Dna kaapelinetin latenssipiikit

Liittynyt
16.02.2019
Viestejä
39
Minulla on ollut nyt pari kuukautta Dna taloyhtiönetti, joka tulee tuosta tv-pistokkeesta. Yhteydessä on ongelmana kuvan mukaisia latenssipiikkejä epäsäännöllisin väliajoin, joka tekee pelaamisesta lähes mahdotonta. Tietokone kiinni johdolla modeemissa ja vika esiintyy kaikilla laitteilla.
Seuraavia asioita olen kokeillut:
Kahta eri modeemia, Dna Valokuitu Plus -modeemi F-3890v3 ja Fritz!box 6660
Dnalle viestiä aiheesta
Dnalle soittaminen useaan kertaan -> sanovat että hyvä yhteys tulee ja ei ole häiriöitä
Dna huoltokäynti ja kaapelirasian uusiminen -> sanoi että hyvä yhteys tulee ja ei ole häiriöitä
Mitä siis olisi vielä tehtävissä vai onko kaapelinetti todella näin huono?

1677862163411.png
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
354
Vahvasti viittaa että sun nettiyhteys kaipaisi QoS:ia reitittimeen.
Miten sen voi tuosta yhdestä kuvasta päätellä? Oletan että ap tuskin on tehnyt noita mittauksia tai pelaillut jonkun täyden kuorman aikana?

Tässä sama DNA 5G:lla, vaimo katsoo samaan aikaan 4k telkkarista eikä ole mitään QOS:

funet.png
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072

Olettaen että purkki ei ole muuten tukossa, sun yhteys hyötyisi QoS:sta. Kuten tuo testi osoittaa sun yhteyden viiveet johtuvat purkin tietämättömyydestä minkä protokollan ja yhteyden pitäisi priorisoida minkäkin yli. QoS tuo siihen älyä.

Toki jos pystyt testaamaan yhteyden jollain toisella purkilla, niin kannattaa kokeilla mutta joka tapauksessa reitittimesi on mitä todennäköisin syy noihin viiveisiin.
Miten sen voi tuosta yhdestä kuvasta päätellä? Oletan että ap tuskin on tehnyt noita mittauksia tai pelaillut jonkun täyden kuorman aikana?

Tässä sama DNA 5G:lla, vaimo katsoo samaan aikaan 4k telkkarista eikä ole mitään QOS:

Nuo asiat tulivat ensimmäisenä mieleen. Kuten yllä oleva testikin osoittaa arvaus ei mennyt täysin pieleen.

Sun tapauksessa tilanne voi olla eri koska saatat käyttää eri laitteita, eikä 4K katsominen välttämättä kerro yhtään mitään kuinka tukossa kaista on. Kannattaa ajaa yllä olevan testin niin näet hyötyisitkö QoS:sta vai et. Villi veikkaus että hyötyisit. :)
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
354
Kannattaa ajaa yllä olevan testin niin näet hyötyisitkö QoS:sta vai et. Villi veikkaus että hyötyisit. :)
Saan varmasti testistä huonoimman mahdollisen tuloksen niin kuin muistakin bloat-testeistä. Tietenkin hyötyisin, niin kuin lähes kaikki yhteydet hyötyisi. Mutta mitä QOS auttaa siihen että ap:lla on nuo unloaded-arvotkin aivan paskat? Ja upload activen aikana median ping vähemmän kuin unloadedina? Olettaen nyt tietenkin että siellä ei ole testin lisäksi muuta liikennettä taustalla.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Saan varmasti testistä huonoimman mahdollisen tuloksen niin kuin muistakin bloat-testeistä. Tietenkin hyötyisin, niin kuin lähes kaikki yhteydet hyötyisi. Mutta mitä QOS auttaa siihen että ap:lla on nuo unloaded-arvotkin aivan paskat? Ja upload activen aikana median ping vähemmän kuin unloadedina? Olettaen nyt tietenkin että siellä ei ole testin lisäksi muuta liikennettä taustalla.
Kuten jo sanoin, kannattaa testata. QoS voi tuoda asiaan parannusta, mutta ratkaiseeko se kaikkia ongelmia selviää testaamalla toisella purkilla. Kuluttajaluokan laitteissa nuo asiat tuskin saavat suurta huomiota valmistajien osalta, joten yhteyden laatu on mitä on. Osa purkeista on jopa alimitoitettua niihin ”sataan rooliin” mitä niiden pitää lennosta hoitaa.

Henkilökohtaisesti vaihtaisin suosiolla sellaiseen purkkiin, joka taatusti pitää viiveet minimissään itse purkin osalta. Kanavaltani löytyy muutama video koko aiheesta, jos perusteellisempi kantani kiinnostaa.
 
Liittynyt
16.02.2019
Viestejä
39
Päivitystä asiaan. Dnalle oltu yhteydessä ja selvitetty ongelmaa jälleen. Sanoivat että yrittävät korjata mutta tilanne edelleen kuvan mukainen.

1678631628747.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
658
Tässä vertailukohdaksi oma DNA:n taloyhtiönetti (400/50)

1678633434376.png


Itsellä kyllä huomaa että jos kuormaa on muuten paljon niin pingi nousee mutta ei siinä mitään varsinaisia piikkejä ole. Unloaded arvo on paljon parempi kuin AP:llä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 995
Mulla DNA kuitu ja pingit hyppii välillä pelissä ihmeellisesti. DNA:han oon ollu yhteydessä ja ne totes vaan, että "nykypelit vie enemmän kaistaa, hommaa nopeempi netti", vaikka aikaisempi netti oli sama nopeus ja sama peli. Eli suoraan valehteli.

Mitään ratkaisua ei on oo saanu, kun ne vaan väittää, että pitää hommaan nopeempi netti.

Tässä puolipitkän elämän aikana DNA:lta oon saanu paskinta asiakaspavelua ikinä. En jaksanu ees vänkää niiden kanssa, kun ne keskittyi valehtelemiseen ja kaikkeen muuhun, kuin ongelman selvittämiseen.
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
354
Mulla DNA kuitu ja pingit hyppii välillä pelissä ihmeellisesti. DNA:han oon ollu yhteydessä ja ne totes vaan, että "nykypelit vie enemmän kaistaa, hommaa nopeempi netti", vaikka aikaisempi netti oli sama nopeus ja sama peli. Eli suoraan valehteli.

Mitään ratkaisua ei on oo saanu, kun ne vaan väittää, että pitää hommaan nopeempi netti.

Tässä puolipitkän elämän aikana DNA:lta oon saanu paskinta asiakaspavelua ikinä. En jaksanu ees vänkää niiden kanssa, kun ne keskittyi valehtelemiseen ja kaikkeen muuhun, kuin ongelman selvittämiseen.
Johtuu varmaan siitä että jos pelipalvelimet Keski-Euroopassa niin DNA:n yhteydet kiertää pääosin Tukholman, Oslon tai muun kissanvitun kautta siinä missä Elisalla ja Telialla merikaapeli suoraan Saksaan. Asenna vaikka Pingplotter ja laita servun ip siihen kun ping hyppii niin näet reitin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
48
Itellä oli pykivä dna kaapelinetti,disabloin ipv6n niin ongelmat katosi,modeemista ja koneesta molemmista pois käytöstä,
 
Liittynyt
19.03.2021
Viestejä
354
Itellä oli pykivä dna kaapelinetti,disabloin ipv6n niin ongelmat katosi,modeemista ja koneesta molemmista pois käytöstä,
Tämä on muuten mielenkiintoinen juttu, tein nimittäin saman tänään DNA 5G:lle kun olen koittanut selvittää syytä vähän lagiseen pelailuun. En voi vielä varmaksi sanoa, äkkiseltään testattuna tuntuisi selvästi paremmalta, mutta voi olla vielä sattumaakin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
278
Minulla DNA:n reititinmodeemi siltaavana ja reitityksen hoitaa Asus RT-AC66 B1, jossa IPv6 päällä.

Siirsin kuvat spoilerin sisälle.

1678709366231.png


Nopeudet rajoittaa DNA.

1678709689059.png



Edit:
Tässä esimerkki, jossa kone on yhdistetty gigabitin Ethernetillä kytkimeen, josta gigabitin yhteys 10 gigabitin kytkimeen ja tästä eteenpäin Funetin verkkoon.

1678709944361.png



Edit 2:
Testasin konetta, jolla 10 giganen yhteys kytkimeen ja kytkimestä 2 x 2,5 Gbps eteenpäin. En ole varma kuinka kytkin jakaa yhteydet neljälle 2,5 Gbps:n vedolle. Voiko olla, että nopeustesti menee yhtä linjaa pitkin ja pingit toista,

1678710487639.png


Edit 3:
Yllättäen koneella, joka on gigabitin nopeudella 10-gigaiseen kytkimeen, viive nousee pahasti uploadissa. Alun jälkeen viive alkaa laskea.

1678711375173.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
658
Tuo alleviivaa miksi QoS on niin tärkeä jos haetaan hyviä latensseja.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
saisinko tähän tukeanne. ite käytän nvidia now palvelua johon pitää olla mahdom nopea netti pienellä latenssilla. että pakko viritellä jos meinaa jatkaa palvelussa. Satunnaisesti saan häiriöilmoo että pätkii ja kuva puuroutuu.
olen harkinnut että päivitän purkin wifi 6 sillä koneenin tukisi wifi6:ta.
vai tulisko nettinopeutta nostaa 100=> ? mihin. Olen ymmärtänyt että 50mb netti pitäisi riittää.

1678990264842.png


mitä QoS valikossa pitäisi tehdä? oma modeemi on kyllä vuosia vanha mutta näyttäs löytyvän.
1678990320933.png
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
saisinko tähän tukeanne. ite käytän nvidia now palvelua johon pitää olla mahdom nopea netti pienellä latenssilla. että pakko viritellä jos meinaa jatkaa palvelussa. Satunnaisesti saan häiriöilmoo että pätkii ja kuva puuroutuu.
olen harkinnut että päivitän purkin wifi 6 sillä koneenin tukisi wifi6:ta.
vai tulisko nettinopeutta nostaa 100=> ? mihin. Olen ymmärtänyt että 50mb netti pitäisi riittää.



mitä QoS valikossa pitäisi tehdä? oma modeemi on kyllä vuosia vanha mutta näyttäs löytyvän.
Kokeile syöttää liittymäsi teoreettiset maksiminopeudet tuohon QoS:n valikkoon ja aja saman testin uudelleen. Jos silti saat heikon arvosanan, kokeile syöttää esim 90-95% lähtevästä teoreettisesta nopeudesta ja toista testin sen perään. Se saattaa auttaa, tai sitten ei.

Osa purkeista ei välttämättä omaa oikeasti fiksua tai toimiaa QoS:ia, joten reitittimen vaihto voi olla askel kohti parempia latensseja. Nuo asiat kun selviävät vasta testausten perusteella.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
eli 96mbps => 98304 kbps , 10mbbps => 1024kbps
netistä löytyvällä convertterilla. Testailen paremmalla ajalla kun kotinetistä vapautuu ylimääräiset käytöt.

huomiona muille jos ongelmia. mulla on n5vuotta vanha PC sisältää nvidia 1070 ajan rautaa ja wifi 5 taso. selvästi huonompi pingi kun nykyaikaisella läppärillä jossa uudempi verkkokortti wifi 6 olisi mahdollista. Eli rauta taitaapi vanheta nopiaa jooka itsessään vaikuttaisi ping:iin. Saan PC:llä huonomman pingin ethernet piuhalla että wifi5. eli En pysty PC:lläni käyttämään geforce now palvelua kun yli 50-70pingi koko ajan. Läppärillä pingi pyörii 28 tasolla wifi 5, piuhaa ei saa nykyaikaisiin läppäreihin näköjään joten en sitä voi kokeilla(taloudessa on 2 kohtuu uutta läppäriä ilman ethernet)


miettinyt jos panostaisin alla mainittuun. nykyinen reititin on elisan mukana tullut joskus jossa wifi 5 luulen että vähintään 4v vanha laite.
taloyhtiössä on 2,4ghz kaistat tukossa sillä ei edes pääse lähellekkään omaa maximii mitä 5ghz saa. olen 5ghz kanavalla rauhassa mutta niitäkin löytyy rinnan. 6ghz ei tietoa voisin olettaa sen olevan hyvin tyhjää kanavien suhteen.
TP-LINK ARCHER AX73 AX5400 WIFI 6
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
714
Tuo alleviivaa miksi QoS on niin tärkeä jos haetaan hyviä latensseja.
QoS on vain mahdotonta säätää jaetun meedian yhteyksillä kuten kaapeli tai 4/5G. Kun et tiedä koskaan paljonko sitä kaistaa jää itselle siirtotien ruuhkautuessa. Vai onko jollain hyvää työkalua millä säädetään ruuhkaisen 5G:n QoS kuntoon, nopeus vaihtelee välillä 100-400M? Samahan tuossa DNA:n kaapelinetissä lienee, eli kyseisen kaapelialueen liikenteessä on ruuhkapiikkejä.
 
Liittynyt
28.08.2018
Viestejä
772
päivitin nettiliittymän 300/100 ja nyt on 140e wifi laite TP-link archer ax73 ax5400 wifi6 alla. ei mitään erikoissäätöjä. Seuraavaksi geforce now palveuun hakkaa sotapeliä ja raporttia tulee kun tarpeeksi testattu. Mukavaa viikonloppua!
1679073986794.png


1679074727632.png
QOS laitettu päälle asetukset 299mps/ 299mbps

EDIT: Joo nyt kelpaa pilvipelata. häiriötön matsi alla. ja graafisesti tarkkaa että ei "nyi". voi olla että liittymäkin vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Moi. Tämän keskustelun innoittamana päätin tulla myös kysymään jos löytyis apua koska omalla DNA liittymällä pelaaminen on aika tuskaista. Online pelien pingi tai viive 50-65ms jatkuvasti. Sitten nämä piikit vielä ja niitä tulee jatkuvasti. Lagiminen alkaa myös välittömästi kun tietokoneen laittaa päälle ja pelaa ps5:lla.

Liittymä: DNA kaapelinetti
Modeemi: Sagecom n.1 vuoden vanha
Nopeus: 600/100mbs
Dns serveri: Cloudflare

DNA kaapelimodeemin, perässä Er-x, ja sen er-x:n perässä kytkin, ps5 & tietokone.

Tässä pari suoritettua testiä.

Ookla nopeustesti
nopeus download 351.68 upload 60.52
ping 18 56 176


waveform blufferbloat
====== RESULTS SUMMARY ======
Bufferbloat Grade,C

====== RESULTS SUMMARY ======
Mean Unloaded Latency (ms),20.88
Increase In Mean Latency During Download Test (ms),30.67
Increase In Mean During Upload Test (ms),173.08

Download speed (Mbps),189.4
Upload speed (Mbps),61.584

====== LATENCY TEST DETAIL ======
Unloaded - Median Latency (ms),17.21
Unloaded - 95th %ile Latency (ms),37.7
Unloaded - Mean Latency (ms),20.88
During Download - Median Latency (ms),40.05
During Download - 95th %ile Latency (ms),128.55
During Download - Mean Latency (ms),51.55
During Upload - Median Latency (ms),193.86
During Upload - 95th %ile Latency (ms),241.81
During Upload - Mean Latency (ms),193.96

===== BUFFERBLOAT IMPACT ======
Web Browsing,PASS,PASS
Audio Calls,PASS,PASS
4K Video Streaming,PASS,PASS
Video Conferencing,PASS,PASS
Low Latency Gaming,PASS,FAIL

Jää todella kauaksi tuosta 600/100 nopeudesta. Välillä ei pääse edes 300mb/s vaan 260-300mb/s riippuen montako kertaa jaksaa testejä tehdä. Yli 300mb/s pääsee harvoin. Upload on aina 61mb/s +-1mb/s.

QoS on käytössä, ja ilman sitä lagiminen on vielä kauheampaa. QoS on asetettu omasta mielestä järkevästi että "taskunpohjalle" jää aina suoritusvaraa tai kaistaa riittävästi. Noin 100/15mb/s suurinpiirtein on jätetty sinne taskunpohjalle, mutta siltikään nuo nopeustestit ei ole likimainkaan sellaisia kun pitäisi?

Oon ottanu kaapeliliittimet irti, johdot irti sekä kaikki laitteet on alle 5v. vanhoja. Lisäksi kun tuo DNA kaapelimodeemi on siltaavana, yhdistin suoraan siihen ps5, eli er-x jäi pois välistä, mutta tilanne ei muuttunut pingien osalta miksikään. Pingit Fortnitessä jäi samoille lukemille. NAT muuttui type 1 kun ps5 oli suoraan siltaavassa kaapelimodeemissa kiinni. Kun er-x on välissä ja ps5 päällä NAT tyyppi on type 2. Se on käsittääkseni ihan normaali asia.

