Dragon Age: The Veilguard (PS5 PC & XBox Series) 10/24

Nää on aina hilpeitä. AAA devit ei koskaan kato vanhaa peliä ja mieti, että hei, me voidaan tehdä asiat nykyään paremmin. Nykyään mietitään miten me saataisiin tällä nimikkeellä mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman pienellä vaivalla. Tai sitten se on vaan taitokysymys, ennen osattiin, nykyään ei.

Ton näkönen hahmo itellä.
IMG_0544.jpeg

Mulla 15h takana ja meno senkuin paranee. Metacriticin 84 antaa mun mielestä todellisen kuvan pelistä. Userscore ja netin wokekeskustelut taas aivan väärän. Pelissä ei oo wokea tullut vastaan (tai en ole huomannut), yllättävän vähän siis. Ihan pätevä AAA-peli saatiin

Tämä on tälläinen konsolille tehty kevyt-rpg. Tai toimintapeli rpg-elementeillä. Ihan viihdyttävä sinänsä.

Ihan kivaa välianimaatiota. Taistelut ja hahmonrakennus normi konsolituubaa. NPC hahmot kevyitä eikä paljon herätä tunteita. Jos pelin lopputeksteissä todetaan että kuolivat, kun en tehnyt kaikkia sivutehtäviä, niin ei oikeastaan kiinnosta.

Tehtävissä paljon sitä mikä vituttaa - pompitaan seinää vasten ja yritetään päästä kielekkeelle. Tai laitetaan taikakivi paikalleen ja maaginen taikasilta teleporttaa paikalle ja pääset eteenpäin. Nyt pitäisi jotain bosseja löytää että saisi niiden taikaytimellä taikaseinän auki että löytyy uusi +4 panssari (jota ei edes voi myydä). Eikä ne bossit näy edes kartassa ja luulin että olen koko alue jo tutkinut.

Witcher ja Cyberpunk valovuoden edellä RPG-elementeissä, joten ei kannata edes verrata.

Mekaniikka ja tarina sen verran viihdyttäviä että jaksaa pelata eteenpäin, joten ei tämä ihan floppi ole kuitenkaan. Itsellä ei suuria odotuksia ollut. DA2 oli jo hyvin tämän kaltainen pökäle. Kertaalleen läpi helpolla vaikeustasolla ja asennuksen voi poistaa.

Johan on, naishahmolle ei saa kunnon ryntäitä, mutta hehtaariperseen saa.
Kaipa siitäkin joku loukkaantuu, jos on kunnon etuvarustus.

Aikamoista ADHD juoksua ollut ainakin alkupeli.

Lainaan threadia:

Mulla on ollut toista kymmentä vuotta (tms.) kaikki Dragon Age pelit Inqusitionia ja luonnollisesti tätä lukuunottamatta steam kirjastossa. Kannattaako vielä uppoutua niihin ja jos uppoutuu niin mistä kannattaa aloittaa.. Origins? Olen aikalailla nirso vanhojen pelien suhteen (väittäisin, että enemmän pelimekaniikoiden suhteen kuin grafiikan, mutta ehkä kusetan vain itseäni). En ole edes installoinut näköjään kertaakaan. Ostanut ilmeisesti jostain alennuksesta.

Tyhmä kysymys sinänsä kun kaikki on aina peliin tai pelisarjaan liittyvässä aina kaikki sanoo "worth it", mutta ehkä joku eri mieltä?

Lainaan threadia:

Mulla on ollut toista kymmentä vuotta (tms.) kaikki Dragon Age pelit Inqusitionia ja luonnollisesti tätä lukuunottamatta steam kirjastossa. Kannattaako vielä uppoutua niihin ja jos uppoutuu niin mistä kannattaa aloittaa.. Origins? Olen aikalailla nirso vanhojen pelien suhteen (väittäisin, että enemmän pelimekaniikoiden suhteen kuin grafiikan, mutta ehkä kusetan vain itseäni). En ole edes installoinut näköjään kertaakaan. Ostanut ilmeisesti jostain alennuksesta.

Tyhmä kysymys sinänsä kun kaikki on aina peliin tai pelisarjaan liittyvässä aina kaikki sanoo "worth it", mutta ehkä joku eri mieltä?
Dragon Age Origins on tänäkin päivänä sellainen 9/10 peli. Toki ajan hammas on purrut pahasti grafiikoiden osalta ja pelialueet ovat aika pieniä. Vähän aikaa sitten pelasin taas läpi, jotain kaatuiluja oli, mutta netistä löytyi ohjeita apuun. Edelleen minusta paras rpg mitä tehty (en ole vielä bg3:sta pelannut).

Koetin sen jälkeen pelata DA2:sta läpi, mutta en muistaakseni päässyt loppuun asti kun lopetin. Pelimekaniikka on vaan niin tyhmennetty sen aikaisia konsoleita varten, että homma on aivotonta nappien ränkkäystä. Peliaueet on tehty copypastella ja saman näköisiä paikkoja kierrätetään jatkuvasti. Arvosana 6/10 sanoisin.

Sitten Dragon Age Inquisionin olen pelannut 3 kertaa läpi. Itse pidän tästä tekeleestä enempi mitä muut yleensä. Taistelu ei toki ole kovin taktista, mutta valovuoden kakkosta parempaa. Kartat ovat aika vaihtelevia, hyvinkin avoimia ja jopa järjettömän laajoja. Juoni ja hamot ovat myös hyvä. Melkein nykypäivänä tästä voisi jopa aloittaa, jos DAO tuntuu liian vanhentuneelta. 9/10 omaan makuun.

Statistiikka

Viestiketjuista
257 811
Jäsenet
74 002
Uusin jäsen
KravunKulho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom