Dronet ja multikopterit (DJI, Yuneec jne.)

Yritin googlettaa mutta en kyllä kaiketi tullut yhtään viisaammaksi.

Meneekö suunnilleen kaikki vanhat dronet, itsellä DJI Mavic Air, luokkaan A3? Tuohon tuskin DJI on tuomassa luokitusta?
Sinällään aika Vtun perseestä, että ko. dronen ostin puoliksi töiden vuoksi. Nyt ei sitten, ens vuonna, saakkaan lentää 150m lähempänä asuin-, liike-, teollisuus- tai virkistysalueita. Sitten taitaa jäädä kaksi vaihtoehtoa. Lentää niinku ennenkin. Tai ostaa uusi. Noh saa siitä taas tonnin verovähennykset.
Tällä hetkellä näin juuri. Ainostaan ilman C-luokitusta alle 250g saa lentää A1-luokassa 2024 alkaen.
 
Hmmh. Nyt olisi Mavic 3 ja siihen RC ohjain erikseen. Ensilentoa odotellen. Rekisteröity nyt C1 luokkaan mutta erikoista oli, että C1 luokassa täytyy etuvalojen olla koko ajan päällä.

Jos tuolla lentää alle -10C niin ei varmaan vakuutus korvaa jos sattuu jotain?
 
Kyllä. Asetus on tullut voimaan jo aikaisemmin, mutta siirtymäajalla on vielä omia sääntöjä ollut, koska yhtäkään C1-kopteria ei ole vielä ollut.

Jos nyt tilasit Mavic 3, niin joudut vielä kuitenkin asentamaan uuden FW sisälle ja tilaamaan tarrat DJI:lta. (ohjeet näkyy fw-asennuksen ohessa). Tarroissa menee n. 2-3 viikkoa. Mavic 3 Classic on jo suoraan C1 merkinnät muovissa.

Onko tuosta missä virallisilla sivuilla mainintaa, että voinassa jo nyt tuo jos C1 merkintä? Tarrat tilattu ja pari testilentoa korvessa. Nyt odotellaan tarroja niin kaupungissakin pääsee lentämään.
 
Onko tuosta missä virallisilla sivuilla mainintaa, että voinassa jo nyt tuo jos C1 merkintä? Tarrat tilattu ja pari testilentoa korvessa. Nyt odotellaan tarroja niin kaupungissakin pääsee lentämään.
Droneinfo.fi :

Alakategoriassa A1 lennättäminen on sallittu alle 900g (C0- tai C1-luokka) painavalla dronella yksittäisten ihmisten yli, mutta ei ihmisjoukkojen päällä. Katso siirtymäajan (1.1.2024 saakka) painorajat ja turvalliset etäisyydet muille kuin C0-C6-luokan droneille alla olevista kohdista "Erilaisia laitteita koskevat siirtymäajat" sekä "Dronejen rajoituksia Avoimessa kategoriassa EU-droneasetuksen siirtymäkaudella 1.1.2021 – 1.1.2024".


Huomiona juurikin tuo "Katso siirtymäajan painorajat ja turvalliset etäisyydet muille kuin C0-C6-luokan droneille..." eli siirtymäajan ohjeet koskevat muita kuin C-merkittyjä droneja.
 
Oliko tuossa A1 C1 kategoriassa minimietäisyys vaatimusta, mikä tulee pitää rakennuksiin tai virkistysalueisiin? En löytänyt äkkiseltään kuin tuon A3 luokan 150m mutta mites tuossa A1 jos C1 sertifikaatio?

Mitenköhän lähellä kerrostaloja muutenkin on sallittua kuvata esim maisemakuvaa ettei mene minkään yksityisyyssuojan rikkomiseen puolelle?
 
Täällä ei taida olla kellään kokemuksia n. 100e hintaluokan droneista? Pitäis siitä hintaluokasta keksiä joku peli, jolla poika pääsisi tutustumaan asiaan.
 
Täällä ei taida olla kellään kokemuksia n. 100e hintaluokan droneista? Pitäis siitä hintaluokasta keksiä joku peli, jolla poika pääsisi tutustumaan asiaan.

Sanoisin että säästöä niin kauan että on 200-250€ koossa, tuolla hinnalla saa jo käytettynä Dji Mavic Miniä jopa flymore kittinä missä lisäakut.
 
Mitenkäs tuo kun DJI Fly sovellus toimii vain joillain tietyillä kännyköillä ja listataan myös joilla se ei toimi? Onko tuo sovellus todellakin noin riippuvainen jostain tietystä merkistä ja mallista?
 
Tarvitsen dronen kuvaa kerrostalon katolta Oulun tuirassa. Maksu sovitaan tapauskohtaisesti. Ottakaa yv:llä yhteyttä.
 
Mukautuukos tämä DJI Mini 3 Pro jo niihin uusiin oliko ne 2024 alkaviin säädöksiin missä piti näkyä tietyt leimat koneen rungossa yms? Vai tuleeko vasta seuraaviin dji mini 4 tms malleihin.
 
Ok kuulostaisi hyvälle ja kiitokset tiedosta. Pitää alkaa katseleen jos osuisi mini 3 / mini 3 Pro kohdalle käytettynä.
 
35-40 lentoa takana käytettynä ostetulla Dji mini 3 pro:lla. Tyytyväinen täytyy olla melkein kaikin puolin, kun käytettynä tästä 700€ maksoin Dji rc (se näytöllinen) ja flight more combolla terästettynä. Ongelmia ei ole ollenkaan ollut. Kuvanlaatu on erinomainen. Sanoisin että kuvanlaadultaan päihittää melko selvästi aiemman itsellä olleen parhaan eli Dji air 2:n. Laadussa erittäin merkittävä ero edelliseen mini 2, jossa myös horisontti kesti melko huonosti vaakana. Tässä 3 prossa horisontti kestää todella hyvin vaaterissa ja vain paria pätkää on tarvinnut editissä vääntää kohdilleen. Myöskin kovissa tuulista pärjää paljon paremmin kuin mini 1 ja 2. Helsinki pätkiä kuvailin viime maanantaina kun kesämyrsky oli jo tuloillaan. Välillä ohjain kehotti laskeutumaan, mutta vakaata tuli tuulesta huolimatta :)
Lento aika melko vakio n. 20minuttia. Vähän enemmän odotin, mutta saattaapi olla akutkin hieman kärsineet kun ensimmäinen omistaja oli vuodessa vain 1-2 kertaa jokaista akkua ladannut.

Uutta videota editioin ja päätin tällä kertaa laittaa intro osion vähän trailerin tapaiseksi pätkäksi omanaan ja sitten se nälkävuoden mittainen vasta sitten kun kokonaan editoitua saan. Joitakin pätkiä mukana kyllä mini 2 ja mavic prollakin kuvattuja, kun piti vähän talveakin mukaan saada ja vasta kesäkuussa tämän 3.pron sain hankittua.
Kuvakkeen tein stability ai:n clipdrobilla. Aika mukava piirros tuli niin pienen photoshoppailun jälkeen ihan siistihän tuo :D

 
Viimeksi muokattu:
Spämmiä tähänkin ketjuun vaihteeksi lisää, kun vihdoin viimein sain editoitua suunnitellun pidemmän version edellisen viestin lyhyemmästä pätkästä. Videoita pidentämään tietenkin vielä tuli talvimaisema kuvattua sydän talvella kun maisemat olivat täällä etelässäkin enemmän kuin kohdillaan :). Pikkaisen tarkennus ongelmia tuntui Mini 3 prolla olevan. Voi kyllä paljon johtua lumen peittämistä maisemista ettei meinannut tarkennusta kunnolla saada. Aika paljon pätkiä piti kyllä käyttämättä jättää kun aivan huti tarkennus niissä oli. Muuten kylmässä lennettäessä ei tälläkään ongelmia ollut kun lämpöisestä autosta/laukusta kopterin suoraan lentoon laittanut.

Isot propsit jos joku jaksaa koko 16minuuttia Suomea ilmasta katsella. Englanniksi laitoin otsikoksi: "Finland From the Air 2024 = Video Too Long; Didn't Watch" :rofl:


Kärsimättömille vertical youtube shorts versio :
 
Viimeksi muokattu:
Onko DJI:llä jossain lentoalueiden rajat näkyvillä ennen laitteen ostoa? Tuossa suhteellisen lähellä on sotilaslentokenttä.

Noudattaako DJI Flyk.comista löytyviä rajoja? Näyttäisi olevan melkein koko kaupunki lentokieltoaluetta ja loput rajattu 50m.

Ei sillä että olisin edes näillä DIY vehkeillä koskaan lentänyt yli 50m korkeudessa.
 
Onko DJI:llä jossain lentoalueiden rajat näkyvillä ennen laitteen ostoa? Tuossa suhteellisen lähellä on sotilaslentokenttä.

Noudattaako DJI Flyk.comista löytyviä rajoja? Näyttäisi olevan melkein koko kaupunki lentokieltoaluetta ja loput rajattu 50m.

Ei sillä että olisin edes näillä DIY vehkeillä koskaan lentänyt yli 50m korkeudessa.
Tässä linkki karttaan:

 
Onko DJI:llä jossain lentoalueiden rajat näkyvillä ennen laitteen ostoa? Tuossa suhteellisen lähellä on sotilaslentokenttä.

Noudattaako DJI Flyk.comista löytyviä rajoja? Näyttäisi olevan melkein koko kaupunki lentokieltoaluetta ja loput rajattu 50m.

Ei sillä että olisin edes näillä DIY vehkeillä koskaan lentänyt yli 50m korkeudessa.
Lentokieltoalueelle ei ilman rajan purkamista (koodi, jonka saa luvan saatua tms) taida päästä, muusta antaa varoitusta. On ne fly appissa about samat rajat, mut ei mitään väliaikaisia. Flykiä kantsii aina tsekata ennenkuin lennättää. Rajojen noudattaminen on lentäjän vastuulla kuitenkin eikä ohjelmiston.
 
Lentokieltoalueelle ei ilman rajan purkamista (koodi, jonka saa luvan saatua tms) taida päästä, muusta antaa varoitusta. On ne fly appissa about samat rajat, mut ei mitään väliaikaisia. Flykiä kantsii aina tsekata ennenkuin lennättää. Rajojen noudattaminen on lentäjän vastuulla kuitenkin eikä ohjelmiston.

Näyttäisi DJI:n kartalla olevan keltaista ja oranssia tämä alue eli saa varoituksen ennen lentoa.

Harmi että en tajunnut viime viikolla katsoa flykiä. Lensi nimittäin meidän tontin rajalta kaksi NH90 helikopteria juuri puiden yltä eli jostain 30m korkeudelta. Olisi ollut kiva nähdä oliko tuona aikana jotain väliaikaisia rajoituksia. Jos ei, niin melko riskialtista että koptereita saattaa tulla vaan randomisti nurkan takaa.

Kaikki omat laitteeni ovat C0, tosin 19m/s rajoitus on jotain sellaista mitä en edes pysty testaamaan. Epäilen kyllä että se menee yli, onhan tuo vauhti aika haipakkaa. Jos jonkun DJI:n hommasin niin se olisi kyllä Mini eli melko pitkälle voin jatkaa samaan malliin kuten ennenkin.
 
Mitenköhän suuresta sakosta puhutaan jos lennättää droneaan 50m suoja-alueella (korkeutta) vaikka 70m:ssä tai jopa 120m:ssä? -Onko siitä joku suomessa sakkoja saanut?
 
Onko DJI:llä jossain lentoalueiden rajat näkyvillä ennen laitteen ostoa? Tuossa suhteellisen lähellä on sotilaslentokenttä.

Noudattaako DJI Flyk.comista löytyviä rajoja? Näyttäisi olevan melkein koko kaupunki lentokieltoaluetta ja loput rajattu 50m.

Ei sillä että olisin edes näillä DIY vehkeillä koskaan lentänyt yli 50m korkeudessa.
Ei DJI mitään automaattisia reaaliaikatietoja näytä.
Viralliset lentokielto/rajoitus-, ilmakuvauskielto- ja vaara-alueet löytyvät täältä:
 
Kyllä ainakin toi mini 3 remote kun käynnistetään ja GPS:llä hakee sijaintitiedot ja kytkettynä kännykän wlaniin osaa hakea sijaintiin perustuvia rajoitustietoja. En ole asiantuntija mutta niin väitän että se kyllä tekee. Eli 50m ja oliko 120m rajoitukset korkeuteen toimii ainakin.
 
Kyllä ainakin toi mini 3 remote kun käynnistetään ja GPS:llä hakee sijaintitiedot ja kytkettynä kännykän wlaniin osaa hakea sijaintiin perustuvia rajoitustietoja. En ole asiantuntija mutta niin väitän että se kyllä tekee. Eli 50m ja oliko 120m rajoitukset korkeuteen toimii ainakin.
Mut ei se kertone, jos.. öö vaikkapa laskuvarjohyppyjä on ko. alueelle ilmoitettu tai jotain muita väliaikaisia rajoituksia ja kieltoja. DJI:n softan tarkoitus on vain viimekädessä avustaa, jos sattuu epähuomiossa meneen rajojen yli. Ei siihen pidä kuite nojautua, ku ei ole virallinen kartta.

Suattaapi olla, että linja on hakusessa vielä. Ilman lupia ja rekisteröintiä keskustassa ihmisjoukkojen päällä, 12 päiväsakkoa:
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ainakin toi mini 3 remote kun käynnistetään ja GPS:llä hakee sijaintitiedot ja kytkettynä kännykän wlaniin osaa hakea sijaintiin perustuvia rajoitustietoja. En ole asiantuntija mutta niin väitän että se kyllä tekee. Eli 50m ja oliko 120m rajoitukset korkeuteen toimii ainakin.
Kiinteät/pitkäaikaiset kiellot varmaan löytyvät aika hyvin, mutta ei niidenkään tarkkuuteen voi luottaa suuntaan jos toiseen:

Esim. pieni vankila-alueeen kokoinen kieltoalue voi ulottua kattamaan huomattavan osan keskustaajamasta.
Ja kyseessä on siis avovankila ja aidan vieressä kävellessä voisi suunnilleen pudottaa kädellä jotain aidan yli...

Utin ympäristökin on DJI:n kartalla aivan miten sattuu verrattuna oikeisiin rajoituksiin.
 
ONko auttamatta parempi ottaa 3mini pro DJI RC (näytöllisellä ohjaimella) eikä RC N-1:llä?
Onko toimintailmoitus aina tehtävä kun se flykissä lukee?
 
Viimeksi muokattu:
ONko auttamatta parempi ottaa 3mini pro DJI RC (näytöllisellä ohjaimella) eikä RC N-1:llä?
Onhan se pirusti kätevämpi, ku ei tarvi kännykän kans värkätä, asetella sitä ja piuhoja jne.. jos on ylimääräisenä isonäyttöinen känny tota käyttöä varten, nii ei kauheen iso etu ehkä. Siltiki näppärämpi, hintaa toki reilusti enemmän kuite :D
 
Heti ensialkuun täytyy sanoa, että olen täysin pihalla nykyajan droneista. Ajatuksissa olisi kuvata radio-ohjattavilla ajelua ja tuohon jokin kohdetta seuraava drone voisi olla kätevä. Mutta kykeneekö ne seuraamaan hyvin kohdetta kohtalaisen läheltä, jotta tuollainen onnistuu? Mikä voisi olla hyvä "perus drone" tarkoitukseen? Aiempaa kokemusta droneista ei siis ole.
 
