- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 646
Aihe tuli esille AMD-spekulaatioketjussa jossa esitettiin mielipide, että DLSS4 performance moden skaalaus ei ole riittävän hyvä ja siksi on parempi pelata alhaisemman resoluution näytöllä Quality modessa. No, tämä väite oli niin absurdi että ajattelin kumota sen, hyvään internet-etikettiin kun kuuluu väärien mielipiteiden surutta tuomitseminen.
Tein kuvavertailun Kingdom Come Deliverance 2:ssa seuraavasti
- Quality moden sijaan vertaan DLSS4 Native AA:han jotta vertailu olisi vähemmän epäreilu
- Käytössä ei ole minkäänlaista kuvan terävöintiä mikä asettaa DLSS:n ja FSR:n huonompaan asemaan vrt. 1080p Native AA (eli Sharpening slider on nollassa pelin asetuksissa, eikä ole terävöintiä NVIDIAn ajureista eikä Reshadea käytössä)
- Kuvat on otettu hitaassa sivuttaisliikkeessä jotta mukaan saadaan hieman skaalausteknologoiden liikesumeutta, toki DLSS4:llä sitä on hyvin vähän
- .png screenshotit, kollaasit toteutettu GIMPillä
- RTX 3080 ja 1440p ultrawide näyttö
Tässä vertailussa 1440p kuvat on vain rajattu, 1080p kuva lisäksi skaalattu ylös 1440p:hen:
Tässä zoomattuna neljäsosaan pinta-alasta:
1440p DLSS4 Performance on kuvatarkkuudeltan lähestulkoon 1440p DLSS Native AA tasolla näissä still-kuvissa. Ainakin muihin verrokkeihin nähden. FSR3 jättää paljon toivomisen varaa, ja näyttää suunnilleen resoluutiolta joka on jossain 1080p:n ja 1440p:n välimaastossa. (Uutta FSR4:ää en tietenkään pysty omalla hardwarella testaamaan).
1080p on odotetusti erittäin epätarkka - toki pikselien skaalaus 1080p->1440p aiheuttaa sumeutta, mutta vaihtoehto tälle olisi verrata kooltaan pienempään kuvaan. Siitä huolimatta ei ole mitenkään mahdollista, että 27" 1080p näytöllä ilman skaalausta kuvanlaatu olisi parempi kuin 27" 1440p näytöllä DLSS4 Performance modessa.
Alkup. kuvankaappaukset on ladattavissa zippinä täältä: 26.37 MB file on MEGA
Ei mulla muuta, toivottavasti tästä on jollekin iloa. : O

Tein kuvavertailun Kingdom Come Deliverance 2:ssa seuraavasti
- Quality moden sijaan vertaan DLSS4 Native AA:han jotta vertailu olisi vähemmän epäreilu
- Käytössä ei ole minkäänlaista kuvan terävöintiä mikä asettaa DLSS:n ja FSR:n huonompaan asemaan vrt. 1080p Native AA (eli Sharpening slider on nollassa pelin asetuksissa, eikä ole terävöintiä NVIDIAn ajureista eikä Reshadea käytössä)
- Kuvat on otettu hitaassa sivuttaisliikkeessä jotta mukaan saadaan hieman skaalausteknologoiden liikesumeutta, toki DLSS4:llä sitä on hyvin vähän
- .png screenshotit, kollaasit toteutettu GIMPillä
- RTX 3080 ja 1440p ultrawide näyttö
Tässä vertailussa 1440p kuvat on vain rajattu, 1080p kuva lisäksi skaalattu ylös 1440p:hen:
Tässä zoomattuna neljäsosaan pinta-alasta:
1440p DLSS4 Performance on kuvatarkkuudeltan lähestulkoon 1440p DLSS Native AA tasolla näissä still-kuvissa. Ainakin muihin verrokkeihin nähden. FSR3 jättää paljon toivomisen varaa, ja näyttää suunnilleen resoluutiolta joka on jossain 1080p:n ja 1440p:n välimaastossa. (Uutta FSR4:ää en tietenkään pysty omalla hardwarella testaamaan).
1080p on odotetusti erittäin epätarkka - toki pikselien skaalaus 1080p->1440p aiheuttaa sumeutta, mutta vaihtoehto tälle olisi verrata kooltaan pienempään kuvaan. Siitä huolimatta ei ole mitenkään mahdollista, että 27" 1080p näytöllä ilman skaalausta kuvanlaatu olisi parempi kuin 27" 1440p näytöllä DLSS4 Performance modessa.
Alkup. kuvankaappaukset on ladattavissa zippinä täältä: 26.37 MB file on MEGA
Ei mulla muuta, toivottavasti tästä on jollekin iloa. : O