- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 3 413
Ei ole tullut mieleenikaan etteiko sama toimisi dieseleissa kun ero on kutenkin vain puristussuhteessa.Eikös Atkins ole käytännössä bensapuolen tekniikkaa,
Ei ole tullut mieleenikaan etteiko sama toimisi dieseleissa kun ero on kutenkin vain puristussuhteessa.Eikös Atkins ole käytännössä bensapuolen tekniikkaa,
Bensan jakeluverkko on kattava, tiedä kuinka paljon varikoilla vaatisi muutoksia. Fosiilikäytössä ei välttämättä pois suljettu, mutta pitkällä juoksulla varmaan monenlaista tavaraa syöviä polttomootoreita.Eikös Atkins ole käytännössä bensapuolen tekniikkaa, en ole ainakaan ikinä kuullut Atkins-dieseleistä. Ja bensa tuskin on ihan äkkiä yleistymässä raskaassa kalustossa.
Ei toki sillä, etteikö hybridi voisi säästöjä tuoda raskaaseenkin jos sen avulla voitaisiin polttomoottori mitoittaa pienemmäksi.
Ne mitä luettelit eivät ehkä toteudu sarjahybidissä. Se mistä keskustelu lähti käyntiin on se että moottori josta otetaan vakioteho on saasteiden puolesta paljon helpompi hallita ja suottaisi olla että sellainen moottori ei tarvitse mitään urea vehkeitä ja ehkä jopa hiukkasloukku jää turhaksi. Eli sarjahybridi olisi mekaanisesti helpompi toteuttaa.Mitä pienemmällä moottorilla haetaan
Jos pienempi moottori ei tuo etuja, niin miksi laittaa pienempi, vaan suoraan isompi, jolloin olisi sitä reserviä raskaaseenkin ajoon.Ne mitä luettelit eivät ehkä toteudu sarjahybidissä. Se mistä keskustelu lähti käyntiin on se että moottori josta otetaan vakioteho on saasteiden puolesta paljon helpompi hallita ja suottaisi olla että sellainen moottori ei tarvitse mitään urea vehkeitä ja ehkä jopa hiukkasloukku jää turhaksi. Eli sarjahybridi olisi mekaanisesti helpompi toteuttaa.
Koska niistä vitun saastelaitteista halutaan päästä eroon.Jos pienempi moottori ei tuo etuja, niin miksi laittaa pienempi, vaan suoraan isompi, jolloin olisi sitä reserviä raskaaseenkin ajoon.
Ehkä nyt vähän väärinkäsitystä. Miksi sitä pienuutta korostetaan ?Koska niistä vitun saastelaitteista halutaan päästä eroon.
Ohan se sarjahybridin polttomoottori noita mitä luettelet mutta sitten siihen saa laittaa kaveriksi 40kwh akkua, generaattoreita ja sähkömoottoreita niin nua painavat sitten helposti sen mitä se vanha moottori painoi.
Kuka korostaa? Idea on päästä saaste vehkeistä eroon. Samalla pienentää polttoaineen kulutusta.Ehkä nyt vähän väärinkäsitystä. Miksi sitä pienuutta korostetaan ?
Melko epätaloudellista olisi, jos välillä tarvitaan esim vain 50 kw teho ja 100 kw pitäisi hukata johonkin..Kuka korostaa? Idea on päästä saaste vehkeistä eroon. Samalla pienentää polttoaineen kulutusta.
Volvon isoimmat koneet ovat luokkaa 800 hp jo nyt muistan oikein Volvon mainoksen. Kuitenkin pahimmillaan pakkasella sohjossa tarvitaan vain keskimäärin 150 kw teho. Eli tuossa on jotain luokkaa 500 hp "liikaa" tehoa. Me sitten ollaan täällä kavereiden kanssa pähkitty että koska tuon moottorin täytyy toimia laajalla tehoalueella niin laajuus on se mikä tuottaa ne typenoksidit ja pahimmat hiukkaset. Jos se laajuus poistetaan ja moottori käy jatkuvalla 150kw teholla niin saatetaan päästä eroon niistä saaste himmeleistä. Samalla saatetaan saada parempi hyötysuhde ja vähennettyä polttoaineen kulutusta käyttämällä fiksumpia työkiertoja.
Jos sähköakkua purkaa 10C mikä onnäiden halvempien lithiumi akkujen maksimi niin tarvitaan se 40kwh akku jotta siitä voidaan ottaa puuttuvaa 500hp ulos kiihdyttäessa ja ylämäkeä kiivettäessä. Akussa piisaa tuohon puhtia 6 minuuttia mikä saattaa loppua vuoristossa kesken.
Juu.Volvon isoimmat koneet ovat luokkaa 800 hp jo nyt muistan oikein Volvon mainoksen. Kuitenkin pahimmillaan pakkasella sohjossa tarvitaan vain keskimäärin 150 kw teho. Eli tuossa on jotain luokkaa 500 hp "liikaa" tehoa. Me sitten ollaan täällä kavereiden kanssa pähkitty että koska tuon moottorin täytyy toimia laajalla tehoalueella niin laajuus on se mikä tuottaa ne typenoksidit ja pahimmat hiukkaset. Jos se laajuus poistetaan ja moottori käy jatkuvalla 150kw teholla niin saatetaan päästä eroon niistä saaste himmeleistä. Samalla saatetaan saada parempi hyötysuhde ja vähennettyä polttoaineen kulutusta käyttämällä fiksumpia työkiertoja.
Jos sähköakkua purkaa 10C mikä onnäiden halvempien lithiumi akkujen maksimi niin tarvitaan se 40kwh akku jotta siitä voidaan ottaa puuttuvaa 500hp ulos kiihdyttäessa ja ylämäkeä kiivettäessä. Akussa piisaa tuohon puhtia 6 minuuttia mikä saattaa loppua vuoristossa kesken.
Jos akkusta mitoitettu muutaman minuutin max teholle, niin laturin tehon pitää ylittää moottorin minimi teho (jos useampia portaita), niin moottori voidaan käyttää suunnitellulla tehoalueella. Se ymmärtääkseni tässä idea.Melko epätaloudellista olisi, jos välillä tarvitaan esim vain 50 kw teho ja 100 kw pitäisi hukata johonkin..
akkua voi ladata/lammittaa 150kw. Tuo suunniteleman 40kwh akku on kyllä hiukan liian pieni koska se akku täytyisi mitoittaa niin että sitä voisi ladata melko laajalla varausateella tuolla 150kw.Melko epätaloudellista olisi, jos välillä tarvitaan esim vain 50 kw teho ja 100 kw pitäisi hukata johonkin..
Jos akku on niukahko, niin sille tulee sitten suuret määärät purkua ja latausta, näinköhän kestäisi ehjänä järkevän pitkään.....akkua voi ladata/lammittaa 150kw. Tuo suunniteleman 40kwh akku on kyllä hiukan liian pieni koska se akku täytyisi mitoittaa niin että sitä voisi ladata melko laajalla varausateella tuolla 150kw.
Saattaisi olla tapettavissa Atkins kierron paremmuudella. Muistelisin hatarasti että kuorma-auton vaihdelaatikon hyötysuhde on 95% mikä sitten osuu aika lähelle generaattorin ja sähkömoottorin hyötysuhdetta niiden pyöriessä optimaalisilla kierroksilla.Lisäksi polttomoottori - genereettori -sähkö -akku -sähkömoottori - voima renkaille ketjussa tulisi ihan jonkinverran hukkatehoa, joka taas nostaa tarvittavan moottorin tehoa ja aiheuttaa saasteita.. Lie yksi hyvä syy, miksi noita ei ole jo tullut, vaan on jäänyt haaveiden tasolle..
On synteettiset polttoaineet keksitty. Vitsi on vain siinä, että litrahinta saattaa sitten huitoa siellä 5€ korvilla. Harrasteautoihin, ja muille vähän ajaville se on varmaan ihan hyvä ratkaisu. Myös lataushybridiin, jos pitkiä matkoja ajetaan harvoin. Mutta rekkaan tai muulle paljon ajavalle ajaneuvolle synteettinen polttoaine ei ole ratkaisu hinnan takia.Kyllähän se jotenkin tuntuu hassulta että sähköä "pakotetaan" massoille, kun suurin osa ei sitä halua ymmärrettävistä syistä. Tämän sijaan ottomoottoreita on maailma väärällään ja kuvittelisin että näihin ei voi olla mahdotonta keksiä polttoainetta joka ei vaadi fossiilista alkulähdettä. Mutta niinhän se aina menee, keksinnöt ei olisi keksintöjä jos ne olisi jo aiemmin olemassa.
Kannata tegnologia neutraalia lähestymistä, mutta aiemmin postatun linkin artikkeli jätti paljon kysymyksiä. Ja jättimielikuva että valmistajan pitäisi tietää käyttäjän sähkön hiilijalanjälki. Sehän on ihan mitä sattuu.Hauskasti "uusi laskentatapa on nykyistä mallia selvästi teknologianeutraalimpi", vaikka vain sähkölle pitää ilmoittaa itse autosta riippumattomat kulut.
https://www.is.fi/autot/art-2000010288063.html
Onnea vaan Suomenkin autokannan sähköistymistavoitteille.
Toki, tavallaan olisi hyvä pitää kaikki samalla viivalla. Mutta jos toinen teknologia on kehityksen alussa ja toinen lopussa, ei liene vaikea arvailla mitkä konsernit ovat tätä (ainakin uutisen perusteella) huonosti muotoiltua direktiiviä lobanneet.Jatkoa sähköautoketjusta.
Kannata tegnologia neutraalia lähestymistä, mutta aiemmin postatun linkin artikkeli jätti paljon kysymyksiä. Ja jättimielikuva että valmistajan pitäisi tietää käyttäjän sähkön hiilijalanjälki. Sehän on ihan mitä sattuu.
No ehkä siinä on se ajatus että ilmoitettaan se paljonko sitä sähköä pitää verkosta imeä ja mitä se tarkoittaa hiilitonneina eri tuotanto alueilla. Ja miten sitten kansallisesti hoidetaan mahdolliset hiilipohjaiset verotukset.
Ja koska EU alueella sähköntuotanto on päästökaupassa, niin ei sen pitäisi olla se juttu sähköauton kannalta.
Artikkellin mukaan se juttu on siinä että sähköistyminen kohdentuisi sinne missä vaikutus isompi, ja esim hiilisähköalueilla olisi mahkuja vähäpäästöisellä polttiksella ja suosisi vähäpäästöisiä polttoaineita. Jos sybteettinen polttoaine tehokkaampi ratkaisu kuin suora-akkusähkö.
Edit lähti siis tästä artikkelli postauksesta
Artikkellista ei nyt oikein selvinnyt miten ne ilmoitetut jatkossa lasketaan.Toki, tavallaan olisi hyvä pitää kaikki samalla viivalla. Mutta jos toinen teknologia on kehityksen alussa ja toinen lopussa, ei liene vaikea arvailla mitkä konsernit ovat tätä (ainakin uutisen perusteella) huonosti muotoiltua direktiiviä lobanneet.
Lobbaamiseen viittaa sähköntuotannon päästöjen huomioiminen vain sähköautoissa. Energiatuotannon päästöillä on merkitys koko yhteiskuntaan ja siksi veroilla/päästömaksuilla tms pitäisi ohjata sitä tuotantoa, eikä rajata koskemaan vain yhtä tuotetta. Toki luonnon resurssien kuluttamisen pitäisi näkyä kaiken muunkin hinnassa, mutta menee tämän ketjun ohi.
Ilmanmuuta isot eurooppalaiset autoteollisuuden etujärjestöt lobanneet, mutta tässä tuoksuu myös ihan muita aatteita. Tässä välittää ajatus väline millä halutaan hillitä energiankulutusta, sähkönkulutus. ihan siitä riippumatta kuinka puhdasta se on.ei liene vaikea arvailla mitkä konsernit ovat tätä (ainakin uutisen perusteella) huonosti muotoiltua direktiiviä lobanneet.
Edison motors kehittelee tuollaista sarjahybridikuorkkia. Muistaakseni akku on 100kwh, diesel moottori pyörittää vain generaattoria vakiokierroksilla joka lataa akkua, josta otetaan ajovoimaa tarpeen mukaan.akkua voi ladata/lammittaa 150kw. Tuo suunniteleman 40kwh akku on kyllä hiukan liian pieni koska se akku täytyisi mitoittaa niin että sitä voisi ladata melko laajalla varausateella tuolla 150kw.
Onhan se yks jätti dumpperi sellanen ku ajaa tyhjänä sähköllä ylös. Sit pistetään kuorma alas joka sinne kaivoksen tms pohjalle viedään ni menee alamäen regenin turvin ja se lataa enemmän kuin nousu tyhjänä vie.No sittenhän ne on keksineet ikiliikkujan!
No eipä tuossa mitään ihmeellistä ole, tavaraa tuodaan ylhäältä alas.Onhan se yks jätti dumpperi sellanen ku ajaa tyhjänä sähköllä ylös. Sit pistetään kuorma alas joka sinne kaivoksen tms pohjalle viedään ni menee alamäen regenin turvin ja se lataa enemmän kuin nousu tyhjänä vie.
Ainakin niin pitkään kun vuorella riittää puita.No sittenhän ne on keksineet ikiliikkujan!
Eikö se mee toisin päin? Kaivoksen pohjalta ajetaan tavaraa poisOnhan se yks jätti dumpperi sellanen ku ajaa tyhjänä sähköllä ylös. Sit pistetään kuorma alas joka sinne kaivoksen tms pohjalle viedään ni menee alamäen regenin turvin ja se lataa enemmän kuin nousu tyhjänä vie.
Ei tossa keississä. Se oli joku betoni mesta tms missä louhittiin suoraan siel pohjalla se tavara, mut siihen tarvittiin jotain mikä haettiin ylhäältä.Eikö se mee toisin päin? Kaivoksen pohjalta ajetaan tavaraa pois
Jo ennen akkukoneita niin helpompi kuljettaa alhaalla tasaisella, tai alaspäin , ja sieltä "pohjalta" sitten maanpinnalle esim kiinteällä kuljetussysteemillä.Eikö se mee toisin päin? Kaivoksen pohjalta ajetaan tavaraa pois
Onko tuo hinta todellista, vai subventoidaanko sitä voimakkaasti esim. verokohtelulla?Eipä 102 oktaaninen synteettinen polttoaine maksa kuin alle 5€/litra nykyään. 2035 mennessä ei varmasti enää kovin kallista ole pumpulla.
Tuskin kisabensaa hirveesti subventoidaan.Onko tuo hinta todellista, vai subventoidaanko sitä voimakkaasti esim. verokohtelulla?
Ei synteettinen polttoaine ole haitatonta. Kaikki energiantuotanto kuluttaa luonnonvaroja, ja synteettinen polttoaine tarkoittaa akkusähköautoihin verrattuna sitä, että sähköntuotantoa tarvitaan moninkertainen määrä samaan toimintamatkaan.Koska jokasessa maailman kolkassa ei oo varaa ostaa uutta sähköautoa ja voit ajaa vanhalla carinan paskalla nolla päästöillä. Kumpihan on parempi tälle maapallolle; kaivaa julmetun kokoisia reikiä maahan että saat akkumateriaalia, uusia samalla koko maapallon infra sitä varten vai kehittää polttoaine mikä nappaa hiilidioksidia ilmasta ja tekee 100% uusiutuvaa polttoainetta mikä käy jokaiseen maapallon autoon ilman mitään inframuutoksia? Kuka haluaa väen väkisin ostaa uutta autoa jos vanhallakin pääsee ympäristöystävällisemmin kuin sähköautolla.
Vielä kirsikkana kakun päälle että EU poisti polttomoottorikiellon 2035 eteenpäin niin aivan varmasti laitetaan paukkuja synteettiseen polttoaineeseen ihan tosissaan ja halutaan tuoda se jokaselle kuluttajalle. Omasta mielestä synteettinen polttoaine on se juttu millä saadaan koko sivilisaatio eteenpäin, ei se että kaivetaan maapallosta mineraalit irti. Kuulostaa omaan korvaan hölmöläisten hommalta kun vaihtoehtoja on.
En nyt sinänsä ole eri mieltä, vaihtoehtoja on hyvä olla. Mutta huomautettakoon että tuo "julmetun iso kuoppa" on isossa kuvassa täysin marginaalista:Koska jokasessa maailman kolkassa ei oo varaa ostaa uutta sähköautoa ja voit ajaa vanhalla carinan paskalla nolla päästöillä. Kumpihan on parempi tälle maapallolle; kaivaa julmetun kokoisia reikiä maahan että saat akkumateriaalia, uusia samalla koko maapallon infra sitä varten vai kehittää polttoaine mikä nappaa hiilidioksidia ilmasta ja tekee 100% uusiutuvaa polttoainetta mikä käy jokaiseen maapallon autoon ilman mitään inframuutoksia? Kuka haluaa väen väkisin ostaa uutta autoa jos vanhallakin pääsee ympäristöystävällisemmin kuin sähköautolla.
Vielä kirsikkana kakun päälle että EU poisti polttomoottorikiellon 2035 eteenpäin niin aivan varmasti laitetaan paukkuja synteettiseen polttoaineeseen ihan tosissaan ja halutaan tuoda se jokaselle kuluttajalle. Omasta mielestä synteettinen polttoaine on se juttu millä saadaan koko sivilisaatio eteenpäin, ei se että kaivetaan maapallosta mineraalit irti. Kuulostaa omaan korvaan hölmöläisten hommalta kun vaihtoehtoja on.