Ei pidä suostua moiseen. Lainsäädäntö tuntee käsitteen ”kauppahinta” ja tuo on se summa joka lukee kuitissa. Homma toimii myös päinvastoin, eli jos on ostanut ns. normaalihintaan jotakin, se hajoaa eikä korvaavaa tuotetta pystytä toimittamaan, niin palautettava summa on se mikä kuitissa lukee.
Tätä myyjäliikkeet käyttävät nyt häikäilemättä hyväkseen, just täällä kirjoiteltiin, että joku tukkuri oli kuulemma linjannut että mitään muistikittiä ei vaihdeta takuuseen vaan alkuperäinen kauppahinta palautetaan. Mutta kuten sanoit, kaupanpurun pitäisi olla se viimesijainen menettely, eikä tuollaiseen pitäisi lähtökohtaisesti suostua.
Joo, nyt jos näinä aikoina muistit kossahtaa ja joutuu takuun kanssa vääntämään, niin ihan villinä veikkauksena voisin heittää et nyt kannattaa olla keskivertoa tarkempana ja tiukempana tossa hommassa, koska jotkut liikkeet aivan varmasti yrittää tarjota heille edullisinta ratkaisua. Mutta siihen ei ole pakko suostua kuitenkaan, etenkin kun korvaavia tuotteita on saatavilla. Jos sama liike myy saman kokoista ja suht samoilla spekseillä olevia muistitikkuja, niin se on korvaava tuote, vaikkei identtinen olekkaan.
Toisaalta mua vähän mietityttää tukkurin osa näissä takuukäsittelyissä. Aikalailla jokanen pulju missä oon aiemmin ollu töissä, missä myydään elektroniikkavermeitä toimii niin, että asiakas tuo tuotteen takuuseen, tsekataan onko se aiheellinen takuutapaus vaiko ei, ja jos se on niin sit jatkoselvittelyt menee valmistajan kanssa. Riippuen toki liikkeestä, niin tässä vaiheessa joko annetaan omasta varastosta identtinen tuote tilalle, mikä on optimiratkaisu koska asiakas saa toimivan tuotteen heti tilalle ja liike jää vaan odottelemaan takuukäsittelyä valmistajan päädystä ja saa sieltä identtisen tuotteen takaisin millon nyt ikinä saakaan. Lopputulos +-0, hetkellisesti oma varasto kokee pienen osuman, mutta isossa kaavassa sillä ei oo väliä ellei nyt ihan joku nakkikiska ole kyseessä.
Tuosta huolimatta useimmiten kyllä odotellaan valmistajalta sitä takuutuotetta joka menee sit asiakkaalle, joka on paikotellen aika vitun pitkä prosessi.
Jos mulla olisi nyt takuukeissi muisteista vireillä, niin leikkaisin kyllä sen myyjäliikkeen välikätenä kokonaan pois ja ottaisin suoraan valmistajaan yhteyttä. Kuitti ja sarjanumero sinne, niin yleensä saa asian kyllä sitäkin kautta käsiteltyä, ja usein myös ihan huomattavasti nopeamminkin, kun et joudu odottelemaan sitä et joku liimatukka myyjäliikkeestä jaksaa nähdä sen vaivan et ottaa valmistajaan yhteyttä. Takuukäsittelyajat voi olla paikotellen pitkiäkin, kun se sun takuukeissis menee suoraan jonon hännille kuitenkin.
Toki valmistajasta riippuen tuo joko onnistuu tai ei. Mulla on kuitenkin toistaseksi aina onnistunut ja ihan varmasti on muutama tapaus ollu jossa on tosi paljon päänvaivaa välttänyt ottamalla sen myyjäliikkeen tuosta sopasta pois kokonaan. Jokatapauksessa kokeilemisen arvonen prosessi, ei siinä menetä kuin omaa aikaa sen muutaman minuutin max ja parhaimmillaan säästää takuukäsittelyssä sit ihan helvetisti aikaa. Joskus on valmistaja ensiksi kehottanut ottamaan myyjään yhteyttä, mutta nätisti kun on kysynyt et eikö onnistuisi tätä kautta, kun jokatapauksessa se myyjäliike sit parin viikon päästä ottaa niihin yhteyttä, niin sit ovat todenneet et no laita vaan tänne. Toki mulla on aina ollut aika vedenpitävät todisteet siitä et se vika on just nimenomaan siinä komponentissa. Muistien kanssa tuo voi olla hankalampaa ellei voi toisella setillä testata ja rajata sitä kautta, noissa kun vika voi olla missä tahansa CPU-MB-RAM akselilla, kaipa se hulluimmissa tapauksissa virtalähteestäkin voi olla kiinni.