Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
539
Elikkäs tässä olisi nestejäähdytys suunnitteilla Phanteks Evolv ATX- koteloon. Aiempaa kokemusta ei löydy, ja paljon olen kuullut tuon kotelon huonosta ilmanvirtauksesta. Aionkin siis todennäköisesti turvautua ihan letkuihin, ainakin aluksi. Tärkeimmät speksit 7700K ja 1080Ti FTW3. Laitan aluksi vain CPU:n nesteille ja näytönohjaimen vasta kun lompakko antaa periksi. CPU:lle aluksi 360mm radiaattori kotelon kattoon hankinnassa. Osat ajattelin EKWB:ltä tilata, sillä sopivat omaan makuuni. Pumpuksi suunnittelin EK-XRES 140 Revo D5 comboa. Tuosta säiliöstä taas ei ole vielä hajua, miten kiinnitän koteloon. Prosessoria varmaan tulee kelloteltua jonkin verran, näytönohjaimesta en osaa sanoa kun pelaan 1080p, joten lisäteho ei taida olla niin elintärkeää. :D

Olen suunnitellut laittavani 360mm slim radiaattorin kotelon kattoon, mutta tuosta EK:n 26mm 360 SE radista olen melko paljon huonoa kuullut. Ei vissiin mikään tehokkain siirtämään lämpöä. Varmastikin ihan riittävä pelkälle CPU:lle, mutta riittääkö myös näytönohjaimelle joko 240 tai 280mm radin kanssa? Kotelon eteen olen siis ajatellut laittavani 240 tai 280mm radin joko 26-28mm tai 38-45mm paksuisena.

Täytyy vielä testata, mahtuuko tuulettimet kotelossa olevan rad bracketin ja katon väliin, tai onko edes järkevä ratkaisu. Näin jäisi enemmän emolevyä nähtäväksi ja tuulettimet olisivat silmältä piilossa. :geek:
Kuinka hyvin nuo slim radit jaksaisivat jäähdyttää ko. komponentit, kannattaako laittaa suosiolla paksumpaa? Tuo 45mm on kyllä maksimi, jonka tulen laittamaan, mutta mieluummin ohuempaa. Tarkoitus pitää kotelo mahdollisimman avaran näköisenä.

Pelkälle CPU nestekierrolle kattoon radi puhaltamaan ulos, mutta mitenkäs tulee toimia kahden radiaattorin kanssa? Jos siis kannattaa laittaa molemman tuulettimet puhaltamaan joko sisään tai ulos. Onko järkevää laittaa kotelon takana oleva tuuletin puhaltamaan kylmää ilmaa kotelon sisään ja katosta sekä edestä ulos? Menisi periaatteessa päinvastoin kuin normaalisti. Edessä kuitenkin pölysuodatin, joka kävisi täysin turhaksi. Yksi tuuletin tuskin jaksaa työntää koteloon tarpeeksi ilmaa ja tulee negatiivinen ilmanpaine. Kotelo taitaa imeä silloin pölyä sisään jokaisesta kolosta? Jos taas laittaa radiaattorit puskemaan kuumaa ilmaa sisään, emon virransyöttö, PCH yms. käyvät kuumempana. Eihän tuo vielä niitä riitä polttamaan, mutta kävisivät turhaa lämpimämpänä. Toisaalta silloin ilmaa tulisi useammasta tuuletinpaikasta sisään, eikä kotelo imisi niin paljoa pölyä sisään. :confused:

Nesteiksi EK:n läpinäkyvät CryoFuelit, ostan varmaan valmiiksi sekoitetun, niin pääsee hitusen helpommalla. Eipähän tule niin paljoa ongelmia läpinäkyvällä vedellä. Tosin aurinko paistaa koneen sisään, toivottavasti ei tule kasvustoa. Pitää vielä ostaa tislattua vettä loopin huuhtelemiseen ja testailuun. Tuulettimiksi olen suunnitellut joko EK Vardar EVO ER- tai Noctua NF-F12 PWM chromax- tuulettimia tai näiden 140mm variantteja. Toisaalta kotelon mukana tulleet 140mm tuulettimet myös varmaan kelpaisivat.

Tämmöisiä olen tuumaillut, kertokaahan ehdotuksia ja mielipiteitä. Suurin osa varmaan ehdottaa paksumpia radeja, mutta kuinka hyvin noilla pienemmillä pärjäisi? :)
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 107
@El-Reino69
Entä magalevit eli Corsair ML:t? Mulla on 50 mm radissa yksi ML120. Kai se jotain tekee kun i5-7600k:n lämmöt pysyy kurissa :) Tuo on siis Arctic Cooling Liquid Freezer 120:ssä kiinni.
E: väärä lainaus eikä laajennettu editori toimi Chromella näköjään :facepalm:
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Elikkäs tässä olisi nestejäähdytys suunnitteilla Phanteks Evolv ATX- koteloon. Aiempaa kokemusta ei löydy, ja paljon olen kuullut tuon kotelon huonosta ilmanvirtauksesta. Aionkin siis todennäköisesti turvautua ihan letkuihin, ainakin aluksi. Tärkeimmät speksit 7700K ja 1080Ti FTW3. Laitan aluksi vain CPU:n nesteille ja näytönohjaimen vasta kun lompakko antaa periksi. CPU:lle aluksi 360mm radiaattori kotelon kattoon hankinnassa. Osat ajattelin EKWB:ltä tilata, sillä sopivat omaan makuuni. Pumpuksi suunnittelin EK-XRES 140 Revo D5 comboa. Tuosta säiliöstä taas ei ole vielä hajua, miten kiinnitän koteloon. Prosessoria varmaan tulee kelloteltua jonkin verran, näytönohjaimesta en osaa sanoa kun pelaan 1080p, joten lisäteho ei taida olla niin elintärkeää. :D

Olen suunnitellut laittavani 360mm slim radiaattorin kotelon kattoon, mutta tuosta EK:n 26mm 360 SE radista olen melko paljon huonoa kuullut. Ei vissiin mikään tehokkain siirtämään lämpöä. Varmastikin ihan riittävä pelkälle CPU:lle, mutta riittääkö myös näytönohjaimelle joko 240 tai 280mm radin kanssa? Kotelon eteen olen siis ajatellut laittavani 240 tai 280mm radin joko 26-28mm tai 38-45mm paksuisena.

Täytyy vielä testata, mahtuuko tuulettimet kotelossa olevan rad bracketin ja katon väliin, tai onko edes järkevä ratkaisu. Näin jäisi enemmän emolevyä nähtäväksi ja tuulettimet olisivat silmältä piilossa. :geek:
Kuinka hyvin nuo slim radit jaksaisivat jäähdyttää ko. komponentit, kannattaako laittaa suosiolla paksumpaa? Tuo 45mm on kyllä maksimi, jonka tulen laittamaan, mutta mieluummin ohuempaa. Tarkoitus pitää kotelo mahdollisimman avaran näköisenä.

Pelkälle CPU nestekierrolle kattoon radi puhaltamaan ulos, mutta mitenkäs tulee toimia kahden radiaattorin kanssa? Jos siis kannattaa laittaa molemman tuulettimet puhaltamaan joko sisään tai ulos. Onko järkevää laittaa kotelon takana oleva tuuletin puhaltamaan kylmää ilmaa kotelon sisään ja katosta sekä edestä ulos? Menisi periaatteessa päinvastoin kuin normaalisti. Edessä kuitenkin pölysuodatin, joka kävisi täysin turhaksi. Yksi tuuletin tuskin jaksaa työntää koteloon tarpeeksi ilmaa ja tulee negatiivinen ilmanpaine. Kotelo taitaa imeä silloin pölyä sisään jokaisesta kolosta? Jos taas laittaa radiaattorit puskemaan kuumaa ilmaa sisään, emon virransyöttö, PCH yms. käyvät kuumempana. Eihän tuo vielä niitä riitä polttamaan, mutta kävisivät turhaa lämpimämpänä. Toisaalta silloin ilmaa tulisi useammasta tuuletinpaikasta sisään, eikä kotelo imisi niin paljoa pölyä sisään. :confused:

Nesteiksi EK:n läpinäkyvät CryoFuelit, ostan varmaan valmiiksi sekoitetun, niin pääsee hitusen helpommalla. Eipähän tule niin paljoa ongelmia läpinäkyvällä vedellä. Tosin aurinko paistaa koneen sisään, toivottavasti ei tule kasvustoa. Pitää vielä ostaa tislattua vettä loopin huuhtelemiseen ja testailuun. Tuulettimiksi olen suunnitellut joko EK Vardar EVO ER- tai Noctua NF-F12 PWM chromax- tuulettimia tai näiden 140mm variantteja. Toisaalta kotelon mukana tulleet 140mm tuulettimet myös varmaan kelpaisivat.

Tämmöisiä olen tuumaillut, kertokaahan ehdotuksia ja mielipiteitä. Suurin osa varmaan ehdottaa paksumpia radeja, mutta kuinka hyvin noilla pienemmillä pärjäisi? :)
@B3MMi mulla oli toi kotelo ja tuossa on isoin perustavanlaatuinen ongelma siinä, että nimenomaan kotelon katto (johon suunnittelit radia + tuulettimia) on huonon mallinen ja ilman ulostuloaukot liian ahtaat jolloin ulospuhallettava ilma tosiasiassa kiertää radin reunoilta takaisin koteloon. Sitä voi jonkin verran yrittää modata peittämällä katon muita reikiä/aukkoja mutta ongelmasta ei ihan täysin pääse eroon. Pelkälle prossulle (etenkin 7700K:lle) tuo 1 x 360 radi riittää ihan hyvin joskin ostaisin itse suosiolla 40-45mm paksun radin slimin sijasta etenkin jos meinaat jatkossa laajentaa looppia. Slimmi kyllä riittää ihan hyvin prossulle ja laajennettuna myös tuolle näyttikselle paitsi jos olet kellottanut sen imemään jotain 350W rasituksessa :p

Toinen ongelma, kuten jo totesit, on siinä jos meinaat 2 radia tohon koppaan änkeä. Kopan etuosan kanssa on nimittäin sama ongelma kuin katon kanssa ja jos laitat toisen radin eteen ja molemmat puhaltamaan kopasta ulos niin joudut käyttämään koteloa niin että etu"seinä" on irti koska muuten se tekee saman kuin katto eli osa radin läpi tulleesta ilmasta pyörähtää takaisin koteloon. Itsellä kun aikanaan tuota koteloa käytin, ainoa vaihtoehto oli laittaa molemmat radit vetämään sisään ja ulospuhallus sitten sillä yhdellä takatuulettimella. Silläkin tapaa lämmöt olivat itselleni epäoptimaaliset ja koska en jaksanut tapella enempää kotelon modaamisen kanssa vaihdoin koteloa.

Tuo koppa on ihan hyvä perus ilmajäähykäyttöön tai silloinkin jos on vaikka AIO jäähy prossulle kun sen voi asentaa eteen tai kattoon. Täyden custom loopin kanssa kahdella radilla vaihtaisin suosiolla koteloa. Radituulettimista lisäksi semmoinen huomio että osta suosiolla kunnolla painetta tuottavat tuulettimet kuten nuo Vardarit, Noctuat tai vaikka Corsairin ML sarjalaiset. Kopan mukana tulevat tuulettimet ovat yleistuulettimia eivätkä ole riittävän hyviä radikäyttöön.

Eli mitähän tähän laittaisi summattuna...

- Pelkälle prossulle (tuossa kotelossa) yksi 360 radi riittää myös slimminä
- Jos aiot laajentaa looppia etenkin tuollaisen virtaa käyttävän 1080ti:n kanssa jatkossa niin itse vaihtaisin kotelon toiseen huonojen ilmankierto-ominaisuuksien vuoksi. Jos et vaihda niin varaudu modaamaan koteloa tai siihen että lämmöt käyvät korkeina.
- Radituulettimiksi painetta tuottavat mallit
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Itse ostin yhden testin perusteella Noiseblocker Black Silent plps pro pwm600-1500.
Lyhyellä kokemuksella voin suositella.8kpl koneessa kiinni,on minimikierroksilla käytännössä äänettömät,eikä mitään sivu ääniä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Juu Evolv vaatii niin gpu:n kuin cpu:n vesille jotta siitä saa fiksun. Nimimerkillä gpu keittää katossa olevaa radia. Onneksi edessä oleva paksumpi toimii nätimmin. Siirsin tuon setupin toisesta kotelosta ja piikkilämmöt nousivat huomattavasti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 699
@B3MMi Enthoo Evolviin tosiaan pitää tehdä modauksia, jotta radiaattorit saavat tarpeeksi ilmaa. Katon radikelkan ylimääräiset aukot on ehdottomasti peitettävä tai kuuma ilma kiertää takaisin radiaattorille. Etupaneelia voi korottaa hieman laittamalla esimerkiksi emolevyn standit tai pidemmät ruuvit ja holkit paneelin kiinnikkeisiin. Näillä helpoilla modeilla pääsee jo pitkälle, eikä esteettisyys kärsi.

Omassa kopassani on 360x30mm radi katossa ja 280x45mm radi edessä, molemmat puhaltamassa sisään. Ilmaa poistaa yksi 140mm tuuletin takana, joka pyörii hitusen nopeammin kuin radien tuulettimet. Radeissa on tuulettimet push-pullissa, katon toiset tuulettimet modattuna katon sisään. Hyvin pysyy kone viileänä ja hiljaisena. Mielestäni katon tuulettimet toimivat paremmin sisäänottona, ulos puhkuessaan ne kuumensivat kattopaneelin aika lämpöisäksi pitkissä sessioissa.

Itse olen rakastunut tähän koteloon, mutta tosiaan vaatii pientä modausta toimiakseen kunnolla. :)

Voin vaikka laitella myöhemmin kuvaa noista modauksista, mikäli kiinnostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
Itse ostin yhden testin perusteella Noiseblocker Black Silent plps pro pwm600-1500.
Lyhyellä kokemuksella voin suositella.8kpl koneessa kiinni,on minimikierroksilla käytännössä äänettömät,eikä mitään sivu ääniä.
Mites noi vertautuu noctuaan ~1000-1300rpm välillä? Itseä ei tasainen humina haittaa vaikka olisikin kovempi, mutta kaikki epätasaisuus pistää vihaksi :D
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
Elikkäs tässä olisi nestejäähdytys suunnitteilla Phanteks Evolv ATX- koteloon. Aiempaa kokemusta ei löydy, ja paljon olen kuullut tuon kotelon huonosta ilmanvirtauksesta. Aionkin siis todennäköisesti turvautua ihan letkuihin, ainakin aluksi. Tärkeimmät speksit 7700K ja 1080Ti FTW3. Laitan aluksi vain CPU:n nesteille ja näytönohjaimen vasta kun lompakko antaa periksi. CPU:lle aluksi 360mm radiaattori kotelon kattoon hankinnassa. Osat ajattelin EKWB:ltä tilata, sillä sopivat omaan makuuni. Pumpuksi suunnittelin EK-XRES 140 Revo D5 comboa. Tuosta säiliöstä taas ei ole vielä hajua, miten kiinnitän koteloon. Prosessoria varmaan tulee kelloteltua jonkin verran, näytönohjaimesta en osaa sanoa kun pelaan 1080p, joten lisäteho ei taida olla niin elintärkeää. :D

Olen suunnitellut laittavani 360mm slim radiaattorin kotelon kattoon, mutta tuosta EK:n 26mm 360 SE radista olen melko paljon huonoa kuullut. Ei vissiin mikään tehokkain siirtämään lämpöä. Varmastikin ihan riittävä pelkälle CPU:lle, mutta riittääkö myös näytönohjaimelle joko 240 tai 280mm radin kanssa? Kotelon eteen olen siis ajatellut laittavani 240 tai 280mm radin joko 26-28mm tai 38-45mm paksuisena.

Täytyy vielä testata, mahtuuko tuulettimet kotelossa olevan rad bracketin ja katon väliin, tai onko edes järkevä ratkaisu. Näin jäisi enemmän emolevyä nähtäväksi ja tuulettimet olisivat silmältä piilossa. :geek:
Kuinka hyvin nuo slim radit jaksaisivat jäähdyttää ko. komponentit, kannattaako laittaa suosiolla paksumpaa? Tuo 45mm on kyllä maksimi, jonka tulen laittamaan, mutta mieluummin ohuempaa. Tarkoitus pitää kotelo mahdollisimman avaran näköisenä.

Pelkälle CPU nestekierrolle kattoon radi puhaltamaan ulos, mutta mitenkäs tulee toimia kahden radiaattorin kanssa? Jos siis kannattaa laittaa molemman tuulettimet puhaltamaan joko sisään tai ulos. Onko järkevää laittaa kotelon takana oleva tuuletin puhaltamaan kylmää ilmaa kotelon sisään ja katosta sekä edestä ulos? Menisi periaatteessa päinvastoin kuin normaalisti. Edessä kuitenkin pölysuodatin, joka kävisi täysin turhaksi. Yksi tuuletin tuskin jaksaa työntää koteloon tarpeeksi ilmaa ja tulee negatiivinen ilmanpaine. Kotelo taitaa imeä silloin pölyä sisään jokaisesta kolosta? Jos taas laittaa radiaattorit puskemaan kuumaa ilmaa sisään, emon virransyöttö, PCH yms. käyvät kuumempana. Eihän tuo vielä niitä riitä polttamaan, mutta kävisivät turhaa lämpimämpänä. Toisaalta silloin ilmaa tulisi useammasta tuuletinpaikasta sisään, eikä kotelo imisi niin paljoa pölyä sisään. :confused:

Nesteiksi EK:n läpinäkyvät CryoFuelit, ostan varmaan valmiiksi sekoitetun, niin pääsee hitusen helpommalla. Eipähän tule niin paljoa ongelmia läpinäkyvällä vedellä. Tosin aurinko paistaa koneen sisään, toivottavasti ei tule kasvustoa. Pitää vielä ostaa tislattua vettä loopin huuhtelemiseen ja testailuun. Tuulettimiksi olen suunnitellut joko EK Vardar EVO ER- tai Noctua NF-F12 PWM chromax- tuulettimia tai näiden 140mm variantteja. Toisaalta kotelon mukana tulleet 140mm tuulettimet myös varmaan kelpaisivat.

Tämmöisiä olen tuumaillut, kertokaahan ehdotuksia ja mielipiteitä. Suurin osa varmaan ehdottaa paksumpia radeja, mutta kuinka hyvin noilla pienemmillä pärjäisi? :)

Tämän
perusteella en EK:lta ottaisi slim malleja.


 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
539
Itsellä yksi tollanen hwlabsin nemesis 360 gts ja on pätevä radi. Suosittelen jos uutta joku on ostamassa.
Mistä tilasit tuon? Tätä näyttäisi löytyvän ja maalipintakin näyttää paremmalta, mutta heikompi xtremerigs:n testeissä: Black Ice Nemesis 360GTS® Ultra Stealth U-Flow Low Profile Radiator - Black Carbon by Hardware Labs (Black color)
Täytyy kyllä harkita tuota.

Edit: katselin näköjään X-FLOW- versiosta testejä ja tuo on U-FLOW.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Mites noi vertautuu noctuaan ~1000-1300rpm välillä? Itseä ei tasainen humina haittaa vaikka olisikin kovempi, mutta kaikki epätasaisuus pistää vihaksi :D
Kyllä ne 1500 kierroksella jo ääntä pitää,mut ainaki xe480.llä radiaattorilla ääni säilyy tasaisempana kun a140 pwm noctualla.
120 noctuoista ei oo kokemusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
578
Mistä tilasit tuon? Tätä näyttäisi löytyvän ja maalipintakin näyttää paremmalta, mutta heikompi xtremerigs:n testeissä: Black Ice Nemesis 360GTS® Ultra Stealth U-Flow Low Profile Radiator - Black Carbon by Hardware Labs (Black color)
Täytyy kyllä harkita tuota.

Edit: katselin näköjään X-FLOW- versiosta testejä ja tuo on U-FLOW.
Saksan amazonista olen itse ostanut hwlabsit. Tech monster myyjältä. Postit alle kympin.

Edit: Vaikuttaa ettei kyseinen myyjä olekaan enään amazonissa. Watercoolinguk myös myy noita ja sieltä on kanssa tullut tilattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
81
Slimmillä pärjää jokainen hyvin jonka tarkoituksena on tehdä koneesta mahdollisimman hiljainen eli ajaa tuulettimia 600-800rpm. Paksujen radien suuremman jäähdytystehon irtisaamiseksi tarvitaan oikeasti merkittävästi myös enemmän ilmaa/painetta. Se vaatii taas tuulettimien ajamista niin kovalla, että hiljaisuuden voi unohtaa millä tahansa tuulettimilla. Tämä on hyvä muistaa. Itseäni harmittaa suuresti, että joskus ostin paksun radin.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Slimmillä pärjää jokainen hyvin jonka tarkoituksena on tehdä koneesta mahdollisimman hiljainen eli ajaa tuulettimia 600-800rpm. Paksujen radien suuremman jäähdytystehon irtisaamiseksi tarvitaan oikeasti merkittävästi myös enemmän ilmaa/painetta. Se vaatii taas tuulettimien ajamista niin kovalla, että hiljaisuuden voi unohtaa millä tahansa tuulettimilla. Tämä on hyvä muistaa. Itseäni harmittaa suuresti, että joskus ostin paksun radin.
Tämä riippuu kyllä aivan täysin jäähdytystarpeesta. Jos tuohon aiemmin mainittuun looppiin on tarkoitus lisätä 1080ti ja osia vielä kellotetaan niin yksi slimmi radi ei mitenkään kykene poistamaan ~450W lämpökuormaa.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
11
Mistä tilasit tuon? Tätä näyttäisi löytyvän ja maalipintakin näyttää paremmalta, mutta heikompi xtremerigs:n testeissä: Black Ice Nemesis 360GTS® Ultra Stealth U-Flow Low Profile Radiator - Black Carbon by Hardware Labs (Black color)
Täytyy kyllä harkita tuota.

Edit: katselin näköjään X-FLOW- versiosta testejä ja tuo on U-FLOW.
Juuri hain oman 360GTS:n postin hellästä huomasta. Tilasin amazon.de:stä DocMicro myyjältä. Hinnaksi tuli 90€ posteineen.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Ketjussa on jo aiemmin käyty pariin otteeseen, mutta oliko jollain varmoja havaintoja mistä tislattua vettä saa?
Kaikki akkuvedet, joista valmistustekniikka kerrotaan, on joko ionipuhdistettua tai käänteisosmoosipuhdistettua.

Tällä hetkellä ainoa oma varma havainto olisi octavia steriili vesi apteekista. Ongelma on vain se että läheskään joka apteekki ei tuota merkkiä myy.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
51
En ole vielä törmännyt edes varmuudella käänteisosmoosilla puhdistettuunkaan, en tosin hirveän montaa putiikkia ole kolunnut.
 
Liittynyt
26.07.2017
Viestejä
215
Ostin itse steriiliä vettä Sellon apteekista kun en jaksanut pidemmälle hiihtää mukamas kiireessä :D

3e/l
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
En ole vielä törmännyt edes varmuudella käänteisosmoosilla puhdistettuunkaan, en tosin hirveän montaa putiikkia ole kolunnut.
Biltema, vähän yllättäenkin, tietää ja kertoo omista tavaroistansa aika paljon. Bilteman akkuvesi on valmistettu käänteisosmoosilla:
Akkuvesi - Biltema
ja sieltä ainesosalista:
http://www.biltema.fi/biltemadocuments/technicaldatasheets/361769.pdf
"Battery water is a demineralised quality water. All impurities and minerals are eliminated. Production method: Reverse Osmosis (RO)"
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Ostin itse steriiliä vettä Sellon apteekista kun en jaksanut pidemmälle hiihtää mukamas kiireessä :D

3e/l
Baxterin steriili vesi, jota helpommin löytää apteekista, ei ole tislattua. Se on suolaista vettä. En tiedä miten se on tehty.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Octavia vesi, Lainattu teksti: "tarkkoja tietoja Octavia steriilistä vedestä suoraan Norjasta Fresenius Kabi:n Haldenissa sijaitsevasta tehtaasta, jossa tuote valmistetaan.

Tässä siis tiedot puhdistusprosessista. Ensin tehdas ottaa vettä kunnallisesta vesijohtoverkosta. Sitten vesi pehmennetään (mm. kalsium ja magnesium poistetaan). Pehmennetty vesi tislataan (!), jonka jälkeen se jo täyttää Eurooppalaiset lääkesäädökset injektoitavalle (suonensisäisesti käytettävälle) nesteelle. Tämän jälkeen pehmennetty ja tislattu vesi kerätään ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin säiliöihin ja suodatetaan 0,45 mikrometrin aukkokoon omaavien kalvojen läpi (käänteisosmoosi). Suodatuksen jälkeen vesi pullotetaan, korkitetaan ja steriloidaan kuumalla höyryllä. Lopuksi pulloihin kiinnitetään etiketit ja ne pakataan laatikoihin. "
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Octavia vesi, Lainattu teksti: "tarkkoja tietoja Octavia steriilistä vedestä suoraan Norjasta Fresenius Kabi:n Haldenissa sijaitsevasta tehtaasta, jossa tuote valmistetaan.

Tässä siis tiedot puhdistusprosessista. Ensin tehdas ottaa vettä kunnallisesta vesijohtoverkosta. Sitten vesi pehmennetään (mm. kalsium ja magnesium poistetaan). Pehmennetty vesi tislataan (!), jonka jälkeen se jo täyttää Eurooppalaiset lääkesäädökset injektoitavalle (suonensisäisesti käytettävälle) nesteelle. Tämän jälkeen pehmennetty ja tislattu vesi kerätään ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin säiliöihin ja suodatetaan 0,45 mikrometrin aukkokoon omaavien kalvojen läpi (käänteisosmoosi). Suodatuksen jälkeen vesi pullotetaan, korkitetaan ja steriloidaan kuumalla höyryllä. Lopuksi pulloihin kiinnitetään etiketit ja ne pakataan laatikoihin. "
Tämä on totta. Tämän jo löysin, kuten mainitsinkin.

Ongelma on se että ei ole joka apteekissa. Kävin paikkakuntani isoimmassa ja ei ollut. Ja esimerksi isoin apteekkiketju yliopiston apteekki ei listaa tätä tuotteeksensaan. Heiltä saa baxter-merkkiä.
 

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Itsellä puuilon akkuvesi käytössä.Halpaa ja saa suht läheltä haettua.
Tulee tuota looppia sen verran purettua ja muuteltua niin tuommoinen halpis ajaa asiansa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
578
Ketjussa on jo aiemmin käyty pariin otteeseen, mutta oliko jollain varmoja havaintoja mistä tislattua vettä saa?
Kaikki akkuvedet, joista valmistustekniikka kerrotaan, on joko ionipuhdistettua tai käänteisosmoosipuhdistettua.

Tällä hetkellä ainoa oma varma havainto olisi octavia steriili vesi apteekista. Ongelma on vain se että läheskään joka apteekki ei tuota merkkiä myy.
Sillä ei ole mitään merkitystä ostatko steriiliä vettä. Samalla hetkellä kun putelin korkki avataan se ei ole enään steriili. Akkuvedethän tislataan joten akkuvesi kuin akkuvesi käy täysin hyvin vesijäähyihin.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 000
Sillä ei ole mitään merkitystä ostatko steriiliä vettä. Samalla hetkellä kun putelin korkki avataan se ei ole enään steriili. Akkuvedethän tislataan joten akkuvesi kuin akkuvesi käy täysin hyvin vesijäähyihin.
Akkuvesiä ei tislata enää yleensä. Ne ionipuhdistetaan (tai osmoosipuhdistetaan). Se on kovasti eri puhdistusmenetelmä. Se on vain kansankielessä sotkeutunut akkuvesi = tislattu vesi.

Tislaaminen on hemmetisti kalliimpaa kuin ionipuhdistaminen. Ionipuhdistaminen ei poista biologisia agentteja juurikaan, mutta akuissa aivan sama ja siksi käyteään halvempaa.

Onko toi baxter sitten huonoa loopille?
No tämä on nyt taas että mikä on huonoa ja mikä ei. Mutta ei sinne suolat oikeastaan kuuluisi sinne looppiin. Oma näkemys on kuitenkin että ennemmin bilteman osmoosia kuin suolaista baxteria.

Ja se perustelu olisi että suolaisesta vedestä helpoiten tulee sähkönjohtavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
578
Totta, enpä ajattelut niin tarkasti. Mutta tosiaan omassakaan käytössä ei ole ollut tarvetta oikeasti tislatulle vedelle vaan kaikki on pysynyt kirkkaana halvimmalla akkuvedellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Tämä on totta. Tämän jo löysin, kuten mainitsinkin.

Ongelma on se että ei ole joka apteekissa. Kävin paikkakuntani isoimmassa ja ei ollut. Ja esimerksi isoin apteekkiketju yliopiston apteekki ei listaa tätä tuotteeksensaan. Heiltä saa baxter-merkkiä.
Ainut vaan että tuo steriilikään ole enää steriiliä kun korkin avaa. Biltemalla itsemennyt. Mielestäni turha maksaa tuosta apteekin tavarasta.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
81
Tämä riippuu kyllä aivan täysin jäähdytystarpeesta. Jos tuohon aiemmin mainittuun looppiin on tarkoitus lisätä 1080ti ja osia vielä kellotetaan niin yksi slimmi radi ei mitenkään kykene poistamaan ~450W lämpökuormaa.
Hänen kannattaa panostaa siis lisäradiin, EIKÄ kasvattaa radin paksuutta mikäli haluaa saada koneestaan hiljaisen..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 699
Eiköhän ihan perus Motonetin/Bilteman akkuvesi aja asian, ei tässä olla kuitenkaan suoneen sitä nestettä piikittämässä ja epäpuhtaudet löytää tiensä looppiin muutenkin. Pari tippaa biocidea sekaan ja looppi pyörimään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
539
Hänen kannattaa panostaa siis lisäradiin, EIKÄ kasvattaa radin paksuutta mikäli haluaa saada koneestaan hiljaisen..
Aikomuksena olikin laittaa toinen radi samalla kun laitan näytönohjaimen vesille. Mutta riittääkö 360mm ja joko 240 tai 280mm slim radit noille?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
134
Aikomuksena olikin laittaa toinen radi samalla kun laitan näytönohjaimen vesille. Mutta riittääkö 360mm ja joko 240 tai 280mm slim radit noille?
360+240 pitäisi riittää. Mulla on tulossa EK:n SE 360 ja 120 ja niillä on tarkoitus jäähdyttää kellotettua i7-8700k ja 1080 tai 1080ti, näyttis on vielä auki. Jos ei noissa riitä kapasiteetti, niin sitten täytyy mittoa onko mahdollista vaihtaa tuo single tuplaan vai täytyykö siirtyä paksumpiin. Jos en olisi jo aikoja sitten tilannut noita EK:n slimmejä, niin noiden revikoiden valossa harkitsisin vakavasti Alphacooleja.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Octavia vesi, Lainattu teksti: "tarkkoja tietoja Octavia steriilistä vedestä suoraan Norjasta Fresenius Kabi:n Haldenissa sijaitsevasta tehtaasta, jossa tuote valmistetaan.

Tässä siis tiedot puhdistusprosessista. Ensin tehdas ottaa vettä kunnallisesta vesijohtoverkosta. Sitten vesi pehmennetään (mm. kalsium ja magnesium poistetaan). Pehmennetty vesi tislataan (!), jonka jälkeen se jo täyttää Eurooppalaiset lääkesäädökset injektoitavalle (suonensisäisesti käytettävälle) nesteelle. Tämän jälkeen pehmennetty ja tislattu vesi kerätään ruostumattomasta teräksestä valmistettuihin säiliöihin ja suodatetaan 0,45 mikrometrin aukkokoon omaavien kalvojen läpi (käänteisosmoosi). Suodatuksen jälkeen vesi pullotetaan, korkitetaan ja steriloidaan kuumalla höyryllä. Lopuksi pulloihin kiinnitetään etiketit ja ne pakataan laatikoihin. "
Tuntuu aika oudolta, että tislattua vettä vielä käytettäisiin käänteisosmoosin läpi.
Kumpikin menetelmä poistaa vedestä epäpuhtaudet, kuten liukenemattomat hiukkaset, bakteerit ja luenneet suolat, joten ei mitään pointtia.

Lisäksi molemmat menetelmät poistavat aikaisemmin mainitut kalsiumin ja magnesiumin.
 

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Ei leväkasvu tai muut bakteerit ole se tärkein pointti, vaan tämä: Sähkönjohtavuus eri vesissä — Moniviestin
Sähkönjotavuus tarkoittaa vesijohtovedessä lähes aina suoloja, jotka taas aiheuttavat korroosiota.

Tuokaan ei ole oleellista, jos se sähkönjohtavuuden nousu johtuu kuparista tai vaikka vaikka hopeisista plugeista, joilla torjutaan myös bakteereita tai muista vastaavista veden lämmönjohtavuuteen vaikuttamattomista ja bakteerivapaista aineista, jotka eivät kasvata levää tms. kasvustoa, niin silloin liuenneista aineista on lähinnä hyötyä, vaikka nostaisivatkin aavistuksen sähkönjohtavuutta.

Bakteereista halutaan eroon, koska ne kasvattavat lisää bakteerikasvustoja ja kivennäissuolat taas ruokkivat leviä.

Monet myytävät valmiit liuokset joilla värjätään vesijäähdytysvesiä, nostavat selvästi sähkönjohtavuutta, eikä niistä ole muutenkaan hyötyä, ne jopa heikentävät lämmön poistumista loopista.

Sähkönjohtavuus on vesistöjen tutkimuksessa yksi luonnonveden ominaisuutta ilmaiseva suure, jolla pyritään selvittämään vesistöön liuenneiden mineraalien eli suolojen aiheuttamaa sähkönjohtavuutta. Sähkönjohtavuudesta voidaan epäsuorasti päätellä suolojen yhteispitoisuus vedessä ja suuri veden sähkönjohtavuusarvo merkitsee korkeaa veden suolapitoisuutta.

Edelliseen viitaten kaikki ylimääräinen"sose" jonka lyöt looppiin veden lisäksi lähinnä heikentää sen ominaisuuksia tarkoitukseensa nähden joka on jäähdytys.

Suuri osa valmisnesteistä sisältää glykolia, jonka tarkoitus on ollut estää jäähdytysveden jäätyminen autoissa talvella. Vesijäähdytyksessä sillä ei ole mitään pointtia ja se todellisuudessa heikentää jonkin verran veden lämmönjohtokykyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Joo ei tuolla johtokyvyllä mitään merkitystä ellei aio suoraan powerin sisään kaataa nestettä. Pitää koittaa mitata johtokyky loopin nesteestä seuraavan kerran kun vaihtaa liemiä ihan mielenkiinnosta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Sähkönjotavuus tarkoittaa vesijohtovedessä lähes aina suoloja, jotka taas aiheuttavat korroosiota.

Tuokaan ei ole oleellista, jos se sähkönjohtavuuden nousu johtuu kuparista tai vaikka vaikka hopeisista plugeista, joilla torjutaan myös bakteereita tai muista vastaavista veden lämmönjohtavuuteen vaikuttamattomista ja bakteerivapaista aineista, jotka eivät kasvata levää tms. kasvustoa, niin silloin liuenneista aineista on lähinnä hyötyä, vaikka nostaisivatkin aavistuksen sähkönjohtavuutta.

Bakteereista halutaan eroon, koska ne kasvattavat lisää bakteerikasvustoja ja kivennäissuolat taas ruokkivat leviä.

Monet myytävät valmiit liuokset joilla värjätään vesijäähdytysvesiä, nostavat selvästi sähkönjohtavuutta, eikä niistä ole muutenkaan hyötyä, ne jopa heikentävät lämmön poistumista loopista.

Sähkönjohtavuus on vesistöjen tutkimuksessa yksi luonnonveden ominaisuutta ilmaiseva suure, jolla pyritään selvittämään vesistöön liuenneiden mineraalien eli suolojen aiheuttamaa sähkönjohtavuutta. Sähkönjohtavuudesta voidaan epäsuorasti päätellä suolojen yhteispitoisuus vedessä ja suuri veden sähkönjohtavuusarvo merkitsee korkeaa veden suolapitoisuutta.

Edelliseen viitaten kaikki ylimääräinen"sose" jonka lyöt looppiin veden lisäksi lähinnä heikentää sen ominaisuuksia tarkoitukseensa nähden joka on jäähdytys.

Suuri osa valmisnesteistä sisältää glykolia, jonka tarkoitus on ollut estää jäähdytysveden jäätyminen autoissa talvella. Vesijäähdytyksessä sillä ei ole mitään pointtia ja se todellisuudessa heikentää jonkin verran veden lämmönjohtokykyä.
Oli miten oli, mutta yli 20- vuoden aikana vesileikkejä harrastaneena on pari kertaa vuotanut vedet koneeseen ja vielä siten että en ole ollut paikalla. Tyhjä looppi ja virrat sammuneet liiasta lämpökuormasta. Molemmilla kerroilla kuivauksen jälkeen tulille ja ongelmitta. Itse käytän pelkkää tislattua vettä ja koskaan en ole saanut leväkasvua aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Archey

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.06.2017
Viestejä
586
Joo ei tuolla johtokyvyllä mitään merkitystä ellei aio suoraan powerin sisään kaataa nestettä. Pitää koittaa mitata johtokyky loopin nesteestä seuraavan kerran kun vaihtaa liemiä ihan mielenkiinnosta.
On sillä merkitystä jos se johtuu vesijohtoveden lienneista suoloista, jotka aiheuttavat suoraan korroosiota loopin komponenteissa ja edesauttavat levänkasvua lannoittamalla sitä.

Jos se taas johtuu radeista tai blokista liuenneista kupari ioneista, sillä on lähinnä päinvastainen merkitys, eli suojaa looppia ongelmilta.

Kupari sinänsä ei lukene veteen, vaan vaatii liuetakseen voimakkaita happoja.

Oli miten oli, mutta yli 20- vuoden aikana vesileikkejä harrastaneena on pari kertaa vuotanut vedet koneeseen ja vielä siten että en ole ollut paikalla. Tyhjä looppi ja virrat sammuneet liiasta lämpökuormasta. Molemmilla kerroilla kauvauksen jälkeen tulille ja ongelmitta. Itse käytän pelkkää tislattua vettä ja koskaan en ole saanut leväkasvua aikaiseksi.
Milläs voisit saada, jos loopin vedessä ei ole mitään ravinteita ei siellä mitään kasvakkaan.

Tosin tällöinkin hyvä hygienia on tarpeen looppia kasatessa, jos vetelet letkuja persvaossa ennen kasaamista seuraa ongelmia, vaikka vesi olisi miten hyvin tislattua. :D
 
Viimeksi muokattu:

Fribo-71

Team Mo-Ra3
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 910
Tuntuu aika oudolta, että tislattua vettä vielä käytettäisiin käänteisosmoosin läpi.
Kumpikin menetelmä poistaa vedestä epäpuhtaudet, kuten liukenemattomat hiukkaset, bakteerit ja luenneet suolat, joten ei mitään pointtia.

Lisäksi molemmat menetelmät poistavat aikaisemmin mainitut kalsiumin ja magnesiumin.
Liekkö googlella käännetty teksti?
Asialla miten vetensä puhdistavat en päätäni vaivaa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
387
Hölmöilin sitten liittimien halkasijan mittauksessa letkujen puolesta ja eipä oo nyt sit mitä asentaa kun kokoonpanon hain postista. Eli jos vielä jaksais viikon verran about ootella.. Otin sitte yleisen 13/10mm.
 
Viimeksi muokattu:

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 058
Eipä muuten taida olla enää asiaa ”siirtyä kirkkaisiin” nesteisiin ilman perustavanlaista radien ja blokin keittelyä ja puhdistusta kun on ollut pitkään punaista litkua kierrossa?

Ei siitä mitään haittaa ole ollut, hiukan tuhrii tietty. Mutta veikkaan että värjää typerästi jos tilalle kirkasta laittais vaihteeksi.

Saas nähdä kuinka tuo EK:n säiliö + D5 kombo pysyy kahdella ruuvilla kiinni, erikoisempi kotelo (D-frame) jossa senttistä alumiinia nuo kohdat joihin reiät porataan tätä varten, ne siis kapeita ”saumoja” paksummasta kohtaa niin ei oikein ole kaikille neljälle ruuville jalansijaa.

...emoa ja prossua odotellessa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
1 547
Eipä muuten taida olla enää asiaa ”siirtyä kirkkaisiin” nesteisiin ilman perustavanlaista radien ja blokin keittelyä ja puhdistusta kun on ollut pitkään punaista litkua kierrossa?
Etikkahapolla kunnon huuhtelut tepsii, edellisessä loopissa oli punaiset nesteet ja sekin puhdistui etikalla.

Niin kauan vain happoa/vettä sisään, ravistelua, huuhtelua ja toistoa kunnes värin tulo loppuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 205 341
Jäsenet
70 995
Uusin jäsen
janisainio

Hinta.fi

Ylös Bottom