Heti ensialkuun täytyy sanoa, että olen täysin pihalla nykyajan droneista. Ajatuksissa olisi kuvata radio-ohjattavilla ajelua ja tuohon jokin kohdetta seuraava drone voisi olla kätevä. Mutta kykeneekö ne seuraamaan hyvin kohdetta kohtalaisen läheltä, jotta tuollainen onnistuu? Mikä voisi olla hyvä "perus drone" tarkoitukseen? Aiempaa kokemusta droneista ei siis ole.

DJI Mini pro 4 .. Juuri tuli rikottua mini 3 pro mökillä kun sattui pieni ohjausvirhe :) No tilasin aliexpressistä uudet osat, toivottavasti kamera ei oo täysin paskana..
 
Heti ensialkuun täytyy sanoa, että olen täysin pihalla nykyajan droneista. Ajatuksissa olisi kuvata radio-ohjattavilla ajelua ja tuohon jokin kohdetta seuraava drone voisi olla kätevä. Mutta kykeneekö ne seuraamaan hyvin kohdetta kohtalaisen läheltä, jotta tuollainen onnistuu? Mikä voisi olla hyvä "perus drone" tarkoitukseen? Aiempaa kokemusta droneista ei siis ole.

Aloita tuolta: Droneinfo Etusivu | Droneinfo

Sen jälkeen vasta dronea hommaamaan.
PS. Kaveri. Joo oikesti kaveri. 4-5vuotta sitten kertoi miten upeita kuvia saa >300m korkeudelta. Meinasin vetää turpaan samalta istumalta.
 
Aloita tuolta: Droneinfo Etusivu | Droneinfo

Sen jälkeen vasta dronea hommaamaan.
PS. Kaveri. Joo oikesti kaveri. 4-5vuotta sitten kertoi miten upeita kuvia saa >300m korkeudelta. Meinasin vetää turpaan samalta istumalta.
Tuon sivun olen kahlaillut kyllä, eli tiedän droneihin liittyvistä vaatimuksista/rajoituksista. Nyt oli enempi kyse teknisistä ominaisuuksista, eli onko nuo kohteen seurannat millaisissa malleissa ja miltä etäisyydeltä ne toimii, sillä RC autot ovat todella pieniä ja kaukaa otetulla kuvalla ei tuossa tekisi mitään.

Dronet kiinnostaa kyllä muutenkin, mutta haeskelen hintahaitaria tuollaiseen kykenevälle vehkeelle.
 
Tuon sivun olen kahlaillut kyllä, eli tiedän droneihin liittyvistä vaatimuksista/rajoituksista. Nyt oli enempi kyse teknisistä ominaisuuksista, eli onko nuo kohteen seurannat millaisissa malleissa ja miltä etäisyydeltä ne toimii, sillä RC autot ovat todella pieniä ja kaukaa otetulla kuvalla ei tuossa tekisi mitään.

Dronet kiinnostaa kyllä muutenkin, mutta haeskelen hintahaitaria tuollaiseen kykenevälle vehkeelle.

Ei varmasti lukitu dronet RC-autoon. Ainakaan niin kuin ehkä ajattelet.

Metsa Man testasi noita

 
DJI Mini pro 4 .. Juuri tuli rikottua mini 3 pro mökillä kun sattui pieni ohjausvirhe :) No tilasin aliexpressistä uudet osat, toivottavasti kamera ei oo täysin paskana..

Itse olen nyt DJI Fpv ajanut 2x hajalle. Lähettänyt molemmilla kerroilla Unkariin huoltoon, about 2vkoa kerralla siellä ja tulee aina uusi tilalle. Eli sarjanumero vaihtuu. Yhteensä mennyt kuluineen about 250€. Tietää ainakin että tulee kuntoon, eikä jää piilovikoja. Minulla ei siis ole care refressiä ym.

Näin tein myös mini2 kohdalla, ostin rikkinäisen silloin mistä roikkui kamera johdon varassa ja laitoin huoltoon. Tais 100€ maksaa ja tuli uusi. Mini2 et saa kameraa toimimaan vaihtamalla sitä vaan ymmärtääkseni se piti huollossa jotenkin confata siihen runkoon. En tarkalleen muista. Siksi laitoin suoraa huoltoon.
 
Itse olen nyt DJI Fpv ajanut 2x hajalle. Lähettänyt molemmilla kerroilla Unkariin huoltoon, about 2vkoa kerralla siellä ja tulee aina uusi tilalle. Eli sarjanumero vaihtuu. Yhteensä mennyt kuluineen about 250€. Tietää ainakin että tulee kuntoon, eikä jää piilovikoja. Minulla ei siis ole care refressiä ym.

Näin tein myös mini2 kohdalla, ostin rikkinäisen silloin mistä roikkui kamera johdon varassa ja laitoin huoltoon. Tais 100€ maksaa ja tuli uusi. Mini2 et saa kameraa toimimaan vaihtamalla sitä vaan ymmärtääkseni se piti huollossa jotenkin confata siihen runkoon. En tarkalleen muista. Siksi laitoin suoraa huoltoon.
Kävin DJIn sivuilta katselee tuota Avata 2sta. Vaikutti aika hyvältä, onko tuollaista fpv-dronea vaikeampi lentää kuin normia?
 
On vaikeampi. Sinä lennät sitä, ei tietokone.

Ei se ole aina niin helppoa sen normi dronenkaan lentäminen ;) Mavic Airiin pitäisi tilata parit propellit. Tosin oli ihan omaa tyhmyyttä. Keskityin liikaa eteen/kuvaan mainosta kuvatessa. Enkä niihin takana oleviin hopeapajuihin :x3:.
Eikä drone antanut etäisyyshälyä. Keväällä ei ollut vielä lehtiä. Ja lensin ihan latvojen korkeudella. Sieltä sitten johonkin näreeseen prkl osuin :mad:
 
Kävin DJIn sivuilta katselee tuota Avata 2sta. Vaikutti aika hyvältä, onko tuollaista fpv-dronea vaikeampi lentää kuin normia?
No joo, itsellä avata1 ja dji fpv, molemmissa on nämä 3 eri asetusta lentämiseen. Normi, sportti ja full manual.

Jos aivan rookie on, niin avata varmasti parempi silloin. Toki jos lentelee tuolla normi asetuksella niin ihan sama mikä on, kun on avustukset päällä, pysyy ihan normisti ilmassa ja leijuu ym, full manual on sitten full manual. Itse suurimmaksi osaksi lennellyt sportilla, on avustuksia ja jonkinsortin vapautta myös. Dji fpv pääsee sitä 100km/h sportilla niin pysyy hyvin tavarajunien perässä ja ohitse..

Itselle siunaantunut näitä djin kamoja kun on avata1, 2xdji fpv, air2, air2s, mini3pro ja mavicpro3. Muutama freestylekin löytyy mutta ne ovat oma maailmansa…
 
Kertokaas nyt pitääkö olla tarrat ja/tai onko ne tuossa DJI mini 3 pro:ssa?

Mitkä tarrat? Kyl siinä Mini 3 Prossakin pitää olla sun operaattoritunnus näkyvillä sääntöjen mukaan,
ite oon laittanu puhelinnumeronkin samaan ettei tule siitä ainakaan sanomista. Varmaan eri asia jos lennättelee jossain landella missä ketään ei kiinnosta.

Kulosaaressa halusivat kerran nähdä sen operaattoriluvankin, voi toki liittyä siihen että suurlähetystöjä lähellä.
 
Mitkä tarrat? Kyl siinä Mini 3 Prossakin pitää olla sun operaattoritunnus näkyvillä sääntöjen mukaan,
ite oon laittanu puhelinnumeronkin samaan ettei tule siitä ainakaan sanomista. Varmaan eri asia jos lennättelee jossain landella missä ketään ei kiinnosta.

Kulosaaressa halusivat kerran nähdä sen operaattoriluvankin, voi toki liittyä siihen että suurlähetystöjä lähellä.
Itsellä oma nimi, puh.numero ja operaattoritunnus, kaiken varalta. Jos sattuu tippumaan jonnekkin metsään niin voi jopa saada takaisin.
 
Mitkä tarrat? Kyl siinä Mini 3 Prossakin pitää olla sun operaattoritunnus näkyvillä sääntöjen mukaan,
ite oon laittanu puhelinnumeronkin samaan ettei tule siitä ainakaan sanomista. Varmaan eri asia jos lennättelee jossain landella missä ketään ei kiinnosta.

Kulosaaressa halusivat kerran nähdä sen operaattoriluvankin, voi toki liittyä siihen että suurlähetystöjä lähellä.
C1- tarrasta puhuu. mini 3 ei muistaakseni tartte, prosta en tiiä. en muista millä perusteella. Liekö just sopivan vanha. Jos tarttee, nii päivityksen yhteydessä on tullut mahdollisuus tilata tarra.
 
Hei, mites tuon DJI Mini 2 kanssa? Vaatiiko se nykyohjeistuksella mitään operaattoritarroja tai muutakaan välttämättä? Oon iloisesti pihalla tuosta..
 
Ihan mielen kiinnosta ja asiasta mitään tietämättä, miten poliisi löytää dronen lennättäjän noissa ilmailurikkomus tapauksissa?
 
Onkohan täällä kellään suositella hyvää aloittelijalle tarkoitettua droonia? 150-300 hintaluokka, ei väliä onko uusi vai käytetty.
Olen koittanut lennättää nyt jotain 90€ Le-On droonia mutta tuo on aivan susi.
 
Hei, mites tuon DJI Mini 2 kanssa? Vaatiiko se nykyohjeistuksella mitään operaattoritarroja tai muutakaan välttämättä? Oon iloisesti pihalla tuosta..
Kaikki kameralla varustetut osuvat sääntelyn piiriin ja edellyttävät operaattoriluvat ja tarrat.
 
Kaikki kameralla varustetut osuvat sääntelyn piiriin ja edellyttävät operaattoriluvat ja tarrat.
Mini 2 ei vaadi tarroja, koska se on saatettu markkinoille ennen 1.1.2024.

Vaatii operaattoriksi rekisteröitymisen:
  • jos dronen paino on alle 250g ja se on varustettu kameralla tai henkilötietojen tallentamiseen kykenevällä anturilla, paitsi jos kyseessä on direktiivin 2009/48/EY mukainen leludrone.

"Alle 250 g painoista dronea saa käyttää avoimessa A1-alakategoriassa myös 1.1.2024 jälkeen, vaikka siinä ei olisi C0-luokan merkintää, jos se on saatettu markkinoille ennen 1.1.2024."
 
Mini 2 ei vaadi tarroja, koska se on saatettu markkinoille ennen 1.1.2024.

Vaatii operaattoriksi rekisteröitymisen:
  • jos dronen paino on alle 250g ja se on varustettu kameralla tai henkilötietojen tallentamiseen kykenevällä anturilla, paitsi jos kyseessä on direktiivin 2009/48/EY mukainen leludrone.

"Alle 250 g painoista dronea saa käyttää avoimessa A1-alakategoriassa myös 1.1.2024 jälkeen, vaikka siinä ei olisi C0-luokan merkintää, jos se on saatettu markkinoille ennen 1.1.2024."

1732887940234.png


Myös: Dronekausi alkaa – muista lennättämisen pelisäännöt | Traficom
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 856
Viestejä
4 513 690
Jäsenet
74 501
Uusin jäsen
saunoja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom