Mistä olisi hyvä ostaa .fi päätteinen domain? Tarkoituksena olisi siirtää tämän domainin name server cloudflareen. Tällä hetkellä minulla on yks .FI domain gandissa mutta se maksaa 19€/vuosi. Katselin että domainkeskus ja domainhotelli olisi ~9€ mutta pitääkö heillä maksaa jotain extra kuluja nameserveristä tai jostain muusta piilokuluista? Otan mielelläni ehdotuksia vastaan! Kiitos
Pahoittelen jo etukäteen että tuli pitkä vastaus
@Aivotton .
Domainhotelli on 9,90 euroa vain ensimmäisen vuoden. Tuohon päälle tulee vielä ALV 25,5% eli ensimmäisen vuoden hinta on 12,42€. Uusiminen vuodeksi maksaa 13,90 euroa + ALV 25,5% eli 17,44 euroa. Toki nyt heillä on nyt joku tarjous ensimmäisestä vuodesta, mutta pitkällä aikavälillä ensimmäisen vuoden säästö tuskin kannattaa ja tuokin tarjous on rajattu yhteen .fi-domainiin per asiakas.
Henkilökohtaisesti en voi Domainhotellia suositella ihan siitä syystä, että domainit ovat heillä kalliita jos ensimmäistä vuotta ei lasketa. Domainhotelli oli aikoinaan hyvä kun sieltä ennen sai oikeasti domainin 9 euroa vuosi (sis. ALV) eli viranomaismaksun hinnalla ja nimipalvelu oli ilmainen. Uusiminen maksoi myös tuon 9 euroa per vuosi.
Huhti-toukokuussa 2021 ilmaisesta nimipalvelusta alettiin veloittaa 0,50 euroa/kk (eli 6 euroa vuodessa + ALV) ja tuolloin oikein lihavoidulla teksillä verkkotunnuksen hinnan kerrottiin olevan "jatkossakin 9 €/vuosi".
Vuonna 2023 ensimmäinen vuosi nousi 90 sentillä 9,90+ALV ja uusiminen nousi reilummin 11,90+ALV per vuosi. Tuolloin vaihdoin itse Domainhotellista pois, ja nyt hinnat siis nousseet entisestään – osoittaen minun tehneen oikean päätöksen. Nimipalvelukin maksaa heillä näemmä nyt 9 euroa vuodessa + ALV.
Tässä linkki ajantasaiseen hinnastoon.
Eli jos heiltä ottaa verkkotunnuksen
ja nimipalvelun, ensimmäisen rekisteröintivuoden halvemman hinnan jälkeen hinta on 28,74 per vuosi per domain (sis. ALV). Törkeän hintaista, anteeksi nyt vaan. Ymmärrän kyllä kustannusten nousun, mutta vielä vuoden 2021 alussa nimipalvelun ja verkkotunnuksen olisi saanut 9 eurolla vuodessa.
--
Domainkeskuksesta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta sivuilla lukee näin:
.FI – domainin rekisteröintimaksu on suora viranomaiskulu, sen lisäksi veloitamme aina palvelumaksun rekisteröinnin yhteydessä. Jos haluat rekisteröidä pelkän domainin ilman palveluita, valitse tilauksen yhteydessä Domainparkki-palvelu (6,30€+alv.). Palvelumaksua ei veloiteta erikseen, mikäli tilaat domainin yhteydessä webhotelli-palvelun.
Testasin myös käytännössä ja ostoskorin hinnaksi tuli yhdelle domainille ilman webhotellia 16,91 euroa eli juurikin ylläkuvatun kaltaisesti. Ilman domainparkkia tuota ei saa tilattua, ainakaan itse en saanut sitä ostoskorista poistettua.
--
Kun itse etsin .fi-domainilleni uutta kotia, en löytänyt yhtään josta sen olisi saanut viranomaiskulun hinnalla.
Itse käytän tätä nykyä XetNETiä, joka on (ainakin omissa mielikuvissa) pienempi firma. Mielummin tuen samalla rahalla pienempää yritystä, kuin maksan Domainhotellin/Planeetan kaltaisille isoille jäteille. Tosin tässä tapauksessa on noita em. firmoja halvempi.
Lisäksi hinta on ensimmäiselle vuodelle ja uusinnoille sama, 12 euroa vuosi + ALV eli 15,06 euroa/v. Selkeää ja toimivaa, asiakaspalvelu on asiansa osaavaa ja ystävällistä. Eikä domainparkkia pakkosyötetä, voit määrittää vaikka Cloudflaren nimipalvelimiksi eikä tarvitse maksaa "turhasta". Asiakaslähtöistä, kuten kuuluukin. Markkinoivat pääsääntöisesti yrityksille mutta myyvät myös yksityishenkilöille.
Aidosti kotimainen. Aidosti nopea. XetNET