Elisa kaapelilaajakaista - upstream modulation vaihtelu / packet loss

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Toukokuun alusta asti riisannut ongelma, jossa kaapelimodeemin up stream modulaatio saattaa pomppia QAM64 -> QAM32 -> QPSK ja kun tätä tapahtuu, siittä aiheutuu latency piikkejä / packet lossia. Yhteys ennen toukokuuta toiminut täydellisesti useamman kuukauden.

Elisalle avattu vikailmoitusta jo 4 kertaa, jokaisessa ollut "yleistä ongelmaa", kohinaa upstreamin taajuuksilla ja sitten kuitattu korjatuksi, mutta lopputulos ei muutu mihinkään. Viimeksi eilen (30.5) soitin elisalle, kun vika oli aktiivinen eli pudottanut modulaatiota sanottiin vaan "heille näyttää toimivan täydellisesti". Hauskinta tässä on se, että kun tarjosin modeemin logeista infoa, niin ei kuulemma tarvinnut ja pitäisi vaihtaa ensimmäiseksi modeemi.

Olen testannut useampaa antennijohtoa, ilman splitteriä, splitterin kanssa. Asunnossa vain yksi antennirasia ja siinnä tällä hetkellä kiinni 1.5m antennijohto -> coax - f-liitin adapteri -> modeemi.

Logeissa tulee aina tämä virhe, kun upstreamin modulaatio vaihtuu: Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out
Eri foorumeja selatessa tuo viittaisi lähes poikkeuksetta johonkin muuhun kuin modeemiin. Miten tässä kannattaisi edetä? Alkaa hermot olla koetuksella.

1717144836424.png 1717144861604.png
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
216
Minulla oli kaikenlaista ongelmaa alkuvuodesta kaapelinetin kanssa edellisessä asunnossani, kävivät vaihtamassa sen antennipistokkeen mikä on seinässä ja siihen loppuivat ongelmat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Minulla oli kaikenlaista ongelmaa alkuvuodesta kaapelinetin kanssa edellisessä asunnossani, kävivät vaihtamassa sen antennipistokkeen mikä on seinässä ja siihen loppuivat ongelmat.
Tänään tai viimeistään maanantaina pitäisi tulla käymään tsekkaamassa. Johdot, adapterit ja 2 modeemia läpikäyneenä en voi enempää tehdä asialle ja siltikin pelotellaan 99e laskulla jos vika löytyykin omista vermeistä. Siittä ärsyttävä ongelma, että vika ei ole jatkuva vaan pitkin päivää satunnaisesti ilmestyvä, joten etänä mitattuna näyttää normaalilta heille. Tosin nyt tajusin kysyä miten vertautui oman asunnon power level muihin ja oli n. 3db korkeampi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Menee maanantaille, kuulemma rasiaa katsotaan ekana. Toivottavasti korjaantuu sillä, päivittelen tilannetta tuolloin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
1717839439260.png


Yön aikana upstreamiin ilmestynyt n. 4-5 dBmV lisää. N. 1.5kk sitten oli splitteriä, adapteria yms, niin oli arvot luokkaa 46-47 ja nyt suoraan antennirasiasta tulee tommosta lukemaa.
 

Liitteet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Nyt kävi voimatelin ukko mittaamassa antennirasian ja totesi hyväksi, mutta mentiin sitten käymään taloyhtiön vahvistimelta säätämässä ja ainakin saatiin arvot kuntoon. Toivottavasti oli "lopullinen" korjaus.
1718018765158.png

1718018779125.png
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Ei tainnut olla lopullinen ratkaisu, usean päivän oli upstreamin powerlevelit luokkaa 45.5-46.5, mutta nyt kun olin poissa kotoa 3pv ja tarkistin arvot uudestaan, niin arvot on kiivennyt takaisin 50~.
Eikö tuo vihjaile tuon vahvistimen olevan viallinen jos antennirasian todettiin olevan hyvä?
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Vastaavia ongelmia on itsellä ollut elisan kaapelin kanssa noin vuoden välein viimeiset neljä vuotta. Aina sama vänkääminen aspan kanssa, kuinka kaikki näkyy heille hyvin ja vika varmaankin taloyhtiön verkossa jne. Asentajat ravaa pari kertaa toteamassa ettei mitään vikaa talon kaapeloinnissa ja sitten viimein uskovat, että vika on elisan jakamossa kadun varressa. Käyvät siellä säätämässä/vaihtamassa jotain ja ongelma korjaantuu. Tätä samaa on ollut koko se aika mitä asunut nykyisessä asunnossa vähintään kerran vuodessa.
Vinkkinä sen verran, että tulosta noita keräämiäsi modeemin arvoja ja näytä sille asentajalle, joka tulee käymään. Ns. Normitilanne ja vikatilanne erikseen. Sitä kautta ne menee ainakin sellaisen nähtäväksi joka niistä jotain ymmärtää. Aspaan on turha kertoa yhtään mitään. Joskus heidän pyynnöstä lähetin keräämäni logit ja hyvät selvitykset viasta, jotta ”asiantuntija voi palata asiaan” niiden pohjalta. Tää ”asiantuntija” kun sitten seuraavana päivänä soitti kertoi, että hänen lähtötiedot tähän ongelmaan on teksti ”netti ei toimi” ja mitään muuta dataa ei ollut käytettävissä.

edit: mulla tosin ongelmia on ollut myös down kanavissa. Yleensä alkanut vai signaalit huonontua ja sen takia korruptoituu paketteja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Vastaavia ongelmia on itsellä ollut elisan kaapelin kanssa noin vuoden välein viimeiset neljä vuotta. Aina sama vänkääminen aspan kanssa, kuinka kaikki näkyy heille hyvin ja vika varmaankin taloyhtiön verkossa jne. Asentajat ravaa pari kertaa toteamassa ettei mitään vikaa talon kaapeloinnissa ja sitten viimein uskovat, että vika on elisan jakamossa kadun varressa. Käyvät siellä säätämässä/vaihtamassa jotain ja ongelma korjaantuu. Tätä samaa on ollut koko se aika mitä asunut nykyisessä asunnossa vähintään kerran vuodessa.
Vinkkinä sen verran, että tulosta noita keräämiäsi modeemin arvoja ja näytä sille asentajalle, joka tulee käymään. Ns. Normitilanne ja vikatilanne erikseen. Sitä kautta ne menee ainakin sellaisen nähtäväksi joka niistä jotain ymmärtää. Aspaan on turha kertoa yhtään mitään. Joskus heidän pyynnöstä lähetin keräämäni logit ja hyvät selvitykset viasta, jotta ”asiantuntija voi palata asiaan” niiden pohjalta. Tää ”asiantuntija” kun sitten seuraavana päivänä soitti kertoi, että hänen lähtötiedot tähän ongelmaan on teksti ”netti ei toimi” ja mitään muuta dataa ei ollut käytettävissä.
Joo, tossa kadun varressa ihan talon vieressä on joku mööpeli ja tuo huoltomies siittä jotain mainitsikin kun jäätiin rupattelemaan. Mutta tuo väliaikainen fiksi ainakin aluksi korjasi juurikin nuo upstreamin power levelit, mutta nyt tuntuu kuin olisi asetus nollaantunut tai sitten muuten vain huonontunut (käytännössä siis paino rappukäytävän kaapin sisällä olevasta mötikästä + tai -:sta).
Sanoi muistaakseni tuo huoltomies, että ilmoittele jos ongelmat jatkuu tms, en oo varma tarkoittiko uudelleen tiketin avaamista vai suoraan hänelle soittamista, kun numerokin olisi kyllä tallella.

Noita modeemin logeja mulla löytyykin työpöydältä ja niitä näytin, mutta tuntui sen verran vanhalta herrasmieheltä huoltomies, ettei välttämättä ihan täysin niitä ymmärtänyt, mutta arvojen perusteella sanoi kyllä olevan vikaa jossain (joka siis korjaantui muutamaksi päiväksi ja taas jatkuu)

Jätin huomiselle elisalle soittopyynnön ja taidan mainita tuosta kadunvarren mööpelistä, että huoltomieskin siittä jotain puhui.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Päivitystä:

Toinen antennisetä kävi tuumimassa, käytiin vahvistimella uudestaan säätämässä ja totesti että jostain tulee n. 5db~ vaimennusta liikaa vahvistimen ja modeemin välissä. Vaihtoi sitten antennirasian ja upstreamin arvot parani likimain tuon verran kun matkalla asuntoon mainitsi, eli kirjoitushetkellä 44.8-45.5, ennen rasian vaihtoa oli vielä n. 49.

Oli myös siittä hyvä ukko, että sanoi soittavansa huomenna takaisin, sekä saa soittaa vielä torstaina hänelle jos vielä menee huonompaan suuntaan. Vielä en juhli, mutta erittäin lupaavalta vaikuttaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Edelleen arvot näyttää hyvältä, mutta satunnaisesti tulee tämmöstä:

Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3

1718789205404.png


Tämä näkyy käytännössä siten, että pelatessa tulee nykäisyjä. Yleensä jättänyt pingaamaan 10000 kertaa ja tuon aikana tulee noin 20-30 request timed out virhettä.
Käytännössä siis saattaa pelatessa tulla tunnin sisään useampi nykäisy ja toisinaan ei ollenkaan. Täytyy seuraa tilannetta, että pysyykö sentään arvot kohdillaan ja miten tuo nykiminen muuttuu.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Vastaavaa virheilmoa tuli tosiaan itselle silloin kun vika oli elisan jakamossa kadulla. Muistaakseni myös signaalit seilailivat silloin miten sattuu. Asentaja sääti taloyhtiön vahvistinta, joka hetkeksi paransi tilannetta, seuraava asentaja laittoi modeemin perään vaimentimen ja lopulta sitten vika löytyi jälleen sieltä elisan jakamosta. Tän jälkeen vahvistin piti tietty taas säätää uudestaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Vastaavaa virheilmoa tuli tosiaan itselle silloin kun vika oli elisan jakamossa kadulla. Muistaakseni myös signaalit seilailivat silloin miten sattuu. Asentaja sääti taloyhtiön vahvistinta, joka hetkeksi paransi tilannetta, seuraava asentaja laittoi modeemin perään vaimentimen ja lopulta sitten vika löytyi jälleen sieltä elisan jakamosta. Tän jälkeen vahvistin piti tietty taas säätää uudestaan.
Täytyy seurata tilannetta. Jos tuo häiritsevän paljon ilmenee, niin täytyy vielä availla tikettiä. En usko, että voi olla vika muualla koska kämpässä on rasiaa myöden kaikki vaihdettu ja vahvistin todettu toimivaksi.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Täytyy seurata tilannetta. Jos tuo häiritsevän paljon ilmenee, niin täytyy vielä availla tikettiä. En usko, että voi olla vika muualla koska kämpässä on rasiaa myöden kaikki vaihdettu ja vahvistin todettu toimivaksi.
Sen takia tuo kannattaa ilmottaa pikapuoliin samalle tiketille tai muuten seuraavalla kerralla on taas sama ralli kunnes suostuvat tutkimaan omaa laitteistoaan :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 119
Sen takia tuo kannattaa ilmottaa pikapuoliin samalle tiketille tai muuten seuraavalla kerralla on taas sama ralli kunnes suostuvat tutkimaan omaa laitteistoaan :D
Tikettejä on kyllä mennyt monta, mutta ne on käytännössä aina jatkunut edellisestä. Nyt on käytännössä jäljellä vain elisan vastuulla olevat laitteet.
Tsekkaan jatkuvasti modeemin linja-arvoja ja pingailen pitkin päivää 8.8.8.8, päivittelen mikäli tulee muutoksia suuntaan tai toiseen.

Arvot näyttää tältä tällä hetkellä:
1718806561389.png
1718806587165.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 009
Viestejä
4 275 215
Jäsenet
71 588
Uusin jäsen
Aamos H

Hinta.fi

Ylös Bottom