Käsittämättömäksi tässä tekee asian se että Elisan aikaan pingi oli Fortnitessä 15-30 maks edellisellä ciscon kaapelimodeemilla ja samoilla laitteilla. Ongelmat alkoi oikeastaan silloin kun vaihdettiin ja ostin tuon DNA oman kaapelimodeemin eli onkohan se joku uusi sagecom. En alkuun piitannu ja välittäny pienistä lagimisista, tyydyin vain käynnistelemään aina kaikki laitteet uudelleen, mutta nyt tämä alkaa tympiä kun kokoajan lagii. Netflix pyörii kyllä, vällillä harvoin katkoo kesken elokuvan.

Netti toimii tasasen huonosti. Johdoista en usko vian löytyvän, kun nekin on uusittu hiljattain. Ja luulis netin käyttäytyvän vielä paljon huonommin kuin nyt, jos johdoissa olis kosketushäiriötä tai muuta. Kaikki laitteetkin on palautettu tehdasasetuksille eikä siitäkään ollu apua.

DNA:lla sanottiin että pientä häiriötä näkyi. Soita arkena tekniseen tukeen ja kokeile sitä ja tätä jotka on jo tehty. Eli ne perinteiset, onko tehdasasetukset palautettu jne. Mitä tässä voi nyt tehdä, että pelaaminen olis vähän edes sujuvampaa?

Vanha lähes kuollu ciscon kaapelimodeemi kiinni ja dns serverin vaihto toiseen? DNA omilla dns servereilläkään tilanne ei ollu parempi joten sen vaihto tuskin enää auttaa?QoS säätöjä on kokeiltu sataa erilaista eikä apua. Voiko tuo er-x olla lahoamassa tai tuo sagecom? Yritin tässä kaiken mahdollisen tuoda esille jos jollain olis joku hyvä vinkki antaa tillanteen parantamiseksi. Jotain olen saattanu unohtaakkin mainita kun sen verran tuli tekstiä.

Anteeksi jos sotken ketjua en viitsiny avata omaa kun tämä on osuva.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 249
Tässä on oma 400/200 DNA:n valokuitu pfSensella ja IPv6:lla:







Käytössä siis fq_codel QoS.
Tämän ketjun innoittamana lähdimpä itsekin tutkimaan asiaa. Mulla kämpässä 600/300 yhteys DNA :lta. Tavailin pfsensen ohjetta tovin ja katsoin parit utubevideot perään. Kaikista helpoin käyttöönotettava näytti olevan Priority Queuing (PRIQ). fq_codel meni ohi hilseen, että miten se pitäisi pfsenseen asettaa. Voisitko @escalibur tehdä aiheesta videon? Arvostaisin kovasti.

Omilla taidoillani pääsin tälläisiin tuloksiin PRIQ QoS 570/285 asetettuna.

1679267235612.png
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 683
Mä olin tätä kanssa kokeillut. En ole juuri havainnut ongelmia niin en ole tälläisiä miettinyt, mullahan oli ekaksi 3G ja sitten 4G käytössä joku 6 vuotta, Turun keskustassa ja parina viimeisenä vuotena se oli todella nuhainen, jotain 5-10 megaa hyvällä säällä, monesti alle 5 megaa. Niin nyt tässä kun on ollut nelisen vuotta taas kiinteä niin tää on todella nopea ja hyvin toimiva. Tosin kun kaksi ekaa vuotta mulla oli Telian kaapli niin siinä oli omituinen juttu että se näytti aina 115 megan ylinopeutta kun speedtestillä kokeilin.
1679462749545.png

-
1679462769768.png

1679462785974.png

Tuo huonoin tietysti wlania käyttäessä, mulla ainoastaan modeemi tukee sitä nopeampaa 5 ghz wlania.

Miten mä ymmärtäisin noita QoS juttuja, mulla on siis modeemi, se siltaavana ja sitten piuha suoraan koneeseen. Eikä useampaa laitatta samanaikaisesti käytössä. Voiko joillain laitteilla näiden kahden välissä parantaa tilannetta, vai korkeintaan huonontaa? Siis kun tuossa puhuttiin näistä paremmista reittimistä.

En tuohon modeemiin päässyt käsiksi, kokeilin DNA:n ohjeiden mukaista IP:tä sekä siltaavana ja reitittävänä, ja mikään ei vastaa. Tuohon malliin on joku päivitys ehkä tullut syksyllä ja jotain muutakin juttua DNA:n foorumilta löytyi ettei modeemiin tunnu pääsevän kiinni ilman resetointia.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
@Pah0lain3 EdgeRouter X:ssä ei riitä potku 600Mb läpäisykykyiseen QoS:iin. Sen kanssa kannattaa käyttää SQM:ää, joka rajoittaa nopeuden noin 250Mb:iin. Jos haluat ratkaista ongelman rajoittamatta liittymäsi nopeutta alle puoleen, on syytä päivittää reitittimen tehokkaampaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
563
@Pah0lain3 EdgeRouter X:ssä ei riitä potku 600MB läpäisykykyiseen QoS:iin. Sen kanssa kannattaa käyttää SQM:ää, joka rajoittaa nopeuden noin 250MB:iin. Jos haluat ratkaista ongelman rajoittamatta liittymäsi nopeutta alle puoleen, on syytä päivittää reitittimen tehokkaampaan.
Aika harvassa on noin järeät nettiyhteydet ;).
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
@Pah0lain3 EdgeRouter X:ssä ei riitä potku 600Mb läpäisykykyiseen QoS:iin. Sen kanssa kannattaa käyttää SQM:ää, joka rajoittaa nopeuden noin 250Mb:iin. Jos haluat ratkaista ongelman rajoittamatta liittymäsi nopeutta alle puoleen, on syytä päivittää reitittimen tehokkaampaan.
En tiennytkään. Kuvittelin sen riittävän kun specseissäkin on näin

Liitännät:

- Suorituskykyiset Gigabit -portit
- Data/PoE sisääntulo: 1 x 10/100/1000 RJ-45
- Dataportit: 3 x 10/100/1000 RJ-45
- Data/PoE läpivienti: 1 x 10/100/1000 RJ-45

Mutta tää on taas tätä kun en ymmärrä näitä specsaus termejä oikein. Eli laiteostoksille vissiin sitten.
Voisitko @escalibur kuitenkin vielä varmistaa asian että se on tosiaan näin että er-x:ssä ei potku enää riitä. Mitä tuo 10/100/1000 sitten tarkoittaa?

Multa löytyis tämmöinenkin

Pystyyköhän tuo tp-linkki sitten edes käsittelemään tätä nykykaistaa vai onko silti laiteostoksille lähteminen pakollista? Voisin ottaa er-x pois käytöstä ja laittaa tuon tp-linkin tilalle. Vähän siinä häviää mutta kunnes keksitään seuraava tilalle tuo saattais toimia väliaikaisratkaisuna.

EDIT tp-linkin linkki tais olla väärä ja nyt on oikea. Se on ax10 archer 1500 malli.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
10/100/1000 tarkoittaa, että laite tukee jopa 1000 megabitin nopeuksia RJ-45 kautta. QoS taas vaatii reitittimen CPU:lta reilusti tehoa. ER-X pystyy korkeampiin nopeuksiin, mikäli ominaisuuksia kytketään pois päältä ja liikennettä "käsitellään" mahdollisimman vähän. Käytännössä ER-X kanssa joudut valitsemaan korkeiden nopeuksien ja matalien pingien välillä. Rajallisesta suorituskyvystä johtuen et voi saada molempia.
@escalibur jo mainitsikin asiasta, mutta esim. tälläkin sivulla kerrotaan, että ER-X:ssä riittää fq_codel:in kanssa potku n. 250 Mbps nopeuksiin.

Tuon TP-Linkin suorituskyky selviää testaamalla. Ei kannata odottaa siltä liikoja.
Kiitos ymmärrettävästä selvityksestä. Asia on selvä ja eikun testaamaan. Lisää suorituskykyä hommaamaan jotenkin. Toivottavasti tp-linkin 1.5 GHz Triple-Core CPU prossussa olis nyt hetkeksi riittävästi potkua versus er-x Dual-Core 880 MHz verrattuna, eli kai ihan luottavaisin mielin kannattaa lähteä testaamaan?

