo poista silti sitä ongelmaa, että asiakas voi sanoa ettei ole laskua koskaan saanut. Millä todistat että on?
 
On, erittäin hyvä ja vanha hyväksi todettu menetelmä. - PORKKANA - Kun olet lukenut ja ymmärtänyt tämän viestin vastaa sanalla, joka ei kulunut tämän viestin asiasisältöön. Toimii myös erilaisten lisenssien, sopimusten ja ToS:n kanssa. Kun vahvistat että olet lukenut ehdot, saat 15 sekuntia aikaa kertoa kolme sanaa jotka ei kuulunut joukkoon. Jos et siihen pysty, olet liian tyhmä ja kykenemätön käyttämään tätä palvelua. Hyvää päivänjatkoa.
Ei toimi suurella yleisöllä millään.
 
Onko ryöstöllä rajaa kun pitää maksaa että saa maksaa laskun? Miten voisi saada ilmaisen laskun ettei 12 euroa vuodessa pidä maksaa turhasta?
Laskutusliittymällä on laskutuslisä :-(

Kirjelaskuista kun aloittivat laskuttaa oli myös kitinää. Kuluttajamyynnissä ohjenuora on se että kokonaishinta kerrotaan, sen voi sitten eritellä mistä myyjän mielestä muodostuu.
Maksutapaetujenkin tarjoaminen on ihan ok.

Aloituksesta ei nyt selvinnyt mitä vaihtoehtoja (millä hintaa) on, joten kommenttini voi olla vähän kärkäs. (Elisan sivuilta ei heti osunut silmään mitä ilmoitettuun hintaan laskutuksen osalta kuuluu). Eli oletetaan että siellä nyt on kaikille toimivia hintaankuuluvia vaihtoehtoa.
 
Paperilaskusta Korkein oikeus on asiaa käsitellyt. Päätöksessä paperilaskusta voidaan periä maksu koska siitä tulee yritykselle kuluja.
Markkinaoikeushan kielsi Elisa tuossa keississä laskuttamasta paperilaskua jonka KO sitten kumosi.
Saisikohan tuon sähköpostilaskun maksullisuuden vietyä kuluttajaasianmiehen kautta oikeuteen.

Vaihtoehto olisi kyllä tarjota laskutusetua jos laskulähtetään tavalla X paperi tai sähköposti laskun sijaan.
 
Paperilaskusta Korkein oikeus on asiaa käsitellyt. Päätöksessä paperilaskusta voidaan periä maksu koska siitä tulee yritykselle kuluja.
Markkinaoikeushan kielsi Elisa tuossa keississä laskuttamasta paperilaskua jonka KO sitten kumosi.
Saisikohan tuon sähköpostilaskun maksullisuuden vietyä kuluttajaasianmiehen kautta oikeuteen.

Ihan samalla tavallahan siitä sähköpostilaskusta kertyy yritykselle kuluja vrt muut laskutustavat.

Vaihtoehto olisi kyllä tarjota laskutusetua jos laskulähtetään tavalla X paperi tai sähköposti laskun sijaan.

Tämänhän voisi tehdä niin että liittymien hintaa nostettaisiin eurolla ja e-laskusta saisi 0,99e alennusta. Olisiko sitten parempi mieli?
 
Paperilaskusta Korkein oikeus on asiaa käsitellyt. Päätöksessä paperilaskusta voidaan periä maksu koska siitä tulee yritykselle kuluja.
Markkinaoikeushan kielsi Elisa tuossa keississä laskuttamasta paperilaskua jonka KO sitten kumosi.
Saisikohan tuon sähköpostilaskun maksullisuuden vietyä kuluttajaasianmiehen kautta oikeuteen.

Vaihtoehto olisi kyllä tarjota laskutusetua jos laskulähtetään tavalla X paperi tai sähköposti laskun sijaan.
Vaikka tämä laskutus nyt kuuluukin kaikkiin tuotteisiin, niin...
Nykyään kun nettiä tarvii arkielämän asioiden hoitamiseen, pitäisi se olla samojen sääntöjen alla kuin sähkölaskutuksen.
Joo voi asiat hoitaa ilmankin nettiä, mutta työssä käyvälle ihmiselle virastoissa ravaaminen parhaillaan satojen kilometrien päässä on hankalaa.
 
Ihan samalla tavallahan siitä sähköpostilaskusta kertyy yritykselle kuluja vrt muut laskutustavat.



Tämänhän voisi tehdä niin että liittymien hintaa nostettaisiin eurolla ja e-laskusta saisi 0,99e alennusta. Olisiko sitten parempi mieli?
Laskuttamisesta syntyy myyjälle kuluja.
Suomessa markkinoinnissa pitää ilmoittaa kokonais hinta. Edelleen mm moni pääslippuja markkinoiva käyttää hintoja joilla ei edes ole mahdollista tuotetta hankkia.

Maksutapa alennusta saa antaa, sitäkäytetään vähittäismyynnissä laajasti. Laskutustavastakin voi antaa alennusta.

Tele/internet palvelut ovat kansalisilla enemmän tai vähemmän välttämättömiä. minkä takia operaattorien vapautta valita asiakkaat on rajoitettu.

E-lasku, sähköpostilasku on kustannus laskuttajalle, se kumpi on edullisempi ja kuinkapaljon edullisempi riippuu toimijasta. Se miksi laskutetaan lisää jostain palvelusta, niin siinä on kyse siitä että siitä voidaan laskuttaa, on asiakkaita jotka ovat siitä valmiita maksamaan. Joskus myyjä haluaa jostain tuotteesta eroon, mutta ei suorilta lopettaa, eli myyjä nostaa pikkuhiljaa tuotteen hintaan, kunnes kysyntä loppuu.

Jos säädökset sallisi niin operaattorit käyttäisi isossa osaa laskutusliittymiä laskutuslisää.
 
Kirjoitin ensin vähän sarkastista kiitos tästä jakamisesta. Kunnes tajusin että tuossa myös käänteinen viesti ja vähän provoava keskustelun avaus.

Ihan oikeasti en keksi yhtäkään syytä miksi käyttäisin maksullista ja hankalaa sähköpostilaskua vs. ilmainen e-lasku, joka menee suoraan pankkiin.
 
Ihan oikeasti en keksi yhtäkään syytä miksi käyttäisin maksullista ja hankalaa sähköpostilaskua vs. ilmainen e-lasku, joka menee suoraan pankkiin.
Sori, en lopulta ymmärttänyt että se oli noin henkilökohtainen viesti.

Kommentoin yleisemmin, Jos e-lasku ei ole mahdollinen, niin moni haluaa sähköpostiin laskun.

Ylimääräisät tuskin haluavat siitä maksaa.

Tämä lisämaksullisuus otsikon aloituksessa kismittää, tai oikeasti laajemminkin, no ei ehkä kaikkia, ehkä osa heistä ei käytä.
 
Alkaa olla ihan periaatteen takia siinä ja kintaalla, että elisan asiakkuus on osaltani ohi. Ensin lopettivat s-bonusten antamisen kaikista muista liittymistä paitsi 5G:stä. Sitten päivittelivät yhden 4G-purkin etänä niin solmuun, että katkoi nettiä 5min välein. Nyt vielä aletaan periä sähköpostin vastaanottamisesta maksua, niin alkaa lojaalius loppua, vaikka esim. heidän mobiilinettinsä toimii täällä loistavasti.
 
Alkaa olla ihan periaatteen takia siinä ja kintaalla, että elisan asiakkuus on osaltani ohi. Ensin lopettivat s-bonusten antamisen kaikista muista liittymistä paitsi 5G:stä. Sitten päivittelivät yhden 4G-purkin etänä niin solmuun, että katkoi nettiä 5min välein. Nyt vielä aletaan periä sähköpostin vastaanottamisesta maksua, niin alkaa lojaalius loppua, vaikka esim. heidän mobiilinettinsä toimii täällä loistavasti.

Kerro nyt vielä miksi et käytä e-laskua?
 
Helpottaahan se kusettaan laskutuksessa mitä useampi asiakas laittaa laskunsa suoraveloitukseen.
Elisalla ei kuitenkaan nykyään ole mikään oletus, että laskutettava summa perustuisi sopimuksessa sovittuun summaan.
 
Helpottaahan se kusettaan laskutuksessa mitä useampi asiakas laittaa laskunsa suoraveloitukseen.
Elisalla ei kuitenkaan nykyään ole mikään oletus, että laskutettava summa perustuisi sopimuksessa sovittuun summaan.
Ei sitä oo pakko laittaa suoraveloitukseen. Kyllä minä aina yhdellä napilla verkkopankissa avaan sen e-laskun näkyviin ja tarkistan laskun tiedot ennen maksamista, tarvii mitään erillisiä laskuja sähköpostiin tuota varten. Tuohan vie jopa enempi aikaa, alkaa sähköpostista kaivelee laskuja ja tarkistamaan ennen maksamista.

Ymmärrän kyllä, että jotkut haluaa pitää kiinni niistä vanhoista tavoista, mutta joskus vaan joutuu antamaan periksi, taikka sitten kärsii jossain muodossa (esim. ylimääräinen maksu) ja jatkaa tekemistä vanhaan tyyliin...
 
Ymmärrän kyllä, että jotkut haluaa pitää kiinni niistä vanhoista tavoista, mutta joskus vaan joutuu antamaan periksi, taikka sitten kärsii jossain muodossa (esim. ylimääräinen maksu) ja jatkaa tekemistä vanhaan tyyliin...
Itekin osuuspankin kanssa aluksi mapitin paperitiliotteet, olematon vaiva ja oli säilössä.
Halusivat eroon paperisesta tiliotteesta niin veloittivat siitä ensin euron tjsp, annoin tulla vaan.
Sitten ne muuttivat pakosta verkkotiliotteeksi, jota ei pystynyt verkkopankissa etukäteen peruuttamaan vaan piti antaa mennä siihen ja sitten manuaalisesti vaihtaa takas paperiseen tiliotteeseen.
Vuosi vuodelta nostivat paperitiliotteen hintaa, joten lopulta tämänkin änkyrän sietokyky petti ja oli siirryttävä verkkotiliotteen käyttäjäksi.
OP Win!

Edit: Keppi vaan on monesti porkkanaa tehokkaampi tapa :D
 
Viimeksi muokattu:
Itekin osuuspankin kanssa aluksi mapitin paperitiliotteet, olematon vaiva ja oli säilössä.
Halusivat eroon paperisesta tiliotteesta niin veloittivat siitä ensin euron tjsp, annoin tulla vaan.
Sitten ne muuttivat pakosta verkkotiliotteeksi, jota ei pystynyt verkkopankissa etukäteen peruuttamaan vaan piti antaa mennä siihen ja sitten manuaalisesti vaihtaa takas paperiseen tiliotteeseen.
Vuosi vuodelta nostivat paperitiliotteen hintaa, joten lopulta tämänkin änkyrän sietokyky petti ja oli siirryttävä verkkotiliotteen käyttäjäksi.
OP Win!

Edit: Keppi vaan on monesti porkkanaa tehokkaampi tapa :D

Luulisi, että tuon saa sieltä PDF-tiedostona pihalle? Voi sitten säilöä koneelle ja halutessa vielä tulostaa mappiin.
 
Saa toki. Aiemmin se vain oli helpompaa. Pointti oli tuo, että kepillä se OP:n haluama muutos meni läpi, muutoin jäärä ei olisi koskaan tapojansa muuttanut ;)
 
Minulla oli sähköpostilasku valittuna OmaElisassa, vaikka en muista koskaan nähneeni laskua sähköpostissa. Olen maksanut kirjautumalla OmaElisaan. Mihinkähän sähköpostiin ne niitä laskuja ovat lähettäneet? Elisalla lienee joku oma sähköpostikin, mutta kuka hemmetti nyt jotain operaattorin s-postia käyttää kun ainoa tapa välttyä kiskonnalta on vaihtaa ja kilpailuttaa operaattoreita säännöllisesti.
 
Helpottaahan se kusettaan laskutuksessa mitä useampi asiakas laittaa laskunsa suoraveloitukseen.
Elisalla ei kuitenkaan nykyään ole mikään oletus, että laskutettava summa perustuisi sopimuksessa sovittuun summaan.

e-lasku ei tarkoita suoraveloitusta. Suoraveloitus loppui v. 2014. Tilalle tuli suoramaksu ja e-lasku. Toki e-laskun voi myös laittaa automaattisesti menemään maksuun, jos haluaa. Siihen voi myös laittaa euromääräisen rajan, jonka alle jäävä lasku menee maksuun automaattisesti. Jos raja ylittyy laskussa niin sitten se pitää manuaalisesti erikseen hyväksyä. Itse en käytä automaattista maksatusta vaan tarkastan yleensä kyllä e-laskut ja hyväksyn ne vielä erikseen.
 
Minulla oli sähköpostilasku valittuna OmaElisassa, vaikka en muista koskaan nähneeni laskua sähköpostissa. Olen maksanut kirjautumalla OmaElisaan. Mihinkähän sähköpostiin ne niitä laskuja ovat lähettäneet? Elisalla lienee joku oma sähköpostikin, mutta kuka hemmetti nyt jotain operaattorin s-postia käyttää kun ainoa tapa välttyä kiskonnalta on vaihtaa ja kilpailuttaa operaattoreita säännöllisesti.
Kyllä se sähköposti on siellä asiakassivuilla selkeästi näkyvissä omissa tiedoissa.
 
Kyllä se sähköposti on siellä asiakassivuilla selkeästi näkyvissä omissa tiedoissa.
Sepä se, ihan oikea osoite näkyy profiilissa. Luulisi että viimeistään roskapostikansiosta löytyisi laskut. Yhtäkään en muista nähneeni. Estoja tai suodattimiakaan ei näy mailintarjoajan puolella asetuksissa. Omia asetuksiahan tietenkin epäilen, mutta annan nyt homman olla ja maksan kuten ennenkin. Muutin toki asetuksen ettei tule lisämaksua jatkossa.
 
Niin. Verkkopankin kirjanpito näkyy nykyään olevan maksullista ainakin nordeassa.
Ennen sieltä pystyin tilitiedoista katsomaan tilitapahtumat 5 vuoden ajalta, mutta yllättäen muutama päivä sitten yritin katsoa yhtä laskua joulukuulta 2019, niin sieltä ei enään nähnyt tapahtumia kuin heinäkuu 2021 asti.
Ehkä sen verkkotiliotteesta olisi nähnyt, mutta en edes katsonut sille hintaa, vaan otin mapin.
 
Niin. Verkkopankin kirjanpito näkyy nykyään olevan maksullista ainakin nordeassa.
Ennen sieltä pystyin tilitiedoista katsomaan tilitapahtumat 5 vuoden ajalta, mutta yllättäen muutama päivä sitten yritin katsoa yhtä laskua joulukuulta 2019, niin sieltä ei enään nähnyt tapahtumia kuin heinäkuu 2021 asti.
Ehkä sen verkkotiliotteesta olisi nähnyt, mutta en edes katsonut sille hintaa, vaan otin mapin.

Nordeasta löytyy tiliotteet 6 vuotta taaksepäin. Ei maksa mitään, parilla klikillä ne aukeaa sieltä. Testasin huvikseen avata vuoden 2017 tiliotteita. Sieltä ne voi ladata omalle koneelle myös, jos haluaa. En usko, että paperirumbaan kannattaa enää ikinä ryhtyä.
 
Viimeksi muokattu:
Nordeasta löytyy tiliotteet 6 vuotta taaksepäin. Ei maksa mitään, parilla klikillä ne aukeaa sieltä. Testasin huvikseen avata vuoden 2017 tiliotteita. Sieltä ne voi ladata omalle koneelle myös, jos haluaa. En usko, että paperirumbaan kannattaa enää ikinä ryhtyä.
Ok. Voihan se olla ilmainen, mutta en kyllä ymmärrä miksi siihen on pitänyt "Hinnasto" nappi laittaa ennen kun sitä pääsee avaamaan.
Takaisin aiheeseen.
Omaksi onneksi pääsen todennäköisesti tästä syövästä eroon vielä tämän vuoden aikana.
Vaikka maksamani ~900€/v poistuminen ei Elisan tilissä näy, niin toivottavasti mahdollisimman moni ymmärtää äänestää jaloillaan jos siihen mahdollisuus on.
 
Itselleni kokonaan Elisasta irtaantuminen ei tule oikein kysymykseen koska muita kiinteitä nettiyhteyksiä ei ole tarjolla eikä mobiiliyhteydet ainoana oikein kiinnosta. Sinänsä itseäni tuo sähköpostilaskun maksullisuus ei nappaa kun laskut on tulleet jo pitkän aikaa suoraan verkkopankkiin mutta muuten tuo rahastus kyllä alkaa vähän hitottamaan. Suunnilleen kaikki muutokset liittymätyyppeihin sun muihin itse tehtynä OmaElisassakin taitaa maksaa jo noin 8e/kpl joka alkaa itsepalvelusta olemaan mielestäni aika kohtuuton summa. Ei edes uskalla ajatella paljonko nuo muutokset maksaa jossain Elisan liikkeessä tehtynä.

Ei sen puoleen, eipä Elisalla oikein itselle sopivia (tai siis nykyistä parempia) kännykkäliittymiä olekaan, kaikki ovat kalliimpia tai vielä hitaammalla datalla kuin nykyinen, joten kännykkäliittymän osalta kyllä muutkin operaattorit alkavat pikkuhiljaa houkuttelemaan.
 
Joku totesi Hesarissa jokin aika sitten, että nykyaikana vallitsee pohjaton ahneus. Se näyttää ilmenevän monilla eri tavoilla.

Saunalahden liittymän mukana sai kauan sitten ilmaisen sähköpostitilin. Se muuttui syyskuussa 2020 maksulliseksi: 2,90 €/kk. Elisa puolusteli tilin muuttumista maksulliseksi vetoamalla siihen, että sopimusehtoja oli muutettu merkittävästi, joten sillä oli (omasta mielestään) ollut oikeus tehdä niin. Siinä taidettiin kasvattaa kotisivun kokoa tms., mutta en ollut ikinä käyttänyt sitä, ja sähköpostit siirtyivät omaan koneeseen heti, kun sähköpostiohjelma käynnistyi. Selvä sopimusrikkomushan se oli: kerran maksuttomaksi luvatun pitäisi pysyä aina maksuttomana.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt Elisalle, vaan ahneus vain kasvoi. Viime keväänä Elisa ilmoitti, että sähköpostin hinta nousee 4,90 €/kk. Perusteet olivat samat kuin kolme vuotta sitten. Kuten vanha kansa tiesikin, ahneelle käy aina huonosti. Minä haistatin vitut Elisalle ja irtisanoin tilin. Tämä ei ollut win-win-tilanne, vaan kyllä Elisa hävisi tässä ja minä voitin 34,80 euroa vuositasolla. Sähköpostiosoitteen muuttaminen monin paikkoihin aiheutti toki tietenkin hieman vaivaa, mutta mitään suurempia ongelmia siitä ei seurannut.

Elisa menetti ahneuttaan 34,8 euron vakaan vuositulon. Vaikka vastaavia tapauksia olikin useita, summa on tietenkin hyvin mitätön Elisan kokoisessa yrityksessä, mutta kuitenkin...
 
Saunalahden liittymän mukana sai kauan sitten ilmaisen sähköpostitilin. Se muuttui syyskuussa 2020 maksulliseksi: 2,90 €/kk. Elisa puolusteli tilin muuttumista maksulliseksi vetoamalla siihen, että sopimusehtoja oli muutettu merkittävästi, joten sillä oli (omasta mielestään) ollut oikeus tehdä niin. Siinä taidettiin kasvattaa kotisivun kokoa tms., mutta en ollut ikinä käyttänyt sitä, ja sähköpostit siirtyivät omaan koneeseen heti, kun sähköpostiohjelma käynnistyi. Selvä sopimusrikkomushan se oli: kerran maksuttomaksi luvatun pitäisi pysyä aina maksuttomana.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt Elisalle, vaan ahneus vain kasvoi. Viime keväänä Elisa ilmoitti, että sähköpostin hinta nousee 4,90 €/kk. Perusteet olivat samat kuin kolme vuotta sitten. Kuten vanha kansa tiesikin, ahneelle käy aina huonosti. Minä haistatin vitut Elisalle ja irtisanoin tilin. Tämä ei ollut win-win-tilanne, vaan kyllä Elisa hävisi tässä ja minä voitin 34,80 euroa vuositasolla. Sähköpostiosoitteen muuttaminen monin paikkoihin aiheutti toki tietenkin hieman vaivaa, mutta mitään suurempia ongelmia siitä ei seurannut.

Elisa menetti ahneuttaan 34,8 euron vakaan vuositulon. Vaikka vastaavia tapauksia olikin useita, summa on tietenkin hyvin mitätön Elisan kokoisessa yrityksessä, mutta kuitenkin...

Liittymien sähköpostitilit olivat aikoinaan tapa sitouttaa asiakas operaattoriin, ja oli varsin tehokas. Mutta se menitti merkityksen kun eräät jenkkijätit kaapasivat markkinan veloituksettomilla tileillä.

Sähköpostitilien hinta ei tainnut isosti nousta, mutta totta se että kylkiäistilien poistuttua liittymäasiakkaille hinta pomsahti. Hinnoittelu viittaa siihen että operaattori haluaa koko tuotteesta eroon, Teli teki asian lopulta paremmin, myi koko toiminnan ulkopuoliselle, tosin vasta pienen paineen jälkeen.

Se on ihan normaalia toimintaa että palvelut hinnoitellaan sen mukaan mitä markkinoilta saa, ja jos hinnoitellaan yli niin se viestii siitä että palvelu halutaan lopettaa.

. Selvä sopimusrikkomushan se oli: kerran maksuttomaksi luvatun pitäisi pysyä aina maksuttomana.
Saunalahden peruja konserniin on tullut palveluita jotka on luvattu kk maksuttomana hamaan tappiin, mutta ne mielestäni jo siivottu vuosia sitten pois.
En tiedä yksittäistä markkinointi sopimus kuviota, mutta yleisemmin niin hinta ja palvelumuutokset ihan mahdollisia, niissä on ilmoitusajat ja mahdollisuus asiakkaan irtisanoa. Jos jotain vanhoja soppareita joissa sellaiset lupaukset mitkä estää email palvelun erikseen hinnoittelun, niin sitten operaattorilla mahdollisuus hinnoitella se koko paketin kk maksuun, asiakkaalle kai ihan sama onko ne eritelty vai ei.
 
Tuo liittymien mukana tullut kotisivutila on kans sellainen muinaisjäänne jota varmaan vain todella harva on oikeasti vuosiin käyttänyt.
 
Elisa menetti ahneuttaan 34,8 euron vakaan vuositulon. Vaikka vastaavia tapauksia olikin useita, summa on tietenkin hyvin mitätön Elisan kokoisessa yrityksessä, mutta kuitenkin...
Sähköpostipalvelun tarjoaminen ei ole ilmaista hupia palveluntarjoajalle.
 
Elisa menetti ahneuttaan 34,8 euron vakaan vuositulon. Vaikka vastaavia tapauksia olikin useita, summa on tietenkin hyvin mitätön Elisan kokoisessa yrityksessä, mutta kuitenkin...

Todellisessa maailmassa Elisalla on muitakin asiakkaita kuin sinä.
 
Todellisessa maailmassa Elisalla on muitakin asiakkaita kuin sinä.
Tämä kuvastaa hyvin nykyisin vallalla olevaa ahneuden ilmapiiriä. Ennen vanhaan vanhoja ja pitkiä asiakassuhteita arvostettiin, eikä sillä niinkään ollut väliä, vaikka asiakas ei kovin tuottava ollutkaan. Nykyisin yritykset arvostavat vain sellaista asiakasta, jota pystyvät kunnolla kusettamaan.
 
Kyllä se asiakaskin on tullut aika hintatietoiseksi. Puhelinliittymää vaihdetaan kuin sukkia euron parin säästön takia.

Mutta tottahan se on että tuo sähköposti ja kotisivutila on pelkkä kuluerä ja varsinkin nykyisin tuo sähköpostipalvelimen ylläpito taitaa työlästä olla. Kuitenkin ne käyttöasteet on matalat ja varsinaista lisäarvoa tuo ei anna kuin vain pienelle porukalle. Monelle nuoremmalle se sähköposti = google. Kotisivuja (siis oikeita) tuskin pitää juuri kukaan enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 918
Viestejä
4 482 590
Jäsenet
74 032
Uusin jäsen
pimeäsaalistaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom