Ylläpidon lisäys:
Ketjussa on tarkoitus keskustella digitalisaatiosta ja sen hyvistä ja huonoista puolista. Esimerkiksi Opetushallitus määrittelee digitalisaation näin:
--------------------------------------------
Käyttäjän alkuperäinen viesti:
Danske Bank poisti kertakäyttöisten salasanojen listat käytöstä ja korvaaviksi vaihtoehdoiksi tarjotaan Android- tai iOS-puhelimeen asennettavaa vakoiluohjelmaa tai tunnuslukulaitetta. Valitsin jälkimmäisen. Tietoturvaltaanhan sekään ei tietenkään ole kertakäyttöisten salasanojen veroinen, mutta eipähän ole vaarana, että joku korkkaa puhelimen ja vie rahat.
Tunnuslukulaite tuli pehmustetussa kirjekuoressa, ja mukana tuli myös ohje. Kyseistä paperia en skannaa tähän, koska se sisältää asiakastietoja. Kirjeessä neuvotaan aktivoimaan verkkopankkitunnukset navigoimalla selaimella osoitteeseen "danskebank.fi/aktivoi". Protokollahan tästä kirjeessä mainitusta "linkistä" puuttuu, mutta oletan että protokollaksi kuuluu tulla joko HTTP tai HTTPS. Osoitteen takaa avautuva sivu kuitenkin uudelleenohjautuu tällaiselle sivulle:
Onneksi olen kuitenkin aktivoinut verkkopankkitunnukseni jo aiemmin, joten minun ei tarvitse aktivointia tällöin tehdä ohjeesta tulkitsemani perusteella. Sen sijaan voin aloittaa suoraan käyttämään verkkopankkia tunnuslukulaitteella kirjautuen. Yritin siis kirjautua, mutta kirjautumisen jälkeen tulee tällainen sivu:
Hieman erikoisesti tuossa vieläpä pystyy noita vasemmanpuoleisia Error-alkuisia linkkejä klikkailemalla navigoimaan eri virhesivujen välillä. Kyseessä on siis melkoisen sekava kokonaisuus, josta on hankala ymmärtää yhtään mitään. Tämä on varsin tyypillinen esimerkki digitalisaatiosta.
Toinen esimerkki on koulusta, Savonia-AMK:sta. Siellä on ollut nyt kova digipöhinä päällä viime aikoina, ja opetusta on alettu järjestämään Zoomin välityksellä ja oppilaskäyttöön on otettu jos jonkinlaista älypuhelimen vaativaa suljetun lähdekoodin äppiä, joita ilman opiskelusta on tehty jo käytännössä mahdotonta. Yksi tällainen äppi on mainosrahoitteinen Tuudo, joka tarvitsee oikeudet nähdä mm. puhelinnumero ja kännykkään tallennetut kuvat, viestit, videot ja muut tiedostot, joita se voi käyttöehtojensa mukaisesti myös jakaa yhteistyökumppaneille.
Aivan kivuttomasti digitalisoitumiskehitys ei ole koulussa edennyt, sillä melko äskettäin kouluun kohdistui merkittävä uutisiinkin päässyt tietomurto, jonka seurauksena oppilaiden yksityistietoja oli myynnissä tor-verkossa. Tämä siitä huolimatta, että Savon Sanomien toimittajille kerrotun mukaan koululle oli hieman ennen tietomurtoa tehty jopa tietoturva-auditointi alan yrityksen toimesta!
Kaikki perusasiat kurssi-ilmoittautumisista lähtien pitää hoitaa sähköisesti. Koulujuttuja varten koulu on perustanut opiskelijoille Reppu-nimisen palvelun, jota se kutsuu "opiskelijoiden intranetiksi", mikä on mielestäni hieman erikoinen nimitys, koska perinteisesti intranetillä on tarkoitettu jotain sellaista, mihin ei ulkoverkosta pääse. Reppu-palvelu löytyy osoitteesta https://reppu.savonia.fi, ja siellä avautuu Microsoftin hostaama kirjautumiskehote, johon pitäisi pystyä kirjautumaan koulun antamien ohjeiden mukaan koulun tunnuksilla niin, että käyttäjänimen eteen laitetaan domainiksi savonia-amk\. Kirjautumiskehote ei kuitenkaan hyväksy kenoviivoja käyttäjätunnukseen. Jos jättää domainosan pois, niin kirjautumiskehote hyväksyy kyllä kirjautumisen, mutta ohjautuu sen jälkeen tällaiselle virhesivulle:
Muutaman yrityksen jälkeen virhesivu muuttuu ulkoasultaan toisenlaiseksi, ja siksi kuvakaappauksessa selain on yksityisyystilassa. Halusin kuvakaappaukseen sen sivun, joka tulee ensimmäisen kirjautumisyrityksen jälkeen.
Joillekin ihmisille tuo sivu näkyy erilaisena, ja kirjautumiskehotteen sijaan avautuu sivu, jossa on teksti: "Valitettavasti kirjautuminen ei toimi juuri nyt. Yritämme ratkaista ongelman. Yritä myöhemmin uudelleen." Tuolla saattaa siis vielä kaiken muun lisäksi olla jotain synkkaamattomia välimuisti/kuormanjakopalvelimia, koska eri ihmisille tulee eri sisältöä.
Huonosti hoidettu digitalisaatio lienee jo yksi merkittävimmistä yhteiskunnallisista ongelmista. Sen lisäksi, että digitalisointi itsessään on kallista, niin siitä johtuvien ongelmien kiertämiseen ja korjailuun kuluu joka päivä valtavasti ihmistyötunteja ja vuositasolla käsittämättömät määrät rahaa. On koko ajan yleisempää, että perusasioita digitalisoidaan ja lopputuloksena mikään ei enää toimi. Nämä tässä viestissä annetut esimerkit eivät todellakaan ole ainutlaatuisia.
Näyttää siltä, että kehitys menee kiihtyvällä vauhdilla täysin järjettömään suuntaan, jossa asiat halutaan vain periaatteesta digitalisoida lopputuloksen toimivuudesta välittämättä. Yleensä digitalisaatiota ajavat innokkaimmin ihmiset, jotka eivät tekniikasta juuri mitään ymmärrä. Kaikenlainen kritiikki vallitsevaa kehitystä kohtaan näyttää näillä ihmisillä tyypillisesti menevän erittäin vahvasti tunteisiin.
Tähän viestiketjuun voisi itse kukin kertoa esimerkkejä kohtaamistaan digitalisaation kukkasista.
Ketjussa on tarkoitus keskustella digitalisaatiosta ja sen hyvistä ja huonoista puolista. Esimerkiksi Opetushallitus määrittelee digitalisaation näin:
Digitalisaatio tarkoittaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta, joka tapahtuu, kun perinteisiä analogisia toimintoja ja prosesseja korvataan digitaalisilla ratkaisuilla ja teknologioilla. Digitalisaatio voi vaikuttaa monilla eri aloilla, kuten terveydenhuollossa, koulutuksessa, liiketoiminnassa ja julkishallinnossa. Esimerkiksi ostaminen netissä, etätyö ja viranomaisten viestintä sosiaalisessa mediassa ovat digitalisaatiota. Digitalisaatio on jo nyt merkittävästi muuttanut oppimisen ja työn tekemisen tapoja.
Digitalisaatio – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Mitä sitten on digitalisaatio?
Digitalisaatio tarkoittaa laajempaa yhteiskunnallista muutosta, joka tapahtuu, kun perinteisiä analogisia toimintoja ja prosesseja korvataan digitaalisilla ratkaisuilla ja teknologioilla. Digitalisaatio voi vaikuttaa monilla eri aloilla, kuten terveydenhuollossa, koulutuksessa, liiketoiminnassa...
www.oph.fi
Mitä se on se digitalisaatio? | TIEKE
Digitalisaatiossa on kyse organisaatiokulttuurin muutoksesta, ja se on tunnetusti vaikeaa.
tieke.fi
--------------------------------------------
Käyttäjän alkuperäinen viesti:
Danske Bank poisti kertakäyttöisten salasanojen listat käytöstä ja korvaaviksi vaihtoehdoiksi tarjotaan Android- tai iOS-puhelimeen asennettavaa vakoiluohjelmaa tai tunnuslukulaitetta. Valitsin jälkimmäisen. Tietoturvaltaanhan sekään ei tietenkään ole kertakäyttöisten salasanojen veroinen, mutta eipähän ole vaarana, että joku korkkaa puhelimen ja vie rahat.
Tunnuslukulaite tuli pehmustetussa kirjekuoressa, ja mukana tuli myös ohje. Kyseistä paperia en skannaa tähän, koska se sisältää asiakastietoja. Kirjeessä neuvotaan aktivoimaan verkkopankkitunnukset navigoimalla selaimella osoitteeseen "danskebank.fi/aktivoi". Protokollahan tästä kirjeessä mainitusta "linkistä" puuttuu, mutta oletan että protokollaksi kuuluu tulla joko HTTP tai HTTPS. Osoitteen takaa avautuva sivu kuitenkin uudelleenohjautuu tällaiselle sivulle:
Onneksi olen kuitenkin aktivoinut verkkopankkitunnukseni jo aiemmin, joten minun ei tarvitse aktivointia tällöin tehdä ohjeesta tulkitsemani perusteella. Sen sijaan voin aloittaa suoraan käyttämään verkkopankkia tunnuslukulaitteella kirjautuen. Yritin siis kirjautua, mutta kirjautumisen jälkeen tulee tällainen sivu:
Hieman erikoisesti tuossa vieläpä pystyy noita vasemmanpuoleisia Error-alkuisia linkkejä klikkailemalla navigoimaan eri virhesivujen välillä. Kyseessä on siis melkoisen sekava kokonaisuus, josta on hankala ymmärtää yhtään mitään. Tämä on varsin tyypillinen esimerkki digitalisaatiosta.
Toinen esimerkki on koulusta, Savonia-AMK:sta. Siellä on ollut nyt kova digipöhinä päällä viime aikoina, ja opetusta on alettu järjestämään Zoomin välityksellä ja oppilaskäyttöön on otettu jos jonkinlaista älypuhelimen vaativaa suljetun lähdekoodin äppiä, joita ilman opiskelusta on tehty jo käytännössä mahdotonta. Yksi tällainen äppi on mainosrahoitteinen Tuudo, joka tarvitsee oikeudet nähdä mm. puhelinnumero ja kännykkään tallennetut kuvat, viestit, videot ja muut tiedostot, joita se voi käyttöehtojensa mukaisesti myös jakaa yhteistyökumppaneille.
Aivan kivuttomasti digitalisoitumiskehitys ei ole koulussa edennyt, sillä melko äskettäin kouluun kohdistui merkittävä uutisiinkin päässyt tietomurto, jonka seurauksena oppilaiden yksityistietoja oli myynnissä tor-verkossa. Tämä siitä huolimatta, että Savon Sanomien toimittajille kerrotun mukaan koululle oli hieman ennen tietomurtoa tehty jopa tietoturva-auditointi alan yrityksen toimesta!
Kaikki perusasiat kurssi-ilmoittautumisista lähtien pitää hoitaa sähköisesti. Koulujuttuja varten koulu on perustanut opiskelijoille Reppu-nimisen palvelun, jota se kutsuu "opiskelijoiden intranetiksi", mikä on mielestäni hieman erikoinen nimitys, koska perinteisesti intranetillä on tarkoitettu jotain sellaista, mihin ei ulkoverkosta pääse. Reppu-palvelu löytyy osoitteesta https://reppu.savonia.fi, ja siellä avautuu Microsoftin hostaama kirjautumiskehote, johon pitäisi pystyä kirjautumaan koulun antamien ohjeiden mukaan koulun tunnuksilla niin, että käyttäjänimen eteen laitetaan domainiksi savonia-amk\. Kirjautumiskehote ei kuitenkaan hyväksy kenoviivoja käyttäjätunnukseen. Jos jättää domainosan pois, niin kirjautumiskehote hyväksyy kyllä kirjautumisen, mutta ohjautuu sen jälkeen tällaiselle virhesivulle:
Muutaman yrityksen jälkeen virhesivu muuttuu ulkoasultaan toisenlaiseksi, ja siksi kuvakaappauksessa selain on yksityisyystilassa. Halusin kuvakaappaukseen sen sivun, joka tulee ensimmäisen kirjautumisyrityksen jälkeen.
Joillekin ihmisille tuo sivu näkyy erilaisena, ja kirjautumiskehotteen sijaan avautuu sivu, jossa on teksti: "Valitettavasti kirjautuminen ei toimi juuri nyt. Yritämme ratkaista ongelman. Yritä myöhemmin uudelleen." Tuolla saattaa siis vielä kaiken muun lisäksi olla jotain synkkaamattomia välimuisti/kuormanjakopalvelimia, koska eri ihmisille tulee eri sisältöä.
Huonosti hoidettu digitalisaatio lienee jo yksi merkittävimmistä yhteiskunnallisista ongelmista. Sen lisäksi, että digitalisointi itsessään on kallista, niin siitä johtuvien ongelmien kiertämiseen ja korjailuun kuluu joka päivä valtavasti ihmistyötunteja ja vuositasolla käsittämättömät määrät rahaa. On koko ajan yleisempää, että perusasioita digitalisoidaan ja lopputuloksena mikään ei enää toimi. Nämä tässä viestissä annetut esimerkit eivät todellakaan ole ainutlaatuisia.
Näyttää siltä, että kehitys menee kiihtyvällä vauhdilla täysin järjettömään suuntaan, jossa asiat halutaan vain periaatteesta digitalisoida lopputuloksen toimivuudesta välittämättä. Yleensä digitalisaatiota ajavat innokkaimmin ihmiset, jotka eivät tekniikasta juuri mitään ymmärrä. Kaikenlainen kritiikki vallitsevaa kehitystä kohtaan näyttää näillä ihmisillä tyypillisesti menevän erittäin vahvasti tunteisiin.
Tähän viestiketjuun voisi itse kukin kertoa esimerkkejä kohtaamistaan digitalisaation kukkasista.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: