Lähetin tämän juuri kuluttaja-asiamiehelle.
Hei,
minulla on valitus liikkeen Datatronic toiminnasta (
Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu - Datatronic).
Ostin heidän verkkosivuiltaan tietokoneen emolevyn (pvm. 7.10.2024):
124,90 € | Asrock B650M PG Lightning AMD B650 Pistoke AM5 mikro ATX
Emolevyn saavuttua huomasin, että se ei toimi ja lähetin sen takuuhuoltoon heti seuraavana aamuna (11.10.2024). Sovimme puhelimitse heidän huollon kanssa, että laittavat koneen kuntoon. Emolevyn mukana lähetin prosessorin, joka on heiltä ostettu, sekä muistit (muualta ostettu). Huollossa kesti n. 3 viikkoa ja kun se minulle saapui takaisin (31.11.2024), niin se oli vieläkin epäkunnossa.
Heidän vastauksensa:
"Hei
Saimme emolevyn toimimaan kunnolla, teimme bios päivityksen toisen prosessorin kanssa jonka jälkeen emolevy on toiminut hyvin.
Koska tämä ratkaisi ongelman, lähetämme osat takaisin teille."
Eli, eivät olleet näköjään edes koittaneet minun lähettämiä muisteja sekä prosessoria, vain omiaan.
Pyysin, että haluaisin vaihtaa emolevyn toiseen malliin, mutta liike ei suostunut tähän, sillä tuotteen palautusaika (2 viikkoa) oli jo mennyt. Tuote on ollut heillä takuukorjattavana koko tuon ajan. Emolevy kuitenkin on ollut minulla vain 2 päivää yhteensä.
"Hei
Meillä laite toimi täysin normaalisti ja siihen on myös bios päivitetty.
Vika saattaa olla teidän prosessorissa tai muisti kammoissa, koska nämä saattavat myös aiheuttaa ongelmat. Jos prosessori on viallinen tämä antaa tietokoneelle virtaa mutta ei anna boot cycleä läpi joten emolevy jää cpu+dram valo kohtaan jumiin, sama ongelma myös ram muisteissa, tämä saattaa tulla myös vain siitä jos kyseiset kammat eivät ole yhteensopivat emolevyn kanssa. Jotkin cl 30 g.skill ram kammat eivät ole tämän emolevyn kanssa yhteensopivat. Olemme tätä suoraan asrockilta kysynyt ja näin he meille vastasi.
Valitettavasti koska tuote on todettu meillä täysin toimivaksi ja tästä on kulunut yli 14 päivää emme voi hyväksyä tuotepalautusta.
--
Ystävällisin terveisin,
XXXXXXX
Datatronic"
Heidän mukaansa muisti on väärään merkkistä. Heidän verkkosivuilla kuitenkin lukee muistin tyyppi ja nopeus, jonka kanssa emolevy on yhteensopivaa ja minun muistini kuuluu tähän kategoriaan. Minun muistini on G.SKILL Ripjaws s5 DDR 5-6000 [F5-6000j3238f16gx2-rs5k] (eli muisti on DDR5 ja 6000MHz, minkä pitäisi olla yhteensopivaa muistia)
Ei ole millään tavalla yleisessä tiedossa, että juuri tämä minun muistini ei ole yhteensopivaa, eikä heidän verkkosivuilla mainita näistä heidän ilmoittamista yhteensopivuusongelmista, mikä heillä on tiedossa. Kuitenkin muistityyppi ja nopeus on heidän verkkosivujen mukaan oikea. Jos heillä on tiedossa, että juuri tämä muisti ei toimi, niin siitä pitäisi olla maininta. Kyseessä on kuitenkin kallis ja yleisesti ottaen hyvin yhteensopiva muistimerkki.
Yleisesti ottaen tietokoneita, kun kasataan, niin tämänkaltaiset muistiyhteensopivuusongelmat ei ole kovin yleisiä, eikä kuluttajalta voida vaatia, että he tietäisivät saman, kun esimerkiksi Datatronicin huolto. Edes emolevyjen valmistajat eivät aina ole täysin tietoisia, että mitkä muistit toimivat ja mitkä eivät. Olen ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia ja kasannut niitä useita kymmeniä, ehkä jopa satoja. Tämä on minulle ensimmäinen kerta, kun muistin merkki ei ole yhteensopiva emolevyn kanssa ja se ei yksinkertaisesti vain toimi sen kanssa millään tavalla.
Mielestäni Datatronicin kuuluu antaa minun palauttaa emolevy heille ja antaa minulle rahat takaisin. Emolevy on uudenveroisessa kunnossa ja sen voi aivan hyvin myydä uutena vielä. Epäreilua, että he vetoavat siihen, että palautusaika on umpeutunut, vaikka se on ollut heidän vastuulla useamman viikon ajan, eikä minulla. Myöskin se, että heillä on ollut prosessori ja muistit joilla kokeilla, että toimiiko se ei ole viitsitty.
Lisäisin vielä, että tänään 1.11.2024 Datatronicin verkkosivuilla ei mainita yhteensopivuusongelmista kyseisen emolevyn kohdalla. Eli, jos se siellä lukiessanne tätä kirjettä on, niin se on sinne lisätty tämän kirjeen takia. Tästä kirjeestä lähtee myös kopio Datatronic yritykselle ja tämä kirje on samalla reklamaatio ilmoitus heille. Heidän lähettämänsä vastaus minun pyyntööni saada rahat takaisin on hyvin selvä, enkä näe, että heidän kanssaan voin neuvotella ilman kuluttaja-asiamiehen apua.
Ystävällisin terveisin
XXXXXXXXXXX