Olen koittanut saada tätä CP2077:ia jotenkin vakioitua vakaustestiksi, mutta ei taida onnistua. Pelin cutsceneissä on jotain sellaista, joka aiheuttaa ongelmia satunnaisen säännöllisesti. Ekan kerran peli kippasi mulla edellisellä kortilla (3090) kohtauksessa The Heist -tehtävän jälkimainingeissa autossa istuessa. Tämä kohtaus on aika monelle tuottanut ongelmia, eikä pelkästään PC:n puolella vaan myös konsoleilla. Nyt kun nykyinen kortti (3080) kippasi varmaan ainakin kymmenen täysin vakaan tunnin pelien jälkeen ekaa kertaa eräässä toisessa cutscenessä, niin ajattelin käydä tutkimassa vakautta tuossa mainitussa alkupään kohtauksessa. Ja kortinhan saa sillä kippaamaan, ei joka kerta, mutta melko usein. Hain kelloja alaspäin usean binnin verran corelle (2010MHz:sta aina 1920MHz:iin asti), ei muutosta. Laitoin coren takaisin ja laskin muisteja reilusti alemmas, ei muutosta. Sitten laskin sekä coren että muistit todella alas, ja sitten ainakin muutaman kerran putkeen meni läpi. Mutta: kun tuota kohtausta ajoi useaan otteeseen läpi, niin huomasin että kuvassa esiintyy ajoittain myös valkoisia artefakteja. Riippumatta kelloista. Kun kohtaus oli käynnissä, niin kokeilin kesken kaiken säätää kelloja alaspäin, mutta artefaktit eivät kadonneet vaikka kuinka alas laski. Heti tuon ongelmallisen kohtauksen jälkeen peli lataa mustan ruudun kautta "jälkikohtauksen", jossa istutaan edelleen samassa autossa, aika pitkälti samanlaisissa olosuhteissa, mutta artefaktit ja vakausongelmat ovat tiessään.
Oma ymmärrys ei riitä kertomaan, mistä tässä on kyse. Onko CDPR ladannut noihin cutsceneihin niin rankasti jotain tiettyä kuormaa, että ne kyykyttää korttia aivan totaalisesti eri tavalla kuin "normaalit" pelitilanteet, vai onko esim. tuossa kyseisessä cutscenessä edelleen jotain teknisesti pielessä? Siis muutakin kuin se, että kesken tuon kohtauksen syntyvä autosave esimerkiksi rikkoo pelin mekaniikan, koska takaa-ajokohtauksen "takaa-ajajat" ovat niin kaukana auton edessä, ettei niitä yllä edes ampua? Pari muutakin cutscenea näkyy olevan aika yleisiä kippaajia, ja lisäksi ongelmia esiintyy huomiota herättävn usein juurikin questien alkaessa tai muissa siirtymävaiheissa. Ja se mainittakoon vielä, että yksikään näistä kippaamisista ei ole jättänyt logeihin mitään mainintaa ajureiden kaatumisesta tai mistään näytönohjaimeen suoraan viittaavasta, vaan aina kyseessä on exe:n appcrash.
Summa summarum: en ole niin vakuuttunut pelin sisäisestä vakaudesta, että pelkästään tämän perusteella tekisin arvioita kellotuksista.