Deathloop (PC, PS5 konsoli-exclusive vuoden ajan)

Mulla myös alku meni ihan sumussa, enkä ns. "tajunnut mistään mitään". Mutta muutaman tunnin päästä homma alkoi toimia ja peli syventyi yhtäkkiä todella mieluisaksi kokemukseksi. Ehdottomasti yksi 2022 parhaimpia omissa kirjoissani.

No ei mua niinkään häiritse se, että ei tiedä asioista, vaan se yleinen fiilis mikä tuosta gameplaysta tulee, on aika kökkö. Ja sen coltin jorinat kun saisi pois. Taistelu tuntuu tylsälle ja kökölle ja muutenkin maailma ei ole mitenkään hirveän kiinnostavan oloinen. No jospa se paranee,.kun saa lisää niitä "taikoja" ja löytää enemmän alueita.
 
No ei mua niinkään häiritse se, että ei tiedä asioista, vaan se yleinen fiilis mikä tuosta gameplaysta tulee, on aika kökkö. Ja sen coltin jorinat kun saisi pois. Taistelu tuntuu tylsälle ja kökölle ja muutenkin maailma ei ole mitenkään hirveän kiinnostavan oloinen. No jospa se paranee,.kun saa lisää niitä "taikoja" ja löytää enemmän alueita.
Ei uponnut tämä oikein minullekaan. Tuo yleinen sekavuus ja kökkö gameplay häiritsi liikaa, sen lisäksi että kaikki tuntui jotenkin yhdentekevältä. En jaksanut innostua siitäkään, että pitäisi ilmeisesti lueskella aika paljon kaiken maailman muistiinpanoja/lippulappusia.

En tiedä jaksaako tätä jatkaa joskus, mutta pari erillistä yritystä ei tuottanut tulosta.
 
Itse pelasin tätä alunperin pitkälti vältellen taistelemista jos ei aivan pakko ollut. Tämäkin lähinnä siksi että ne alkupäässä löytyvät aseet on kaikki romuja joilla "ei tee mitään" pidemmässä juoksussa. Sitten kun löytää muutaman uuden slabin niin peli muuttuu kummasti kun pääsee niitä käyttämään ja päivittämään - aseista puhumattakaan. Siinä vaan menee useampi tunti ensikertalaisella päästä siihen asti että voi säästää jotain mukanaan seuraavaan päivään. Lippuja ja lappuhan ei tarvitse lukemalla lukea, riittää että niitä vilkaisee, peli parsii niistä automaattisesti tarvittavat tiedot kasaan. Toisaalta on tärkeää seurata aina oikeaa johtolankaa jotta löytää sinne mistä hyödynnettävää tietoa saa. Ja kun pelissä on mukana erinäisiä random-generaattorilla joka pelikerralla valittuja muuttujia niin näitä ei voi lukea mistään läpipeluuohjeestakaan.

Mutta jos Colt itsessään hahmona jo ärsyttää niin ei ehkä kannata väkisin yrittää sillä se dialogi ei todellakaan tule vähenemään, varsinkin kun se lopunperin on osa sitä tarinankerrontaa vaikka ei siltä alussa tunnu. Toisaalta se muuttuu loppua kohden sillä pelin alussa on idea että Colt herää krapulassa rannalta eikä tiedä edes kuka on ja lähtee siitä turhautuneena purkamaan vyyhtiä. Kun asioita selviää niin muuttuu Coltin mielialakin.

Ja niille jotka on Dishonoredeja pelanneet niin
Deathloop sijoittuu Dishonored maailman yhteen vaihtoehtoiseen tulevaisuuteen. Tämä yhteys selviää pelin aikana jos on tarkkaavainen sekä tietoinen Dishonored pelien taustasta
 
Huh huh miten roskalta nykyräiskinnät näyttävät kun vertaa vanhempiin. Silloin oli sentään jotain persoonallista ja kunnon menoa. Ei sillä että muutenkaan olisin tämän genren fani, mutta aika järkkyä kuitenkin.
 
PC GamePassista asensin ja koitin... Heti alkuun piti tehdä joku bethesda-tunnus, anna sähköposti ja keksi salasana, plääh.... Sen jälkeen vähän nauratti kun piti hyväksyä 8 kpl käyttöoikeussopimuksia! Mitähän siellä luki, napsuttelin tietenkin vain läpi.

Sitten pelin asetuksia piti säätää paljon, pään pomppiminen, motionblur, hiiren herkkyys, hiiren iso viive ja moni muu asia ärsytti. Huomaa kyllä että tämä on tehty konsolipeliksi kun näppishiirellä pelaaminen on ikävän kömpelöä niin liikkumisen kuin tähtäämisenkin osalta. Ärsyttää sekin että aim down sight muuttaa radikaalisti tähtäyksen tarkkuutta.

Heti alussa peli pisti kapuloita rattaisiin eikä turhaa lätinää olisi jaksanut millään kuunnella näin alussa peliä! Uskokaa jo pelintekijät ettei nämä walk'n'talkit toimi alkumetreillä, kun pelaajalla haluttaisi päästä tekemään juttuja! Pelaaminen oli aivan perseestä, mutta niinhän se näissä nykypeleissä on aina, ainakin alussa. :D Aluksi hiivin hiljalleen, mutta nopeasti huomasin että on aika turvallista vain hyökätä suoraan vihujen kimppuun. Kerran ne minut sai alas, mutta koska pomppasin takaisin henkiin eivät ne enää uskaltaneetkaan tappaa "huonoa pelaajaa" niin otin kaikki hengiltä. Myöhemmin ekassa kentässä kävelin vain siten että tulee hälytys, ja lahtasin kaikki. Kiinnostais ihan oikeasti nähdä onko tästä, tai yleensäkin nykyräiskinnöistä mihinkään, mutta ei vain haluta pelata tälläistä.
 
Monelle muullekin sanonut että irvistele menemään ne alkutunnit niin sieltä löytyy ehkä ihan pelattava peli sen kuoren alta. Itse en tätä koskaan räiskintänä ottanut kun tässä pelissä voi tosiaan juosta kaikista paikoista läpi jos tiedät mitä olet tekemässä. Arkane yritti tästä tehdä Prey / Dishonored tyyppistä "immersive sim" peliä joka jossain pienissä määrin onnistuikin. Mutta jahka pari ekaa ohjattua looppia kun läpäiset niin pääset tekemään mitä lystää ja jos tässäkin kohtaa peli vielä tökkii niin sitten ehkä suosittelen jättämään sikseen.

Tavoitteena kun on kuitenkin nivoa päähenkilölle sumuinen kupletin juoni takaisin nippuun ja keksiä miten sieltä pääsee pois. Se "kevyt" räiskintä on vain oheistuote tämän selvittämiselle. Kyllähän sieltä erinäisiä kykyjä ja aseita löytyy pitkin matkaa mutta toisaalta peli on läpäistävissä keräämättä yhtään mitään (been there done that) pelkällä jumittavalla Limp-10 konepistoolilla. Ymmärrän kyllä senkin että sinun tilanteessa tulet Gamepassin kautta "ilmaiseksi" kun itse tätä julkaisupäivänä täydellä hintaa ostettuna pelasin aikoinaan. Se kynnys ei ole niin korkealla kuin itsellä. Eikä tämä mikään oman henk koht top10 listan peli ole, lähinnä tuli speedruneja (glitchless any% world record hallussa edelleen) tästä tehtyä niin tiedän yhtä sun toista pelistä.
 
Heti alussa peli pisti kapuloita rattaisiin eikä turhaa lätinää olisi jaksanut millään kuunnella näin alussa peliä! Uskokaa jo pelintekijät ettei nämä walk'n'talkit toimi alkumetreillä, kun pelaajalla haluttaisi päästä tekemään juttuja! Pelaaminen oli aivan perseestä, mutta niinhän se näissä nykypeleissä on aina, ainakin alussa. :D

Tämä riippuu kyllä paljon pelaajasta. Pelaan lähinnä tarinavetoisia pelejä ja tykkään kyllä aluista, joissa maailmaa avataan, jotta tiedän pelin ja tarinan lähtökohdat. Pelaan pelejä enemmän sen juonen takia enkä halua itse selvittää asioita tai tehdä valtavasti duunia juonen eteen.
 
Joo saatat kyllä tietää :D
No juu, mutta toisaalta.. jelppasin Belgialaista kaveria pelaamaan pelin läpi kaavalla että hän streamasi peliä mulle Discordissa ja minä siellä taustalla kommentoin tilanteita, siinä meni pitkä aika kaikenkaikkiaan kun ei ollut tarkoitus kertoa mitä tehdä ja mihin mennä. Ainoastaan niissä kohtaa kun näytti että hakkaa päätään seinään niin annoin vihiä minne suunnata. Joka tapauksessa vaikka itselläkin liki 250 pelituntia takana tätä peliä joista toki valtaosa speedrunien grindausta.. tämäkin kaveri löysi monia secrettejä ja paikkoja joista minulla ei ollut mitään käryä. Ja kuitenkin speedrunia kehittäessä kuvittelin nuohonneeni nurkat läpeensä.
 
Tämä peli meni tauolle frame pacing ongelmien takia, nyt päivitin 4080 ja tämähän on jopa miellyttävää pelattavaa nyt kun 120 fps lukossa.

Ja kuten toiseen ketjuun laitoin, nyt kun 16 gb muistia lataa selkeästi parempia tekstuureja osaan paikoista.
 
Ja kuten toiseen ketjuun laitoin, nyt kun 16 gb muistia lataa selkeästi parempia tekstuureja osaan paikoista.
Pelatessa jäi mieleen, että Deathloop lataa todella pitkään (shader compilation) pelialueiden välissä, kun ensimmäisen kerran johonkin tietylle alueelle menee. Sitten seuraavat pelikierrokset samoilla alueilla latautuvat huomattavasti nopeammin. Alku oli siinä(kin) suhteessa tuskallinen.

Sinänsä kyllä Deathloop on ollut Arkanen peleistä enemmän omaan mieleen kuin Dishonoredit. Prey on itselleni ehdoton Arkane-suosikki ja sen vuoksi odotan Redfallin yllättävän positiivisesti. Olin hiljattain ennen Deathloopin pelaamista läpäissyt Preyn, joten ehkä tuli vertailtua pakostakin. Yllätyin, että Prey ja Deathloop ovat eri Arkane-osastojen tekeleitä, vaikka niistä löytyy todella paljon samaa kaikilla osa-alueilla. Deathloopissa tosin käytetään mahtavasti suunniteltuja pelialueita selkeän taloudellisesti.
 
Itsellä jäi aikanaan muutaman tunnin peluun jälkeen kesken. Nyt kaveri pelasi tämän läpi ja hehkutti, niin oli pakko ottaa taas työn alle. Toistaiseksi maistuu taas ja jospa pääsisin nyt kunnolla pelin sisään. Viimeksi muistan oman motivaation menneen lopullisesti, kun sain jonkun pelin etenemisen kannalta tärkeän laitteen, mutta tiputin sen vahingossa heti mereen.

Rautaa on vaihtunut reilusti viime peluun jälkeen. Aiemmin muistan, kun RTX 3060 Ti:llä ei voinut pitää RT:tä päällä ja ilmeisesti 8GB muisti aiheutti suttuisia tekstuureita. Nyt RX 7900 XT:llä pystyin laittamaan 1440p-resoluutiolla kaiken Ultralle sekä RT AO Performancen ja RT auringonvarjot päälle. Yllättävän iso vaikutus varsinkin tuolla AO:lla. Objektien varjostus parani selvästi, minkä huomaa etenkin sisätiloissa. Aika nätti peli lopulta.

VRAM käyttö ihmetyttää. Koko 20GB muisti oli varattuna täyteen ja peli käytti siitä 19GB. Ilmeisesti peli kuitenkin vain rohmuaa kaiken saatavilla olevan muistin täyteen, eikä kyseessä ole muistivuoto. Asetuksien laskuri näytti näille asetuksille 10GB. Pyörii kyllä hyvin, eli minimissään käydään 120 FPS paikkeilla ja usein hakataan 165 FPS rajoitinta vasten. Repeilyn ja frame pacingin kanssa oli vähän ongelmaa, mutta pelin asetuksista Vsync päälle ja Rivatunerilla valikoita varten 165 FPS lukko tuntuu toimivan ihan ok.

1693770101254.png
 
VRAM käyttö ihmetyttää. Koko 20GB muisti oli varattuna täyteen ja peli käytti siitä 19GB. Ilmeisesti peli kuitenkin vain rohmuaa kaiken saatavilla olevan muistin täyteen, eikä kyseessä ole muistivuoto. Asetuksien laskuri näytti näille asetuksille 10GB. Pyörii kyllä hyvin, eli minimissään käydään 120 FPS paikkeilla ja usein hakataan 165 FPS rajoitinta vasten. Repeilyn ja frame pacingin kanssa oli vähän ongelmaa, mutta pelin asetuksista Vsync päälle ja Rivatunerilla valikoita varten 165 FPS lukko tuntuu toimivan ihan ok.

1693770101254.png
Kannattaa kokeilla myös lukittua 120 fps, itse sain sillä parhaan lopputuloksen.

Muistin kanssa sama että 16 gigaa se täyteen varasi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 765
Viestejä
4 495 582
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Luopari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom