Datatronic / Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu. Tavoitteena paras.

7800x3d saatavuus pysyy heikkona ja taas tuli tietoon hinnannousua tähän prosessoriin. Tässä varmaan nyt käy niin, että AMD liian innokkaasti vähensi tämän tuotantoa 9000 sarjan edeltä ja kysyntä pääsi yllättämään.
Me jouduimme taas ja joudumme ehkä vielä 10 eurolla tarkistamaan hintaan lähiaikoina ja olisin aika yllättynyt jos tämä prossu olisi keihäänkärkenä seuraavassa black fridayssa. Mutta toivotaan että 9800x3d ehtii niihin kemuihin :)

Muutamia tuotepoimintoja:

Tilasimme isohkon noin 300 kpl erän Corsairin powereita ja saatiin hyvään hintaan! (erän saapuvat meille heti alkuviikosta, mutta hinta koskee jo olemassa olevia kappaleita)

Lisäksi uudet HAVN kotelot:

Aika nättejä :)
Onko nuo takuuajat oikein netissä? RMX 5 vuotta ja RMe 7v?

Ei. RMx on 10 vuotta, ellei datatronic yllättäen päätä olla antamatta valmistajan koko takuuta virtalähteelle vastoin aiempaa kantaansa.

RMe:n 7v takuu on oikein.

Kyllä se valmistajan takuun mukaan menee eli sivuillamme on taas tämä väärin. Tämä on korjattu näihin X malleihin jo monta kertaa ja jostain se aina automaattipäivityksissä päivittyy vääräksi :( Kyllä IT-jräjestelmät ovat niin mahdottoman ärsyttäviä aina välillä :D

PIDXLIGJU

En tiedä mikä teillä on käytäntö, mutta minulle kyllä sopii jos kaikki tulevat yhdessä paketissa vaikka seuraavan 2 viikon aikana.
Kaikki tilauksen tavarat tulevat yhdessä paketissa, jos haluaa tuotteet erikseen, pitää ne tilata eri tilauksissa. Mutta näistä toinen tuote on varattu tilauksellesi ja katsoin, että toista on saatavilla tukkurilta, jolle tilaus lähtee kyllä jo mananataina eli uskoisin, että Saksastakin saapuisi noi perjantaihin mennessä.

Toki, mutta jos tieto saatu tukkurilta, tukkuri todennäköisesti korvaa kaupalle seuraamukset.
Tukkurit eivät kyllä yleensä korvaa mitään :) Niillä on niin hienot sopimusehdot, että jos jotain korvaavat se on vain sen takia, että ne haluaa meitä miellyttää :) Mutta b-to-b kaupassa se on yleensä näin ja siihen olemme tottuneet.
Tuotetiedot eivät myöskään pääsääntöisesti tule tukkureilta. Heiltä tulee saldotietoa, nimike / EAN yms ja osalta voi tulla esim. takuutietoa. Pääosin tuotedata tulee ICECAT nimiseltä katalogitoimittajalta ja he eivät ota mitään vastuuta jos jotain mokailevat. Toki he ylläpitävät satoja tuhansia tuotteita eli aina matkaan mahtuu myös virheitä.

Kyllä se taitaa niin olla, että kauppa on vastuussa siitä mitä tietoja antaa asiakkaillensa.
Se on juuri näin, ja on meillä työtä siinä että verkkokaupassa kaikki tieto olisi aina oikein. Tuotemäärä on niin suuri jonka takia joudumme nojautumaan myös kumppaniemme tuottamaan materiaaliin. Vastuu on silti yksin meidän.

Kannattaako peruuntuneiden tilausten palautuksissa ottaa yhteyttä teihin vai suoraan PayTrailiin? Tullut muutama euro takaisin mutta puuttuu vielä toista tonnia ja 3-4 arkipäivää jo mennyt.

Kannattaako peruuntuneiden tilausten palautuksissa ottaa yhteyttä teihin vai suoraan PayTrailiin? Tullut muutama euro takaisin mutta puuttuu vielä toista tonnia ja 3-4 arkipäivää jo mennyt.
Laita meille tietoa. Kuulostaa ihan näppäilyvirheeltä, jollei kyse eri aikaan peruutetuista eri tilauksista. Tai oliko aluksi peruutettu osa tilauksesta? Mutta yleensä palautuksessa menee tosiaan tuo noin 3-4 arkipäivää. Mutta laita sähköpostia tai yksityisviesti.

Ostin teiltä joulukuussa Asrock b650i emolevyn, 7800x3d prossun ja sf750 virtalähteen ja kasasin niiden pohjalta koneen joka pelitti erinomaisesti kunnes eilen sammui yhtäkkiä eikä enää suostu boottaamaan (tuulettimet pyörii, ei kuvaa, ei lataa windowsiin tai biosiin).

Olen yrittänyt selvittää tässä vikaa ja oletettavasti se on joko emo, prossu tai muistipohjainen koska koneessa ei muuta ole tällä hetkellä kiinni eikä edelleenkään toimi.
Virtalähteen jänniteet mittailin Corsairin ohjeiden mukaan yleismittarilla ja sen puoleen vaikuttaisi toimivalta, kokeilin myös vanhalla 450w virtalähteellä muttei bootannut silläkään. Prossua ja muisteja en pysty testaamaan kun ei ole ylimääräisiä yhteensopivia.

Kysymys kuuluukin, miten voin tehdä tästä takuupalautuksen kun en ole varma missä osassa ongelma on? Prossu ja emo on teiltä ostettu, muistit eri kaupasta.
Voinko lähettää emon ja prossun "takuuseen" vaikka toinen osista luultavasti olisikin toimiva, aiheutuuko tästä kuluja? Miten kauan mahdollinen takuuprosessi kestäisi? Tarkastatteko nuo itse vai lähteekö nuo valmistajalle tutkittavaksi, pitääkö odottaa korjattua tuotetta vai korvataanko uudella?

Pahoittelut (tyhmistä) kysymyksistä, vähän ollut tekemistä takuiden kanssa ja yritän selvittää miten saisin koneen mahdollisimman nopeasti takaisin toimintaan.

Ostin teiltä joulukuussa Asrock b650i emolevyn, 7800x3d prossun ja sf750 virtalähteen ja kasasin niiden pohjalta koneen joka pelitti erinomaisesti kunnes eilen sammui yhtäkkiä eikä enää suostu boottaamaan (tuulettimet pyörii, ei kuvaa, ei lataa windowsiin tai biosiin).

Olen yrittänyt selvittää tässä vikaa ja oletettavasti se on joko emo, prossu tai muistipohjainen koska koneessa ei muuta ole tällä hetkellä kiinni eikä edelleenkään toimi.
Virtalähteen jänniteet mittailin Corsairin ohjeiden mukaan yleismittarilla ja sen puoleen vaikuttaisi toimivalta, kokeilin myös vanhalla 450w virtalähteellä muttei bootannut silläkään. Prossua ja muisteja en pysty testaamaan kun ei ole ylimääräisiä yhteensopivia.

Kysymys kuuluukin, miten voin tehdä tästä takuupalautuksen kun en ole varma missä osassa ongelma on? Prossu ja emo on teiltä ostettu, muistit eri kaupasta.
Voinko lähettää emon ja prossun "takuuseen" vaikka toinen osista luultavasti olisikin toimiva, aiheutuuko tästä kuluja? Miten kauan mahdollinen takuuprosessi kestäisi? Tarkastatteko nuo itse vai lähteekö nuo valmistajalle tutkittavaksi, pitääkö odottaa korjattua tuotetta vai korvataanko uudella?

Pahoittelut (tyhmistä) kysymyksistä, vähän ollut tekemistä takuiden kanssa ja yritän selvittää miten saisin koneen mahdollisimman nopeasti takaisin toimintaan.
Hei, täytä lomake Takuut, Palautukset ja Peruutukset ja siitä se lähtee.
Takuutarkistus on asiakkaalle veloitukseton ja jos jokin komponentti on rikki niin lähetämme sen valmistajalle/tukkurille takuuseen tai annamme heti uuden.
Riippuu siitä mikä komponentti on kyseessä, esim näytönohjaimet usein lähetämme valmistajalle ja siinä voi kestää hieman.
Prossu ja emo on aika helppoja tutkia ja ne pystymme useimmiten itse hoitamaan nopeasti.

Sen verran välihuutelua vaan, että muistikampoja ollessa oletettavasti kaksi, voi niitä kokeilla yksinään emolevyn eri muistipaikoissa.
Hyvä huomio, tosin kerkesin jo niitäkin pyöritellä yksitellen kummassakin muistipaikassa yksitellen eikä näyttänyt vaikuttavan.

Tullut jo jokusen vuosikymmenen koneiden parissa pyörittyä ja ollut sen verran hyvää tuuria että ongelmat aina olleet ilmeisiä, nyt ensimmäistä kertaa en suoraan osaa sanoa mikä osa hajosi kun ei ollut minkäänlaista oireilua etukäteen - se toisaalta puoltaisi että syypää on emolevy, luulisin ainakin että muisti tai prossuongelmat aiheuttaisi ensin jonkin sortin kaatuilua tai virheitä.
Pienenä kuriositeettina, tietokoneen virtaa ei saa enää sammutettua virtanappia pohjassa pitämällä, joutuu katkaisemaan virtalähteen kytkimestä.

Noh enivei, täyttelenpä @Datatronic ohjeiden mukaan nuo lomakkeet ja pistän sitten prossun ja emon tulemaan jos jommasta kummasta löytyisi syypää, kiitoksia avusta!

2x16 GB DDR4:sta meni pojan pelikoneeseen. Mukavasti on nyt toiminut, aiemmin kippas windowsin nurin satunnaisesti 10-25 minuutin välein. Dumppi filettä ei ikinä muodostunut ja RAM (2x8GB) oli 95-98 % käyttöasteella.
Kohtuu helppo oli valita RAM upgrade korjaavaksi toiminnoksi.
Kiitokset kaupoista :thumbsup:

Lähetin tämän juuri kuluttaja-asiamiehelle.

Hei,

minulla on valitus liikkeen Datatronic toiminnasta (Aina hyvä hinta ja vielä parempi palvelu - Datatronic).

Ostin heidän verkkosivuiltaan tietokoneen emolevyn (pvm. 7.10.2024): 124,90 € | Asrock B650M PG Lightning AMD B650 Pistoke AM5 mikro ATX

Emolevyn saavuttua huomasin, että se ei toimi ja lähetin sen takuuhuoltoon heti seuraavana aamuna (11.10.2024). Sovimme puhelimitse heidän huollon kanssa, että laittavat koneen kuntoon. Emolevyn mukana lähetin prosessorin, joka on heiltä ostettu, sekä muistit (muualta ostettu). Huollossa kesti n. 3 viikkoa ja kun se minulle saapui takaisin (31.11.2024), niin se oli vieläkin epäkunnossa.

Heidän vastauksensa:

"Hei

Saimme emolevyn toimimaan kunnolla, teimme bios päivityksen toisen prosessorin kanssa jonka jälkeen emolevy on toiminut hyvin.

Koska tämä ratkaisi ongelman, lähetämme osat takaisin teille."

Eli, eivät olleet näköjään edes koittaneet minun lähettämiä muisteja sekä prosessoria, vain omiaan.

Pyysin, että haluaisin vaihtaa emolevyn toiseen malliin, mutta liike ei suostunut tähän, sillä tuotteen palautusaika (2 viikkoa) oli jo mennyt. Tuote on ollut heillä takuukorjattavana koko tuon ajan. Emolevy kuitenkin on ollut minulla vain 2 päivää yhteensä.

"Hei

Meillä laite toimi täysin normaalisti ja siihen on myös bios päivitetty.

Vika saattaa olla teidän prosessorissa tai muisti kammoissa, koska nämä saattavat myös aiheuttaa ongelmat. Jos prosessori on viallinen tämä antaa tietokoneelle virtaa mutta ei anna boot cycleä läpi joten emolevy jää cpu+dram valo kohtaan jumiin, sama ongelma myös ram muisteissa, tämä saattaa tulla myös vain siitä jos kyseiset kammat eivät ole yhteensopivat emolevyn kanssa. Jotkin cl 30 g.skill ram kammat eivät ole tämän emolevyn kanssa yhteensopivat. Olemme tätä suoraan asrockilta kysynyt ja näin he meille vastasi.

Valitettavasti koska tuote on todettu meillä täysin toimivaksi ja tästä on kulunut yli 14 päivää emme voi hyväksyä tuotepalautusta.

--
Ystävällisin terveisin,

XXXXXXX
Datatronic"

Heidän mukaansa muisti on väärään merkkistä. Heidän verkkosivuilla kuitenkin lukee muistin tyyppi ja nopeus, jonka kanssa emolevy on yhteensopivaa ja minun muistini kuuluu tähän kategoriaan. Minun muistini on G.SKILL Ripjaws s5 DDR 5-6000 [F5-6000j3238f16gx2-rs5k] (eli muisti on DDR5 ja 6000MHz, minkä pitäisi olla yhteensopivaa muistia)

Ei ole millään tavalla yleisessä tiedossa, että juuri tämä minun muistini ei ole yhteensopivaa, eikä heidän verkkosivuilla mainita näistä heidän ilmoittamista yhteensopivuusongelmista, mikä heillä on tiedossa. Kuitenkin muistityyppi ja nopeus on heidän verkkosivujen mukaan oikea. Jos heillä on tiedossa, että juuri tämä muisti ei toimi, niin siitä pitäisi olla maininta. Kyseessä on kuitenkin kallis ja yleisesti ottaen hyvin yhteensopiva muistimerkki.

Yleisesti ottaen tietokoneita, kun kasataan, niin tämänkaltaiset muistiyhteensopivuusongelmat ei ole kovin yleisiä, eikä kuluttajalta voida vaatia, että he tietäisivät saman, kun esimerkiksi Datatronicin huolto. Edes emolevyjen valmistajat eivät aina ole täysin tietoisia, että mitkä muistit toimivat ja mitkä eivät. Olen ollut tietokoneiden kanssa tekemisissä kymmeniä vuosia ja kasannut niitä useita kymmeniä, ehkä jopa satoja. Tämä on minulle ensimmäinen kerta, kun muistin merkki ei ole yhteensopiva emolevyn kanssa ja se ei yksinkertaisesti vain toimi sen kanssa millään tavalla.

Mielestäni Datatronicin kuuluu antaa minun palauttaa emolevy heille ja antaa minulle rahat takaisin. Emolevy on uudenveroisessa kunnossa ja sen voi aivan hyvin myydä uutena vielä. Epäreilua, että he vetoavat siihen, että palautusaika on umpeutunut, vaikka se on ollut heidän vastuulla useamman viikon ajan, eikä minulla. Myöskin se, että heillä on ollut prosessori ja muistit joilla kokeilla, että toimiiko se ei ole viitsitty.

Lisäisin vielä, että tänään 1.11.2024 Datatronicin verkkosivuilla ei mainita yhteensopivuusongelmista kyseisen emolevyn kohdalla. Eli, jos se siellä lukiessanne tätä kirjettä on, niin se on sinne lisätty tämän kirjeen takia. Tästä kirjeestä lähtee myös kopio Datatronic yritykselle ja tämä kirje on samalla reklamaatio ilmoitus heille. Heidän lähettämänsä vastaus minun pyyntööni saada rahat takaisin on hyvin selvä, enkä näe, että heidän kanssaan voin neuvotella ilman kuluttaja-asiamiehen apua.

Ystävällisin terveisin

XXXXXXXXXXX

@Xavi Sinun olisi pitänyt sen kahden viikon kuluessa ilmoittaa myyjälle, että haluat perua kaupan. Ei ole olennaista oliko emolevy sinulla hallussa 2 vai 22 päivää. Kyllä noita yhteensopivuus ongelmia ilmenee aina aika ajoittain.

@Xavi Sinun olisi pitänyt sen kahden viikon kuluessa ilmoittaa myyjälle, että haluat perua kaupan. Ei ole olennaista oliko emolevy sinulla hallussa 2 vai 22 päivää. Kyllä noita yhteensopivuus ongelmia ilmenee aina aika ajoittain.
Tiedän. Mutta on se mielestäni silti väärin. Tavarat on heillä korjattavana ja sanovat, että nyt toimii. Paketin saatuani ja sormet syyhyten avaan paketin ja sama vika. Hirmuinen pettymys. Jos olisivat kertoneet, että eivät saaneet toimimaan, niin olisin kyllä heti perunut kaupat. Heillä kuitenkin oli nämä epäyhteensopivat muistit ja prosessori mukana huollossa.

Löytyykö muistit tuettujen listalta? Täältä
Mainitaan tuotteen omilla sivuillakin, että muistien yhteensopivuus on tarkastettava. Itse kasatessa ja komponentteja ostettaessa on otettava tällaisista asioista selvää tai maksettava oppirahoja. Harmillinen juttu, mutta ilmeisesti nuo AM5 vehkeet on ronkelimpia muistien suhteen

IMG_6552.jpeg

Jos emolevy toimii Datatronicin testaamana normaalisti, niin eihän tässä nyt liike mitään väärää ole tehnyt? Emolevy joka on lähetetty huoltoon on todettu toimivaksi ja lähetetty takaisin. Jos muistit on ostettu muualta, niin ei Datatronicilla minun mielestäni ole ilman korvausta tarvetta lähteä testailemaan emolevyä jostain muualta ostetuilla muisteilla. Emolevyn toiminta on testattu ja se toimii, joko muistikitissä on jotain häikkää tai ei ole tuettujen listalla tms. Jos näitä itse rakentelee niin pitänee aina kantaa pieni riski, osien yhteensopivuuksista yms. Jos ei tälläistä riskiä halua kantaa, niin sitten ottaa kasauspalvelulla ja näin kaikki vastuu on kasaavalla liikkeellä.

Kymmeniä vuosia myös emolevyjen tukisivuilla on ollut listat yhteensopivista muisteista mallinumeroittain... Ei sen pitäisi tulla yllätyksenä, että kaikki muistit ei välttämättä toimi kaikkien emolevyjen kanssa, vaikka nopeus ja tyyppi olisi oikein.

Sanotaanko näin että kun emolevyn valmistaja ilmoittaa tuotesivuillaan että: "Memory modules listed below just for reference only. Considering multi variety memory models in market, we can only verify some of them."

niin paras ratkaisu olisi äänestää jaloilla ja vaihtaa toiseen emolevyyn.

Yleensähän QVL tarkoittaa sitä, että valmistaja olisi testannut ko. muistit ko. emolevyn kanssa, tässä tapauksessa ASRock on budjetti-versioon vaan käyttänyt listaa joiden pitäisi toimia. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että emolevy toimii todennäköisesti. Testaa toisella muistilla ja myy nykyiset. Seuraavalla kerralla joku muu kuin ASRockin budjettimalli.

Sanotaanko näin että kun emolevyn valmistaja ilmoittaa tuotesivuillaan että: "Memory modules listed below just for reference only. Considering multi variety memory models in market, we can only verify some of them."

niin paras ratkaisu olisi äänestää jaloilla ja vaihtaa toiseen emolevyyn.

Yleensähän QVL tarkoittaa sitä, että valmistaja olisi testannut ko. muistit ko. emolevyn kanssa, tässä tapauksessa ASRock on budjetti-versioon vaan käyttänyt listaa joiden pitäisi toimia. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että emolevy toimii todennäköisesti. Testaa toisella muistilla ja myy nykyiset. Seuraavalla kerralla joku muu kuin ASRockin budjettimalli.
Vai voisiko ton ymmärtää niin, että muisteja on paljon ja vain osa on verifioitu ja ne löytyy sieltä QVL listalta… eli listalta puuttuvatkin saattaa toimia, mutta ei varmuutta.

Vai voisiko ton ymmärtää niin, että muisteja on paljon ja vain osa on verifioitu ja ne löytyy sieltä QVL listalta… eli listalta puuttuvatkin saattaa toimia, mutta ei varmuutta.
Listalla on 721 muistia, valitettavasti en usko että ASRock on budjettimallin emolevyä näin laajasti testannut.

Lause alkaa kuitenkin "Memory modules listed below just for reference only", kyllä tuossa sitten pitäisi jo lukea tyyliin että listatut muistit ovat testattu ja takaamme niiden toimivuuden, myös muut muistit voivat toimia mutta emme ota tästä vastuuta.

Nyt on selkeästi vedetty siitä mistä aita on matalin, listattu speksien mukaiset muistit joiden pitäisi toimia (DDR5), mutta ei ole mitään listaa 100% varmuudella toimivista muisteista.

Kyllä tässä tapauksessa syyttävä sormi tuonne Asrockkiin viittaa, kun listannut kyseisen muistikampaparin QVL-listalleen vaikka oikeasti ei ole yhteensopiva.
Muistivalmistajahan taas sitten tuotteen on speksannut Intelin kamoille ja vain Intel-alustalle kittiänsä testannut. Eli toisaalta tässä on ns kaivettu verta nenästä kun spesifisti XMP-tikut ostettu.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
257 261
Jäsenet
73 912
Uusin jäsen
The Bear

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom