Miltä osin ongelmallinen tekniikka? Mielelläni kuulen mahdollisia ongelmakohtia joita voidaan käytännössä sitten kokeilla ja havaita meidän omissa testeissä.
Tuossa yllä olikin jo keskustelua niistä ongelmista mutta oma ymmärrykseni mukaan DLSS3:n (nimenomaan frame generaation) plussat miinukset:
+ sulavoittaa havaittua ruudunpäivitystä
+ mahdollistaa CPU-pullonkaulan "ohittamisen" (esim. MSFS oiva esimerkki)
+ yksittäiset artifaktit ei pysy ruudulla kauaa joten pienempi impakti kun ruudunpäivitys on korkea
- input lag ei parane ruudunpäivityksen mukana (mutta ei merkittävästi huononekkaan). Ei kelpaa siis matalien ruudunpäivitysten boostaamiseen kovin hyvin.
- tuottaa helposti isoja artifakteja kun kuva muuttuu paljon (hahmo keskellä ruutua liikkeessä, kameraleikkaukset)
- jos artifaktit toistuu useammissa peräkkäisissä luoduissa ruuduissa, kohteet voi vilkkua tai himmentyä havaittavasti (esim. ohuet kohteet kuten hämiksen verkkoliaanit, aseiden suuliekit)
- käsittelee kokonaisia valmiita ruutuja eli UI-elementit altistuu virheille (tähän on kai kehitelty jotain elementtien maskausta jolla ongelmaa saisi avitettua jos oikein muistan)
- synkronointi (vsync, gsync) oli ainakin julkaisun aikana ongelmallinen kun FG puski ruudunpäivityksen monitorin hertsimäärää vasten aiheuttaen input lagin kasvua ja päivityksen epätasaisuutta (frame pacing), en ole varma onko tähän jo tullut muutoksia mutta se oli ilmeisesti tulevaisuuden suunnitelmissa korjata. Ilmeisesti esim tyypillinen RTSS-rajoitus ei auta asiassa vaan ainut tapa on pysyä "luonnollisesti" näytön virkistystaajuuden alla.
Lisäksi NVIDIAkin puhuu erheellisesti "suorituskykyparannuksesta" sotkien termejä, vaikka kyse on vain visuaalisen sulavuuden parannuksesta. Sama homma kuin DLSS2:n kanssa; suorituskyky on ennallaan mutta lopputulos on sitten muuta kuin natiivisti (esim. DLSS2 1080p->4k on
suorituskyvyltään about samoissa kuin natiivi 1080p,
ei natiivi 4k, samoin DLSS3 60fps -> 120fps vastaa 60fps
suorituskyvyltään). Näissä skenaarioissa GPU tekee vain marginaalisesti enemmän työtä joten ainakin minusta on täysin tuubaa puhua suorituskyvyn parantuneen. Resoluutio ja ruudunpäivitys on ne parantuneet asiat.
Lupaavia tekniikoita, mutta kuten aina uuden teknologian kanssa niin viilausta riittää ja pelikohtaisestikin saattaa olla isoja eroja miten soveltuu ja minkälaisia ongelmia sisältää.