Elden Ring -pelisarja (FromSoftware)


Io-techin discordissahan on paljon porukkaa ja aikoinaan siellä oli paljon PUBG:n pelaajia, se oli jopa parempi mitä "virallisempi" PUBG-Finland. Aikuista asiallista sakkia. Se ei ole kyllä vuosiin ollut ihan yhtä suosittu, mutta kyllä sieltä peliseuraa saa. Menee vain voice-kanavalle odottelemaan ja kyselee #pelit-kanavalta seuraa. Peliki on niin uusi, ettei tartte stressata taidoista, mikä kai on suurin moninpelien pelko.
 
Reilu kymmenen tuntia peliä takana ja kaksi "pääbossia" nurin. Pari ensimmäistä tuntia pelin parissa oli suoraan sanottuna melkoista tervan juontia ja teki mieli lopettaa, mutta kun sai ensimmäisen pääbossin nurin ja pääsi sisään peliin niin tämähän alkoi maistumaan ja todella lujaa. :kippis:

1748692329860.png
 
Reilu kymmenen tuntia peliä takana ja kaksi "pääbossia" nurin. Pari ensimmäistä tuntia pelin parissa oli suoraan sanottuna melkoista tervan juontia ja teki mieli lopettaa, mutta kun sai ensimmäisen pääbossin nurin ja pääsi sisään peliin niin tämähän alkoi maistumaan ja todella lujaa. :kippis:

1748692329860.png
Luulenpa helpotusta olevan tulossa etenkin ensimmäiseen kenttään, PS5 vasta 48% pelaajista sen läpäisseet ja moni varmasti kyllästyy tervan juontiin. Tuttua luulot pois mentaliteettia FromSoftwarelta toki, mutta voisi helpottaa vaikka tarjoamalla oikean elementin aseita helpommin niin kävisi enemmän tutoriaalista.

Se toki ”hyvä” että ne umpisurkeat pelaajat suodattuu tällä menetelmällä ja tosiaan ekan bossin jälkeen paljon hauskempaa kun pelaajien taso kovempi ja peli vasta alkaa.

10/10 kokemus tähän asti vaikka vain randomien kanssa pelannut.
 
Nyt kun tässä muutaman illan päässyt tätä pelaileen ajan kanssa, niin kyllähän tämä koukuttaa ihan huolella. Meinaa venähtää pelisessiot, kun tekee mieli aina aloittaa uusi runi edellisen päätteeksi. Toki tässä löytyy muutamia ärsyttäviä/epäselkeitä juttuja jotka olisi voinut tehdä toisinkin. Mutta kaiken kaikkiaan perus pelattavuus ja pohja mielestäni kunnossa.
Ensimmäinen päivitys ulkona:

Vissiin isoimmat muutokset Solo moden helpottamiseksi. Uskaltaa jossain vaiheessa lähteä itsekkin testaileen tuota. Toivottavasti tulee tasaisesti patcheja jatkossakin.
 
Hieman kokeillut soolona pelata enkä voi kyllä suositella kenellekään, ellet ole jonkinlainen Dark Souls -autisti joka vetelee soulslike pelejä läpi silmät kiinni vasemmalla kädellä. Varsinkin pomot ovat exponentiaalisesti vaikeampia kuin moninpelissä, jotkut niistä melkein mahdottomia.
 
Virallinen kaksinpeli sekä DLC tulossa myöhemmin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Hieman kokeillut soolona pelata enkä voi kyllä suositella kenellekään, ellet ole jonkinlainen Dark Souls -autisti joka vetelee soulslike pelejä läpi silmät kiinni vasemmalla kädellä. Varsinkin pomot ovat exponentiaalisesti vaikeampia kuin moninpelissä, jotkut niistä melkein mahdottomia.
Hieman erimieltä olen, etteikö tässä voisi pärjätä soolonakin. Varsinkin viimeisimmän patchin myötä. Tänään testailin soolona ja onnistuin pääsemään tuohon eka Nightlordille (Tricephalus) asti. Noin 1/4 jäi bossille healthia, joka kyllä hieman söi miestä, että noinkin vähästä jäi kiinni.

Mielestäni tässä on hyvin paljon dropratesta ja vastaan tulevista bosseista kiinni miten hyvin oma runi tulee onnistumaan. Lisäksi myös miten hyvin mapin tuntee ja missä järjestyksessä minkäkin asian suorittaa, vaikuttaa myös loppu peleissä paljon asiaan.

Vaikeahan tämä peli osaa olla, mutta koen että runeissa on silti hyvin paljon eroja.
 
Hieman erimieltä olen, etteikö tässä voisi pärjätä soolonakin. Varsinkin viimeisimmän patchin myötä. Tänään testailin soolona ja onnistuin pääsemään tuohon eka Nightlordille (Tricephalus) asti. Noin 1/4 jäi bossille healthia, joka kyllä hieman söi miestä, että noinkin vähästä jäi kiinni.

Mielestäni tässä on hyvin paljon dropratesta ja vastaan tulevista bosseista kiinni miten hyvin oma runi tulee onnistumaan. Lisäksi myös miten hyvin mapin tuntee ja missä järjestyksessä minkäkin asian suorittaa, vaikuttaa myös loppu peleissä paljon asiaan.

Vaikeahan tämä peli osaa olla, mutta koen että runeissa on silti hyvin paljon eroja.
Todella paljon on dropeista kiinni miten runi sattuu menemään. Esim. edellinen runi meni läpi suurimmilta osin sen vuoksi, että sattui tulemaan lege-ase ja kilpi, ja vieläpä esine mikä kumoaa defeatin. Hyvät pelaajat teamissa on toki myös plussaa.
 
Oli suht lähellä päästä runi läpi:

IMG_20250604_154954.jpg
No huh! Tuota lähemmäs ei kyllä enää pääse. Voin vain kuvitella tuskan määrään tuossa tilanteessa.

Itsellä on armoton tappioputki päällä. Tuntuu tällä hetkellä ettei mene millään yksikään loppubossi nurin. Viime runikin tuntui kaiken kaikkiaan oikein hyvältä. Level 13, gear ja itemit kunnossa, silti tiimi sulaa toka phasessa, vaikkei isompia virheitä kenenkään osalta.
 
Tämä oli toivelistalla, mutta en kerenny viime viikonloppuna ostamaan enkä viikollakaan jaksanut. Negatiivisin juttu mitä olen tästä kuullu: "It feels like a 30 minute run for the boss what kills your team."
 
Tämä oli toivelistalla, mutta en kerenny viime viikonloppuna ostamaan enkä viikollakaan jaksanut. Negatiivisin juttu mitä olen tästä kuullu: "It feels like a 30 minute run for the boss what kills your team."
Tuo osittain kyllä ihan totta. Turhauttaa välillä kunnolla, kun kymmenettä kertaa putkeen häviää loppubossissa. Mutta samalla mentaliteetilla, kuin muissakin Soulseissa, pieni breikki välissä ja uutta yritystä.

Tässä pätee aika hyvin sanonta, että ei se päämäärä vaan matka. Tuossa kerkeää tapahtumaan niin paljon eri juttuja matkan aikana, että se jo yksistään auttaa pitämään kiinnostuksen peliä kohtaan yllä.
 
Ihan kivaa viihdettä ollut. Kaikki Nightlordit meni. Osa randomien kanssa osa parin tutun kanssa pelaillessa. Nopeamminkin ois voinu mennä alussa oli vaan ihan kujalla, että mitä kannattaisi tehdä. Vähän reilu 30h näytti pelikello. :hmm:
 
Muistelo juttujen kanssa tehtävien tekeminen vähän haastavaa kun ei löydä grouppia ellei pelaa kavereiden kanssa. Joku bugi vai mikähän juttu? Ois ihan kiva saada kaikille tehtyä nuo, mutta solona ei jollain classeilla varsinkaan ole kovinkaan helppoa.
 
Tuossa aika hyvin kerrotaan pelin ongelmista. Olihan tuo odotettavissa näki jo network testin aikana että tylsä gameplay looppi. 20€:n hintaan ois paljon hyväksyttävämpi.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Jos katsoo joitain AAA pelitalojen julkaisuja mitä myydään täyteen hintaan ja on suoraan roskis kamaa niin 39e ei mielestäni ole ollenkaan paha 40h + peliajasta. Nautin kyllä joka hetkestä. Onhan tässä ongelmansa, mutta saa nähdä miten tätä on meinattu kehittää ilmaisilla vai maksullisilla päivityksillä. Pidin kyllä itse ja en kadu hetkeäkään ostamista. Nykyään tuodaan niin puoliksi tehtyjä Alpha luokan tekeleitä markkinoille niin ei tämä todellakaan ole sellainen vaikka ei tämä ihan yksinpelin tasolle ylläkkään. Tämä oma mielipiteeni pelistä. Itse Eldenringiin pelikello näytti lisärin kanssa about 300h.
 
Peliseura kelpaisi. Pari bossia kaadettuna tähän mennessä. Voi laitella yv:llä invitietoja. On kyllä mainio peli, vaikka nyt en mikään souls veteraani olekaan. Elden Ring + DLC kuitenkin pelattu läpi.
 
Nyt on peli selätetty reilussa 20 tunnissa. Tuli pelattua täysin randomien kanssa alusta loppuun. Tykkäsin kovasti, ja oli todellakin hintansa arvoinen peli.

1749492341972.png
 
PS5 Elden ringin aikoinaan ostelin julkaisussa, kerkesin 100 tuntia tahkoa.. Jotain työstressiä tuli ja pelit jäi..
Nyt ostin Elden Ringin PC:lle ja aloitellaan alusta.

2 tuntia takana, kuinka nopeasti nämä näppäimet jää selkärankaan? :D
Näppäimistö + hiiri kompolla siis tulee pelattu ja jotenkin takertelee..

Edelleen nätti, ultrawide tuki näköjään puuttui mutta nopeasti tottui palkkeihin..
 
Täällä myös eilen illalla meni peli läpi. Reilu 30h itsellä meni. Jotenkin tuntui että lopussa alkoi helpottumaan peli. Sain jopa tuon achievementin "Defeated 3 different Nightlords in a row" kun meni runit kaikin puolin putkeen. Shifting Earth eventeistä sai mielestäni tosi hyvin loottia ja paljon leveliä. Noissa parhaimissa runeissa olikin hahmo 14 tai 15 levelillä ja pääasiassa legendary weapon käytössä.

Tosi hauskaa ollut pelailla tätä ja pelattavuus mielestäni aivan huippuluokkaa. Nuo eri hahmojen variaatiot moveseteissä ja skilleissä tuo kyllä mukavaa vaihtelua pelattavuuteen. Tässä on saatu tuotua kaikkien aikaisempien Soulsien pelimekaaniset tekijät hyvin yhteen pakettiin.

Gameplay looppiin, rewards systeemiin ja vihollisvariaatioihin kaipaisi enemmän vaihtelua ja parannettavaa. Aika paljon runit alkanut tuntumaan saman kaltaisilta ja näihin kaipaisi enemmän vaihtuvuutta. Shifting Earth eventit tuovat juurikin tätä vaihtelua, mutta niiden ilmestyminen runeissa on ilmeisesti ihan satunnaista. Tämä toimisi paremmin, jos nämä saisi itse aina valittua ennen runin aloittamista.

Toivottavasti tuovat tulevaisuudessa patcheilla ja uudella sisällöllä vielä lisää muutoksia peliin. Muutama uusi hahmo ja uusi map, niin hyvä tulee.

Uskaltaisin jopa suositella tätä vanhoille Souls-jäärille, jotka ajattelee, että tämän tyylinen peli ei ole heitä varten. Tässä kuitenkin pätee vähän sama periaate kuin muissakin Soulseissa. Kun pelin idean hoksaa ja hommat alkaa osumaan kohdalleen on tämän pelaaminen todella hauskaa.
 
Hauskaa kyllä mutta itse täysin eri mieltä että pätee sama periaate kuin muissakin Soulseissa. Lähtökohtaisesti tässä pelissä aika on niin tärkeä valuutta että lähellekään muiden Souls-pelien seikkailun tuntua ei päästä, eikä paikkoja ole tarkoitus tutkia samalla tapaa salaisuuksien toivossa ja hahmojen kehitykseen sinulla ei ole osaa eikä arpaa (tai no arpa). Tässä pelissä pitää kokoajan olla menossa ja tappaa vain vastukset joista saa palkintoja, ansoja ei ole. En tiedä miten muut Souls-pelejä pelaa mutta itselle iso osa on uppoutua maailmaan ja ottaa asiat varovasti niin ei pääse hengestään.

FromSoftin hyvä taistelu ja pomoviholliset kannattelee tätä peliä, muutenhan tämä olisi aikamoista pöystiä - pitkästä aikaa yhdyn kriitikoiden kanssa ja tuo 7 on aika osuva arvosana tälle.

Shifting Earth tapahtumia ei luultavasti voi itse valita kun nuo on niin epätasapainossa, laava alueelta 100% varmuudella legendaarinen ase jokaiselle on ylivoimaisesti paras.
 
Hauskaa kyllä mutta itse täysin eri mieltä että pätee sama periaate kuin muissakin Soulseissa. Lähtökohtaisesti tässä pelissä aika on niin tärkeä valuutta että lähellekään muiden Souls-pelien seikkailun tuntua ei päästä, eikä paikkoja ole tarkoitus tutkia samalla tapaa salaisuuksien toivossa ja hahmojen kehitykseen sinulla ei ole osaa eikä arpaa (tai no arpa). Tässä pelissä pitää kokoajan olla menossa ja tappaa vain vastukset joista saa palkintoja, ansoja ei ole. En tiedä miten muut Souls-pelejä pelaa mutta itselle iso osa on uppoutua maailmaan ja ottaa asiat varovasti niin ei pääse hengestään.
Hieman epäselvästi toin asiani viestini lopussa esiin. Tarkoitin enemmänkin, että kun pelin perusperiaatteen hoksaa, eli millä tapaa runit kannattaisi edetä, millaiset aseet ovat sopivia omalle hahmolle, bossien movesettien opettelu jne. Saa tässä samanlaisia onnistumisen tunteita, kuin muissakin Soulseissa. Yritys ja erehdys periaatteella.

Totta toki tuo, että monelta osa-alueelta hyvinkin erilainen, kuin rauhassa edettävät edeltäjänsä.

Omalta osalta tällä hetkellä 8/10 peli. Saattaa nousta pykälän verran numero vielä korkeammallekkin, mikäli peli paranee edeltä mainituissa asioissa.
 
PS5 Elden ringin aikoinaan ostelin julkaisussa, kerkesin 100 tuntia tahkoa.. Jotain työstressiä tuli ja pelit jäi..
Nyt ostin Elden Ringin PC:lle ja aloitellaan alusta.

2 tuntia takana, kuinka nopeasti nämä näppäimet jää selkärankaan? :D
Näppäimistö + hiiri kompolla siis tulee pelattu ja jotenkin takertelee..

Edelleen nätti, ultrawide tuki näköjään puuttui mutta nopeasti tottui palkkeihin..

Laita DualSense ohjain kaapelilla tai Bluetoothilla PC:hen kiinni ja pelaa ohjaimella tietokoneellakin.

Ellet välttämättä halua pelata hiiri+näppiksellä. Jos haluat niin kustomoi napit itse, vakionapit ei ainakaan minulle käyneet järkeen oikein mitenkään, kun hetken kokeilin kb+m tyyliä.
 
Heinäkuun 30. päivä tulee 1.02 päivitys ja sen myötä kahden pelaajan cooppi. Lisäksi jotain QoL päivityksiä ainakin reliccien järjestelyyn.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Kesäloma menikin aika lailla pelaamatta ja kolme nightlordia muistaakseni sain kaadettua randomien kanssa, nyt loput vaimon kanssa kahdestaan :kippis:
 
tuli eilen hommattua shadow of.... kun halvalla sai. 32e. kiva ku pääsee vanhalla hahmolla jatkamaan. lvl jotain 243

päivitys.

harmillisen tyhjää oli vihujen osalta. nopeasti meni läpi. jokseenkin pettymys orkkis peliin nähden.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän siinä on , että kohta puolitoista vuotta vanha lisäosa on eikä kertaakaan ole ollut alennuksessa? En ala maksamaan täyttä hintaa enää tässä vaiheessa, odotellaan sitten vaikka hamaan hautaan asti.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/X6xQKNM1xA8?si=MY5BEaJZD2NSZ7tK

Nightreignin dlc tulossa yllättäen jo ihan lähiaikoina. Julkaisupäivä 4.12. Ollutkin jo pitempään taukoa pelistä, niin ihan kiva päästä taas piakkoin jauhamaan.
 
No niin, nyt näyttäisi DLC olevan pelattavissa. Ennakoiden perusteella vaikuttaa hyvältä ja pitäisi olla reippaasti uutta sisältöä luvassa. Illalla pääse testaileen :tup:
 
No niin, nyt näyttäisi DLC olevan pelattavissa. Ennakoiden perusteella vaikuttaa hyvältä ja pitäisi olla reippaasti uutta sisältöä luvassa. Illalla pääse testaileen :tup:
Aika paljon tulee negaa steamin käyttäjäarvioissa. Jään suosiolla odottelemaan alennusta, sillä 15e uudesta mapista ja parista uudesta lisäyksestä on mielestäni liikaa.
 
Aika paljon tulee negaa steamin käyttäjäarvioissa. Jään suosiolla odottelemaan alennusta, sillä 15e uudesta mapista ja parista uudesta lisäyksestä on mielestäni liikaa.
Ohoh. Melko tyly vastaanotto tosiaan steamissa. Paperillahan nuo lisäykset ei kovin kummoisilta vaikuta. Sen käsityksen saanut, että tässä olisi rivivihuja ja välibosseja reilummin tarjolla sekä kattavammat build variaatiot. Toki vain yksi uusi map ja nightlord sekä uusien aseiden ja taikojen uupumien, niin hieman pettymys siinä mielessä. Vähän tuntuu, että Fromin pelit on monelta osa-alueelta niin loppuun asti hiottua, että loppuu sitten aika itse sisällön puolesta.

Pitänee jokunen tunti tätä itse testailla, ennen kuin voi lähteä suurempaa mielipidettä muodostamaan tässä vaiheessa.
 
Noin 6h uutta Nightreign lisäriä takana ja ihan positiiviset fiilikset tähän mennessä pelistä. Molemmat Nightlordit päästy läpi hyvien tiimiläisten avustuksella. Menee kyllä henk.koht. molemmat bossit pelin parhaimmistoon. Uudet pelattavat hahmot vaikuttaa mielenkiintoisilta ja poikkeaa pelattavuudeltaan hyvin muista classeista. Uusi map (shifting earth) tuntui alkuun melko haastavalta ja sekavalta. Useampi runi meni heti alkuun pieleen, kun tuli paineltua mihin sattuun ja muutkin tiimiläiset lähti vain omille teilleen. Jossain vaiheessa päättyi tuo shifting earth ja tuli jatkettua tuolla perus mapilla. Se olikin sitten mukavan tuttu ja turvallinen, joka mahdollisti pääsyn kohtaamaan highlevelillä uudet Nightlord bossit. Joitain uusia camppeja tuohon perus mappiin on myös lisätty, joten ihan kivaa vaihtelua siltäkin osin.

Itsehän tykkäsin kovasti jo itse pääpelistä, niin kyllä tämä lisäri on ollut oikein onnistunut jatkumo pelille. Sisältöäkin tuntuisi olevan ihan reilusti, vaikka hieman skeptinen olin aluksi sen suhteen. Uskon, että vielä useampi kymmenen tuntia tulee tähän upotettua. Suosittelen kyllä jossain vaiheessa hankkimaan tämän, mikäli tykkäsi itse pääpelistäkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
295 850
Viestejä
5 053 944
Jäsenet
80 989
Uusin jäsen
thelkku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom