DIY kaapelit ja kaapelimodaukset

Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
46
Kyselläänpäs täällä, jos joku tietäis. Mistä saisi tilattua 4-pinnistä tuuletinkaapelin liitintä (female+male), tuota perusmallia. MDPC-X:llä vain Molexin oma, joka ei oo yhteensopiva noihin "tavallisiin" 4-pinnisiin tuuletinkaapeliliittimiin.

Toinen vaihtoehto tilata kokonaiset tuuletinjatkokaapelit ja pätkiä sopivan mittasiksi itse.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Hetkone. En ymmärrä, itse olen mdpc liittimillä tehnyt tuulettimien jatkot ja sleevaukset. Mitä sieltä siis puuttuu?
 
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
46
Hetkone. En ymmärrä, itse olen mdpc liittimillä tehnyt tuulettimien jatkot ja sleevaukset. Mitä sieltä siis puuttuu?
Hankala selittää, mutta yritetään.

Niinkuin MDPC-X itsekin sanoo (4-pin FAN Extension Connector STRAIGHT) ei nää oo yhteensopivia noiden yleisten liittimien kans. Ongelma on noi "guidance pins", jotka noissa molex:ssa on symmetrisesti tuolla aivan reunoissa molemmat, eikä epäsymmetrisesti niinkuin esim. tässä Noctuan jatkokaapelissa (https://noctua.at/pub/media/catalog...edb2bc7bdaa94de933/n/o/noctua_na_sec1_2_2.jpg).

Eli ero:
molex_vs_noctua.jpg


Selventääkö yhtään?
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
En sit tiedä, mut musta tuo ei estä tunkemasta sitä siihen urokseen. Joko olen itte leikannut ton pinnin pois, mulla on vanhempaa patchia tai sitten se menee ihan samalla tavalla kiinni, kun uros lätkä on kuitenkin vain oikealla eikä koko leveydellä tms? Mitä kohtaa en ymmärrä, en ymmärrä vieläkään.
...
Muisti palaa pätkittäin. Kaikki muut liittimet on mulla vaihdettu - paitsi emolevyn / aquaeron liitin. Tuo leveempi menee ongelmitta emoon. Otat vaan riittävästi noita liittimiä ja jos pihdit löytyy niin tinasin myös noi dupointit pinneihin, koska helpompi niin.

e. Eli yhteen tuulettimeen tarttet uuden nartun, siihen narttuun jatkoa varten uroksen ja emon / controllerin päähän tuon nartun (tai sitten käytät sitä "flektin orkkista".

Sen verran pitkään oon tainnut näitä rukata, etten edes ajatellut tuota - vaan vain ihmettelin mistä tässä nyt on kysymys.


Kyllä minä väitän, että noilla sen aikaan saa. Tietty noita tuuletinkaapeleita voi jatkaa ihan vain kolvaamallakin. Siihen käytin "end ferruleita", onko se sitten eristämätön pääteholkki, jonka puristi kasaan, tinasi ja veti sukan päälle, jonka päälle single sleewing :thumbsup:

Jos kaipaat, niin mulla on tainnut iäisyyden olla crimping toolit myynnis, on kyl huonommat kuin noi uudet jotka linkkasin, mut parilla kympillä saa tulla hakemaan :rolleyes:

Toivottavasti oli apua :rofl: :cool:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2019
Viestejä
46
Totta, sehän menee kyllä emolevyyn kiinni tuollasenaan. Ja fyysisetkin mitat siis samat, eli voi pinnin leikkaamalla saada ne menemään mihin vaan. Ja sen tuulettimen päässä olevan saan nätisti pois ja vaihdettua tollaseen. OK. Eli näillä pärjätään siis. Kiitos! =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 055
Onko tietoa löytyykö noista RGB tuulettimista etuvastukset vai pitääkö ite ottaa huomioon jos meinaa kytkeä suoraan 12V / GND?
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 612
Onko tietoa löytyykö noista RGB tuulettimista etuvastukset vai pitääkö ite ottaa huomioon jos meinaa kytkeä suoraan 12V / GND?
Varmaan riippuu RGB tuulettimesta. ARGB tuulettimissa on oma liitin jota kautta tulee ohjaus ja 5V käyttöjännite. Joissain on nelipinninen 12V syöttö ja loput joissa ei ole erillistä liitintä ottaa syöttönsä sit siitä tuuletinliittimen 12V pinnistä. Missään ei tarvitse etuvastuksia käyttää.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Jaahas, tää varmaan pitäis tietää sähkärinä, mut jos mittaat sen diodin, niin saat kynnysjännitteen selville.. Se ei tietty tarkoita maksimi jännitettä tai suositeltua käyttöjännitettä, mutta kuitenkin sen mitä siellä takana on..
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
384
Tarttis saada jostain mustat/mustaharmaat virtakaapelit näyttikselle. Ei mitään muita piuhoja kuin 2kpl 8pin ja 1kpl 6pin jatkokaapelit, että saisi tuon hirveän johtokasan siistittyä näyttiksen vierestä.

Mistäs näitä vois tilata. Cablemodistakaan ei saa ellei tilaa yli 70€:lla tavaraa
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056

*noi ei tietty kelpaa ja pitää olla itse customoitavissa karvat ja kaikki? Mitä ne sitten saa maksaa?

My bad. Tarvitset siis kolme kaapelia, eli 8+8+6...

Huoh, en jaksa editoida omaa mokaa veke.

Kolmella tollasella piuhalla ja mod toolilla saat kyllä tehtyä 6 pinniseksi tuon vikan noista (koska 6 pin liitin sulta jo löytyykin himasta)
Tollasella työkalulla saat sen 8 pinnisen vaihdettua siihen 6 pin liittimeen ja napsittua pari groundia pois lähtevästä päästä.
 
Liittynyt
21.05.2018
Viestejä
384
Meneekös nätisti kaapelikammoilla nuokin mutkalle :hmm: noitahan voisi koittaakkin, ei ole hinnalla pilattu
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
En osaa sanoa. Olen aina itse tehnyt kaapelini. Jatkoilla pääsee helpoimmalla ja näyttiksessä taisin käyttää kolmea kampaa per "liitin" eli tarvitsisit siis (6+8+8)x3 kammat. Itse mitoitin kaapelit niin, että ns sisäkurvin karvat olivat lyhyemmät. Luultavasti jatkon syherö jää jonnekkin nippusiteillä nidottavaksi, mutta jos tuo ei sinua haittaa, niin niin kannattaa tehdä (pääsee helpommalla ja halvemmalla kuin ostaa kaikki vermeet ja tehdä kaikki karvat itse juurtajaksaen.

Ebayssa olen myös nähnyt ns custom kaapeleiden tekiöitä ja he toimittavat ihan mitä vain tajuaa pyytää. en osaa suoraltakädeltä sanoa hintaa.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056

kannattaa varmaan kokeilla (helpoin ja halvin)
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Ilmeisesti nuo Corsairin kondensaattorit on siis vain ATX24V (ja ehkä lisävirrassa?) eikä muissa johdoissa? Vai onkohan noita ainoastaan RM powereissa...?

Itsellä siis Corsair SF750 poweri, ja johdot on muuten OK ja sleevatut yms. mutta alkanut ärsyttämään nuo PCI-E johtojen "ylimääräiset" liittimet etenkin tuossa ITX-kopassa.
Virrat tulee omilla johdoillaan näyttikselle, mutta nuo turhat tököt jää ikävästi näytille.

Meinasin ensin että katkaisen jatkoliittimet pois ja sleevaan uudelleen, mutta ehkä järkevin kumminkin jättää nuo orggisjohdot rikkomatta ja tekee kokonaan uudet johdot. Noita MDPC-X kamoja tässä katsellut, muutaman kympinhän tuo vain maksaisi ja vähän vaivaa, jotain villejä värejäkin voisi katsella...

Suunnitelma olisi siis tehdä vain PCIE-kaapelit 3kpl sekä mahdollisesti SSD:n SATA-virtakaapeli (turhan pitkä, ja siinäkin turhia päitä). Emon virtajohdot saa jäädä sellaisenaan kun kulkee tuolla suht siististi kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Pöh.
IMO. Letkui turha säästellä. Ei oo tullut ikävä vanhojen powerien käyttämättömiä karvoja. Yllättävän kallista toi sleevaus ja noi MDPC postit tuntuu niin kohtuuttomilta, ettei ihan kympin takia halua ostaa posteja...
(Aina tulee tilattua huntilla kun on niin paljon halvempaa :D)
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Löytyykö sulta noi puristuspihdit yms. työkalut jo? Muuten ei ihan noin halvalla pääse.

Multa löytyisi tämmönen kitti josta voisin lähiaikoina luopua, kun olen laittanut vielä parit kaapelit kuntoon: Alphacool Eistools Crimping Kit -puristustyökalusarja, sininen/musta - 72,90€
Löytyy pitkälti joo.

Toki vois ihan dedikoidun setinkin hommata tätä varten. Heitä YV kun oot nuo myymässä, tehdään kaapelit ja laitetaan sitten kiertoon...

Cable-sleeving.comissa on jo ostoskorin kasailu meneillään jos lähipäivinä sais tilauksen sisään. Ei tuosta alle 100-150e varmaan pääse, kun noita sivuja selatessa keksii kaikenlaisia uusia "tarpeita". :lol:
 

Retale

Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 003
Onko tämä setti ihan turvallinen ja muutenkin ok: 13.0US $ |WinKool Female to Male 18AWG Sleeved PSU Extension Power Cord / Cable Kits 1X ATX 24P CPU 8P 2X PCI E 8P|Computer Cables & Connectors| - AliExpress

Ruskea väri ja 500mm pituus ovat sellainen yhdistelmä etten ainakaan kohtuu hinnalla ole mistään vielä löytänyt. Ei tuolla ainakaan kukaan ole raportoinut, että olisi liittimet sulaneet yms.

Jimmsiltä toki saisi Phanteksia ja Cablemodia 30€:n pintaan, mutta ovatko ne nyt sitten yhtään laadukkaampia?
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Kiinnostuin aiheesta kans ja tarkoituksena olis sleevata powerilta näkyviin jäävät johdot. Kuinkas noitten powerin johtosarjojen yksittäisten johtojen irrottelu liittimestä tapahtuu. Ei viittis ihan hakuammunnalla lähtee testaamaan kun ei ole ylimääräisiä harjoitteluliittimiä. Työkalu on jo tulossa molexilta. En osannu hakea oikeella hakusanalla tuuubista
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Single sleave atx psu. Million dollar pc quide.

Ei oo riittävän nopea netti, työkalussa on kaksi ohutta leveää piikkiä 5mm etäisyydellä toisistaan. Työkaluja taitaa olla jimssillä ja esim mdpc shopissa (kalliit postit).
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Tänks hei. Määpä käyn kattelemassa mitä löydän ja täytyy ostella sidä paracordiakin.
 

vipe

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 887
Kiinnostuin aiheesta kans ja tarkoituksena olis sleevata powerilta näkyviin jäävät johdot. Kuinkas noitten powerin johtosarjojen yksittäisten johtojen irrottelu liittimestä tapahtuu. Ei viittis ihan hakuammunnalla lähtee testaamaan kun ei ole ylimääräisiä harjoitteluliittimiä. Työkalu on jo tulossa molexilta. En osannu hakea oikeella hakusanalla tuuubista
ATX pin removal haulla löytää, esim.:
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 612
Jotkut liittimet on sit todella tiukassa ja ainakin halvemmat työkalut saa helposti niissä rikottua. Esim. Corsairin platinasarjan virtalähteissä liittimet/pinnit on niin tiukassa että piti suosiolla jättää väliin tolla jimmssin halppistyökalulla, mdpc:n vehkeet on kuulemma parempia.

Jos krimppaustyökalu löytyy, niin uusien pinnien tekeminen ja uuteen liitinrunkoon pinnien asentaminen on potentiaalisesti nopeampaa, helpompaa ja ei kovin kallista.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
No nyt vielä ei löydy mitään kaluja mut maailmalta on tulossa joku molexin setti tätä varten
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Jep. Ja kannattaa tarkastaa, ettei ole splittejä. Viimeisimmissä powereissa kaikissa ollut konkkia, splittejä tms mitkä aavistuksen mutkistaa tuollaista haavettasi.

Harvoin ne hirveän tiukassa on, mutta työkaluista on hyötyä hyvän otteen saavuttamiseksi ja kun ymmärtää, että sitä johdinta on ensin painettava "sisään samalla kun painaa sen extractorin sisään" ja saa päät sopivasti taivutettua, alkaa kaikki tulemaan ulos aika kivuttomasti.

Halpuutta en allekirjoita. Pihdit joku 50€, uusi johdin, liittimet, sukat jne ~ 200€ helposti pelkkiin letkuihin, mutta saa kyllä siistiä.
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
Splittejä (mikäli tarkoitit niitä kolmeliittimisiä esim. Satajohtoja) on kyllä. Mutta ajatuksen oli sleevata ainoastaan johdot jotka jää näkyviin nyt näin ensialkuun. Ja tiedän ettei ole halvimmasta päästä tämä projekti mutta toisaalta tilannetta helpottaa että ei ole kesäaikaan kauheasti vapaata mopo harrastuksen myötä niin on aikaa odotella osia ja kerätä palikoita. Ja suunnitella. Ja kun kone on kumminkin käytössä koko ajan niin ei ole nyt ainakaan vielä mahdollista purkaa paikoiksi odottamaan tekemistä
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Ei, vain niitä, että powerin liittimistä lähtee kaksi karvaa, jotka päätyvät saman pinnin alle emolle.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
Powerit on suhteessa aika halpoja, joten itse suosittelen metsästämään modulaarisen powerin kaapelit tai sitten tekemään "jatkot", jos kerran vain "näkyvä osuus" pitäisi tehdä. Mulla näkyvä osuus on powerilta emolle, ei enempää / vähempää. Jatko tartteee suht vähän kaikkea muutenkin.

Pihdit, male / female pinnejä, liittimet, johdinta, sukkaa ja kutistesukkaa.


Jotenkin tolleen. Jos ei ole omaa väriteemaa, niin taitaa olla vain halvempi ostaa valmiit extendit kuin tehdä itse (jo työkalujen hinnan takia).
 
Liittynyt
19.10.2020
Viestejä
221
No oma väriteema tässä ajatuksena onkin. Tarvii viel tutkia noita vaihtoehtoja mitä on valmiina jos sattuisi löytyy. Mut joka tapauksessa kun työkalut jossain vaiheessa kumminkin tulee niin tarvii yks ylimääräinen hukkamolex johto ottaa käsittelyyn ja testata kummonen siitä tulee. Sillähän sitä on hyvä reenata.
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 056
On toki, mutta molexin pinni on erilainen kuin ATX liittimen ja siksi se ei ole ihan sama, koska se sukka sulatetaan sen liittimen päälle.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Koppana Lian Li dynamic mini ja virtalähteenä Corsairin SF750. Näytönohjaimen kaapelit ei riitä kiertämään näyttiksen alta, vaan olisi pitänyt vetää päältä, niin päädyin tekemään pidemmät. Ensimmäinen valmiina, vielä pitää tehdä toinen viereen.
20210615_131725.jpg
Edit.
Valmis kaapeli paikoillaan.
20210616_130839.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
531
Dodiin, viikossa saapui tavarat mdpc-x kaupasta. Tarkoituksena sleevata kokonaan uudet kaapelit Fractal Designin 650g ion sfx-l poweriin, sleevien värinä ovat platinum-x ja titanium-grey, koppana ncase m1 v6.1 silver jonka pitäisi saapua lähipäivinä. Laitellaan kuvia kunhan valmista. :geek:
IMG_20210820_092401.jpg
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
654
Pitänee varmaan kans tilata suoraan mdpc-x kaupasta, kun oma projekti seisoo kun loppui sukka kesken ja tilasin Jimmsiltä 2.7 lisää, mutta näyttää vain odottavan tuotteita.
Ei viitsi muutaman metrin vuoksi tilata saksasta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
531
Doddiin, eilen aloitin kaapelin teon ja tänää tuli valmista. Pienet huutikset pääsi CPU kaapelin kohdalla kun tuli hieman eripituisia (crimppasin hieman väärästä kohtaan jokaisessa kaapelissa mikä aiheutti pientä heittoa), mutta ei se menoa haittaa, tekemisen meininkiä sanon minä. :lol::lol:

IMG_20210824_080754.jpg
IMG_20210823_154802.jpg
IMG_20210824_134358.jpg

Kuva valmiina:
IMG_20210824_143917.jpg

Tuo 24 pinninen oli kyllä perseestä asentaa ja kaapelit meni vähän miten meni kun splittaantuu tuollein hölmösti 18+10pin, seuraavalla kerralla voisi tehdä samaten kuten esim pslate taitaa tehdä nuo kaapelit. että väkertää pienen nysämoduulin ja siitä sitten suoraan jatkokaapelit emolle. Yllättävän jäykkää on tuo PET sleevi, en tiedä sitten olisiko paracordi parempaa ahtaassa tilassa?
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
699
Doddiin, eilen aloitin kaapelin teon ja tänää tuli valmista. Pienet huutikset pääsi CPU kaapelin kohdalla kun tuli hieman eripituisia (crimppasin hieman väärästä kohtaan jokaisessa kaapelissa mikä aiheutti pientä heittoa), mutta ei se menoa haittaa, tekemisen meininkiä sanon minä. :lol::lol:

*snip*

Kuva valmiina:
*snip*

Tuo 24 pinninen oli kyllä perseestä asentaa ja kaapelit meni vähän miten meni kun splittaantuu tuollein hölmösti 18+10pin, seuraavalla kerralla voisi tehdä samaten kuten esim pslate taitaa tehdä nuo kaapelit. että väkertää pienen nysämoduulin ja siitä sitten suoraan jatkokaapelit emolle. Yllättävän jäykkää on tuo PET sleevi, en tiedä sitten olisiko paracordi parempaa ahtaassa tilassa?
Todella hienot kaapelit! Harmi, että tuo Fractalin 24 pinninen kaapeli on melko sekasotku :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
531
Tuli ostettua paracordia testiin, erittäin miellyttävää materiaali työskennellä. Onko kellään mitään hyviä kauppoja tms tiedossa, mistä saisi sopivia cable combeja ostettua paracord sleevausta varten?

Edit. Amerikasta näyttäisi löytyvän, joten sieltä kait täytyy pistää tilaukseen ja testiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
119
Varastossa on Be Quiet Dark Power 10, mutta kaapelit on hukkuneet matkalla/muutossa. Kaapelit pitäisi rakentaa alusta alkaen. Yritin katsoa kaapelikittejä ja kysyin valmistajaltakin. Mutta tähän malliin ei ole tehty kaapeleita vähään aikaan.

Onko toivotonta ostaa osia ja tehdä kaapelit itse? Mietin, että ovatko virtalähteen päässä olevat liittimet standardeja ja mistä niiden mallin voi selvittää?
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 298
Varastossa on Be Quiet Dark Power 10, mutta kaapelit on hukkuneet matkalla/muutossa. Kaapelit pitäisi rakentaa alusta alkaen. Yritin katsoa kaapelikittejä ja kysyin valmistajaltakin. Mutta tähän malliin ei ole tehty kaapeleita vähään aikaan.

Onko toivotonta ostaa osia ja tehdä kaapelit itse? Mietin, että ovatko virtalähteen päässä olevat liittimet standardeja ja mistä niiden mallin voi selvittää?
Ei ole toivotanta, itselläkin on tarvikkeet olemassa, mutta jäänyt tekemättä.

Ne (pinout) juuri eivät ole standardeja, aika hyvin noihin löytyy kaavioita kun googlailee. Voi jopa olla manuaalissa.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
119
Pitääpi tutkia manuaalia. Olisi aika järjetöntä laittaa 1200w hiljainen poweri serriin. Mistä vetoa kaapelit löytyy, kun saan osat kasaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Itse tilasin cablemodsin pro kaapelijatko setin musta punaisena. Ja todennäköisesti käytän vain 24pin kaapelin sekä 8- ja 6pin pcie kaapelit. Lisävirtakaapeli on piilossa radin takana niin turha vaihtaa. Jos jollekkin kelpaa niin voin ne myydä edullisesti pois
 
Liittynyt
18.03.2021
Viestejä
101
Itsellä käytössä CableModin Classic ModMesh - jatkokaapelisarja... Eilen pelatessa Dying Light 2 alkoin nenään haisemaan pientä palaneen käryä. Piti ihan vaimokin pyytää haistelemaan, mutta ei sen tarkemmin osannut sanoa, että haiseeko palanut vai ei. Tarkistin tiestysti hwmonitorilla kaikki lämmöt ja kaikki näytti hyvälle (cpu max. 60c ja gpu max. 58c sekä gpu muistitkin max. 80c). Noh noin tunnin jatkoin pelailua ja sitten ei ollut enää epäselvää kun alkoi hetkessä koko huone haisemaan palaneen katkulle. Äkkiä kone kiinni ja kylki auki. Päällisin puoli kaikki hyvin, mutta käry haisi vaan todella voimakkaasti ja sain sen paikallistettua näyttikseen ja vielä tarkemmin virtaliittimeen. Virtaliitin irti ja aika lohduton näky oli kun tajusin, että sehän oli ihan sulanut. Kone ollut joulukuusta asti samalla setupilla ja ei ole tullu näpräiltyä sen kummemmin kun sai kasattua ja nyt yhtäkkiä alkoi sulamaan. Toisaalta olen iloinen, että huomasin tuon ajoissa ennen kuin hajotti näyttiksen (TUF 3080) liittimen. Pikkuiset arvet tuo jätti näyttiksen liittimeenkin, mutta testasin laittaa powerin piuhoilla suoraan ilman noita jatkoja niin hyvin pelitti eikä kuumentunut tai ilmennyt mitään kosketushäiriöitä vaikka sitä hieman yritti heilutella.
Kysymys siis kuuluukin, onko muilla ollut ikinä vastaavia ongelmia? Olenko itse voinut kusta jotain tuota kasatessa? Olen kumminkin 15 vuoden aikana kasannut kymmeniä setuppeja ja koskaan en ole moiseen törmännyt... En keksi itse tuolle oikein muuta syytä kuin, että tuossa liittimessä on ollut huono kontakti valmistusvirheen tai huonon laadun takia. Tuleeko muita ehdotuksia mieleen?
Piuhat oli ihan siististi ja loivalla mutkalla, joten ei ole ollut mitenkään vääntyneenä tms... liittenä vielä kuvia.

kone.jpg

kaapeli1.jpg
kaapeli3.jpg
näyttiksen_liitin.jpg
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 314
Jokunen aika sitten kävi vähän samanlainen mutta powerin päässä ja oli kunnolla kärähtänyt parin pinnin väli. Jotkin pelit randomilla kaatuili oli ainoa oire ja kestikin varmaan reilu viikko että tajusin katsoa liittimet. Sama pci-e kaapeli kyllä oli ollut käytössä jo pari vuotta mutta pari viikkoa ennen tuota oli ollut tarve irroitella noi powerin päästä. Toki siinä mielessä helpompi koska oli powerin omasta modulaarisesta kaapelista ja powerin liittimestä kyse. Corsair vaihtoi uuteen ihmeempiä kyselemättä mutta eivät kyllä kertoneetkaan mikä olisi voinut olla syynä.

Aika nopeeta toimintaa tuolta MDP-X:n kaupalta, eilen tilailin kasan liittimiä, maksoin tilisiirrolla ja tänään päivällä lähettivät rojut.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
699
Itsellä käytössä CableModin Classic ModMesh - jatkokaapelisarja... Eilen pelatessa Dying Light 2 alkoin nenään haisemaan pientä palaneen käryä. Piti ihan vaimokin pyytää haistelemaan, mutta ei sen tarkemmin osannut sanoa, että haiseeko palanut vai ei. Tarkistin tiestysti hwmonitorilla kaikki lämmöt ja kaikki näytti hyvälle (cpu max. 60c ja gpu max. 58c sekä gpu muistitkin max. 80c). Noh noin tunnin jatkoin pelailua ja sitten ei ollut enää epäselvää kun alkoi hetkessä koko huone haisemaan palaneen katkulle. Äkkiä kone kiinni ja kylki auki. Päällisin puoli kaikki hyvin, mutta käry haisi vaan todella voimakkaasti ja sain sen paikallistettua näyttikseen ja vielä tarkemmin virtaliittimeen. Virtaliitin irti ja aika lohduton näky oli kun tajusin, että sehän oli ihan sulanut. Kone ollut joulukuusta asti samalla setupilla ja ei ole tullu näpräiltyä sen kummemmin kun sai kasattua ja nyt yhtäkkiä alkoi sulamaan. Toisaalta olen iloinen, että huomasin tuon ajoissa ennen kuin hajotti näyttiksen (TUF 3080) liittimen. Pikkuiset arvet tuo jätti näyttiksen liittimeenkin, mutta testasin laittaa powerin piuhoilla suoraan ilman noita jatkoja niin hyvin pelitti eikä kuumentunut tai ilmennyt mitään kosketushäiriöitä vaikka sitä hieman yritti heilutella.
Kysymys siis kuuluukin, onko muilla ollut ikinä vastaavia ongelmia? Olenko itse voinut kusta jotain tuota kasatessa? Olen kumminkin 15 vuoden aikana kasannut kymmeniä setuppeja ja koskaan en ole moiseen törmännyt... En keksi itse tuolle oikein muuta syytä kuin, että tuossa liittimessä on ollut huono kontakti valmistusvirheen tai huonon laadun takia. Tuleeko muita ehdotuksia mieleen?
Piuhat oli ihan siististi ja loivalla mutkalla, joten ei ole ollut mitenkään vääntyneenä tms... liittenä vielä kuvia.




Näyttää ekassa kuvassa että tuo oikenpuoleinen liitin olisi vähän irti? Voisko olla, että ei ole alunperinkään ollut kunnolla kiinni ja pikkuhiljaa irronnut lisää?
 
Liittynyt
18.03.2021
Viestejä
101
Jokunen aika sitten kävi vähän samanlainen mutta powerin päässä ja oli kunnolla kärähtänyt parin pinnin väli. Jotkin pelit randomilla kaatuili oli ainoa oire ja kestikin varmaan reilu viikko että tajusin katsoa liittimet. Sama pci-e kaapeli kyllä oli ollut käytössä jo pari vuotta mutta pari viikkoa ennen tuota oli ollut tarve irroitella noi powerin päästä. Toki siinä mielessä helpompi koska oli powerin omasta modulaarisesta kaapelista ja powerin liittimestä kyse. Corsair vaihtoi uuteen ihmeempiä kyselemättä mutta eivät kyllä kertoneetkaan mikä olisi voinut olla syynä.

Aika nopeeta toimintaa tuolta MDP-X:n kaupalta, eilen tilailin kasan liittimiä, maksoin tilisiirrolla ja tänään päivällä lähettivät rojut.
Joo pikku googlailulla löytyi jonkun verran myös juttua aiheesta ja kohtalotovereita. Enpä vaan oikein uskonu, että noin voi käydä ennen kuin näkee ite.


Näyttää ekassa kuvassa että tuo oikenpuoleinen liitin olisi vähän irti? Voisko olla, että ei ole alunperinkään ollut kunnolla kiinni ja pikkuhiljaa irronnut lisää?
Nuo tulee kyllä yleensä laitettua tarkkaan niin en oikein usko. Irrottaessa en ainakaan huomannut, että olisi ollut huonosti paikoillaan. Klipsu ainakin oli ihan kunnolla kiinni. En tiedä sitten oisko voinu klipsu olla kiinni, muttei täysin pohjassa siitä huolimatta. Eipä tuolle oikein muuta selitystä löydy kuin huono kontakti.


Pistin tänään kuvat CableModille ja viestiä. Vastasivat vaan perus pahoittelut ja ei mitään selityksiä tai kertoneet, että onko muita tapauksia. Pyysivät yhteystiedot niin luultavasti laittavat vaan uudet kaapelit tulemaan. Tiedä sitten kehtaako enää laittaa niitä paikalleen jos saa pelätä, että millon sulaa uudestaan. Hitusen olisi saattanut v-käyrä nousta jos näinä aikoina olisi näyttiksenkin liitin sulanut ja joutuisi uutta näyttistä hakemaan tai kolvailemaan uutta liitosta vanhaan..
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Eipä tuolle oikein muuta selitystä löydy kuin huono kontakti.
En näistä cablemodsin kaapeleista tiedä, mutta onhan nämä jatkot vähintään yhtä paksua johtoa mitä virtalähteen omat? Toi sukka tuossa johdon päällä tekee helposti sen, että vain näyttää paksulta, mutta avaamalla ei sitten olekkaan. Toinen mitä voisit tehdä niin avaa tuo liitin ja kato se johdon ja metallipinnin välinen liitos onko huonosti painettu tai katkenneita karvoja.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
2 088
Johdon paksuus ei vaikuta liittimen lämpenemiseen. Eikä eristeen ulkomitta aina kerro johtimen kokoa, on tullut vastaan hyvinkin eri paksuisia eristeitä saman kokoisen johtimen ympärillä.

Todennäköisesti on sattunut kohdalle huono tuuri ja liian löysä liitin.

Ihan vertailun vuoksi entisen asunnon vanhan hellan kiertokytkimessä oli löysä liitin ja se lämmitti kytkintä joka lopuksi hiiltyi tarpeeksi ja halkesi -> onneksi ei vaan enää lämmennyt eikä sattunut pahempaa.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Johdon paksuus ei vaikuta liittimen lämpenemiseen. Eikä eristeen ulkomitta aina kerro johtimen kokoa
Tuossa on monisäikeinen johto omassa kuoressa jonka päällä toi kangaskuori tjsp mikä nyt onkaan oikea nimitys. Jos toi itse johto tuossa on liian ohut niin se on saattanut lämmetä koko jatkon matkalta ja sulattaa eristettä, mutta tuo kangaskuori saattaa peittää sen. Ja niinhän mä tuossa juuri sanoin, ehkä vähän huonosti kirjoitettu.
 
Liittynyt
18.03.2021
Viestejä
101
Toinen mitä voisit tehdä niin avaa tuo liitin ja kato se johdon ja metallipinnin välinen liitos onko huonosti painettu tai katkenneita karvoja.
Todennäköisesti on sattunut kohdalle huono tuuri ja liian löysä liitin.
Noniin taisi löytyä selitys tälle. Tutkin hieman tuota sulanutta johtoa/liitintä tarkemmin ja vertasin sitä powerin mukana tulleisiin piuhoihin. Ensinnäkin voi heti sanoa, että on tuo CableModsin liitin on todella rimpula verrattuna tuollaiseen powerin omaan liittimeen. Nuo metalliset naarasliittimet on selvästi syvemmällä tuolla muovin sisällä ja heiluu todella paljon kun johtoja liikuttelee vähääkään. Powerin omat liittimet taas tulee melkein tuon muovin kanssa samalle tasalle ja ei heilu yhtään vaikka miten johtoja vääntelee. Tuo pahiten sulanut kontakti on vielä syvemmällä tuolla liittimen muovien sisällä mitä muut on. Melko varmasti käynyt niin, että tuo on joku maanantaikappale tai muuten vaan huonolaatuinen liitin ja kun sen on painanut paikoilleen niin tuo liitin "karannut" tuonne muovin sisään -> huono kontakti -> ajan myötä vielä huonontunut ja viimeisellä suli. Niin ja eipä tuota "karkaamista" ole oikein mitenkään voinut nähdä ulospäin kun noissa on tuo sukitus päällä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 051
Viestejä
4 193 638
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
wpentti

Hinta.fi

Ylös Bottom