Days Gone (2019)

Kyllä on taas pikkutarkasti suunniteltu kokonaisuus. Hienosti valot ja varjot käyttäytyy.

 
Kesäkuussa tulossa lisää tekemistä ja uusi vaikeustaso.

PlayStation 4:lle yksinoikeudella saapuva Days Gone ei ole vielä edes ulkona, kun Bend Studio iskee tiskiin lisätietoja tulevasta zombiräiskinnästä. Studio aikoo nimittäin tuoda lisätekemistä tarjolle heti kesäkuusta alkaen.

Days Gone tarjoaa tällä hetkellä kolme eri vaikeusastetta: helppo, normaali ja vaikea. Kesällä joukkoon lisätään survival-taso, jossa pelaajan on selviydyttävä muun muassa ilman pikamatkustus -pisteitä ja Survival Vision -katsetta. Sen lisäksi tarjolle tulee tekemistä uusien tehtävien muodossa, joissa päästään esimerkiksi iskemään zombilaumojen kimppuun.

Tekijät lupaavat tiedottaa aiheesta lisää, mutta kertovat kuitenkin jo nyt, että lisäsisältöön pääsevät käsiksi ilmaiseksi pelin omistavat pelaajat.

Days Gone ei ole vielä saapunut edes kauppoihin, kun Bend Studio ilmoittaa jo pelin tulevaisuudesta
 
Katsoin tänään peliä jonkun tunnin. Ei ollut mikään megatykitys. Animaatiot oli kehnot(zombit teki synkronoidusta samat liikkeet) ja valaistus toimii miten sattuu ( taskulampun valo tulee itse kamerasta eli esim. Voit valoittaa pelaajan taakse hahmon katsomatta sinne.

EHKÄ jos PS5 aletaan valmistamaan joskus niin tämän voisi alelaarista ostaa 60fps.
 
Kuten Jim Sterling on todennut niin nykyään pelialalla on se ongelma, että jos peli jää Metacriticissä pisteiden osalta alle 90/100 niin sellaiset pelit mielletään saman tien roskaksi tai "alelaari" peleiksi. Monet kun näyttää ajattelevan ettei sinne roskan ja "GOTY" pelien väliiin mahdu muita vaihtoehtoja.
Toipa on muuten jännä juttu.
Kun vertaa esim. IMDB:n arvosanoihin, niin porukka osaa lukea niitä ja ymmärtää, että 7.x arvosanat alkaa oleen jo hyvän pätkän merkki, 8.x:n kohdalla ruvetaan pohtimaan, että onko jokin faniarvostelumassa voinut vääristää tulosta.
Pelimaailmassa näyttää arvosanojen tulkitseminen menneen vähän väärään suuntaan.
 
Toipa on muuten jännä juttu.
Kun vertaa esim. IMDB:n arvosanoihin, niin porukka osaa lukea niitä ja ymmärtää, että 7.x arvosanat alkaa oleen jo hyvän pätkän merkki, 8.x:n kohdalla ruvetaan pohtimaan, että onko jokin faniarvostelumassa voinut vääristää tulosta.
Pelimaailmassa näyttää arvosanojen tulkitseminen menneen vähän väärään suuntaan.

Yksittäiseen peliin käytetään paljon enemmän aikaa kuin yksittäiseen elokuvaan. On luonnollista, että tällöin huipputuotteiden merkitys korostuu. Kuluttaja haluaa käyttää vapaa-ajan tuntinsa mahdollisimman laadukkaasti ja yksittäinen erittäin hyvä peli tuottaa laadukkaita tunteja paljon. Tällöin keskinkertaisuuksille ei ole tarvetta.
 
Niinhän se on, että arviot kannattaa aina lukea/kuunnella, jos miettii pelin ostamista eikä tuijottaa vain saatua arvosanaa. Esimerkiksi Gran Turismo Sport oli hyvin ristiriitainen tapaus julkaisussa ja osa arvostelijoista ei päässyt siitä yli, että se ei ollut perinteisen Gran Turismon mukainen ja toki myös autojen/ratojen vähäisyys verrattuna aiempiin peleihin sai kritiikkiä. Itse betaa kokeilleena tiesin kokemuksesta, miten kivaa kilpa-ajoa se sisältää, joten uskalsin ostaa julkaisussa. On tarjonnut erittäin muistettavia online-kisoja, joten en ole katunut.

Days Gonen arvioita lukiessani on vähän epäselvää, onnistuuko peli siinä mitä se yrittää. Puheet itseään toistavista tehtävistä ja epätasalaatuisesta tarinasta saavat epäröimään. Laadukkaita pelejä tulee kovalla syötöllä monelle alustalle, niin kyllähän se pistää vähän miettimään, mitä kannattaako ostaa julkaisussa ja mitä myöhemmin alekorista. Tälläkin hetkellä Sony tarjoaa Early Accessissä Dreamsiä, joka tarjoaa täysin erilaista kokemusta.

Jos kokee, että peli kiinnostaa kovasti henkilökohtaisella tasolla, niin totta kai se kannattaa ostaa ja pelata. Jos prätkät, zombit ja avoin maailma kiinnostaa, niin eiköhän Days Gonen parissa viihdy. Todennäköisesti viihdyn itsekin sitten kun päätän ostaa sen.
 
Sama kuin edellä. Luin kolme arvostelua, enkä yllättyis yhtään, jos tämä löytyy alelaarista yllättävän nopeastikin. Peli saattaa olla hyvä tai huono, mutta ei iskenyt heti ostamisen fiilis. Pelkällä grafiikalla ja kivoilla maisemilla ei mulle myy.
 
Toipa on muuten jännä juttu.
Kun vertaa esim. IMDB:n arvosanoihin, niin porukka osaa lukea niitä ja ymmärtää, että 7.x arvosanat alkaa oleen jo hyvän pätkän merkki, 8.x:n kohdalla ruvetaan pohtimaan, että onko jokin faniarvostelumassa voinut vääristää tulosta.
Pelimaailmassa näyttää arvosanojen tulkitseminen menneen vähän väärään suuntaan.
Vielä joskus vuosituhannen alussa ne 90-100 pisteen pelit olivat esimerkiksi Pelit-lehdessä harvassa ja silloin vielä se 70-85 arvosanaväli miellettiin siten että peli tarjoaa vähintäänkin perus hyvää viihdettä. Vaikkapa joku STALKER pelisarja ei ehkä arvosteluiden pistekeskiarvioissa koskaan loistanut, mutta silti pelistä tykättiin huolimatta lukuisista puutteista ja ongelmista. Nykyään taas kun tuntuu tulevan jatkuvalla syötöllä näitä "90-pisteen" pelejä niin olisiko sitten tämän vuoksi miksi jo jotkut kasin tai seiskan pelit tuntuu monella menevän siihen että ei kannata ostaa tai parempi odottaa alennuksia.

Unohtamatta että nykyään uudet IP:t ovat harvassa ja johonkin Assassins Creediin tuntuu jo vuoden aikana tulevan se 2-3 uutta jatko-osaa ja samalla myös Open World peleistä alkaa olemaan jo aikamoista ylitarjontaa. Joten jos peli ei saa yksimielistä ylistystä mediassa niin helposti menee tuohon "alelaari" kategoriaan uudet julkaisut tai pahimmillaan puhutaan flopista jo ihan pelimedian toimesta.

Lisäksi toki kun kaikki pelit alkavat olemaan kestoltaan vähintään siellä 30 tunnin tuntumassa sen 7-12 tunnin sijaan, niin mitään keskinkertaisia pelejä ei tahdota enää ostaa.
 
23gb pätsi oli oikein maukas tapa aloittaa pelaaminen.

Noin tunti takana eli alussa ollaan vasta, ei mitään erikoista menoa mutta ihan ok. 3/5 sanoisin tässä vaiheessa.
Pitkät latausajat hieman häiritsee, pitäisi varmaan se ssd hankkia.
 
Onkohan joku SJW ollut tekemässä peliä ;)

En ollenkaan häpeä myöntää, että ensimmäisenä omaan silmääni pisti se fakta, että pelin päähenkilö Deacon St. John on suorastaan suunniteltu silmänruoaksi. Miehen vaatteet vähenevät tasaisesti tarinan edetessä kunnes tämän päällä on pelkästään paidanriekaleita, ja silloin tällöin kuteista luovutaan kokonaan. Deaconia esineellistetään kuin Lara Croftia ikään: muuan intiimissä kohtauksessa mies on puolialasti, mutta vastapuoli täysissä vaatteissa, ja muutamia tunteja myöhemmin sankari joutuu hiestä kimaltelevana kidutuspaaluun jälleen ilman rihman kiertämää. Ei valituksen aihetta omasta leiristäni.

Oikea mielipide: Days Gone on tyttöjen peli
 
Viimeksi muokattu:
Ostin eilen, aika vähän ehtinyt tässä pelailemaan mutta itselle toimii tämmöset Last of Us/Sniper Elite/Mad Max tyyppiset pelit oikein mukavasti joten eiköhän aika tämänkin parissa kulu rattoisasti.
 


Pari tuntia takana ja ok fiilikset pelistä. Kivan näköinen grafiikka, pelattavuus ok ja post-apokalyptinen tunnelma hyvin tehty. Ei kuitenkaa mitää "wow" fiilistä ikinä tullut. Hieman myös bugeja tullut vastaa. Yhtä tehtävää ei voinut jatkaa vaan piti käydä tekemässä toinen, välivideoissa taustalla ihme häröilyä ja jotain muuta pientä. Ei kuitenkaa mitää vakavaa.
 
Peliä 5h takana. Ei ole oikein vielä lähtenyt, puuduttava ja tarina yhdentekevä. Katsotaan jos paranisi jatkossa
 
Naurettavat latausajat + 30fps PS4 Pro:lla pelausvideoiden perusteelta ja muutenkin totaallisen geneerinen kikkare. Yllättävää.
 
Tarinan alku oli alustettu vähän yhdentekevästi, tuntuu olevan aika yleinen ongelma nykypeleissä. Muuten ihan rattoisaa zombien lahtausta ja paikkojen tutkimista. Hieman craftausta ja levuttamista yms. Tosin vaikuttaisi siltä, ettei pelialue ole ihan yhtä iso kuin Far Cry 5:ssa, RDR2:sta nyt puhumattakaan. Hupaisaa kurmoottaa noita isoja zombie-laumoja.

Olen viihtynyt pelissä, vaikka ei tämä tosiaan mitenkään liiasti erotu muista zombie-peleistä tai Far Cryn tapaisista avoimen maailman peleistä. Tarina sinällään aika laimea tähän asti, tosin Far Cry 5:n idiotismista kaukana onneksi. Suht geneerinen peli, joka on ottanut vaikutteita monestakin pelistä, kuten juuri Far Cry, Last of Us jne. Oikeastaan ainoa ihan oma juttu on noin isot zombie-laumat. No joo ja moottoripyörät, kumma kun apokalypsen jälkeen kaikki käyttää pyöriä eikä autoja, vaikka niitä makaa joka paikassa? Toistaiseksi ei ole tullut mitään kylää isompaa paikkaa vastaan. Vaikka Oregonin takamailla ollaankin, niin luulis nyt yhden taajaman (isomman kuin sen kirkolla varustetun tuppukylän) mahtuneen mukaan, saapa nähdä?

Latausajat ei ihmeemmin ole häirinneet, tosin alun lataus kyllä kestää aika kauan.

Kysymys tosta Boozerista:
Se kun aika usein radiolla ilmottelee tehneensä Deaconille jotain custom kamoja, niin viittaako se noihin tornin arkusta ajoittain löytyviin rojuihin, kun ei mitään muuta ole löytyny? Se ei siis itse asiassa tee mitään custom-meleeaseita tai muuta, vaan ne on itte craftattava?
 
Tarinan alku oli alustettu vähän yhdentekevästi, tuntuu olevan aika yleinen ongelma nykypeleissä. Muuten ihan rattoisaa zombien lahtausta ja paikkojen tutkimista. Hieman craftausta ja levuttamista yms. Tosin vaikuttaisi siltä, ettei pelialue ole ihan yhtä iso kuin Far Cry 5:ssa, RDR2:sta nyt puhumattakaan. Hupaisaa kurmoottaa noita isoja zombie-laumoja.

Olen viihtynyt pelissä, vaikka ei tämä tosiaan mitenkään liiasti erotu muista zombie-peleistä tai Far Cryn tapaisista avoimen maailman peleistä. Tarina sinällään aika laimea tähän asti, tosin Far Cry 5:n idiotismista kaukana onneksi. Suht geneerinen peli, joka on ottanut vaikutteita monestakin pelistä, kuten juuri Far Cry, Last of Us jne. Oikeastaan ainoa ihan oma juttu on noin isot zombie-laumat. No joo ja moottoripyörät, kumma kun apokalypsen jälkeen kaikki käyttää pyöriä eikä autoja, vaikka niitä makaa joka paikassa? Toistaiseksi ei ole tullut mitään kylää isompaa paikkaa vastaan. Vaikka Oregonin takamailla ollaankin, niin luulis nyt yhden taajaman (isomman kuin sen kirkolla varustetun tuppukylän) mahtuneen mukaan, saapa nähdä?

Latausajat ei ihmeemmin ole häirinneet, tosin alun lataus kyllä kestää aika kauan.

Kysymys tosta Boozerista:
Se kun aika usein radiolla ilmottelee tehneensä Deaconille jotain custom kamoja, niin viittaako se noihin tornin arkusta ajoittain löytyviin rojuihin, kun ei mitään muuta ole löytyny? Se ei siis itse asiassa tee mitään custom-meleeaseita tai muuta, vaan ne on itte craftattava?
Ainakin itse pystyy craftaamaa melee asetta paremmaksi. Esim naulatun pesäpallomailan voi tehdä. Kannattaa myös heti ottaa se taito millä voi korjata noita melee kamoja. Menee naurettavan nopeasti rikki nuo.

On muuten huvittavia suomennoksia pelissä jos käyttää suomi tekstityksiä. Boozer = Happo :D
 
Viimeksi muokattu:
Työkaveri osti pelin ja otettiin viikonloppuna tyypit. Olen todella positiivisesti yllättynyt pelistä koska zombie teema peleissä ei normaalisti kiinnosta. Tässä se toimii. Grafiikka on todella kaunista ja maailmaa on jännittävää tutkia prätkän selästä.
 
Days Gone

Harmillisen keskinkertaiseksi tekeleeksi jäi tämä, joten hankkimatta jää. Katsotaan jos tulee joskus ps+ peliksi ja lataisi sitten, jos silloinkaan. Jos zombie -peliä välttämättä hamuaa, niin kannattaa suunnata katseet RE2 Remaken suuntaan.
 
Juoni on kyllä heikko ja käsikirjoitus kaukana esim Last of us:sta.
 
Itse tykkään tästä kovasti.. Tämä on kuin Last of ussin ja Horizon zero dawnin sekoitus, joista molemmat omia suosikkipelejä..Tullut pelattua nyt jotain 15 tuntia, ja kyllä tällä hetkellä antaisin 9/10 tälle..
 
Days Gone

Harmillisen keskinkertaiseksi tekeleeksi jäi tämä, joten hankkimatta jää. Katsotaan jos tulee joskus ps+ peliksi ja lataisi sitten, jos silloinkaan. Jos zombie -peliä välttämättä hamuaa, niin kannattaa suunnata katseet RE2 Remaken suuntaan.


No hah,

Ihan eri pelit on kyseessä. Itse olen RE2 Remaken pelannut läpi ja Days Gonen aloitin perjantaina ja voin sanoa ettei pelejä voi verrata mitenkään toisiinsa vaikka zombeja peleissä pyöriikin. Oletko myös testannut Days Gonea, että voit sanoa sitä harmillisen keskinkertaiseksi? En ole noita arvosteluja lukenut, joten en tiedä millä perusteluilla peli on keskinkertainen arvosteluissa, mutta voin tässä hieman avata peliä kun siitä jonkinlainen tuntuma on kahden yön jälkeen jo tullut saatua. Aika perus tuntuu nykyään olevan, että jos peli ei ole yli 9 arvosteluissa niin peli jätetään pelaamatta, koska "keskinkertainen". Eiköhän tuo noin 8 arvosana kerro siitä, että peli on kunnossa ja pelaatko pelin on sitten siitä kiinni kiinnostaako pelissä oleva aihe ja idea.

Todennäköisesti yksi syy "vain" reilu 7 arvosanaan (käyttäjien 7.8 on minusta lähempänä totuutta) on se, että pelille on kasvanut liian suuret odotukset ja se, että kyseessä avoimen pelimaailman konsepti. Pelin maailma on tehty siten, että peli ohjaa pelaajan niihin paikkoihin maailmassa jotka on jollain tapaa mielenkiintoisia ja sellaisia missä on jotain tekemistä/löydettävää. Mitään syytä maailmassa randomisti samoiluun ei ole, koska tehtävät ja sivutehtävät yms. kyllä sinut näihin paikkoihin ohjaa. Eli varsin tavallinen avoimen pelimaailman toteutus mitä esim. Watch Dog:ssa (user 60 Watch Dog 2 user 7.7), Horizon Zero Dawn (user 8.4) taikka Far Cry sarjassa käytetään (Far cry 5 user 6.8). Avoin maailma tarkoittaa siis sitä, että voit itse valita reitin mistä menet tehtävää suorittamaan ja sen miten itse tehtävän suoritat. Arvostelijat ajatelleet RDR2:n jälkeen, että kaikki avoimet maailmat pitäis nyt toteuttaa samallalailla.

Toinen syy lienee siinä, että juoni itsessään ei ole mitenkään uusi, koska zombit ja ison korporaation "hämärät toimet". Sama kuvio siinä RE2:ssa myös on eli ei kovin omaperäistä. Ennakkoon oli myös joku betamies/femakko sinisissä hiuksissaan itkua tuhertanut siitä kun valkoinen mies möreällä äänellä ja parran sängellä on taas pelin sankari. Pelin hahmo on karski prätkäjengiläinen ja alussa tehdään selväksi, että hän menettää tyttöystävänsä, joten homostelullekkaan ei anneta siimaa. Päähahmon veljellä on hartilinjaa sen verran, että vegaaniruokavaliosta tuskin on kyse. Kyllähän se pistää jenkkilässä harmittamaan kun Trumpin paskianenkin on pressana ja tässä pelissä ei oteta kantaa marginaaliryhmien heikkoon asemaan yhteiskunnassa.

Kolmas syy mahtaapi olla se, että peli kärsii tällä hetkellä vielä hieman freimien droppailusta. Ps4Pro:lla freimit on melkotasaisesti lukittuna 30fps, mutta muutaman kerran kyllä tipahtanut tuon alle parissa kohtaa. Ei kyllä mitenkään häiritsevää ole ollut tuo droppailu. Zombimassat vaikka kuumottavia ovatkin on tehty copy&pastella. Eli pientä hiomista voisi sieltä täältä tehdä, mutta mitään sellaista ei ole tullut eteen, että immersio särkyisi tai pelaaminen loppuisi siihen.

Siltikin tämä on minusta hemmetin hyvä peli. Mistään alelaari - pelistä ei kyllä ole kyse ja jos haluaa avoimen maailman zombi - peliä niin ehdottomasti kannattaa hommata. Kuten jo sanoin niin ei voi mitenkään verrata RE2 - peliin kun pelillisesti näissä ei ole yhtään mitään samaa. Kaikki pelissä toimii miten nykyajan pelistä pitääkin toimia ja mainitsen nyt pari seikkaa mikä erottaa pelin esim. juuri Watch dog:sta ja yms. tekeleistä.

Jestas, että peli on nätti ps4pro:lla ja 4K+HDR:llä. Valaistukset, varjot, yksityiskohdat ja piirtoetäisyydet on juuri nappiin ja äänimaailma kohdallaan. Hyvinkin RDR2:sen tyylistä fiilaria tulee välillä kun prätkällä päristelet metsässä menemään. Peli kertoo perusteet mistä tapahtuu mitäkin, mutta ei pidä kädestä kiinni kertomalla, että miten kannattaisi mikäkin tilanne hoitaa. Pelaaja pystyy omalla havannoimisella ratkaisemaan tilanteita ja käyttämään maailmasta löytyviä "juttuja" apunaan. En viitsi mitään spoilata, mutta erehdyksen kautta tiedät mitä kannattaa ottaa huomioon, mihin ei kannata koskea ja mitä kannattaa tehdä ennen kuin tekee jotain muuta. Erehdys ei tässä tarkoita suoraan kuolemaa, mutta vitumoista paniikkia joka todennäköisesti johtaa kuolemaan. Peli tarjoaa siis onnistumisen fiilareita kun omalla "nerokkuudellasi" sait hoidettua tilanteet ilman härdelliä tai huomasitkin jotain mikä pelasti sinut härdellistä niin ihmisiä kuin zombeja vastaan. Tuo selviytymis elementti tuo peliin mukaan myös muutenkin taktikointia, koska kun aloitin pelin vaikeimmalla tasolla suoraan niin ei voi sanoa, että olisi panoksia ihan hirveästi muille jakaa. Bensakin päässyt moposta loppumaan. Vielä pitää mainita se, että kyllä perhana ne osaa konsoleille tehdän tuon 30fps:n pelattavaksi. PC:llä 30fps:ä on niin karseaa, että huono olo tulee kun pelaa, mutta konsoleilla tuota motion blurria ja muita kikkoja osataan käyttää kyllä niin hyvin, että 30fps on varsin pelattava ja Days Gone:ssa tämä toteutus on tehty oikein hyvin.

Ehdottomasti kannattaa peli ostaa jos semiselviytyminen avoimessa maailmassa zombien seassa kiinnostaa. Itse antaisin pelille sen 8.5 pongoo parin illan perusteella. Aika samantyylinen mitä Horizon Zero Dawn vaikka onkin erityylinen. Samaa on siinä mielessä, että se perus runko ei ole mitenkään mullistava, mutta pelimekaniikkaan on keksitty sopiva twisti, että peli tuntuu erillaiselta kuin kaikki muut samantyylin pelin.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan hyvältä tämä vaikuttaa. Sekoitus Last of Us, HZD ja ehkä vähän Uncharteddia. Itse pelailin RDR2:n 50% ja lopetin kesken koska ei sitä vaan jaksanut. Tässä sentään pystyy kunnolla taistelemaan vihuja vastaan ja muutenkin gunplay ja liikkuminen paljon sulavampaa.
 
Eka pienin horde kaadettu. Pitää kyllä alkaa hahmon aseita päivittelemää, pataa tulee kyllä helposti.

EDIT: Niin ja peli kaatui kerran. Ensimmäinen peli mikä kaatunut pleikkarilla.

EDIT2: Hotfix 1.07 päivitys tuli tänään, silti taas peli kaatui
 
Viimeksi muokattu:
Juoni on kyllä heikko ja käsikirjoitus kaukana esim Last of us:sta.

Onhan nää aika erityyppiset pelitkin, eikä se last of us nyt niiiin mestariteos ole muutenkaan.

Itse antaisin tälle 8.5/10, ihan jees ja hauska tutkiskella + juoni on hyvä, en nyt mitään tän kummempaa odottanutkaan, ei aina tartte olla tajunnanräjäyttävää spektaakkelia

Maailma vaikuttaa aika pieneltä, grafiikat on 5/5 ja ammuskelu ehkä parhaiten toimiva pitkään aikaan, jos menee huti niin oma moka eikä systeemin
 
Onhan nää aika erityyppiset pelitkin, eikä se last of us nyt niiiin mestariteos ole muutenkaan.

Itse antaisin tälle 8.5/10, ihan jees ja hauska tutkiskella + juoni on hyvä, en nyt mitään tän kummempaa odottanutkaan, ei aina tartte olla tajunnanräjäyttävää spektaakkelia

Maailma vaikuttaa aika pieneltä, grafiikat on 5/5 ja ammuskelu ehkä parhaiten toimiva pitkään aikaan, jos menee huti niin oma moka eikä systeemin

Ootko kuin paljon pelannu? Eihän tuo kartta hirviän iso ole, mut laajenee kuitenkin juonen mukana. Alussa ei pääse edes scrollaanmaan koko karttaa. Arvosanasta suurinpiirtein samaa mieltä, alun kankeuden jälkeen maistunu yllättävän hyvältä ja mitä enemmän pelannu sitä enemmän nauttinu. Tosi pieni inventaario oli alussa ärsyttävä mut eipä se haittaa enään ja perkkejäkin siihen liittyen on, mutta bensan kulutus on imo liian suuri pyörä päivitettynäkin. Onkohan mulla 2 tai 3 tankkipäivitystä alla.
 
Onko peliin tullut päivityksiä kovasti? Kiinnostaisi tietää että onko tässä videossa mainitut ongelmat/bugit korjattu:

 
23gb pätsi oli oikein maukas tapa aloittaa pelaaminen.

Noin tunti takana eli alussa ollaan vasta, ei mitään erikoista menoa mutta ihan ok. 3/5 sanoisin tässä vaiheessa.
Pitkät latausajat hieman häiritsee, pitäisi varmaan se ssd hankkia.
Onkos noi latausajat, sitten kovinkin pitkiä normi kovalevyltä pelattuna? Itse pelaan ssd:ltä ja continuen painamisesta päävalikossa menee noin 20 sekuntia, että peli on ladannut ja tuo ensimmäinen lataus pelin käynnistyksessä menee myös nopeasti.
 
Onkos noi latausajat, sitten kovinkin pitkiä normi kovalevyltä pelattuna? Itse pelaan ssd:ltä ja continuen painamisesta päävalikossa menee noin 20 sekuntia, että peli on ladannut ja tuo ensimmäinen lataus pelin käynnistyksessä menee myös nopeasti.
Ensimmäinen lataus alkuvalikkoon ja siitä peliin vie ainakin minuutin kaksi. Itsefast travellaus jne on varsin nopeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen lataus alkuvalikkoon ja siitä peliin vie ainakin minuutin kaksi. Itse onneksi fast travellaus jne on varsin nopeaa.
Okei, eli on tuosta ssd:stä jotakin hyötyä sitten, kun pelin käynnistyksestä n. 40 sekuntia, niin on ladattu kaikki ja noi muutkin pelin aikana tulevat latausruudut vain välähtävät nopeasti, niin ei aina ehdi niitä vinkkejäkään lukea :)
 
Olen tykännyt tosi paljon tästä tähän mennessä. Ajattelin revikoiden perusteella, että aika keskinkertainen peli tiedossa - onneksi ostin. Menee kyllä sinne asteikon yläpäähän. Varmaan jotakin 9/10 luokkaa itselle. Pisteet Deaconin kirjoituksesta. Pikkasen kajahtaneen tuntunen kaveri kun se mutisee itsekseen ja huutaa vihollisille jotain outpostia tyhjentäessä. Vähän kyllä kummallisesti ohjattu toi ääninäyttely. Se äänenpaino ja miten sitä dialogia luetaan on jotenkin tosi oudon kuuloista. Ihan normaalissa keskustelussa menee vähän laidasta laitaan. Ehkä se on vaan toi hahmon tapa käyttäytyä.

Sisältöä tuntuu olevan aika runsaasti. Tuossa pelaillessa jo luulin päässeeni point of no returniin että nyt on lopputekstit käsillä, mutta ei se sitten mennytkään ihan niin. Eikä siinä mitään, kyllä tätä pelaa ihan mielellään enemmänkin, vaikka tarina aika kliseinen onkin.

Prätkällä on kiva huristella ja aseet käyttäytyy mukavasti. Kivasti kaikkea osteltavaa ja päiviteltävää, tuntuu tosin olevan tuo leirien luottamustason nostaminen aika kiven alla vaikka tehtäviä tekeekin. Ilmeisesti pitäisi enemmän metsästää lihoja keittiölle.

Graafisesti melko vakuuttava, ei ehkä ihan Naughty Dog tai Santa Monica kasvoanimaatioita mutta korkeaa Sonyn first party laatua. Muutenkin ihan kiva katsella. Framet tippuu Pro:llakin, oletettavasti pelimaailman striimauksen takia. Kerran on peli kaatunut kotiruutuun, vei mukanaan yhden tallennuksenkin. Onneksi pelissä on kohtalaisen antelias autosave järjestelmä. Muitakin bugeja tullut vastaan, kerran Deacon koitti ampua zombilaumaa pelkällä sormipistoolilla.

On tämä paljon parempi mitä odotin. Alkuun pääseminen on vähän kankeaa, mutta muutaman tunnin jälkeen peli tuntuu jo paljon paremmalta pelata kun aloitusvarusteet ja prätkä on päivitelty parempiin ja taitoja on avattu muutama.
 
On tämä paljon parempi mitä odotin. Alkuun pääseminen on vähän kankeaa, mutta muutaman tunnin jälkeen peli tuntuu jo paljon paremmalta pelata kun aloitusvarusteet ja prätkä on päivitelty parempiin ja taitoja on avattu muutama.

Ekat 10-15h olis pitäny supistaa 4-7 tuntiin. Alku oli mielestäni heikko. Oli lähellä etten jatkanut, nyt en malta odottaa että pääsee pelaan. Jotain 30-40h jo alla. Ainut isompi häiritsevä juttu on että mitä pidemmälle pelaa sitä huonompi suorituskyky on. Toisella alueella rupeaa huomaamaan ongelmia suorituskyvyssä ja valitettavasti pahenee vielä siitä...
 
Ainut isompi häiritsevä juttu on että mitä pidemmälle pelaa sitä huonompi suorituskyky on. Toisella alueella rupeaa huomaamaan ongelmia suorituskyvyssä ja valitettavasti pahenee vielä siitä...
Joo kyl se melkoiseksi diashowksi vetää välillä, lähinnä prätkällä liikkuessa. Olettaisin että iso avoin maailma stressaa, etenkin jos sattuu törmäämään vielä Hordeen. Varmaan jotain striimauksen kanssa tekemistä, SSD saattaisi nopeuttaa. Mutta ei ole omaa menoa haitannut, yleensä se siitä tasoittuu ja tosiaan kun pääsee vauhtiin peli muuttuu paljon paremmaksi.
 
Pisteet Deaconin kirjoituksesta. Pikkasen kajahtaneen tuntunen kaveri kun se mutisee itsekseen ja huutaa vihollisille jotain outpostia tyhjentäessä. Ihan normaalissa keskustelussa menee vähän laidasta laitaan. Ehkä se on vaan toi hahmon tapa käyttäytyä.

Mulla tulee Deaconista mieleen Macho Man Randy Savage. Huutelu ja juttujen sekavuus on ihan samalla tasolla Macho Manin kanssa. Varsinkin se "do you LIKE that YEAAH" on hetkun Macho Manin suusta.


 
Viimeksi muokattu:
Pro:lla en ole pahemmin huomannut suorituskyky ongelmia. Itse häiritsee eniten se, että kun tekee jotain tiettyä missionia tulee jatkuvasti ihme radiopuhelu juttuja jotka liittyy johonkin ihan muuhun. Tai jotenkin välillä tarinan kerronta todella kömpelöä.
 
Ei voi muuta sanoo kun huhhuh! Ei taida olla toista peliä mikä on tarinan puolesta iskenyt näin kovaa ja aiheuttanut näin haikean olon, kun se loppuu. Toivottavasti menestyy myynnillisesti ja saadaan myös jatkoa, aineksia siihen ainakin riittää!
 
Mitä enemmän pelaa sitä paremmin maistuu. Tuo gunplay on kyllä RDR2:n jälkeen varsin virkistävän ketterä, mutta ampuminen vaatii kuitenkin rauhallista tähtäämistä.

Tässä vähän videota kun tyhjennän leiriä

 
Ei voi muuta sanoo kun huhhuh! Ei taida olla toista peliä mikä on tarinan puolesta iskenyt näin kovaa ja aiheuttanut näin haikean olon, kun se loppuu. Toivottavasti menestyy myynnillisesti ja saadaan myös jatkoa, aineksia siihen ainakin riittää!
Myynnit näyttävät alustavasti vahvalta, joten eiköhän tule jatkoa.
 
Täälläkin läpi peli nyt 100%, erittäin hyvää settiä oli. Deaconin ääninäyttely ja dialogi oli täyttä timanttia. Juoni oli hyvä, alkoi hitaasti ja parani tasaisesti loppuun asti. Tykkäsin pelimekaniikoista kovasti, vaikka alussa tuntui ohjaus kankealta. En osaa sanoa totuinko niihin, vai vaikuttiko kyvyt joita unlokataan pelattavuuteen niin paljon. Sulavalta ja hauskalta se kuitenkin tuntui alun kankeuden jälkeen. Jatko-osaan toivoisin hieman monipuolisempia sivutehtäviä, parempaa suorituskykyä ja isompaa tankkia pyörään! Sekä uudenlaisen tehtävänannon, ärsytti kun ei voinut suoraan leireiltä ottaa töitä vastaan vaan piti lähteä ajamaan pyörällä odotellen radiopuhelua, joka useasti johti samaan leiriin takaisin. Loppuarvosana 8.5/10, puoli pojoa pois teknisten ongelmien ja vähän hitaan alun vuoksi. Eli siis ysistä tiputin.
 
Tekemistä tässä riittää kyllä melkoisesti. Luulin tuossa jo viikko sitten päässeeni endgameen, juonellisesti vaikutti siltä että nyt on aika lopulliset tunnelmat ja pelikellossakin oli jo aikaa. Olinkin sitten vasta puolivälissä.

Voi olla että otan tästä sen platina trophyn, sen verta mielekästä ollut tekeminen. Hordetkaan eivät pelota enää samalla tavalla kun Deaconilla pienen armeijan varusteet selässä. Päivitetyllä prätkällä tosi mukava lasketella menemään. Ymmärrän kyllä täysin miksi ensivaikutelmat pelistä voivat olla vähän nihkeät, kyllä ensimmäinen sanotaanko viisi tuntia menee aika verkkaisesti eteenpäin ja mahdolliseen jatko-osaan voisi alkua vähän kiristää.

Mitä enemmän tota Deaconia on kuunnellut viimeisen parinkymmenen tunnin aikana sitä varmempi olen että ei tainnut kaveri selvitä zombimaailmanlopun ekasta parista vuodesta ihan täysin selväjärkisenä.
 
Sony palkitsee Days Gonen kokonaan läpäisseet pelaajat ilmaisella lahjalla

Sony jakaa Days Gonessa Platinum Trophy -saavutuksen suorittaneille pelaajille ilmaisia koodeja, joilla voi lunastaa itselleen Days Gone -teemaisen PlayStation 4 -teeman ja avatarin.

Kuten tavallista, saa Platinum Trophyn kun Days Gonen läpäisee kokonaan. Toistaiseksi pelin läpäisseitä on Comicbookin mukaanvarsin vähän, sillä saavutus löytyy vain 1,2 prosentilta pelin aloittaneista.


Kun Platinum Trophyn saa suoritettua, pitäisi teemaan ja avatariin oikeuttavan latauskoodin ilmestyä sähköpostiin. Vielä ei tiedetä, onko kyse rajoitetun ajan voimassa olevasta kampanjasta vai jatkaako Sony Days Gonen läpäisijöiden palkitsemista hamaan tulevaisuuteen saakka.

Sony palkitsee Days Gonen kokonaan läpäisseet pelaajat ilmaisella lahjalla | Muropaketti.com
 
Ei ole mikään avoimen maailman peli kolahtanut näin lujaa sitten Horizon Zero Dawnin. Zombit aiheena kiinnostaa aina, sen lisäksi on saatu mukaan kiinnostava tarina ja hyvä pelattavuus. Takana on reilu 20 tuntia pelaamista, jonka aikana peli on kaatunut kerran ja kerran on joutunut käynnistämään pelin uudestaan, kun ei pystynyt heittämään kiveä vaikka kuinka yritti. Muuten on toiminut ongelmitta muutamaa fps-droppia lukuunottamatta, jotka ovat tulleet aina prätkällä ajaessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 645
Viestejä
4 479 923
Jäsenet
73 963
Uusin jäsen
jej2

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom