Domainit ja niihin liittyvät palvelut / asetukset / jne.

Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
747
Hmm... en välttämättä liitä sähköpostia domaineihin. Mutta varmaan joku info@dsgsgg.fi jos pistän. Ehkä etunimi. Tai sitten jotain yllättävää joka ei ole spämmiautomatiikan kärjessä.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Olisikohan ihan pönttö ajatus ottaa henkilökohtaiseksi email domainiksi .org tai .uk pääte? Ainakin tuota .org päätettä käsittääkseni voi suomalaiset yksityishenkilöt omistaa. Olin lukevinani, että myös .uk olisi yksityishenkilöille käytettävissä mutta en ole satavarma onko siinä jotain maarajoituksia. Onhan .uk ehkä vähän outo täkäläisen sähköpostiosoitteeksi? Mutta olisi naseva pääte omasta mielestä muuten. Ilmeisesti .org ja .uk ei aiheuta mitään ongelmia, että spammifiltterit näitä suorilta pistäisi roskapostiin?

Vielä domain nimestä yksityiselle sähköpostille, keksiikö väki miksi sen ei kannattaisi olla koko oma nimi tai sukunimi siinä tapauksessa, että sen ottaisi loppuelämäksi?
Olisi aika naseva kyllä joku etunimi@sukunimi.xxx ja miksei vaikka etunimi@etunimisukunimi.xxx. Jälkimmäisessä vaan se huono, että tuosta ei oikein järkevästi luo sähköpostiosoitteita mulle perheenjäsenille vaan pitäisi jokaiselle hankkia omaa nimeä vastaava domain joka taas rajoittaa lisää vaihtoehtoja. Tosin nuo kaikki on aika varattuja, joten pitäisi ehkä ottaa vielä joku eksoottisempi domain. Mielestäni oma domain pitäisi kuitenkin olla jotenkin itseen viittaava eikä joku dorkaäääliössddgg.fi tyylinen.

Edit. Miten olisi EtunimenekakirjainSukunimi.xx domain. Olisikohan tuokin aika kumma?
 
Viimeksi muokattu:

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 218
Olisikohan ihan pönttö ajatus ottaa henkilökohtaiseksi email domainiksi .org tai .uk pääte? Ainakin tuota .org päätettä käsittääkseni voi suomalaiset yksityishenkilöt omistaa. Olin lukevinani,
Kun itte pohdin samaa, niin päädyin .eu vaihtoehtoon. Oli aika hyvin domaineja vapaana ainakin vielä silloin ja mun mielestä ihan fiksu vaihtoehto. Toki joku tyylin backm.an olis ehkä voinu olla hauska, mutta miten pitkään. On mulla ton lisäksi yksi .fi domainikin, mutta eipä oo tullut käytettyä sähköpostiosoitteena. Tarkoitus on kyllä tässä ottaa jossakin vaiheessa ja aktivoitua ton kanss
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Niin, ei kai tuolla päätteellä lopulta hirveästi kai ole väliä, jos ei ole joku spämmien yleisesti käyttämä...?
Jos tuota ihan sähköpostidomainiksi haaveilee liitettäväksi iCloud+:aan, niin mitä tuolle pitää hankkia lisäksi, että tuo on järkevästi suojattu ja toimiva? DNS-palvelut jostain, mitä muuta? Ilmeisesti Cloudflarella tuo kuuluu hintaan. Onhan muuten joku .fi domaineja tarjoava, jolla olisi sama systeemi?
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 212
Niin, ei kai tuolla päätteellä lopulta hirveästi kai ole väliä, jos ei ole joku spämmien yleisesti käyttämä...?
Jos tuota ihan sähköpostidomainiksi haaveilee liitettäväksi iCloud+:aan, niin mitä tuolle pitää hankkia lisäksi, että tuo on järkevästi suojattu ja toimiva? DNS-palvelut jostain, mitä muuta? Ilmeisesti Cloudflarella tuo kuuluu hintaan. Onhan muuten joku .fi domaineja tarjoava, jolla olisi sama systeemi?
Itse suosisin .fi tai .com päätettä. Kaikenlaiset .info yms. todellakin joututvat helpommin roskapostiin. Domainin voit varata ihan mistä tahansa ja myös nimipalvelut voit hankkia mistä tahansa, ei näillä ole mitään yhteyttä toisiinsa, että pitäisi olla samasta paikasta.
Esim. domainhotellista jos domainin varaa, niin oletuksena siihen tulee maksullinen nimipalvelu mukaan, mutta sitä ei ole pakko ottaa. Voit tehdä Cloudflarelle ilmaisen tilin ja käyttää sitä nimipalvelimena.

Se, että domain ja nimipalvelut on samalta tarjoajalta, tekee asiaa vain helpommaksi, varmaan tuossa iCloudissa on jotain integraatiota Cloudflaren suuntaan, jotta asetukset menevät automaattisesti iCloudista Cloudflareen, mutta ei siellä mitään sellaista ole mitä ei voisi käsipelillä itse tehdä.

Jos oikein haluaa kaikkki langat omiin käsiinsä, niin Traficomille voi myös yksityishenkilö rekisteröityä .fi domainvälittäjäksi. Näin säästää muutaman euron vuodessa, tietääkseni miltään .fi välittäjältä ei enää saa domaineja omakustannehintaan (9 € / v)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
etunimisukunimi.fi
Mä en edes ottaisi tuollaista. Ehdottomasti yleisin maili on Suomessa muotoa etunimi.sukunimi@[jokudomain].fi tai .com. Eli hommaa mistä tahansa minkä tahansa fi-domainin ja siihen kylkeen mailipalvelu, joka antaa käyttää Custom domainia. Sitten voi tunkea ihan mitä haluaa sen @-merkin eteen. Tai luoda uniikkeja maileja jokaiselle verkkosivustolla jos haluaa hifistellä.

Mä otin käyttööni Fastmailin (Fastmail | We Respect Your Privacy & Put You in Control), joka ei ehkä ihan halvin, mutta todella toimiva ja laadukas mailipalvelu. Custom-domain toimii hienosti ja tukee noita automaattisesti luotavia "masked email"-osoitteita. Mutta muitakin on jos haluaa halvemmalla päästä.