Kysytään nyt sitten jo varmuudeksi tässä samalla että mikä olis sitten se seuraava ostos jos siihen päädytään?
Ominaisuuksiltaan er-x laitetta vastaava ja hinnaltaan selvästi halvinta päätyä sekä potkua tuova laite? Vai kannattaako sitte jo miettiä pfsense rautaa kun kaupan reitittimet menee jo sen verran kalliiksi?

Jaa, entäs kytkimet? Onko niilläkin nyt sitten minkälainen merkitys tässä koko hommassa. Omistan kytkimen joka on myös speksattu 10/100/1000 mutta onko siinäkin joku juju että saa tai joutuu semmoisiakin ostella uusia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 334
Kiitos ymmärrettävästä selvityksestä. Asia on selvä ja eikun testaamaan. Lisää suorituskykyä hommaamaan jotenkin. Toivottavasti tp-linkin 1.5 GHz Triple-Core CPU prossussa olis nyt hetkeksi riittävästi potkua versus er-x Dual-Core 880 MHz verrattuna, eli kai ihan luottavaisin mielin kannattaa lähteä testaamaan?

Kysytään nyt sitten jo varmuudeksi tässä samalla että mikä olis sitten se seuraava ostos jos siihen päädytään?
Ominaisuuksiltaan er-x laitetta vastaava ja hinnaltaan selvästi halvinta päätyä sekä potkua tuova laite? Vai kannattaako sitte jo miettiä pfsense rautaa kun kaupan reitittimet menee jo sen verran kalliiksi?

Jaa, entäs kytkimet? Onko niilläkin nyt sitten minkälainen merkitys tässä koko hommassa. Omistan kytkimen joka on myös speksattu 10/100/1000 mutta onko siinäkin joku juju että saa tai joutuu semmoisiakin ostella uusia?
On kytkimissäkin kaikenlaisia suorituskykymääreitä mutta harvemmin ne tavallisessa tai vähän reippaammassakaan kotikäytössä juurikaan jarruttavat ellei ihan paskinta kiinanihmettä ole mennyt hankkimaan. Portin linkkinopeuden lisäksi on esimerkiksi backbone bandwidth ja packet forwarding capacity -parametrit ja ties mitä muitakin.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 072
Kiitos ymmärrettävästä selvityksestä. Asia on selvä ja eikun testaamaan. Lisää suorituskykyä hommaamaan jotenkin. Toivottavasti tp-linkin 1.5 GHz Triple-Core CPU prossussa olis nyt hetkeksi riittävästi potkua versus er-x Dual-Core 880 MHz verrattuna, eli kai ihan luottavaisin mielin kannattaa lähteä testaamaan?

Kysytään nyt sitten jo varmuudeksi tässä samalla että mikä olis sitten se seuraava ostos jos siihen päädytään?
Ominaisuuksiltaan er-x laitetta vastaava ja hinnaltaan selvästi halvinta päätyä sekä potkua tuova laite? Vai kannattaako sitte jo miettiä pfsense rautaa kun kaupan reitittimet menee jo sen verran kalliiksi?

Jaa, entäs kytkimet? Onko niilläkin nyt sitten minkälainen merkitys tässä koko hommassa. Omistan kytkimen joka on myös speksattu 10/100/1000 mutta onko siinäkin joku juju että saa tai joutuu semmoisiakin ostella uusia?
Kyse ei aina välttämättä ole niinkään puhtaasta potkusta, vaan myös reitittimen softasta ja sen monipuolisuudesta. Monesti kuluttajapurkeissa (esim tuo TP-Link), koko QoS on lähinnä On/Off-periaatteella, siinä missä pfSensessa ja vastaavissa vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Peruskäyttäjälle niistä on tuskin iloa kunhan latenssit pysyvät kurissa. Noissa asioissa ei oikein auta muu kuin testaaminen, oli kyse TP-Linkistä taikka kalliimmasta Palo Altosta.

Kytkimissäkin on toki eroja (esim. storage/SAN kytkimet omineen hintoineen), mutta kotikäytössä keskittyisin siis puhtaasti reitittimeen.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
783
Kyse ei aina välttämättä ole niinkään puhtaasta potkusta, vaan myös reitittimen softasta ja sen monipuolisuudesta. Monesti kuluttajapurkeissa (esim tuo TP-Link), koko QoS on lähinnä On/Off-periaatteella, siinä missä pfSensessa ja vastaavissa vaihtoehtoja on vaikka kuinka. Peruskäyttäjälle niistä on tuskin iloa kunhan latenssit pysyvät kurissa. Noissa asioissa ei oikein auta muu kuin testaaminen, oli kyse TP-Linkistä taikka kalliimmasta Palo Altosta.

Kytkimissäkin on toki eroja (esim. storage/SAN kytkimet omineen hintoineen), mutta kotikäytössä keskittyisin siis puhtaasti reitittimeen.
Homma on lähteny pelittämään paljon paremmin nyt. Jouduin muutaman päivän kokeilemaan tp-linkillä QoS arvoja että löytyi toimivat arvot. Tuo bufferbloat testikin parani A luokkaan. Eli nyt toimii todella paljon paremmin kaikki. Nyt on kaapelimodeemi siltaavana, ja Er-x:n otin kokonaan pois käytöstä. Tämä tp-link on nyt tuon siltaavan kaapelimodeemin perässä hoitamassa kaikkea. Pelit toimii eikä häiriöitä enää ole esiintyny.

Tp-linkin QoS on tosiaan On/Off ja On asennossa voi sitten määrittää vain priorityn laitteille, sekä ajan mitä haluaa prioirisoida laitteille. Hirveän paljon paremmat konffaus asetukset tässä tp-link:ssä on kuin noissa vanhoissa omistamissani reitittimissä aikaa ennen tuota er-x laitetta.

En ole tarvinnu kytkimiä vielä. Vanhoilla mennään. Tuo verkko ajaa asiansa toistaiseksi tyydyttävästi. Nyt vain jää se palomuurin er-x sääntöjen opettelu toistaiseksi pois ja kaikki laitteet on samassa sisäverkossa. Tuolle täytyy jossain vaiheessa keksiä jotain, mutta nyt en jaksa.

Kiitos kaikille erittäin hyvistä huomioista ja että tuo er-x kannatti ottaa poistaa välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 095
Ei ole dna:n, mutta lainataan ketjua.

Eli käytössä 150/10 elisan yhteys ja kaapelimodeemina cisco epc3825 ja näyttää tältä:
1707231690221.png

Pystyykö tuota muuten kuin purkkia vaihtamalla parantamaan? Download active pyörii n. 35-70 väliltä, joskus saattaa alkaa tosi korkealta +100.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 887
Ei ole dna:n, mutta lainataan ketjua.

Eli käytössä 150/10 elisan yhteys ja kaapelimodeemina cisco epc3825 ja näyttää tältä:


Pystyykö tuota muuten kuin purkkia vaihtamalla parantamaan? Download active pyörii n. 35-70 väliltä, joskus saattaa alkaa tosi korkealta +100.
Jos tuon purkin saa, niin kokeile laittaa siltaavaksi ja erillinen reititin perään.

Edit:
IP Passthrough näyttäisi ainakin löytyvän:

Cisco EPC3825 -kaapelimodeemi tukee epc3825-v302r125573-131211c-ELS -ohjelmistoversiosta lähtien IP Pass-through -ominaisuutta, jolla voit ohjata liikenteen internetistä suoraan haluamaasi sisäverkon MAC-osoitteeseen.

Näin otat IP Pass through -ominaisuuden käyttöön
  1. Avaa selain ja kirjoita osoiteriville modeemin hallintaosoite http://192.168.0.1/
  2. Paina Enter.
  3. Kirjoita käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.
  4. Paina Login.
  5. Valitse ylhäältä Applications & Gaming -valikko.
  6. Valitse viimeisenä oikealta löytyvä IP Pass-through -välilehti.
  7. Syötä IP Address Pass-through by MAC Address -kohdan jälkeen löytyvään kenttään sillattavan laitteen 12-merkkiä pitkä kirjaimia ja numeroita sisältävä MAC-osoite. MAC-osoite löytyy yleensä laitteen pohjaan tai takakanteen kiinnitetystä tarrasta.
  8. Paina Add, jonka jälkeen MAC-osoite lisätään listalle.
  9. Kun olet lisännyt kaikkien sillattavien laitteiden MAC-osoitteet listalle, paina alhaalta Save settings -painiketta.
  10. Käynnistä kaapelimodeemi uudelleen sekä laitteet, joille IP-osoite sillattiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 360
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom