Dragon Age: The Veilguard (PS5 PC & XBox Series) 10/24



Nää on aina hilpeitä. AAA devit ei koskaan kato vanhaa peliä ja mieti, että hei, me voidaan tehdä asiat nykyään paremmin. Nykyään mietitään miten me saataisiin tällä nimikkeellä mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman pienellä vaivalla. Tai sitten se on vaan taitokysymys, ennen osattiin, nykyään ei.
 
Ton näkönen hahmo itellä.
IMG_0544.jpeg

Mulla 15h takana ja meno senkuin paranee. Metacriticin 84 antaa mun mielestä todellisen kuvan pelistä. Userscore ja netin wokekeskustelut taas aivan väärän. Pelissä ei oo wokea tullut vastaan (tai en ole huomannut), yllättävän vähän siis. Ihan pätevä AAA-peli saatiin
 
Tämä on tälläinen konsolille tehty kevyt-rpg. Tai toimintapeli rpg-elementeillä. Ihan viihdyttävä sinänsä.

Ihan kivaa välianimaatiota. Taistelut ja hahmonrakennus normi konsolituubaa. NPC hahmot kevyitä eikä paljon herätä tunteita. Jos pelin lopputeksteissä todetaan että kuolivat, kun en tehnyt kaikkia sivutehtäviä, niin ei oikeastaan kiinnosta.

Tehtävissä paljon sitä mikä vituttaa - pompitaan seinää vasten ja yritetään päästä kielekkeelle. Tai laitetaan taikakivi paikalleen ja maaginen taikasilta teleporttaa paikalle ja pääset eteenpäin. Nyt pitäisi jotain bosseja löytää että saisi niiden taikaytimellä taikaseinän auki että löytyy uusi +4 panssari (jota ei edes voi myydä). Eikä ne bossit näy edes kartassa ja luulin että olen koko alue jo tutkinut.

Witcher ja Cyberpunk valovuoden edellä RPG-elementeissä, joten ei kannata edes verrata.

Mekaniikka ja tarina sen verran viihdyttäviä että jaksaa pelata eteenpäin, joten ei tämä ihan floppi ole kuitenkaan. Itsellä ei suuria odotuksia ollut. DA2 oli jo hyvin tämän kaltainen pökäle. Kertaalleen läpi helpolla vaikeustasolla ja asennuksen voi poistaa.
 
Johan on, naishahmolle ei saa kunnon ryntäitä, mutta hehtaariperseen saa.
Kaipa siitäkin joku loukkaantuu, jos on kunnon etuvarustus.

Aikamoista ADHD juoksua ollut ainakin alkupeli.
 
Lainaan threadia:

Mulla on ollut toista kymmentä vuotta (tms.) kaikki Dragon Age pelit Inqusitionia ja luonnollisesti tätä lukuunottamatta steam kirjastossa. Kannattaako vielä uppoutua niihin ja jos uppoutuu niin mistä kannattaa aloittaa.. Origins? Olen aikalailla nirso vanhojen pelien suhteen (väittäisin, että enemmän pelimekaniikoiden suhteen kuin grafiikan, mutta ehkä kusetan vain itseäni). En ole edes installoinut näköjään kertaakaan. Ostanut ilmeisesti jostain alennuksesta.

Tyhmä kysymys sinänsä kun kaikki on aina peliin tai pelisarjaan liittyvässä aina kaikki sanoo "worth it", mutta ehkä joku eri mieltä?
 
Lainaan threadia:

Mulla on ollut toista kymmentä vuotta (tms.) kaikki Dragon Age pelit Inqusitionia ja luonnollisesti tätä lukuunottamatta steam kirjastossa. Kannattaako vielä uppoutua niihin ja jos uppoutuu niin mistä kannattaa aloittaa.. Origins? Olen aikalailla nirso vanhojen pelien suhteen (väittäisin, että enemmän pelimekaniikoiden suhteen kuin grafiikan, mutta ehkä kusetan vain itseäni). En ole edes installoinut näköjään kertaakaan. Ostanut ilmeisesti jostain alennuksesta.

Tyhmä kysymys sinänsä kun kaikki on aina peliin tai pelisarjaan liittyvässä aina kaikki sanoo "worth it", mutta ehkä joku eri mieltä?
Dragon Age Origins on tänäkin päivänä sellainen 9/10 peli. Toki ajan hammas on purrut pahasti grafiikoiden osalta ja pelialueet ovat aika pieniä. Vähän aikaa sitten pelasin taas läpi, jotain kaatuiluja oli, mutta netistä löytyi ohjeita apuun. Edelleen minusta paras rpg mitä tehty (en ole vielä bg3:sta pelannut).

Koetin sen jälkeen pelata DA2:sta läpi, mutta en muistaakseni päässyt loppuun asti kun lopetin. Pelimekaniikka on vaan niin tyhmennetty sen aikaisia konsoleita varten, että homma on aivotonta nappien ränkkäystä. Peliaueet on tehty copypastella ja saman näköisiä paikkoja kierrätetään jatkuvasti. Arvosana 6/10 sanoisin.

Sitten Dragon Age Inquisionin olen pelannut 3 kertaa läpi. Itse pidän tästä tekeleestä enempi mitä muut yleensä. Taistelu ei toki ole kovin taktista, mutta valovuoden kakkosta parempaa. Kartat ovat aika vaihtelevia, hyvinkin avoimia ja jopa järjettömän laajoja. Juoni ja hamot ovat myös hyvä. Melkein nykypäivänä tästä voisi jopa aloittaa, jos DAO tuntuu liian vanhentuneelta. 9/10 omaan makuun.
 
5-6 tuntia sisällä pelissä joten alkupaloja makustellaan!

Origins, Dragon Age 2 ja Inquisiton pelattuna jokainen 1-2 kertaa aikoinaan. Origins ja Inquisiton maistuivat hyvin, 2 oli vähän jöötiä.

Veilguardin korkeat tuotantoarvot huomaa, ympäristöt, animaatiot, välivideot, taistelu on hiottu +++ tasolle.

Menin aiemmin Silent Hill 2 Remaken joka oli suuresti rosoisempi kokemus.

Mitään ylitsepääsemätöntä valitettavaa ei pelistä toistaiseksi löydy, tuskin tästä mestariteos kuitenkaan kehkeytyy. positiivinen puolella ollaan anyways.

Joitakin rosoisuuksia.

- Peli pitää pelaajaa idioottina ja syöttää lusikalla suuhun "puzzlet"
- Normaali vaikeustaso on helppo , täytyy varmaan nostaa kohta.
- Kentät yhtä putkea toistaiseksi, aiemmissa osissa oli enempi lääniä.
- Oma hahmo ja party memberit näyttävät hyviltä mutta hirviöt muovisilta lelufiguureilta.
- Party taistelu systeemi on karsittu.

Täytyy heittää enempi mietteitä jahka peli on läpi.
 
Ensimmäinen pätsi ulkona: Dragon Age™: The Veilguard – Patch 1 Release Notes

Hey everyone,

We can't believe it's been a whole week since Dragon Age: The Veilguard launched. Whether you've already been playing or are jumping in for the first time, we have our first patch releasing today with a few quality of life improvements and bug fixes. We'll also be supporting the game with additional patches in the future to help make your playing experience even better.

See our full Patch Notes below.

N7 Day Content:

  • Rook can find a new N7 day appearance in the Lighthouse. This is a cosmetic only armor.
Bug Fixes:

  • Fixed an issue where DLSS options could end up “grayed-out” on a 40-series Nvidia GPU. (PC Only)
  • Eliminated the cause of a small number of crashes. (PC Only)
  • Updated XeSS version to 1.3.1. (PC Only)
  • Fixed an issue where some customizations were not applied to the Inquisitor correctly in one of the ending scenes.
  • Fixed a bug that caused Companion Skill Points to reset.
  • Adjusted Companion Approval notifications so they remain on-screen longer as scenes end.
  • Harding now has arrows in her quiver and is ready for battle.
  • Global banter should no longer start too early.
  • Harding and Taash banter no longer repeats indefinately.
  • Fixed potential issues that could occur if a player fast traveled during a quest.
  • Changing your party members on the way to certain quests no longer breaks the camera for in-world missions.
  • Updated a number of assets to improve visual performance over long distances.
  • Fixed several distance “pop-ins” on level art assets.
  • Added collision to several assets that were missing it.
  • Fixed a minor texture issue with codex art.
  • Added haptics to a number of interactions and events.
  • Fixed lip sync in some ambient scenes.
  • Adjusted audio balance on several assets.
  • Changing equipment no longer disables helmet voice processing.
  • Fixed several objective markers that were spawning improperly.
  • Cleaned up certain interactions between Skills that caused them to not behave as described.
  • Apparitions generated by Iron Veil will now attack Razikale.
  • Entropic Spheres now behave properly on vertical surfaces.
  • Fixed a bug where Taunt would sometimes be cleared early, which caused enemies to ignore it.
  • Fixed a rare issue where Rogues would not hold their bow while aiming down sights.
  • Made the detailed-stats screen more readable.
  • Balance changes made to certain fights to match design intent.
  • Balance adjustments made to several player skills.
  • Fixed leashing exploits on major encounters.
  • The Rage Demon’s Ring of Fire should now be appropriately dodgeable in all situations.
  • Slowed down the speedy raven in Hossberg.
  • Adjusted creepy corpse movement while they moved on/off-camera.
  • The Dalish elf in the Unwanted Guests quest is now an actual elf.
  • Fixed a rare blocking issue in the Sea of Blood quest.
  • Halla should no longer float during the In Entropy’s Grasp quest.
  • Fixed a blocking issue in the Pinnacle of Its Kind quest.
  • Adjusted timing on epilogue text cards.
  • NPC necks no longer grow unexpectedly.
  • Corrected instances where NPCs would not properly look at each other or at Rook.
  • Long hair should now properly mesh with certain armor.
  • Fixed several issues with makeup in character creation.
  • Venatori crystal VFX should now disappear properly.
  • Added scroll wheel support to the sell screen.
  • Opening the journal while on the map no longer causes it to continue scrolling.
  • The Faction Achievements will now be gained properly upon reaching max Faction Strength instead of the Faction Cap.
 
Useampi kymmenen tuntia nyt takana ja onhan tämä nätti peli ja hyvä tarina. Paljon pelattavaa vaikka lähes tarina-moodilla pelaan, koska en pidä action-taisteluista. Woke ei ole häirinnyt vähääkään, sillä se nyt on vain sen yhden hahmon taustalla eikä mitenkää tungettelevasti.

Se mikä edelleen itselle on harmittava miinus, on pelin rpg-elementit jotka on aika vähäiset. Hahmot, npc:t jne on vain kevyitä kuoria toimintapelin päällä. Eli jos etsii hyvää roolipeliä, niin tämä ei ole sitä. Nätti tarinalinen toimintapeli.

Mutta pelattavuuden ja tarinan takia uskaltaa kyllä suositella vanhoille crpg-faneillekin. Ja hintakaan ei tunnu enää niin pahalta, koska pelattavaa on paljon, vaikka sikppaisi kaikki keskustelut ja muut luettavat sisälöt.
 
Peliä se 35h pelattuna, niin täytyy sanoo, että joitain huonojakin puolia pelissä on, nimittäin erilaisia vihollistyyppejä on todella vähän. Kokoajan kun niitä samanlaisia vihuja tulee, niin muuten erinomainen taistelu muuttuu aika tylsäksi.

Valintojen tekeminen ei tunnu yhtään samanlaiselta, kuin Witcher 3:ssa, jossa joistain valinnoista tulee jopa paha mieli, että tulipas tuolle huono kohtalo, vaikka kuvitteli valitsevansa sen vaihtoehdon, joka oli pienempi paha. On tässäkin isojakin valintoja, mutta ne ei tunnu niin merkityksellisiltä, kuin W3:ssa.

Peliä vaivaa sekin, et tässä ei oikeestaan mitään pelottavaa/ahdistavaa ole. Kun vertaa parhaimpiin kauhupeleihin, niin ei edes pelin pahimmat/rumimmat alueet tunnu miltään. Voisiko graafinen tyyli vaikuttaa? Ehkäpä. Muuten kyllä graffat ovat meikäläisen mieleen. Mun risupartanen kääpiö näyttää hyvältä, vaikka itse sanonkin.

Kaikki mitä pelissä on tullut nähtyä, niin kyllä tälle 8/10 antaisin, jos vertaa muihin AAA-peleihin. Ei olla parhaimpien tasolla, mutta selvästi keskinkertaisten yläpuolella. Bugeja on äärimmäisen vaikea löytää.

Kaikesta huolimatta tää on tämän vuoden paras peli. Kertonee paljon tästä pelivuodesta. Ei tullu Starfieldin ja Ragnarökin tasoisia tekeleitä, imo.

Naurettavasta W-sanasta semmoinen huomio, ettei tässä sellasta oo. Parissa sivujutussa tulee ehkä jotain vastaan, siinä se. Vaikka olis tullu kunnon W-tykitystä, niin ei se tämmöisessä fantasiassa haittaa yhtään. Eri asia jos niitä laitettais esim. KCD2:een, sillon ei välttämättä toimis. Kyseessä kuitenkin PELI, niin ei se niin vakavaa olisi sekään.
 
Viikko takana ja pelajamäärät laskee kuin lehmän häntä. Voi varmaan päätellä että ainakin refundtilastoissa korkealla.
 
Tämä uusin Dragon Age on ollut työn alla melko käsittämättömät 10v (tai yli), tämä tosin johtunee siitä, että pelin piti olla alun perin Dragon Age: Dreadwolf. Tämä kyseinen projekti sittemmin kuopattiin ja samoihin aikoihin Biowarelta (EA:lta) lähti kävelemään Dragon Age sarjan alkuperäinen käsikirjoittaja? ja muuta porukkaa. Projekti on aloitettu ainakin kahteen kertaan uudelleen. Tämä kaikki sitten näkyy lopputuotoksessa.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää että missä meni pieleen, miksi Dreadwolf kuopattiin ja kuka EA:lla näitä pelejä paskoo, nämä päätökset tulevat jostain executive tasolta tai korkeammalta, ei perus gamedevit tälläisiä päätöksiä tee. Tämä on taas yksi peli/pelisarja pitkän listan jatkoksi jotka on pilattu EA:n toimesta. Veikkaan että Dreadwolf olisi ollut enempi perinteistä Dragon Agea.

Itse olen fanittanut Dragon Agea siitä asti kun Bioware ilmoitti Dragon Age: Originsin olevan työn alla joskus vuonna miekka ja kypärä. Kaikki on tullut pelattua useampaan kertaan ja myöhemmin reilusti modattuna. Kakkonen oli tosin melko luokaton tekele, mutta kyllä sen tarinan takia kerran läpi pelaa. Inquisition on ok peli, varsinkin modien kera, ja varsinkin jos verrataan tähän uusimpaan tuotokseen :lol:

Ei yllätä että EA on jo ilmoittanut että Veilguardille ei tule yhtään dlc:tä tai lisäkontenttia, vaan siirtyvät suoraan seuraavan Mass Effectin tekoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä uusin Dragon Age on ollut työn alla melko käsittämättömät 10v (tai yli), tämä tosin johtunee siitä, että pelin piti olla alun perin Dragon Age: Dreadwolf. Tämä kyseinen projekti sittemmin kuopattiin ja samoihin aikoihin Biowarelta (EA:lta) lähti kävelemään Dragon Age sarjan alkuperäinen käsikirjoittaja? ja muuta porukkaa. Projekti on aloitettu ainakin kahteen kertaan uudelleen. Tämä kaikki sitten näkyy lopputuotoksessa.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää että missä meni pieleen, miksi Dreadwolf kuopattiin ja kuka EA:lla näitä pelejä paskoo, nämä päätökset tulevat jostain executive tasolta tai korkeammalta, ei perus gamedevit tälläisiä päätöksiä tee. Tämä on taas yksi peli/pelisarja pitkän listan jatkoksi jotka on pilattu EA:n toimesta. Veikkaan että Dreadwolf olisi ollut enempi perinteistä Dragon Agea.

Itse olen fanittanut Dragon Agea siitä asti kun Bioware ilmoitti Dragon Age: Originsin olevan työn alla joskus vuonna miekka ja kypärä. Kaikki on tullut pelattua useampaan kertaan ja myöhemmin reilusti modattuna. Kakkonen oli tosin melko luokaton tekele, mutta kyllä sen tarinan takia kerran läpi pelaa. Inquisition on ok peli, varsinkin modien kera, ja varsinkin jos verrataan tähän uusimpaan tuotokseen :lol:

Ei yllätä että EA on ilmoittanut että Veilguardille ei tule yhtään dlc:tä tai lisäkontenttia, vaan siirtyvät suoraan seuraavan Mass Effectin tekoon.
Viikko takana ja pelajamäärät laskee kuin lehmän häntä. Voi varmaan päätellä että ainakin refundtilastoissa korkealla.
black myth wukong myytiin yli 20 miljoonaa ja eihän silläkään ole nyt kuin enää 84,379 samanaikaista pelaajaa


[td]


[/td]​
 
Tämä uusin Dragon Age on ollut työn alla melko käsittämättömät 10v (tai yli), tämä tosin johtunee siitä, että pelin piti olla alun perin Dragon Age: Dreadwolf. Tämä kyseinen projekti sittemmin kuopattiin ja samoihin aikoihin Biowarelta (EA:lta) lähti kävelemään Dragon Age sarjan alkuperäinen käsikirjoittaja? ja muuta porukkaa. Projekti on aloitettu ainakin kahteen kertaan uudelleen. Tämä kaikki sitten näkyy lopputuotoksessa.

Olisi kyllä todella mielenkiintoista tietää että missä meni pieleen, miksi Dreadwolf kuopattiin ja kuka EA:lla näitä pelejä paskoo, nämä päätökset tulevat jostain executive tasolta tai korkeammalta, ei perus gamedevit tälläisiä päätöksiä tee. Tämä on taas yksi peli/pelisarja pitkän listan jatkoksi jotka on pilattu EA:n toimesta. Veikkaan että Dreadwolf olisi ollut enempi perinteistä Dragon Agea.

Itse olen fanittanut Dragon Agea siitä asti kun Bioware ilmoitti Dragon Age: Originsin olevan työn alla joskus vuonna miekka ja kypärä. Kaikki on tullut pelattua useampaan kertaan ja myöhemmin reilusti modattuna. Kakkonen oli tosin melko luokaton tekele, mutta kyllä sen tarinan takia kerran läpi pelaa. Inquisition on ok peli, varsinkin modien kera, ja varsinkin jos verrataan tähän uusimpaan tuotokseen :lol:

Ei yllätä että EA on jo ilmoittanut että Veilguardille ei tule yhtään dlc:tä tai lisäkontenttia, vaan siirtyvät suoraan seuraavan Mass Effectin tekoon.
David Gaider lähti. Oli akuperäinen BG2, NWN, DA jne kirjoittaja. Luin ne pari ensimmäistä hänen kirjoittamaa DA kirjaakin, mutta ne oli kyllä aika heikkoja.

Hän osasi kyllä kirjoittaa hahmoja. Häntä kyllä jäi kaipaamaan tässä pelissä.
 
Toinen pätsi ulkona: Dragon Age™: The Veilguard – Patch 2 Release Notes

Hey everyone,

Almost two weeks after launch already. We hope everyone is enjoying their time in Thedas! Today, we have a patch with two fixes for all PC players. Keep an eye on this space for further updates in the coming weeks.

Bug Fixes:

  • Fixed a rare issue where some of an existing Rook's settings got unintentionally reset after making and saving a new Rook.
  • Reduced instances of a game crash issue during Shader Compilation when launching the game.
 
56 tuntia takana ja peli olisi pelattu läpi. Tämä on harvinain peli itsessään ettei pelissä ole yhtään bugeja vaikka luulisi olevan tämän luokan tekeleessä.
Juonellisesti peli keskitasoa mutta ehkä, omasta mielestä paremmuudessa inquisition ja kakkosen välissä oleva peli. Valinnat paria lukuunottomatta tuntu ihan mitään sanomattomalta ja companion tehtävätkin oli aika meh paria lukuunottamatta.
Taistelu pelissä oli alkuun jees mutta loppuvaiheessa alko tympäsemään todella pahasti ja ehkä siinäkin että variantit loppui ja tapoit samoja vihuja uudestaan. Tässäkin voi olla että se että pidin aikaisempien kolmen pelin taistelusysteemeistä huomattavasti enemmän.
Graafisesti peli oli todella hieno ja maailma vaikka putkimainen olikin hauska tutkia.

Toivoisin vaan että seuraava dragon age olisi ykkösen kaltainen koska pidän sitä parhaimpana koko sarjassa. Ei haittaisi vaikka toisivat remasteroidun version originssista niin se olisi aika nannaa.
 
Hung.jpg


Tälläistä virhettä pukkaa todella usein. Välillä parin minuutin välein, välillä ei moneen tuntiin. GPU ajurit on uusimmat, varmuuden vuoksi BIOS päivitetty myös uusimpaan. Ihan kuin virheet vähenisi jos pelaa jollain medium-asetuksilla.
 
Hung.jpg


Tälläistä virhettä pukkaa todella usein. Välillä parin minuutin välein, välillä ei moneen tuntiin. GPU ajurit on uusimmat, varmuuden vuoksi BIOS päivitetty myös uusimpaan. Ihan kuin virheet vähenisi jos pelaa jollain medium-asetuksilla.
Jos 56109 on ajurit mitkä sinulla on käytössä niin eihän sitten ole uusimmat
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 689
Viestejä
4 492 537
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom