Cyberpunk 2077 ja GPU OC-vakaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Divvy
  • Aloitettu Aloitettu
MSI afterburnerilla kannattaa myös asetuksista napata pykälät päälle [ Unlock voltage control ] [ Unlock voltage monitoring ] [ Force constant voltage ] ja katsoa googlella kortin max core voltage millä voi korttia ajaa huoletta 24/7 käytössä ja sit vaan MEM ja CORE mhz:taa niin perhanasti ylöspäin testaamaan, niin pysyy cyberpunk ja muut pelit vakaana OC-modessakin.
Eipä se vcore nostaminen aina kannattavaa, mitä korkeammalla se on sitä enemmän syntyy lämpöä jolloin kortti ei boostaa vaikka kuinka olisi virtaa. Parempi säätää curvella maksimi kellot mahdollisimman vähällä vcorella. Toki jos jäähdytys on luokkaa vesi tai ln2 niin asia erikseen.
 
Noh otinpa eilen muistikellotukset pois ja heitin vain docp päälle, lisäksi palautin kaikki asetukset biosissa defaulttiin ja nyt näyttäisi ettei enää kaatuillut, vaikka en kyllä kauhean kauaa ehtinyt pelailla, mutta hell let loose satunnaisia crasheja ei näkynyt myöskään. Päivitin toki myös uusimmat nvidian ajurit. Oletan että muistikellot intensiivisestä testailusta huolimatta olivat joltain osin epävakaat, muissa sovelluksissa ei kaatuilua ole näkynyt aiemminkaan. Ehkäpä ajellaan nyt vaan tolla 3200cl14 kun honeymoon on jo ohi eikä enää haeta maksimeita.
 
Noh otinpa eilen muistikellotukset pois ja heitin vain docp päälle, lisäksi palautin kaikki asetukset biosissa defaulttiin ja nyt näyttäisi ettei enää kaatuillut, vaikka en kyllä kauhean kauaa ehtinyt pelailla, mutta hell let loose satunnaisia crasheja ei näkynyt myöskään. Päivitin toki myös uusimmat nvidian ajurit. Oletan että muistikellot intensiivisestä testailusta huolimatta olivat joltain osin epävakaat, muissa sovelluksissa ei kaatuilua ole näkynyt aiemminkaan. Ehkäpä ajellaan nyt vaan tolla 3200cl14 kun honeymoon on jo ohi eikä enää haeta maksimeita.

Ei kannata kirvestä vielä kaivoon heittää, odotetaan rauhassa uudet biossit emoille ja kokeillaan sitten uudestaan ;)
 
2080TI vedellä 380W BIOS 2085/8000 MHz tuntuu olevan vakaa, 2100 core kippasi kerran n 10h aikana.
 
Ei kannata kirvestä vielä kaivoon heittää, odotetaan rauhassa uudet biossit emoille ja kokeillaan sitten uudestaan ;)
Nooh, kyllä ne varmasti saa ton 3600cl14 vakaasti kulkemaan mutta nyt oli liikaa viilattu jostain secondarysta tai tertiarysta pois. CP kuitenkin ajeli eilenkin vakaata 70+fps 1440p rt psycho ja kaikki kaakossa + dlss quality päällä vaikka muisteja olikin löysätty.
Enempi itelle ois plussaa jos hell let loose ei kaatuilis kun aiemmin sitä ei voinut ajaa directx12:lla kun kaatui jatkuvasti ja ilman dx12 fps siellä 90 pinnassa. Eilen 4h dx12 päällä kaatuilematta ja mennään frame limittiä ja gsyncciä vasten kivasti 140:ssä
 
Itellä pyöri cyberpunkissa valikoissa fps jossain 500 tietämillä 6800XT.llä että voisko toi aiheuttaa teillä kaatumista. Pelin asetuksista voi sen fps.n rajottaa niin silloin valikoissakaan se fps ei pyöri sadoissa.
 
Itellä pyöri cyberpunkissa valikoissa fps jossain 500 tietämillä 6800XT.llä että voisko toi aiheuttaa teillä kaatumista. Pelin asetuksista voi sen fps.n rajottaa niin silloin valikoissakaan se fps ei pyöri sadoissa.

Ei korkea FPS aiheuta kaatumista ellei koneessa ole joku vialla.
 
Aloitin eilen pelaamisen, pelasinkin jotain 17 tuntia putkeen. Ketjun peloittelemana olin alentanut core, mem ja power limitteja reippaati ennakkoon koska ei yhtään kiinnosta minkään uudelleenkäynnistykset.

Peli ei tainnut kaatua kertaakaan. Muutenkin suorituskyky oli jopa yllättävä. Jossain vaiheessa nostin kelloja hieman lähemmäksi alkuperäisiä Timespy vakaita ja siltikään ei mitään. Prossu ei oikeastaan yhtään kellotettu ja XMP päällä. En ole varma mutta taisi enimmän ajasta olla jotain core +90 ja mem +900, 3060 Ti. Noi ei ole lähelläkään kattoa. Tarkoitus olisi ainakin ottaa +140 +900 ja PL maksimissa ja sitten vähän paremmin tarkastella optimi suorituskykyä. Pelasin 4k DLSS, asetuksina otin ultran lähtökohdaksi ja siitä hieman säätelin ylös ja alas, ja kytkin RT:n ja DLSS päälle.

En tuossa pelatessa tehnyt muuta kuin pelasin, nyt huomasin graafeja katsellessa että GPU ei ainakaan loppupäässä ollut power limitin rajoittama. Kellot oli silti siellä 2 GHz päällä. Timespy ja kaikki muut ovat olleet tuon power limitin rajoittamat, mutta tosiaan olin löysännyt noita liikaa eikä kiinnostanut kauheasti pelatessa räplätä.
 
Gtx 1080, core +225 mem +500. Boostailee sinne 2100. Jos yhtään nostaa corea alkaa artifactaamaan mutta ei kaadu. Karsituilla asetuksilla 1080p rullaa 50-70fps. Oliko se 1.3 versio edellinen niin sillä tainnut flatlinet tulla kerran. Nyt kun 1.5 tuli 2h pelaamisen aikana 3 kertaa kippasi.
 
Mä koitan nyt käyttää CB2077:tä vakaustestinä. En oo varma, onko tää nyt kuitenkaan mitenkään absoluuttinen happotesti. 3080 Gamerock oli tunnin keskeyttämättömässä ajossa kivenvakaa 1995MHz@925mV. Enempää en ehtinyt vielä kokeilla, mutta Time Spyn sain kippaamaan 1995MHz@900mV. Ei noissa ehkä hirveästi ole eroa toisiinsa? Näppituntumalla se Bright Memory: Infinite benchmark on ehkä aavistuksen herkempi kippaamaan, tosin tällä kortilla en vielä ole ehtinyt kokeilemaan.
 
Tämä on tiukka nimenomaan sliderilla tehdyille ylikellotuksille poikkeuksellisen korkean boostaamisen takia.
 
2080TI vedellä 380W BIOS 2085/8000 MHz tuntuu olevan vakaa, 2100 core kippasi kerran n 10h aikana.
Täällä toinen vesijäähytetty 2080Ti, mutta vakio-biosilla. Afterburnerin Curvella kellotettu, CP2077 on vakaa GPU maksimissaan n. 2040 MHz/Mem 8000 MHz. Tuon enempää ei kestä kelloja. :-\
TimeSpy meni vielä 2070 MHz GPU kelloilla läpi, mutta CP2077:lle tuo oli liikaa.
 
6h takana yksi kaatuminen tuli questin aloituksessa. Ei kyllä vaikuttanut, että ois ollu gpun vika tämä vaan pelin. Ensimmäisen nyrkkitappelun jossa "veljeksiä" vastaan otetaan erää niin heitti työpöydälle. Tässä tuntuu jotain hämminkiä olevan kun uudelleen käynnistyksen jälkeen peli pyöri muutenkin paremmin. Voi olla että graffa säätöjä jos tekee niin kannattaa peliä käynnistää uudelleen muutenkin tai sitten vain kuvittelin..
 
Olen koittanut saada tätä CP2077:ia jotenkin vakioitua vakaustestiksi, mutta ei taida onnistua. Pelin cutsceneissä on jotain sellaista, joka aiheuttaa ongelmia satunnaisen säännöllisesti. Ekan kerran peli kippasi mulla edellisellä kortilla (3090) kohtauksessa The Heist -tehtävän jälkimainingeissa autossa istuessa. Tämä kohtaus on aika monelle tuottanut ongelmia, eikä pelkästään PC:n puolella vaan myös konsoleilla. Nyt kun nykyinen kortti (3080) kippasi varmaan ainakin kymmenen täysin vakaan tunnin pelien jälkeen ekaa kertaa eräässä toisessa cutscenessä, niin ajattelin käydä tutkimassa vakautta tuossa mainitussa alkupään kohtauksessa. Ja kortinhan saa sillä kippaamaan, ei joka kerta, mutta melko usein. Hain kelloja alaspäin usean binnin verran corelle (2010MHz:sta aina 1920MHz:iin asti), ei muutosta. Laitoin coren takaisin ja laskin muisteja reilusti alemmas, ei muutosta. Sitten laskin sekä coren että muistit todella alas, ja sitten ainakin muutaman kerran putkeen meni läpi. Mutta: kun tuota kohtausta ajoi useaan otteeseen läpi, niin huomasin että kuvassa esiintyy ajoittain myös valkoisia artefakteja. Riippumatta kelloista. Kun kohtaus oli käynnissä, niin kokeilin kesken kaiken säätää kelloja alaspäin, mutta artefaktit eivät kadonneet vaikka kuinka alas laski. Heti tuon ongelmallisen kohtauksen jälkeen peli lataa mustan ruudun kautta "jälkikohtauksen", jossa istutaan edelleen samassa autossa, aika pitkälti samanlaisissa olosuhteissa, mutta artefaktit ja vakausongelmat ovat tiessään.

Oma ymmärrys ei riitä kertomaan, mistä tässä on kyse. Onko CDPR ladannut noihin cutsceneihin niin rankasti jotain tiettyä kuormaa, että ne kyykyttää korttia aivan totaalisesti eri tavalla kuin "normaalit" pelitilanteet, vai onko esim. tuossa kyseisessä cutscenessä edelleen jotain teknisesti pielessä? Siis muutakin kuin se, että kesken tuon kohtauksen syntyvä autosave esimerkiksi rikkoo pelin mekaniikan, koska takaa-ajokohtauksen "takaa-ajajat" ovat niin kaukana auton edessä, ettei niitä yllä edes ampua? Pari muutakin cutscenea näkyy olevan aika yleisiä kippaajia, ja lisäksi ongelmia esiintyy huomiota herättävn usein juurikin questien alkaessa tai muissa siirtymävaiheissa. Ja se mainittakoon vielä, että yksikään näistä kippaamisista ei ole jättänyt logeihin mitään mainintaa ajureiden kaatumisesta tai mistään näytönohjaimeen suoraan viittaavasta, vaan aina kyseessä on exe:n appcrash.

Summa summarum: en ole niin vakuuttunut pelin sisäisestä vakaudesta, että pelkästään tämän perusteella tekisin arvioita kellotuksista.
 
Olen koittanut saada tätä CP2077:ia jotenkin vakioitua vakaustestiksi, mutta ei taida onnistua. Pelin cutsceneissä on jotain sellaista, joka aiheuttaa ongelmia satunnaisen säännöllisesti. Ekan kerran peli kippasi mulla edellisellä kortilla (3090) kohtauksessa The Heist -tehtävän jälkimainingeissa autossa istuessa. Tämä kohtaus on aika monelle tuottanut ongelmia, eikä pelkästään PC:n puolella vaan myös konsoleilla. Nyt kun nykyinen kortti (3080) kippasi varmaan ainakin kymmenen täysin vakaan tunnin pelien jälkeen ekaa kertaa eräässä toisessa cutscenessä, niin ajattelin käydä tutkimassa vakautta tuossa mainitussa alkupään kohtauksessa. Ja kortinhan saa sillä kippaamaan, ei joka kerta, mutta melko usein. Hain kelloja alaspäin usean binnin verran corelle (2010MHz:sta aina 1920MHz:iin asti), ei muutosta. Laitoin coren takaisin ja laskin muisteja reilusti alemmas, ei muutosta. Sitten laskin sekä coren että muistit todella alas, ja sitten ainakin muutaman kerran putkeen meni läpi. Mutta: kun tuota kohtausta ajoi useaan otteeseen läpi, niin huomasin että kuvassa esiintyy ajoittain myös valkoisia artefakteja. Riippumatta kelloista. Kun kohtaus oli käynnissä, niin kokeilin kesken kaiken säätää kelloja alaspäin, mutta artefaktit eivät kadonneet vaikka kuinka alas laski. Heti tuon ongelmallisen kohtauksen jälkeen peli lataa mustan ruudun kautta "jälkikohtauksen", jossa istutaan edelleen samassa autossa, aika pitkälti samanlaisissa olosuhteissa, mutta artefaktit ja vakausongelmat ovat tiessään.

Oma ymmärrys ei riitä kertomaan, mistä tässä on kyse. Onko CDPR ladannut noihin cutsceneihin niin rankasti jotain tiettyä kuormaa, että ne kyykyttää korttia aivan totaalisesti eri tavalla kuin "normaalit" pelitilanteet, vai onko esim. tuossa kyseisessä cutscenessä edelleen jotain teknisesti pielessä? Siis muutakin kuin se, että kesken tuon kohtauksen syntyvä autosave esimerkiksi rikkoo pelin mekaniikan, koska takaa-ajokohtauksen "takaa-ajajat" ovat niin kaukana auton edessä, ettei niitä yllä edes ampua? Pari muutakin cutscenea näkyy olevan aika yleisiä kippaajia, ja lisäksi ongelmia esiintyy huomiota herättävn usein juurikin questien alkaessa tai muissa siirtymävaiheissa. Ja se mainittakoon vielä, että yksikään näistä kippaamisista ei ole jättänyt logeihin mitään mainintaa ajureiden kaatumisesta tai mistään näytönohjaimeen suoraan viittaavasta, vaan aina kyseessä on exe:n appcrash.

Summa summarum: en ole niin vakuuttunut pelin sisäisestä vakaudesta, että pelkästään tämän perusteella tekisin arvioita kellotuksista.
Onko muistit kellotettu? Siis en puhu gpun vaan dramista. Itsellä loppui cyberpunkin kaatuilu täysin kun pudotin muistit xmp:lle käsin hiottujen ajoitusten ja kellojen sijaan. Karhu ramtest 25000% coverage ei antanut virheitä ja testattu myös ajaessa yhtäaikaa prime largen kanssa
 
Onko muistit kellotettu? Siis en puhu gpun vaan dramista. Itsellä loppui cyberpunkin kaatuilu täysin kun pudotin muistit xmp:lle käsin hiottujen ajoitusten ja kellojen sijaan. Karhu ramtest 25000% coverage ei antanut virheitä ja testattu myös ajaessa yhtäaikaa prime largen kanssa

On, mutta erittäin hellästi tällä hetkellä. Samoilla asetuksilla on ajettu 3933MHz:lla kaikki muistitestit vakaasti, ja nyt kellot on vain 3600MHz. Vaikea uskoa, että noin paljon herkempi olisi muistien kelloille kuin mikään muu. Mutta saatan kokeilla tuotakin. Siltikin ihmetyttää, että miksi juuri cutscenet on niin paljon herkempiä kuin pelitilanteet.
 
On, mutta erittäin hellästi tällä hetkellä. Samoilla asetuksilla on ajettu 3933MHz:lla kaikki muistitestit vakaasti, ja nyt kellot on vain 3600MHz. Vaikea uskoa, että noin paljon herkempi olisi muistien kelloille kuin mikään muu. Mutta saatan kokeilla tuotakin. Siltikin ihmetyttää, että miksi juuri cutscenet on niin paljon herkempiä kuin pelitilanteet.
No juu tuntuu kyllä hurjalta jos tuossa vaiheessa vielä ois syypäänä. Itsellä tapahtui aiemmin tosi monesti kans ennen dialogin alkamista ja cutscenejä. Välillä pyöri useamman tunnin ilman kaatumista ja välillä kaatui 10minuutissa.
Eihän se iso vaiva tietty ole kokeilla, en itsekään uskonut että olisi muisteista kiinni, mutta piti sitten testata kun rtx:n myötä hell let loose alkoi kaatuilemaan myös, gtx 1060:llä ei ollut mitään ongelmia. Tietty on varmaan mahdollista että kellotuksen ja rtxn yhteisvaikutuksesta muistien lämmöt nousi ja alkoi virheily, mutta voi myös olla että rtxn myötä gpu bound poistui ja cpu ja muistiohjain joutui tekemään enemmän töitä
 
Itsellä on noi 3200MHz FlareX:t, jotka oon viritelly 3600MHz cl15 tasolle. 3090 myötä RAM tempit kieppuu nykyään selvästi yli 50c. Maxinit jotain 55c, mutta kertaakaan ei ole CP2077 kipannut 45h aikana.
 
Itsellä on noi 3200MHz FlareX:t, jotka oon viritelly 3600MHz cl15 tasolle. 3090 myötä RAM tempit kieppuu nykyään selvästi yli 50c. Maxinit jotain 55c, mutta kertaakaan ei ole CP2077 kipannut 45h aikana.
Mulla samat muistit mutta oli 3600cl14 ja todella tiukoilla sec ja tertiary timingseillä
 
Mulla samat muistit mutta oli 3600cl14 ja todella tiukoilla sec ja tertiary timingseillä

Tommoset itellä. Olihan siellä osa 14 timingeilla näemmä. Sillä Usmuksen toolilla noi arvot on laskettu.

mem.png
 
Viritetyt muistit ovat aina sekä lämpöherkempiä että tuottavat enemmän lämpöä kuin löysillä XMP-ajoituksilla pyörivät muistit. En yhtään ihmettelisi jos viritetyt muistit kippaavat raskaassa pelissä kun näyttis pukkaa 300W:n edestä lämpöä koteloon.
 
Mä olen tarkkaillut omien muistien lämpöjä koko ajan. Pakkokin, koska mun kammat on oikeasti allergisia yli 50 asteen lämmöille. Mutta CP2077 ei tosiaankaan ole edes pahimmasta päästä muistien lämmittäjiä. Mun 3080 Gamerock tuuppaa maksimissaan 370W Cyberpunkissa, ja keskimäärin jotain 350W luokkaa. Muistit pysyy kiltisti 45 asteen paikkeilla, siinä missä esim. Flight Simulator ottaa 400W limittiin ja muistit aika usein jossain 48 ja 49 asteen välillä.
 
Muut testisoftat ja pelit kesti antaa corelle +140 ja +1000 mem

Cyberpunkkia varten piti laskea +60 core ja +1000mem jotta lopetti kaatuilun (boostailee silti kyllä 2025-2055)

Gigabyten 3080 aorus waterforce aio
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko käyttäneet jotain FPS rajoitusta. Muutoinhan peli heittää jotain tolkuttomia FPS lukuja valikossa jne.
 
Oletteko käyttäneet jotain FPS rajoitusta. Muutoinhan peli heittää jotain tolkuttomia FPS lukuja valikossa jne.

Mulla on pelin omalla limitterillä 80 fps. Ei kyllä osu tuohon pelitilanteissa juurikaan, omilla asetuksillani.
 
Ei kortin pitäisi kuitenkaan kaatua tolkuttomiin FPS-lukuihin.
 

Mitä tuosta? Mulle ei tuosta ole ainakaan mitään hyötyä kun ei ole mitään g-synciä. Tässä pelissä voi asettaa vsync ja max FPS erikseen niin pitäisi olla hyvin mahdollista adaptive sync monitorillakin saada sopiva rajoitus ja pitää silti sen adaptive sync hyödyt.

Ei kortin pitäisi kuitenkaan kaatua tolkuttomiin FPS-lukuihin.

Jep ei niihin. Mutta liian korkeisiin boosteihin voisi kaatua, ja nää kortit boostaa kevyellä kuormalla enemmän kuin kovalla.
 
Tässä pelissä voi asettaa vsync ja max FPS erikseen niin pitäisi olla hyvin mahdollista adaptive sync monitorillakin saada sopiva rajoitus ja pitää silti sen adaptive sync hyödyt.

EDIT: Viittaatko nyt adaptive syncillä g-synciin/freesynciin/HDMI VRR:ään, vai siihen räpellykseen joka vaihtaa v-synciä päälle ja pois lennosta frameratesta riippuen?
 
EDIT: Viittaatko nyt adaptive syncillä g-synciin/freesynciin/HDMI VRR:ään, vai siihen räpellykseen joka vaihtaa v-synciä päälle ja pois lennosta frameratesta riippuen?

Näihin kahteen viittasin: g-synciin/freesynciin. Mulla ei ole kumpaakaan niin tuolla ei ole mitään väliä mulle. Mielestäni noiden tekniikoiden yleisnimitus on adaptive sync. Tässä pelissä toki tuo vsync asetus on vähän outo, koska sen pitäisi olla ON /OFF. Tässä pelissä on ekana vastaan tullut sellainen "vsync" joka on tietty FPS/Hz määrä. Ei tuollaista ihan tarkkaan tiedä mitä se tarkalleen tekee.
 
Jees. Termit hämmentää joskus, kun lisäksi NVidialla on/oli ohjauspaneelissa v-sync asetuksen alla "adaptive" vaihtoehto, joka kytkee v-syncin päälle jos fps saavuttaa virkistystaajuuden, ja pois jos FPS laskee alle virkistystaajuuden.
 
Jees. Termit hämmentää joskus, kun lisäksi NVidialla on/oli ohjauspaneelissa v-sync asetuksen alla "adaptive" vaihtoehto, joka kytkee v-syncin päälle jos fps saavuttaa virkistystaajuuden, ja pois jos FPS laskee alle virkistystaajuuden.

Tässä hyvä yhteenveto termeistä:

"Basic timeline over past decade

1 - Vesa (PC monitor standards group) creates adaptive sync tech.

2 - Nvidia creates their own in-house solution not based of Vesa adaptive sync and call it G-Sync which requires a dedicated hardware module in G-Sync displays.

3 - AMD implement adaptive sync as Freesync over Vesa Displayport no special hardware required.

4 - AMD creates its own clone of adaptive sync for Freesync over HDMI as Vesa does not control HDMI.

5 - The HDMI Forum (group who controls HDMI) clone adaptive sync and call it HDMI Variable Refresh Rate for HDMI 2.1

6 - Nvidia implement support for Vesa Adaptive Sync and HDMI Forum VRR as G-Sync compatible on GTX-16xx and RTX-2xxx cards.

So HDMI-VRR is a clone of adaptive sync (aka Freesync), what set's it apart is


  • Support for VRR+HDR is mandatory.
  • Maximum range of HDMI-VRR is 120Hz.
  • Support for LFC (low frame rate compensation) is optional."

Aikamoinen sekasotku on. Taitaa silti tosiaan tuo Vesa:n Adaptive sync olla se yhteinen nimittäjä näillä kaikilla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 559
Viestejä
4 540 211
Jäsenet
74 822
Uusin jäsen
Volvosimo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom