- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 17 359
En tunne VAG toteuksia, mutta moottoriohjain erikseen taitaa olla ihan perusjuttuja. Mittaristo ei kriittisen "käyttöliittymän" masterina ei kai ongelma.Muun muassa VAG-konsernin autoissa on väylän masterina mittaristo, ja moottoriohjain on sitten erikseen.
Vertaus ei tuo ihan oikeaa mielikuvaa. vertaat paria anturia jotka lähinnä kuljettajaa varten, nykyaikaiseen autoon joissa antureita moninkertanen määrä, ja niitä käyttää eri järjestelmän osasaset. Jos jokaiselle olisi oma anturi ja oma kaapelointi,sama nappin , kytkimien ja releiden osalta, niin se olisi mm kunnossapidon kannalta epätoivoista.Tätä kehitystä ei voi perustella kustannussyillä, koska nykyaikaisessa CAN-väylällisessä autossa on paljon enemmän johtoja ja kallista sekä monimutkaista elektroniikkaa kuin vanhanaikaisesti tehdyssä autossa, jossa mittaristolle tulee vain johdot tarvittavilta antureilta (polttoaineen määrän anturi, moottorin lämpötila-anturi, öljykello, nopeusmittarin vaijeri yms) ja moottorinohjain (jos polttoaineensyöttö ei ole mekaaninen) on kokonaan oma järjestelmänsä.
Eli väylät on ihan kuningasidea.
Vai olisko myös helpompaa, vs että jokainen olisi johdotettu erikseen.Nykyaikaisessa autossa vianetsintä on hankalaa.
Anturin, kytkimen, moottorin, releen mitä väylässä on, niin kärjistäen ei tarvi purkaa mitään selvittääkseen mikä on tiltannut. Viallista vaihtaessa ei tarvi kaapeloida uudestaan kokopätkää. Jos väylä on alhaalla kaapelivaurion takia, niin jos vertaa siihen että kokokaapelinippu olisi vaurioutunut, niin helppo sekin.
Mutta tätä ei pidä tulkita autovalmistajien käytännöntoteutusten ylistämiseksi, jotta olisi harrastajalle hyvä, niin vaatisi avoimuutta.
Edi:
Jos jotain merkkikohtaista haastetta, niin katse merkki tai konserniketjuun.