Ja ilmaiseksi Google vielä lukee postit, ja kertoo jos tulee jotain, mihin pitää reagoidaMonelle nuoremmalle se sähköposti = google.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ja ilmaiseksi Google vielä lukee postit, ja kertoo jos tulee jotain, mihin pitää reagoidaMonelle nuoremmalle se sähköposti = google.
Aika jolloin markkinat oli jaettu, yritykset pysty hinnoitteleen vapaasti, niin se synnytti tehottomuutta, ei tarvinnut olla tehokas, koska asiakkaat pysy ja maksoi. Yritys pysty tekemään tulosta, mutta maksajia oli asiakkaat. Toki asikkaat oli tyytyväisiä kun saivat kaikenlaista turhaan kaupanpäälle.Tämä kuvastaa hyvin nykyisin vallalla olevaa ahneuden ilmapiiriä. Ennen vanhaan vanhoja ja pitkiä asiakassuhteita arvostettiin, eikä sillä niinkään ollut väliä, vaikka asiakas ei kovin tuottava ollutkaan. Nykyisin yritykset arvostavat vain sellaista asiakasta, jota pystyvät kunnolla kusettamaan.
Toisaalta perus puhelinliittymän hinnatkin ovat nousseet ihan helvetisti.Kyllä se asiakaskin on tullut aika hintatietoiseksi. Puhelinliittymää vaihdetaan kuin sukkia euron parin säästön takia.
Kaiken hintahan on pitkällä aikavälillä noussut ja vanhaan hyvää aikaan verraten myös laskutus on muuttunut käyttöperusteisesta kuukausi perusteiseksi koska puheluiden ja tekstiviestien käyttö on jo vuosia ollut vähenevää.Toisaalta perus puhelinliittymän hinnatkin ovat nousseet ihan helvetisti.
Hommasin aikanaan saunalahdelta murtsikkaan liittymän, jonka kk maksu oli 0,66€. Nykyään vastaava hinnat alkaen liittymä näyttäisi maksavan 15,99€ kuukaudessa.
Joo, kaiken hinta tietysti nousee, inflaatioksihan sitä kutsutaan, mutta ihan ei ole inflaatio ollut tuolla liittymän perusnaksun tasolla.Kaiken hintahan on pitkällä aikavälillä noussut ja vanhaan hyvää aikaan verraten myös laskutus on muuttunut käyttöperusteisesta kuukausi perusteiseksi koska puheluiden ja tekstiviestien käyttö on jo vuosia ollut vähenevää.
Yksittäisiä euron, tai jopa ilmaisia liittymiä ei ole aikoihin saanut, joskus oli jopa liittymiä mistä "maksettiin" liittyy mm tulevaan liikenteeseen.Hommasin aikanaan saunalahdelta murtsikkaan liittymän, jonka kk maksu oli 0,66€. Nykyään vastaava hinnat alkaen liittymä näyttäisi maksavan 15,99€ kuukaudessa.
Oma lukunsa oli sp-laskun muuttaminen maksulliseksi. Ei tule mieleen toista yritystä, joka (ahneuttaan) tekisi samoin. Tuon keksinyt elisalainen on varmastikin saanut muhkean bonuksen...
Elisan talouslukuja kelpaa katsella. Harvan yrityksen liikevoittoprosentti on 23. Se ei ainakaan kerro siitä, että kilpailu olisi kovinkaan veristä...
Käytännössä ne e-laskut menisi pankkiin, joka ei kaikissa tilanteissa ole käypä vaihtoehto.En keksi oikein yhtäkään syytä ottaa laskua sähköpostilla kun e-laskukin on keksitty.
Käytännössä ne e-laskut menisi pankkiin, joka ei kaikissa tilanteissa ole käypä vaihtoehto.
Pankissa ?, mutta ei se nyt ollut se pointti, vaan se mihin se lasku tulee, niin sen näkeminen vaatii riittävän vahvat käyttöoikeudet sille "tilille" että voi niitä laskuja availla. Mailissa kuvio paljon kevyempää.No milläs ne laskut maksetaan, jos ei pankissa?
Jos on erikoistarpeita, niin varmaankin ollaan myös valmiita maksamaan niiden erikoistarpeiden täyttämisestä?Pankissa ?, mutta ei se nyt ollut se pointti, vaan se mihin se lasku tulee, niin sen näkeminen vaatii riittävän vahvat käyttöoikeudet sille "tilille" että voi niitä laskuja availla. Mailissa kuvio paljon kevyempää.
Isolla osalla toki kuvio on se että yksihenkilö makselee sieltä pankista mihin niitä e-laskuja tilannut, mihin on tunnukset ja sen tunnuksen takan olevilta tileiltä.
e-lasku toimii hyvin heillä joilla on ne pankkitunnarit minne sen haluaa ja mistä se maksetaan.Jos on erikoistarpeita, niin varmaankin ollaan myös valmiita maksamaan niiden erikoistarpeiden täyttämisestä?
Jos ei olla valmiita maksamaan, niin sitten varmaan ne tarpeet eivät ole kovin tärkeitä…
Sinänsä kyllä ymmärrän että kismittää, mutta e-lasku toimii kuitenkin todella hyvin.
Otsikkoon liittyen, eli sähköpostilaskuun liittyen Elisan asiakasportaali ja sovellus ei tarjoa sähköpostilaskun ominaisuuksia, eli se portaali vaatii tunnukset, toki pankkitunnuksiin verrattuna kevyempi, mutta ymmärtääkseni vähän haastavaa luoda tunnuksia/käyttöoikeuksia esim laskujavarten. Mutta ns tekstarilasku, missä tulee sms tieto ja nettisivuilta voi ladata laskun on osalle ihan hyvä systeemi. (No en nyt tarkistanut oliko Elisalla sellaita vaihtoehtoa)Elisan tapauksessa laskun näkee myös asiakasportaalissa ja sovelluksessa, josta sen voi ladata tai/ja maksaa
Teknisesti e-laskun ei tarvi mihinkään pankkiin mennä, mutta kuluttajien kannalta tarjonta taitaa olla aika ohkaista , sähköpostilaskun korvaajaksi pitäisi lisäksi olla myös pitkäjännitteistä ja kohtuu hintaista. Nykyiset GDPR vaatimuksetkin tuovat omat hidasteensa.Sähköpostilinkki laskuun olisi vielä ok. Siis jos sen laskun saisi ladattua suoraan linkistä ilman tunnistautumista. Silloin se lähettäjä pystyisi varmistumaan laskun perillemenosta, joka on ollut yksi peruste hyöjeksiä sähköpostilaskua.
Tosin etanapostiin verrattuna tuo sähköposti on paljon luotettavampi.
näissä yleisestä kanavista tulevat viestit ovat myös kalastelijoiden ja muiden huijareiden sovellus listalla, kirjelaskuista lähtien.Sähköpostilinkki laskuun olisi vielä ok. Siis jos sen laskun saisi ladattua suoraan linkistä ilman tunnistautumista.
Jos tuossa kommentoit sitä että lasku ladantaan jollain URLilla ilman tunnistautumista, niin ei se URL, vaan se lasku todennäköisesti sisältää henkilötietoja ainakin asiakas tietojen osalta, riippuen riveistä niin enemmänkin.Jos se laskun nouto-osoiteen loppuosa on esim 128 satunnaismerkkiä, niin siinähän on henkilötiedot käytännössä turvattu tehokkaammin kuin normaalissa käyttäjänimi-salasana kirjautumisessa.
Juu, nimen ja osoitteen nyt ainakin, mutta sen laskun lataaminen edellytäisi tuon 128 satunnaismerkin arvaamista. Helpompi on arvata esim oma elisa tunnari ja salasana.Jos tuossa kommentoit sitä että lasku ladantaan jollain URLilla ilman tunnistautumista, niin ei se URL, vaan se lasku todennäköisesti sisältää henkilötietoja ainakin asiakas tietojen osalta, riippuen riveistä niin enemmänkin.
No ei, mutta ei ole toisaalta etanapostikaan.Jos sähköpostin linkki ei vaadi mitään tunnistautumista yms niin minusta siitä on tietoturva kaukana. Normaali sähköposti ei ole mitenkään päin tietoturvallinen viestintätapa.
Nykyään on kyllä yhteisöjä jotka lähettää suojattavan sisällön "turva" linkillä, vähän miettinyt että mitä lisäsuojaa sillä saa, jos sähköposti vuotaa, niin vuotaa se linkkikin. Mutta saa sillä jotain lisää, sisältö ei loju missä sattuu, ja jää jotain logia mistä ladattu, toisin kuin email liitteestä. Mutta on lisäkustannus ja voi toki juristiostolla vaatia pähkimistä.Juu, nimen ja osoitteen nyt ainakin, mutta sen laskun lataaminen edellytäisi tuon 128 satunnaismerkin arvaamista. Helpompi on arvata esim oma elisa tunnari ja salasana.
Sähköspostin on romuttanut eri tahojen ärhäkät suodattimet, ja aina ei tule virhe virheraporttia ja osasta tulee ihan liikaa. Asiakkaalla on jonkinverran velvollisuuksia huudella perään, jos ei laskua näy. Mutta kulu sekin.Toisaalta jos se lasku voidaan toimittaa sähköpostin liitetiedostona, mutta ei haluta koska laskun perillemenosta ei saada tietoa, niin ei tuo linkki siihen verrattuna yhtään sen heikompaa turvallisuutta edusta.
Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.Perheen sisällä jos tilailee e-laskuja yhteiselle tilille niin molemmat näkee, mutta toki sit jos pitää vaikka holhota isovanhempia tai vastaavaa niin menee hankalemmaksi.
Tuo aspaan soittelu ei taida auttaa jos on joku muu kuin liittymän omistaja. Jos on oikeasti tarve rahaliikenteen osalta holhota jotain tai varautua tällaiseen niin se kannattaa tehdä ihan virallisesti jotta ei tule yllätyksiä, esim halutessaan tilin käyttö oikeuksia voi antaa myös muille henkilöille jotta voivat hoitaa tarvittaessa rahaliikennettä. Toki harkintaan kannattaa todellakin käyttää ettei anna väärille henkilöille.Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.
Osalla varmaan ihan sama vaikka itseltä lähtis toiminta kyky muutamaksi kuukaudeksi, liittymät ja palvelut suljettaisiin. ja läheiset sitten aspaan selittää että ville ei nyt pääse antaa lupia.
Totta, todennäköisesti menee hyvin hankalaksi, ja voi johtaa siihen palvelut suljetaan.Tuo aspaan soittelu ei taida auttaa jos on joku muu kuin liittymän omistaja.
No voi, mutta kuten sanoit niin tilinkäyttöoikeusien jakaminen sen takia että joku toinen voi katsoa laskut on jo aika vaativa juttu. Voi sitä toki maalailla ajatusta että pankkeja on paljon voi keräillä jotain laskuja tiettyyn pankkiin no. Ei sähköpostilasku mikään taivas ole, mutta kuitenkin aika simppeli ja toimiva (jos mailitili sellaisesta palvelusta mikä huolii ne mailit).Jos on oikeasti tarve rahaliikenteen osalta holhota jotain tai varautua tällaiseen niin se kannattaa tehdä ihan virallisesti jotta ei tule yllätyksiä, esim halutessaan tilin käyttö oikeuksia voi antaa myös muille henkilöille jotta voivat hoitaa tarvittaessa rahaliikennettä. Toki harkintaan kannattaa todellakin käyttää ettei anna väärille henkilöille.
Joillain on yhteisiä tilejä, läheisten kanssa vähemmän, ja siten on kaikenlaista muuta missä tarve,tai varautuminen tarpeeseen ja niiden lisäksi muistaa ettei operaattori palvelut ole aina henkilökohtaiseen käyttöön.
Osalla varmaan ihan sama vaikka itseltä lähtis toiminta kyky muutamaksi kuukaudeksi, liittymät ja palvelut suljettaisiin. ja läheiset sitten aspaan selittää että ville ei nyt pääse antaa lupia.
Osassa paperilasku voi olla ihantoimiva, laskutusosoitteen voi usein valita erikseen, ja jos ne on mahdollista osoittaa tarpeeseen sopivaan paikkaan mihin on fyysinen pääsy. ja joillekkin siitä on muutakin etua. Mutta ei se sähköpostilaskutuksen etuja korvaa.Eikös toi onnistu sitten pelkästään paperilaskulla? Meinaan ainakaan omalla kohdalla kukaan tuskin kävisi lukemassa mun sähköpostia vaikka tekisin mitkä järjestelyt valmiiksi.
Osassa paperilasku voi olla ihantoimiva, laskutusosoitteen voi usein valita erikseen, ja jos ne on mahdollista osoittaa tarpeeseen sopivaan paikkaan mihin on fyysinen pääsy. ja joillekkin siitä on muutakin etua. Mutta ei se sähköpostilaskutuksen etuja korvaa.
Jos laskut ohjaa henkilökohtaiseen sähköpostiin, niin ei sinne muilla ole pääsyä, eikä ole syytä muita päästääkkään. Henkilökohtaiseen tulevissa on se etu että niitä voi edelleen lähettää/ohjata yhdelle tai useammalle. Ja sähköpostilaskut voi ohjata vapaammin ilman maantieteellisiä rajoituksia. perheen, läheisten, muun yhteisön kanssa laatikkoon missä voi puljata niitä oikeuksia, ilman että tarvii muilta osin jakaa liikaa. Ja jos varautuu yllättävään esteeseen, niin hoituu samanlailla kuin muut kriittiset kirjautumiset järjestelmiin, kevyellä byrokratialla.
Edelleen sähköpostilasku ei ole mikään paras mitä voi kuvitella, vaan se on, tai oli sellainen yleinen mitä laajasti tuettiin ja hyvin kohtuu hintainen, se miksä tästä meuhkaan on se että se on murenemassa, tässä hinnoittelu ja pikkuhiljaa osa laskuttajista on siitä luopumassa. Mistä seuraa että joutuu käyttämään eri kanavia vastaanottamiseen.
Voihan sitä operaattoria pyytää lähettämään laskut suoraan sinne missä / mistä ne maksetaan. Ei niiden ole mikään pakko liittymän haltijalle tulla. Toimii kaikilla laskutustavoilla, myös e-laskuissa.Melkein suosittelisin että jos hoitaa laskuja muiden puolesta niin e-lasku automaattisella maksatuksella tai sitten jos haluaa välttämättä käsin rassata laskuja niin hakee ne sitten operaattorin portaalista.
Tuo kuotenkin edellyttää sitä pankkiin kirjautumista.Ainakin Osuuspankista e-laskut saa kyllä PDF:nä ulos ja annettua kenen vaan maksettavaksi.
Lisäksi joissakin laskuissa, kuten Elisalla, on virtuaaliviivakoodi (muutama kymmenen numeroa pitkä rimpsu), missä ei ole mitään viitenumeroa arkaluontoisempaa tietoa, helppo välittää vaikka tekstiviestinäAinakin Osuuspankista e-laskut saa kyllä PDF:nä ulos ja annettua kenen vaan maksettavaksi
Ehkä tässä nyt kaivataan ideoita jotka samantasoisia tai mielummin helpompaa vaihtoehtoa kuin vanha sähköpostilaskutus. ja toivottavaa olisi että olisi myös toivoa pitkästä elinkaaresta.Melkein suosittelisin että jos hoitaa laskuja muiden puolesta niin e-lasku automaattisella maksatuksella tai sitten jos haluaa välttämättä käsin rassata laskuja niin hakee ne sitten operaattorin portaalista.