Mulla on domaini tuolta, mutta nimipalvelimet AWS:ltä, kun haluan hoitaa tietueiden luomisen Terraformilla. Ja Route53 ei tue DNSSEC:iä vielä.
Vastaan vanhalle itselleni. Route53 tukee tosiaan nykyään DNSSECiä kuten myös Domainhotelli, joten on sekin puoli kunnossa. AWS:lle pitää maksaa lystistä dollari kuussa KMS-avaimesta.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Mä en edes ottaisi tuollaista. Ehdottomasti yleisin maili on Suomessa muotoa etunimi.sukunimi@[jokudomain].fi tai .com. Eli hommaa mistä tahansa minkä tahansa fi-domainin ja siihen kylkeen mailipalvelu, joka antaa käyttää Custom domainia. Sitten voi tunkea ihan mitä haluaa sen @-merkin eteen. Tai luoda uniikkeja maileja jokaiselle verkkosivustolla jos haluaa hifistellä.
Niin mutta onko tuossa sitten mieltä, jos on jo ennestään joku etunimi.sukunimi@gmail tai vastaava jo olemassa? Minulla joku saattaa olla, jota ei ole tullut koskaan käytettyä, pitää kaivella muistiinpanoja. Tarve omaan domainiin tai muuten vain uuteen emailiin tulee sen takia, että pari vuosikymmentä käyttämäni Telian osoite jää pois pian.

Koska itselläni ei ole yritystoimintaa, omaa tuotetta jota kaupitteleisin tai somekanavaa, niin ei ole mitään sellaista nimeä mielessä mitä tuossa domainina käyttäisi, niin minkä sille sitten laittaisi loogiseksi nimeksi muun kuin suoraan omaan nimeen viittavan? Jos siihen vetäisee jonkin randomin sdfdskjfgdkdjgf.fi tai dorka-aasi.xx:n niin onko tuo yhtään professinaalimman kuuloinen kuin geneerinen gmail tms. johon on sattunut saamaan etunimi.sukunimi emailin varattua jo ennestään? Toki yksityisyys voi olla paremmin hanskassa, jos osoitetta pitää jaella arveluttavaan paikkaan mutta eipä se taida olla etunimi.sukunimi@jokudomain.xxx sen kummempi samassa tilanteessa? Minulla on jo ennestään Apple One, joten sen iCloud+:n myötä on toiminto jolla saa generoitua anonyymejä emaileja, jos niille on tarvetta.

Tosiaan domain tulisi itselläni ihan yksityiskäyttöön ja vain sähköpostille mutta mieluiten niin, että samalle domainille saisi järkevästi myös muille perheenjäsenille osoitteet, eli tuo etunimisukunimi domain ei ehkä olisi paras mutta joku sukunimi tai etunimen eka kirjain+sukunimi yhteen toimisi aika hyvin...

Itselläni ei mielikuvitus oikein tässä asiassa pelaa, niin mielellään kuulisin mielipiteitä minkätyylisiin domain nimiin muut on vastaavassa tilanteessa päätyneet? Miksi domain nimenä ei kannata olla sukunimi tai sitten ihan koko nimi? Tai miksi joku ei millään tavalla itseensä viittaava oma domain nimi olisi parempi kuin geneeriset gmailit ja muut vastaavat muuta kuin, että osoite on halutessaan pysyvä?

Mä otin käyttööni Fastmailin (Fastmail | We Respect Your Privacy & Put You in Control), joka ei ehkä ihan halvin, mutta todella toimiva ja laadukas mailipalvelu. Custom-domain toimii hienosti ja tukee noita automaattisesti luotavia "masked email"-osoitteita. Mutta muitakin on jos haluaa halvemmalla päästä.
Minulla on iCloud+, joten sillä ajattelin edetä tämän kanssa. Siitä löytyy jo tuo mainittu masked email jne,, tosin POP3 tuki puuttuu mitä olen harmitellut mutta tuki custom domainille löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Itse suosisin .fi tai .com päätettä. Kaikenlaiset .info yms. todellakin joututvat helpommin roskapostiin.
Niin se taitaa olla. Onko kellään palstan porukalla .org tai .uk domainia henkilökohtaisessa käytössä?

Domainin voit varata ihan mistä tahansa ja myös nimipalvelut voit hankkia mistä tahansa, ei näillä ole mitään yhteyttä toisiinsa, että pitäisi olla samasta paikasta.
Esim. domainhotellista jos domainin varaa, niin oletuksena siihen tulee maksullinen nimipalvelu mukaan, mutta sitä ei ole pakko ottaa. Voit tehdä Cloudflarelle ilmaisen tilin ja käyttää sitä nimipalvelimena.

Se, että domain ja nimipalvelut on samalta tarjoajalta, tekee asiaa vain helpommaksi, varmaan tuossa iCloudissa on jotain integraatiota Cloudflaren suuntaan, jotta asetukset menevät automaattisesti iCloudista Cloudflareen, mutta ei siellä mitään sellaista ole mitä ei voisi käsipelillä itse tehdä.
Näinhän se on. Mukavuudenhalusta tuo iCloudin suoraan tuputtama Cloudflare tietenkin houkuttaa ja se taitaa hinnan puolesta olla myös ihan ok, kun eivät käsittääkseni veloita muuta kuin todelliset kulut. Miinuksena on, että .fi domaineja ne ei välitä näköjään mutta eipä siellä juuri haluamaani olisi vapaanakaan.

Jos oikein haluaa kaikkki langat omiin käsiinsä, niin Traficomille voi myös yksityishenkilö rekisteröityä .fi domainvälittäjäksi. Näin säästää muutaman euron vuodessa, tietääkseni miltään .fi välittäjältä ei enää saa domaineja omakustannehintaan (9 € / v)
Eikös tuohon sisälly kuitenkin aina monenlaisia raportointivelvollisuuksia? Ja onko tuossa jo käytännössä yrittäjä sen jälkeen, jos tuohon alkaa? En ihan parin euron vuosisäästön takia ehkä viitsi kovin paljoa nähdä vaivaa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Tuossa on joku vanha video tuosta iCloud Mail with a custom email domain. Ei ole paljoa tuosta muuttunut.
Kiitti, pitääpä katsella läpi tuo.

Itsellä on käytössä tuo iCloud+ ja .FI domain. Ei moittimista. Pieniä virityksiä tullut tehtyä esim. DMARC käytössä.
Oletko kokeillut miten tuon osoitteen saa Windowsissa Outlookin kanssa toimimaan, että lähettäjänä näkyy juuri se oma domain, eikä send from behalf tjsp, jossa näkyy myös se sinun pää iCloud emaili? Hieman kikkailua vaati itselläni ainakin, että sai nuo iCloudin omat erikseen lisätyt aliakset toimimaan, että näkyy vain se alias lähettäjänä. Ehkä se sama temppu tuossakin toimii sitten...

Otitko muuten minkä tyylisen domain nimen, siis oma nimesi vai joku ihan muu?
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 035
Kiitti, pitääpä katsella läpi tuo.


Oletko kokeillut miten tuon osoitteen saa Windowsissa Outlookin kanssa toimimaan, että lähettäjänä näkyy juuri se oma domain, eikä send from behalf tjsp, jossa näkyy myös se sinun pää iCloud emaili? Hieman kikkailua vaati itselläni ainakin, että sai nuo iCloudin omat erikseen lisätyt aliakset toimimaan, että näkyy vain se alias lähettäjänä. Ehkä se sama temppu tuossakin toimii sitten...

Otitko muuten minkä tyylisen domain nimen, siis oma nimesi vai joku ihan muu?
En ole kokeillu Windows Outlookilla.

Mulla on ollut pitkään tuo domain. Domain muodostuu mun nimistä.
Ensimmäinen etunimi: kaksi ensimmaistä kirjainta
Toinen etunimi: kaksi ensimmäistä kirjainta
Sukunimi: kaksi ensimmäistä kirjainta
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 212
Tosiaan domain tulisi itselläni ihan yksityiskäyttöön ja vain sähköpostille mutta mieluiten niin, että samalle domainille saisi järkevästi myös muille perheenjäsenille osoitteet, eli tuo etunimisukunimi domain ei ehkä olisi paras mutta joku sukunimi tai etunimen eka kirjain+sukunimi yhteen toimisi aika hyvin...
Jos se sukunimi.fi jo oli varattuna, niin koko perheelle tietysti voisi sopia joku jarviset.fi jarvisenposti.fi, jarvisenperhe.fi tyylinen domain jolle sitten mukavasti saa koko perheelle etunimi@ osoitteet.

Eikös tuohon sisälly kuitenkin aina monenlaisia raportointivelvollisuuksia? Ja onko tuossa jo käytännössä yrittäjä sen jälkeen, jos tuohon alkaa? En ihan parin euron vuosisäästön takia ehkä viitsi kovin paljoa nähdä vaivaa.
Ei tuossa mitään raportointivelvollisuutta ole, eikä mitään muutakaan byrokratiaa. Olettaen, että toimii välittäjänä vain omille domaineilleen. Eikä tuossa nyt kovin kummoisia velvollisuuksia ole muutenkaan vaikka kavereillekin välittäisi. Lähinnä velvollisuus huolehtia siitä, että domainilla on oikeat tosiasiallisen käyttäjän omistajuustiedot.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
En ole kokeillu Windows Outlookilla.
OK. Epäilen, että lienee sama homma kuin noiden aliasten kanssa, eli tekee Outlookiin tilin normaalisti sillä pää iCloudin emaililla ja sitten profiilien kautta käy vaihtamassa vain sen oikean emalin tuohon, eli se edelleen kirjautuu sillä iCloudin tunnari+salasanalla (joka pitää luoda appikohtaisena, kun ei muuten tue lainkaan Outlookia). Ellei sitten toimi ihan suorilta jopa sillä uudella domainilla, kun se näköjään antaisi sitä käyttää myös iMessage ja Facetimessä, toisin kuin normaaleja iCloudin aliaksia.

Mulla on ollut pitkään tuo domain. Domain muodostuu mun nimistä.
Ensimmäinen etunimi: kaksi ensimmaistä kirjainta
Toinen etunimi: kaksi ensimmäistä kirjainta
Sukunimi: kaksi ensimmäistä kirjainta
OK, ihan hyvä idea, jos sattuu edes jollain tavalla rimmaamaan tuo yhdistelmä. Itselläni siitä tulee aika outo, niin eikå se oikein sitten ehkä sopisi muille perheenjäsenille omiksi osoitteiksi.

Jos se sukunimi.fi jo oli varattuna, niin koko perheelle tietysti voisi sopia joku jarviset.fi jarvisenposti.fi, jarvisenperhe.fi tyylinen domain jolle sitten mukavasti saa koko perheelle etunimi@ osoitteet.
Jotenkin monikkomuoto särähtää omaan makuun väärällä tavalla, liitteitä pitää makustella vielä mutta joku niissäkin kaihertaa. Onko tuollainen etunimen eka kirjain + sukunimi yhteen ihan älytön ajatus? Tuon saisi toiminaan ainakin yhdellä muulla perheenjäsenellä.

Ei tuossa mitään raportointivelvollisuutta ole, eikä mitään muutakaan byrokratiaa. Olettaen, että toimii välittäjänä vain omille domaineilleen. Eikä tuossa nyt kovin kummoisia velvollisuuksia ole muutenkaan vaikka kavereillekin välittäisi. Lähinnä velvollisuus huolehtia siitä, että domainilla on oikeat tosiasiallisen käyttäjän omistajuustiedot.
OK, eli sinun ei tarvitse tuon takia perustaa minkäänlaista yritystä sitä varten? Kenelle tuo maksetaan ja tuleeko tuosta jatkossa laskut, kun pitää jatkaa vai onko tuossa oltava aktiivinen itse kaiken suhteen, että sitä ei joku nappaa?
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Itsellä on sukunimi.eu. Voi sitten jaella perheelle etunimi@sukunimi.eu mallisia osoitteita. Ei se eu loppuinen pääte varmaan mikään sen ihmeellisempi ole? Ainakin kaikki postit mennyt perille tähän asti. Toki kaikki oleelliset dns tietueet on laitettu kuten pitää, niin ei siitä ainakaan haitaksi ole.
 
Liittynyt
07.07.2019
Viestejä
1 402
Se, että domain ja nimipalvelut on samalta tarjoajalta, tekee asiaa vain helpommaksi
Joo, jos ne on eri paikasta, niin pitää muistaa katsoa DNS Glue ja mm. DNSSEC:n asetukset tarkasti kondikseen. Jos noi ei oo ihan maalissa saa sellaisen kivan domainin joka toimii ja ei toimi. Riippuen siitä miten hyvin tai huonosti vastapuoli ne validoi. Nimimerkillä kantapään kautta opittu. Ihan sama tietty koskee myös SPF:ää, DKIM:ää ja DMARC:ia.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Itsellä on sukunimi.eu. Voi sitten jaella perheelle etunimi@sukunimi.eu mallisia osoitteita. Ei se eu loppuinen pääte varmaan mikään sen ihmeellisempi ole?
Luulisi, että tuo on toimiva pääte. Epäilyttävän halpa se kyllä on, kun tuo norjalainen kauppakin sitä 1,99 eurolla vuosi tarjoaa. Onkohan tuossa joku koukku mitä en hoksaa.

Tosin se suurin este itselläni on, että sukunimi.domain osalta nuo yleisimmät fi, com, eu jne. on varattuja. Joku .org voisi olla vapaana mutta onko tuo ongelma muuta kuin vähän härskiltä kalskahtava pääte? Tuossa myös hinta vähän outo, kun esim. Cloudflare näyttää sille jotain kympin hintaa mutta jotain täkäläisiä kauppoja, kun katsoi niin saattoi olla eka vuosi tuota luokkaa ja sitten jatkovuosi olikin moninkertainen hinta!?!?!

Käyttääkö kukaan täällä .org päätettä?

Tosiaan tuo kirjain sukunimen eteen antaisi omalla kohdalla lisää vaihtoehtoja mutta enpä tiedä onko tuo enää sen kummempi kuin asianmukaisesti etunimi.sukunimi@gmail tai vastaava...?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Näinhän se on. Mukavuudenhalusta tuo iCloudin suoraan tuputtama Cloudflare tietenkin houkuttaa ja se taitaa hinnan puolesta olla myös ihan ok, kun eivät käsittääkseni veloita muuta kuin todelliset kulut. Miinuksena on, että .fi domaineja ne ei välitä näköjään mutta eipä siellä juuri haluamaani olisi vapaanakaan.
Sen domainin voi hankkia muualta ja sen jälkeen vaihtaa DNS-servut Cloudflaren palvelimiin. Noi DNS-palvelimet on se joka merkitsee kun otetaan jotain mailipalvelua omalla domainilla käyttöön, ei se mistä se on hankittu. Esim. itse hankin oman domainin Hostingpalvelulta, niin vaihdoin DNS-palvelimet Cloudflareen Hostingpalvelun domainin hallintasivuilta, jonka jälkeen oli todella yksinkertaista ottaa Microsoft 365 Business Basicin maili käyttöön kun se oli integroitu Cloudflaren kanssa. Se osas automaattisesti tehdä kaikki tarvittavat DNS-tietueet sinne oman domainini DNS-tietueisiin.

[edit]
Luulisi, että tuo on toimiva pääte. Epäilyttävän halpa se kyllä on, kun tuo norjalainen kauppakin sitä 1,99 eurolla vuosi tarjoaa. Onkohan tuossa joku koukku mitä en hoksaa.
Toi on vaan tarjous hinta. Itelläkin eka vuosi maksoi .eu-päätteinen domaini tuon verran ensimmäisen vuoden, sen jälkeen 9€/vuosi.

.eu-domain on takuulla luotettava, sitä hoitaa EURid EU-komission alaisuudessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Sen domainin voi hankkia muualta ja sen jälkeen vaihtaa DNS-servut Cloudflaren palvelimiin. Noi DNS-palvelimet on se joka merkitsee kun otetaan jotain mailipalvelua omalla domainilla käyttöön, ei se mistä se on hankittu. Esim. itse hankin oman domainin Hostingpalvelulta, niin vaihdoin DNS-palvelimet Cloudflareen Hostingpalvelun domainin hallintasivuilta, jonka jälkeen oli todella yksinkertaista ottaa Microsoft 365 Business Basicin maili käyttöön kun se oli integroitu Cloudflaren kanssa. Se osas automaattisesti tehdä kaikki tarvittavat DNS-tietueet sinne oman domainini DNS-tietueisiin.
Niin no joo. Mahtaakohan sellainen onnistua, että ostaa .fi domainin mistä sen saa ja siirtää Cloudflarelle? Nehän ei myy suoraan fi domaineja mutta antaakohan ne siirtää sellaisen sinne, että menisi kaikki niiden kautta jatkossa uusintoja myöten? Ei sinänsä haittaa itseäni polttaa ensiksi jollekin tuosta eka ostosta vuosimaksu, jos se siihen jää muilta osin. Tosin mitähän Cloudflare sitten jatkossa fi domainista hinkuisi...?

Niin ja pirun tyhmä kysymys, pitääkö itse maksaa ALV erikseen Suomeen, jos ulkomaisesta kaupasta, kuten nyt Cloudflare domainin ostaa, nehän taitaa olla verottomia hintoja oletuksena? Jopa tuo Norjalainen domain kauppias mainitsi alvista ainoastaan, että norjalaisten osalta niihin lisätään alv automaattisesti.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Luulisi, että tuo on toimiva pääte. Epäilyttävän halpa se kyllä on, kun tuo norjalainen kauppakin sitä 1,99 eurolla vuosi tarjoaa. Onkohan tuossa joku koukku mitä en hoksaa.

Tosin se suurin este itselläni on, että sukunimi.domain osalta nuo yleisimmät fi, com, eu jne. on varattuja. Joku .org voisi olla vapaana mutta onko tuo ongelma muuta kuin vähän härskiltä kalskahtava pääte? Tuossa myös hinta vähän outo, kun esim. Cloudflare näyttää sille jotain kympin hintaa mutta jotain täkäläisiä kauppoja, kun katsoi niin saattoi olla eka vuosi tuota luokkaa ja sitten jatkovuosi olikin moninkertainen hinta!?!?!

Käyttääkö kukaan täällä .org päätettä?

Tosiaan tuo kirjain sukunimen eteen antaisi omalla kohdalla lisää vaihtoehtoja mutta enpä tiedä onko tuo enää sen kummempi kuin asianmukaisesti etunimi.sukunimi@gmail tai vastaava...?
En ole tutustunut tuohon norjalaiseen kauppaan sen paremmin, mutta itse ostin tuon aikanaan ihan suomalaisesta domainhotellista ja ihan hinnaltaan oli muistaakseni jotain 9€ paikkeilla.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Niin no joo. Mahtaakohan sellainen onnistua, että ostaa .fi domainin mistä sen saa ja siirtää Cloudflarelle? Nehän ei myy suoraan fi domaineja mutta antaakohan ne siirtää sellaisen sinne, että menisi kaikki niiden kautta jatkossa uusintoja myöten? Ei sinänsä haittaa itseäni polttaa ensiksi jollekin tuosta eka ostosta vuosimaksu, jos se siihen jää muilta osin. Tosin mitähän Cloudflare sitten jatkossa fi domainista hinkuisi...?

Niin ja pirun tyhmä kysymys, pitääkö itse maksaa ALV erikseen Suomeen, jos ulkomaisesta kaupasta, kuten nyt Cloudflare domainin ostaa, nehän taitaa olla verottomia hintoja oletuksena? Jopa tuo Norjalainen domain kauppias mainitsi alvista ainoastaan, että norjalaisten osalta niihin lisätään alv automaattisesti.
Domainin uusinta hoidetaan sitä kautta mistä se on ostettu, eli sen kerran vuodessa. Cloudflare hoitaa sen DNS-palvelun, jos domainia ei sitä kautta osta.

DNS-palvelimet voi yleensä itse vaihtaa domainin myyjän itsepalvelusivuilta, ainakin tuolta Hostingpalvelusta sellainen löytyy. Sieltä sai myös aikaisemmin mainitun DNSSEC:in päälle napin painalluksella.

[edit]
Toi 1.99€/vuosi on vaan tarjous hinta. Itelläkin eka vuosi maksoi .eu-päätteinen domaini tuon verran ensimmäisen vuoden, sen jälkeen 9€/vuosi.

.eu-domain on takuulla luotettava, sitä hoitaa EURid EU-komission alaisuudessa.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Oletko vielä joutunut uusimaan tilausta vai onko eka vuosi menossa?
En vielä, kun otin sen suoraan 3 vuodeksi. Ylempänä tosiaan todettiin, että monesti noissa on ensimmäinen vuosi tarjouksella ja sitten rupeaa menemään normaalia hintaa (mikä se sitten ikinä onkaan).

Jos ottaa nyt jostain domainin, niin sen pystyy aina tarvittaessa siirtämään toiselle palveluntarjoajalle, jos olemassa oleva ei miellytä syystä tai toisesta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Domainin uusinta hoidetaan sitä kautta mistä se on ostettu, eli sen kerran vuodessa.
Niinhän se oletuksena menee mutta ymmärsin, että niitä kyllä voi siirtää toisellekin toimijalle ylläpidettäväksi. Se jäi vaan auki, että ottaako fi domainia Cloudflare vastaan.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 212
OK, eli sinun ei tarvitse tuon takia perustaa minkäänlaista yritystä sitä varten? Kenelle tuo maksetaan ja tuleeko tuosta jatkossa laskut, kun pitää jatkaa vai onko tuossa oltava aktiivinen itse kaiken suhteen, että sitä ei joku nappaa?
Ei tarvita yritystä. Domain maksetaan suoraan viestintävirastolle. Käytännössä välittäjätili toimii siten, että lataat sinne ennakkoon rahaa ja sitten sillä makselet domainien vuosimaksuja. Ja viestintävirasto muistuttelee sähköpostitse kun domain on uusimisen tarpeessa. Toki voi käyttää myös automaattiuusimista, mutta jokatapauksessa pitää huolehtia siitä, että välittäjätilillä on saldoa.

Mahtaakohan sellainen onnistua, että ostaa .fi domainin mistä sen saa ja siirtää Cloudflarelle?
Ei onnistu. Voit siirtää vain sellaisia domaineja, joita Cloudflare itsekin myy.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 447
Niinhän se oletuksena menee mutta ymmärsin, että niitä kyllä voi siirtää toisellekin toimijalle ylläpidettäväksi. Se jäi vaan auki, että ottaako fi domainia Cloudflare vastaan.
Jos cloudflare ei syö .fi domainia, niin ottaa sen jostain vain ja käyttöä cloudflaren nimipalvelimia, niin ei kai siinä sen ihmeempää. Itsellä kahdella eri toimijalla domaineja ja azuren nimipalvelimet käytössä, niin hallinta käytännössä tapahtuu azuresta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Joo lueskelin Cloudflaren dokumentteja, niin ei ole fi tukea ainakaan vielä eikä ollut tulossa listallakaan.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Ei tarvita yritystä. Domain maksetaan suoraan viestintävirastolle. Käytännössä välittäjätili toimii siten, että lataat sinne ennakkoon rahaa ja sitten sillä makselet domainien vuosimaksuja. Ja viestintävirasto muistuttelee sähköpostitse kun domain on uusimisen tarpeessa. Toki voi käyttää myös automaattiuusimista, mutta jokatapauksessa pitää huolehtia siitä, että välittäjätilillä on saldoa.
Pitääpä tuotakin vielä tutkailla. Pikaisesti katsottuna se tuuppasi aina vain listaa välittäjistä joilta ostella näitä...
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Jos vain yhden TLD:n hankkii yksityiseen sähköpostiosoite käyttöön, niin kumpi FI vai COM olisi pitkässä juoksussa oikeampi vaihtoehto?
Hinnassa ei paljoa eroa juuri nyt. Toki COM olisi helpoin, kun se iCloudissa Cloudflarea suoraan tyrkyttää 9,15 USD vuosihinnalla. Miten lie nuo FI domainien hinnoittelut, eikö se ole edelleen Traficomin hanskassa, eikä myyty jollekin ulkopuoliselle? COMilla on joku hintojen vuosittain nosto sovittu Verisignin kanssa, että +7% vuosittain. Tuohan käytännössä moninkertaistuu vuosien kuluessa.

.uk ja .org päätekin edelleen mietinnässä mutta taitavat olla liian eksoottisia yksityiskäyttöön ja tuo toinen vielä ihan eri maahan viittaava? Nuo ja muut vastaavasti eksoottiset päätteet vain antaisi parhaiten valittavaksi mieleistä nimeä.

Vieläkin painin myös domain nimen kanssa. Kai joku tyyliin johndoe.tld josta emailiksi john@johndoe.tld tai sitten jdoe.tld jossa emalina john@jdoe.tld tai john.doe@jdoe.tld. Tuo viimeinen omaan silmään tuntuisi aika mukavalta. Pelkkä doe.tld tyylinen on huonosti vapaana yleisimmissä, että tuota ei viitsi ihan millä tahansa tld:llä ottaa.
Kumman itse ottaisitte näistä kahdesta, vai joku muu yhdistelmä omasta nimestä ja millainen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Jos vain yhden TLD:n hankkii yksityiseen sähköpostiosoite käyttöön, niin kumpi FI vai COM olisi pitkässä juoksussa oikeampi vaihtoehto?
Hinnassa ei paljoa eroa juuri nyt. Toki COM olisi helpoin, kun se iCloudissa Cloudflarea suoraan tyrkyttää 9,15 USD vuosihinnalla. Miten lie nuo FI domainien hinnoittelut, eikö se ole edelleen Traficomin hanskassa, eikä myyty jollekin ulkopuoliselle? COMilla on joku hintojen vuosittain nosto sovittu Verisignin kanssa, että +7% vuosittain. Tuohan käytännössä moninkertaistuu vuosien kuluessa.

.uk ja .org päätekin edelleen mietinnässä mutta taitavat olla liian eksoottisia yksityiskäyttöön ja tuo toinen vielä ihan eri maahan viittaava? Nuo ja muut vastaavasti eksoottiset päätteet vain antaisi parhaiten valittavaksi mieleistä nimeä.

Vieläkin painin myös domain nimen kanssa. Kai joku tyyliin johndoe.tld josta emailiksi john@johndoe.tld tai sitten jdoe.tld jossa emalina john@jdoe.tld tai john.doe@jdoe.tld. Tuo viimeinen omaan silmään tuntuisi aika mukavalta. Pelkkä doe.tld tyylinen on huonosti vapaana yleisimmissä, että tuota ei viitsi ihan millä tahansa tld:llä ottaa.
Kumman itse ottaisitte näistä kahdesta, vai joku muu yhdistelmä omasta nimestä ja millainen?

Sä yliajattelet nyt koko hommaa :). Ei ketään kiinnosta mikä se domainin nimi ja pääte on, kunhan se maili vaan liikkuu... Ite keksin oman domainini omasta päästäni about 15 sekunnissa ja päätteeksi valitsin .eu:n sen takia kun se oli halvin hankinta aikaan ja sillä on asioitu verkkokauppojen ja virastojen kanssa ilman mitään ongelmia.

Älä tee asiasta liian vaikeaa :D.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Itse hommasin sukunimi.me loppuisen domainin, kauppaavat noita henkilökohtaisiksi domaineiksi. En ole huomannut mitään ongelmia postin kulussa.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Sä yliajattelet nyt koko hommaa :). Ei ketään kiinnosta mikä se domainin nimi ja pääte on, kunhan se maili vaan liikkuu... Ite keksin oman domainini omasta päästäni about 15 sekunnissa ja päätteeksi valitsin .eu:n sen takia kun se oli halvin hankinta aikaan ja sillä on asioitu verkkokauppojen ja virastojen kanssa ilman mitään ongelmia.

Älä tee asiasta liian vaikeaa :D.
Tiedän, minulla on paha tapa miettiä tällaisia liian tarkasti. :) Käsittääkseni tld jossain määrin vaikuttaa siihen, että jääkö posteja spammifilttereihin, joten siinä mielessä kai joku com tai fi on ainakin 100% varmasti toimiva.

Olisi ajatus kuitenkin pitää tuota dominia sitten tyyliin loppuelämä, joten pitäisi keksiä sellainen ettei tuo alkaisi kaduttaa jälkeenpäin ja oma mielikuvitus ei vain oikein tunnu antavan lopullista vastausta.

Oisko tuo jdoe.tld tyylinen ihan tyhmä ajatus?
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Itse hommasin sukunimi.me loppuisen domainin, kauppaavat noita henkilökohtaisiksi domaineiksi. En ole huomannut mitään ongelmia postin kulussa.
Tuohan on Montenegron maatunnus. Ei ollut mitään ihme ehtoja ja sai kaikki suojaukset päälle?
Tosin tuo me ei ole vapaana haluamallani tunnuksella. Jotain .uk:ta löytyisi esim. mutta tässä juuri mietityttää nuo ehdot, suojaukset plus se, että tuleeko tuon kanssa jossain vaihessa ongelmia spammifilttereissä, että jää viestejä menemättä perille...? Sinänsä .uk domainit on todella halpoja.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Tuohan on Montenegron maatunnus. Ei ollut mitään ihme ehtoja ja sai kaikki suojaukset päälle?
Tosin tuo me ei ole vapaana haluamallani tunnuksella. Jotain .uk:ta löytyisi esim. mutta tässä juuri mietityttää nuo ehdot, suojaukset plus se, että tuleeko tuon kanssa jossain vaihessa ongelmia spammifilttereissä, että jää viestejä menemättä perille...? Sinänsä .uk domainit on todella halpoja.
Muistaakseni alunperin otin Namecheapin kautta, ei ollut mitään ihmeellistä. Myöhemmin siirsin Godaddyyn MS kuvioiden takia, mutta kun tuo vanhenee siirrän sen johonkin muualle.

Jollain tommosella aika helppo kattoa mitä olis saatavilla: Full TLD list - All Available Domain Extensions | Namecheap
Tuolta voi taas katsoa statistiikka mitkä ovat korkeimmilla spam listoista: The Spamhaus Project - The Top 10 Most Abused TLDs

En ole kuullut että kokonaisia TLD olisi blokattu, tiettyjen sähköpostipalveluiden domaineja sekä monia dynaamisen dns liittyviä domaineja yms.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Tiedän, minulla on paha tapa miettiä tällaisia liian tarkasti. :) Käsittääkseni tld jossain määrin vaikuttaa siihen, että jääkö posteja spammifilttereihin, joten siinä mielessä kai joku com tai fi on ainakin 100% varmasti toimiva.

Olisi ajatus kuitenkin pitää tuota dominia sitten tyyliin loppuelämä, joten pitäisi keksiä sellainen ettei tuo alkaisi kaduttaa jälkeenpäin ja oma mielikuvitus ei vain oikein tunnu antavan lopullista vastausta.

Oisko tuo jdoe.tld tyylinen ihan tyhmä ajatus?
Itelläkään ei oo tarkoitusta vaihtaa domainia, vaikka sen nopeasti keksinkin. Se nimen johdin yhdestä ohjelmistosta ja sain siittä lyhyen ja suht napakan nimen.

Ite en ottaisi nimeksi mitään omaan etu- ja/tai sukunimeen viittaavaa juuri sen takia kun tulevaisuudesta ei tiedä, jos vaikka päätät vaihtaa nimesi tulevaisuudessa, tai tarjoat kaveri(lle/eille) mailia korvaustavastaan, niiin se silloin taas oudoksuttaa, jos se on johdettu sun etu- ja/tai sukunimestä. Ja kuten joku jo aikaisemmin sanoi, niin mailiosoitteet on aina pääasiassa tyyliin etunimi.sukunimi@jokudoma.in. Tuo takia suosittelisin pistämään vaikka noita tällä hetkellä pinnalla olevia tekoälyjä töihin sen nimen keksimiseen, jos oma mielikuvitus ei tuota tulosta :). Päätteen sitten valitset sen perusteella onko se helposti integroitavissa iCloud/Cloudflare/tjms. palveluihin, joihin se on tarkoitus liittää, onko se nimi saatavilla päätteeseen ja paljonko se kustantaa.

BTW: Se +7 prosentin korotus .com-päätteessä ei moninkertaista hintaa todellakaan, vaan vaatii useita vuosia, että pääsee edes 2x hintaan. Muista, että se maksetaan minimissään vuosi kerrallaan...
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Toisaalta monet on noista niin halpoja, että ei vie konkurssiin regata jotain toista rinnalle jos on tarvis. Ehkä nolointa on jos omasta sukunimi domainista tulis joku nettikasinon mainossivu tms mutta toisaalta sukunimi on sen verta yleinen että voi esittää tietämätöntä jos joku osaisi yhdistää.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Juuri tämä tekee itselleni päättämisen tosi vaikeaksi, että osa suosittaa nimenomaan ottamaan oman sukunimen tai koko nimen domainiksi ja osa taas kehottaa välttämään. Omaa nimeäni tuskin tulen koskaan vaihtamaan, joten jää vain sitten pidettäväksi huoli, että sen pitäisi loppuun saakka. Tietenkään en ala kaikkia tld päätteitä ostamaan, joten yhdellä pitäisi pärjätä ja toivoa, että joku nettikasino tjsp. ei muilla päätteillä olevaa samaa varaa.

Lähinnä tuossa COMin +7% jutussa vaikutti, että tuo on Suomen sähköverkkojen tapaan yksityistetty, joten siellä on vapaa portti riistää aina vaan lisää jollain uudella verukkeella, että jääköhän tuohon ilmoitettuun. On kuitenkin maailman yleisin pääte, joten lypsettävät ei koskaan lopu mutta joku tolkuton hinta yksittäiset ihmiset varmasti jossain vaiheessa tiputtaa pois.

Osa tosiaan ehdottelee näitä ei omaan nimeen viittaavia osoitteita, niin miten tuollainen sitten oikeastaan erottuu omaksi eduksi, jos siitä ei näe suoraan, että tuohan onkin tyypin oma domaini tai miten se eroaa sitten vaikka gmail-päätteeestä...? Minkätyylisiä nimiä te näille laitatte ei omaan nimeen viittaaville? Varmasti joku fsfkddfg lienee vapaana, mutta mutta.... Tietenkin ehkä joku kirjainyhdistelmä voisi saada luulemaan, että tuo on joku yritysnimi vaikkei olekaan.

EDIT: Mitä mieltä väki on tuosta .org päätteestä yksityiskäyttöön?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Kysyt makuasioista. Vähän sama kuin kysyisit minkä värinen takki on paras. Itsellesi parhaan vastauksen voit vain itse päättää.

Itselläni on entisen firmani nimen mukainen .com-domain ja sukunimeni mukainen .fi-domain, mutta käytän tottumuksesta ensiksi mainittua ensisijaisessa mailiosoitteessani, vaikka siihen liittyvä firma on lopettanut toimintansa jo 10 vuotta sitten. Jos kuitenkin joskus tulevaisuudessa päätän taas ryhtyä yksityisyrittäjäksi, käytän varmaankin samaa tai saman tyylistä nimeä uudelleen.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Omassa domainissa on toki se, että sen voi ohjata mihin sähköpostipalveluun milloinkin haluaa. Jos Apple päättääkin joku päivä (niin kuin MS ja Google kuluttajapalveluiden osalta), ettei niitä huvitakaan enää tukea custom domaineja niin meililiikenteen voi aina ohjata muualle. Ja omalla domainilla on kaikki aliakset vapaana, ei tarvii olla esim. jaska.jokunen1234@gmail.com aliasta.

Ota joku sellanen minkä kehtaat sanella naapurin Irmalle tai vakuutusyhtiölle puhelimessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 900
Ota joku sellanen minkä kehtaat sanella naapurin Irmalle tai vakuutusyhtiölle puhelimessa.
Tässä muuten yksi omasta mielestä tärkeä pointti. Helpottaa huomattavasti elämää kun sähköposti on sellainen minkä osaa helposti kirjoittaa oikein kuullun perusteella, eli ei tarvi alkaa tavaamaan jos vaikka puhelimessa tai jossain pitää kertoa suullisesti.
 
Liittynyt
28.11.2019
Viestejä
347
Onko niin, että yksityishenkilön hallussa oleva .fi domainin omistajan tiedot ovat salaisia, eli niitä ei saa millään WHOIS haulla irti? Elin aiemmin käsityksessä, että kaikki tiedot ovat julkisia, mutta esim. wikipedian mukaan .fi domainilla yksityishenkilön tiedot eivät ole. Domain privacy - Wikipedia
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Onko niin, että yksityishenkilön hallussa oleva .fi domainin omistajan tiedot ovat salaisia, eli niitä ei saa millään WHOIS haulla irti? Elin aiemmin käsityksessä, että kaikki tiedot ovat julkisia, mutta esim. wikipedian mukaan .fi domainilla yksityishenkilön tiedot eivät ole. Domain privacy - Wikipedia
Joo. Yksityishenkilön tiedot ovat yksityisiä nykyään. Yksityishenkilölle rekisteröidystä .fi-domainista näkyy vain seuraavasti whoisissä:
Koodi:
Holder

holder.............: Private person
Ja kun välittäjäkin on yksityishenkilö, niin välittäjääkään ei näy:
Koodi:
Registrar

registrar..........: Private person
www................:
Sama käytäntö tuli muihinkin kuin .fi-domaineihin, ainakin .com, GDPR:n myötä. Näissä riippuu vähän välittäjästä ja TLD:stä miten on toteutettu.

Näin ollen nuo maksulliset erilliset "domain privacy"-palvelut ovat kokolailla menettäneet merkityksensä kun asiakkaana on EU-alueella sijaitseva yksityishenkilö.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 104
Omassa domainissa on toki se, että sen voi ohjata mihin sähköpostipalveluun milloinkin haluaa. Jos Apple päättääkin joku päivä (niin kuin MS ja Google kuluttajapalveluiden osalta), ettei niitä huvitakaan enää tukea custom domaineja niin meililiikenteen voi aina ohjata muualle. Ja omalla domainilla on kaikki aliakset vapaana, ei tarvii olla esim. jaska.jokunen1234@gmail.com aliasta.

Ota joku sellanen minkä kehtaat sanella naapurin Irmalle tai vakuutusyhtiölle puhelimessa.
Ehdottomasti näin.

Nykyisin sähköpostiosoitteen päivittäminen kaikkiin mahdollisiin palveluihin MFA:lla (tai ilman) vasta painajainen onkin. Tämän vuoksi oma osoite on ylivoimaisesti paras valinta. Luultavasti puhelinnumeronkaan päivittäminen niihin "muutamiin" paikkoihin ei olisi niin iso urakka kuin sähköpostiosoitteen.

Nm omaa domainosoitetta käyttänyt jo lähes kymmenen vuotta.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 831
Hyvin pointteja. Juuri pysyvyys omassa domainissa olisi se olennaisesti houkuttelevin juttu. On aika painajainen, kun tuo yli 20 vuotta käytössä operaattorin kautta tullut sähköposti jää pois käytöstä. Aivan mieletön urakka kaivella, että mihin kaikkeen sitä on laittanut...

Ehkäpä tuohon domain nimeen (jota en tahdo saada päätettyä) ei suotta kannata koko nimeä laittaa sen pituuden takia, joten tuo pelkkä jdoe.tld tai doe.tld tyyli voisi olla sittenkin optimaalisin itselleni, jos en muuta keksi.

Tuo domain privacy olisi tietysti olennainen juttu. Mahtaakohan Cloudflaren kautta com domainille saada suoraan vastaavaa suojaa mitä fi domainit saa suorilta? Aika ristiriitaisia tietoja pikaisesti etsiessä tästä oli.

Osaako kukaan suositella miltä verkkotunnusvälittäjältä fi domain kannattaisi ostaa, että mukana on perus toiminnot millä saa sähköpostit toimimaan iCloudin kautta? Vai onko fi domainin hankkiminen suoraan Traficomilta verkkotunnusvälittäjäksi rekisteröitymällä niin vaivaton, että siihen kannattaa ryhtyä yhden domain hankinnan takiakin? Ei tästä varmaankaan kukaan ole mitään erillistä step by step ohjetta sattunut kirjoittelemaan missä olisi vielä ohjetta dns sun muiden tarvittavien valintaan ja konffailuun?
 
Viimeksi muokattu:

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 212
Onko niin, että yksityishenkilön hallussa oleva .fi domainin omistajan tiedot ovat salaisia, eli niitä ei saa millään WHOIS haulla irti?
Ei salaisia, mutta ei julkisiakaan :) Eli whois:lla et saa yksityisen omistaman domainin tietoja selville, mutta ottamalla yhteyttä viestintävirastoon sopivan tarinan kera, saat kyllä selville domainin omistajan.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 212
Vieläkin painin myös domain nimen kanssa.
Jos tuo domainin keksiminen on vaikeata, niin miten olisi joku geneerinen. Esim. tästä vapaita domaineja:
bposti.fi, cposti.fi, fposti.fi, gposti.fi, hposti.fi, lposti.fi, mposti.fi, nposti.fi, oposti.fi, pposti.fi, qposti.fi, tposti.fi, uposti.fi, vposti.fi, wposti.fi, xposti.fi, yposti.fi, zposti.fi

Tuo gposti.fi olisikin hauska vastine gmailille :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 073
Hyvin pointteja. Juuri pysyvyys omassa domainissa olisi se olennaisesti houkuttelevin juttu. On aika painajainen, kun tuo yli 20 vuotta käytössä operaattorin kautta tullut sähköposti jää pois käytöstä. Aivan mieletön urakka kaivella, että mihin kaikkeen sitä on laittanut...

Ehkäpä tuohon domain nimeen (jota en tahdo saada päätettyä) ei suotta kannata koko nimeä laittaa sen pituuden takia, joten tuo pelkkä jdoe.tld tai doe.tld tyyli voisi olla sittenkin optimaalisin itselleni, jos en muuta keksi.

Tuo domain privacy olisi tietysti olennainen juttu. Mahtaakohan Cloudflaren kautta com domainille saada suoraan vastaavaa suojaa mitä fi domainit saa suorilta? Aika ristiriitaisia tietoja pikaisesti etsiessä tästä oli.

Osaako kukaan suositella miltä verkkotunnusvälittäjältä fi domain kannattaisi ostaa, että mukana on perus toiminnot millä saa sähköpostit toimimaan iCloudin kautta? Vai onko fi domainin hankkiminen suoraan Traficomilta verkkotunnusvälittäjäksi rekisteröitymällä niin vaivaton, että siihen kannattaa ryhtyä yhden domain hankinnan takiakin? Ei tästä varmaankaan kukaan ole mitään erillistä step by step ohjetta sattunut kirjoittelemaan missä olisi vielä ohjetta dns sun muiden tarvittavien valintaan ja konffailuun?
Ei varmasti suoraan ohjetta mutta kannattaa täältä hakea palveluntarjoja ja kysellä heiltä mitä apua saat heiltä ja mihin hintaan: Etsi verkkotunnusvälittäjä | Traficom. Fi-domainin tiedot ovat yksityisiä oletuksena kun kyseessä yksityishenkilö.

Domain Privacy on monessa ihan maksuton, CloudFlare ei julkaise Whois-tietoja suoraan mutta kyllä luovutetaan mm. viranomaisille. Välittäjäksi ei varmaan kannata ryhtyä jos ei ole tuttu alue. Saat tukea parhaiten nykyisiltä välittäjiltä ja apua kaikkeen parhaiten. Jos ryhdyt välittäjäksi itse olet omillasi.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
581
Joo. Yksityishenkilön tiedot ovat yksityisiä nykyään. Yksityishenkilölle rekisteröidystä .fi-domainista näkyy vain seuraavasti whoisissä:
Koodi:
Holder

holder.............: Private person
Ja kun välittäjäkin on yksityishenkilö, niin välittäjääkään ei näy:
Koodi:
Registrar

registrar..........: Private person
www................:
Sama käytäntö tuli muihinkin kuin .fi-domaineihin, ainakin .com, GDPR:n myötä. Näissä riippuu vähän välittäjästä ja TLD:stä miten on toteutettu.

Näin ollen nuo maksulliset erilliset "domain privacy"-palvelut ovat kokolailla menettäneet merkityksensä kun asiakkaana on EU-alueella sijaitseva yksityishenkilö.
Omasta .eu domainista, ei saa mitään tietoja irti minusta, vaan sieltä näkyy ainoastaan sen palvelun tietoja, josta ostin oman domainini. Alussa ne näytti mun Gmail-osoitteen, jonka olin ilmoittanut domainin oston yhteydessä, mutta se muisaakseni katosi automatik kun GDPR tuli voimaan, tai jostain muusta syystä. Eli mitään mun tietoja ei saa mitenkään, että välissä olisi se mistä ostin oman domainini (domain registrer?).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 598
Viestejä
4 196 014
Jäsenet
70 753
Uusin jäsen
1lallu

Hinta.fi

Ylös Bottom