Digital Combat Simulator (DCS World)

Olen käyttänyt tähän asti standalonea, mutta päädyin ostamaan seuraavan koneen Steamista siltä varalta että toimisi senkin jälkeen jos standalone lakkaa joskus olemasta (dcs-foorumilla oli parikin kirjoitusta että niinkin voisi käydä).
Linkitin Steamista ostetun koneen standaloneen ja luulen että käytän jatkossakin vain sitä, jolloin Steam-DCS vie nyt turhaan levytilaa.

Vaatiiko jo tehty ja tulevien käyttöoikeuksien linkitys että Steam-DCS on asennettuna vai riittääkö että ovat Steam-tilillä?
 
Vaatiiko jo tehty ja tulevien käyttöoikeuksien linkitys että Steam-DCS on asennettuna vai riittääkö että ovat Steam-tilillä?
Ei tarvitse olla asennettuna, voit poistaa steam version. Käynnistä stand-alone versio ja asenna module managerin kautta ne koneet mitä tililläsi on.
 
Olen käyttänyt tähän asti standalonea, mutta päädyin ostamaan seuraavan koneen Steamista siltä varalta että toimisi senkin jälkeen jos standalone lakkaa joskus olemasta (dcs-foorumilla oli parikin kirjoitusta että niinkin voisi käydä).
Linkitin Steamista ostetun koneen standaloneen ja luulen että käytän jatkossakin vain sitä, jolloin Steam-DCS vie nyt turhaan levytilaa.

Vaatiiko jo tehty ja tulevien käyttöoikeuksien linkitys että Steam-DCS on asennettuna vai riittääkö että ovat Steam-tilillä?
Oliko nuo kirjoitukset kovinkaan vakavasti otettavia? Ainakin minusta kuulostaa turhalta pelolta. Tällä hetkellä Stand-alone vaikuttaa paremmalta ja uudet saavat ekasta ostosta -50%.
 
Jos standalone lakkaa toimimasta niin samalla menee kyllä se Steam versiokin. Molemmat kun kuitenkin ottaa samaan ED:n master serveriin yhteyden.
 
Jos standalone lakkaa toimimasta niin samalla menee kyllä se Steam versiokin. Molemmat kun kuitenkin ottaa samaan ED:n master serveriin yhteyden.

Steam lataa tavaran Steamin CDN:stä. Jos tämä epärealistinen tilanne toteutuisi ja standalone (ja täten oletettavasti koko ED) poistuu niin peli varmasti poistettaisiin Steamistä myynnistä, mutta saat edelleen ladattua viimeisimmän version.

Moninpeliä ei toki voisi enää pelata jos ED:n master server menee nurin.

Huhut standlonen poistumisesta ovat mielestäni täysin epärealistisia ja perättömiä. Jos jotain niin ED:llä on kova hinku päästä eroon Steamistä. Suunnan näkee sitten kun seuraava iso moduuli eli F4 tulee ennakkomyyntiin. Jos sitäkään ei saa Steamistä kuten F15e on se selvä merkki että ED aikoo irtautua Steamistä agressiivisemmin tulevaisuudessa.

ED on myös ainakin yhden alennuksen pitänyt pelkästään verkkosivuillaan vaikka he olisivat oikeutettu pitämään alennuksen myös Steamissä. Steam rajaa alennusten määrää joten ED:n sivuilla niitä on muutenkin enemmän mutta aikaisemmin ED on ilmoittanut osallistuvan kaikkiin Steam aleihin joisin saavat.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin vasta nyt että Normandy 2.0 oli ilmestynyt myyntiin (open beta). Ostin mutta en vielä kokeillut. WW2 lentokoneet eivät olleet enää alennuksessa mutta steamistäkin saa nyt alen jos on jompikumpi vanhoista alla. Aiemmin piti olla molemmat, nyt olivat tehneet jokaisesta oman version. Videon perusteella vaikutti hyvälle Channel mapin omistaville.
 
Huomasin vasta nyt että Normandy 2.0 oli ilmestynyt myyntiin (open beta). Ostin mutta en vielä kokeillut. WW2 lentokoneet eivät olleet enää alennuksessa mutta steamistäkin saa nyt alen jos on jompikumpi vanhoista alla. Aiemmin piti olla molemmat, nyt olivat tehneet jokaisesta oman version. Videon perusteella vaikutti hyvälle Channel mapin omistaville.

Ei näyttäisi olevan vieläkään hintaa Steamissä 9.99 euron päivitykselle. Kerkesin tuon nappaamaan julkaisupäivänä, 24h päästä siitä poistui hinta eikä se ole vielä palannut. 14 euron päivitys on saatavilla jonka saa jos omistaa joko Normandyn tai Channelin. Ne jotka omistavat molemmat saavat vähän enemmän alea, mutta Steamin kautta sitä ei tällä hetkellä saa.
 
Ei näyttäisi olevan vieläkään hintaa Steamissä 9.99 euron päivitykselle. Kerkesin tuon nappaamaan julkaisupäivänä, 24h päästä siitä poistui hinta eikä se ole vielä palannut. 14 euron päivitys on saatavilla jonka saa jos omistaa joko Normandyn tai Channelin. Ne jotka omistavat molemmat saavat vähän enemmän alea, mutta Steamin kautta sitä ei tällä hetkellä saa.
Ongelma oli siis noin päin. Minulla ei ollut kuin Channel joten en tarkistanut muuta. Ymmärsin postauksen väärin steamin keskusteluissa.
 
Gunfighter ei kyl hassumpi ollenkaan. Ootko Virpilin tikkuja kokeillut?

En, mutta niitä on kehuttu paljon. Ei niidenkään kanssa voi mennä väärin. Virpil tuntuu olevan suositumpi avaruuspelaajien keskuudessa ja VKB simujen.

Itse otin tuon metallisen tikun Gunfighteriin. Massa ja metalli kädessä tuntuu kyllä erittäin hyvältä. Onkohan Virpilillä metallisia tikkuja.

Jos joskus julkaistaan kunnon avaruuspeli niin ostan varmaan vasempaan kouraan Virpilin tikun. Toisaalta VKB:n Omni Throttle voisi olla vaihtoehto myös. Näyttää kuitenkin aika heikolta tuolla avaruuspeli rintamalla. Kaksi tikkua toimii ainoastaan 6DOF peleissä ja se on todella haastava suunnitella toimivaksi niin juuri mikään avaruuspeli ei sitä käytä.



Päivitin Q2 Q3:seen. Yllättäen 3080 jaksoi pyörittää sitä paremmin kuin Q2:sta vuosi sitten. Vaihdoin samalla toki Link Cablesta Virtual Desktoppiin. DCS:n suorituskyky VR:ssä on kyllä mennyt paljon eteenpäin vaikka ei käyttäisi edes DLSS. Päätin kuitenkin nyt samalla rykäistä 4080 myös.

Jopa raskaassa Liberation tehtävässä jota pyöritän suoraan clientista FPS pysyi pääasiassa 72:ssa. Tehtävän lopulla alkoi vähän nykimään. Grafiikatkin laitoin melkein tappiin. Pitää räpeltää ja testata miten tuo toimii kun ajaa tehtävää palvelimelta. Kevyet tehtävät kuten instant actionit on nyt lukittuna 11ms frame timeen ilman mitään piikkejä.
 
Viimeksi muokattu:
En, mutta niitä on kehuttu paljon. Ei niidenkään kanssa voi mennä väärin. Virpil tuntuu olevan suositumpi avaruuspelaajien keskuudessa ja VKB simujen.

Itse otin tuon metallisen tikun Gunfighteriin. Massa ja metalli kädessä tuntuu kyllä erittäin hyvältä. Onkohan Virpilillä metallisia tikkuja.

Jos joskus julkaistaan kunnon avaruuspeli niin ostan varmaan vasempaan kouraan Virpilin tikun. Toisaalta VKB:n Omni Throttle voisi olla vaihtoehto myös. Näyttää kuitenkin aika heikolta tuolla avaruuspeli rintamalla. Kaksi tikkua toimii ainoastaan 6DOF peleissä ja se on todella haastava suunnitella toimivaksi niin juuri mikään avaruuspeli ei sitä käytä.



Päivitin Q2 Q3:seen. Yllättäen 3080 jaksoi pyörittää sitä paremmin kuin Q2:sta vuosi sitten. Vaihdoin samalla toki Link Cablesta Virtual Desktoppiin. DCS:n suorituskyky VR:ssä on kyllä mennyt paljon eteenpäin vaikka ei käyttäisi edes DLSS. Päätin kuitenkin nyt samalla rykäistä 4080 myös.

Jopa raskaassa Liberation tehtävässä jota pyöritän suoraan clientista FPS pysyi pääasiassa 72:ssa. Tehtävän lopulla alkoi vähän nykimään. Grafiikatkin laitoin melkein tappiin. Pitää räpeltää ja testata miten tuo toimii kun ajaa tehtävää palvelimelta. Kevyet tehtävät kuten instant actionit on nyt lukittuna 11ms frame timeen ilman mitään piikkejä.

Nyt kun tuli puheeksi niin mulla on mm. Virpiliä ja VKB:n tuotteita myynnissä kauppa-alueella. Käys kurkkaan, jos on jotain kiinnostavaa. Mikäli lähialueilla asut niin pääsis hypistelee jne ennen ostopäätöstä.
 
Onko porukalla tämmöstä käytössä? Ja onko normia isommassa näytössä, itellä kun on tää 43" niin mietin että pelaako kunnolla vai pitääkö unohtaa. Piti eilen sijoittaa peliin ja ostin AH-64D:n ja siihen kylkeen afganistanin koko kartan.

Tobii Gaming Eye Tracker 5 - Jimms.fi
 
Onko porukalla tämmöstä käytössä? Ja onko normia isommassa näytössä, itellä kun on tää 43" niin mietin että pelaako kunnolla vai pitääkö unohtaa. Piti eilen sijoittaa peliin ja ostin AH-64D:n ja siihen kylkeen afganistanin koko kartan.

Tobii Gaming Eye Tracker 5 - Jimms.fi
Ostin tuollaisen viimevuonna.Tuon laitteen softa oli kyllä sellaista kuraa,ainakin minun Win10.llä ettei se ensin asentunut,toisella kertaa vasta.Laitteen kalibrointi ei koskaan onnistunut,ei tunnistanut silmiäni.Tuolla se on hyllyssä. Näkyy edelleen olevan ajuriversio huhtikuulta 2023
 
hmm... no pitää testata, saahan sen aina palautettua niin ei mene rahat hukkaan :)
 
Oudosti release puolelle tullut uusi päivitys 2.9.4.53549 jossa G efektejä päivitetty ja paineaaltoefektit lisätty pommeihin sekä jetwash kasvillisuudelle. Vaikutti ihan mielenkiintoisilta, jetwash on ainakin vielä työnalla. Tiedä sitten onko paine-efektit vielä simuloitu vauriomallinnukseen.
 
Hyvin on tobii pelannu, softassa joku BETA valikko mistä saa lisää kääntymis rangea. Ainakin itse tykänny, helpottu kovasti lentäminen esim helikopterilla :) Silti en oo vielä ku kerran saanu helikopterin alas ehjänä, seuraavana ostaa tuollanen warthog tikku setti kun tää ei oikein hyvä oo tää thrustmaster flight x hotas tikku..
 
Tiedä sitten onko paine-efektit vielä simuloitu vauriomallinnukseen.

Ei ole. Se on vain visuaalinen.

Tällä hetkellä ei muuten kannata ostaa Razbamin koneita kuten F15E, Mirage 2000 ja Harrier. Razbam on lopettanut kaikkien moduulien kehittämisen ja ylläpidon. ED on lopettanut Razbamille maksujen maksamisen. Mitään virallista syytä tähän kismaan ei ole annettu. Razbamiltä on kuitenkin lähtenyt läjä erittäin taitavia tekijöitä kuten M2000 tutkan tekijä tämän vuoksi.
 
Ei ole. Se on vain visuaalinen.

Tällä hetkellä ei muuten kannata ostaa Razbamin koneita kuten F15E, Mirage 2000 ja Harrier. Razbam on lopettanut kaikkien moduulien kehittämisen ja ylläpidon. ED on lopettanut Razbamille maksujen maksamisen. Mitään virallista syytä tähän kismaan ei ole annettu. Razbamiltä on kuitenkin lähtenyt läjä erittäin taitavia tekijöitä kuten M2000 tutkan tekijä tämän vuoksi.

Itseltä jo löytyy Harrier ja F15E mutta Harrierin ostettuani aikaanaa totesin jo että Razbamin moduuleja ei kannaittaisi ostaa aika paskaa tuntuivat olevan. F15E kuitenkin houkutti liikaa.
 
Tätä pelatessa kiinnostaisi vapauttaa toimintoja kokonaan kuvakulman siirtelyltä, onko noista TrackIR vehkeistä mihinkään vai pitääkö suosiolla ostaa vr-lasit? Aikasempaa kokemusta ei ole ja varaa on sijoittaa maks. 1,5k€ laitteistoon jolla saa pään seurannan mukaan/vr-lasit. Ehdotuksia?
 
VR on ihan oma juttunsa ja tuo läjän ongelmia myös mukana. DCS on vaativa ja jos ei ole jotain 4090 joutuu säätämään ja kikkailemaan. Siihen päälle vielä kaikki aloittelevan VR pelaajan ongelmat kuten VR totuttelu.

TrackIR5 on ehdottomasti paras jos haluaa pelkkää pään seurantaa. Sen softa vaan toimii. Rauta puolella se on kyllä jo vähän vanhentunut ja varsinkin TrackClip Pro on onneton viritelmä.

OpenTrack ja joku Delanclip tai kiinalainen TIR kopio toimivat ihan hyvin. OpenTrack sovellus ei vaan ole läheskään yhtä hyvä kuin TIR ja se kanssa oli jatkuvasti ongelmia. Ei enää ikinä.
 
VR on ihan oma juttunsa ja tuo läjän ongelmia myös mukana. DCS on vaativa ja jos ei ole jotain 4090 joutuu säätämään ja kikkailemaan. Siihen päälle vielä kaikki aloittelevan VR pelaajan ongelmat kuten VR totuttelu.

TrackIR5 on ehdottomasti paras jos haluaa pelkkää pään seurantaa. Sen softa vaan toimii. Rauta puolella se on kyllä jo vähän vanhentunut ja varsinkin TrackClip Pro on onneton viritelmä.

OpenTrack ja joku Delanclip tai kiinalainen TIR kopio toimivat ihan hyvin. OpenTrack sovellus ei vaan ole läheskään yhtä hyvä kuin TIR ja se kanssa oli jatkuvasti ongelmia. Ei enää ikinä.
Selvä, rautapuolella on 13600k sekä 4090. Pitää varmaan selailla tuota vr ketjua läpi..
 
Itellä tuo Tobii 5 ja pelaa kyllä hyvin, ainakin omasta mielestä :) tuli mukavasti immersiota peliin tuon kautta
 
Selvä, rautapuolella on 13600k sekä 4090. Pitää varmaan selailla tuota vr ketjua läpi..
DCS kohdalla kannattaa ottaa huomioon että silmien seuranta tuo huomattavaa etua suorituskykyyn ja se on haluttu ominaisuus jopa 4090 kanssa. Pimax Crystal, Varjo Aero ja Quest Pro ovat parhaat vaihtoehdot ja moni pitää Crystalia parhaana. Aero on tarkin, mutta siinä on onneton vertical fov ja se valmistus on lopetettu. Pro on vähän kompromissi kaiken suhteen, mutta se on pieni ja kevyt.

Crystalin huonoja puolia on helvetinmoinen kaapeli helvetti ja se on saakelin iso ja painava.

Ostin Q3 enkä Crystalia. 4080 jaksaa pyörittää DCS ihan hyvin sen kanssa, ei tosin isoja ja raskaita tehtäviä. Niissä joutuu karsimaan grafiikoita ja resoluutiota reilusti. Q3 on muuten hyvä paitsi siitä puuttuu silmien seuranta. Tarkkuus on todella hyvä ja DCS:ssä näkee pienimmätkin tekstit kun vähän super samplaa resoa ylös.
 
Tätä pelatessa kiinnostaisi vapauttaa toimintoja kokonaan kuvakulman siirtelyltä, onko noista TrackIR vehkeistä mihinkään vai pitääkö suosiolla ostaa vr-lasit? Aikasempaa kokemusta ei ole ja varaa on sijoittaa maks. 1,5k€ laitteistoon jolla saa pään seurannan mukaan/vr-lasit. Ehdotuksia?

Itsellä kohta 10v ollut TIR käytössä ja mielestäni se on kaikkeen lentosimuiluun must varuste, pl mittarilennot esim tuubeilla. Omistan myös VR lasit mutta alkuhuuman jälkeen itselle jäi vain känsät jatkuvasta säätämisestä, epämukavasta pelaamisesta ja huonoista grafiikoista, ymmv.

Mutta DCS vaatii jommankumman, headträk tai VR.
 
Smoothtrack + opentrack combolla mennyt ja erittäin toimiva ratkaisu. Lisäksi edullinen kun vaatii vain apin puhelimeen.
 
c5c8d20bc9c3b48a94e7d023060cc263c5a64d0a.png



Kuolan niemimaa julkaistaan early accessiin perjantaina. Vihdoin pääsee lentämään tuttuihin maisemiin! Youtubeen ilmestyi jokin video siitä mutta se menikin nopeasti privaatiksi ja jäi näkemättä. Redditissä video sai paljon haukkuja, mutta ne kuvat mitä näin vuosi sitten Rovaniemestä oli yhtä tarkkaa mitä FS2020:ssa. Yksittäiset talot ja asuinalueet erotti selvästi, Napapiirillä joulupukin pajakylässäkin loisti valot just niinku oikiasti pimeällä.
 
c5c8d20bc9c3b48a94e7d023060cc263c5a64d0a.png



Kuolan niemimaa julkaistaan early accessiin perjantaina. Vihdoin pääsee lentämään tuttuihin maisemiin! Youtubeen ilmestyi jokin video siitä mutta se menikin nopeasti privaatiksi ja jäi näkemättä. Redditissä video sai paljon haukkuja, mutta ne kuvat mitä näin vuosi sitten Rovaniemestä oli yhtä tarkkaa mitä FS2020:ssa. Yksittäiset talot ja asuinalueet erotti selvästi, Napapiirillä joulupukin pajakylässäkin loisti valot just niinku oikiasti pimeällä.
Tiedätkö onko tuosta tulossa WW2 versiota vai pelkkä nykyaika?
 
Tuskinpa tulee WW2-versiota.
"Map features represent the current era but include allowances for the late-Cold War era – e.g., operational road runways and fully functioning Russian air bases – to enhance mission options."




 
Viimeksi muokattu:
Hype on todellinen! :D Rovaniemi on kyllä uskomattoman tarkasti tehty, tuskin muut paikat pääsee samaan tarkkuuteen... Mitenhän varalaskupaikka "Bas 100" Rovaniemen yläpuolella tai Sodankylä ja Ivalo?

Pakko kai vihdoin opetella tehtäväeditorin käyttö kun tuonne sais vaikka mitä hauskaa.
 
Noniin, quest 3 tuli ja tulipas tästä huikea peli! Tykkään hiirellä käyttää ohjaamon nappuloita, joten saako tässä hiiren kursoria jotenkin lukittua, ettei pään kääntely vie aina kursoria mukanaan? Toinen juttu on, että ohjaamon tekstit on suhteellisen sumeita, hyvä jos saa selvää, kuuluuko tämä vr asiaan? Tiesin että grafiikassa otetaan vähän takapakkia, muttei harmita muuten kuin ohjaamon mittariston osalta.
 
Noniin, quest 3 tuli ja tulipas tästä huikea peli! Tykkään hiirellä käyttää ohjaamon nappuloita, joten saako tässä hiiren kursoria jotenkin lukittua, ettei pään kääntely vie aina kursoria mukanaan? Toinen juttu on, että ohjaamon tekstit on suhteellisen sumeita, hyvä jos saa selvää, kuuluuko tämä vr asiaan? Tiesin että grafiikassa otetaan vähän takapakkia, muttei harmita muuten kuin ohjaamon mittariston osalta.
Joo DCS:ssä taitaa vieläkin olla paras VR-tuki ja löytyy monia tapoja ja asetuksia ohjaamon nappuloiden paineluun VR:ssä. Voit käyttää handtrackingiä, mutta se on erittäin tunnoton, sama toimii myös Questin controllereilla, mutta sekin on yhtä tunnoton. Mulla on valittuna semmonen että keskellä näkökentää on sininen rasti ja kun katson jotain ohjaamon juttua voin säätää sitä joystickiin määritetyistä pikanäppäimistä on/off/väännä vasemmalle/väännä oikealle/lähi zoom/kauko zoom. Ei tarvi hiirtä tai muutenkaan nostaa käsiä pois ohjaimilta! Paitsi Hornetin käynnistyksessä pitää painaa kahta nappia yhtä aikaa, eikä tuossa pysty painamaan kuin yhtä.

VR-pikanäppäimet löytyy omasta osiosta pikanäppäinten säädössä. Mulla tulee Quest 2:lla painettua useiten lähi zoom -nappia kun liian pieni teksti tosiaan on sumeaa, samaa lähi zoomia tulee myös monesti pidettyä pohjassa jos pitää painaa tarkasti jotain pientä nappulaa ohjaamossa.

Pienenä neuvona WW2 dog fighteihin; olen vaihtanut Naton ja Venäjän värit siten että Venäjä on sininen ja normaalista poiketen pidän Nato/Venäjä ikonit päällä. VR:n resoluutiosta johtuen vihollisen konetta on mahdoton nähdä jos taustalla on maata eikä ikonit ole päällä. Tumman sinisen väkäsen sen sijaan juuri ja juuri erottaa tumma vihreää metsää vasten ja dog fighteista tulee jänniä kissa ja hiiri leikkejä.

EDIT: Kannattaa katsella throttlea tai joystickia josta löytyy ympäri pyörivä Encoder Dial (kuvan E1, E2 ja peukalon ylin rulla). Yhden kun nuista laittaa pikanäppäimeksi väännä oikealle/vasemmalle, niin esim. radiotaajuksien säätö sujuu kätevästi. Ei tarvi naputtaa 1Hz kerrallaan.


vpc-201-28.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, quest 3 tuli ja tulipas tästä huikea peli! Tykkään hiirellä käyttää ohjaamon nappuloita, joten saako tässä hiiren kursoria jotenkin lukittua, ettei pään kääntely vie aina kursoria mukanaan? Toinen juttu on, että ohjaamon tekstit on suhteellisen sumeita, hyvä jos saa selvää, kuuluuko tämä vr asiaan? Tiesin että grafiikassa otetaan vähän takapakkia, muttei harmita muuten kuin ohjaamon mittariston osalta.

Quest 3:lla pitäisi olla ohjaamon tekstit kyllä skarpit. En ainakaan vielä ole löytänyt moduulia jossa ne olisi suttua. Jopa ne pienet varoitus valot joissa on pienellä joku teksti ovat tarkat eikä tarvitse nojailla eteen tai zoomata kuten Q2:lla.

Tarkista ainakin aluksi että tekstuurit ovat vähintään medium. Lowlla ne on suttua. Seuraavaksi tarkista onko päällä jotain Dynamic Bitrate tai Dynamic Resolution. Oculus API:ssa ja OpenXR:ssä molemmissa on vastaavat. Suosittelen vahvasti OpenXR käyttöä sillä pääsee räpläämäön asetuksia laajasti.

Yksi asia mikä on jännä Q3:saa että langaton on huomattavasti parempi. Virtual Desktop päihittää Link Cablen 100-0. Olin pitkään link cable uskollinen mutta kun vihdoin kokeilin VD melkein kaikki ongelmat katosivat joten suosittelen vahvasti sen kokeilemista.

DCS VR ei ole plug & play kokemus. Käytin 40-60 tuntia VR räpläämiseen yli 2 vuotta sitten että sen sai edes pelattavaan kuntoon. Nykyään tilanne on vähän parempi MT:n, DLSS ja yleisten parannuksen vuoksi, mutta kannattaa varautua opettelemaan paljon asioita VR:stä ja tunteja varmasti uppoaa säätämiseen.
 
Viimeksi muokattu:
@Jumi Sattuuko oleman tietoa voiko tuota "katso nappuloita ja pyöritä niitä peukalorullalla" taktiikkaa hyödyntämään track IR:llä?
 
@Jumi Sattuuko oleman tietoa voiko tuota "katso nappuloita ja pyöritä niitä peukalorullalla" taktiikkaa hyödyntämään track IR:llä?
En ole varma. VR-pikanäppäimet löytyy normaalisti pikanäppäin asetuksista VR-osiosta. Luulisin niiden olevan ihan normaaleita ja aina toiminnassa, mutta ne säätää vain sitä nupikkaa mikä on ruudun keskellä olevan sinisen raksin alla. Ja se raksi kai tulee vain VR-tilassa? Toisaalta ehkä se raksi on vain ruudun keskelle pakotettu hiiren osoitin erillä grafiikalla? Eli jos TrackIR pelatessa vie hiiren ohjaamon napin päälle niin sitten kai sitä voi säätää VR-pikanäppäimillä?
 
Quest 3:lla pitäisi olla ohjaamon tekstit kyllä skarpit. En ainakaan vielä ole löytänyt moduulia jossa ne olisi suttua. Jopa ne pienet varoitus valot joissa on pienellä joku teksti ovat tarkat eikä tarvitse nojailla eteen tai zoomata kuten Q2:lla.

Tarkista ainakin aluksi että tekstuurit ovat vähintään medium. Lowlla ne on suttua. Seuraavaksi tarkista onko päällä jotain Dynamic Bitrate tai Dynamic Resolution. Oculus API:ssa ja OpenXR:ssä molemmissa on vastaavat. Suosittelen vahvasti OpenXR käyttöä sillä pääsee räpläämäön asetuksia laajasti.

Yksi asia mikä on jännä Q3:saa että langaton on huomattavasti parempi. Virtual Desktop päihittää Link Cablen 100-0. Olin pitkään link cable uskollinen mutta kun vihdoin kokeilin VD melkein kaikki ongelmat katosivat joten suosittelen vahvasti sen kokeilemista.

DCS VR ei ole plug & play kokemus. Käytin 40-60 tuntia VR räpläämiseen yli 2 vuotta sitten että sen sai edes pelattavaan kuntoon. Nykyään tilanne on vähän parempi MT:n, DLSS ja yleisten parannuksen vuoksi, mutta kannattaa varautua opettelemaan paljon asioita VR:stä ja tunteja varmasti uppoaa säätämiseen.
Tarkoitatko tuota OpenXR Toolkittiä, se minulla on? Nyt parani jokusen kun poistin dlss:n käytöstä ja laitoin msaa:n päälle, millaisia pixel densityitä te pidätte ja mikä olisi sweet spot?
 
Löytyykö tästä säätömahdollisuutta vrää käytettäessä etäisyyden säätöön mittaristosta, tuntuu että nenä on kiinni kojetaulussa? Entäs onko korkeutta mahdollista säätää, jos ei oteta huomioon koneen oman penkin säätämistä ylös-alas?
 
Löytyykö tästä säätömahdollisuutta vrää käytettäessä etäisyyden säätöön mittaristosta, tuntuu että nenä on kiinni kojetaulussa? Entäs onko korkeutta mahdollista säätää, jos ei oteta huomioon koneen oman penkin säätämistä ylös-alas?
Oon tehny asennon nollauksen (eli korkeuden ja etäisyyden säädön) aina VR-laseista itsestään (Quest 2), mutta joka pelissä jossa on VR-tila taitaa olla oma pikanäppäin samaan hommaan. Ei tosiaan ole normaalia että on naama kiinni mittaristossa. Ite oon pari kertaa istunu Bf 109 siivellä kun menin nollamaan ja vaihdoin paikkaa oikeassa elämässä, siellä on aika tuulista. :D
 
Oon tehny asennon nollauksen (eli korkeuden ja etäisyyden säädön) aina VR-laseista itsestään (Quest 2), mutta joka pelissä jossa on VR-tila taitaa olla oma pikanäppäin samaan hommaan. Ei tosiaan ole normaalia että on naama kiinni mittaristossa. Ite oon pari kertaa istunu Bf 109 siivellä kun menin nollamaan ja vaihdoin paikkaa oikeassa elämässä, siellä on aika tuulista. :D
En pikanäppäintä tähän löytänyt, enkä edes tiedä kuinka nollaan laseista itsestään (quest 3). Sitten vielä yksi ärsyttävä piirre, voiko laseja ottaa päästä pois kesken pelin edes hetkeksi ja käydä vaikka vessassa, ettei peli sulkeudu/kaadu? Mulla joka kerta kun riisun lasit edes hetkeksi päästä lasit eivät enää osaa konffata takaisin peliin ja kuva jää paikalleen, jollain pidemmillä siirtolentomatkoilla voisi välillä käyttää vaikka laseja pois päästä.

Edit: Leftwin + c resetoi vr:rän
 
Viimeksi muokattu:
En pikanäppäintä tähän löytänyt, enkä edes tiedä kuinka nollaan laseista itsestään (quest 3). Sitten vielä yksi ärsyttävä piirre, voiko laseja ottaa päästä pois kesken pelin edes hetkeksi ja käydä vaikka vessassa, ettei peli sulkeudu/kaadu? Mulla joka kerta kun riisun lasit edes hetkeksi päästä lasit eivät enää osaa konffata takaisin peliin ja kuva jää paikalleen, jollain pidemmillä siirtolentomatkoilla voisi välillä käyttää vaikka laseja pois päästä.

Edit: Leftwin + c resetoi vr:rän
Laita siihen sisäpuolella linssien välissä olevaan sensorin päälle pala maalarinteippiä niin ei kaadu enää.

Minkälaisia pixel densityjä muut ovat käyttäneet? Itellä on nyt 1.2 eikä tunnu mittareista saavan kunnolla selvää ilman zoomia. Dlss on käytössä hyvien fps:ien takia enkä ole oikein sopivaa korvaajaa löytänyt.
 
En pikanäppäintä tähän löytänyt, enkä edes tiedä kuinka nollaan laseista itsestään (quest 3). Sitten vielä yksi ärsyttävä piirre, voiko laseja ottaa päästä pois kesken pelin edes hetkeksi ja käydä vaikka vessassa, ettei peli sulkeudu/kaadu? Mulla joka kerta kun riisun lasit edes hetkeksi päästä lasit eivät enää osaa konffata takaisin peliin ja kuva jää paikalleen, jollain pidemmillä siirtolentomatkoilla voisi välillä käyttää vaikka laseja pois päästä.

Edit: Leftwin + c resetoi vr:rän

Kannattaa tuo nappula pistää johonkin HOTASin nappulaan jos on tilaa. Itse ainakin joudun hakkaamaan sitä aika paljon.

Quest 3 kuva resetoidaan painamalla pohjassa oikean kapulan Oculus nappulaa.

Kun DCS lisättiin multi threading se alkoi kaatumaan kun Quest 3 menee lepotilaan. Ennen asiat olivat paremmin :(

Aikaisemmin mainittu teippikikka toimii. Sen saa myös pidemmäksi ohjelmallisesti. Mobiili appistä Menu -> Devices -> Headset Settings -> Auto-Sleep. Pisin aika on 15 minuuttia.

Sen saa pois myös OculusDebugToolilla joka on Ocululsen kansiossa PC:llä, mutta ainankin Q2:lla tuo piti tehdä joka kerta kun laitteen käynnistää. SideQuestilla ja Developer Hubillakin sen saa pois mutta en tiedä pitääkö tuo tehdä joka kerta. SideQuestilla ainakin piti joka kerta ottaa pois päältä.

Jos käytät teippiä sen pitää olla valkoista tai muuta kuin mustaa. Musta ei toimi.

Minkälaisia pixel densityjä muut ovat käyttäneet? Itellä on nyt 1.2 eikä tunnu mittareista saavan kunnolla selvää ilman zoomia. Dlss on käytössä hyvien fps:ien takia enkä ole oikein sopivaa korvaajaa löytänyt.

Näyttäisi olevan 1.0 tällä hetkellä. Yleensä kyllä 1.2. VD:stäkin laskin ultralta high resoluution. AV1 codec ja maksimi bitrate käytössä. DLSS ja AA näyttäisi olevan tällä hetkellä kokonaan poissa päältä.
Ei ole missään moduulissa ongelmia katsoa mittareita. Ainoastaan joissain moduleissa ne pienet varoitusvalot vaativat nojaamista eteenpäin.

Pitää tänään vähän näköjään räplätä asetuksia. En muista miksi olen ottanut kaiken AA pois. Saha laidat eilen vähän ärsyttivät.


Laitoin tämän viime viikolla. Vähän piti laatikon kokoa ja paikkaa muokata että toimii ilman silmien seurantaa. Käytin aikaisemmin OpenXR:n Fixed Foviated Renderiä. En tehnyt mitään testiä kumpi toimii paremmin. Fixed Quad Views tuntuu toimivan ihan hyvin.


Edit: Ei kiinnostanut töiden teko niin nopeasti räpläsin. PD 1.0 ja mikä tahansa DLSS niin mittarit muuttuvat sutuksi. Kyllä niistä vielä selvää saa, mutta sen verran ärsyttää että ei pysty käyttämään. PD 1.2 ja DLSS voi olla jopa performance ja mittarit eivät ole suttua.

F4 kanssa näyttäisi olevan jotain ongelmia. Jos pistän 90 fps niin frametimet sahaavat ihan älyttömästi. Testasin 120 eikä fps koskaan laskenut alle 100, joten vääntöä pitäisi riittää kyllä tasaiseen 90. JF-17 frametimejen heittely oli olematonta joten jotain vikaa tuossa F4:ssä on.
 
Viimeksi muokattu:
Räpläsin Nvidia Control Panelin asetuksia ja nyt tuo frametimen sahaaminen lakkasi F4:llakin. Tasainen 90 fps instant action tehtävissä jopa Syyriassa. Tiputin samalla DLSS Balanced niin mittarit ovat täysin skarpit eikä suttua ole missään. PD1.2. DCS asetukset melkein kaikki highlla. Vähän nipistin metsien ja muiden määrästä sekä cockpit tekstuurit mediumilla.

Seuraavaksi pitää testata toimiiko oikeat tehtävät 90,72 vai 90 AWS on parhaiten.

En tiedä toimiiko tämä linkki mutta käytin high performance asetuksia tästä ohjeesta. https://cdn.discordapp.com/attachme...f7605a70f959f480cfde0eb244366605b199756b7187&
 
Vaikea uskoa että dlss balanced ja nuo nvidian high performance asetuksilla saisi mittarit täysin skarpeiks.

Itellä on dlss qualityllä ja sharpening täysillä eikä noista saa kunnolla selvää.
 
Vaikea uskoa että dlss balanced ja nuo nvidian high performance asetuksilla saisi mittarit täysin skarpeiks.

Itellä on dlss qualityllä ja sharpening täysillä eikä noista saa kunnolla selvää.

Jotain sulla on vialla nyt muualla. Mulla on sharpeninkin vain 0.3. En jaksanut vielä testata mikä on paras asetus sille.

Käytätkö link cable, air link, steam link vai VD? Itse olin pitkään kaapeliuskovainen mutta päätin kokeilla VD ja se on kaikin puolin parempi kuin kaapeli vaikka toisin luulisi.
 
Jotain sulla on vialla nyt muualla. Mulla on sharpeninkin vain 0.3. En jaksanut vielä testata mikä on paras asetus sille.

Käytätkö link cable, air link, steam link vai VD? Itse olin pitkään kaapeliuskovainen mutta päätin kokeilla VD ja se on kaikin puolin parempi kuin kaapeli vaikka toisin luulisi.
Kaapeli käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 209
Viestejä
4 472 613
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom