Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olen tähän mennessä tykännyt jokaisesta DLC:n bossista, jotain puolet kai löytänyt. Tyypillisesti heti alussa aina se sama tuskainen "ei helvetti, tämä on ihan paskaa" ja sitten pari kierrosta "ei hitto, tämähän on hauskaa", ne taistelumekanismit ja vihujen aukot löytyy kyllä jokaista vastaan. Aivan mahtavaa ollut, tuntuu että nyt on meleeukkonakin (soolona) pärjännyt joka tilanteessa. Huippua on kyllä tämän pelitalon bossisuunnittelu. Kyllä tulee suru puseroon kun tämä ohi, kun tietää että seuraavaa peliä saa odottaa vuositolkulla.
Pelin ”pikana pelaaminen” ei ole tarinoiden kryptisyyden takana vaan se, että ne on tehty lähes mahdottimiksi tehdä ilman nettiluntteja. Ekalla pelikerralla sain Rannin questlinen tehtyä ja sekin aivan käsittömällä tuurilla (joskus siitä tänne kirjoitellut) ja nyt kun DLC rupes puuduttamaan otin NG+ peruspeliin luntit käyttöön - lunttien kanssakin aikamoista säätämistä, NPC ilmestyy mihin sattuu ja kameleontin kyvyillä naamioituu taustaan ja jos väärässä järjestyksessä etenet niin n+1 questia kaatuu siihen (sama kaiketi DLC, mun mielestä tarina jäi kesken joidenkin osalla vaan eipä niitä mistään löydy, varmaan katkennu questline).Monesti olen nähnyt että tarinoiden kryptisyyttä on arvosteltu, mutta kun syventyy tekemään sivutehtäviä lankoja punoutuu paljon yhteen ja monien hahmojen kohtalot liittyy toisiinsa ja saa vastauksia. Ei tässä tarjottimella senkään jälkeen kaikkea voi päätellä mutta paljon selviää asioita. Pelin pikana läpi pelaavat menettävät paljon.
Parastahan tässä sivutehtäviä metsästäessä on se että itsekin kasvaa vahvemmaksi, hienoja aseita ja tavaraa saa koko ajan kokeiltavaksi eikä matkat siten tunnu ikinä turhilta. Legendaarinen peli, ei voi muuta todeta, siitä kiitos Hidetaka Miyazakille.
Sekään ei riitä - sun pitää osata puhua tietyn X NPC kanssa oikeaan aikaan ja jos satut puhumaan NPC Y,Z tai muun kanssa jossain välissä niin homma kaatuu questeista D-G. Ei tästä voi kun keskisormea näyttää pelisuunnittelulle, todellisuudessa ihan perseestä vaikkei peruspelaamista pilaakkaan.Pääpelissäkin pitäisi varmaan käytännössä aina juosta koko kartta läpi kun on yhdessä paikassa jutellut jonkun kanssa.
Todellakin, kun toista kertaa pelasin pääpelin läpi, questien läpikäymiseen kyllä jouduin nettiä käyttämään. Osa juonikuvioitahan oli piiloseinien takana ynm ei kauhean loogista tai pääteltävissä. Mutta tämä on aina kuulunut näiden pelien ohjaajan tyyliin, itse siihen tottunut mutta uudet pelaajat voi olla ihmeissään![]()
Onhan tämä laajuudeltaan ihan eri tasoa muiden Fromin pelien kanssa niin ”ongelma” kertaantuu potenssiin n+1. Vastahan Fromi taisi mainita Elden Ringin olleen laajudeltaan maksimi ja jatkossa tiedossa pienempiä pelejä. Tottuminen = lunttaaminen - mulla DS3 lukuun ottammatta kaikki Fromin Soulsit pelattuna ja niissäkin NG+ piti luntata muttei todellakaan tässä mittakaavassa.Todellakin, kun toista kertaa pelasin pääpelin läpi, questien läpikäymiseen kyllä jouduin nettiä käyttämään. Osa juonikuvioitahan oli piiloseinien takana ynm ei kauhean loogista tai pääteltävissä. Mutta tämä on aina kuulunut näiden pelien ohjaajan tyyliin, itse siihen tottunut mutta uudet pelaajat voi olla ihmeissään![]()
Kyllä vain, esimerkkinä Witcher 3 on kirjoissani myös yksi maailman parhaista peleistä, ja questit mahtavia ja helppo seurata. Fromsoftan niukat, kryptiset ja usein piilotetut niukat tarinat taas sopii sen unenomaiseen fantasiamaailmaan, haluankin olla tuossa maailmassa ihmeissäni ja huuli pyöreänä, en edes juurikaan välitä ettei lankoja saa yhdisteltyä (läheskään) aina. Kyse on täysin erilaisesta tavasta, toisaalta se kannustaa tutkimaan joka kivenolon koska kädestä pitäminen puuttuu. Elden Ring ja Witcher 3, kumpikin kirjoissani upeinta pelaamista, omilla tavoillaan.Nämä ei minuakaan haittaa. Se on jotenkin niin hyvällä tavalla leimallista Fromia. Jotain tehtäviä saanut tehtyä kokonaan tai osittain. Jotain vihjeitä tai suuntia sitten myöhemmin poiminut striimeistä ja jos jokin tehtävä sisältää erityisen kiinnostavaa niin ohjeita sitten. En ole tainnut vieläkään Eldenissä edes kaikkea tehdä.
Muuten löydän kyllä kritisoitavaa, vaikka fanipoika kyllä olenkin.
Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.Kyllä vain, esimerkkinä Witcher 3 on kirjoissani myös yksi maailman parhaista peleistä, ja questit mahtavia ja helppo seurata. Fromsoftan niukat, kryptiset ja usein piilotetut niukat tarinat taas sopii sen unenomaiseen fantasiamaailmaan, haluankin olla tuossa maailmassa ihmeissäni ja huuli pyöreänä, en edes juurikaan välitä ettei lankoja saa yhdisteltyä (läheskään) aina. Kyse on täysin erilaisesta tavasta, toisaalta se kannustaa tutkimaan joka kivenolon koska kädestä pitäminen puuttuu. Elden Ring ja Witcher 3, kumpikin kirjoissani upeinta pelaamista, omilla tavoillaan.
Muistankohan väärin mutta eikö Elden Ringin alkupään versiosta puuttunut löydetyt Npc-merkit mapista kokonaan?Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.
Mun mielestä ne löydetyt NPC:t on alusta asti näkyny kartalla, mutta pelasin julkaisussa vain satunnaisesti niin saatan muistaa väärin.Muistankohan väärin mutta eikö Elden Ringin alkupään versiosta puuttunut löydetyt Npc-merkit mapista kokonaan?
Miyazaki tuli sentään paljon vastaan, se ettei niitä ole ollenkaan olisi vielä ihan oma tasonsa, heh![]()
Kieltämättä, näin jälkikäteen ajateltuna, olisi ollut mielekkäämpää lähteä tämmöiseen isoon lisäriin ”nollista”. Tarinallisesti jotain tapahtuisi siirtyessä varjojen maailmaan ja hahmon kunto romahtaisi vaikka lvl100 menettäen varusteensa kunnes lisärin loppu puolella tarina veisi Roundtableen ja hahmo saisi voimansa ja varusteensa takaisin voidakseen kohdata kovimmat haasteet.Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
Juu välillä tuli vähän itsekin ihmeteltyä että miksi jostain paikaista ei löytynyt mitään. Ja välillä tuli joku Smithing Stone 1.Alkuperäinen peli oli 5/5, mutta en voi antaa tälle lisärille kun 4/5 tai pahimmillaan jopa 3/5. Teoriassa kaikki on hyvin ja tämä jatkaa samaa laatua mitä pääpeli, mutta kaksi asiaa mulla häiritsi kokoajan.
Pääsyy on jatkuva pettyminen. "Hhmm, minnehän menisin seuraavaksi? Tuolla on selvästi jotain käydäämpä tutkimassa... Eihän siellä ollut mitään! Taaskaan!" Melkeinpä kaikki tutkimusmatkailu aiheutti pettymyksen, ja lopulta motivaatio oli niin alhaalla, että juoksentelin vain hevosella vihujen ohi ja menin suoraan sinne missä epäilin olevan jotain. Tuota ei tapahtunut ollenkaan pääpelissä ja tappelin jokaisen vihun kanssa, nautin hitaasta etenemisestä ja tutkin joka paikan! Nyt samaa nautintoa ei tullut. Tuo tylsyys iski jo ekalla alueella ja ihmettelen miksei vaikka NPC:tä ollut ripoteltu paremmin!? Kyllä porukka käy tutkimassa ja se ois hyvinki voinu muuttaa tämän koko arvostelun luonteen. Nyt tuo ikävä tunne jatkui läpi pelin.
No mutta mitä FromSoft voisi edes tarjota tappiin 170lvl viritetylle hahmolle? Lisärin uniikki tasojen nousu Scadutree fracmenteilla menetti merkityksensä, koska niiden tehoa ei nähnyt visuaalisesti pelissä. Okei, kyllä ne näkyi inventaariossa erivärisenä tekstinä, mutta sen ois pitäny näkyä itse pelissä HP-palkissa ja erivärisinä damage numeroina aina kun lyö tai ottaa osumaa.
Muistan miettineeni jossain välissä kun olin taas kolunnut jonkun turhan paikan, että Witcher 3:ssa loppupeli oli tehty erittäin hyvin. Kun hahmo oli tapissa ja minunlaiseni suorituspelaaja alkaisi kyllästyä, nousi tehtävien juoni niin kiinnostavaksi että tuli ahmittua niitä tarinatehtäviä innokkaammin mitä hahmon kehityksen takia! Shadow of the Erdtreessä oli näin jälkeenpäin katsottuna yritystä tuohon suuntaan, mutta! Eihän sitä juonta kykene seuraamaan kuin se 1% joka pitää jossain Excelissä kirjaa eri käsitteistä sun muista!! No nyt on onneksi youtubessa taas kymmeniä tunteja dokumentteja katsottavana, sillä uutta, täydentävää ja yllättävää lorea on todella paljon! Ei kannata odotella Vaatividyan videoita, youtubesta löytyy tunteja tiukkaa settiä. Tämä "Truth of Marika" on hyvä katsoa kun perusvideot tapahtumista on jo nähty ja ymmärtää mitä on tapahtunut.
No nyt jätetään valittaminen, koska oli sielä paljon niitä positiivisia juttuja. Karttaa ja korkeuseroja käytettiin hyvin hyväksi, mutta sen tajusin vasta myöhemmin. Liian monesti jäin tutkimaan paikkoja kun oletin pääseväni jonnekin näkyvään paikkaan, mutta sinne pääsikin vain kartan toiselta puolelta kymmeniä tunteja myöhemmin. Sitä pettymyksen määrää turhan tutkimisen jälkeen... Pomot oli agressiivisia ja hyviä, mutta epävarmana pelaajana käytin aina mimiciä ja sehän meikän iso miekka STR ukolla oli aivan ylivoimainen. Koetin välissä tehdä lähitaistelijaa joka on erittäin vahva yhtä vastaan, mutta se kilpistyi heti kun vastaan tuli 3 rivivihua, joita jokaista olisi pitänyt lyödä yhtä aikaa. Takaisin colossal swordiin... Tutulla varustuksella peliä oli erittäin hauska ja sujuva pelata, siksi 4/5. Pomoihin kuolin tietysti monesti, mutta lopulta scadutree fragmenttien ja mimicin kanssa kaikki kaatui ilman jumeja, vaikka näyttivätkin aluksi vaikeilta. Pääpomo on vielä kukistamatta silti... Houkuttelisi kyllä pelata koko peli sillä uudella aseettomalla tyylillä ja siihen sopivalla dragon taioilla... Oi voi, kyllä tämä peli osaa nämä hommat!
Varmaan jäi vaikka mitä tärkeää sanomatta minkä takia valituksesta huolimatta mietin tämän 4/5.
EDIT: Niin se toinen iso virhe mistä puhuin alussa: Iso virhe että tämän pystyi (ja oli tarkoitettu) pelaamaan sillä tappiin viritetyllä tutulla hahmolla. Olisi ollut paljon hauskempaa aloittaa joku uusi lvl100 hahmo jota olisi pitänyt kehittää, eikä suojia tai aseita olisi ollut kahtasataa jo valmiiksi. Silloin mikään tutkiminen ei olisi mennyt hukkaan kuten nyt.
EDIT2: Musiikit oli pääpeliä selvästi huonompia, PAITSI pomomusiikit on aivan mahtavia. Ihan Dark Souls 3 tasoa, jonka voi liittää mihin tahansa ja se tekee siitä massiivisen!
Molemmissa on mielestäni puolensa. Witcherissä taas itsellä meni homma siihen että seurasi jossain vaiheessa nollat taulussa vaan niitä rasteja mihin piti juosta ettei sekään mitään hohdokasta aina ollut. Ja niitä oli taas niin jumalattoman paljon. Joku välimallin ratkaisu olisi varmaan paras.
Kyllä nämä quest login lisäksi jonku markerin tarttee - lunttien kanssakin monesti kiroilin missä NPC on ja usein saatoin seistä ihan vieressä tai jopa päällä kun ei ne taustasta erotu. Mitään logiikkaa näissä ei ole ja monesti vaatii pelin resetoinnin nuotiolla. Tai toisen resetoinnin. Kenties kolmannen ja sen jälkeen lunttien avulla ehkä NPC löytyy paikasta A-C. Tai sitten ei löydy kun olit jo tehnyt asian A-Ö.Kun olisi edes se helvetin quest logi, mistä näkyisi mitä on jutellut kenenkin kanssa ja mitä ne haluaa. Ei tarvisi mitään markkereita olla.
Nyt puolen vuoden jälkeen sain pakolla jatkettua kun maksettu monta euroa pelistä. Joku 8h väkipakolla ja sitten aukeniTarjouksessa kun oli niin ostin tämän pelin:
Tähän mennessä pääsin sen tutoriaali-luolan läpi. Ja sitten oli metsä täynnä puolisokeita sotilaita ja tieten löysin luolan... ja lopulta tajusin tajusin etttä "Level"-tulee vasta myöhemmin :x
Ihan hauska peli. Mutta isosti itseä häiritsee että juuri viimeksi tuli vedettyä God of War-Ragnarök jossa mentiin kovalla tempolla, mutta tässä selvästikin pitää malttaa,
No tulihan se lisäri jo sitten ostettua vaikka piti siirtää syksyyn.
Olihan se aika vmäinen se vika bossi mitään spoilaamatta, journey 3 taitaa olla menossa ja levuakin oli 451, nyt on 456 ja tuli tossa hienosäädettyä gearia/buildia niin on aika jees light rollilla vedellä loput optionaaliset mestat. On todettava et kyl niiden löytämiseen tarvii tubea jotta löytää kaiken ylimääräsen, on kyl välil niin epäloogisia juttuja toisaalta tämä on itselle myös eka souls like ja on kyl mahtava peli nyt kun jo vähän tietää miten buildata=vigor first muut ei niin tärkeitä vähän sama kun diablo 2 sorkulle pelkkää vitaa muuten paitsi et saa gearin päälle.
Tosiaan täytyy pelata altilla lvl 170 jolla on pelattu vasta eka journey läpi, itseasiassa mainillakin tuli pelattua vasta tänä keväänä peli läpi ja enhän mä siitä muistanut mitään ku se oli jäänyt rennalan jälkeen tauolle vuonna 2022. Jouduin kanssa tauon jälkeen tubea vilkuilemaan et mitähän mä oon tehnyt tähän mennessä ja mitä seuraavaks, tästä syystä se quest logi olisi kiva ku ei muista kelle selittänyt/mitä tehnyt. Mutta kuten sanottua loistava peli +400h jo mittarissa.
Tässä nykyinen maini...
Joo tosiaan farmasin levuja mainille ja gearia jotta sillä saa sitten kokeiltua aina ennen ku alottaa uuden charrun et millastahan sitä ois kiva seuraavalla charrulla pelata.
Edit: Miksiköhän joka paikassa netissä lukee ettei pääse shadow realmille jos on jo kipannut elden beastin, pääsin mä ainakin altilla.
et käytä lisäbuffina flame grant me strenghtiä vaikka stackkaa golden wowin kanssa?
- Useimmat main bossit oli DLC:n paskinta antia. Ne vain toisti samaa kaavaa: jättikokoinen örvelö joka käy pelaajan kimppuun kuin vesikauhuinen rakki.
Samat fiilikset, että hieman pettymys kyllä ollut tämä DLC. Vaikka jotkin alueet ovat todella hienoja niin itse maailma tuntuu olevan todella tyhjä paikoitellen ja älyttömän sokkeloinen vrt emopeli. Niin ja lisättynä siihen, että jotkin alueet ovat vielä älyttömän laajoja täynnä ei mitään niin... Vähän samaa "ongelmaa" mitä päämaailman lumialueella oli.Tämä DLC ollut kyllä itselle todella puuduttava, ei edes mitenkään todella hankala tai muuta. Varmaankin eniten tässä nakertaa tuo maailma ylipäätänsä; aivan liian sokkeloinen kartta, tutkimisesta tuntuu ettei ole kunnolla hyötyä ja on pitkän aikaan tullutkin painettua vain Torrentilla täysillä eteen päin ohittaen suurimman osan vihuista. Syystä tai toisesta myös maailma tuntuu liian irralliselta pääpeliin nähden.
Näistä syistä johtuen varmaankin jää kesken kun ei vain yksinkertaisesti ole mielenkiintoa tutkia paikkoja ja paneutua loreen.
Itsekin olen nyt sen viimeisen bossin ovella, mutta ajattelin vielä hieman tutkia maailmaa varmistaakseni etten ole jättänyt sivubosseja ynm jonnekin. Pelannut kun olen ilman vinkkien vilkuilua. Mahtava peli tämä on ollut, yksi parhaista koskaan mitä pelannut. Mutta ei aivan täydellinen, eli osin samaa kritisoisin kuin sinäkin. Bosseissa on hieman sivutoistoa, etenkin mitä löytää "vaeltelemasta" mainbossien ulkopuolelta, ja etenkin alue, missä kasvaa niitä valtavia sormia, oli hämmästyttävän tyhjä. Ihan kuin aika olisi loppunut kesken tms. Sillä alueella oli toki yksi Item, mutta kokonaisuutena tuo tuntui hukkaan heitetyltä mestalta. Ainoa kerta kun DLC:ssä oli hieman pettynyt olo. Mulle tuli dejavu-fiilis ensimmäisen Dark Soulsin laavamaailmaan, mikä oli keskeneräisen tuntuinen ja autio. Ja joku dokkari kertoikin että Fromsoftware oli ajankäytön kanssa tiukoilla tuossa kohtaa jo. Mutta toisaalta siellä on sentään loppubossi edes (tosin kritisoitu sellainen).Samat fiilikset, että hieman pettymys kyllä ollut tämä DLC. Vaikka jotkin alueet ovat todella hienoja niin itse maailma tuntuu olevan todella tyhjä paikoitellen ja älyttömän sokkeloinen vrt emopeli. Niin ja lisättynä siihen, että jotkin alueet ovat vielä älyttömän laajoja täynnä ei mitään niin... Vähän samaa "ongelmaa" mitä päämaailman lumialueella oli.
Tuli siinä "sormipaikassa" pyörittyä ainakin tunti ettien paikan jujua, mutta luovutin ajatellen näitä nähneeni aikaisemminkin ja tosiaan tuo laavamaailma tuli itselläkin mieleen. Pitää jossain vaiheessa luntata joskos sieltä jotain löytyisi mikä jäänyt huomaamatta.Bosseissa on hieman sivutoistoa, etenkin mitä löytää "vaeltelemasta" mainbossien ulkopuolelta, ja etenkin alue, missä kasvaa niitä valtavia sormia, oli hämmästyttävän tyhjä. Ihan kuin aika olisi loppunut kesken tms. Sillä alueella oli toki yksi Item, mutta kokonaisuutena tuo tuntui hukkaan heitetyltä mestalta. Ainoa kerta kun DLC:ssä oli hieman pettynyt olo. Mulle tuli dejavu-fiilis ensimmäisen Dark Soulsin laavamaailmaan, mikä oli keskeneräisen tuntuinen ja autio. Ja joku dokkari kertoikin että Fromsoftware oli ajankäytön kanssa tiukoilla tuossa kohtaa jo. Mutta toisaalta siellä on sentään loppubossi edes (tosin kritisoitu sellainen).
![]()
The Convergence
The Convergence mod is an exhaustive overhaul of Elden Ring with dozens of new weapons, hundreds of new spells, extensively revamped areas and maps, new enemies, bosses and much more.www.nexusmods.com
Tuli aloitettua tuo, kun sen voi nyt pelata viimeisimmän Elden Ring -version kanssa. Voi, että mitä aloitushahmoja. Meni hetki miettiä, että millä menen. Starcaller oli valinta sitten. Kolme tuntia pelannut ja on kyllä maistunut. Yhden uuden bossin löysin ja oli kyllä aika siisti. Hivenen vielä siinä vaiheessa liian haastava enkä jaksanut jäädä takomaan ties miten kauan sitä. Myöhemmin.
Omasta mielestä meni jo "vähän" överiksi ne muuttelut. Tuntui että oli vaan lisäilty extra mutkia sinne tänne ilman sen kummempaa ideaa että tuli lisää pituutta linnoihin, en toki tätä ihan viimesintä patchia ole edes laittanut että varmaan vielä pahempi nytTätä jatkanut ja olipahan Castle Morne pikkuisen saanut lisää pelattavaa. Meniköhän kolme tuntia siellä yhteensä. En tiedä, miten normipeliä enää pelaa edes tämän jälkeen.![]()
Omasta mielestä meni jo "vähän" överiksi ne muuttelut. Tuntui että oli vaan lisäilty extra mutkia sinne tänne ilman sen kummempaa ideaa että tuli lisää pituutta linnoihin, en toki tätä ihan viimesintä patchia ole edes laittanut että varmaan vielä pahempi nyt![]()
Pelasin pelin 4-5 kertaa läpi ja hahmolle reilu 200 leveliä. Jos ostan lisärin ja aloitan pelaamaan niin onko lisäriin lisätty myös tuo ylimääräinen vaikeusaste? Reilu parivuotta pelaamatta niin hyvä että pärjää perus vihollisille enään kun näpit ja kaikki hukassa.
Kyllä, jos siis tosiaan samalla hahmolla olet pelannut läpi viitisen kertaa niin olet melkein vaikeimmalla kierroksella lisärillä.![]()
Jaa siinä tapauksessa joutuu aloitella uusi tai vetristää vanhat taidot.
Blood Pike +25, mikään meta-asehan tuo ei ole mutta blood loss buildup passiivisena ominaisuutena puri todella hyvin loppubossiin. Pierce-ominaisuus kilven takana, lisäksi sen stamina-sakko on todella kohtuullinen verrattuna moniin raskaampiin Pierce-aseisiin.Mikä seiväs käytössä?
Hidetaka itsekin tuli alalle täysin ennenkuulumattomasti kolmekymppisenä. Japanissa on tapana, että kun on opiskellut joksikin tai tehnyt jotain työtä, niin silloin ollaan myös sillä alalla koko loppuelämä.<snip>Hidetaka on kuitenkin yllättävän "länsimainen", sillä noustessaan Fromsoftwaren johtoon hän teki japanilaisesta työkulttuurista poikkeavia muutoksia <snip>
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.