Otanpas ja kirjoitan tähän ketjuun vähän omia ajatuksia. Mun mielestä tässä PC-versiossa nimenomaisesti on sen verran kiinnostavaa teknistä puolta, että voisi olla paikallaan olla ihan oma ketju pelkästään niistä keskusteluun. Pelipuolen ketjussa on niin paljon... no, muuta.
Kortti on 3090 TUF OC. Olen aloittanut pelin kelloilla 1905/10000 jännitteellä 843mV, eikä ole oireillut noin neljän tunnin aikana mitenkään. Peli ei haukkaa virtaa mitenkään tolkuttomasti. Tuon 843mV totesin Time Spyllä olevan aika lähellä sitä maksimijännitettä, mitä voi ilman power throtlausta laittaa, mutta tähän asti CB2077:ssa on jäänyt jopa ylimääräistä virtabudjettia (max 365W / limit 375W).
Pelin graffa-asetuksissa on ollut pohdittavaa. Resoluutiona mulla 4k. Mulle ennakkoon aivan ehdoton juttu, jonka halusin kokea jos suinkin mahdollista, oli tuo RT global illumination. Olin huolissani, kun se päätyi julkaisussa "yli ultra" -asetukseksi, koska yleensä ne tarkoittaa asetuksia, jotka pyörii vasta joskus pari vuotta myöhemmin parhaalla raudalla. Mutta kyllä se toimii tässäkin ihan riittävästi. Jutun juoni on vaan se, että muissa asetuksissa pitää sitten tehdä kompromisseja. Yleisasetuksiksi laitoin
DF:n Alexin optimoidut säädöt, joissa on säästetty mun mielestä juuri oikeissa kohdissa. Alex ei kuitenkaan suositellut tuota psycho-asetusta, ja ohitti sen aika pienellä maininnalla ylipäätään. Ero ultraan siinä yhdessä stillissä oli pieni, eikä muita vertailukuvia tuosta lighting ultra vs psycho ole muutenkaan juuri näkynyt. Tässä muutama:
Lighting ultra
Lighting psycho (eli RT GI)
Olen pettynyt tuohon RT GI:hin. Se ei tuo juuri mitään lisäarvoa pelin tavalliseen global illuminationiin nähden. Ja haukkaa aika tavalla suorituskykyä. Alex suositteli jättämään RT shadows OFF, mutta mun mielestä
ne tuo kyllä kuvaan syvyyttä ja tunnelmaa ihan huolella (kuvassa lighting medium + shadows ON). Paljon enemmin mä sen ottaisin kuin tuon RT GI:n. Toinen vaihtoehto tuolle tehobudjetille olisi DLSS:n laittaminen performance->balanced, mikä ei
tässä staattisessa kuvassa kauheasti paranna laatua, mutta vähentää temporaalisia bugeja ja rauhoittaa toki aliasointia myös.
Mun suosikkiasetuksiet on yleiseltä puolelta Alexin suosituksen mukaiset, mutta RT:stä reflections ON, shadows ON ja lighting medium (joka ei juurikaan näytä eroavan ultrasta). Testiskenessä fps näillä 75, ja pysyttelee tähänastisen pelikokemuksen mukaan dippauksissakin hyvin lähellä 60 fps rajaa. Alimmat dipit (58 fps) saattavat olla näillä asetuksilla CPU-riippuvaisia, koska 5600X enkä ole SMT hackia tehnyt. Joka tapauksessa peli pyörii niin hyvin, että ainakaan VRR-näytöllä ja padilla pelatessa mikään ei töki eikä haittaa. Ja peli näyttää SUPERhyvältä. Jos joku pitää PC-versiota pettymyksenä, niin ei kyllä multa ymmärrystä heru.