Dolby Atmos

Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
1 296
Nyt on jonkin aikaa ollut SB Acousticsin 6" koksit surroudissa ja atmoksessa ja on ne hintaisekseen hyvät. Jakosuotimen tein valmistajan ohjeen mukaan. Suljetulla 7 litran kotelolla pääsee sen verran alas, että saa subbarin jakotaajuudeksi 80Hz.

Olisko heittää linkkiä tuohon jakariin
 
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
61
https://www.thomann.de/fi/behringer_monitor_1c_b_stock.htm mitenhän nuo mahtaa vertautua jbl control 1 prohin. Hieman alemmaksi luvataan toiston menevän. 4kpl olis ainakin halpaa ostaa b-stockina. 5.1.4 systeemi tekeillä.
Minulla on tuollainen pari Atmos käytössä,ihan hyvin toimii ainakin hintaisekseen.Maksoin 65€ posteineen.Ei mene toisto hirveän alhaalle,Audyssey pistää 110Hz:iin.

Koitappa,paljonko tuolta maksaisi?Behringer 1C-BK Monitor Speakers ultra compact, black | MUSIC STORE professional | de-DE

Itse kun tilailin noita niin hinta nousi jonkun verran tuolta webkaupan kautta.Silloin löysin saman kaupan Ebay kaupasta kaiuttimet hintaan 49+15€.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Päädyin tilaamaan jbl:t tuon kiinnityksen takia. Onkos marantzin ja denonin omistajat pitänyt tuon top front & top rear-asetuksen päällä vai käyttänyt tuota front height & rear height-asetusta että saa myös auron toimimaan samalla asetuksella muiden kanssa? Kärsiikö tuo atmos tuosta jälkimmäisestä asetuksesta jotenkin jos joku olisi sattunut testaamaan. Kaiuttimet siis tulossa kattoon dolbyn ohjeiden mukaan.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Itse tässä arvon ottaako Klipschin RP-500SA:t kattoon, sijoittaisin hieman etuyläviistoon muotonsa takia, oiskohan tuosta haittaa? Klipschin uutta RP-sarjaa tahtoisin kattokaiuttimienkin olevan, kun muutkin ovat. Miksi sitä pitää tehdä itse kaikesta niin vaikeaa..:rofl:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 380
Ei specsien perusteella pitäisi olla. Onkohan tuo 75Hz alarajataajuus miten vaimentunut? Kuulostaa melko hyvältä saavutukselta noin pienessä kotelossa.
Ei tunnu googlella löytyvän paljon vaimentunut. Nuo vaan olisivat sopivan huomaamattomat katossa.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Ei tunnu googlella löytyvän paljon vaimentunut. Nuo vaan olisivat sopivan huomaamattomat katossa.
Joo aika vähän tietoa tuntuu löytyvän ainakaan millään kielellä mitä minä ymmärrän. Mutta on kyllä aika sisustusystävällinen design. Puolalaista tuotantoa näyttäs olevan. Eihän tuo kallis kokeilu olisi jos joku haluaisi testata. Neljä jbl:lää jo tulossa Saksasta itselle niin taidan muille jättää tuon kokeilun.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Itse tässä arvon ottaako Klipschin RP-500SA:t kattoon, sijoittaisin hieman etuyläviistoon muotonsa takia, oiskohan tuosta haittaa? Klipschin uutta RP-sarjaa tahtoisin kattokaiuttimienkin olevan, kun muutkin ovat. Miksi sitä pitää tehdä itse kaikesta niin vaikeaa..:rofl:
Äkkiä voisin veikata että aina parempi jos saa suunnattua kuuntelupaikkaa kohti. Tosin itsekkin tässä aloitellaan vasta atmokseen perehtymistä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Kannattaisko muuten Atmoksen kattokanavia boostata hiukan, tuntuu ettei sieltä paikannu ääntä erikseen juurikaan koskaan. Vai onko 99% tuomassa tilavaikutelmaa lähinnä kuin tuottamassa efektejä?

Takaa/sivussa on Atnhony Gallon Diva SE ja katossa Athnony Gallon Micro Nucleukset, pitäis olla ihan laadukkaat kaiuttimet mutta pienet toki niin sen puolesta tietty niin ja näin. Istuu kyllä olkkariin hyvin, ei viitsesis sen puolesta vaihtaa ja jos vaihtaisi niin selkeesti halvemmat olis otettava tilalle.

Denon X3500H ja 4.1.2 setti.
 

ttppii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
567
Olin laiska ja laitoin kattokaiuttimet näin. Ovat hiukan kuuntelupaikan etupuolella. Jotenkin en usko, että se 30-40 cm ero että olisivat oikeasti katossa olisi ihan helposti kuultavissa.

C120BE0F-FE96-46A1-9563-C554D8CE672A.jpeg
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Kannattaisko muuten Atmoksen kattokanavia boostata hiukan, tuntuu ettei sieltä paikannu ääntä erikseen juurikaan koskaan. Vai onko 99% tuomassa tilavaikutelmaa lähinnä kuin tuottamassa efektejä?

Takaa/sivussa on Atnhony Gallon Diva SE ja katossa Athnony Gallon Micro Nucleukset, pitäis olla ihan laadukkaat kaiuttimet mutta pienet toki niin sen puolesta tietty niin ja näin. Istuu kyllä olkkariin hyvin, ei viitsesis sen puolesta vaihtaa ja jos vaihtaisi niin selkeesti halvemmat olis otettava tilalle.

Denon X3500H ja 4.1.2 setti.
Jos on Denonin vahvari niin kokeile Dynamic EQ, se heittää subia ja surroundeja kovemmalle, ainakin itse käytän sitä välillä peleillä/leffoilla.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Jos on Denonin vahvari niin kokeile Dynamic EQ, se heittää subia ja surroundeja kovemmalle, ainakin itse käytän sitä välillä peleillä/leffoilla.
Joo tuo onkin päällä usein, kuullosta kyllä paremmalle näin mutta jotenkin tuntuu ettei yläpuolelta oikein erikseen pahemmin mitään kuulu.

Dynamic EQ boostaa myös subia sen verran että illalla alkaa olla hiinä ja hiinä ettei häiritse.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
434
Ite ainakin lisäsin kattokajareiden volyymia. Kun on satsannu niihin, niin onhan se kiva et sieltä jotain kuuluukin. Ilman boostia jäi kyllä niin hiljaiseksi äänet, että harvoin sieltä mitään paikansi. Ambient äänet on niissä buustattunakin melkoisen hiljaiset eli ei häiritse yhtään. Tekis kyllä mieli buustaa vielä lisääkin
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
835
Pitääpä kokeilla itsekin tuota äänenvoimakkuuden tason nostoa kattokajareille. Minulla myös 4.1.2 setti ja melko harvoin paikallistaa äänet kattoon.

Tosin huomasin järjestelmää kaverille demotessa, että kunnon äänenvoimakkuudella äänet kyllä paikallistui ylhäältä tuleviksi ihan eri malliin kuin normaalilla voimakkuudella (samoin kuin basso täristi sohvaa). Paha vaan, kun asuu kerrostalossa, niin ei käytännössä koskaan viitsi luukuttaa niin kovaa. Paitsi tuon kerran keskellä päivää kaverille parin minuutin Atmos demon uskalsi :D
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Yhdessä tuumin lisää votoa kattoon :lol:

Jos ne jättäisi pois niin tulisi varmaan ahdas äänimaailma, mutta harvemmin viitsin itsekään kovalla pitää niin ehkä tosiaan parempi hiukan korostaa niitä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Jaaaaaa, mistäs kattokaiuttimiin voi laittaa lisää volumea niin ettei yliaja Audysseun säätöjä? Denon X3500H
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Tänään sain kaiuttimet kattoon. Täytyy iltavuoron jälkeen vielä audyssey ajaa uudelleen. Viikonloppuna sitten pääsee tosissaan testaamaan mitä atmos tuo leffoihin lisää.

IMG_20191009_130216.jpg
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Tulipa liityttyä Atmos kerhoon kun sain Dali SR5 taakse ja vanhat Micropodit siirrettyä katonrajaan.

Tajusin tosin johtolistojen kanssa tapellessa että eihän mulla ole edes yhtään Atmos lähdettä kun kaikki tulee joko Samsungin telkun tai PS4 kautta.:lol:

Hyvin silti toimi Virtual X moodissa, aika kivasti toi lisää tunnelmaa kun esim sateen kohina kuuluu ylhäältä.

20191020_193748.jpg
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Tulipa liityttyä Atmos kerhoon kun sain Dali SR5 taakse ja vanhat Micropodit siirrettyä katonrajaan.

Tajusin tosin johtolistojen kanssa tapellessa että eihän mulla ole edes yhtään Atmos lähdettä kun kaikki tulee joko Samsungin telkun tai PS4 kautta.:lol:

Hyvin silti toimi Virtual X moodissa, aika kivasti toi lisää tunnelmaa kun esim sateen kohina kuuluu ylhäältä.

Vähän aikaa piti tablettia pyöritellä että tajusi miten päin tuota kuvaa pitäisi katsoa. Oikea asetus lienee muuten neural x jos ei ole oikeaa atmosta toistettavaksi.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Tulipa liityttyä Atmos kerhoon kun sain Dali SR5 taakse ja vanhat Micropodit siirrettyä katonrajaan.

Tajusin tosin johtolistojen kanssa tapellessa että eihän mulla ole edes yhtään Atmos lähdettä kun kaikki tulee joko Samsungin telkun tai PS4 kautta.:lol:

Hyvin silti toimi Virtual X moodissa, aika kivasti toi lisää tunnelmaa kun esim sateen kohina kuuluu ylhäältä.

Setti kyselee UHD soitinta :tup:

Mistä bongasit sateenropinat?

Jotenkin laihalle jäänyt noiden kattokaiuttimien anti, laitoin pari desibeliä nyt lisää votoa niille, pitää koeponnistella jollain leffalla paremmilla volumeilla.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Eikös tuon ps4 pitäisi antaa atmosta ulos normi blu-ray-levyiltä jos bitstreamina lykkää äänet vahvistimelle?
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 651
Setti kyselee UHD soitinta :tup:

Mistä bongasit sateenropinat?

Jotenkin laihalle jäänyt noiden kattokaiuttimien anti, laitoin pari desibeliä nyt lisää votoa niille, pitää koeponnistella jollain leffalla paremmilla volumeilla.
PS5 kiiltelee jo silmissä, pitää siihen asti sinnitellä.

PS4 - The Last of Us Remaster on aikamoisen hyvä ääniraita. Testissä myös Aquaman Netflixistä, siinäkin paljon hyvää ambient ääntä taustalla.
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
835
Tulipa liityttyä Atmos kerhoon kun sain Dali SR5 taakse ja vanhat Micropodit siirrettyä katonrajaan.

Tajusin tosin johtolistojen kanssa tapellessa että eihän mulla ole edes yhtään Atmos lähdettä kun kaikki tulee joko Samsungin telkun tai PS4 kautta.:lol:

Hyvin silti toimi Virtual X moodissa, aika kivasti toi lisää tunnelmaa kun esim sateen kohina kuuluu ylhäältä.

Jurassic World Fallen Kingdomissa oli myös hyvä DTS:X ääniraita. En ollut huomannut levyn kannesta, että siinä oli tuo DTS:X ääniraita, vaan huomasin sen itse melkein heti kun sade ropisikin ylhäältä :tup:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
63
Kiitoksia ideasta, tuli nyt lopulta tilattua 4x JBL Control 1 Pro Atmos-kaiuttimiksi. Seuraavana hankintalistalla ensi kuussa myyntiin tuleva Denon AVR-X3600H, niin pääsee viimein nauttimaan Atmos-äänistä. Niin ja TV pitäisi uusia ja Blu-Ray soitin myös:greedy::facepalm:
Näköjään menee muillakin tälleen kertalaakista enemmän kalustoa vaihtoon. :) Tuli hommattua pari viikkoa sitten verkkiksen tarjouksesta tämän foorumin maskotti vahvistin Denon AVR-X3500 ja nyt olisi sitten mahdollista liittyä Atmos klubiin. Kaiuttimiksi olen ajatellut tilata Black Fridayna täällä kovasti suositellut JBL Control 1Pro WH:t.
Nyt kun olen lukenut tämän koko Atmos keskustelun läpi, niin edelleen toivoisin hieman tarkempaa näkemystä Atmos 5.1.2 systeemin sijoittamisesta. Kun katsoo Dolbyn virallista suositusta, niin yläkaiuttimien sijoittaminen on minusta vähän "epätarkka". Ohjeen mukaan atmos kaiuttimet voivat olla joko hieman edessä, suoraan yläpuolella, tai jopa hieman takana. Luulisi että siinä on jo aika iso ero kuuntelu elämyksen suhteen että onko kaiuttimet edessä vs. takana. Olisiko täällä jollain selkeää näkemystä/kokemusta ns. sweet spotista noiden atmos kaiuttimien suhteen? Nimenomaan siis kaksi atmos kaiutinta tulossa.
5.1.2 Overhead Speakers
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Näköjään menee muillakin tälleen kertalaakista enemmän kalustoa vaihtoon. :) Tuli hommattua pari viikkoa sitten verkkiksen tarjouksesta tämän foorumin maskotti vahvistin Denon AVR-X3500 ja nyt olisi sitten mahdollista liittyä Atmos klubiin. Kaiuttimiksi olen ajatellut tilata Black Fridayna täällä kovasti suositellut JBL Control 1Pro WH:t.
Nyt kun olen lukenut tämän koko Atmos keskustelun läpi, niin edelleen toivoisin hieman tarkempaa näkemystä Atmos 5.1.2 systeemin sijoittamisesta. Kun katsoo Dolbyn virallista suositusta, niin yläkaiuttimien sijoittaminen on minusta vähän "epätarkka". Ohjeen mukaan atmos kaiuttimet voivat olla joko hieman edessä, suoraan yläpuolella, tai jopa hieman takana. Luulisi että siinä on jo aika iso ero kuuntelu elämyksen suhteen että onko kaiuttimet edessä vs. takana. Olisiko täällä jollain selkeää näkemystä/kokemusta ns. sweet spotista noiden atmos kaiuttimien suhteen? Nimenomaan siis kaksi atmos kaiutinta tulossa.
5.1.2 Overhead Speakers
Tuossahan ne kattokaiuttimet on numerolla 6, eli hiukan kuuntelupaikan edessä katossa, etukaiuttimien leveydellä.

Jos vähän sijoittelu heittää niin Audyssey korjaa :)
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
63
Tuossahan ne kattokaiuttimet on numerolla 6, eli hiukan kuuntelupaikan edessä katossa, etukaiuttimien leveydellä.

Jos vähän sijoittelu heittää niin Audyssey korjaa :)
Tuo suoraan yläpuolelta näytetty kuva onkin melko selkeä, mutta tähän kuvaan viittasin edellisessä viestissä.
Eiköhän se Audyssey tosiaan paljon korjaakin, mutta tietysti haluaisin nuo kaiuttimet ensimmäisellä yrityksellä mahdollisimman oikein asentaa. Eli hieman etuviistoon ja etukaiuttimien leveydelle on oikea kohta. :)
81BC2630-4576-40DF-84B0-569C2A16377B.jpeg
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 047
Tuo suoraan yläpuolelta näytetty kuva onkin melko selkeä, mutta tähän kuvaan viittasin edellisessä viestissä.
Eiköhän se Audyssey tosiaan paljon korjaakin, mutta tietysti haluaisin nuo kaiuttimet ensimmäisellä yrityksellä mahdollisimman oikein asentaa. Eli hieman etuviistoon ja etukaiuttimien leveydelle on oikea kohta. :)
Itselläni on vähän edempänä kuin tuossa kuvassa, mutta parhaiten toimii kun on noiden kulmien sisällä. Laitoin myös pienet boostit kattokaiuttimille että sieltä kuuluvat efektit tulisi paremmin esille.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
71
Ostin kuukausi sitten JBL Control 1 Prot ajatuksena laittaa ne kattoon. Ennestään mulla oli non-Pro-versiot muussa käytössä ja ne olin todennut päteviksi.

Pääsinpä sitten vertaamaan Control 1 eri versioita ja totesin, että JBL:n speksit sivuilla ei ainakaan ole tätä päivää, eikä edes muutamaa viime vuotta. Näissä eri JBL:ssä oli ihan samat kuoret ja saman kokoiset bassoelementit, vaikka niissä piti olla eroa. Hiukan soundi eroa niissä oli nopeasti kuunneltuna, mutta en kovin tarkkaan jäänyt analysoimaan, vaan lopuksi asensin kattoon Atmoksiksi non-Pro-versiot, koska ne olivat 300 grammaa kevyemmät.

Olen pitänyt kattokaiuttimia aina käytössä ja tykästynyt äänimaailmaan. Säädöiksi on valikoitunut stereomusiikilla Dolby Surround, monikanavalähteillä Neural X, muilla 2-kanavalähteillä (TV, Youtube,...) on pällä joku Yamahan DSP-tiloista (Scifi, Drama, Standard...). Atmos ja DTS-X tietysti Straightinä.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 204
Tuli viimein tilattua Atmos-kaiuttimet, kaiuttimiksi valikoitui Klipsch RP-500SA 549€ hintaan, kokeillaan ensin noilla kattoheijastuskaiuttimilla saako riittävän Atmos-elämyksen. Ainakin lähtökohdat on suht hyvät, 2,5m korkea paneelikatto ja 3m kuuntelutäisyys, RP-6000F kaiuttimien päälle asennettuna heijastuskulmaksi muodostuu noin 40° joka lienee aika lähellä noiden kaiuttimien omaa kulmaa. Toivottavasti lakot ei vaikuta matkahuollon toimituksiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Olisiko suosituksia atmokseen sivu surround kaiuttimiksi? Sohvan sivuilla sen verran vähän tilaa, että pitäisi olla melko pienikokoiset ja seinään kiinnitettävät. Tällä hetkellä setup on 5.1.4, ja tarkoituksena siis päivittää 7.1.4 systeemiin.
 

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Olisiko suosituksia atmokseen sivu surround kaiuttimiksi? Sohvan sivuilla sen verran vähän tilaa, että pitäisi olla melko pienikokoiset ja seinään kiinnitettävät. Tällä hetkellä setup on 5.1.4, ja tarkoituksena siis päivittää 7.1.4 systeemiin.
Varmaan samanlaiset kuin sieltä takaa löytyy nyt.
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
445
Olisiko suosituksia atmokseen sivu surround kaiuttimiksi? Sohvan sivuilla sen verran vähän tilaa, että pitäisi olla melko pienikokoiset ja seinään kiinnitettävät. Tällä hetkellä setup on 5.1.4, ja tarkoituksena siis päivittää 7.1.4 systeemiin.
Onkyo SKH-410

Yllättävän hyvät hintaisekseen....
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
445
Ymmärränkö väärin, mutta eikö nuo ole tarkoitettu niin, että heijastaa äänen katon kautta?
Juu..sori tuli luettua tarpeesi vähän huonosti. Mulla nuo on pääkaiuttimien päällä ja hyvin toimii... toisaalta miksi ei toimisi sivu surround kaiuttiminakin, mutta ne pitäisi asennella hieman ylemmäs.
 
Liittynyt
20.11.2018
Viestejä
1 830
Olisiko suosituksia atmokseen sivu surround kaiuttimiksi? Sohvan sivuilla sen verran vähän tilaa, että pitäisi olla melko pienikokoiset ja seinään kiinnitettävät. Tällä hetkellä setup on 5.1.4, ja tarkoituksena siis päivittää 7.1.4 systeemiin.
Wharfedalen wh-dfs:t tuli hommattua 5.2.4 setuppiin. Toimii minusta niin hyvin etten kaipaa päivittämistä 7.2.4 systeemiin. Melko sisustusystävälliset ja saa suoraan seinään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.09.2017
Viestejä
242
Itse hakenut kattoon asennettavia kajareita. Malleja toki paljon, mutta itsellä on hankala asentaa ne akustiikka paneeliin, kun ei ole sen vahvempaa kattoa. Tai sattuisko jollain olemaan kokemusta vastaavasta? Pelkään siis sitä, että nuo kattoon tulevat painavat sen verran että akustointipaneeli ei jaksa kantaa painoa (lohkee tai irtoaa liimauksesta). Paneelit liimattu 60 jaolla oleviin rimoihin/lautoihin (en muista kummat on alla).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
426
Itse hakenut kattoon asennettavia kajareita. Malleja toki paljon, mutta itsellä on hankala asentaa ne akustiikka paneeliin, kun ei ole sen vahvempaa kattoa. Tai sattuisko jollain olemaan kokemusta vastaavasta? Pelkään siis sitä, että nuo kattoon tulevat painavat sen verran että akustointipaneeli ei jaksa kantaa painoa (lohkee tai irtoaa liimauksesta). Paneelit liimattu 60 jaolla oleviin rimoihin/lautoihin (en muista kummat on alla).
Mulla tällaiset katossa Indiana Line RD280 8" upotettava kaiutin, kpl - Hifitalo eivät mielestäni kauhean painavat ole ja ajavat asiansa. Noista olemassa vielä 6,5” malli. Luulisi siellä pysyvän jos on hyvin liimattu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 681
Viestejä
4 188 702
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom